PDA

View Full Version : Helt UNIKT...! Film fra 50-tallet...

Harald Oanes
30-01-2012, 23:12
Har brukt 3 år på et stort bokprosjekt (lokalhistorisk), og da eg holdt på med research kom eg over en gammel film fra 50 tallet. Boka handler om busselskapet Haga Buss, og hvordan samfunnet og infrastruktur faktisk ble bygget "rundt" busselskap.
Filmen handlet selvsagt mye om lokalt stoff, og buss. Men viser også et kort, meget kort desverre, glimt fra Stavanger Lufthavn, Sola - med besøk fra Amerika. Litt av kuttet er også i farger - fargefilm fra 50-tallet altså... Jeg har ikke så godt greie på det, men det ser ut som DC4 og/eller DC6.
Filmen var gammel og svært porøs. Jeg fikk låne en fremviser fra fotoklubben, og rigget lerret på veggen - og satt mitt videokamera på stativ - og filmet filmen... Resultatet ble over all forventning. Så nå er den utrolig nok digitalisert og inne på min data...! Det var nok også på tide, fordi filmen røk sikkert 15 ganger - så den kan nok ikke spilles så mange flere ganger...
Kuttet er svært kort, så det gjelder å ikke blunke... Utrolig artig å se Sola på den tiden:-)

http://haraldo.smugmug.com/Film/DC46/21258371_N4WqgP#!i=1692412104&k=dBqPRgV&lb=1&s=A

hei å hå

H

Stone
30-01-2012, 23:39
Dette var GULL! Virkelig stilig å se, jeg husker gamleterminalen fra enkelte besøk fra midten av sekstitallet og oppover, dette var jo en del eldre.

Og flyet som taxet ut på slutten var en DC4. Runde vinduer, sekser'n hadde firkantede...

LN-MOW
31-01-2012, 00:41
Drittøft!! Enkelt og greit!

Discus
31-01-2012, 01:16
Skikkelig tøft. Og meget bra resultat av digitaliseringen!

Fellowship
31-01-2012, 13:09
Hei og tusen takk for at du deler denne filmen! :)

Vet du nøyaktig årstall? Kan det stemme med 1952?
Og er det sikkert at de kom fra amerika.. (?)

Jeg spør bare fordi jeg vet at SAS gikk fast med DC-4 på Sola på ruta Oslo-Stavanger-London og retur fra tidlig på 50-tallet. Så normalt ville jeg gjettet på at det var en ankomst fra London, men de kunne jo komme fra USA via London

Ser veldig ut som det første kuttet viser OY-DFY, og det siste er kanskje SE-BBA ?

Harald Oanes
31-01-2012, 14:37
Hei og tusen takk for at du deler denne filmen! :)

Vet du nøyaktig årstall? Kan det stemme med 1952?
Og er det sikkert at de kom fra amerika.. (?)

Jeg spør bare fordi jeg vet at SAS gikk fast med DC-4 på Sola på ruta Oslo-Stavanger-London og retur fra tidlig på 50-tallet. Så normalt ville jeg gjettet på at det var en ankomst fra London, men de kunne jo komme fra USA via London

Ser veldig ut som det første kuttet viser OY-DFY, og det siste er kanskje SE-BBA ?

Årstallet kan veldig godt stemme Ole Johan... Og ja, besøket er garantert fra Amerika, men det kan veldig godt være at de fløy via London:-)

H

hmm273
01-02-2012, 09:30
Gull Harald, GULL!

raider66
03-02-2012, 22:08
Tusen takk Harald!!

Espen

LN-KOG
04-02-2012, 08:41
Veldig bra! Jeg likte spesielt delen som jeg antar er Adler Strasse der den gamle taksebanen mellom Sola og Forus fortsatt er i betong.

mach.86
06-02-2012, 13:13
Veldig bra! Jeg likte spesielt delen som jeg antar er Adler Strasse der den gamle taksebanen mellom Sola og Forus fortsatt er i betong.

Hehe. Vi kaller den Løwenstrasse på folkemunne, men den har nå fått navnet Forusbeen. Ja det var taxebane mellom Sola og Forus. Veien ligger oppe på betongen den dag i dag.