PDA

View Full Version : Fly spotting ...............


sk931
07-01-2006, 10:27
I forbindelse med min cockpit tur til Funchal i gaar fredag, havde jeg den store forneoejelse at moede nogle lokale spottere...
I Funchal har de den ordning, at de kan komme paa forpladsen tirsdag ,onsdag
og loerdag samt Soendag....Dog kan der efter anmodning bevilges andre dage ogsaa.
----
Disse spottere har saa dedikerede omraader(selvforelgelig de bedste) hvor de har
ubegraenset ophold og oversigts forhold.
Spottere har gennemgaaet baggrundscheck og er cleared gennem sikkerhedskontrollen,
de er udstyret med ID kort med billede som enhver anden ansat.

Alt i alt rigtigt, rigtigt gode forhold og noget alle har glaede af...

Hilsen
Ole

LN-SSL
07-01-2006, 10:57
Originally posted by sk931



I forbindelse med min cockpit tur til Funchal i gaar fredag, havde jeg den store forneoejelse at moede nogle lokale spottere...
I Funchal har de den ordning, at de kan komme paa forpladsen tirsdag ,onsdag
og loerdag samt Soendag....Dog kan der efter anmodning bevilges andre dage ogsaa.
----
Disse spottere har saa dedikerede omraader(selvforelgelig de bedste) hvor de har
ubegraenset ophold og oversigts forhold.
Spottere har gennemgaaet baggrundscheck og er cleared gennem sikkerhedskontrollen,
de er udstyret med ID kort med billede som enhver anden ansat.

Alt i alt rigtigt, rigtigt gode forhold og noget alle har glaede af...

Hilsen
Ole


Det var dette jeg begynte å foreslå i et innlegg i en tråd som jeg tror KAB startet en gang i fjor høst, ang. fotografering på Værnes.
Da jeg leste gjennom hva jeg selv hadde skrevet; personsjekk, evt. kursing i oppførsel på innsiden av stengslene, ID-kort til spottere, uhindret adgang til plasser innenfor gjerdene o.s.v., o.s.v., fant jeg ut at jeg bare måtte stryke det ut, for det virket for sykt.
Så viser det seg at "utopien" finnes i virkeligheten...., i Funchal...:up: :devot:

sk931
07-01-2006, 11:13
Tilfaeldigvis er det ogsaa de dage hvor trafikken er taettest...

Om det kunne lade sig goere andre steder, er jo op til de enkelte lufthavne, men
et sted som FNC er vel OK.. Mindre plads, og lufthavnens folk kender de lokale
spottere, saa er det vel OK.
Jeg kan godt forstaa, at lufthavne som GEN,BGO TRD og lignende siger NEJ.....Du
kan ikke have folk loebende i vejen for anden faerdsel , og kender jeg spottere
ret, så holder de sig ikke til et afgraenset omraade....
----
For de kunne jo vaere et muligheden for et bedre billede var til stede 50-100
meter laengere til hoejre eller venstre..

Lille plads, kendte lokale spottere som kender regler og forstår at faerdes i omraadet
er OK...en lufthavn er en farlig arbejdsplads, skal jeg hilse og sige


Hilsen
Ole

LN-SSL
07-01-2006, 11:25
Joda, skjønner den der..., og iallefall de to siste linjene du skriver.
Min tanke var at ingen spottere kunne få ID-kort til andre plasser enn sin "hjemmebase", for å si det sånn. Da hadde det jo ikke blitt så fryktelig mange på hver plass å ta hensyn til, for ingen er der vel samtidig skulle jeg tro....

Er også klar over at enkelte spottere kan miste hodet totalt i sin søken etter beste fotoplass, men man har jo også et stort ansvar å ivareta om man evt. skulle få et ID-kort hengende på seg. Tross alt er jo de fleste spottere skikkelige, voksne folk..., selv om det for utenforstående enkelte ganger kan fortone seg som om vi er splitter pine gal...:D

sk931
07-01-2006, 11:28
Originally posted by LN-SSL


Joda, skjønner den der..., og iallefall de to siste linjene du skriver.
Min tanke var at ingen spottere kunne få ID-kort til andre plasser enn sin "hjemmebase", for å si det sånn. Da hadde det jo ikke blitt så fryktelig mange på hver plass å ta hensyn til, for ingen er der vel samtidig skulle jeg tro....

Er også klar over at enkelte spottere kan miste hodet totalt i sin søken etter beste fotoplass, men man har jo også et stort ansvar å ivareta om man evt. skulle få et ID-kort hengende på seg. Tross alt er jo de fleste spottere skikkelige, voksne folk..., selv om det for utenforstående enkelte ganger kan fortone seg som om vi er splitter pine gal...:D

Jeg er helt enig

Hilsen
ole