Recent content by Cloudmaster

  1. C

    SAS og informasjonssikkerhet

    DN har et stort oppslag i dag om tilsynelatende mangel på informasjonssikkerhet i SAS -« Bestilte Brussel-tur fra SAS og fikk tilgang til en svensk families passinformasjon på kjøpet». Dette ser ikke bra ut. BETALINGSMUR...
  2. C

    Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen?

    Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen? Kom fra TOS i kveld med SAS A320n, satt på 4F. Som ofte før kan jeg tydelig høre den morseaktige lyden fra outer/middle og inner marker i kabinen. Hvorfor er det sånn? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hallusinerer:)
  3. C

    Varmt vær og T/O speed

    Varmt vær og T/O speed Det er varmt om dagen, høy temperatur = lengre avstand mellom oksygenmolekylene og dette påvirker løft (og også motoreffekt,men det lar vi ligge). Spørsmål til dere i kontoret foran eller som har peiling: Hvor mye høyere speed vil en A320N ha når den roterer hvis det er...
  4. C

    Vår gate er ikke ledig

    Vår gate er ikke ledig Jeg har stort sett sluttet å irritere meg når jeg reiser. Ting tar av og til tid, været kan vi ikke gjøre så mye med, folk gjør rare ting. Men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over «vår gate er ikke ledig». I dag, SK278, tok av fra BGO på tid, landet på OSL 1749...
  5. C

    Airpods på tur - gjenglemt på fly

    Airpods på tur - gjenglemt på fly Reiste TRD-OSL med SK373 (OY-KAS) i går. La igjen airpods i hatrack, må ha falt ut av jakkelomme. Når jeg kom hjem og skjønte de var vekk, viste "hvor er" funksjonen at de fortsatt var om bord, før de tok turen til TRD igjen med SK370. Fikk tak i hyggelig dame...
  6. C

    Luftfartslitteratur

    Feriens første tur gikk til England - fikk med meg noen bøker jeg gleder meg til å lese. Er det noen som har andre anbefalinger til god luftfartslittteratur? Jeg er straks ferdig med «Anomalien», en artig sak om mystiske hendelser, med tungt innslag av sivil luftfart. Her var det en ny...
  7. C

    Gode råd ifm mulig SAS streik

    Gode råd ifm mulig SAS streik Jeg og familien har billetter med SAS OSL-PMI 2/7 og retur PMI-OSL 11/7. OSL-PMI skal flys av "gamle SAS" med 7378, mens retur går med SAS Connect A320N. Jeg anser faren for streik som overhengende og vurderer å kjøpe back-up billetter med Widerøe TRF-BGO-PMI. I...
  8. C

    SK2303 23.12 -spørsmål

    SK2303 23.12 -spørsmål Jeg hadde familie ombord på SK2303 OSL-KSU i dag. Litt forsinket ut av OSL og så holding over Tustna pga brøyting. Selve innflygningen ble plutselig avbrutt ca 1351 utc, flyet lå da i descend og slak styrbord sving mot terreng (men fortsatt over). I følge familien var det...
  9. C

    Murmansk - Farøyene?

    Murmansk - Farøyene? Noen som vet hvorfor Smartavia flyr Murmansk - Vagar i dag - det er vel en ganske uvanlig kombo?
  10. C

    "Airways" - bedre før?

    "Airways" - bedre før? Norges-ferie og jammen dukker det ikke opp 15 år gamle nummer av bladet "Airways" i en skuff hos svigers på Nordmøre. Leser om operasjoner inn til Lukla, røverhistorier fra FN-flygninger med Twin Otter i Sudan og Hajj flygninger. Er det bare jeg som er blitt gammel, eller...
  11. C

    CFM56 og top of decent

    Et spørsmål som kanskje bare er tull - men likevel: Jeg har sittet mye på klappsete i cockpit på 737-700 med CFM56 motorer. Har da mange ganger sett og hørt at i det øyeblikket vi når Top of Decent (TD), throttler motorene ned umiddelbart og nesa peker nedover. Jeg har sittet enda flere ganger i...
  12. C

    Noen som vet hva dette er?

    Bildet under ble tatt i en 737-700 fra SAS i går. Små, runde nummer på indre spoiler-seksjon på babord vinge. Noen som vet hva dette er for noe?
Back
Top