Sikker på at du ikke blander fly og ubåter her, eller at oversettelsen hangler litt?
Har aldri hørt noe om favner i luftfarten uansett hvor langt øst du drar, kan du vise til kilder? Prøvde alt jeg kunne å søke opp bruk av favner i (østlig) luftfart og fant ingenting.
Jobber ikke på OSL, men to mulige forklaringer:
1, selv om det er "harde" værkriterier på når LVP SKAL være implementert, er det ofte ganske mye som skal gjøres både i tårn og på flyplass (sperring av veier som er for nær LOC eller GP-sensitive områder eller baserer seg på se&bli sett...
Med mindre ikke-umulige defekter diskutert tidligere i tråden som beskrevet i en notis fra FAA spiller en rolle.
Det er fare for at Occham's Razor slår til igjen, men det er alt for tidlig å si noe sikkert.
CFM (som jeg tror flyr søsterskipet 777?) nevnte tidligere i tråden her at det er memory item å cycle fuel cutoff hvis begge motorene dør. Dog virker det ikke som om at det er tilfelle i denne ulykken, reporten tatt i betraktning.
Re: Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen?
Jeg kan ikke garantere at det ikke finnes en bortgjemt marker på en norsk bergknast eller to, men du skal nok lete langt og lengre enn langt for å finne en marker noe sted i både innland og utland.
Re: Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen?
Hvor landet du? Og når sist var du på et klappsete der du hørte markers? Trodde virkelig ikke de fremdeles eksisterte i Norge, da DME mer enn veier opp for deres eksistens og det er langt enklere å vedlikeholde utstyr som står...
Re: 4 x småfly LYR
Hvem kan jeg ikke hjelpe med, men hva ser ut til å være en TBM9, en PC12, en lilleputt-Citation, og en Citation II. Litt spredning på ytelse, særlig mellom Citation II og PC12, mens TBM og Mustang er ganske lik i fart og evne.
Vi får håpe det stemmer. Litt nysjerrig på egen bias tok jeg en kjapp søkerunde gjennom havarikommisjonens rapporter samt litt lett wikipediering, og selv når jeg prøver å vektlegge resultatene i ATRs favør så syns jeg at mine overforenklede ikke-vitenskapelige funn gir ATR et litt dårlig image...
Velrapportert!
Kan det virkelig være så lett som at å ha tatt båtførerprøven er godt nok for leie? Vi er en gjeng som har en halv drøm om nettopp en slik ferie, da vi har noen turer bak oss med 40-foter på gennaker mellom holmer og skvulpeskjær uten å rive av kjølen. Vi har dog aldri forventet...
Re: Besøke kontrolltårnet OSL?
Jeg har kollegaer som gikk gjennom skolen her i UK mens det var en regel, de måtte fly til og med solo som en del av opplæringen.
I 2018 måtte vi krangle oss til én 20min tur i en Warrior per hode...
Re: Besøke kontrolltårnet OSL?
Har også hørt at det har blitt kjempestrengt over hele fjøla i Avinor.
Veldig synd, å få slippe inn en snartur var alltid veldig spennende og ble en kjempemotivator for å søke den karrieren selv. Det har pleid å være noen organiserte turer for piloter på Røyken...
Finner også norske regs på https://luftfartstilsynet.no/aktorer/norges-luftfartoyregister/registrerte-luftfartoy/
Skulle til å si at det var veldig snodig av NLA å kjøpe ny type når de har en ren 135/145-flåte, men så skjønte jeg til slutt at BK117/EC145/H145 er samme ulla.
Regner med de får lov til å være PNF hele veien ned dersom det blir sykdom underveis hos én av de andre?
Er dette et trappetrinn på vei til "vanlig" flyger i samme selskap, eller er det noe annet som foregår?