PDA

View Full Version : Kampen tilspisser seg ARN-HEL vv


1944vintage
17-02-2012, 12:34
I følge http://www.svenskaflygbolag.com/ så slutter SAS med eget materiell på ruta, og Blue1 overtar helt fra 1 Mars.

L-1011
17-02-2012, 13:36
Jag tror Blue1 även kommer ta över trafiken på HEL-CPH.

LN-MOW
17-02-2012, 15:45
Ja, sa de ikke under årsresultatpresentasjonen at KF skulle ta over all trafikk til/fra Finland?

HELt
17-02-2012, 15:51
Ja, sa de ikke under årsresultatpresentasjonen at KF skulle ta over all trafikk til/fra Finland?

Japp, det stämmer. Verkligen synd att SAS slutar flyga till Finland under sitt eget namn, kommer att kännas 'tomt' utan SAS i HEL. Fast jag tror nog att Blue1 kommer att bli helt integrerat till SAS inom några år.

LN-MOW
17-02-2012, 15:53
Jeg tror dette er det helt riktige å gjøre. Man gir KF en god mulighet til å tjene penger og samtidig styrker man det finske i SAS.

1944vintage
17-02-2012, 16:41
Blåøyd som jeg er (virkelig!)
Har ikke peiling på lønnsforhold SAS/Blue1.

Er dette også en mildere grad av outsourcing ?

HELt
17-02-2012, 18:16
Blåøyd som jeg er (virkelig!)
Har ikke peiling på lønnsforhold SAS/Blue1.

Er dette også en mildere grad av outsourcing ?

Vet inte om det kan kallas OUTsourcing därför att SAS äger 100% av Blue1.

När Blue1 tar över SAS flights till Finland så kommer att kapaciteten på HEL-CPH bli något mindre.Hittils har 1 av 4 SAS dagliga HEL-CPH flugits med en A321, KFs B717 kan ta bara 120pax.

Mjolnir
17-02-2012, 20:38
Vet inte om det kan kallas OUTsourcing därför att SAS äger 100% av Blue1.

Men hvordan er lønnsnivå og ansettelsesavtalene i Blue1 i forhold til moderselskapet? Var ikke noe av unnskyldningen til DY ang. estiske betingelser ved HEL at det er standard praksis i Finland?

LN-MOW
17-02-2012, 21:11
De er ansatt i Finland av et finsk flyselskap på finske lønninger .. Norwegians 'finner' er ansatt i estisk vikarbyrå på estiske lønninger .. Det er ikke standard praksis i Finland, nei ...

BU662
17-02-2012, 21:20
Jeg tror dette er det helt riktige å gjøre. Man gir KF en god mulighet til å tjene penger og samtidig styrker man det finske i SAS.

Aha... Er det ikke en tautologi???

Del av Blue1 sine problemer er jo assosiasjonen med SK. Og SK oppfattes rett og slett ikke som finsk...

Det blir litt mer interessant a se hva kundene sier. Kan Blue1 levere samme standard som kundene fikk av SK. Og kan Blue1 med sine sma fly virkelig tilfredstille peak-hour demand pa ruten. Eller blir det en strategisk feil, fordi man tar vekk for mye kapasitaet og dermed overlatter store deler av market til sine konkurrenter?!? Vi fa se, bare tida kan vise.

En ting er iallefall sikkert. Gar denne satsing feil, sa er ikke bare Blue1 toast, men ogsa har SK faktisk katapultert seg ut av ARN-HEL marked. Dette er en höy-risiko strategi. Men dersom man ikke har ikke mye alternativer, sa har man ikke rad a vente...

LN-MOW
17-02-2012, 21:51
Del av Blue1 sine problemer er jo assosiasjonen med SK. Og SK oppfattes rett og slett ikke som finsk...

.

Budskapet er at Blue1 er SAS. Alle ruter selges også som SAS codeshare. Og jeg er rimelig trygg på at man vil gjøre visse grep i kapasiteten der det måtte vise seg nødvendig.

Timingen er god. Finnair ser etter outsourcing av sine shorthaulruter mens SAS 'gjør seg mer finsk'.

FlightDeck
03-03-2012, 11:29
Dette handler vel først og fremst om bedre utnyttelse av flyflåten innad i SAS-gruppen. Samtidig får Blue1 rendyrke sin profil som feedselskap til Stockholm, København og Oslo.

En ting er iallefall sikkert. Gar denne satsing feil, sa er ikke bare Blue1 toast, men ogsa har SK faktisk katapultert seg ut av ARN-HEL marked. Dette er en höy-risiko strategi. Men dersom man ikke har ikke mye alternativer, sa har man ikke rad a vente...

Fordi? Om SAS avvikler Blue1 vil jo ikke det ha noen konsekvenser for rutene fra Helsinki til Oslo, Stockholm og København. Forskjellen blir at det er SAS - og ikke Blue1 - som opererer dem.


När Blue1 tar över SAS flights till Finland så kommer att kapaciteten på HEL-CPH bli något mindre.Hittils har 1 av 4 SAS dagliga HEL-CPH flugits med en A321, KFs B717 kan ta bara 120pax.

Blue1 øker til 10 daglige avganger. Den har hittil blitt fløyet åtte ganger daglig.