Recent content by Bluescan

  1. B

    Hva må flyfrakt tåle?

    Hva må flyfrakt tåle? God kveld. Jeg vet at det er noen her på forumet som har jobbet med flyfrakt, og jeg har et spørsmål om hvordan frakt av spesielle komponenter planlegges. Med spesielle mener jeg f.eks. stort utstyr eller utstyr som må behandles på en spesiell måte. Det som skal fraktes...
  2. B

    B747-8 "hugges" med 42 timer i loggboken

    Litt sensasjonell overskrift kanskje, men sånn er det jo med Daily Mail: Saudi royals' £235million Boeing 747 jet - which has clocked up just 42 hours in the sky - looks set to be SCRAPPED after sitting unused for ten years En ikke-innredet 747-8 med 42 timer i loggboken. Hva kan fremtiden til...
  3. B

    Contrails og klima

    Klima og fly er jo en kontinuerlig debatt, men som regel handler det om klimautslipp. Nå har Maastricht har kommet med en NOTAM som sier følgende: Så i korte trekk kan fly bli bedt om å endre høyde for å unngå å lage contrails. Er det noen som har noe kjenskap til dette prosjektet?
  4. B

    Sky Truckers

    God dag! En interessant mini-dokumentar fra selskapet Cargo Lion, som opererte DC-8 fraktfly på 90-tallet. Dokumentaren er nå 20 år gammel (1997), men det er mye av dette som er lett å kjenne seg igjen i idag. Spesielt ang. ad-hoc cargo til Afrika, og kanskje enda mer spesielt Nigeria. :o "Sky...
  5. B

    Lufthansa legger ned Frankfurt-Stavanger

    God dag! Det er ikke mulig å bestille direkteflight med Lufthansa fra SVG til FRA etter 24. oktober. Legger Lufthansa ned denne ruten, eller er det systemet som ikke er oppdatert? Takker for svar. Mvh Bluescan
  6. B

    Aerodynamical center

    Hei alle sammen, jeg leser fortiden JAA ATPL med Principles of flight Angående "Stability and Control"er det et par ting jeg ikke forstår. Det krøller seg spesielt når de snakker om Aerodynamical Center. Jeg forstår (tror jeg) definisjonen av dette punktet, men jeg forstår ikke helt bruken. Det...
Back
Top