Log in

View Full Version : Vær forsiktig med hva dere twitrer om...

TOS
31-01-2012, 11:37
...iallefall om dere ønsker å komme inn i USA:

http://abcnews.go.com/Blotter/pair-held-twitter-homeland-threat-mix-reports/story?id=15472918#.TyerhPmwU51

Litt paranoid holdning, eller hur...?

Fredrik74
31-01-2012, 12:07
Ja och det mest intressanta är att amerikanska myndigheter tydligen övervakar Twitter.

LN-MOW
31-01-2012, 12:15
Burde ikke komme som noen bombe. NSA overvåker jo alt annet. Spennende konsept egentlig .. eldstegutten skal på,jobbintervju hos et av firmaene som skal levere tiilbud neste uke.

TOS
31-01-2012, 12:19
Burde ikke komme som noen bombe. NSA overvåker jo alt annet. Spennende konsept egentlig .. eldstegutten skal på,jobbintervju hos et av firmaene som skal levere tiilbud neste uke.

Nei, jeg er ikke overrasket over at de overvåker nettet, men jeg er overrasket over vurderingsevnen deres...:) (forbehold tatt at relevant informasjon ikke er holdt tilbake - som f.eks. at disse to har gravd opp graver og ødelagt land tidligere...)

LN-MOW
31-01-2012, 12:20
Ja, enig der. Vil ikke tro at dette er representativt for hvordan det kommer til å bli.

LN-BLO
31-01-2012, 12:53
Er ikke dette et veldig ekstremt tilfelle?

LN-MOW
31-01-2012, 13:04
Jo, dettevtror jeg var utenfor ekstremt, og hvem vet om man stole på alt som kommer fra britisk tabloidpresse også.... ;)

TOS
31-01-2012, 13:13
Jo, dettevtror jeg var utenfor ekstremt, og hvem vet om man stole på alt som kommer fra britisk tabloidpresse også.... ;)

Helt klart ikke, men de pleier å ha god innsikt i hva som skjer siden de driver med hacking av folks telefoner...;) Her har vel imidlertid US Customs & Border Protection gitt ut en pressemelding som iallefall bekrefter at disse to var "inadmissible to the US", uten at det der står hvorfor. Hvilke årsaker kan det evt være som gir grunnlag for utvisning, om historien ikke skulle stemme?

LN-MOW
31-01-2012, 15:38
De kan jo godt ha hatt andre ting på samvittigheten som de eller artikkelen ikke nevner .. who knows. Islolert sett er dette for dumt, men det skjuler seg veldig ofte andre ting bak .. Time will show, kanskje.

Utflyttet
31-01-2012, 16:06
Mer her

http://it.slashdot.org/story/12/01/31/001213/dhs-sends-tourists-home-over-twitter-jokes

Set ut som det bare var twitter-humor og ikke mer.

-A

LN-BLO
31-01-2012, 21:35
Mer om saken:

http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/01/31/call-to-lax-tipline-flagged-u-k-tourists-tweets/

DHS ble visstnok tipset om twittermeldingene før de reiste til USA.

Fnate
31-01-2012, 21:42
Tipper det ble en vekker for dem om å tenke seg om før man poster på sosiale media...

Selv om det er en spøk kan man prinsipielt se at om man skriver at man vil "ødelegge" et land, så behøver man ikke bli ønsket velkommen der etterpå. Jeg ser den. Men man må selvfølgelig se det i en sammenheng.

TOS
31-01-2012, 21:46
Tipper det ble en vekker for dem om å tenke seg om før man poster på sosiale media...

Selv om det er en spøk kan man prinsipielt se at om man skriver at man vil "ødelegge" et land, så behøver man ikke bli ønsket velkommen der etterpå. Jeg ser den. Men man må selvfølgelig se det i en sammenheng.

Men selv en litt kverulantisk anlagt tenåring skjønner forskjellen i betydningen av et utsagn i forhold til konteksten utsagnet ytres i...

Commuter
31-01-2012, 23:28
Men selv en litt kverulantisk anlagt tenåring skjønner forskjellen i betydningen av et utsagn i forhold til konteksten utsagnet ytres i...

Vel, det er opptil mottagene land å vurdere hva de mener er en trussel.
Det er en offisiell liste over hva US monitorer for å vurdere pågående trusler, og Twitter er registrert der. Dermed ville jeg uansett vært forsiktig meg hva poster, uavhengig hvor stor fleip det er.

Mistenker at det er mer bak dette, men uansett er regelen deres land, deres regler...

TOS
31-01-2012, 23:31
Vel, det er opptil mottagene land å vurdere hva de mener er en trussel.
Det er en offisiell liste over hva US monitorer for å vurdere pågående trusler, og Twitter er registrert der. Dermed ville jeg uansett vært forsiktig meg hva poster, uavhengig hvor stor fleip det er.

Mistenker at det er mer bak dette, men uansett er regelen deres land, deres regler...

Helt klart. Jeg reagerer bare på hvor de legger listen for hva som er en trussel.

Commuter
31-01-2012, 23:41
Helt klart. Jeg reagerer bare på hvor de legger listen for hva som er en trussel.

Vel, jeg tror de fleste er enig i at US har et ganske sært forhold til risikovurdering. Etter å ha blitt beskyldt for å være kommunist, truet med anmeldelse og truet med utkastelse av landet (uten å bryte noen som helst regler - lang og hysterisk historie) har jeg min egen oppfatning av den overdrevne vurderingen av trusler i USA. Allikevel har jeg respekt for at USA monitorerer facebook, twitter, myspace og flere andre sosiale medier, og jeg forholder meg deretter.

jefi99
31-01-2012, 23:57
Det er en offisiell liste over hva US monitorer for å vurdere pågående trusler, og Twitter er registrert der.

Er flyprat på listen? :D

dc-8-63
01-02-2012, 08:46

Kun på UDI´s liste:p

Commuter
01-02-2012, 09:14

Ikke enda, men vi er vel på vei :)

Her er listen + oversikt over hva de søker etter:
http://www.dhs.gov/xlibrary/assets/privacy/privacy_pia_ops_publiclyavailablesocialmedia.pdf
(merk at den er litt gammel, så ting kan ha endret seg!)