View Full Version : Ny fargeprofil
http://i2-images1.tv2net.dk/s/26/29038526-d01ccdf3202993a983396048cbabdbdd.jpeg
"Det er en opfriskning af vores look. Vi vil gerne være mere synlige, når folk checker ind. Hvis man kigger på fx Lufthansa, så fylder de hele lufthavnen på deres hjemmebane. Vi vil gerne gøre sas mere synlige i vores hjemmelufthavne," siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen til tv2.dk.
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-48219177:sas-skruer-op-for-synligheden.html
Boeing_fan
15-02-2012, 19:55
Dette liker jeg, kjempeflott ide! :)
Klarer du å unngå å se den på en flyplass så er du rimelig blind....
Ser knallbra ut spør du meg, MEN; kan aldri tenke meg at SAS kan gjøre noe sånt på OSL....kanskje billettkontor og servicesentere, men innsjekk...har mine tvil at OSL tillater det.....det er jo tross alt så "rent og pent" der...:headbang
Det vil alltid være et problem når man opererer i fellesarealer og ikke noe spesielt for OSL.
Hoy, det var ei VELDIG iøyenseende farge...
Litt usikker på om jeg liker den, ble litt blue light district, eller noe slikt. Men poenget er vel oppnådd, man får med seg hvor SAS holder til på en flyplass. :)
Utflyttet
15-02-2012, 21:20
Er det SAS som har handling for KLM rundtom? ;)
-A
SudCaravelle
15-02-2012, 21:21
Jeg synes det ser litt LCC ut - men det kommer nok bedre ut i virkeligheten.
Fly med oss
15-02-2012, 21:37
Det ser ut som en kjempestor internettside som lever i den virkelige verden.
Jeg liker fargen jeg, men som et par andre har påpekt så spørs det hva de allmektige på OSL sier.
Godt inngrep fra SAS sin del!
Star Flyer
15-02-2012, 22:35
Bravo! Har savnet at folk fra utlandet ikke vet at SAS er skandinavisk. Det første man ser når man går mot baggasje-henting AMS er "Welcome to the home of KLM". Nå må SAS gjør det samme på alle skandinaviske flyplasser :-)
FlightDeck
15-02-2012, 22:45
Synes dette ser lovende og fresht ut - om enn litt glorete på bildet - skal bli spennende å se hvordan det blir i praksis.
raskefot
15-02-2012, 23:47
Har sett bilder av nytt interiør og loungeinngang også. Spesielt loungeinngangene blir spenstige. Det kommer sikkert en pressemelding snart med flere eksempler. Dette tror jeg blir bra for SAS :thumbup
Syntes dette så fint ut. Flott med litt visuell kreativitet fra SAS her som kanskje henter inspirasjon fra "lyseblåe businesskjorter"? :) Håper de ruller ut (som hintet til over) designet på alle platformer slik at merkevarebyggingen utenfor de tradisjonelle strongholdmarkeder skyter fart og galvaniseres ytterligere i hjemmemarkedene som ser sterkere konkurranse enn vanlig er.
Det ser ut som en kjempestor internettside som lever i den virkelige verden.
Da får vi håpe interiøret ikke har like mange snodige feil som websidene :lol:
Jeg synes dette så bra ut, selv om første tanken som slo meg var Maersk;)
Håper det ikke tukles for mye med interiøret, jeg synes fargevalget i interiøret er noe av det bedre som finnes på markedet.
Den fargen kommer ikke til å stå sååå veldig ut i virkeligheten, men veeeldig fin. Bra SAS! Superclassy og tidløst!
Bare fortsett og hold Blåe LED-lys langt unna alt dere driver med.
SAS-museet har i dag lagt ut dette bildet på Facebook.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/427227_336785229693640_100000864969699_948070_1603 966484_n.jpg
Slående likhet på disse uniformsjakkene og blåfargene i de nye innsjekkingsområdene!
De jakkene var ikke blå men turkis.
All den tid OSL/Avinor ikke takler et teppe ved business check-in spørs det vel om det blir så mye farver å se der i gården.
De jakkene var ikke blå men turkis.
Sorry - på min skjerm er fargene så godt som helt like. Kanskje en kombinasjon av skjermfarger og gammelt, falmet bilde :spin
Håper det ikke tukles for mye med interiøret, jeg synes fargevalget i interiøret er noe av det bedre som finnes på markedet.
Interiøret i kabinen blir friskt og fint, bare litt uvant pga at blåfargen skal integreres i elementer her også :)
Superhai
16-02-2012, 15:24
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069506
Sånn burde det vært, spesielt interiøret og innsjekksautomaten. ;)
Litt "Ryanairsk", er det ikke? :drunk:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069506
Sånn burde det vært, spesielt interiøret og innsjekksautomaten. ;)
Mangler bare en rosa elefant(fnat) så hadde alt vært bra :colgate:
Glæder mig til vi får det her i AAR...det vil pynte på det 70èr look som lufthavnen ikke kan finde ud af at få frisket op !!!!
Hilsen Ole
Utflyttet
16-02-2012, 16:46
All den tid OSL/Avinor ikke takler et teppe ved business check-in spørs det vel om det blir så mye farver å se der i gården.
QR har da ryen sin ute de gangene jeg har brukt de?
-A
QR har da ryen sin ute de gangene jeg har brukt de?
-A
Mener OSL under tvil går med på teppe så lenge det kun er midlertidig og rulles inn når check-in stenger -- ble vel til noe tilsvarende med Continental.
Syns fargen minnet litt om KLM. Ellers ser det svært bra ut! Nå tillater vel mange norske flyplasser lignende som det på bildet. På BGO har Norwegian noen røde vegger, og det bør vel ikke være noe problem å få til på SVG som allerede har en svær stand tilhørende Statoil (+ god plass i de nybygde delene)
Commuter
16-02-2012, 21:50
På BGO har Norwegian noen røde vegger (...)
BGO er vel en ekte demonstrasjon på hvor halvhjertet SAS har gjort slike ting før. Mens DY sin gate er relativt lekker og representativ for bedriften, har SK valgt å smelle opp to små flagg og et digert brann-bilde på veggen ved gate 29.
Synes uansett dette blir for glorete, men samtidig innrømmer jeg at jeg foretrekker low key og elegant design, helst uten for mye farger. Dette er også en av grunnene til at jeg fortsatt synes SK sitt livery er stilig - skulle bare ønske de heller kunne dra den stilen inn på flyplassene.
Utflyttet
17-02-2012, 01:43
Mener OSL under tvil går med på teppe så lenge det kun er midlertidig og rulles inn når check-in stenger -- ble vel til noe tilsvarende med Continental.
Nå er vi lovlig langt OT, men det var jo rette gjengen til å mene noe, så mye glor som medfølger når de skal ha sine egne butikker lengre inne.
-A
SAS-museet har i dag lagt ut dette bildet på Facebook.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/427227_336785229693640_100000864969699_948070_1603 966484_n.jpg
Slående likhet på disse uniformsjakkene og blåfargene i de nye innsjekkingsområdene!
Det er nok ikke tilfeldig.
Dette er veldig, veldig smart av SAS. Noen sa det så LCC ut. Den som sa det har røyka sokkene til en gammel mann etter lang skitur. Det ser helt magisk ut, kort og godt. Enda en god grunn for Norwegian til å få gjort noe med sin utrolig rotete og flate profilering.
Typisk eksempel på feil fargesetting det - hvis du har lyst å få normale hudfarger på de om bord, så er jakken bare lys gråblå (tilsvarende Pantone 2985 C). Denne blåfarge er mye mindre mettet og mye mindre kald enn den nye designfargen til SAS.
Dette bringer opp minner fra en svunnen tid - den gang det var FBU/Luftfartsverket og Luftfartsverkets Skilt Komitee !
Dette var dengang da Dottere MOW jobbet i Swissair og "fremmedflyselskapene" fikk egne billettskranker i avgangshallen. På den tiden hadde Swissair hvit skrift på rød bakgrunn, Lufthansa blå skrift på gul bakgrunn og Mimmie Airlines (BA) hadde hvit skrift på mørk blå bakrunn - en kan vel si at dette var både kjennte og innarbeidede logoer med en viss gjenkjennelse i markedet ! Så kommer Helgenen...Luftfartsverkets Skillt komitee på banen:
"Alle skillt over flyselskapenes kontorer skal være blå skrift på hvit bakgrunn" ingen bønn!! (tror dette endte opp på ambassade nivåer).....
Ja, det var et salig leven og det var vel Malcolm fra BA og jeg som var selskapenes representanter. Vi fikk det heldigvis som vi ville til slutt.
Men det var flere højdare .. de første planene for skilting da de åpnet pir C ville gi deg pil til bagasjeutlevering som det første du så etter du kom gjennom security ... :rolleyes:
Fly med oss
28-07-2012, 21:43
Noe nytt om dette? Skulle ikke Malmø være først ute med den nye fargeprofilen?
Har lagt merke til litt navneskilt og smådetaljer med denne fargen, iallefall! Ser bra ut, altså.
Fly med oss
29-07-2012, 14:57
Har lagt merke til litt navneskilt og smådetaljer med denne fargen, iallefall!
Jo, morsomt med navneskilt hvor det står "Happy hour starts now", men jeg synes det er litt puslete i forhold til hva som ble meldt ut tidligere i år. Aner jeg at dette bare var et mediestunt for å få oppmerksomhet?
FlightDeck
29-07-2012, 17:19
Jo, morsomt med navneskilt hvor det står "Happy hour starts now", men jeg synes det er litt puslete i forhold til hva som ble meldt ut tidligere i år. Aner jeg at dette bare var et mediestunt for å få oppmerksomhet?
SAS er vel bedre på å markedsføre enn på å implementere, men det fases inn på flyplassene fortløpende. Malmö var først ute - skal sjekke når første norske flyplass blir "ny". Ellers finner man igjen elementer det nye designet en del steder som du sier, bl.a. flysas.com.
Fast track på GOT inrikes hade den. Hade dock ingen kamera eller telefon med.
Commuter
30-07-2012, 08:21
Dette er to forskjellige tiltak.. Navneskiltene var del av et internt smilekurs for alle ansatte (SMILE), hvor alle fikk plukke sitt eget utsagn og skilt.
Fly med oss
30-07-2012, 09:13
Dette er to forskjellige tiltak.. Navneskiltene var del av et internt smilekurs for alle ansatte (SMILE), hvor alle fikk plukke sitt eget utsagn og skilt.
Funket for passasjerene også dette da - har sett en del smil og hørt mange gi positive tilbakemeldinger på skiltene :)
Fly med oss
30-07-2012, 20:02
Jeg så forresten en skapning i Oslo sentrum i dag med en SAS-bagasjelapp i de nye fargene på kofferten. Det så ganske ok ut.
fokkeren
30-07-2012, 20:38
Velkommen til KLM Scandinavian.
Synes det ser lekkert ut. Veldig bra designprogram. SAS har virkelig skjerpet seg etter det grusomme Janne Carlsson-designet de hadde før. *grøsse*
AirbusTrond
30-07-2012, 23:30
Jeg så forresten en skapning i Oslo sentrum i dag med en SAS-bagasjelapp i de nye fargene på kofferten. Det så ganske ok ut.
Det var nok ikke meg, men de hadde slike lapper på AES nå sist jeg var der. Liker godt denne oppfriskende blåfargen, og sett sammen med de andre fargene og resten av profilen synes jeg ikke det blir for KLM-aktig.
Fler och fler automater har fått det på ARN nu. Tror alla är bytta på terminal 4 (domestic).
Superhai
02-10-2012, 10:27
Da har vi fått ny farge på en del av automatene på OSL, litt skepsis blant folk til å bruke de med en gang en større SAS logo burde vært på, men de ser ganske friske ut i grått OSL-vær. Blir fortløpende på de andre, og til neste år så blir det flytting og endring av billettkontor.
Fly med oss
02-10-2012, 10:30
Blir fortløpende på de andre, og til neste år så blir det flytting og endring av billettkontor.
Hvor flyttes billettkontoret?
Superhai
03-10-2012, 10:28
Hvor flyttes billettkontoret?
Det ser ut til å bli mellom G/H bak Menzies sine "billettkontor".
også i AAR har vi nye farver på automaterne...Overraskende for mig selv...kan faktisk godt li`farven...Den vinder , synes jeg , når de ser den "in natura"
hilsen Ole
The Ticketor
04-10-2012, 19:52
Det ser ut til å bli mellom G/H bak Menzies sine "billettkontor".
Der er det ikke akkurat god plass!
Menzies skal også flytte på noe av billettkontorene sine til der SU, NVR og TK har idag
The Ticketor
04-10-2012, 20:13
Ach so, da blir det litt mere levelig. Men spørsmålet er da, hvor skal de tre hen? Og hva skjer med plassen som SK forlater?
raskefot
04-10-2012, 23:07
Ach so, da blir det litt mere levelig. Men spørsmålet er da, hvor skal de tre hen? Og hva skjer med plassen som SK forlater?
Utvidelse av sikkerhetskontrollen. For øyeblikket er det vel en mildertidig en ved felt B som brukes når det er stor pågang.
Hele "øyen" med billettkontorer vil bli utvidet og ta over plassen der innsjekkingsautomatene for charter står nå. Plassen som SK vil få der er minst like stor, kanskje litt større, enn plassen de disponerer nå. Skranken vil også bli mer synlig enn den er i dag. Når den er ferdig tror jeg vi kan forvente et litt mer annerledes billettkontor enn vi er vant med, i tråd med SAS´ nye fargeprofil.
Star Flyer
05-10-2012, 03:57
Men: Liker fargene på de nye automatene godt.
Men nå har de nye tynne, "ekle" boardinpassene kommet til Sas, som også Norwegian bruker...
Kunne ønske de kunne fortsatt med de gamle litt mer solide, så benytter meg av de aldre automater inntil videre :)
Superhai
05-10-2012, 09:38
Kunne ønske de kunne fortsatt med de gamle litt mer solide, så benytter meg av de aldre automater inntil videre :)
De kommer nok til å forbli så lenge vi har de gamle automatene, men etterhvert forsvinner de. De er mer kostbare, og utstyret til å skrive de ut er mer proprietært for flybransjen og dyrere i innkjøp og drift.
Men: Liker fargene på de nye automatene godt.
Men nå har de nye tynne, "ekle" boardinpassene kommet til Sas, som også Norwegian bruker...
De tynne ekle boardingpassene er vel kun i CUSS automatene som Avinor har plassert ut? Har ennå tilgode å finne de i en "ekte" SAS automat, men mulig det er noe nytt på gang i de mer sentrale strøk av landet.....
Er ikke papir boardingkort litt gammeldags i disse dager :stir
Fly med oss
25-10-2012, 10:12
Slik så det ut på OSL i dag tidlig. Fine maskiner, men synd flesteparten ikke virket.
http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/WP_000952.jpg
Mulig jeg er farveblind, men dette ser da unektelig ut som KLM-farger...?
AirbusTrond
25-10-2012, 11:29
Hm, smak og behag, men jeg synes den nye fargen var frisk når man så den i større sammenheng med de kjente SAS-fargene. Men disse automatene ser ut til å ha fått for mye "KLM-farge", selv om det selvsagt ikke er samme farge, så vil nok stusse på likheten. Ellers er det kanskje bedre ting på bruke pengene på enn å male om automater som ikke virker...