PDA

View Full Version : Tjener flyselskapene på bonusprogrammer?


Robbiedeluxe
13-02-2012, 11:14
Det har foregått en debatt her om hvorvidt flyselskapene tjener på sine bonusprogrammer, eller om dette bare er store kostnadsposter. Selv Norwegian har hintet i det offentlige til at dette koster mer enn det smaker, mens flere andre (meg inkludert) peker på at dette må generere store summer for flyselskapene.

Siden diskusjonen er spredt på ulike tråder, håper jeg at vi kanskje kunne samlet debatten her. I den forbindelse, starter jeg med å linke til IdeaWorks' rapport fra september 2011: http://www.ideaworkscompany.com/press/2011/2011LoyaltybytheBillions-report.pdf

Her kan man lese bl.a.:

IdeaWorks’ study found that the top five airline frequent flyer programs brought in total revenues of more than $7 billion in 2010, led by United/Continental’s $3 billion, and followed by $1.6 billion at Delta, more than $1.3 billion at American and $1.1 billion at Australia’s Qantas Group.

And it found that targeting programs toward the most frequent flyers pays off in keeping them loyal: “An estimated 1.25 percent of American’s 64+ million frequent flier members delivered 26 percent of the carrier’s worldwide passenger revenue in 2009,” the company observed.

:O

IdeaWorks estimates SAS Scandinavian might realize a $34.7 million incremental revenue benefit from the threshold effect of its elite program. The true revenue benefit is probably much higher as the assumptions are intentionally conservative.
IdeaWorks tar også for seg EuroBonus, og har beregnet verdien sølv- og gull bringer isolert sett. Sagt med andre ord, dette er en inntekten SAS genererer kun basert på kunder som ønsker å beholde eller oppgradere fra sølv til gull... God business, spør du meg.

TOS
13-02-2012, 11:27
Jeg liker denne formuleringen: The revenue power of elite programs is easily demonstrated at the status thresholds. These define the amount of revenue or trip activity required for a member to gain access to the perks of the tier. The allure of elite status encourages members to concentrate their purchasing power with their program of choice. And this is accomplished by remaining loyal to an airline (and its partners) even when competitors offer a better combination of schedule convenience, service quality, and price. This is the sweet spot airlines seek to tap when designing program attributes designating how members qualify for each tier.

Dette er vel mange her som har forsøkt å argumentere mot... ;)

Kalkuleringen av verdien av elitekundene virker nå litt ad hoc på meg, men om tallene stemmer så betyr det utvilsomt at effekten av bonus er å vri kundenes tilpasning er stor. Ikke rart at SAS veldig gjerne vil ha dette i Norge.

SAS-Steward
13-02-2012, 12:48
Bonusprogrammene er noe flyselskapene tjener på. (regner med det er det samme i alle bransjer med lojalitetsprogrammer)
En ting er mersalg, og å knytte kunder til seg, men det er også lettere å spisse markedsføring mot ulike kundegrupper, og sørge for at denne er mer treffsikker.
Videre har de aller fleste programmer (også Eurobonus) avtaler med ulike andre aktører som ikke direkte har noe med reise å gjøre som via programmet tilbyr ulike tjenester og varer til kundene.
Dette er også noe som selskapene selv tjener på i ulik grad, men som er med på å gjøre de ulike programmene mer atraktive.

Som nevt over så er det ulike grader av programmene, og goder som følger med.
For mange er det verdt å eventuelt ta en omvei for å opprettholde disse godene/statusene. Det er også tallfestet i ulike undersøkelser/beregninger/analyser hvor mye de ulike programmene er verdt per person osv for selskapene.

Men det er ingen tvil om at dette er noe som det tjenes på, det er jo faktisk slik at ingen driver med veldedighet i forretningslivet.
Selv om mange skulle ønske det.
Selvfølgelig ønsker SAS dette også i Norge, men dette av flere grunner en kun det økonomiske.
Det finnes også mange praktiske, besparende elementer i eurobonusprogrammet for SAS.
Men dette er ikke noe hverken KT tar hensyn til, ei heller noe alle kritikerne av dette og fri konkuranse på produkt, bryr seg om.