• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Recent content by 88charlie

  1. 8

    EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Problemstillingen med varme og de-icing er veldig interesant, og egentlig universell for alle systemer som øker virkningsgraden eller går for nye energikilder. Vi husker det godt fra diesel-boomen når småkjørte moderne dieselmotorer slet med å bli varme og man måtte inn med webasto og den slags...
  2. 8

    EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Deicing boots trenger vel bare litt trykkluft? Pitotrør osv trenger litt varme men det er vel ikke så gale?
  3. 8

    EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Yepp, men problemer er til for å løses, og dette er utfordringer som noen helt sikkert kommer til å løse. Vi er jo bortskjemt med bleed-air i dag, men kanskje noe ultralyd-voodoo-lasergreier er måten å gjøre det på i fremtiden? Ingen har blitt tvunget til å se på det hittil, men skal dette opp...
  4. 8

    EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Jeg gikk tilbake til første innlegg som er fra 2017. Avinor har minst siden den gang brukt tid og penger på et konsept som hele tiden har vært under produktutvikling, og med en horisont på "noe" som vil påvirke deres drift som i beste fall er diffus. Når de allerede begynner å se på landstrøm...
  5. 8

    EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Dette sier seg selv og jeg forstår ikke helt hvorfor Avinor skal blande seg inn i produktutvikling. Det er vist in blant statlige selskaper å sysle med ting som er langt utenfor kjernevirksomheten. Statkraft bla. driver jo med alt mulig rart av investeringer. Fysikken er som du sier...
  6. 8

    USA USA-tråden

    Re: USA-tråden Forresten....skal du ta denne runden om sommeren eller en annen tid på året? Midtvesten i USA er noe dritt om sommeren pga luftfuktigheten. Det er selvfølgelig smak og behag men jeg foretrekker 40C i Death Valley fremfor 32C og hundreognils prosent luftfuktighet inne i...
  7. 8

    USA USA-tråden

    Re: USA-tråden Støtter null innenriks i USA. Foretrekker rotfylling hos tannlegen. Unntaket er selvsagt hvis du flyr first. Ruten din ser fin ut den. Anbefaler et litt lengre opphold i Pensacola. Strendene er rett og slett sinnsyke. Kritthvit sand, som på merksnodig vis ikke klistrer seg...
  8. 8

    Alert Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Det jeg lurer litt på er hvordan disse bryterne fungerer. Ifølge noen videoer så initialiserer de en prosess i kontrollsystemet, eller EEC som det heter på B787. Prosessene dekker lukking av ventiler, og stenger ned funksjoner som holder liv i motoren, auto ignite osv (eller hva det heter)...
  9. 8

    Alert Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Hva mener dere om vapor lock? (jeg har mine sterke meninger). Ser at flere, inkludert en eller annen Cessnapilot som sikkert har lært om dette da han ble kurset, mener vapor lock er en underliggende årsak. Muligens på bensinmotorer, men jeg kan ikke fatte og begripe at det skulle være et problem...
  10. 8

    Alert Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Husker dessverre ikke kildene men i prat med en annen entusiast så ble det påstått at maskinen opererte i en lovlig, men redusert konfigurasjon på det elektriske. I grove trekk var noe ala en bus stengt ned, men redundansen med krysskoblinger og trippelmating osv var fortsatt ivaretatt og iht...
  11. 8

    Alert Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Dette blir helt vill spekulasjon men kan vi igjen ha sett en situasjon med feil i èn motor, som så shutter ned automagisk, og at crew eller høyere nivå computere shutter ned den andre? Jeg skrev om fuel lenger oppe, og det kan fortsatt være en innledende feilkilde, men med tanke på hvor...
  12. 8

    Alert Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    At begge motorene stoppet opp nok til å aktivere RAT, og samtidig ikke spydde ut deler og røyk er kanskje den mest interessante informasjonen. Alt av hydraulikk og El har flere lag med redundans og skulle i teorien gitt en worst case med i alle fall 1 motor i drift. Nok til å berge dagen. Da er...
  13. 8

    USA USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

    Re: USA-tråden Passet må være gyldig minst 6 mnd etter avreise fra USA. https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html
  14. 8

    USA USA-tråden

    Re: USA-tråden Nå er jeg over middels teknisk interessert men må allikevel få slå et slag for Hooverdam. Mener å huske at den var på en hovedvei uansett, men hvis ikke så er det verdt en liten omvei for å se den. En tur til "Endor", dvs. Redwood national park er også verdt turen.
  15. 8

    USA USA-tråden

    Re: USA-tråden Husk at hvis du skal kjapt innom Grand Canyon for å se den fra ett av utsiktspunktene så er timingen viktig. Jeg var der midt på dagen sommeren -93 og det var dårlige greier. Guidene forklarte at det måtte være en klar dag med lite fukt, og helst når sola var lavt på himmelen.
Back
Top