PDA

View Full Version : Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Commuter
15-02-2012, 21:04
Følgende mail dumpet ned i mailboksen min tidligere i dag:

Ny IT-plattform og nye muligheter for deg med SAS Travel Pass

26. februar går SAS, Widerøe og Blue1 over til en ny IT-plattform. Dette innebærer følgende endringer for deg som i dag bruker SAS Travel Pass: Det blir enklere å bestille via vår hjemmeside, og du vil kunne bruke ditt EuroBonus-, Travel Pass- eller kredittkort som reisedokument. Bestillinger skjer som vanlig via ditt reisebyrå, SAS Customer Center eller på sas.no.

http://www.sas.no/no/Bedriftsprogram/TPI-informasjon/

De sier ingenting om den faktiske endringen eller om dette påvirker andre enn TPI/TPC-kunder (fikk to mail, en for hvert produkt), men det er jo lov å håpe at dette betyr en vesentlig opprustning av websidene til SAS - om ingenting annet på baksiden for å sikre bedre stabilitet.

Jamesbond_ppk
15-02-2012, 21:46

De sier ingenting om den faktiske endringen eller om dette påvirker andre enn TPI/TPC-kunder (fikk to mail, en for hvert produkt), men det er jo lov å håpe at dette betyr en vesentlig opprustning av websidene til SAS - om ingenting annet på baksiden for å sikre bedre stabilitet.

Den IT plattform det er snakk om er Amadeus Altea. Denne endringen har vært planlagt for en stund nå. Vi får håpe at det skal løse masse for SAS.

mfu0
15-02-2012, 21:52
Hvis alle de gamle SAS-systemene nå går over i historien får vi håpe at noen husker å ta vare på gammel dokumentasjon og annen arkivalia for fremtiden. Mange bedrifter som har gjennomført sånne skift og som mister mye historie på den måten.

Commuter
15-02-2012, 22:19
Den IT plattform det er snakk om er Amadeus Altea. Denne endringen har vært planlagt for en stund nå. Vi får håpe at det skal løse masse for SAS.

Vet du hva dette teknologibyttet betyr på kort og lang sikt? Mer stabil backend, enklere integrering med andre systemer, eller potensiale for sanering av 100 gamle skreddersydde løsninger?

Er dette en løsning hvor SAS må skreddersy all funksjonalitet selv over tid, eller tilbyr denne løsningen mer standard funksjonalitet som bare må skinnes og konfigureres for SAS sitt bruk?

Har respekt for at gamle (tunge) systemer tar tid å erstatte, men det hadde vært interessant å vite litt mer om mulighetene og tidsaspektet.

mckvakk
15-02-2012, 22:31
Man får fortsette å slette cache en gang i blant for å minnes det gamle systemet :p

Jamesbond_ppk
16-02-2012, 13:37
Vet du hva dette teknologibyttet betyr på kort og lang sikt? Mer stabil backend, enklere integrering med andre systemer, eller potensiale for sanering av 100 gamle skreddersydde løsninger?

Er dette en løsning hvor SAS må skreddersy all funksjonalitet selv over tid, eller tilbyr denne løsningen mer standard funksjonalitet som bare må skinnes og konfigureres for SAS sitt bruk?

Har respekt for at gamle (tunge) systemer tar tid å erstatte, men det hadde vært interessant å vite litt mer om mulighetene og tidsaspektet.

Les der; fra post nr 10:

http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/1169888-sas-now-amadeus-booking-numbers.html

JoeW
16-02-2012, 13:56
Kort fortalt er vel Amadeus Altea et system som rommer "alt" (nå er det vel teknisk splittet mellom blandt annet reservation og checkin/departure control riktignok) -- ergo ingen suppe av ulike systemer. I tillegg skal jo "alle" selskaper over på dette, så det må jo ha en del fordeler, samtidig som det ikke krever for mye skreddersøm.

Discus
16-02-2012, 21:08
Og overgangen har noen ringvirkninger:

During February 17 to 26, it is not possible to create new profiles, update existing profiles or delete profiles.

Between February 24 until the end of March, it is not possible to book a confirmed upgrade for points with SAS or Star Alliance.
Standby upgrade at gate for points is still available during that time when you are flying with SAS.

...og sikkert en del annet de oppdager i etterkant

Someone
16-02-2012, 21:10
During February 17 to 26, it is not possible to create new profiles, update existing profiles or delete profiles.

Between February 24 until the end of March, it is not possible to book a confirmed upgrade for points with SAS or Star Alliance.
Standby upgrade at gate for points is still available during that time when you are flying with SAS.

Tja, høres nesten ut som business as usual :rolleyes:

Commuter
16-02-2012, 21:44
Kort fortalt er vel Amadeus Altea et system som rommer "alt" (...)

Les der; fra post nr 10: (...)

Takk begge to! Etter litt googling og lesing er jeg noe klokere! Da blir det spennende å se hvordan denne endringen påvirker SAS IT fremover.

En ting er sikkert.. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå noen bookinger et par dager etter oppgraderingen :)

Fnate
16-02-2012, 21:53

Fikk også denne mailen og satt litt som et spørsmålstegn. Den var ikke særlig godt formulert. Det stod på et vis at den løsning de hadde skulle bort (TPC bookingen som er synes jeg er strålende) og man skulle booke på vanlig sas.no (noe som sikkert er ok, men ikke strålende). Så var det en del perioder der man ikke kan booke og ditt og datt. Og man kunne ikke bruke flybuss og div.

Men, "lykke til med den nye løsningen". Ingenting om hva som skulle bli så bra.

"Javel?...?.!%??..." - tenkte jeg egentlig

Fredrik Propell
16-02-2012, 21:55

Yikes, det var ikke liten nedetid de forventer å ha. Men det kommer vel noe godt ut av dette til slutt.

Commuter
16-02-2012, 22:14
Men, "lykke til med den nye løsningen". Ingenting om hva som skulle bli så bra."Javel?...?.!%??..." - tenkte jeg egentlig

Urovekkende nok synes jeg mailene var ganske greie, men det kan like gjerne bety at jeg som oftest opplever at slik informasjon fra SAS er ganske kryptisk. Skulle bare ønske at de var litt mer presis på hva som faktisk endres for oss etter oppgraderingen.

...og TPI-bookingen kan gjerne dø umiddelbart. Jeg har ikke tall for antall bookinger med problemer (registrert som boardet før jeg har ankommet flyplassen, ikke mulig å sjekke inn, seter som forsvinner etc)

Yikes, det var ikke liten nedetid de forventer å ha. Men det kommer vel noe godt ut av dette til slutt.

Jeg har selv brukt flere dager på å oppgradere en liten (i denne skalaen) CRM-løsning (med bl.a. 36 timer arbeid i strekk uten noen form for pause eller avslapping).

Utrulling tar tid, flytting av data tar tid, reindeksering tar tid og backup tar tid. Når man (forhåpentligvis) samtidig skal sanere et stort volum av obskure støttesystemer blir det ganske hårete.

Jeg er glad for at de beregner god tid - det viser at de har en relativt forsvarlig utrullingsplan.

Fnate
16-02-2012, 22:27
...og TPI-bookingen kan gjerne dø umiddelbart. Jeg har ikke tall for antall bookinger med problemer (registrert som boardet før jeg har ankommet flyplassen, ikke mulig å sjekke inn, seter som forsvinner

Der ser du. Jeg bruker bare TPC og det er kjempefint. Veldig oversiktlig er det også. Kanskje til,og med mailene var ulike.

Farmer
16-02-2012, 22:32
Overgangen til EN plattform vil skje natt til søndag 26/2 for alle SAS-gruppeselskapene. Da stenges alt av booking ned i noen timer. I løpet av neste uke kommer det litt mer kommunikasjon om dette, men her velges det en tidsperiode hvor det normalt er minimalt med trafikk, slik at de aller fleste vil ikke merke noen verdens ting;-)

The Ticketor
17-02-2012, 20:20
Skulle SGS trenge hjelp på OSL, er det bare å ringe. Jeg er på Train-the-Trainer kurs i Altea CM nå. ;-)

LN-MOW
17-02-2012, 21:15
Det er ikke cutover på checkin foreløpig . . ;)

Superhai
18-02-2012, 06:10
Skulle SGS trenge hjelp på OSL, er det bare å ringe. Jeg er på Train-the-Trainer kurs i Altea CM nå. ;-)

SGH har allerede noen selskaper som bruker Altea, og for SAS del på OSL skal vi ikke over på Alteas DCS før om et drøyt år.

LN-RRA
19-02-2012, 15:51
SGH har allerede noen selskaper som bruker Altea, og for SAS del på OSL skal vi ikke over på Alteas DCS før om et drøyt år.

Mens noen skal ha cut-over til Altea DCS på SAS fra og med august/september. Er så utrolig kjekt å være "test-stasjon" nok en gang.... ;)

Men back on topic.
Datoene kunne vel vært litt bedre plassert.
Det er jo midt i vinterferieukene, men men, er jo ikke den store trafikken natt til søndag.

Someone
20-02-2012, 13:56
Kort fortalt er vel Amadeus Altea et system som rommer "alt" (nå er det vel teknisk splittet mellom blandt annet reservation og checkin/departure control riktignok) -- ergo ingen suppe av ulike systemer. I tillegg skal jo "alle" selskaper over på dette, så det må jo ha en del fordeler, samtidig som det ikke krever for mye skreddersøm.

Ifølge noen hos Blue1 da vi besøkte dem i Helsinki sist høst betyr overgangen til Altea at SAS etterhvert kan redusere antall dataprogrammer med 80-og-noe

Fly med oss
20-02-2012, 15:59
Jeg håper i hvert fall det ikke skjer noe med bestillingssystemets GUI. Det er helt supert å kunne sammenligne priser på forskjellige booking- og service-klasser i det samme bildet.

Someone
21-02-2012, 12:41
SAS vil stenge ned bookingsystemene fra 15:00 lørdag 25/2 til 07:00 søndag 26/2 i forbindelse med migreringen

Discus
21-02-2012, 16:24
SAS vil stenge ned bookingsystemene fra 15:00 lørdag 25/2 til 07:00 søndag 26/2 i forbindelse med migreringen

Business as usual med andre ord :lol:

LN-MOW
21-02-2012, 16:55
Jepp - men forhåpendtligvis skinner solen på den andre siden. Hva med å pensjonere den 'gamle' alle feilene-tråden og åpne en ny for det nye systemet?

FlyHi
21-02-2012, 16:56
Hva med å pensjonere den 'gamle' alle feilene-tråden og åpne en ny for det nye systemet?

God idé.. Og når man kender SAS IT/CSC, så ved man jo også allerede nu at også det nye system får brug for sådan en tråd ;)

Commuter
21-02-2012, 21:02
Jepp - men forhåpendtligvis skinner solen på den andre siden. Hva med å pensjonere den 'gamle' alle feilene-tråden og åpne en ny for det nye systemet?

Selv om jeg tror jeg vet svaret ditt allerede - blir det noen funksjonelle endringer med denne utrullingen?

Kjør gjerne på med en No Comment :)

LN-MOW
21-02-2012, 21:28
For å si det på bilspråket: Motoren er ny. Hva SAS har gjort med skroget vet jeg ingenting om. Mange av de gamle problemene vil uansett forsvinne ettersom man får samlet flere programmer 'under ett tak' som før var adskilt.

Alt skal ikke over med en gang, og jeg er ikke sikker på om SAS har kjøpt alle modulene, men her er ihvertfall en oversikt over hele suiten.

http://www.amadeus.com/airlineit/solutions/sol_1altea_1suite_1full.html

The Ticketor
21-02-2012, 21:43
Og det finnes enda flere funksjoner i CM-delen (pax-delen i DCS) enn dem som listes opp der som man kan velge å ha med (og betale for), eller velge å ikke ha med. Mitt selskap har valg med noen ekstrafunksjoner, og valgt bort andre. En del av de bortvalgte vurderes å legges til senere.

Men jeg vil savne native, ja...

Superhai
21-02-2012, 22:08
Det skal ikke bli noen funksjonelle endringer. Men siden man slipper problemene som har kommet som følge av at bookingsystemet (amadeus) ikke snakker alltid like bra og er helt i synk med resaid, så burde noen feil forsvinne. Eneste som blir endret er TravelPass, som er et rent resaid-produkt og som ikke direkte kunne overføres til altea, men som jeg har skjønt det er det på plass men at det vil nok bli mindre endringer i bruken. Man kommer nok til å ta i bruk en del ny funksjonalitet som altea gir, men det kommer etterhvert.

blazius
23-02-2012, 09:33
Skjer det store ting i helgen? Se http://www.sas.no/no/info/:

Systemoppdateringer

SAS, Widerøe og Blue1 gjennomfører systemoppdateringer fra lørdag 25. februar kl. 15.00 til søndag 26. februar ca. kl. 07.00. I denne perioden er det ikke mulig å søke informasjon, gjøre bestillinger, endre eller avbestille din reise på sas.no eller i øvrige kanaler (SAS Reisesenter, reisebyråer, internettbyråer og billettkontorer på flyplassen). Vet du allerede nå at du må bestille en flybillett for uke 9, så bestill allerede i dag.

Flyene våre vil gå i henhold til tidtabell, og du kan sjekke inn som vanlig. Vi anbefaler deg som skal reise 25.-26. februar å beregne ekstra god tid på flyplassen og, hvis mulig, på forhånd skrive ut boardingkortet ditt, eller lagre det på mobilen.

Våre SMS-tjenester kan også bli påvirket av oppdateringen frem til 26. februar. De fleste av våre passasjerer som er mottakere vil få tjenestene som normalt. Dersom det ikke skulle skje, eller du lurer på om flyet skal ta av i henhold til tidtabell, besøk oss her på sas.no. I denne perioden er det ikke mulig å melde seg på våre SMS-tjenester.

For profiler: I perioden 17 - 26. februar er det ikke mulig å gjøre endringer, opprette nye eller slette eksisterende profiler pga. systemoppdatering hverken på Internett eller via telefon.

Vi beregner å åpne igjen for bestilling på søndag morgen ca. kl. 07.00. Følg med på sas.no for oppdateringer. Velkommen tilbake!

Robbiedeluxe
23-02-2012, 11:53
...og TPI-bookingen kan gjerne dø umiddelbart. Jeg har ikke tall for antall bookinger med problemer (registrert som boardet før jeg har ankommet flyplassen, ikke mulig å sjekke inn, seter som forsvinner etc)

Amen. Har hatt litt problemer denne uken, bl.a. bookinger som ikke vises når man swiper kortet (men bookingen finnes) – og setereservasjoner som har forsvunnet uten forklaring.

Håper dette betyr at vi ikke nå lenger behøver 4 innlogginger: TPI, TPC, EuroBonus og Bedriftsbestilling.

Superhai
23-02-2012, 23:23
Det ser også ut som Amadeus ikke kan levere funksjonalitet i dag som trengs for den "usynlige gardinen" som finnes i dag på innlandsflyene. Det blir heller ikke mulighet til "go-show" på TravelPass, og presentasjonen i sjekkinn-systemet blir forenklet og annerledes. Jeg er spent på overgangen, spesielt for oss på stasjonene.

Robbiedeluxe
23-02-2012, 23:27
Hva mener du med "go-show"? :)

Superhai
23-02-2012, 23:35
Hva mener du med "go-show"? :)

Åh. "Go-show" er å dukke opp i gate uten å ha en booking. (Tror det spiller på uttrykket "no-show".)

Discus
24-02-2012, 00:09
Åh. "Go-show" er å dukke opp i gate uten å ha en booking. (Tror det spiller på uttrykket "no-show".)

Dels OT, men minnes BUs løsning der det bare var å trekke kredittkortet i gaten hvis det var ledige plasser og vips var man velkommen med kvittering pr. mail, på samme måte som på flytoget. Men all utvikling går jo ikke fremover.

roger
24-02-2012, 09:15
Dels OT, men minnes BUs løsning der det bare var å trekke kredittkortet i gaten hvis det var ledige plasser og vips var man velkommen med kvittering pr. mail, på samme måte som på flytoget. Men all utvikling går jo ikke fremover.

BU hadde jo det mest fantastiske for oss om var studentar; klippekort, fastpris og "full flex". Det var tider!

Robbiedeluxe
24-02-2012, 10:52
Det blir heller ikke mulighet til "go-show" på TravelPass, og presentasjonen i sjekkinn-systemet blir forenklet og annerledes. Jeg er spent på overgangen, spesielt for oss på stasjonene.

Takk for oppklaring – men vil dette få noe praktisk betydning for oss TPIere? Vi må jo uansett ha en booking for å kunne komme oss gjennom Fast-Track etc.

LN-KGL
24-02-2012, 13:11
Og nå opplyses det på sas.no at frem til slutten av mars vil ikke deres tidstabeller være tilgjengelig på websiden.

http://dl.dropbox.com/u/23931688/Feilmeldinger/SAS_2012-02-24.jpg

FestiVal
24-02-2012, 13:56
Dette er sikkert ikke en feil, men ralatert til til overgangen til Altea. Det er en enormt stor oppgave som sikkert kan medføre en del hikke i tiden fremover...

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.872713,13.194123

jcnorway
24-02-2012, 14:04
Da får vi håpe at tidtabellen funker etter endringen.

Sist jeg forsøkte å få opp tidtabell for OSL-ARN, så fikk jeg kun forslag på ruten via CPH.... :rolleyes:

JoeW
24-02-2012, 14:38

Vil det ikke være noen mulighet til å nulle inn dette i det hele tatt?

The Ticketor
24-02-2012, 19:17
Hvordan det vil funke for TP vet jeg ingenting om, men det går å norece også i Altea. Det funker litt annerledes (det lages f eks en PNR), men det finnes en motsvarende funksjon.

Discus
25-02-2012, 09:16
Dette er sikkert ikke en feil, men ralatert til til overgangen til Altea. Det er en enormt stor oppgave som sikkert kan medføre en del hikke i tiden fremover...

Sikkert relatert til endringen, men at man må ta ned tidtabellen i en så lang periode burde være unødvendig, og ikke mist er det noen som ikke har fokus på forretningsdrift her (men det er vel ikke nytt når det gjelder SAS og IT).

Superhai
25-02-2012, 09:31
Takk for oppklaring – men vil dette få noe praktisk betydning for oss TPIere? Vi må jo uansett ha en booking for å kunne komme oss gjennom Fast-Track etc.

De aller fleste kommer med booking, men det er noen tilfeller. Det kan være f.eks. at man har en booking med DY, men så er den forsinket, eller man kom ekstra tidlig på flyplassen og derfor ønsker å ta en annen avgang.

Vil det ikke være noen mulighet til å nulle inn dette i det hele tatt?

Ikke i sjekkinn systemet (mao. i gate). Teknisk er det mulig å lage en booking hos reisebyrå, online, eller billettkontor på en seinere avgang og flytte den til flyet, men det må gjøres før man kommer til gaten.

Hvordan det vil funke for TP vet jeg ingenting om, men det går å norece også i Altea. Det funker litt annerledes (det lages f eks en PNR), men det finnes en motsvarende funksjon.

Det er selvfølgelig mulig i PACS, som før, men det er ikke lenger mulig å legge inn TP. Det blir jo fint for paxen som kan reise gratis, men ikke så bra for SAS. ;) Hvordan det blir med Altea DCS og TP vet jeg ikke, og om det er planer om å slik funksjon (men jeg regner med det blir for spesialisert for SAS og Amadeus tar seg så pass betalt for det til at det lønner seg)

storg
25-02-2012, 10:02
Sikkert relatert til endringen, men at man må ta ned tidtabellen i en så lang periode burde være unødvendig, og ikke mist er det noen som ikke har fokus på forretningsdrift her (men det er vel ikke nytt når det gjelder SAS og IT).

Tja, at SAS har gjort ting som ser rart ut inne IT er vel klart. Men jeg har stor forståelse for at en så stor omlegging får konsekvenser for løsningen i en periode.

Det kan jo hende at de har flere endringer i ermet, men som har måttet vente på omleggingen. Og da vil det være dumt å bruke penger på noe som skal dø innen kort tid.

ILS2
25-02-2012, 14:23
Det er en enormt stor oppgave som sikkert kan medføre en del hikke i tiden fremover...
I motsetning til normalt...? :rolleyes:

jjessen
25-02-2012, 15:20
Dels OT, men minnes BUs løsning der det bare var å trekke kredittkortet i gaten hvis det var ledige plasser og vips var man velkommen med kvittering pr. mail

Det var tider det. Husker jeg løp til gaten en gang på Sola. Det stod "Gate Closed" men spurte pent om flydøra var stengt. Med et Wings Gullkort var det bare en "swipe" og damen slapp meg ombord selv om jeg ikke hadde billett.

FestiVal
25-02-2012, 17:53
I motsetning til normalt...? :rolleyes:

Vi kan vel være enige om at ting ikke alltid har fungert optimalt. Håper at folk har forståelse for at kansje ikke alt vil fungere 100% rett etter cutover. Det er tross alt ikke nettsiden som skal skiftes,men alt som ligger bak. Flere( kansje flere titalls) systemer som skal over i ett felles, så det er nok av utfordringer i tiden fremover.

robertaas
25-02-2012, 19:18
Man får for tiden kun "runtime error" fra serveren med noen konfigurasjonsfiler synlig uanset hvilken side man prøver seg på. Absolutt ikke en proff måte å gjennomføre "begrenset funksjonalitet" eller vedlikeholdsvindu.

Discus
25-02-2012, 20:31
Og skrur man av javascript som kommer man inn på alle sidene som skal være blokkert :rolleyes:

FlyHi
25-02-2012, 21:49
Og skrur man av javascript som kommer man inn på alle sidene som skal være blokkert :rolleyes:

The SAS IT way of doing things ;) Hvorfor er det jeg ikke er overrasket....

Farmer
26-02-2012, 02:37
Nå er det full aktivitet med å få alt oppdatert og rullet over til Amadeus, slik at wf.no, sas.no og alle andre siter kan åpne som planlagt 0800 i morgen tidlig.
Dette er visstnok en av de aller største IT-oppdateringer uansett bransje i Skandinavia på mange år, hvor flere hundre personer har vært involvert over lang tid.
Når det hele er på plass, representerer det en framtidsrettet IT-plattform driftet og levert av Amadeus, og med en årlig besparelse på flere hunder mill kr!

FlightDeck
26-02-2012, 09:01
Nå er SAS.no igjen åpnet for booking - og den første synlige endringen jeg ser er at man kan bestille multistopp. Ellers ligger vel endringene først og fremst i systemene og det usynlige, så får tiden vise om IT-ekspertene her på forumet får like mye å gjøre som før med å legge ut feil og feilmeldinger i denne tråden.

Discus
26-02-2012, 09:17
Nå er SAS.no igjen åpnet for booking ...

Hvis man ikke skal betale med Visa og Mastercard

Vi oppdaterer våre systemer og for øyeblikket fungerer ikke følgende tjenester:
-Travel Pass-bestillinger
-Betaling med Visa, MasterCard

robertaas
26-02-2012, 09:51
Prøvde "Se / endre bestilling" for en av mine kommende reiser. Som vanlig fikk jeg kun opp en blank side. Det var kanskje litt vel optimistisk å tro at man hadde klart å fjerne feilene på websiten. :-(

robertaas
26-02-2012, 09:59
Fikk også feilmelding om at ingen bonuskort var tilknyttet mitt bonuskort når jeg skulle sjekke min eurobonusstatus.... og ble så bedt om å logge inn igjen mens jeg allerede var innlogget. Det meste er altså som før med websiten.

FlightDeck
26-02-2012, 10:16
Prøvde "Se / endre bestilling" for en av mine kommende reiser. Som vanlig fikk jeg kun opp en blank side. Det var kanskje litt vel optimistisk å tro at man hadde klart å fjerne feilene på websiten. :-(

Fikk også feilmelding om at ingen bonuskort var tilknyttet mitt bonuskort når jeg skulle sjekke min eurobonusstatus.... og ble så bedt om å logge inn igjen mens jeg allerede var innlogget. Det meste er altså som før med websiten.

De har ikke gjenåpnet tilgang til EuroBonus-systemet ennå.

Edit: Nå har de åpnet tilgangen igjen, men den var altså stengt i morgentimene i dag.

FlightDeck
26-02-2012, 10:20
Hvis man ikke skal betale med Visa og Mastercard

Det fungerer nå.

Fredrik Propell
26-02-2012, 10:27
Tregt går det hvertfall med bestillings forespørsler..

Robbiedeluxe
26-02-2012, 12:53
Vet noen om dette kommer til å få konsekvenser på TravelPass og/eller Bedriftsbestillingsgrensesnittet?

LN-KGL
26-02-2012, 14:06
Det fungerer nå.

Og fire timer senere er meldingen (jeg har uthevet siste linjen under):
Systemoppdateringer
Vi oppdaterer våre systemer og for øyeblikket fungerer ikke følgende tjenester:
-Travel Pass-bestillinger
-Betaling med Visa, MasterCard

sail4fun
26-02-2012, 17:00
Uheldig/Sløv bruk av tags ? ,slik info burde jo ikke cache's .....

Discus
26-02-2012, 17:30
Uheldig/Sløv bruk av tags ? ,slik info burde jo ikke cache's .....

Nei, det har de jo twittret om i lang tid :lol:
Not a EuroBonus thing, but nice to know. Clean your cache on the computer is something that is healthy, just a tip

Dessuten - etter å ha røsket opp i cachen har buglisten endret seg:

- Travel Pass-bestillinger
- Betaling med SAS Credits
- Kjøp av avbestillingsforsikring med Amex

Forøvrig kom en sånn tilfeldig spørreundersøkelse om "hva synes du om sas.no" bla bla bla "skal du kjøpe billett" m.v. opp i dag av alle dager...

LN-MOW
26-02-2012, 18:01
For info forventes TPC åpnet hvert øyeblikk .. siste info vi fikk sa ca 18:00 norsk tid.

Robbiedeluxe
26-02-2012, 20:13
Nå funker TravelPass-bestillinger. Fullførte ukens bookinger nettopp, og den eneste forskjellen er at reisene nå bestilles via det "vanlige" grensesnittet og ikke det dedikerte TP-skjemaet. For øvrig så får man noen rare meldinger her og der, og den tror man bare kan velge sete bak i flyet -- men ellers funker det fint :)

Glean EBG
27-02-2012, 15:50
Blir det nå mulig å bestille EB bonus reiser med andre star partnere på nettet som på m&m...osv?

Robbiedeluxe
27-02-2012, 19:16
Blir det nå mulig å bestille EB bonus reiser med andre star partnere på nettet som på m&m...osv?

Nei, nei og atter nei.

(Fyllepåmedtekst).

Glean EBG
27-02-2012, 19:24
Hvorfor er ikke det mulig kan vel ikke være så vanskelig å impementere dette da det er mange star partnere som allerede har det?

Commuter
27-02-2012, 20:57
Nå funker TravelPass-bestillinger.(...) For øvrig så får man noen rare meldinger her og der, og den tror man bare kan velge sete bak i flyet -- men ellers funker det fint :)

Litt plagsomt med en "OBS: Hjemreise på samme dato som utreise"-feilmelding, med tilhørende page refresh som drar deg tilbake til toppen.. Som dagpendler er jeg veldig oppmerksom på at hjemreisen er samme dag!
Utover dette synes jeg dette er en estetisk forbedring i alle fall. Så håper jeg at alle problemene jeg tidligere har hatt med TPI blir ryddet opp fremover.

For øvrig greide jeg endelig å endre seter på en EB-reise som tidligere har feilet hver gang, så det er mulig noen andre bugs er fikset i utrullingen.

Commuter
29-02-2012, 04:45
Og en annen litt irriterende sak... Det er ikke lenger lov å bestille reise på kort varsel - nå må bestillingen inn minimum 2 timer før avreise.

Ikke så alt for ofte jeg bestiller i siste liten, men det skjer innimellom. Og med manglende funksjonalitet for å bestille ved gate kan det ratt bli litt plagsomt.

Discus
29-02-2012, 09:32
Og en annen litt irriterende sak... Det er ikke lenger lov å bestille reise på kort varsel - nå må bestillingen inn minimum 2 timer før avreise.

Vanlige billetter har hvertfall hatt den grensen tidligere

JoeW
29-02-2012, 11:20
Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? I såfall vil jo Commuter kunne booke en senere flight, og så ha gate eller check-in flytte denne over til flighten han egentlig ønsket?

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende? Jeg har da mang en gang sittet på check-in (for andre selskaper enn SAS) og hatt diverse reisebyrå på telefon som har vært nødt til å boooke der og da via Amadeus, og fått det opp noen minutter senere.

Superhai
29-02-2012, 12:26
Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? [...]

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende?

Det går fint ann å flytte, men det må være en billett som kan endres.

Jeg vet ikke om f.eks. web-sidene gjør noen sjekker internt, men salg stenger 30 min før.

JoeW
29-02-2012, 15:32
Med Commuter's TPI snakker vi vel relativt fleksible billetter..?

Commuter
29-02-2012, 18:58
Vanlige billetter har hvertfall hatt den grensen tidligere
Det er sikkert en grense på TPI, men jeg hadde i alle fall aldri problemer med å booke i fem-tiden for 06:15-flyet tidligere..

Med Commuter's TPI snakker vi vel relativt fleksible billetter..?
Ja TPI bookes i C, så de er fullt fleksible. Og takk for tipset om å booke en senere avgang. I min koffeinmangel tenkte jeg ikke en gang tanken!

Uansett ble det en ganske stressende morgen som følge av dette.

Det viser seg at TPI er et så marginalt produkt at jeg måtte forklare personalet i BGO hva det faktisk betyr. Og jeg måtte stoppe de fra å prise vanlige billetter et par ganger.
Det nye systemet gjorde også at min bestilling ble en 15 min gruppeoppgave for alle i billettkontoret, og til tross for at det var flere hoder involvert greide de å booke returen fra feil flyplass med feil selskap til feil tid. En telefon til SAS løste dette (trodde jeg)

Når jeg kom på OSL i ettermiddag, hadde jeg visstnok ingen booking, men her greide de allikevel å booke for meg direkte i gate.

La oss håpe at dette var min andel av innkjøringsproblemene!

FestiVal
29-02-2012, 19:28
Det er sikkert en grense på TPI, men jeg hadde i alle fall aldri problemer med å booke i fem-tiden for 06:15-flyet tidligere..

Ja TPI bookes i C, så de er fullt fleksible. Og takk for tipset om å booke en senere avgang. I min koffeinmangel tenkte jeg ikke en gang tanken!

Uansett ble det en ganske stressende morgen som følge av dette.

Det viser seg at TPI er et så marginalt produkt at jeg måtte forklare personalet i BGO hva det faktisk betyr. Og jeg måtte stoppe de fra å prise vanlige billetter et par ganger.
Det nye systemet gjorde også at min bestilling ble en 15 min gruppeoppgave for alle i billettkontoret, og til tross for at det var flere hoder involvert greide de å booke returen fra feil flyplass med feil selskap til feil tid. En telefon til SAS løste dette (trodde jeg)

Når jeg kom på OSL i ettermiddag, hadde jeg visstnok ingen booking, men her greide de allikevel å booke for meg direkte i gate.

La oss håpe at dette var min andel av innkjøringsproblemene!

TPI/TPC er vel den biten som har blitt mest forandring på ifm overgangen til Altea. Dette er ingen unnskyldning for rot og sommel, men bare en forklaring på oppstartsproblemene;)

Commuter
29-02-2012, 19:33
TPI/TPC er vel den biten som har blitt mest forandring på ifm overgangen til Altea. Dette er ingen unnskyldning for rot og sommel, men bare en forklaring på oppstartsproblemene;)

Jeg har jobbet for lenge med IT og opplæring av brukere til å bli irritert av slikt. Dette tar tid, og det er helt greit så lenge man finner en god løsning for kunden.

Blir litt mer sjokkert over at jeg må fortelle SAS-ansatte hva TPI er :)

JoeW
29-02-2012, 19:41
Hvordan er det med TPI nå? Var ikke greien at dette var et produkt man kjørte utenom e-ticketing, og således eksisterte på sidelinjen som en form for tiketless booking? Vil man måtte utstede ETKT for å få det inn via Altea?

The Ticketor
29-02-2012, 19:48
Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? I såfall vil jo Commuter kunne booke en senere flight, og så ha gate eller check-in flytte denne over til flighten han egentlig ønsket?

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende? Jeg har da mang en gang sittet på check-in (for andre selskaper enn SAS) og hatt diverse reisebyrå på telefon som har vært nødt til å boooke der og da via Amadeus, og fått det opp noen minutter senere.

Som nevnt tidligere så tillater Altea både norec og go show. Man velger "Create Record" og enten "No Record Found" for norec eller "Different Itinerary" for go show. Er det en ulistet ID-pap, så velger man istedet "Book Staff" så kan du lage listingen. Hvilke regler hvert selskap har kan vel variere, men funksjonaliteten finnes.

Transfer mellom flighter går også fint, med nettopp "Transfer" (motsvarende "TP" i de fleste DCSer).

Som jeg har skjønt det, så stenger Altea salget når man har programmert den til å gjøre det i det som heter Flight Activities ("monitors" på gamlespråket, men lang mere integrert mellom reservation og DCS). Den totimersgrensen er ihvertfall ikke fremtvunget av Altea.

Man kan også tvinge systemet til å lukke salget gjennom å velge "Open Boarding" i boardingapplikasjonen.

JoeW
29-02-2012, 21:35
Takk for oppklaringene rundt det tekniske (og ikke minst den nye Altea-terminologien!)!

Jeg vil putte mitt gjett på at TPI-passasjerer nå trenger en utstedt ETKT, og dette gjør at norec/goshow ikke fungerer som før.

The Ticketor
29-02-2012, 21:41
Gutta og jentene i Nice har bestemt seg for forandre terminologien til oss alle, og benytter gjennomgående "sin" terminologi. Noen få highlights:

Check-in -> Acceptance
Offload -> Cancel Acceptance
Up/downgrade -> Regrade
Add onward -> Add Itinerary
Passenger -> Customer

Men jeg vet ikke hvor mye av dette som hører hjemme i denne tråden egentlig... :-)

Discus
29-02-2012, 22:39
Passenger -> Customer

Uansett hyggelig at SAS nå vil se på oss som kunder og ikke bare passasjerer. :D

Commuter
29-02-2012, 22:55
Gutta og jentene i Nice har bestemt seg for forandre terminologien til oss alle, og benytter gjennomgående "sin" terminologi. Noen få highlights:

Morsomt å lese litt om det som skjer bak kulissene, så bare kjør på for min del!

Uansett hyggelig at SAS nå vil se på oss som kunder og ikke bare passasjerer. :D

Purser i morges omtalte oss konsekvent som Guests ("Crew; all guests are on board, boarding is completed" etc). Første gang jeg har hørt det hos SAS, og det var sjokkerende hyggelig å høre. Når det er sagt så er han også en knakandes fyr som alltid leverer topp service hver gang.

The Ticketor
29-02-2012, 23:31
Selv har jeg aldri ment at en passasjer er mindre verdt/viktig enn en kunde. Men ord har betydning og ordvalg kan være viktig, så hvorfor ikke?

Men grunnen til å fjerne ordet check-in, den ser jeg ikke!

JoeW
29-02-2012, 23:47
Selv har jeg aldri ment at en passasjer er mindre verdt/viktig enn en kunde. Men ord har betydning og ordvalg kan være viktig, så hvorfor ikke?

Men grunnen til å fjerne ordet check-in, den ser jeg ikke!

Husker jeg riktig var terminonligen for check-in faktisk "registration" i Starcheck/PACS (og muligens også Palco) som SAS brukte tidligere (og vel strengt tatt fortsatt bruker på check-in fronten inntil videre)... ;)

Superhai
01-03-2012, 02:26
Hvordan er det med TPI nå? Var ikke greien at dette var et produkt man kjørte utenom e-ticketing, og således eksisterte på sidelinjen som en form for tiketless booking? Vil man måtte utstede ETKT for å få det inn via Altea?

SAS Travel Pass (TP) er fortsatt utenom, og genererer ikke noen E-ticket. Litt kort vil jeg forklare Travel Pass.

Travel Pass kommer i dag i tre ulike varianter: TPC (TP Corporate), TPI (TP Individual), og TPM (TP Multiple).

TPC: Firmaet blir fakturert etter at reisen er gjennomført. (Man kan også utstede e-ticket gjennom samme avtale, men da blir man fakturert ved bestilling.)
TPI: Forhåndsbetalt, og brukes av et individ. Finnes som klippekort (20/40/60 reiser) eller som periodekort (Halvt/helt år) og fås for en gitt sone eller strekning. Periodekortet gir automatisk EBS/EBG hhv.
TPM: Forhåndsbetalt, men er tilknyttet firma/organisasjon og kan brukes av flere. Finnes som klippekort (etter avtale, opptil 500 klipp tror jeg) for en gitt sone eller strekning.

Så vidt jeg vet så får man fortsatt TPI/TPM kun som full fleksibel, TPC kan bookes i flere varianter.

Etter at Altea for billettering har blitt innført i SAS, så blir det presentert i PACS/StarCheck/PCI som kun "TPx + Statuskode". Statuskoden tilsier om den er full fleksibel, endres kun før utreise, eller ikke endringsbar.

Før (med Resaid) så kunne man skrive inn TP nummeret (på sjekkinn/gate) og få opp produktinformasjonen og legge TP-produktet til en Go-show passasjer, det er funksjonalitet som ikke finnes lenger og mye tyder på at det ikke kommer når Altea DCS innføres heller.

Commuter
01-03-2012, 21:42
SAS Travel Pass (TP) er fortsatt utenom, og genererer ikke noen E-ticket. Litt kort vil jeg forklare Travel Pass.

Siden dere er gode lærere her...
Jeg reiser uten papirarbeid på TPI/TPC, og har alltid antatt at dette var en e-ticket. Hvorfor er ikke dette en e-ticket, og hva er egentlig definisjonen på en e-ticket?

Superhai
02-03-2012, 00:59
Hvorfor er ikke dette en e-ticket, og hva er egentlig definisjonen på en e-ticket?

Tja, der kom det spørsmålet ja... ;) Siden både e-ticket og ticketless travel brukes litt om hverandre, veldig avhengig av flyselskap, så kan det være greit å holde tunga rett i munnen her. Viktig her er å forstå at booking og billett ikke er det samme.

E-ticket - for IATA selskaper så er det på mange måter identisk med de gamle papirbillettene, bortsett fra at de fysisk ikke eksisterer. I dag har man en sånn noenlunde standarisert variant og kan brukes til f.eks. interline-formål. Den består av "kuponger" som må kobles til strekningen man flyr, og som "klippes" (aka. flown) av selskapet som flyr, som da overtar kupongen og får dermed utbetalt pengene fra den som har utstedt kupongen gjennom et felles "avregningsbyrå".

Ticketless - er egentlig også "elektronisk billett" men er ofte proprietære løsninger og er begrenset til et selskap eller nære samarbeidspartnere. Travel Pass kan man regne som i den kategorien. Det fungerer også slik at en strekning kobles opp mot produktet, men avregning skjer ved at SAS bare trekker fra at en reise er foretatt og trenger ikke gå via en annen part. Fordelen er at flyselskapet kan tilpasse produktet slik det selv ønsker det, men ulempen er at det er vanskelig å overføre til andre flyselskaper og handlingsselskaper som bruker systemer som ikke støtter det.

Jeg vet ikke om det ble mer forståelig. ;)

Commuter
02-03-2012, 07:51
Jeg vet ikke om det ble mer forståelig. ;)

Takker, det var I høyeste grad forståelig.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

LN-RRA
02-03-2012, 21:37
Som nevnt tidligere så tillater Altea både norec og go show.

Godt mulig, men SAS bruker kun Altea booking.
Altea DCS kommer ikke før i 2013, og man har per tiden derfor ikke mulighet til å nonrec TPC/TPI passasjerer i dagens check in system, Palco/PACS.
Før cutover 26 feb hadde man denne muligheten.

JoeW
02-03-2012, 21:46
Nå høres det ut som om man i Palco/PACS/StarCheck fortsatt vil kunne no-rec'e andre passasjerer en TPx-produktene inntil videre av årsakene over.

vstenhjem
05-03-2012, 19:56
Og naa har siden man faar opp etter aa logge inn blitt oppdatert ogsaa :)

Commuter
05-03-2012, 20:44
Fikk vite om en ny "feature" i gaten i dag.

Tidligere har de første radene vært forbeholdt *G og fullpriskunder. Med det nye systemet er dette fjernet, og alle kunder har tilgang til alle rader. *G/C har fortsatt et fortrinn siden de kan velge sete med en gang, men dette forklarer i alle fall hvorfor jeg nå konsekvent havner langt bak i kjerren.

Dag Viking
05-03-2012, 20:45
Fikk vite om en ny "feature" i gaten i dag.

Tidligere har de første radene vært forbeholdt *G og fullpriskunder. Med det nye systemet er dette fjernet, og alle kunder har tilgang til alle rader. *G/C har fortsatt et fortrinn siden de kan velge sete med en gang, men dette forklarer i alle fall hvorfor jeg nå konsekvent havner langt bak i kjerren.

Huff, tragisk. Hvorfor er dette endret? En ny "forbedring"?

Superhai
05-03-2012, 21:54
Det ser også ut som Amadeus ikke kan levere funksjonalitet i dag som trengs for den "usynlige gardinen" som finnes i dag på innlandsflyene.

Huff, tragisk. Hvorfor er dette endret? En ny "forbedring"?

Som jeg skrev for en tid tilbake.

Dag Viking
05-03-2012, 21:57
Da blir det vel midtsetene foran som blir fyllt opp før midtsetene bak. Au au au!
Hvor langt unna er extra innenlands?

The Ticketor
05-03-2012, 22:02
Altea CM kan håndtere det om man ønsker å betale for funksjonaliteten "Customer Ranking". Men det er jo en stund til SK går over til det.

LN-TIB
05-03-2012, 22:06
Altea CM kan håndtere det om man ønsker å betale for funksjonaliteten "Customer Ranking". Men det er jo en stund til SK går over til det.

Hva regnes 22 timersregelen etter på gjennomgående billetter i nysystemet? Første eller siste leg?

The Ticketor
05-03-2012, 22:12
Hva regnes 22 timersregelen etter på gjennomgående billetter i nysystemet? Første eller siste leg?

Det tror jeg ikke har så meget å gjøre med Customer Rankingfunksjonen...

Commuter
05-03-2012, 22:56
Som jeg skrev for en tid tilbake.

Sorry, den setningen hadde jeg tydeligvis ikke fått med meg :)

Men siden vi har ekspertene her.. Er det vanskeligere å identifisere hvilket produkt bestillingen er registrert på med det nye systemet?

Etter omleggingen får jeg ofte spørsmål om hvilket produkt (tpi/tpc) bookingen ligger på når jeg snakker med gate/billettkontor, mens jeg tidligere aldri fikk dette spørsmålet.
Har TPI på EB-nummeret mitt og TPC som et separat kort og nummer.

Innkjøringsproblemer eller dårlig designet GUI?

LN-TIB
05-03-2012, 22:57
Det tror jeg ikke har så meget å gjøre med Customer Rankingfunksjonen...

Beklager. Quote'et feil. Var mer generelt ettersom det tydeligvis er lagt om på praksis for setereservasjon.

PeopleExpress
06-03-2012, 10:06
Jeg håper SAS kommer med noen kjappe feilrettingsreleaser nå.

Jeg reiser stort sett TPC, og sitter normalt på 1D. Etter leveransen klarer jeg ikke lengre å bestille TPC på nett. Jeg må i stedenfor ringe kundesenteret. I går bekreftet kundesenteret på SMS plass 1D, men da jeg kom på Værnes...ble det 11D gitt..Dårlig kundeopplevelse.

Nå er jeg spent på Stockholmsturen min på torsdag...

Hehe, men hadde det ikke vært feil, hadde du ikke hatt en skikkelig IT leveranse;-)

Superhai
06-03-2012, 13:41
Men siden vi har ekspertene her.. Er det vanskeligere å identifisere hvilket produkt bestillingen er registrert på med det nye systemet?

Innkjøringsproblemer eller dårlig designet GUI?

Nå vet jeg ikke i hvilken sammenheng du spør om, men det er masse småplukk av ting som skal rettes eller blir rettet ifbm TP, det er en lang liste. Bl.a. så går ikke profilen automatisk igjennom til bookingen om du ringer for å bestille, så standard seteønsker går ikke inn.

EDISS som er brukergrensesnittet for de som jobber med booking blir nok også oppdatert en del. På sjekkinn/gate så vil nok PACS bare bli oppdatert med det mest nødvendige, noe særlig mer fikser/utvikling skjer nok ikke siden alt skal pensjoneres og byttes ut innen ett år. Så begge deler kan man vel si om det siste svaret, TravelPass er litt den stygge andungen på en del punkter... men som kjent så ble det jo til en svane, så jeg satser på at ting blir som før eller bedre etterhvert.

Det blir nok spennende når utrullingen av Altea som sjekkinn/load/etc starter i juni (BER først ut) og skal pågå stasjon til stasjon omtrent ett år. Da får vi starte en ny tråd. ^_^

vegardg
15-03-2012, 16:10
Er det flere enn meg som sitter og venter på TPC-kvitteringer? Kundesenteret kunne sende meg et "midlertidig prisestimat", men så lenge det står at prisen er veiledende og kan gå både opp og ned er ikke det dokumentet brukbart til så mye...