Recent content by ClearedILS

  1. C

    Kamp om ny kontrollsentral

    Det er bare å se på den manglende rekrutteringen det er til Bodø Kontrollsentral - de har enorme problemer med å rekruttere flygeledere - samt at mange av de som er der i dag søker seg bort. Sammenlignet med enheter på Østlandet eller Værnes, som har langt flere søkere enn det er ledige...
  2. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Det er som skrevet over her åpenbart at fjerning av språkkravet ikke er annet enn et forslag for "å vise at vi gjør noe". Det har ingen praktisk betydning for å bedre bemanningssituasjonen - det er opplæringskapasiteten det står på. Og her er vi allerede på et nivå hvor man ikke kan bli stort...
  3. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Prisen per flygeleder dumpes?
  4. C

    Flyplass på Hurum

    Flyplass på Hurum Hei! Er det noen som vet hvor den planlagte flyplassen på Hurum skulle ligge?
  5. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Det er fordi pilotene kan velge å benytte norsk på radioen, og da må flygelederen svare på norsk. All koordinering i Norge foregår på norsk mellom flygelederne, men det kan naturligvis gjøres på engelsk - selv om det kanskje ville blitt et hakk mindre smidig enn å prate morsmålet. Men først og...
  6. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Om jeg tolker deg rett så lurer du på om det er slik at private avtaler fører til at man er for få flygeledere på vakt, som igjen fører til overload for den/de som er på vakt? Jeg har aldri hørt om det, eller opplevd det selv.
  7. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Det siste spørsmålet ditt skjønner jeg ikke hva du mener tiemand, men på det første så gir vel svaret seg selv: Arbeidstid er arbeidstid, man er på jobben så lenge vakten varer. De stedene jeg har tjenestegjort har jeg ikke hørt forslag om å dele vakter slik, tror langt mindre sjefen hadde...
  8. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Som Cato har svart til deg tiemand, er det feil. I tilfeller hvor man har to dekte flygelederposisjoner, så rullerer man jo naturligvis med tre stykker, og ikke fire slik du skisserer - det får da være måte på til dårlig ressursbruk :) Så der man før var to FLL og en fullmektig på vakt samtidig...
  9. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Idag kan vi igjen lese om flygeledermangel og en infosjef i SAS som er i harnisk. Forståelig nok - for all del. Desto mer skuffende at kritikken rettes direkte mot flygelederne som, " er i ferd med å røyke seg ut". Det er rart ingen medier har klart å fange opp Rolf Skrede sin ord for fem år...
  10. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG Ja nåde deg om flyet mitt er forsinket på søndag! Jeg skulle likt å se lokførerne, konduktørne eller hvem det skulle være få skylden om NSB hadde stilt seg i en situasjon som Avinor er i nå. Eller at sykepleierne får skylden fordi...
  11. C

    Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

    Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG En ting er å utsette Torp som ligger på Østlandet. Der kan det nok være folk som er interessert i å bli værende, selv om man må gå litt ned i lønn. Et eventuelt selskap kan sikkert "lure" til seg en del yngre som ser på dette som en enkel...
Back
Top