PDA

View Full Version : Trenger råd i forb med hoppe av reise


Bizflyer
05-02-2012, 21:38
God aften!

Jeg har måtte kaste meg rundt å finne en billett til ALC for å besøke min far som har havnet på sykehus der nede. Har forsåvidt funnet en grei reiserute til rimeligste mulighet på de dagene jeg må reise på.

Siden jeg skal starte reisen i Tyskland, har jeg funnet en billett med Iberia fra Tyskland til Madrid og videre til Alicante med samme retur for 281 euro. Grei nok den.

Men på returen må jeg overnatte i Tyskland, kjøpe ny billett Tyskland - KRS for 1700 kr.

Ser nå at jeg kan kjøpe enveis billett med SAS fra MAD til KRS for 1800 kr. Da slipper jeg overnatting i Tyskland og det hadde jo vært å foretrekke.

Så det jeg da lurer på er: Hvis jeg ved innsjekk ALC sier at jeg må ha ut baggasjen i MAD. Vil det være noe problem? For så å la være å møte opp til avgangen til Tyskland, men hoppe på SAS i stedet. (Hvilket jeg da ikke har tenkt å fortelle om....)

Som en liten kuriositet, så er det fantastisk at man skal betale 100 kr mer for å fly fra MAD til KRS enn fra Tyskland. Men så er det enda mer fantastisk at skulle jeg bare flydd CPH - KRS, så hadde billetten kostet 500 kr mer enn fra MAD. Og da snakker vi samme flighten CPH-KRS. Er det rart at jeg drikker?

Hører fra alle dere besserwissere;)

BF:cool2

The Ticketor
05-02-2012, 23:32
Ikke uvanlig at du ikke tillates å sjekke inn bagasje dersom du ikke vil ha den tagget hele veien frem. Unntak kan gjøres for lange stop. Dette har vært policy hos flere selskap jeg har jobbet for/med. Men så er det sikkert selskap som ikke har noen policy og der kan det være mulig.

Oppsummering: Regn med at du IKKE kan gjøre det, men for å være sikker så må du sjekke med aktuelt flyselskap.

LN-RJJ
05-02-2012, 23:45
Jeg vil si motsatt. I insjekkingsskranken sier du bare at du vil ha ut bagen i MAD. Bør ikke være noe problem. Mine kollegaer på insjekk på OSL opplever dette hele tiden. F eks at noen som skal reise til XXX via LHR, ber om å få bagen ut i LHR.. Du trenger ikke ha noen spesiell grunn for det.

I motsatt tilefelle, der folk med separate bookinger ber om å få bagen hele veien til bestemmelsesstedet får de også det, uavhengig av selskap/allianse, så lenge selskapet har interline-avtale da, noe de fleste IATA-/nettverksselskaper har seg imellom. (SK og BA f eks).

Mjolnir
06-02-2012, 00:33
Spørsmål til The Ticketor eller andre som jobber med dette: Dersom selskapet nekter en person med gjennomgående billett å hoppe av under mellomlanding, hvordan har de tenkt å håndheve dette? Man kan jo ikke tvinge folk ombord på flyet videre, og man har vel heller ikke lov til å fly med "eierløs" bagasje ombord (jf. tråden om Thomas Cook forsinket i Sharjah). Jeg ville trodd at det for selskapets del var best å etterkomme dette ønsket for å unngå forsinkelser.

Utflyttet
06-02-2012, 00:38
Ikke uvanlig at du ikke tillates å sjekke inn bagasje dersom du ikke vil ha den tagget hele veien frem. Unntak kan gjøres for lange stop. Dette har vært policy hos flere selskap jeg har jobbet for/med. Men så er det sikkert selskap som ikke har noen policy og der kan det være mulig.

Oppsummering: Regn med at du IKKE kan gjøre det, men for å være sikker så må du sjekke med aktuelt flyselskap.

Hvis jeg da må ha ut baggasje fordi jeg skal handle noe jeg må ha med, som jeg vet ikke er kosher i håndbaggasje, og vil sjekke dette inn i kofferten for beskyttelse. Hva da?

-A

JoeW
06-02-2012, 00:47
Hvis jeg da må ha ut baggasje fordi jeg skal handle noe jeg må ha med, som jeg vet ikke er kosher i håndbaggasje, og vil sjekke dette inn i kofferten for beskyttelse. Hva da?

-A

Da tror jeg de fleste -- ihvertfall jeg -- ville vært fleksibel nok til å gjøre et unntak.

Bizflyer
06-02-2012, 01:07
Nå har jeg iallefall fått booket billetter.
Har 6 timer i MAD mellom flightene og kommer vel til å si at jeg må ha med kofferten inn til et møte i Madrid før jeg skal hjem. Bør vel ikke være noe problem.
Hvis ikke får jeg etterlyse kofferten når jeg kommer hjem, hvis de skal være så tverre.

BF:cool2

The Ticketor
06-02-2012, 13:24
Med 6 timers stopp så har du en ganske "god sak". Det tror jeg går fint, selv på selskap der det i grunn ikke tillates.