View Full Version : Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012
Fly med oss
16-02-2012, 19:26
Så strammer Kina visum-skruen for norske statsborgere:
http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t903845.htm
Det står ikke så mye om det praktiske, som om man fortsatt kan søke om seks- eller tolvmånedersvisum med flere innreiser? :8:
Fly med oss
16-02-2012, 19:31
Her er en artikkel fra vg.no:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069311
robertaas
16-02-2012, 19:40
Jeg lurer å om visumfri transit på under 48 timer i Shanghai fortsatt er mulig. Ambassaden ser ikke ut til å svare på e-post.
Jamesbond_ppk
16-02-2012, 21:11
Jeg lurer å om visumfri transit på under 48 timer i Shanghai fortsatt er mulig. Ambassaden ser ikke ut til å svare på e-post.
Lurer på det samme for 24 timer visumfri transit i PEK...
Sitat VG:
"Nå blir det like strengt for nordmenn å få turistvisum til Kina som for kinesere å få turistvisum til Norge."
Naturlig at det blir slik, mener jeg.
Jeg var negativ til Nobelprisen da den kom ettersom jeg mener den var et større uttrykk for PR-kåthet hos lederen av Nobelkommiteen enn en reel Nobelpris. Det Kinesiske samfunnet kan ikke uten videre tolkes ut ifra et Norsk sett verdier.
Men reaksjonene derfra har fått meg til å vakle.
Superhai
17-02-2012, 01:12
Men reaksjonene derfra har fått meg til å vakle.
Kina gjør her bare en endring som allerede har eksistert for de fleste andre land for L-visum.
For transit:
(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa. Anyone desiring to go beyond the airport boundaries temporarily should obtain permission from the frontier inspection office.
Foreigners who are travelling on connected international flights with confirmed seats and transit through two or more cities in China by civil flights in no more than 24 hours shall not need to apply for a transit visa. However, permission from the frontier inspection office must be obtained.
(5) No visa is required for citizens of the following 30 countries, who transit through China via Shanghai within 48 hours, no matter what type of passports they may hold: Republic of Korea, the United States of America, Canada, Australia, New Zealand, and the Schengen states -- Germany, France, Austria, Sweden, Denmark, Norway, Finland, Iceland, the Netherlands, Belgium, Luxemburg, Spain, Portugal, Greece, Italy, Estonia, Poland, Czech Repubic,Latvia, Lithuania,Malta, Swizerland, Slovakia, Slovenia and Hungary. Under this circumstance, anyone desiring go to beyond the airport boundaries temporarily should obtain permission from the frontier inspection office. If entering Shanghai as a visitor instead of transiting, they should obtain a visa in advance.
robertaas
17-02-2012, 06:02
De 2 siste setningene i punkt 5 har de lagt på de siste dagene. Å kunne være inne på flyplassen i 48 timer høres merkelig ut.
Jeg mener bestemt at PVG har hatt TWOV inntil 48h hele tiden?
robertaas
17-02-2012, 10:06
Jeg mener bestemt at PVG har hatt TWOV inntil 48h hele tiden?Jeg trodde de introduserte det i forbindelse med verdensutstillingen, men det ser ut som om de nå har hatt en innstramming. Har uten hell prøvd å få respons fra ambassaden via e-post. Må antagelig ringe eller møte opp når jeg kommer nærmere reisen, de kan jo endre reglene enda en gang før jeg kommer dit...
Jeg mener bestemt at PVG har hatt TWOV inntil 48h hele tiden?
Grunnen til det er jo at i PVG er det ikke noe airside transfer, litt sånn som i USA med andre ord.
Tommy777
17-02-2012, 13:35
Sitat VG:
"Nå blir det like strengt for nordmenn å få turistvisum til Kina som for kinesere å få turistvisum til Norge."
Naturlig at det blir slik, mener jeg.
Naa er det slik at visum foerst og fremst brukes som redskap for aa soerge for at man ikke faar ulovlig innvandring. Sjansen for at det skjer fra Kina til Norge er nok ganske saa mye stoerre enn andre veien.
Siste krampetrekningen foer kommunismen kan doe for alltid
Superhai
17-02-2012, 18:07
At visum er noe kommunistisk var et veldig merkverdig utsagn, er det det du sier når du søker visum til USA? ;) Men i tillegg til ulovlig innvandring, så er det en måte å begrense muligheten for kriminelle, og for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet. Nå er ikke Norge høyt representert i hverken, men det er mest fordi vi er ikke er høyt representert generelt som befolkning, og Kina har problemer innad, som f.eks Tibet og Xinjiang.
Naa er det slik at visum foerst og fremst brukes som redskap for aa soerge for at man ikke faar ulovlig innvandring. Sjansen for at det skjer fra Kina til Norge er nok ganske saa mye stoerre enn andre veien.
Ja, mye sant, men det er litt ovenfra og ned holdning. Kina ser det nok ikke slik, de vil nok bare utjevne regelverket sitt overfor en rekke land (ref endring for andre land nevnt tidligere). Som det påpekes her, Norge er et lite land, og skal heller ikke få spesialbehandling (i Kina's øyne).
Og styringsformen i landet har mindre å si i denne sammenhengen.
Tommy777
17-02-2012, 18:42
At visum er noe kommunistisk var et veldig merkverdig utsagn, er det det du sier når du søker visum til USA? ;) Men i tillegg til ulovlig innvandring, så er det en måte å begrense muligheten for kriminelle, og for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet. Nå er ikke Norge høyt representert i hverken, men det er mest fordi vi er ikke er høyt representert generelt som befolkning, og Kina har problemer innad, som f.eks Tibet og Xinjiang.
Jeg har ikke sagt at det er kommunistisk med visum, men primært hva ett visum er innført for å begrense.
Nå trenger ikke nordmenn visum for å reise inn i USA.. ;)
Vet ikke helt hvordan du vil definere en styringsform som søker "å begrense muligheten.. for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet" ;)
Superhai
18-02-2012, 07:06
Vet ikke helt hvordan du vil definere en styringsform som søker "å begrense muligheten.. for personer som ønsker å sørge for sosialt eller politisk ustabilitet i landet" ;)
Det er ikke noe som jeg ville relatere til en spesiell styringsform, ettersom det er noe som er implementert i større eller mindre grad i de fleste lands visums-lover uansett styringsform.
Vel har vært der noen ganger og sett det meste vi ønsker, men likevel kunne tenkt en tur til. MEN det er nok kronglete å dra til ambassaden to ganger og betale for gleden, slik at mye mer av dette styret har puttet Kina langt ned på lista. Har så mange flere plasser på lista som nå passerer Kina...
Man i min alder hakke tid til sånt...:colgate:
Slutter meg til Fnates bemerking 100%
robertaas
18-02-2012, 16:32
Både Kina, India og Russland har gått glipp av flere besøk av meg da det er for mye styr med visum dit.
Helt enig, bortsett fra India hvor jeg synes det er verd litt styr..:rolleyes:
Noen som har erfaringer med de nye visumreglene? En kompis og jeg planlegger tur nå i slutten av mai, men ble litt paff av alt det nye visumstrevet. Vi kan på forhånd dokumentere rundt 10 av 21 overnattinger, samt flybillett tur/retur og en innenriks med CA. Noen som vet om dette vil være tilstrekkelig for et standard 30-dagers visum?
Noen som har erfaringer med de nye visumreglene? En kompis og jeg planlegger tur nå i slutten av mai, men ble litt paff av alt det nye visumstrevet. Vi kan på forhånd dokumentere rundt 10 av 21 overnattinger, samt flybillett tur/retur og en innenriks med CA. Noen som vet om dette vil være tilstrekkelig for et standard 30-dagers visum?
Søkte double entry-visum rett etter at de nye reglene kom. La ved flybilletter (som allerede var et krav for double entry) og hotellbekreftelse for de 7 nettene under det første oppholdet, men ikke for de 2 nettene under det andre. Hadde ingen problemer med å få visum med det i hvertfall :)
Okei. Tenkte å reise litt rundt innenriks med tog osv, så litt fleksibilitet i enkelte byer ift. til overnatting hadde vært å foretrekke. Så kan hende at vi bare tar sjansen på at det holder med "litt" dokumentasjon :)
Det er vel kanskje ikke den beste løsningen, men hva med å reservere samtlige netter på et billig hotell i kina hvor det er gratis avbestilling helt frem til avreisedag? Da vil du kunne dokumentere at du har hotell for samtlige netter i visumprosessen, og så kan du avbestille hotellreservasjonen når det nærmer seg? Kan jo være at det finnes en logisk brist som gjør at det ikke er mulig (jeg har ikke lest reglene så nøye), men det er uansett bare en liten tanke fra meg.
Endte med at det ble 5 av 17 netter som ikke er forhåndsbestilt. Men ja, er nok lurt å booke noen billige rom for de resterende nettene for så å evt. avbestille. Takk for innspill!
Hei,
jeg skal til Shanghai i august med en kompis i 10 dager. Jeg var en av de heldige som fikk billetter til 20 000 poeng :D
Men vi har ikke noe letter of invitation. Hvor detaljert må reiseplanen, som legges ved visumsøknaden, være?
If you do not have the letter of invitation.
Please provide ALL the following documents:
1. Your travel plan, including your arrival and departure date, cities name, your activities in each cities etc., and
2. Round-trip flight booking record, and
3. Hotel booking reservation of the main cities.
http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t903845.htm
Alle innspill til visum søkand mottas med takk. Syns dette visumstyret var noe skikkelig herk. :headbang
Vi reiser selv førstkommende søndag.
Når det gjelder visumsøknaden, la vi ved bekreftelse fra hotell (altså utskrift av bestillingen), samt utskrift av flybilletten.
Dette fyller du også ut i selve søknaden, med navn på hotellene og adressene der du skal være under oppholdet. Vi hadde ikke med noe videre detaljert reiseplan.
Vi søkte via visumexpert.no, det praktiske ble ordnet av dem. Vi hadde visumet i hende cirka 10 dager etter at vi sendte fra oss søknaden.
Vi fikk skjema på pdf fra dem, fyllte ut elektronisk, signerte og sendte med pass, passbilder og bekreftelser. De ordnet resten med ambassaden. Kan absolutt anbefale tjenesten.
Superhai
12-06-2012, 20:42
Jeg har bare fylte ut søknaden og la ved kopi av hotell- og fly-bestilling, samt passbilde. Det var klart for henting etter en uke.
Commuter
12-06-2012, 21:35
Alle innspill til visum søkand mottas med takk. Syns dette visumstyret var noe skikkelig herk. :headbang
Generelt virker vel de fleste visum-søknader som vesentlig mer herk enn det faktisk er.
F.eks. krever visum i Pakistan at du oppgir religion, alle reiser siste 3 (?) år og alle arr/føflekker/manglede armer og vesentlig annen informasjon. De stopper deg imidlertid ikke hvis du skriver N/A eller delvis på flere av de spørsmålene.
For Kina opplever jeg at du ikke trenger å levere en reisebeskrivelse så lenge bookingbekreftelsene viser hele oppholdet ditt. Hvis du ikke har hotell for hele oppholdet bør du lage et lite excel-ark med dato fra-til, by og transportform (tog/bus/bil).
Jeg opplevde i alle fall våre visumsøknader til Kina som helt uproblematiske.
Takk skal dere ha for tilbakemeldinger. Betryggene å høre at det ikke er så mye stress som det ser ut til ved første øyekast!!!. Var redd jeg måtte komme opp med noe oppgulp om dagsprogram etc. :stir
Et spørsmål til. Ser ambasaden kun er oppe fra 0900-1130. Pleier det å være lang kø? Er det bare å levere og stikke? Tenkte å spørre min søster om å levere søknadspapirer for oss, men vil nødig spørre vist det er alt for mye bry.
Det kan godt hende du må vente 20-30 minutter. Pleier i alle fall å være litt kø om morgenen når de åpner.
Fly med oss
12-06-2012, 22:51
Det kan godt hende du må vente 20-30 minutter. Pleier i alle fall å være litt kø om morgenen når de åpner.
+ 1. Du må gjerne være der 0830, så slipper du å vente så lenge.
Når det gjelder bilde, så er det mange som har gått på en smell. På de offisielle sidene står det:
Photo: One standard 2×2 inches passport photo taken within recent 6 months (both black & white or color are acceptable). Other forms of photos, such as copies or printed digital photos are not accepted.
Jeg betalte 300 kroner hos Japan Photo (ironisk) for å få tatt bilder i dette formatet, men når jeg kom til den kinesiske ambassaden fikk jeg beskjed om å kutte bildene med en merkelig, liten kuttemaskin de hadde som gjorde at bildet ble i et mer "vanlig" passfoto-format.
Moralen er vel at du/dere må være forberedt på det meste... :angry:
Commuter
12-06-2012, 23:37
Moralen er vel at du/dere må være forberedt på det meste... :angry:
Evt bruke Visumservice som leverte strålende service, e-post oppdatering på hvert steg i prosessen, og generelt en vesentlig mer smertefri prosess enn det jeg opplevde sist jeg søkte om visum i kina.
Det koster litt, men for oss var det i alle fall verd pengene...
Jag läste att Kina precis nekade visum till Bondevik.
Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan Norge är förlåtet...
lillesauen
03-07-2012, 13:40
Jeg lurer litt på dette med disse visumreglene. Jeg har prøvd å lese på det, men finner ikke helt svar.
Jeg vil fly til Kina (Beijing, Shanghai el.) med ett flyselskap, og ut med et annet. Flyvningene vil foregå innen 24/48 timer (avhengig av hvor jeg drar). Er dette mulig uten visum? Eller trenger jeg å ha kjøpt en sammenhengende flybillett? Og videre, jeg må vel gjennom "tollen" for å hente bagasje og sjekke inn på nytt, ettersom at det er to forskjellige selskaper. Er dette fremdeles mulig uten å måtte kjøpe visum? Begge billetter vil naturligvis være reservert på forhånd.
erlendag
03-07-2012, 14:27
Det skal ikke være nødvendig med visum, og du kan også forlate flyplassen hvis du mellomlander i Shanghai.
National Norway (NO) /Embarkation Norway (NO)
Transit China (People's Rep.) (CN)
Destination Japan (JP)
ALSO CHECK DESTINATION INFORMATION BELOW
[Visa Information - Transit] China (People's Rep.) (CN)
[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets
for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours. Transit
incl. two stops, with a total transit time of 24 hours, within
China (People's Rep.) is permitted.
Visa required, except for Nationals of Norway holding
confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from
Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.
Jamesbond_ppk
03-07-2012, 14:55
Det skal ikke være nødvendig med visum, og du kan også forlate flyplassen hvis du mellomlander i Shanghai.
Du kan forbli 48 timer i Shanghai.
Dette er goså mulig i Beijing men da blir det 24 timer. Merk at i min tilfelle måtte jeg ha boardingkort til flyet mitt dagen etter. Tipper på at reisedokumneter holder men dette har jeg sjekekt selv.
Islending
03-07-2012, 16:14
Du kan forbli 48 timer i Shanghai.
Dette er goså mulig i Beijing men da blir det 24 timer. Merk at i min tilfelle måtte jeg ha boardingkort til flyet mitt dagen etter. Tipper på at reisedokumneter holder men dette har jeg sjekekt selv.
Reisedokument holder. Fikk ikke sjekke inn og få boardingpass på LX før morgenen (natten) etterpå.
Kan en fremdeles få visum på dagen på ambassaden i Oslo, også multiple entry ?
... også multiple entry ?
Nei, ikke multiple. Selv om gode kontakter i Beijing går ikke det
ghostern
29-01-2013, 22:13
Har eg tolka det riktig viss det er slik at eg kan vere i Shanghai i opptil 48 timar, slik at å ankomme frå Sør-Korea på mandag morgon og reise ut av landet (til Doha) på tirsdag kveld (natt til onsdag) er uproblematisk?
Eg har ikkje tid til eit veldig langt opphald uansett, men eg kan evt bli i Shanghai i eit par dagar lenger. Spørsmålet er om det er verdt å styre med visum og slikt for eit par dagar ekstra, eller om ein får sett det viktigaste på to visumfrie dagane?
robertaas
29-01-2013, 22:25
Da jeg kontaktet ambassaden sa de at info på websiden om at man ikke trengte VISA for opp til 48 timer i Shanghai var feil og ville bli korrigert. Jeg skaffet meg derfor visa.
Siden har blitt oppdatert etter at jeg spurte og det står fortsatt om unntaket der.
http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t931125.htm
Tommy777
29-01-2013, 22:30
Sjekket selv dette for noen uker siden og det skal fortsatt vaere mulighet for 48 timer i Shanghai.
Kan fortsatt konstatere at Nordmenn ikke er saerlig populaere i Kina/ikke saerlig velkommen. Da vi skulle hente visumet (samme dagsservice) paa konsulatet her i Chicago, fikk Melinda visum samme dag, mens alle norske visumsoeknader (ok KUN norske) trengte minst 3 dagers bakgrunnsjekk.
Superhai
29-01-2013, 22:52
48 timer i Shanghai, og 24 timer i Beijing - er erstattet med 72 timer. Men med norsk pass har man ikke den muligheten lenger, kun 24 timer på flyplassen. Det er mulig at det praktiseres annerledes i praksis (overgangsperiode?), men timatic er også endret til disse reglene. Så flyselskapene vil sannsynligvis si nei.
ghostern
29-01-2013, 22:59
Det var då voldsomt. Kanskje eg skal ta ein tur innom Kyoto istadenfor Shanghai då. Trur ikkje om eg orker så mykje styr for ein liten avstikker i samband med ein jobbtur til Sør-Korea.
ghostern
30-01-2013, 20:21
48 timer i Shanghai, og 24 timer i Beijing - er erstattet med 72 timer. Men med norsk pass har man ikke den muligheten lenger, kun 24 timer på flyplassen. Det er mulig at det praktiseres annerledes i praksis (overgangsperiode?), men timatic er også endret til disse reglene. Så flyselskapene vil sannsynligvis si nei.
Så man kan mellomlande utan visum iallefall? Slik at eg kan fly OSL - CPH - PEK - ICN utan noko problem? Det var slik eg tolka ambassaden sine sider, men greit å få det bekrefta :)
Er også litt usikker på dette med 24 timer i Shanghai.
Transit, skjønner jeg virker om man mellomlander. Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?
Har noen erfaring med andre firmaer enn Visumservice for Kina-visum?
Ser at Visumhjelpen er 200 kroner billigere, men finner ingen erfaringer med dem på nettet. http://www.visumhjelpen.com/tjenester.html
robertaas
26-02-2013, 14:54
Er også litt usikker på dette med 24 timer i Shanghai.
Transit, skjønner jeg virker om man mellomlander. Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?En jeg kjenner brant seg på dette. De påstod ovenfor ham det ville virket om han for eksempel skulle videre til Seoul, men ikke om Shanghai var destinasjonen.
Superhai
26-02-2013, 16:31
Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?
Vel offisielt så skal du ha en billett til et tredjeland i forhold til hvor du kommer fra.
Har noen erfaring med andre firmaer enn Visumservice for Kina-visum?
Ser at Visumhjelpen er 200 kroner billigere, men finner ingen erfaringer med dem på nettet. http://www.visumhjelpen.com/tjenester.html
Brukte Visumexpert i fjor. Noe billigere enn Visumservice, men ikke like billig som Visumhjelpen (aldri hørt om sistnevte før).
Er det slutt på 48 timer transfer i Shanghai?
En jeg kjenner brant seg på dette. De påstod ovenfor ham det ville virket om han for eksempel skulle videre til Seoul, men ikke om Shanghai var destinasjonen.
Det gir mening.
Vel offisielt så skal du ha en billett til et tredjeland i forhold til hvor du kommer fra.
Jepp. Ser den.
Har lest litt og det virker vel om om man ikke slipper ut av flyplassområdet uansett så det blir vel litt kleint.
Men for et møte er det da altså en mulighet å booke HKG-PVG-ICN uten å ha visum. Det er jo noe.
no-backpacker
27-02-2013, 08:11
Brukte Visumexpert i fjor. Noe billigere enn Visumservice, men ikke like billig som Visumhjelpen (aldri hørt om sistnevte før).
Er det slutt på 48 timer transfer i Shanghai?
Husker du hvor lang tid det tok å få visumet? Kjenner jeg er litt stresset over at det er 2,5 uker til jeg skal reise og vi sitter fortsatt og venter på at kineserne skal bli ferdige med papirarbeidet sitt (invitasjonen).... Dvs. visumsøknaden er ikke levert enda...
Xxx.
Nå er det visst 72 timer som gjelder i PEK og PVG.
http://www.flyertalk.com/forum/china/1441370-72-hour-transit-without-visa-twov.html
http://www.flyertalk.com/forum/china/1441370-72-hour-transit-without-visa-twov.html
Neppe for Nordmenn. Kina synes vi er noen fjompenisser.
Hei no-backpacker!
Om det er under 3 uker igjen til avreise har du nok god grunn til å bli stresset. Ville tatt en telefon til Visumexperten el for å sjekke der, men når jeg var i Shanghai før jul gikk det i følge dem "lynkjapt" når jeg fikk visum på 1 og en halv uke, inkl postgang.... Og da måtte jeg også betale mye for express-behandling for å rekke det...
Så ville skyndet på de i Kina om du trenger invitasjon.. Vi var 3 stykker på Juleshopping i 5 dager og trengte ikke invitasjon da.. (Var i November 2012..)
Kim
Neppe for Nordmenn. Kina synes vi er noen fjompenisser.
Har ikke hørt noe om at nordmenn er unntatt det der. En kinesisk immigrasjonsdude vet neppe hvor Norge er eller har hørt om landet.
L1011-500
27-02-2013, 16:33
Har ikke hørt noe om at nordmenn er unntatt det der. En kinesisk immigrasjonsdude vet neppe hvor Norge er eller har hørt om landet.
Her står det litt: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Visum-til-alle--bortsett-fra-nordmenn-7063701.html
Her står det litt: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Visum-til-alle--bortsett-fra-nordmenn-7063701.html
Men ut i fra TIMATEC har man fortsatt 24 timer så det er egentlig ikke veldig mye som har forandret seg. Uansett, kineserne vet man aldri helt hvor man har. Det er mye offisiell info som er feil og ukorrekt og det gjelder også dessverre deres ambassader.Det står det mye om på blant annet Flyertalk. Det beste er å stole på TIMATEC - faktisk.
Superhai
27-02-2013, 17:42
Som jeg skrev for en måned siden.
Siden timatic også er oppdatert på dette, så vil ikke flyselskapene ta deg med om du er norsk statsborger, med mindre du har billett videre ut av landet innen 24 timer.
no-backpacker
27-02-2013, 18:57
Hei no-backpacker!
Om det er under 3 uker igjen til avreise har du nok god grunn til å bli stresset. Ville tatt en telefon til Visumexperten el for å sjekke der, men når jeg var i Shanghai før jul gikk det i følge dem "lynkjapt" når jeg fikk visum på 1 og en halv uke, inkl postgang.... Og da måtte jeg også betale mye for express-behandling for å rekke det...
Så ville skyndet på de i Kina om du trenger invitasjon.. Vi var 3 stykker på Juleshopping i 5 dager og trengte ikke invitasjon da.. (Var i November 2012..)
Kim
Merkelig. Snakket akkurat med mannen og han sa at hans visum brukte 4 dager inkl. postgang. Han brukte Visumservice forrige gang. De gangene han har levert på ambassaden selv har det også bare tatt 4 dager. Hehe, kanskje Visumexperten har lurt deg? :) Joda, jeg kunne spurt mannen først, men han var ikke der da jeg plutselig fikk det for meg at jeg var nervøs... :-)
Xxx.
Husker du hvor lang tid det tok å få visumet? Kjenner jeg er litt stresset over at det er 2,5 uker til jeg skal reise og vi sitter fortsatt og venter på at kineserne skal bli ferdige med papirarbeidet sitt (invitasjonen).... Dvs. visumsøknaden er ikke levert enda...
Xxx.
Ser ut fra mailkorrespondansen at det tok 5 dager inkludert en helg fra pass ble levert på ambassaden til de ble hentet igjen, så 4 arbeidsdager inkl. hente- og leveringsdag, i tillegg til postgang. Bestilte ikke noen form for ekspresservice (ambassaden tilbyr vel forsåvidt heller ikke ekspressvisum etter Nobelepisoden). Dette var for 3 stk. dual entry turistvisum.
no-backpacker
28-02-2013, 00:00
Jo de tilbyr fortsatt ekspress 2-3 dager, tror jeg. Mannen kommer også til å poste det med ekspress, så jeg regner med det skal gå bra. :) Men for et styr å skrive på... Hvor man har vært det siste året og dato... :) Nå er alt klart ihvertfall så da er det bare å vente på invitasjonen fra Kina og så REISEN. :-)
Xxx.
Jo de tilbyr fortsatt ekspress 2-3 dager, tror jeg. Mannen kommer også til å poste det med ekspress, så jeg regner med det skal gå bra. :) Men for et styr å skrive på... Hvor man har vært det siste året og dato... :) Nå er alt klart ihvertfall så da er det bare å vente på invitasjonen fra Kina og så REISEN. :-)
Xxx.
Nei, de har sluttet med express visum på Kina ambasaden... Jeg prøvde å få avtale til det, men den ble avslått. Det tar 1 uke å få visum der. De er ikke spsielt vennlige med service... Russland tar til forskjell bare 15 minutter for å utstede visum ,og det koster "bare" 650kr... :) (om man møter før 0900)
Som jeg skrev for en måned siden.
Siden timatic også er oppdatert på dette, så vil ikke flyselskapene ta deg med om du er norsk statsborger, med mindre du har billett videre ut av landet innen 24 timer.
Nå har jeg ikke tilgang til TIMATIC databasen akkurat nå, men så ut som da jeg sjekket det ut at man har tillatelse til å forlate flyplassen i 24 timer i PEK og PVG.
Superhai
28-02-2013, 18:30
Nå har jeg ikke tilgang til TIMATIC databasen akkurat nå, men så ut som da jeg sjekket det ut at man har tillatelse til å forlate flyplassen i 24 timer i PEK og PVG.
Jeg sjekket Timatic nå, og det er noe endring i ordlyden siden jeg sjekket sist. Nå står det spesifikt at man kan forlate "transit area". (Denne stod før kun under CTU)
Så, som norsk statsborger kan man reise til Kina uten visum, forutsatt at man har bekreftet reise og kommer seg ut av landet innen 24 timer. Det står videre at man kan ha to stopp i Kina, så det vil jeg tolke som at man kan reise inn til f.eks. PVG og ut igjen fra PEK så lenge man har bekreftede billetter for hele reisen.
Det er ingen begrensning i dette som gjelder kun PEK eller PVG, og det gjelder samtlige flyplasser, unntatt CTU som man må reise ut av samme kalenderdag.
Når det gjelder 72 timer i Shanghai (fra SHA og PVG) og Beijing (fra PEK) så gjelder dette for følgende nasjonaliteter (klippet og limt fra Timatic)
Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei Darussalam, Bulgaria, Canada, Chile, Cyprus, Czech Rep., Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland (Rep.), Italy, Japan, Korea (Rep.), Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russian Fed., Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, USA, Ukraine, United Arab Emirates and holders of British Citizen passports.
Alt dette er i følge Timatic.
no-backpacker
02-03-2013, 13:19
Nei, de har sluttet med express visum på Kina ambasaden... Jeg prøvde å få avtale til det, men den ble avslått. Det tar 1 uke å få visum der. De er ikke spsielt vennlige med service... Russland tar til forskjell bare 15 minutter for å utstede visum ,og det koster "bare" 650kr... :) (om man møter før 0900)
Jeg har egentlig ikke peiling på dette, jeg fikk bare beskjed om å krysse av "ekspress 2-3 dager", eller noe sånt. Vi fikk ihvertfall sendt alt sammen i går og fikk beskjed om at vi kan regne med å ha passene tilbake i slutten av neste uke. Hehe, da er det fortsatt en uke til jeg reiser... :-) Med mindre det blir noe krøll med søknaden min da... Da jeg søkte om visum til India ble det litt krøll fordi jeg er adoptert fra Korea, de klarte rett og slett ikke å bestemme seg for om jeg var norsk eller ikke.... :)
Har også hørt at vennlighet ikke er i vokabularet til dem som jobber på den kinesiske ambassaden, derfor bruker vi nå bare Visumservice, så slipper vi alt styret.
Xxx.
Fly med oss
02-03-2013, 13:34
Har også hørt at vennlighet ikke er i vokabularet til dem som jobber på den kinesiske ambassaden, derfor bruker vi nå bare Visumservice, så slipper vi alt styret.
Det kan jeg også skrive under på. De er med andre ord ikke spesielt forskjellige fra resten av sine landsmenn, er mitt inntrykk etter et par turer til Kina.
no-backpacker
02-03-2013, 16:38
Det kan jeg også skrive under på. De er med andre ord ikke spesielt forskjellige fra resten av sine landsmenn, er mitt inntrykk etter et par turer til Kina.
Haha, nå ser jeg virkelig frem til turen.... :) Godt jeg er advart da! Mannen sier forresten at han er blitt vant til den kinesiske væremåten, jeg er litt usikker på om jeg klarer det. Det er en grunn til at jeg elsker Japan.... :-)
Xxx.
Jeg har egentlig ikke peiling på dette, jeg fikk bare beskjed om å krysse av "ekspress 2-3 dager", eller noe sånt. Vi fikk ihvertfall sendt alt sammen i går og fikk beskjed om at vi kan regne med å ha passene tilbake i slutten av neste uke. Hehe, da er det fortsatt en uke til jeg reiser... :-) Med mindre det blir noe krøll med søknaden min da... Da jeg søkte om visum til India ble det litt krøll fordi jeg er adoptert fra Korea, de klarte rett og slett ikke å bestemme seg for om jeg var norsk eller ikke.... :)
Xxx.
HAHA. Kansje den indiske ambasaden trodde du hvar Nord Koreansk spion :D :P
no-backpacker
05-03-2013, 18:01
HAHA. Kansje den indiske ambasaden trodde du hvar Nord Koreansk spion :D :P
Hehe, problemet var at de ikke fant ut hva jeg skulle betale så det ble litt frem og tilbake. Det endte med at jeg måtte betale det dyreste beløpet, som ikke født i Norge, eller noe i den duren, husker ikke akkurat hva de kalte de forskjellige kategoriene. Så da er det bare å krysse fingrene for at det ikke blir noe tull med dette visumet, iom. at vi er litt sent ute.
Jeg har forøvrig aldri hatt noen andre problemer i forbindelse med at jeg ser asiatisk ut, men er norsk/har norsk pass. (En helt annen sak er at i HK var det flere som trodde mannen min hadde "kjøpt" meg.... Man kan jo lure på hvem av oss som burde bli mest fornærmet...:-))
Xxx.
no-backpacker
07-03-2013, 21:29
Da kan jeg bare melde om at passene våre ble sendt fra Oslo i dag. HURRA! En uke fra de ble sendt til vi fikk de tilbake, ikke verst det (bortsett fra at det kostet ett par sko...)
Xxx
Islending
06-05-2013, 20:32
Jeg sjekket Timatic nå, og det er noe endring i ordlyden siden jeg sjekket sist. Nå står det spesifikt at man kan forlate "transit area". (Denne stod før kun under CTU)
Så, som norsk statsborger kan man reise til Kina uten visum, forutsatt at man har bekreftet reise og kommer seg ut av landet innen 24 timer. Det står videre at man kan ha to stopp i Kina, så det vil jeg tolke som at man kan reise inn til f.eks. PVG og ut igjen fra PEK så lenge man har bekreftede billetter for hele reisen.
Det er ingen begrensning i dette som gjelder kun PEK eller PVG, og det gjelder samtlige flyplasser, unntatt CTU som man må reise ut av samme kalenderdag.
Når det gjelder 72 timer i Shanghai (fra SHA og PVG) og Beijing (fra PEK) så gjelder dette for følgende nasjonaliteter (klippet og limt fra Timatic)
Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei Darussalam, Bulgaria, Canada, Chile, Cyprus, Czech Rep., Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland (Rep.), Italy, Japan, Korea (Rep.), Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russian Fed., Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, USA, Ukraine, United Arab Emirates and holders of British Citizen passports.
Alt dette er i følge Timatic.
Bumper denne.
Hvis jeg forstår det rett, så kan jeg bestille en bonusbillett med SAS til PVG og reise videre på en separat billett til Vietnam med MU 10 timer senere?
OT: Jeg så en to år gammel post på flyertalk der det stod at SAS har interline med MU. Gjelder dette fortsatt?
Superhai
06-05-2013, 22:06
Hvis jeg forstår det rett, så kan jeg bestille en bonusbillett med SAS til PVG og reise videre på en separat billett til Vietnam med MU 10 timer senere?
Ja det er akkurat slik det er.
Fly med oss
06-05-2013, 22:35
Bumper denne.
OT: Jeg så en to år gammel post på flyertalk der det stod at SAS har interline med MU. Gjelder dette fortsatt?
Hjelper ikke med interline dersom du skal bytte i PVG, du må uansett hente bagasjen din og sjekke inn på nytt. Du kan lese om mitt transfer-eventyr i PVG fra post 54 i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98608&page=3
robertaas
05-06-2013, 23:11
Ser at mange av websidene til den konsulære seksjonen til den kinesiske ambassaden nå bare viser "Sorry, the page you requested cannot be found." Det ikke er så enkelt å finne ut av søkeprosessen lengere.
Er det noen som husker hvor mye man betaler for et singel entry visum, i hvilken valuta og hvordan skal de ha betalt?
Ser at mange av websidene til den konsulære seksjonen til den kinesiske ambassaden nå bare viser "Sorry, the page you requested cannot be found." Det ikke er så enkelt å finne ut av søkeprosessen lengere.
Er det noen som husker hvor mye man betaler for et singel entry visum, i hvilken valuta og hvordan skal de ha betalt?
500 NOK. Må betales med BankAxept.
robertaas
05-06-2013, 23:40
500 NOK. Må betales med BankAxept.
Takk, ser det står BankAxept bakpå mitt eneste debet-kort så da er det mulig jeg kommer gjennom nåløyet.
Takk, ser det står BankAxept bakpå mitt eneste debet-kort så da er det mulig jeg kommer gjennom nåløyet.
Alle norske debetkort skal ha BankAxept på seg.
SudCaravelle
13-06-2013, 10:34
Beklager min vane med å “bumpe” tråder hvor svaret helt sikkert er mulig å finne.
Men…
Jeg fikk en mail fra Jumeirah Shanghai nå som sa de tvilte på at nordmenn har mulighet for stop over visa.
Så jeg lurer på:
• Vi er 24 timer på PVG og har booket hotell inne i byen. Kan vi faa visum paa flyplassen for dette besøket? (på flybilletten så er dette som en stopover)
• Hvis ikke – hva slags visum trenger jeg for 24t – og hvordan får jeg dette?
I følge Timatic er det tillatt.
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline
tickets for a max. transit For details, click here time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.),
with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.
-
- All transiting passengers are subject to a check by
immigration officials. Passengers in transit are required to
hold passports or passport replacing documents that are
accepted for entry into China (People's Rep.). For more
details on document requirements, please enter China
(People's Rep.) as a destination.
- Leaving the transit area is allowed.
http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/
Det ser ikke ut som vi er inkludert i 72-timers gratis transitvisum i PVG lengre:
http://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-72hour/
Men slik jeg forstår det går det bra så lenge det er under 24 timer.
robertaas
13-06-2013, 13:23
Men slik jeg forstår det går det bra så lenge det er under 24 timer.
Men da må man ha en billett videre, det holder altså ikke en billett for retur. Kjenner en som brant seg på det, det ble dyrt for ham.
SudCaravelle
13-06-2013, 14:11
Men da må man ha en billett videre, det holder altså ikke en billett for retur. Kjenner en som brant seg på det, det ble dyrt for ham.
Men der starter usikkerheten min, fordi det står at dett gjelder en del land/områder og da blant annet Schengen (men da er Norge utelatt fra denne listen)
Det er en del forskjellig meninger virker det som.
Men der starter usikkerheten min, fordi det står at dett gjelder en del land/områder og da blant annet Schengen (men da er Norge utelatt fra denne listen)
Det er en del forskjellig meninger virker det som.
Hvis du sikter til den andre linken min, så gjaldt det 72-timers transitvisa, ikke 24-timers. Timatic skal være oppdatert, og er i hvert fall det flyselskapene bruker. Jeg la inn norsk statsborgerskap og transit i Kina, og fikk da opp at 24 timers transitvisa skulle gjelde. For å være sikker kan du sende mail til den norske ambassaden. Jeg gjorde det før Kina-turen min i april, og fikk svar etter et par dager.
SudCaravelle
13-06-2013, 14:32
Hvis du sikter til den andre linken min, så gjaldt det 72-timers transitvisa, ikke 24-timers. Timatic skal være oppdatert, og er i hvert fall det flyselskapene bruker. Jeg la inn norsk statsborgerskap og transit i Kina, og fikk da opp at 24 timers transitvisa skulle gjelde. For å være sikker kan du sende mail til den norske ambassaden. Jeg gjorde det før Kina-turen min i april, og fikk svar etter et par dager.
OK - takk skal du ha.
robertaas
14-06-2013, 01:27
fikk da opp at 24 timers transitvisa skulle gjelde
Problemet er at mange nordmenn ikke skjønner hva transit betyr.
Det ser ikke ut som vi er inkludert i 72-timers gratis transitvisum i PVG lengre:
Kort fortalt har aldri 72-timers regelen gjeldt for norske statsborgere, da Norge ikke var inkludert da Beijing og Shanghai vedtok å utvide 48-timersgrensen til 72 timer. Dette kan jo virke litt underlig når man ser på hvilke andre land som er inkludert, men skyldes etter all sannsynlighet det vanskelige bilaterale forholdet i etterkant av fredsprisutdelingen i 2010.
Begrunnelsen gitt av kinesiske myndigheter når de ble konfrontert av Financial Times med Norges fravær på listen var at noen myndigheter og folkeslag var "low quality" og/eller "badly behaved" og dermed ikke kunne inkluderes. Les gjerne Daniel Drezners raljering over akkurat den kommentaren:
http://drezner.foreignpolicy.com/posts/2012/12/06/is_norway_a_low_quality_badly_behaved_country
flensburg
17-01-2017, 18:38
Er det noe reelt i at man kan bli nektet visum til kina dersom man har stempler fra tyrkia i passet sitt ? Tenker i retning av av artikkelen i linken i bunn her hvor mistanken går i retning av dette blant noen som har blitt nektet visum. Er vel muligens ikke blitt noe bedre ved at drapsmannen fra nattklubben i istanbul muligens var av den kinesisk uhigur minoriteten.
https://www.nrk.no/telemark/skoleelever-nektet-visum-til-kina-1.13111504
Noen som har vært å fått visum til kina den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte hvordan tilstanden er ? Eventuelt om ting er blitt enklere etter at Kina har myknet opp forholdet sitt til Norge. Er det sjansespill å få visum til kina selv om man skulle ha alle papirene i orden så lenge man er norsk ?
Visum er ingen problem nå. Var kun i høst ifm G20 toppmøtet i Shanghai
Tror ikke det spiller noen rolle om en Uhigur sprengte seg i Tyrkia, det rammet jo bare Tyrkere. Problemet var den Uhigur som sprengte seg i China Town i Bangkok i fjor sommer
Jeg fikk spørsmål om hva jeg hadde gjort i Tyrkia ved innreise til Kina tidligere i måneden, men ikke noe mer enn det. Fikk tyrkiske stempler på samme dobbeltside som det kinesiske visumet, etter at visumet var utstdedt. Jeg oppga også at jeg hadde vært i Tyrkia det siste året da jeg søkte om visum. Ikke noe problem.
flensburg
22-01-2017, 09:25
Takk for svaret. Da bør det gå greit skulle jeg ville tro.