View Full Version : DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?
SAS-Steward
20-02-2012, 14:04
http://boarding.no/art.asp?id=49022
Jens Veino mener at SAS og Norwegian kanskje bør slåes sammen, eller rettere sagt, Norwegian bør kjøpe SAS.
Et intresant tankeeksperiment, og ikke nødvendigvis bare negativt.
KT vil naturligvis ha enorme innvendinger, men sett i det internasjonale markedet, ikke bare dumme tanker kanskje?
Mange vil måtte svelge noen store kameler, men det var jo i sin tid like utenkelig at SAS og Braathens skulle slåes sammen.
For meg personlig, så var første reaksjon nei-nei. Men etter å tenkt litt på det, så ser jeg muligheter.
Det er mange skjær i sjøen, men fordeler som jeg ser:
- SAS sitter på en enorm kompetanse internasjonalt, og har en organisasjon som må til om man skal fly intercont.
- Rettigheter i mange land til å kunne fly mange ruter.
- Kulturen i selskapene er ganske like.
- Lønningssytemene er relativt like, i alle fall i Norge.
- Vilkår er relativt like, sett bort fra de som er ansatt gjennom diverse byråer.
- Norwegian har en betydelig bedre it og bookingplatform
- Ekstremt lojale ansatte, som ikke er redd for å ta i et tak.
- Rutenettverk som lett kan slåes sammen.
Så, sett at selskapene fikk lov å slå seg sammen, og at Norwgian air shuttle kjøpte opp SAS.
Fornuftig?
Teoretisk ikke en dum tanke. Men i praksis, aldri i livet om det ville ha fungert.
Tror dessverre at den interne kulturen hos mange er alt for forskjellig. Og man ville fått to "lag" i stedet for et stødig nytt team. Er redd for at det ville ha blitt "dem" og "oss" og at synergien og teamfølelsen ville ha forsvunnet.
Men som et tankeeksperiment, artig :)
S
SAS-Steward
20-02-2012, 14:32
Teoretisk ikke en dum tanke. Men i praksis, aldri i livet om det ville ha fungert.
Tror dessverre at den interne kulturen hos mange er alt for forskjellig. Og man ville fått to "lag" i stedet for et stødig nytt team. Er redd for at det ville ha blitt "dem" og "oss" og at synergien og teamfølelsen ville ha forsvunnet.
Men som et tankeeksperiment, artig :)
S
Var i utgangspunktet enig med deg.
Men sett fusjonen med SK-BU, hvor de samme argumentene kom, så er jeg litt mer på gli.
Jeg følte aldri den dere vs oss griea.
Den var der, men mye pga dårlig ledelse, og ledere som var i skyttergravene. Frontpersonale følte jeg var på nett.
Jeg tror ikke det kommer til å skje, men om det skulle skje. Tror jeg det kunne vært en flott utfordrer internasjonalt.
intransfer
20-02-2012, 14:54
"Hvem vil kjøpe 40 fagforeninger?" Dette spørsmålet sier jo alt om hvor attraktivt SAS er.
Hvis Norwegian vil utvide kan de jo bare ansatte den kompetansen de har behov for.
SAS har også en uklar balanse.
Norwegian har nytte av at SAS er en propp i norden som gradvis går i oppløsning. Da kan Norwegian utvide i sitt eget tempo og sørge for å utnytte muligheter som gradvis oppstår uten at kompetente utenlandske selskaper ser noen verdi av å etablere seg i dette markedet.
En sammenslåing av DY og SAS er fullstendig uaktuellt.
Utflyttet
20-02-2012, 16:15
Ca 41 dager for tidlig postet?
Men sånn hakket mer seriøst: norske staten selger sin del av SAS, og går inn og gir ditto støtte til Norwegian, ikke en fullt så dum tanke.
-A
Kjetil.L
20-02-2012, 17:35
Ca 41 dager for tidlig postet?
Men sånn hakket mer seriøst: norske staten selger sin del av SAS, og går inn og gir ditto støtte til Norwegian, ikke en fullt så dum tanke.
-A
Staten er ikke medeier i Norwegian, og går derfor ikke inn og gir "ditto" støtte.
Ergo, useriøst.
Jeg tror vi også står utfor en utfordring med to for ulike kulturer i de to selskapene. Men jeg vet jo ikke, jobber ikke i de, men slik jeg antar så er det slik. Har lest en rekke artikler om sterke fagforeninger i SAS og store krav til selskapet fra medarbeidere. Kanskje disse kravene etter hvert blir ilagt så stort fokus at fokuset dreies litt vekk fra primæroppgavene. Det kan være et vanlig problem i store organisasjoner som har problemer.
Tror nesten SAS har vokst seg litt for store til at man klarer å drive selskapet effektivt. noe sammenslåing mellom Norwegian og SAS har jeg ikke tro på, selv om SAS har veldig mye kompetanse.
Som SAS-Steward skriver så tenker jeg også litt no no, men intet er umulig, om man bare vil.. :D
Fotfolket tror jeg kanskje ikke hadde laget så mye trøbbel, de jobber jo tross alt skulder mot skulder hver dag. Kan ikke tro at bakkemannskapet til SGS, Røros, Menzis osv ikke spytter på hverandre hver dag. De er jo tross alt kollegaer.
Den kan hende det er tyngre å svelge slike kameler for de som har tøffere stillingstittel. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men det er ikke veldig lenge siden jeg ikke trodde at DY kom til å kjøpe 200+ fly.
BraathensSafe1985
20-02-2012, 21:50
Hadde det vært snakk om kun den "Norske" delen av SAS, så kanskje. Men ikke om vi skulle hatt med Svenskene og Danskene. Norge er freddeles lillebror i dis øyne. Det er heller ikke sånn at SAS delen hadde blitt mer proffitable med DY som partner. Problemene med fagforeninger, gamle fly etc hadde fremdeles vært der. Hadde det vært så enkelt å forandre og sammarbeide med SAS, så hadde det blitt gjort for lenge siden.
jameson82
20-02-2012, 21:56
Er vel noe i at SK er en håndterbar konkurrent til DY. Om SAS forsvinner så ikke godt å vite hvem som vil ettablere seg i Skandinavia å hvilket kostnadsnivå de vil ligge på.
Utflyttet
20-02-2012, 22:07
Staten er ikke medeier i Norwegian, og går derfor ikke inn og gir "ditto" støtte.
Ergo, useriøst.
Som jeg sa, den norske staten selger sine andeler av SAS, og går inn med tilsvarnede andel i Norwegian. Det hadde vært noe om Kjos fikk samme kapital i ryggen som SAS har hatt, og med en såpass passiv eier som staten har vært i SAS.
-A
Kjetil.L
21-02-2012, 09:56
Som jeg sa, den norske staten selger sine andeler av SAS, og går inn med tilsvarnede andel i Norwegian. Det hadde vært noe om Kjos fikk samme kapital i ryggen som SAS har hatt, og med en såpass passiv eier som staten har vært i SAS.
-A
Nei, det sa du ikke. Støtte sa du. Det er en forskjell her et sted. Uansett fryser nok Kjos på ryggen av en slik tanke og når det gjelder staten og din påstand om passivt eierskap tror jeg vi skal prise oss lykkelige over at staten er klar over sin inkompetanse når det gjelder forretningsdrift.