PDA

View Full Version : Lufttrycket för högt för Jas


sail4fun
31-01-2012, 16:18
Den maksimale lufttrykk på 40 år stoppet det en stor luft øvelse i Norrbotten som skulle ha startet på mandag. Årsaken er at mange instrumenter i Jas Gripen jagerfly få feil.

Gripen , ingen godværskriger ?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lufttrycket-for-hogt-for-jas_6810125.svd

Egenes
31-01-2012, 17:20
Sliter med det sitatet der altså..

jameson82
31-01-2012, 17:25
Lost in translation Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning

77W
31-01-2012, 17:37
Man skal aldri oversette et sitat!

PointMergeArrival
31-01-2012, 17:37
I forbindelse med nytt felles nordisk TA ( transition altitude ) kunne ikke svenskene akseptere høyere enn 10000 fot da det var maks for software i Gripen.
Mye den maskinen ikke kan tydeligvis :)

A-380
01-02-2012, 00:00
Godt me velgte amerikansk. Då angripe ikkje fienden på finværdager. Surt å la de få finværsdagene her til land bli ødelagt av flyangrep hvis vi gikk for Gripen ;-)

L-1011
01-02-2012, 14:54
Det här extremt höga bartrycket har bara uppträtt över Sverige 3 gånger totalt sedan mätningarna startade. Första gången år 1907, sedan 1972 & så häromdagen 2012.

TCAS
01-02-2012, 15:46
Er nok mange fly som blir satt på bakken om lufttrykket går over 1050 hpg. DHC8 med konvensjonelle høydemålere går f.eks. bare til 1050.

bjaolsen
01-02-2012, 15:58
Ble ikke S-92 også grounded pga. dette når de var nye ?

Tommy777
01-02-2012, 16:00
Det här extremt höga bartrycket har bara uppträtt över Sverige 3 gånger totalt sedan mätningarna startade. Första gången år 1907, sedan 1972 & så häromdagen 2012.

Ja, la oss haape at fienden ikke angriper paa disse dagene. :D

Futura
01-02-2012, 16:08
Ja, la oss haape at fienden ikke angriper paa disse dagene. :D
Og at de gjør det på en mandag, så vi ikke får ødelagt helgen

Fredrik Propell
01-02-2012, 16:12
Og at de gjør det på en mandag, så vi ikke får ødelagt helgen

Det er en tanke at store deler av Norges Forsvar ligger på brakka og er fyllesyke på lørdager og søndager eller har langhelg osv., så hjelper lite at flyene er amerikanske eller svenske :rolleyes:

1944vintage
01-02-2012, 16:15
Og så får vi håpe på at det er andre som skriver software for F-35 -
enn de som skrev for F-22 Raptor. :D

Basse-HAU
01-02-2012, 18:00
Er nok mange fly som blir satt på bakken om lufttrykket går over 1050 hpg. DHC8 med konvensjonelle høydemålere går f.eks. bare til 1050.

Godt vi ikke har valgt disse for å forsvare oss da :D

Wig-wag
01-02-2012, 21:58
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)

TCAS
01-02-2012, 22:17
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.


...og hvordan fungerer plan-B? :) Noe så enkelt som tabeller?

L-1011
01-02-2012, 22:41
Detta har inget med flygplanets möjligheter att flyga att göra. Det handlar om att ställa in lufttrycket, så att höjdmätaren visar rätt. Höjdmätaren mäter ju egentligen inte faktiskt höjd, utan lufttryck. Och sedan kan man med hjälp av lite matematik räkna ut höjden. Om jag minns rätt från när jag tog mitt segelflygcert för många år sedan, så sjunker lufttrycket med en millibar per åtta meter höjd. Så om du ställer in att lufttrycket vid havet är 1000 mbar, och din höjdmätare nu mäter upp 900 mbar, så befinner du dig alltså på 800 meters höjd, vilket höjdmätaren visar. Om du nu rattar ned höjdmätarens inställning till 900 mbar, så kommer höjdmätaren säga att du befinner dig på 0 meters höjd.
Men i verkligheten befinner du dig på samma höjd som innan du skruvade på höjdmätaren.
Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst.

Som pilot är det relevant att veta om du just nu skrapar bottensidan an planet i backen, eller om du har massor av luft under dig. Men det är klart, om vädret är klart så spelar det inte så stor roll. Då kan du ju faktiskt se om du befinner dig vid marken eller ej. Men om det är tjock dimma, snö, regn och elände, då blir man lite mer beroende av att instrumenten visar rätt, så att man inte gör något dumt vid fel tillfälle.

Och om du matar in att lufttrycket vi havet är 1057 mbar, så tror systemet att du måste ha matat in något tokigt, för så högt kan väl ändå inte lufttrycket vara. (Dumt gränsvärde med andra ord, eftersom nu lufttrycket faktiskt kan vara så högt utan att du befinner dig på Jupiter).

Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på.

LN-TAL
01-02-2012, 22:51
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)

Nå er jeg litt usikker på hva du mener her, men ihvertfall det finnes mengder av fly som kan sette høyere qnh enn 1050, 737NG er ett godt eksempel (den går vel opp til litt over 1080 hPa såvidt jeg husker i farta). Forøvrig, fly blir satt på bakken pga av dette. Våre 300 får ikke lov til å fly på steder med høyere qnh enn 1050.

intotheblue
01-02-2012, 23:39
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)

Operer ikke militære med QFE? Da må jo QNH være høyere eller lik 1050 igjen isåfall.

Discus
01-02-2012, 23:59
Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning i Norrbotten som skulle ha inletts på måndagen. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden.


Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst.
...
Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på.

Ja og nei, det står jo ingen ting om hvilke instrumenter som ikke virker/viser feilmeldinger. Antagelig ikke gøy å fly rundt med et software-styrt fly når man er usikker på hva som er i orden.

Om flyet funker så ville de sikkert vært på vingene om det hadde vært akutt behov. Men, ja, en liten "softwaretabbe" antagelig.

Alf
02-02-2012, 01:44
Herregud, det här är en storm i ett vattenglas. Media har drivit upp det alldeles oproportionerligt.

Som skrivits tidigare i tråden så har det inget med flygets fysiska flygförmåga att göra. Det är en mjukvarurelaterad sak som endast skulle ge felmeddelande och inget annat. Lätt att åtgärda med andra ord och beror på att konstruktören inte räknade med detta osedvanliga lufttryck.

Till PointMergeArrival: Vad är detta TA du pratar om som Gripen inte klarar av?

Wig-wag
02-02-2012, 08:30
...og hvordan fungerer plan-B? :) Noe så enkelt som tabeller?

Hva som er prosedyrer i cokcpit, vet jeg ikke. Men for ATC kan man vurdere å bruke andre former for separasjon enn å basere seg på 1000' høydeseparasjon, f.eks øke til 2000' minimum eller bruke noe annet (geografisk). Med andre ord kan slike ekstreme lufttrykk føre til reduksjon i kapasiteten i trafikkavviklingen.

Det forekommer svært sjelden, kan ikke huske å ha opplevd det i de årene jeg har jobbet som flygeleder på de plassene jeg har vært. Men det har vært over 1050 i Norge de siste dagene. Og de som flyr og beveger seg over store områder vil sikkerrt oppleve å komme til steder hvor det er så høyt trykk, fra tid til annnen.

Wig-wag
02-02-2012, 08:38
Nå er jeg litt usikker på hva du mener her, men ihvertfall det finnes mengder av fly som kan sette høyere qnh enn 1050, 737NG er ett godt eksempel (den går vel opp til litt over 1080 hPa såvidt jeg husker i farta). Forøvrig, fly blir satt på bakken pga av dette. Våre 300 får ikke lov til å fly på steder med høyere qnh enn 1050.


"Mengder med fly"? Ja det finnes sikkert mange fly som kan sette QNH høyere enn 1050, men det finnes også mengder med fly som ikke kan det.

Det er bare dager siden Luftfartstilsynet sendte ut en skriftlig reminder om problemet, og anbefalte flyoperatører å ha prosedyrer klare for slike tilfeller, og at ATC vurderer andre former for minimumsseparasjon enn 1000' høydeseparasjon hvis trykket overskrider 1050.

Problematikken rundt JAS/Gripen illustrerer jo hvor sjelden dette forekommer, man har ikke tenkt på muligheten av at dette faktisk kan skje. Jeg vil anta at dette kan rettes opp ved neste softwareoppgradering? Men man behøver nok ikke forhaste seg, det blir nok lenge til det skjer igjen. Trykket har gått ned nå, og høyeste lyfttrykk i skrivende stund er på Notodden og Banak, som begge har 1044 hPa.