Recent content by Amaterasu

  1. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    I 2014 - regnskapet ligger positive pensjonseffekter på ca 500 millioner. I tillegg er posten av- og nedskrivning spesifisert utenfor driftskostnader i 2014 (men ikke i 2009) - hvilket man ofte gjør for å skjule kostnadsøkninger... Avinor har en kostnadsutvikling som ligger langt utenfor hva...
  2. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    Avinor har hatt en langvarig kostnadseksplosjon - forsøkt fremvist ved økningen fra 2009 - 2014 på 44%. Årlig er den som følger: 2011/2010: +15,8%, 2012/2011: +6,4%, 2013/2012: +10,1% og 2014/2013: +5-6%. Du må gjerne påstå at situasjonen blir bedre etter hvert! Artikkelen omhandlet hvorvidt...
  3. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    At Avinor setter sine egne inntekter viser et system som er overmodent for endring. Hvis SD reduserer Avinor sine inntekter, må departementet finne dekning for sine mange ønsker i statsbudsjettet på andre områder. Gjett hva som er enklest! Kostnadene i resultatregnskapet til Avinor viser samme...
  4. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    I praksis er det Avinor som setter sine egne inntekter. Samferdselsdepartementet har aldri endret på Avinors innstilling. Kostnadene i 2014 i forhold til 2013 er økt med ca 500 millioner (justert for revurdering levetid pensjon). Det er for meg uforståelig at dette ikke får mer oppmerksomhet...
  5. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    Avinor har grovt sett monopol overalt, og kryss - subsidieringen mellom stasjonene (hvilket utgjør over 1 MRD i året) forsterker problemene med dårlig kostnadskontroll. Kostnadene i Avinor økte med 44% i perioden 2009 - 2014 (justert for pensjon), en økning på nesten 3 MRD. Det må sies å være...
  6. A

    - Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

    Avinor har en omsetning på 10,7 MRD og et resultat på 1,9 MRD i 2014. Det gir en margin på 17,8% av omsetningen. Siden EK er 12,2 MRD har de en avkastning på 15,7% av EK. Nøkkelordet er monopol. Det spiller selvfølgelig stor rolle hva andre tjener. Kostnadene fra andre aktører er delvis...
  7. A

    Trakdot - finne bagasje på avveie

    Re: Trakdot - finne bagasje på avveie Jeg tenkte på muligheten til å sende flyselskapet den nøyaktige posisjonen når bagen er feilsendt. Dette for å redusere tiden de trenger for å finne bagen og få den sendt til korrekt bestemmelsessted.
  8. A

    Trakdot - finne bagasje på avveie

    Re: Trakdot - finne bagasje på avveie Interessant gadget. Hvor nøyaktig er posisjonen? Kan man f eks bruke den til å finne bagen på flyplassområdet?
Back
Top