PDA

View Full Version : Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?


Pages : [1] 2 3

LNv22
24-06-2011, 11:19
Moderatornotis: Dette innlegget er delvis redigert ifht. det originale for å passe som en første-post i en tråd.

https://www.sas.no/eurobonus/partnere/opptjen-poeng/?category=flysas:eurobonus/category/airlines (https://www.sas.no/eurobonus/partnere/opptjen-poeng/?category=flysas:eurobonus/category/airlines)



Klasser listet i "Low Economy" gir 25% av antall miles.
Economy gir 100% av antall miles.
Biz/First 200% av antall miles, hvis ikke annet fremgår.


Antall miles finner du enkelt her:
http://www.webflyer.com/travel/mileage_calculator/

Eurobonus runder videre opp til nærmeste 100 (også før evt. utregning av 25%)

Aloha
04-01-2012, 09:46
Ser poengene fra juleferien begynner å dukke opp og tallene er nesten til å le av.
Har blåkort og fløy billigst med LH, UA og CO.
Ut fra det jeg kunne finne ut hos partneren skulle disse flightene gi noen tusen miles, selv i economy.

Er det slik at EB regner 25% av miles fra partnerene for EBB-medlemmer?

Someone
04-01-2012, 09:48
Er det slik at EB regner 25% av miles fra partnerene for EBB-medlemmer?

På de billigste bookingklassene så ja. 25% av antall fløyet miles rundet opp til nærmeste hundre (dvs før du ganger med 25%) Og man får like mye miles på partnere enten man er Basic eller gullmedlem, så ingen forskjell der

FlyHi
04-01-2012, 09:57
Antallet af point man optjener på "billigbilletter" er grinagtigt lavt - uanset om man rejser SK eller *A, er basic eller guld. Ofte er det næsten ikke besværet værd. Det giver flere point at købe en ny printerpatron end at flyve.

Bonusprogrammer er efterhånden kun for folk der rejser på de dyreste billetter eller bruger store beløb på co-brandede creditcards. Selv optjener jeg vel 95% af mine point på andet end flyvning.

nick5000
04-01-2012, 10:31
Hvis du hadde hatt co eller UA kort ville du fått mye mer.

robertaas
04-01-2012, 14:57
Jeg anbefaler å regne over hvilken status du ville hatt på forskjellige kort basert på det trafikkmønsteret du har. Selv ligger jeg i grenseland til sølvstatus hos SAS, men med de samme reisene ville jeg ligget godt innenfor gullstatus hos UA.

Det kan uansett være greit å få poeng til Eurobonus, men de tjener jeg mye raskere med kort fra TrumfVisa enn ved å fly.

Kan legge til at jeg bare flyr privat og med billigst mulig billettklasse.

dc-8-63
04-01-2012, 15:07
Antallet af point man optjener på "billigbilletter" er grinagtigt lavt - uanset om man rejser SK eller *A, er basic eller guld. Ofte er det næsten ikke besværet værd. Det giver flere point at købe en ny printerpatron end at flyve.

Bonusprogrammer er efterhånden kun for folk der rejser på de dyreste billetter eller bruger store beløb på co-brandede creditcards. Selv optjener jeg vel 95% af mine point på andet end flyvning.

Det kommer an på hvilket bonus program du velger, har selv lært at en må holde seg unna SAS - min kone oppnådde Sølv hos Smiles and More på billige billetter i 2011 (hun fløy riktignok kun til fra USA - men meldte seg inn 01 Juli 2011).

robertaas
04-01-2012, 15:12
min kone oppnådde Sølv hos Smiles and MoreHvem er dette hos? Mener du Miles & More?

FlyHi
04-01-2012, 15:14
Det kommer an på hvilket bonus program du velger, har selv lært at en må holde seg unna SAS - min kone oppnådde Sølv hos Smiles and More på billige billetter i 2011 (hun fløy riktignok kun til fra USA - men meldte seg inn 01 Juli 2011).

Problemet er bare når man gerne vil samle point fra creditcards og bor i Skandinavien, så er der ikke så mange andre muligheder for at samle point ;)

Jeg undrer mig dog stadig over at det man tjener færrest point på er at flyve. Min logik siger mig at det burde være det primære i et flyselskabs loyalitetsprogram.

Det giver ikke meget mening at man skal flyve CPH-AAL 134 gange for at tjene point nok til en "gratis" tur på samme rute og stadig betale skatter der næsten svarer til at købe en billet. Man kan naturligvis opnå status på antal legs, men bonus for at være stamkunde er der ikke meget af.

Men der er jo så meget jeg ikke forstår ;)

dc-8-63
04-01-2012, 15:17
Hvem er dette hos? Mener du Miles & More?

Swiss Miles and More - forkortet Smiles and More;)

dc-8-63
04-01-2012, 15:20
Problemet er bare når man gerne vil samle point fra creditcards og bor i Skandinavien, så er der ikke så mange andre muligheder for at samle point ;)

Jeg undrer mig dog stadig over at det man tjener færrest point på er at flyve. Min logik siger mig at det burde være det primære i et flyselskabs loyalitetsprogram.

Det giver ikke meget mening at man skal flyve CPH-AAL 134 gange for at tjene point nok til en "gratis" tur på samme rute og stadig betale skatter der næsten svarer til at købe en billet. Man kan naturligvis opnå status på antal legs, men bonus for at være stamkunde er der ikke meget af.

Men der er jo så meget jeg ikke forstår ;)


Det er jo en av fordelene av være immigrant i sitt eget land og ikke velkommen her i Norge (Norge liker jo ikke oss fremmedarbeidere;) - vi har ennå adresse i USA ;)

jameson82
04-01-2012, 15:25
Men om man flyr CPH-AAL 35 ganger 17/5 t/r så klarer man EB gull som Norsk for under 10K. Det må vel være den billigste måten å få *G av alle *selskaper?

Aloha
04-01-2012, 16:36
Jeg visste at det kun blir 25% av opprinnelig poengsum på SK flighter, men trodde at 25% kun var gjeldende når SAS skulle dele ut poeng og ikke at de trakk 75% på poeng tjent med *A partner-flighter.

Jeg valgte til dels å unngå SK-flighter på denne turen da jeg trodde poeng tjent hos partnere ikke ble kvartet ned. Baserte dette på erfaringer fra flighter med partnere i USA for noen år siden der miles ikke ble redusert til 25% selv om det kun ble 25% på SK-flighter. Ser i ettertid at det er skrevet i flere tråder om prosentreduksjon ved opptjening hos partnere.

EB styrker på ingen måte min lojalitet ovenfor SAS når jeg skal fly, men pga. EB er jeg lojal bruker av Trumf, Diners og tilbud fra shop-partnere.
For eksempel tjente jeg nesten like mange poeng ved å kjøpe en 30-pakk kontaktlinser med doble poeng som å krysse atlanteren.

Flyr ikke så ofte lenger, så status er irelevant, og bruker hovedsaklig poengene når det er 50% tilbud innenlands på sommeren.

jameson82
04-01-2012, 16:39
Her er oversikten hva de forskjellige booking klassene gir hos *A partnere http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

FlyHi
04-01-2012, 17:34
Men om man flyr CPH-AAL 35 ganger 17/5 t/r så klarer man EB gull som Norsk for under 10K. Det må vel være den billigste måten å få *G av alle *selskaper?

Ja en fin rute til status-run for nordmænd, mens man skal flyve noget mere på den som svensk eller dansk for at få guld.

Nu tror jeg dog at det er forbeholdt en meget minimal del af SAS kunder at gøre det ;) Stadig ikke meget der skaber loyalitet hos SAS' stamkunder ved at vælge dem fremfor konkurrenterne---

FlightDeck
04-01-2012, 17:48
Swiss Miles and More - forkortet Smiles and More;)

Trodde du mente Miles&Smiles - bonusprogrammet til Turkish Airlines ;)

jb1
04-01-2012, 18:07
Hvis du hadde hatt co eller UA kort ville du fått mye mer.

Det er ikke alltid man får 100 % med SA partnerene hos CO, men langt oftere enn med Eurobonus. Det er en grunn til at jeg byttet til CO.

Cecilie
04-01-2012, 20:15
Newbie question: Hvor mange prosent gir Z hos LH til Eurobonus?

Discus
04-01-2012, 20:22
Newbie question: Hvor mange prosent gir Z hos LH til Eurobonus?

Det finner du her:
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/?vst=true

Mjolnir
05-01-2012, 03:44
Swiss Miles and More - forkortet Smiles and More;)

Har det virkelig noe å si hvilken logo som står på M&M-kortet? Og får man ikke automatisk vanlig Lufthansa-kort når man bor i Norge?

Her er oversikten hva de forskjellige booking klassene gir hos *A partnere http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

Sier i hvertfall meg fint lite når det bare står minimumsverdier. Er det sånn å forstå at man stort sett opptjener antall flydde miles (opprundet til nærmeste hundre) med partnere, ganget med opptjeningsprosent som er 25% hvis min. er 75, 50% hvis min. er 150 osv.?

Tommy777
05-01-2012, 04:27
Newbie question: Hvor mange prosent gir Z hos LH til Eurobonus?

En meget god klasse hos Eurobonus, rabattert business gir nemlig 200%, samme som de dyre business bookingklassene

ILS2
05-01-2012, 07:16
En meget god klasse hos Eurobonus, rabattert business gir nemlig 200%, samme som de dyre business bookingklassene
Nja, kommer an på operating carrier. SK, LH og LX er fine i Z-klasse med EuroBonus (til USA), mens UA, CO og AC kun gir 100% - til tross for joint venture (og dermed like priser) mellom LH, LX, UA, CO og AC. Spesielt komplisert blir det når det er tilbud ute og går, og LH tilbyr routinger med partnere via sine sider med såpass stor forskjell i opptjening. Irriterende med tanke på at C hos UA, CO og AC nok er hakket bedre enn LH.

dc-8-63
05-01-2012, 07:32
Har det virkelig noe å si hvilken logo som står på M&M-kortet? Og får man ikke automatisk vanlig Lufthansa-kort når man bor i Norge?
.?
Tror ikke det har noe å si, men vi har Swiss logo på våre M&M (vi er immigranter / fremmedarbeidere) og har USA addresse

dc-8-63
05-01-2012, 08:33
Nja, kommer an på operating carrier. SK, LH og LX er fine i Z-klasse med EuroBonus (til USA), mens UA, CO og AC kun gir 100% - til tross for joint venture (og dermed like priser) mellom LH, LX, UA, CO og AC. Spesielt komplisert blir det når det er tilbud ute og går, og LH tilbyr routinger med partnere via sine sider med såpass stor forskjell i opptjening. Irriterende med tanke på at C hos UA, CO og AC nok er hakket bedre enn LH.
Når det gjelder C hos UA så avhenger det av ny eller gammel configurasjon, den gamle som benyttes mye på 777 til FRA er ikke i nærheten av hva LH tilbyr, et manuellt sete fra 1996, ingen AVOD 5.5" skjerm - ja komfortmessig er dette langt unna.

Cecilie
05-01-2012, 09:08
Godt jeg valgte LH som operating carrier, i så fall! Alternativet var nemlig en 777 fra UA :p 200% høres bra ut! Takker for svar :)

Someone
05-01-2012, 09:34
Sier i hvertfall meg fint lite når det bare står minimumsverdier. Er det sånn å forstå at man stort sett opptjener antall flydde miles (opprundet til nærmeste hundre) med partnere, ganget med opptjeningsprosent som er 25% hvis min. er 75, 50% hvis min. er 150 osv.?

Ja, nesten, bort sett fra det vel er ingen klasser som gir 50% med Eurobonus såvidt jeg vet.

SAS har forklart systemet utrolig dårlig, på tross av hvor enkelt det er. Med noen unntak for å skape forvirring er de i oversikten delt inn i tre kategorier: og kollenner: Business(/First), Economy og Low Economy og da er det alltid følgene: 200%, 100% og 25%

SRP.
17-01-2012, 22:47
Hei! Eit spørsmål eg ikkje har funne svar på i tråden:

Om eg bestiller ei reise i Q via BMI sin nettstad, men med SAS som codeshare-operatør, er dette då BMI-Q (150 EB-poeng) eller SAS-Q (1200 EB-poeng)?

Enhanced
18-01-2012, 11:22
Er det et fysisk SAS-fly som foretar flyvningen er det opptjeningstabellen for SAS du skal se på. Problemet er dog at det ikke er sikkert at BMI-Q oversettes til SAS-Q. Hva som oversettes til hva er visstnok noe man bare må finne ut ved erfaring; det finnes ingen offisielle tabeller som gir deg oversikt over det. Siden BMI-Qen bare gir 25% opptjening tipper jeg at den oversettes til en kjip 25%-klasse hos SAS, men det kan sikkert noen korrigere meg på.

JoeW
18-01-2012, 11:31
Er det et fysisk SAS-fly som foretar flyvningen er det opptjeningstabellen for SAS du skal se på. Problemet er dog at det ikke er sikkert at BMI-Q oversettes til SAS-Q. Hva som oversettes til hva er visstnok noe man bare må finne ut ved erfaring; det finnes ingen offisielle tabeller som gir deg oversikt over det. Siden BMI-Qen bare gir 25% opptjening tipper jeg at den oversettes til en kjip 25%-klasse hos SAS, men det kan sikkert noen korrigere meg på.

Her brant jeg meg i julen på en UA-routing med en UA-flight og to US-flighter -- alle booket i UA Q (100% tenkte jeg!). UA Q -- som gav god uttelling for leg #1 med UA, tilsvarte ikke US Q, og opptjening på leg #2 og 3 var til å le av... For enkelthets skyld så det også ut som UA Q tilsvarte ulike bookingklasser for hhv. leg #2 og #3...

Slår egentlig bare fast at codeshare er litt roulette ift. opptjening...

3tflyer
30-01-2012, 16:23
Skal fly OSL-IST-SGN t/r i business (J ), noen som vet hvor mange Eurobonuspoeng dette gir???. Er EBG, men det gir vel neppe noen ekstrapoeng ut over flydde miles.

Someone
30-01-2012, 16:29
Skal fly OSL-IST-SGN t/r i business (J ), noen som vet hvor mange Eurobonuspoeng dette gir???. Er EBG, men det gir vel neppe noen ekstrapoeng ut over flydde miles.

J = kjipbusiness hos TK så kun 100% opptjening, så din routing gir da i følge GCmap: (1600 + 5200)*2 = 13.600 poeng

natureofnorway
30-01-2012, 21:07
J = kjipbusiness hos TK så kun 100% opptjening, så din routing gir da i følge GCmap: (1600 + 5200)*2 = 13.600 poeng

Kanskje det er Eurobonus som er kjip ;)....gir i alle fall 200% hos Lufthansa Miles and More.

LN-EBA
30-01-2012, 21:31
Håper på at noen sitter på en god forklaring på følgende: Sitter her i BOS og har flydd OSL-EWR-BOS, OSL-EWR med CO039 på Z-klasse og EWR-BOS på A-klasse. Ser at jeg kun har fått 3700 ebp for OSL-EWR, dette er den samme summen jeg tidligere har fått når jeg flyr på V-klasse. Er det noe som har gått galt eller er dette korrekt?. Er forøvrig EBS uten at det skal spille noen stor rolle.

Discus
30-01-2012, 21:38
Iflg. SAS er Z bare 100% opptjening:
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Continental-Airlines/

LN-EBA
30-01-2012, 21:44
Det forklarer jo en del ja, takker for svar!:-)

Someone
30-01-2012, 23:40
Kanskje det er Eurobonus som er kjip ;)....gir i alle fall 200% hos Lufthansa Miles and More.

Nja, det er begge parter. Når du opptjener poeng gjennom andre kanaler enn SAS så kjøper de poengene av SAS, og hvis SAS priser seg høyt og den andre parten ikke er villig til å betale så mye så blir opptjeningen kjip;)

natureofnorway
19-02-2012, 16:02
Har en tur til Tokyo med Austrian via Wien i Business. Bookingclass Z. Dette er gir 200% opptjening + 25% exec bonus i Miles ans More. Er Senator
Vurderer å kanalisere poeng til Eurobonus for å øke saldoen i og med jeg satser på å nå 130 000,- i omsetning med Eurobonus AmEx kortet.

Takk på forhånd

NoN

Someone
19-02-2012, 16:26
Har en tur til Tokyo med Austrian via Wien i Business. Bookingclass Z. Dette er gir 200% opptjening + 25% exec bonus i Miles ans More. Er Senator
Vurderer å kanalisere poeng til Eurobonus for å øke saldoen i og med jeg satser på å nå 130 000,- i omsetning med Eurobonus AmEx kortet.

Takk på forhånd

NoN

Omsetning og bruk av amex har da ingenting å gjøre med hvor man poster poengene man får når man flyR

natureofnorway
19-02-2012, 16:36
Omsetning og bruk av amex har da ingenting å gjøre med hvor man poster poengene man får når man flyR

Det vet jeg....kanskje jeg var uklar

Det er vel i det minste en fordel å ha 90 000 poeng så jeg kan få en companion ticket til USA, gitt jeg når omsetningskravet til AmEX.
Bruker Eurobonus lite, kun Diners og Amex går dit.

Så dersom du kan svare på mitt spørsmål, takk....

fluxie
19-02-2012, 16:58
Hei Nature!
OSL-VIE = 1800 poeng i Z
VIE-NRT = 11600 poeng i Z.

Samme veien hjem gir da totalt:

(1800+11600)*2 = 26800 poeng.

Thomas

natureofnorway
19-02-2012, 17:08
Hei Nature!
OSL-VIE = 1800 poeng i Z
VIE-NRT = 11600 poeng i Z.

Samme veien hjem gir da totalt:

(1800+11600)*2 = 26800 poeng.

Thomas

Hei Thomas!


Takk, da er det 200% opptjening med Austrian i Z. Noen steder man kan sjekke dette?

NoN

jameson82
19-02-2012, 17:10
Hei Thomas!


Takk, da er det 200% opptjening med Austrian i Z. Noen steder man kan sjekke dette?

NoN

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Austrian_Airlines/

natureofnorway
19-02-2012, 17:19
http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Austrian_Airlines/

Jeg så den, men synes den var noe forvirrende siden det står 600-1200 poeng....

jameson82
19-02-2012, 17:38
Jeg så den, men synes den var noe forvirrende siden det står 600-1200 poeng....
75=25%
300=100%
600=200%.

Utrolig forvirrende ja men må se på første tallet etter min.

LN-RRA
22-06-2012, 21:20
Jeg skal ut å fly med Air New Zealand og var inne å sjekket opptjeningen av Eurobonus poeng og hvor mye man får inne på www.sas.no.
Dessverre ble jeg ikke særlig klok. Står at man tjener minimum 125 poeng for den klassen jeg har booket hos NZ. Finnes det en mer forklarende oversikt?

Kan opplyse at billetten er booket i W klasse og f.eks Lufthansa Miles & More gir antall miles x 0,5 og United sitt program gir 100% opptjening av miles, men SAS - minimum 125 poeng.

Eller han noen et forslag til beste bonusprogram for ruten OSL-LHR-HKG-AKL med SK/NZ?

jefi99
22-06-2012, 21:46
Det betyder at du får 25% af fløjne miles (oprundet til nærmeste 100).
Eksempel: Du flyver 5984 miles. Afrundes til 6000. Du får 1500 EB point.

Jeg har fløjet med NZ en del gange på LHR-HKG (men også LHR-LAX), og jeg valgte at skifte til Asiana Club, der gav 100%.
Asiana Club giver 100% i bookingklasserne: U, E, O, A, Y, B, M, H, Q, V, W, T

LN-RRA
22-06-2012, 21:55
25%? Skammelig lite.

Da blir det enten å benytte United eller Air Canada sitt program som begge gir 100%.

Takk for svar :)

joamykle
29-06-2012, 05:19
Hei!

Jeg har både googlet, og søkt, men ikke funnet et svar som gjør meg sikker nok før bestilling :)

Jeg ser på billetter hjem fra USA til Norge på sensommeren, og har funnet noen kurant prisede businessbilletter med United på ruten MCO-EWR-OSL-EWR-MCO. Disse er i bookingklasse P. Mitt spørsmål er hvor mange EB poeng dette vil gi som EBS?

Slik jeg forstår det gir bookingklasse P 200% opptjening hos United med EB. Er det korrekt at jeg kan ta distansen på legene, 3697x2 (EWR-OSL-EWR + 938x2 (MCO-EWR-MCO)= 9270x2 = 18540 EB poeng? Jeg får ikke dette helt til å stemme, da jeg fløy med United i bookingklasse D EWR-MCO når jeg skulle hjem til jul, og dette gav 1250 EB poeng.

Grunnet til at jeg lurer er at booker jeg businessbillett i SAS vil dette gi ca 22000 poeng, og jeg trenger 19000 poeng for å bli EBG, men det er noen tusen kroner i prisforskjell opp til SAS!

Håper noen kan komme med noen kloke oppklarende ord! :)

Tommy777
29-06-2012, 09:10
Hei!

Jeg har både googlet, og søkt, men ikke funnet et svar som gjør meg sikker nok før bestilling :)

Jeg ser på billetter hjem fra USA til Norge på sensommeren, og har funnet noen kurant prisede businessbilletter med United på ruten MCO-EWR-OSL-EWR-MCO. Disse er i bookingklasse P. Mitt spørsmål er hvor mange EB poeng dette vil gi som EBS?

Slik jeg forstår det gir bookingklasse P 200% opptjening hos United med EB. Er det korrekt at jeg kan ta distansen på legene, 3697x2 (EWR-OSL-EWR + 938x2 (MCO-EWR-MCO)= 9270x2 = 18540 EB poeng? Jeg får ikke dette helt til å stemme, da jeg fløy med United i bookingklasse D EWR-MCO når jeg skulle hjem til jul, og dette gav 1250 EB poeng.

Grunnet til at jeg lurer er at booker jeg businessbillett i SAS vil dette gi ca 22000 poeng, og jeg trenger 19000 poeng for å bli EBG, men det er noen tusen kroner i prisforskjell opp til SAS!

Håper noen kan komme med noen kloke oppklarende ord! :)

P er redusert business hos UA, men gir akkurat det samme hos SAS som fullpris biz 200%

Her: http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

Regnestykket ditt er korrekt. Dersom du kun fikk 1250 poeng i D fikk du alt for lite.

Someone
29-06-2012, 09:20
Regnestykket ditt er korrekt.

Nesten i hvertfall. Han glemte å runde opp distansen til nærmeste hele hundre, så totalen skal vel bli 18.800 ;)

joamykle
29-06-2012, 16:46
Når jeg tenker meg om så kan den lave poengopptjeningen i julen ha en sammenheng med at det var en endring i EB opptjening hos partnere tidligere i år?! Selv om jeg ser at bookingklasse D tidligere også skulle tilsvare 200%... Hadde vært kjedelig å blåse EBG pga feil regnestykke!

Da jeg uansett skal hvertfall én tur ned til huset vårt i Køben i sommer, burde da EBG være i boks, hvis den overnevnte poengsummen stemmer! Takk for svar :)

nick5000
17-09-2012, 15:28
Får man poeng for SK W class bkk hkg som flys av TG?

Eriksan
17-09-2012, 16:02
Om man får poeng (TG har en del ekskluderte klasser), og om det er 100% eller 25%-klasse kommer an på hvilken bookingklasse SK codeshare mappes til TG operating.

http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Thai-Airways-Intl/?vst=true#

TriStar
19-09-2012, 00:03
Da var det slutt på den morroa.
Har vært EBG hos SAS i en årekke (2 stk. t/r Norge-Bkk i økonomi-extra for året)
Kommer vel aldri til å oppnå lignende status igjen hos noe flyselskap uten at det koster skjorta.
Det jeg vil savne mest er nok loungene i København og Bangkok.

Om du tar den ene turen med SAS i vinterhalvåret, og spar opp 2-3 lapper ekstra for en kampanjebillett i biz med Turkish eller Swiss skulle det holde fint til fortsatt EBG-status...

Eriksan
19-09-2012, 12:09
Om du tar den ene turen med SAS i vinterhalvåret, og spar opp 2-3 lapper ekstra for en kampanjebillett i biz med Turkish eller Swiss skulle det holde fint til fortsatt EBG-status...

Nope, TK rabattert biz gir bare 100% og da ender man på 42500 poeng inklusiv 25% gullbonus på SK rundturen. Med LX istedenfor skal det gå fint, så lenge de gir 200% i alle biz-klassene.

TriStar
19-09-2012, 13:59
Nope, TK rabattert biz gir bare 100% og da ender man på 42500 poeng inklusiv 25% gullbonus på SK rundturen. Med LX istedenfor skal det gå fint, så lenge de gir 200% i alle biz-klassene.

Hmmm... Beklager litt off-topic, jeg har en J klasse med TK til Bangkok i desember. Gir den kun 100%? Og hvor mange poeng utgjør det?

SE-AER
19-09-2012, 14:16
Hmmm... Beklager litt off-topic, jeg har en J klasse med TK til Bangkok i desember. Gir den kun 100%? Og hvor mange poeng utgjør det?
Det er kun bookingklasse C med TK som gir 200 % til EB, så du vil kun få 12 400 poeng totalt for t/r OSL-IST-BKK.

TriStar
19-09-2012, 16:04
Det er kun bookingklasse C med TK som gir 200 % til EB, så du vil kun få 12 400 poeng totalt for t/r OSL-IST-BKK.

Pokker, da ryker nok gullkortet neste år... Men mange takk for oppklarende svar.

mann78
23-09-2012, 16:10
biz t/r osl-hkg, vil en slik tur gi mye sas eurobonus? mere med miles & more?

bedre å lage seg miles & more konto enn å bruke eurobonus kortet?

jameson82
23-09-2012, 16:24
biz t/r osl-hkg, vil en slik tur gi mye sas eurobonus? mere med miles & more?

bedre å lage seg miles & more konto enn å bruke eurobonus kortet?

Min tur OSL-MUC-HKG T/R i august ga 26400 EB i Biz

Bizflyer
23-09-2012, 19:21
biz t/r osl-hkg, vil en slik tur gi mye sas eurobonus? mere med miles & more?

bedre å lage seg miles & more konto enn å bruke eurobonus kortet?

Med mindre du har en full C billett (til ca 40 000 t/r), så bør du ta poengene på EB da du får 200% poeng der. Med M&M varierer det fra 100% via 150% til 200%.

Så hvis vi ser isoloert på en OSL-HKG /r vil det over ligge til grunn.
Om du har en omfattende øvrig reiseaktivitet med LH både i Europa og andre steder i verden, blir jo spørsmålet annerledes. Iallfall hvis du reiser såpass mye at du kan oppnå Senator status hos LH (100 000 miles i året)

God tur!

BF:cool2

LN-FHU
01-10-2012, 11:35
Gir SAS 300 % på noen billetter....?

F.eks. A hos LX.....

Chriscross
01-10-2012, 11:42
Gir SAS 300 % på noen billetter....?

F.eks. A hos LX.....

Nei, er det andre enn M&M som gir 300% i noen klasser?

flugger
01-10-2012, 13:36
Skal reise fra CMN til BRU med Royal Air Maroc som er codeshare med SN Brussel. Forstår det slik at Royal Air Maroc ikke er *A-medlem. Vil jeg likevel opptjene EB-poeng på denne turen?

Chriscross
01-10-2012, 15:17
Nei, I Star Alliance er det logoen på flyet du har rompa di i som teller, så her er du uheldig. I One World er det for øvrig flight-nummeret som avgjør opptjening.

Mjolnir
01-10-2012, 18:37
I One World er det for øvrig flight-nummeret som avgjør opptjening.

Kun med andre alliansemedlemmer. Er det operert av noen utfor alliansen er det nul points ;) Tror det er et unntak hvis flightnr. tilhører selskapet hvis program du krediterer til.

Det stemmer forøvrig at SN-flightnr. ikke har noe å si i *A når RAM er operating.

WorkTraveller91
03-10-2012, 21:36
Hvis jeg kjøper billett på lufthansa.com på UA codeshare vil da bookingklassen til UA brukes for eurobonus opptjening eller blir det lufthansas bookingklasse?

Discus
03-10-2012, 21:54
Hvis jeg kjøper billett på lufthansa.com på UA codeshare vil da bookingklassen til UA brukes for eurobonus opptjening eller blir det lufthansas bookingklasse?

Bookingklassen til "operating carrier" benyttes. (Tidligere var det skummelt med SK og LH siden det veldig ofte ikke var en 1:1-kobling med bokstavene)

nick5000
04-10-2012, 12:39
Bookingklassen til "operating carrier" benyttes. (Tidligere var det skummelt med SK og LH siden det veldig ofte ikke var en 1:1-kobling med bokstavene)

Er det 1:1 kobling mellom bokstavene til SK og LH nå? hva med UA og LH?

mann78
06-10-2012, 18:54
Hvor lang tid tar det før LH poeng kommer inn på kortet?

hstad
09-10-2012, 08:55
Hei, skal fly Oslo-Bangkok-Melbourne-Bangkok-Oslo i klasse J med Thai, noen som har peiling på hvor mange Eurobonuspoeng dette vil gi?

nick5000
09-10-2012, 10:26
denne er kjekk for å beregne miles
http://www.webflyer.com/travel/mileage_calculator/

Dash
09-10-2012, 11:10
Hei, skal fly Oslo-Bangkok-Melbourne-Bangkok-Oslo i klasse J med Thai, noen som har peiling på hvor mange Eurobonuspoeng dette vil gi?

OSL-BKK 5400 x2=10 800
BKK-MEL 4600 x2= 9 200
MEL-BKK 4600 x2= 9 200
BKK-OSL 5400 x2=10 800
TOTALT = 40 000

hstad
09-10-2012, 11:13
OSL-BKK 5400 x2=10 800
BKK-MEL 4600 x2= 9 200
MEL-BKK 4600 x2= 9 200
BKK-OSL 5400 x2=10 800
TOTALT = 40 000

Såpass;) takker og bukker!!!

jameson82
14-11-2012, 18:01
Har booket en innenlandsreise med Air New Zealand. Selv om det er dyreste full-flex eco katogori (V) så er opptjening bare 25%

AndersE
17-12-2012, 15:27
Eg har eit opptjeningsspørsmål eg håpar nokon kan hjelpe meg med:

Eg har flydd to turar med South African, som eg ikkje har fått kreditert no tre-fire veker etter at eg reiste. Reisene var på rundt 300 miles (JNB-DUR) og i J-klasse med dobbelt opptjening.

Hos Eurobonus står det at minimum opptjening er 1200 poeng for denne klassa. Betyr det at eg ikkje får poeng i det heile nå ein tur berre gir 300*2= 600 poeng? Eller får eg 1200 per leg?

Det er litt tidskritisk, for eg treng desse poenga for å rekvalifisere for EBG:)

Eriksan
17-12-2012, 20:35
Du får 1200 poeng per segment som er minimum

AndersE
18-12-2012, 00:42
Du får 1200 poeng per segment som er minimum

Takk skal du ha!

Hagen
18-12-2012, 11:36
Hvor lang tid skal en forvente SAS bruker på å få lagt inn etterregistrering av poeng? Har passert de 10 ukene en måtte forvente nå. Gjelder et par legs med Lufthansa.

Everest
18-12-2012, 11:54
Hagen, jeg har gitt opp ebretro-mailen. Hvis du vil få fortgang i prosessen anbefaler jeg at du forfatter et kort brev til SAS Eurobonus Medlemsservice - inkludér alle feltene i etterregistreringsskjemaet ("http://www.sas.no/Misc/My-Profile-Container/Mine-EuroBonus-sider/Etterregistrering/) - legger ved kopi av boarding pass og/eller electronic itinerary, og sender det til:

SAS Eurobonus Medlemsservice
0080 Oslo

Sist jeg gjorde dette tok det ca. to uker fra jeg sendte brevet (fra Storbritannia) til jeg fikk en mail fra SAS hvor de opplyste om at alle legs+poeng var kreditert kontoen min. Lykke til!

EDIT: Med juleferie og slikt kan det vel ta litt lengre tid nå, men det er iallfall verdt portoen!

Hagen
18-12-2012, 13:46
Tusen takk for tipset Everest! Da prøver jeg det. :-)

Eriksan
21-12-2012, 10:49
Poengopptjening på enkelte partnere endres med virkning fra 1. januar.

- Lufthansa: som fluxie skrev i en annen tråd flyttes Z-cl fra 200% til 100% (samme som P-cl). Står ganske klønete på EB-LH siden, "* From Business class to Economy, January 1, 2013." Business discounted eller low business er mer riktig...

- Austrian: P-cl ny klasse fra 1. januar. Også her klønete på EB-OS siden, P-cl ligger under Economy med "* New class valid from January 1, 2013." Står ingenting om at P faktisk er business.

- Air Canada: 25% fjernes og erstattes med 50%, og T og K-cl flyttes fra 100% til 50%. Samtidig vil man opptjene poeng på enkelte klasser mellom CA og US som tidligere var ekskludert.

CFN_001
04-01-2013, 20:08
Hei!

Sjekker ut en tur med LH i Biz og ser at Business Basic bookes i P kategori, i følge SAS sine sider så ligger P under economy billeter.

Finnes det en søkemotor som vil vise hvor mange poeng en slik billett type gir fra OSL-LAX?

Nå må jeg forresten en ny runde på bonusprogrammet, og kanskje det er like greit å starte på en ny runde på Lufthansas eget program?


Noen innspill? :)

Someone
04-01-2013, 20:10
P hos Lufthansa gir 100% opptjening hos EB

fluxie
04-01-2013, 20:14
LH Biz klasse P gir bare 100% opptjening. Dersom du reiser via Frankfurt vil dette gi følgende opptjening (Gitt at du bruker LH på OSL-FRA legget, bruker du SK tjener du mer).

OSL - FRA med LH: 800 poeng med SK: 2000 poeng
FRA - LAX: 5900 poeng
LAX - FRA: 5900 poeng
FRA - OSL med LH: 800 poeng med SK: 2000 poeng

Så totalen med LH hele veien: 13.400 poeng. Med SK intra EU blir det: 15.800 poeng.

ILS2
04-01-2013, 20:33
Trikset er å velge en UA-operert avgang (ev. LX). Da får du 200% opptjening på Europa-LAX også. SK mellom Norge og Europa er også en fin måte å forbedre opptjeningen på. LH er blitt helt håpløst med 100% på P og Z-klasse.

fluxie
04-01-2013, 20:49
Og om du lurer på hvorfor du kan velge SK og UA når du tenker å booke med Lufthansen, så er deg pga Codeshare med SAS på OSL-Tyskland, og Atlantic++/Codeshare med UA mellom Tyskland og USA. Derfor er det helt riktig som ILS2 skiver; finn en reise til LAX på Lufthansa.com i businessklasse, men der flightene er operert av SAS t/r Tyskland, og United mellom USA og Tyskland. Da får du myyyyye mer poeng! :)


Ganske rotete innlegg, men håper du forstår essensen av innlegget :)

Everest
04-01-2013, 21:42
Hvordan skiller man mellom flygninger operert av UA og LH i Lufthansas bookingsystem (les: nettsider)?

Someone
04-01-2013, 22:56
Hvordan skiller man mellom flygninger operert av UA og LH i Lufthansas bookingsystem (les: nettsider)?

Rutenummer

.......,

Everest
04-01-2013, 23:12
Hmm... da er vel spørsmålet om man skal gå for maks opptjening ved å fly SAS+United, eller om man vil teste Lufthansas business-klasse i A380 :)

ILS2
04-01-2013, 23:17
Hmm... da er vel spørsmålet om man skal gå for maks opptjening ved å fly SAS+United, eller om man vil teste Lufthansas business-klasse i A380 :)
LH A380 Business er vel fortsatt ikke flate senger....? United har flatt over hele føla. No-brainer for meg. Flere poeng en herlig bonus i tillegg til bedre komfort. Spar A380 Business-opplevelsen til EK med egen bar for C og F ;)

Everest
04-01-2013, 23:23
Da ble det plutselig mye enklere - takk skal du ha, ILS2 :) Får se når det passer for min bedre halvdel, er ikke alle som har en måned påskeferie...

CFN_001
05-01-2013, 14:22
Og om du lurer på hvorfor du kan velge SK og UA når du tenker å booke med Lufthansen, så er deg pga Codeshare med SAS på OSL-Tyskland, og Atlantic++/Codeshare med UA mellom Tyskland og USA. Derfor er det helt riktig som ILS2 skiver; finn en reise til LAX på Lufthansa.com i businessklasse, men der flightene er operert av SAS t/r Tyskland, og United mellom USA og Tyskland. Da får du myyyyye mer poeng! :)


Ganske rotete innlegg, men håper du forstår essensen av innlegget :)

I get it! Tusen takk!!! :) Utrolig teit at P klasse i Lufthansen gir sååå dårlig opptjening! :/

fuglern
11-01-2013, 22:21
For å oppnå EBG kreves det 35 "legs" innenfor opptjeningsperioden. Men - telles legs med andre Star Alliance selskap her? Og hva med reiser bestilt via SAS, eks OSL-MAD, via FRA, men hvor FRA-MAD er operert av Lufthansa? Vil jeg her få 2 eller 4 legs i forhold til status EB?

jjessen
11-01-2013, 22:27
Kun legs "operated by" SAS telles, ikke andre Star Alliance selskaper eller codeshare flyvninger. Du vil få 2 legs på ditt eksempel

tommyh
12-01-2013, 12:33
Hvis man reiser Economy (S) fra Europa til Asia med Lufthansa, opptjener man da 100% av antall miles?

Peppep
12-01-2013, 12:37
Nei, 25%: http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Lufthansa/

tommyh
12-01-2013, 12:51
Nei, 25%: http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Lufthansa/

Det var lite, så da er Lufthansa utelukket. Noen tips til andre *A selskap jeg kan reise med for å få 100% i mai (når SAS ikke flyr). Eller må jeg fly business?

Peppep
12-01-2013, 12:54
Er nok bare 25% på billige økonomiklasser jevnt over, dessverre. Hvor skal du fra/til?

Hickok
12-01-2013, 12:58
Det var lite, så da er Lufthansa utelukket. Noen tips til andre *A selskap jeg kan reise med for å få 100% i mai (når SAS ikke flyr). Eller må jeg fly business?

Singapore Airlines er et alternativ (ikke på kampanjeprisene, som gir 0%). Sjekk med de fra London. Finner ofte OK priser i forhold til kvalitet.

tommyh
12-01-2013, 13:03
Er nok bare 25% på billige økonomiklasser jevnt over, dessverre. Hvor skal du fra/til?

Fra Oslo til Hong Kong i mai. En dyrere øk billett med lufthansa koster dobbelt så mye.

Peppep
12-01-2013, 13:17
Det eneste alternativet jeg ser umiddelbart, med god opptjening, er via PEK med SAS for 5476,-. SK-flightene gir da 100% (totalt 10 000 poeng) og Air China 25%. Da kan du også legge inn Optiontown-ønske på SAS-flightene, som vil gi 200% opptjening om det går gjennom.

Oslo (OSL) to Hong Kong (HKG) - Thu, May 2
Oslo (OSL) to Copenhagen (CPH) - Thu, May 2
SAS 463 Dep: 7:00PM Arr: 8:10PM 1h 10m Airbus A320 Economy (L)
Layover in CPH 0h 50m

Copenhagen (CPH) to Beijing (PEK) - Thu, May 2
SAS 995 Dep: 9:00PM Arr: 11:55AM 8h 55m Airbus A340 Economy (L)
Layover in PEK Fri, May 3 1h 5m

Beijing (PEK) to Hong Kong (HKG) - Fri, May 3
Air China 109 Dep: 1:00PM Arr: 4:25PM 3h 25m Airbus A330 Economy (L)



Hong Kong (HKG) to Oslo (OSL) - Fri, May 10
Hong Kong (HKG) to Beijing (PEK) - Fri, May 10
Cathay Pacific 390 Dep: 9:00AM Arr: 12:15PM 3h 15m Boeing 777 Economy (S)
Layover in PEK 2h 40m

Beijing (PEK) to Copenhagen (CPH) - Fri, May 10
SAS 996 Dep: 2:55PM Arr: 6:40PM 9h 45m Airbus A340 Economy (L)
Layover in CPH 1h 25m

Copenhagen (CPH) to Oslo (OSL) - Fri, May 10
SAS 476 Dep: 8:05PM Arr: 9:20PM 1h 15m Airbus A320 Economy (L)

tommyh
12-01-2013, 14:56
Takker :-)

Helikopter
17-01-2013, 22:10
Jeg skal fly FRA-IAH i sommer. Det er en flight som er flydd av Lufthansa. Hos lufthansa har man bare 25% opptjening. Men det er en codeshare med UA. Hos UA har man 100% opptjening. Kan jeg da bestille via United.com og få 100% ? Jeg må bare sjekke at det står UA xxxx i steden for LH xxxxx ?

Someone
17-01-2013, 22:41
Jeg skal fly FRA-IAH i sommer. Det er en flight som er flydd av Lufthansa. Hos lufthansa har man bare 25% opptjening. Men det er en codeshare med UA. Hos UA har man 100% opptjening. Kan jeg da bestille via United.com og få 100% ? Jeg må bare sjekke at det står UA xxxx i steden for LH xxxxx ?

Nei, det er den som opererer flighten som teller, ikke hvem som selger billetten

Helikopter
17-01-2013, 23:10
Så det betyr at denne gir 25% ?
Flight: UA8826
Operated by Lufthansa.
Aircraft: Boeing 747-8 Intercontinental

Someone
17-01-2013, 23:21
Så det betyr at denne gir 25% ?
Flight: UA8826
Operated by Lufthansa.
Aircraft: Boeing 747-8 Intercontinental

Ja, så lenge det er i en av LH sine 25% bookingklasser du kjøper

cbcb
22-01-2013, 23:16
Hei

Skal til BKK snart og har kommet over noen rimelige billetter dersom jeg reiser via Singapore på vei hjem. Ser at det rimeligste er å bestille billetter hvor operatørene er Thai fra BKK til SIN, Singapore Airlines fra SIN til CPH. Ved å legge på noen hundrelapper kan jeg booke alle leg'ene med SKxxx flights (samme fly). Hva vil det ha og si for antall EB poeng jeg opptjener på de forskjellige alternativene? Noen som vet hvor mange poeng BKK-SIN og SIN-CPH gir i economy dersom jeg booker SK flightene?

Bizflyer
22-01-2013, 23:19
Nei, det vil det ikke.
Det er metallet som gjelder.
Når du flyr Thai eller Singapore, er det antall miles som gjelder, opprundet til nærmeste 100. Flyr du business kan du gange antall miles med 2.

BF:cool2

Ps: nice nick! :drink

cbcb
22-01-2013, 23:37
Hmmm... Når jeg ser på SAS sine sider står det at "Low economy" gir minimum 75 poeng (som jeg tolker som 25% opptjening) hvor Singapore Airlines er operatør. Har EBS nå, og vil med vanlig rute KRS-CPH-BKK t/r akkurat nå grensen for EBG, så derfor er jeg veldig interessert i å finne ut antall poeng på dette andre alternativet. sparer ca 4k på billetten ved å ta dette ekstra leg'et via SIN.

cbcb
22-01-2013, 23:40
Dette er aktuell retur:



tir, 2 apr, Thai Airways TG0401
19:40 Avgang - Suvarnabhumi (Bangkok) (BKK), Thailand
22:55 Ankomst - Singapore (SIN), Singapore

ons, 3 apr, SAS SK8000
00:05 Avgang - Singapore (SIN), Singapore
06:45 Ankomst - København (CPH), Danmark

ons, 3 apr, Wideroe WF0263
08:00 Avgang - København (CPH), Danmark
09:05 Ankomst - Kristiansand (KRS), Norge
Total reisetid: 18 hr 25 min

Bizflyer
22-01-2013, 23:50
Du må se hvilken bokstavkode bookingklassen har. SQ har noen billetttyper som ikke gir et eneste poeng......

Du finner oversikten på SAS sine eurobonus sider. Der viser det hvor mye poeng bookingklassene gir.

FlyHi
23-01-2013, 01:19
Du må se hvilken bokstavkode bookingklassen har. SQ har noen billetttyper som ikke gir et eneste poeng......



Samme gælder vel for TG også? På CPH-BKK har jeg ihvertfald sidste år set klasser der ikke gav point og også havde begrænsning på at man kun kunne vælge sæde i bagerste del af economy.

Mekum
17-03-2013, 13:21
Hvordan er opptjeningen for EB-medlemmer med Ethiopian nå?

Jeg skal fly flere turer med selskapet i sommer, både til og fra Europa samt et par turer innen Afrika. Kan jeg forvente meg noe særlig poengfangst fra disse turene?
Turene er:
FRA - ADD (operert av ET)
ADD - JRO (operert av ET)
ZNZ - JRO - ADD (operert av ET)
ADD - KRT - FRA (ET flight operert av LH)

Islending
17-03-2013, 13:24
Kommer helt an på hvilken bookingklasse du er på...

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/EthiopianAirlines/

Mekum
17-03-2013, 13:35
Det er Economy alt sammen, om jeg er på Y, L eller kanskje S det vet jeg ikke. Ikke så mye hjelp i den oversikten fra SAS, minimumsverdier innen ulike bookingklasser er ikke veldige presise anslag. Men jeg får vel bare vente og se. Takk for svar! :)

Someone
17-03-2013, 13:46
Det er Economy alt sammen, om jeg er på Y, L eller kanskje S det vet jeg ikke. Ikke så mye hjelp i den oversikten fra SAS, minimumsverdier innen ulike bookingklasser er ikke veldige presise anslag. Men jeg får vel bare vente og se. Takk for svar! :)

Bruk boksene til minumumsverdiene til å finne ut ut du får 100% (economy) eller 25%(low economy) av fløyet distanse.

Mekum
17-03-2013, 13:56
Bruk boksene til minumumsverdiene til å finne ut ut du får 100% (economy) eller 25%(low economy) av fløyet distanse.

Regnes poengene ut i fra antall kilometer fløyet, eller misforstår jeg deg?
Slik jeg tolker det så er jeg på 100%(economy), men jeg vet ikke hva jeg får 100% av hvis du skjønner hva jeg mener, annet enn at det er minimum 600 poeng.

Someone
17-03-2013, 14:07
Regnes poengene ut i fra antall kilometer fløyet, eller misforstår jeg deg?
Slik jeg tolker det så er jeg på 100%(economy), men jeg vet ikke hva jeg får 100% av hvis du skjønner hva jeg mener, annet enn at det er minimum 600 poeng.

Antar miles fløyet når det fly med partnere, rundet opp til nærmeste hundre ganget med x antall prosent. Men minimum 150/600.

FRA-ADD er 3319 miles. Da får du enten 3400 poeng (100%) eller 850 poeng (25%). Add JRO gir deg 900 eller 225.

Mekum
17-03-2013, 14:10
Antar miles fløyet når det fly med partnere, rundet opp til nærmeste hundre ganget med x antall prosent. Men minimum 150/600.

FRA-ADD er 3319 miles. Da får du enten 3400 poeng (100%) eller 850 poeng (25%). Add JRO gir deg 900 eller 225.

Aha! Da er jeg med. Takk skal du ha.

lufthansa
26-03-2013, 15:46
Noen som kan hjelpe meg med utregning av poeng på denne flyturen?

LH875 Stavanger - Frankfurt (Class: J) *Business class*
LH720 Frankfurt - Beijing CAP (Class A) *First class*
CA1545 Beijing CAP - Yantai (Class F) *First class*

MU5545 Yantai - Shanghai (Class F) *First class*
LH729 Shanghai - Frankfurt (Class A) *First class*
LH878 Frankfurt - Stavanger (Class J) *Business class*

Burde jeg opprettet Miles&More med Lufthansa kontra Eurobonus/SAS?

Discus
26-03-2013, 15:52
Noen som kan hjelpe meg med utregning av poeng på denne flyturen?
...
Burde jeg opprettet Miles&More med Lufthansa kontra Eurobonus/SAS?
Hei, velkommen til forumet

Pkt 1) Utregning gjør du relativt enkelt selv, se først post i tråden. LH har vel også LH-kalkulator på M&M-sidene som gjør det enkelt

Pkt 2) M&M vs SAS/EB kommer helt anpå om du er ute etter poeng, status og reisemønster ellers, og hva du skal bruke poengene til.

Finnes noe tråder om emnet, selv om terrenget endrer seg litt hele tiden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98553
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83336
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58441

lufthansa
26-03-2013, 23:27
Takk for det! :)

Om jeg har forstått det riktig:

Stavanger - Frankfurt (2 000 miles)
Frankfurt - Beijing (14 520 miles)

Totalt: 16 520

Vil jeg da få 16 520 x2 eurobonus poeng?

Discus
27-03-2013, 00:16
FRA-PEK er 4853 miles, opptjening på SAS blir da 4900x2 hver vei for A-klasse (sånn omtrent). Som du ser av tabelen hos SAS gir de like opptjening på F som i C (minus noen billig-business-klasser)

Om du skal ha miles på M&M/LH bruk deres kalkulator (http://www.meilenrechner.de/earn_miles.php?language=eng).

EK 007
11-04-2013, 21:07
I januar fløy jeg CPH-ZRH-OSL med Swiss. Jeg hadde registrert mitt bonuskort i bookingen, og EB-nummeret er også printet på alle boardingkortene. Billetten var booket i T-klasse på alle leg.

Siden jeg etter 2 måneder ikke hadde motatt poeng på min EB-konto, fylte jeg ut etterregistreringen på EB-sidene til SAS. I dag fikk jeg svar; "Our partner has confirmed that your booking class on LX 1267 19Jan13 CPHZRH is not valid for accrual of EuroBonus points". Men det står da vitterlig på EB-sidene at T-klasser på Swiss er "Low economy" og gir minimum 150 poeng per leg. (http://www.flysas.com/en/uk/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/)
Stemmer ikke dette? Hva gjør jeg eventuelt for å få poengene?

Discus
11-04-2013, 21:48
I januar fløy jeg CPH-ZRH-OSL med Swiss. ...

...Men det står da vitterlig på EB-sidene at T-klasser på Swiss er "Low economy" og gir minimum 150 poeng per leg. (http://www.flysas.com/en/uk/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/)
Stemmer ikke dette? Hva gjør jeg eventuelt for å få poengene?

Var det SK eller LX-nummer på billetten du booket? Om det er codeshare (SK) så kan det hende det er en annen klasse hos LX.

EK 007
11-04-2013, 22:09
Var det SK eller LX-nummer på billetten du booket? Om det er codeshare (SK) så kan det hende det er en annen klasse hos LX.

Aha. Ja, det var codeshare og booket med SK-nr. Så irriterende. Takk for svar uansett.

Eriksan
12-04-2013, 10:17
SK marketing T-cl mapper mot LX operating L-cl og gir ikke poeng, så dette stemmer.

viking01
16-04-2013, 18:36
Hei.
Nå har mine tidligere poster enten vært postet i feil forum eller hatt mangelfull beskrivende overskrift, så jeg håper at jeg treffer bedre med denne :-)

Er det noen som kan hjelpe meg med link til en oversikt over poenginntjening som EB medlem hos ulike *A selskaper? Nå er det kanskje blitt ulik inntjening hos de ulike selskapene? For meg som mistet EBG statusen denne måneden er det interessant å se hvor lang tid det tar å få den tilbake.

Konkret: Jeg skal ut på reise som EBS: Business (J) hele veien. Først OSL-FRA med LH. Deretter FRA-Singapore med SQ (J) og så Singapore-Sydney (J) med SQ. Samme retur. Hvor kan jeg finne ut hvor mange poeng dette vil generere?

Har halt sikkert gjort noe feil denne gangen også - på forhånd unnskyld!

jameson82
16-04-2013, 18:47
Skulle gi 50700 poeng.. Kilde: http://www.gcmap.com/mapui?P=osl-fra-sin-syd og http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

viking01
16-04-2013, 18:57
Takk for svar, men hvordan klarer du å regne deg frem til 50700 ut fra de linkene du sendte? gcmap viser distanse i miles og sas linken viser hvilke selskaper jeg får poeng hos (og bookingklasse som gir poeng).

jameson82
16-04-2013, 19:01
Opptjeningen er 200%. 11008x4 + 15%(bonus som EBS)=50636 også avrunder man opp til nærmeste 100..

Peppep
16-04-2013, 19:02
Er ikke 15%-bonusen kun på SK-metall?

jameson82
16-04-2013, 19:04
Er ikke 15%-bonusen kun på SK-metall?

Hmmm... Det trur jeg du har rett i.. Så da er det 44100 som er tallet da.

Ble lurt av texten her Sølv-medlemmer får Basic-fordeler pluss Business-innsjekking, 15 % flere poeng når de flyr, et ekstra kolli gratis, prioritet på ventelister og spesielle fordeler hos hotellpartnere og ved leie av bil.
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Hvordan/Medlemsnivaer/

viking01
16-04-2013, 19:04
Jeg sitter her med campingsveis og føler som en idiot... Skal ikke tvære på denne noe mer, men jeg finner ikke ut hvordan man kommer frem til 11008x4 en gang. Mitt kunnskapsnivå er sannsynligvis for lavt for dette forumet.

Uansett: Takk for poengsvar jameson82! :-)

Peppep
16-04-2013, 19:08
Jeg sitter her med campingsveis og føler som en idiot... Skal ikke tvære på denne noe mer, men jeg finner ikke ut hvordan man kommer frem til 11008x4 en gang. Mitt kunnskapsnivå er sannsynligvis for lavt for dette forumet.

Uansett: Takk for poengsvar jameson82! :-)
11008 er én vei. Tur/retur er 22016 + 100% bonus på alt.

Jeg synes MileCalc er oversiktlig, legg inn +100% som booking class bonus:

http://www.milecalc.com/mileage-calculator/?city1=OSL&city2=FRA&city3=SIN&city4=SYD&city5=

Someone
16-04-2013, 19:14
Poengopptjening med partnere er antall miles (GC map funker bra her) fløyet, rundet opp til nærmeste hele hundre, også ganget med en faktor på 200%, 100% eller 25%. Så lenge man ikke flyr kortere enn minimumsopptjeningen

For å finne faktoren så må man se hvilket "boks" bookingklassen tilhører når man går inn på partnerene. Er det den lengst til venstre heter den ofte business og står typisk "minimum 1200" poeng, eller noe der omkring. Og betyr at de skal bruke 200%. Er bookingklassen i boks nummer to er det 100% opptjening og heter normalt economy, og viser ofte minimum 600 poeng. Er bookingklassen i boksen lengst til høyre står det typisk low economy og minimum 150 poeng. Da er det 25% opptjening.

Whoop_whoop
16-04-2013, 19:14
Jeg sitter her med campingsveis og føler som en idiot... Skal ikke tvære på denne noe mer, men jeg finner ikke ut hvordan man kommer frem til 11008x4 en gang. Mitt kunnskapsnivå er sannsynligvis for lavt for dette forumet.

Uansett: Takk for poengsvar jameson82! :-)

Slapp av, du kommer til å lære fort ;)

Men jeg er av den oppfatning at du kommer til å tjene bittelitt mer poeng enn det som er hevdet tidligere i tråden. Alle poeng regnes ut fra flygningens distanse i statue miles, men det er for hver enkelt flygning og ikke alle flyningene samlet. OSL-FRA er 710 miles. Det rundes opp til 800 poeng. Men siden du flyr i en 200%-bookingklasse får du 1600 poeng (om jeg ikke tar feil)
FRA-SIN er 6391 miles, som rundet opp blir 6400 poeng, og ganget med 2 for (J-klasse) blir 12800.

Someone
16-04-2013, 19:16
Men jeg er av den oppfatning at du kommer til å tjene bittelitt mer poeng enn det som er hevdet tidligere i tråden. Alle poeng regnes ut fra flygningens distanse i statue miles, men det er for hver enkelt flygning og ikke alle flyningene samlet. OSL-FRA er 710 miles. Det rundes opp til 800 poeng. Men siden du flyr i en 200%-bookingklasse får du 1600 poeng (om jeg ikke tar feil)
FRA-SIN er 6391 miles, som rundet opp blir 6400 poeng, og ganget med 2 for (J-klasse) blir 12800.

Korrekt, hver enkelt flyvning må ses på separat

viking01
16-04-2013, 20:31
Tusen takk for rookie opplæringen!

SASDC8
02-05-2013, 20:16
Vet ikke om dette egenlig er rett tråd, men er det noen som har vet sånn cirka hvor mange poeng man vil få på (BOO)-OSL-CPH-SIN med SAS og SQ i Busniess (Z) klasse? Vurderer å fly til BKK via SIN da det er billigere enn direkte med TG og man får fly SQ. Er det forresten 25% bonus på SAS codeshare flights eller gjelder den bare på eget metall?

Peppep
02-05-2013, 20:24
EBS- og EBG-bonus gjelder kun for SK-metall.

Z hos SQ gir 200% opptjening. Nøyaktig utregning finner du på milecalc.com.

SASDC8
02-05-2013, 20:32
EBS- og EBG-bonus gjelder kun for SK-metall.

Z hos SQ gir 200% opptjening. Nøyaktig utregning finner du på milecalc.com.

Takk for überraskt svar. milecalc er nå bookmerket for fremtidig bruk :)

Dag Viking
11-05-2013, 16:54
SK marketing T-cl mapper mot LX operating L-cl og gir ikke poeng, så dette stemmer.

Det er kanskje slik hos OS også? Booket på SAS sine sider med SK9XXX flightnr i bookingklasse T. Det står ikke oppgitt hvilken bookingklasse man har hos OS, så regner med det er en klasse som gir 0 poeng. Lønner seg visst å holde seg til SK-metall, tur retur Wien hadde vel gitt 3750 poeng hvis de selv hadde fløyet ruta.

LN-FHU
22-05-2013, 15:28
Hvordan er det nå med poengopptjening på Blue1-opererte flighter...? Samma som SAS eller usikkert...??
Sorry om jeg ikke har fulgt med i timen...pappapermisjon sjø...... ;)

FlightDeck
22-05-2013, 16:16
Hvordan er det nå med poengopptjening på Blue1-opererte flighter...? Samma som SAS eller usikkert...??
Sorry om jeg ikke har fulgt med i timen...pappapermisjon sjø...... ;)

Ja, akkurat det samme. Det er SK-rutenummer.

LN-FHU
22-05-2013, 16:17
Og man takker ..... :-)

VirreVapp
24-05-2013, 10:00
Da blir det en kjapp Dubai tur, OSL-ZRH-DXB T/R. Greit tilbud de hadde. Spørsmåler er om man får EB poeng, og ev hvor mange, på bookingklasse K ?? Anyone?

Someone
24-05-2013, 10:01
Ja, du får poeng i K. Antall miles, rundet opp til nærmeste 100, * 25%

ghostern
24-05-2013, 12:15
Eg skal fly Edelweiss Air NRT - ZRH i sommar, på ein LX-codeshare flight. Er det nokon som veit om dette gir EB-poeng eller ei?

Someone
24-05-2013, 12:16
Eg skal fly Edelweiss Air NRT - ZRH i sommar, på ein LX-codeshare flight. Er det nokon som veit om dette gir EB-poeng eller ei?

Mest sannsynlig, eller ganske helt sikkert, ikke. Codeshare eller ikke, dette regnes som en Edelweiss flight, men mindre de flyr på vegne av Swiss

nick5000
24-05-2013, 14:00
Mest sannsynlig, eller ganske helt sikkert, ikke. Codeshare eller ikke, dette regnes som en Edelweiss flight, men mindre de flyr på vegne av Swiss

Er ikke dette swiss da ?

ILS2
24-05-2013, 14:21
Jeg skal innrømme at SAS' nettsider som regel aldri er det beste stedet å gå for korrekt og oppdatert informasjon, men denne gang virker den å gi en grei indikasjon mht. opptjening på Edelweiss codeshare:

On Edelweiss Air flights with code-share ranges LX8000-8499 you will not earn points.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

ghostern
24-05-2013, 14:48
Jeg skal innrømme at SAS' nettsider som regel aldri er det beste stedet å gå for korrekt og oppdatert informasjon, men denne gang virker den å gi en grei indikasjon mht. opptjening på Edelweiss codeshare:

On Edelweiss Air flights with code-share ranges LX8000-8499 you will not earn points.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

Takk for svar! Flighten har riktignok flightnummer LX8947, så det er utanfor det intervallet som då er oppgitt på SAS sine heimesider. Eg reknar likevel ikkje med poeng, men ein kan jo håpe :)

Eg skal gi beskjed om eg får poeng eller ei etter at reisa er gjennomført!

Helimaf
24-05-2013, 18:02
Hei

Nå har jeg brukt noen timer på å finne ut av EB-systemet for poengopptjening. Jeg har gått hinsides mye frem og tilbake med hvilken allianse og selskap jeg skal bruke, men endte lett opp med EB da man igjen får poeng innenriks i Norge.

Men når det gjelder oversikt over hvor mye poeng man får inn på aktuelle klasser hos *A-selskap med EB, blir jeg ikke klok. Jeg ringte forøvrig til Sas for å spør om "hvordan man finner ut av hvor mange prosent bonus en får i klasse Z (low biz) hos AC?", men den stakkars damen ble mer og mer forvirret jo mer jeg forklarte hva jeg hvar ute etter.

Jeg skal altså fly svg-fra-yyz-fll-yul-fra-svg i Z og S, hvilket skal gi minst 100%. Men jeg blir altså ikke klok på om low-biz gir noe mer?

Forbasket hvor vanskelig dette skulle være å finne ut av. Noen som kan hjelpe, så setter jeg meget pris på det!

Dash
24-05-2013, 18:48
Hei

Nå har jeg brukt noen timer på å finne ut av EB-systemet for poengopptjening. Jeg har gått hinsides mye frem og tilbake med hvilken allianse og selskap jeg skal bruke, men endte lett opp med EB da man igjen får poeng innenriks i Norge.

Men når det gjelder oversikt over hvor mye poeng man får inn på aktuelle klasser hos *A-selskap med EB, blir jeg ikke klok. Jeg ringte forøvrig til Sas for å spør om "hvordan man finner ut av hvor mange prosent bonus en får i klasse Z (low biz) hos AC?", men den stakkars damen ble mer og mer forvirret jo mer jeg forklarte hva jeg hvar ute etter.

Jeg skal altså fly svg-fra-yyz-fll-yul-fra-svg i Z og S, hvilket skal gi minst 100%. Men jeg blir altså ikke klok på om low-biz gir noe mer?

Forbasket hvor vanskelig dette skulle være å finne ut av. Noen som kan hjelpe, så setter jeg meget pris på det!

Jeg kan godt prøve å regne det ut for deg vist du lister opp hvilket selskap og bookingklasse for hvert enkelt leg....

Helimaf
24-05-2013, 19:21
Jeg kan godt prøve å regne det ut for deg vist du lister opp hvilket selskap og bookingklasse for hvert enkelt leg....

Og da prøver jeg igjen (explorer på jobbens data er noe møkk..)

SVG-FRA AC* klasse Z
FRA-YYZ AC Z
YYZ-FLL AC Z

FLL-YUL AC S
YUL-FRA AC S
FRA-SVG AC* S

*codeshare

Hvis jeg har forstått dette riktig, skal jeg som EBB-medlem få ca

8683 poeng for utreise og
5655 poeng for hjemreise

totalt 14338 +/-

Dash
25-05-2013, 02:49
Og da prøver jeg igjen (explorer på jobbens data er noe møkk..)

SVG-FRA AC* klasse Z
FRA-YYZ AC Z
YYZ-FLL AC Z

FLL-YUL AC S
YUL-FRA AC S
FRA-SVG AC* S

*codeshare

Hvis jeg har forstått dette riktig, skal jeg som EBB-medlem få ca

8683 poeng for utreise og
5655 poeng for hjemreise

totalt 14338 +/-

Man må regne opp til nærmeste hundre på hvert leg. Men skal se på det i morgen vist ingen andre har hjulpet deg. Har hatt for mange :drink til å gjøre det nå ;)

Hickok
25-05-2013, 08:48
SVG-FRA AC* klasse Z
FRA-YYZ AC Z
YYZ-FLL AC Z

FLL-YUL AC S
YUL-FRA AC S
FRA-SVG AC* S

*codeshare


Utreise:
SVG-FRA, 623 miles, 700 poeng
FRA-YYZ, 3952 miles, 4000 poeng
YYZ-FLL, 1214 miles, 1300 poeng

Z er Low Buisness, altså 100% klasse i Eurobonus.

Hjemreise:
FLL-YUL, 1384 miles, 1400 poeng
YUL-FRA, 3648 miles, 3700 poeng
FRA-SVG, 623 miles, 700 poeng.

S er Economy, altså 100% klasse i Eurobonus.

Totalt gir dette 700+4000+1300+1400+3700+700, altså 11.800 poeng.

Helimaf
25-05-2013, 10:05
Utreise:
SVG-FRA, 623 miles, 700 poeng
FRA-YYZ, 3952 miles, 4000 poeng
YYZ-FLL, 1214 miles, 1300 poeng

Z er Low Buisness, altså 100% klasse i Eurobonus.

Hjemreise:
FLL-YUL, 1384 miles, 1400 poeng
YUL-FRA, 3648 miles, 3700 poeng
FRA-SVG, 623 miles, 700 poeng.

S er Economy, altså 100% klasse i Eurobonus.

Totalt gir dette 700+4000+1300+1400+3700+700, altså 11.800 poeng.

Ok! Takk for hjelp. Det er utrolig interresant å se forskjellen på bonusprogram. Aegean Miles&bonus gir 200% for Z-klasse hos AC, men til gjengjeld har de, etter min mening, et mindre fleksibelt program en SK.

espenlok
25-05-2013, 13:02
Takk for svar! Flighten har riktignok flightnummer LX8947, så det er utanfor det intervallet som då er oppgitt på SAS sine heimesider. Eg reknar likevel ikkje med poeng, men ein kan jo håpe :)

Eg skal gi beskjed om eg får poeng eller ei etter at reisa er gjennomført!

Spørsmålet da er om det er en Edelweiss-flight, der LX har Codeshare, eller om det er en LX-flight, som opereres av Edelweiss (der Edelweiss altså kun er innleid av LX for å gjennomføre flyvningen). Begge deler finnes i stor grad.

I første tilfelle gjelder nok svaret andre har gitt. I andre tilfelle er det poeng å hente (det siste er basert på egen erfaring).

nick5000
27-05-2013, 07:00
Jeg skal innrømme at SAS' nettsider som regel aldri er det beste stedet å gå for korrekt og oppdatert informasjon, men denne gang virker den å gi en grei indikasjon mht. opptjening på Edelweiss codeshare:

On Edelweiss Air flights with code-share ranges LX8000-8499 you will not earn points.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

På miles&more sine sider:

On selected LX code share flights within the ranges LX4220-LX4239, LX4270-LX4279, LX4600-LX4639 und LX8000-LX8499 you are earning award miles only. Status miles, HON Circle miles and Executive Bonus are not being granted on these flights.

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/nl/earn/flight/offer?nodeid=2510711&l=en&cid=1000327

Betyr detta at man skal opptjene både status og award miles (hos miles&more) for andre flighter da, inkl LX8947 ?
Og, i såfall burde man også vel også få miles hos EB for disse?

jeg måtte dobbeltsjekke noen kommene lx reservasjoner. de var heldigvis operated by swiss..:)

gygrid
27-05-2013, 07:33
Ok! Takk for hjelp. Det er utrolig interresant å se forskjellen på bonusprogram. Aegean Miles&bonus gir 200% for Z-klasse hos AC, men til gjengjeld har de, etter min mening, et mindre fleksibelt program en SK.
Om hoderegningen min ikke spilte meg et puss, så er du vel ca 1500 poeng unna gull hos Aegean etter denne reisen (1000 poeng for sign-up incl.). Er status viktig og du ikke klarer å bli EBG i løpet av året, er det vel en nobrainer.

Når det gjelder verdien av poeng alene hos henholdsvis EB og A3, så vil nok jeg også verdsette EB-poeng noe høyere. EB fremstår som attraktivt nå med poengopptjening innenlands, men det skal vel mye til for at man ikke i løpet av kort tid får det hos alle *A-partnere.

Kommer fasttrack og lounge på plass innenlands, øker jo brått også verdien på A3-gull en hel del for mange nordmenn.

Someone
27-05-2013, 08:42
Betyr detta at man skal opptjene både status og award miles (hos miles&more) for andre flighter da, inkl LX8947 ?
Og, i såfall burde man også vel også få miles hos EB for disse?


Ikke nødvendigvis, du kan også opptjene ingenting

Og nei, man burde ikke nødvendigvis få EB poeng, da f.eks Edelweiss er et selskap i Lufthansagruppen, som ikke er med i Star Alliance.

På samme måte som det kun er Eurobonus som gir poeng hos Widerøe, og ikke andre Star Alliance bonusprogram

NorPlay
05-06-2013, 20:07
Noen som vet hvor mange Eurobonus-poeng jeg vil tjene på Frankfurt - Singapore i Business med Singapore Airlines?
Blir det flere poeng med Lufthansa? Er det forskjellig opptjening på ulike bookingklasser i business på begge disse selskapene?

Peppep
05-06-2013, 22:09
Er det forskjellig opptjening på ulike bookingklasser i business på begge disse selskapene?
Ja, SQ gir 200% for alle premiumklasser, LH gir 100% for de billigste businessklassene (P og Z).

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Singapore_Airlines/
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Lufthansa/

LH gir 200% for F, A, C, D, J og 100% for P, Z, Y, B, M, H, Q, V, U.

SQ gir 200% for A, F, P, R, C, D, J, Z og 100% for Y, B, E, H, M, S.

Grunnmiles er 6391 én vei (http://www.milecalc.com/mileage-calculator/?city1=FRA&city2=SIN&city3=&city4=&city5=).

NorPlay
05-06-2013, 22:26
Takk for godt svar!

Fred
24-06-2013, 11:26
Trenger hjelp av dere bereiste her igjen...

Har kontaktet Orkide Ekspressen for at de skal hjelpe meg og legge opp en tur for meg og der finner de rabbaterte biletter på business fra Osl-Bkk m Turkish Airlines. Det jeg reagerer på er at de sier og jeg kopierer og limer her......

Vær oppmerksom på at disse rabatterte business klasse billettene ofte gir mindre bonuspoeng enn den « vanlige».

Det viser seg at dere på denne billett typen kun får poengutregning for economy billetter. Du må helt opp i en C klasse for å få business uttelling på poengene, denne er da like dyr som Thai.

Syns dette blir veldig dårlig uttelling da de vil ha 45 tusen for 2 voksne og 1 barn....

fluxie
24-06-2013, 11:47
Dette stemmer. Jeg føly selv WAW-IST-KUL med retur hos Turkish i Biz. Jeg hadde J klasse ned og D klasse opp. Dette gav kun 100 prosent opptjening i motsetning til hos andre selskaper som gir 200 prosent opptjening. Men da jeg kun betalte ca 9000 for 2 voksne og 1 infant så klager jeg ikke.

Thomas

Discus
24-06-2013, 13:07
Hender det varierer fra program til program, greit å vite hvilket program du skal samle det opp på.

SE-AER
24-06-2013, 13:31
Sånn er det dessverre, Turkish Airlines gir elendig uttelling til Eurobonus i business.

Når skal du reise? SWISS har tilbud i business til Bankok akkurat nå, men det gjelder kun for reise frem til august. Booke senest 30 juni. SWISS gir 200 % til eurbonus for alle betalte business-billetter.

Fred
24-06-2013, 14:48
Jeg skal reise i Januar 2014. Har vel egentlig ikke bestemt meg om jeg skal bruke EB eller Royal Orchid Plus (Har sølv der) ennå. Men ok takker så mye for svarene her..da vet jeg at Orkide Ekspressen ikke er helt på jordet her .

HVI
25-06-2013, 00:18
Er det noen som vet grunnen til at P-klasse hos Wideroe ikke gir poeng? Ref. http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Wideroe/
Ser at A-klasse også mangler ift. http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS/Chart/

LCH78
25-06-2013, 00:53
tror ikke at Widerøe har noen P-klasse, jeg kunne iallfall ikke se noen. Så kan jo være derfor at P-klasse ikke gir noen poeng hos WF :)

LN-MOW
25-06-2013, 01:03
Hvor finner du de klassene? Jeg kan ikke se at de er i bruk - iallefall ikke som revenue-billetter.

Chriscross
25-06-2013, 09:17
P klasse var eco extra bonustur.

fluxie
25-06-2013, 09:51
P klasse er nå SAS Plus nest billigste billett. A er billigst.
Thomas

HVI
25-06-2013, 10:05
Bakgrunnen er at jeg fikk dette fra Eurobonus kundeservice:
" We regret that we are unable to register points this flight number.We confirm that your booking class, 'P' on WF 365 21Jun13 ABZSVG is not valid for accrual of EuroBonus points."

TriStar
25-06-2013, 19:19
Trenger hjelp av dere bereiste her igjen...

Har kontaktet Orkide Ekspressen for at de skal hjelpe meg og legge opp en tur for meg og der finner de rabbaterte biletter på business fra Osl-Bkk m Turkish Airlines. Det jeg reagerer på er at de sier og jeg kopierer og limer her......

Vær oppmerksom på at disse rabatterte business klasse billettene ofte gir mindre bonuspoeng enn den « vanlige».

Det viser seg at dere på denne billett typen kun får poengutregning for economy billetter. Du må helt opp i en C klasse for å få business uttelling på poengene, denne er da like dyr som Thai.

Syns dette blir veldig dårlig uttelling da de vil ha 45 tusen for 2 voksne og 1 barn....

45 k for 3 rabatterte Businessbilletter med TK? Eller var det C-klasse? På hjemmesidene til Turkish ligger det massevis av billetter OSL - BKK til ca kr 11.000,-. Om ikke Orkide vil selge deg disse så forsøk f.eks Reisebazaar i Oslo.

HVI
26-06-2013, 17:24
Hvor finner du de klassene? Jeg kan ikke se at de er i bruk - iallefall ikke som revenue-billetter.

Det ordnet seg. Dere har P-klasse nå :D

Fred
27-06-2013, 16:11
45 k for 3 rabatterte Businessbilletter med TK? Eller var det C-klasse? På hjemmesidene til Turkish ligger det massevis av billetter OSL - BKK til ca kr 11.000,-. Om ikke Orkide vil selge deg disse så forsøk f.eks Reisebazaar i Oslo.

Ok takk for tipset TriStar da skal jeg sjekke der..

adressa
01-07-2013, 12:55
Jeg kjøpte meg gjennomgående bilett hos reisebyrå med Thai Air til Chiang mai fra Oslo via Bangkok. Osl-bkk med klasse V og bkk til Chiang mai med klasse M. Jeg registrert eurobonus ved bestilling. Spørsmålet mitt blir er at jeg har allerede fått registrert poeng på eurobonus konto min på ruten bkk- Chiang mai for over en uke siden. Forsatt ikke poeng for ruten osl- bkk. Er det ikke poeng på klasse V? Retur tilbake til Oslo skjer med klasse Q og håper jeg får poeng på returen.

Peppep
01-07-2013, 13:45
Jeg kjøpte meg gjennomgående bilett hos reisebyrå med Thai Air til Chiang mai fra Oslo via Bangkok. Osl-bkk med klasse V og bkk til Chiang mai med klasse M. Jeg registrert eurobonus ved bestilling. Spørsmålet mitt blir er at jeg har allerede fått registrert poeng på eurobonus konto min på ruten bkk- Chiang mai for over en uke siden. Forsatt ikke poeng for ruten osl- bkk. Er det ikke poeng på klasse V? Retur tilbake til Oslo skjer med klasse Q og håper jeg får poeng på returen.
Nei, V gir ikke poeng. Q gir 100%.

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Thai-Airways-Intl/

VirreVapp
05-07-2013, 16:40
Noen som har peiling på om dette vil gi grunnpoeng, qualiflying flight og ev hvor mange poeng??



SK1586 Barcelona (Terminal1) - København (Terminal3)
Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Airbus Industrie A320-100/200
Mellomlanding i:København

SK2884(KF) København (Terminal3) - Trondheim
Flys av: Blue1 Flytype: Boeing 717

SAS Pluss

Peppep
05-07-2013, 16:49
Ja, Blue1-flighter gir normal SAS-opptjening, inkludert bonuser, kvalifiserende flight osv. Antall poeng står på sas.no.

LN-MOW
05-07-2013, 16:52
Det er forøvrig ikke codeshare, men regulær SAS-flight.

VirreVapp
05-07-2013, 16:54
Hmm, SAS sine sider klarer ikke å beregne poeng på denne flighten. Var innom Eurobonussidene og fant ikke Blue1 nevnt noe sted i forbindelse med opptjening... .?

VirreVapp
05-07-2013, 16:55
Står KF på flighten når den bookes da???

LN-MOW
05-07-2013, 16:58
Blue1 opererer ikke på eget flightnummer lenger. Derfor finner du dem heller ikke i tabellene.

VirreVapp
05-07-2013, 17:02
Sikkert derfor SAS.no ikke klare å gi noen poeng her da. I og med at det kommer opp med at flighten er operert av Blue1....,..

Trety
05-07-2013, 20:28
Blue1 opererer ikke på eget flightnummer lenger. Derfor finner du dem heller ikke i tabellene.

Litt off topic, men skal Blue1 opphøre og bli integrert i moderselskapet?

Dag Viking
05-07-2013, 20:33
Så på en flight til Lisboa i dag også, ene veien skulle opereres av Jettime og det var umulig å beregne poeng. Vanlig SK flightnr, 4XXX, tror jeg.

Dash
05-07-2013, 21:11
Samme med ruter operert av Cimber...

ghostern
18-07-2013, 15:55
Eg skal fly Edelweiss Air NRT - ZRH i sommar, på ein LX-codeshare flight. Er det nokon som veit om dette gir EB-poeng eller ei?

Turen er gjennomført, og fire dager seinare tikket det inn 1525 poeng for LX8947-flighten som var gjennomført av Edelweiss. Eg vart veldig positivt overraska!

SASDC8
18-07-2013, 20:25
Jeg skal reise i Januar 2014. Har vel egentlig ikke bestemt meg om jeg skal bruke EB eller Royal Orchid Plus (Har sølv der) ennå. Men ok takker så mye for svarene her..da vet jeg at Orkide Ekspressen ikke er helt på jordet her .

Dersom du vurderer å bruke Royal Orchid Plus kan dete være lurt å lese denne først, samt merke seg at TG max gir 125% i business class:
http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/airlines-booking-class-codes-chart.htm

Hvis du skal fly i januar 2014 ville jeg sjekket pris hos SAS med 200%, da jeg forventer at du havner under 45K for 2 voksne og ett barn på business til Bangkok, samt at du her også får sølv bonus.

grove
29-07-2013, 11:45
Driver og ser på en t/r reise til SIN i september.
Dersom jeg booker via sas.no kommer det opp at jeg vil få 13400 EB-poeng, noe som gjør at jeg kommer et nivå høyere, og vel så det. Bookingklasse der er oppgitt til K
Booker jeg derimot samme billett på SQ's egne sider er bookingklassen N og Q på SQ-flightene. Disse gir ikke poeng.

Har sas.no feil, eller gir det mpoeng der firdi det er codeshare på ruta?

Robbiedeluxe
29-07-2013, 11:53
Hva er routingen? Foreslår SAS via CPH mens SQ vil ha deg via et annet sted?

Discus
29-07-2013, 12:08
Uten å ha kontrollert nøye tipper jeg at SAS regner ut poengene som om det var en SAS-flight (dvs. etter soner), og ikke som en SQ-flight (miles). SAS websider har aldri vært pinlig nøyaktige på det meste.

Når man booker code-share skal man også passe meget godt på å ikke bli lurt. Det er operating carrier som gjelder, og selv om man kjøper en S klasse hos SAS så kan det bety V klasse hos den andre part, dvs. man får opptjening for V hos XX og ikke S hos SK. (Dette var et stort problem med SK-LH før)

Fredrik74
29-07-2013, 12:11
Har sas.no feil, eller gir det mpoeng der firdi det er codeshare på ruta?

Är det codeshare så är det den koden som du får från SQ som gäller. Det kan vara så att K hos SAS inte är N eller Q hos SQ men boka inget som codeshare om det är poängen du vill vara säker på.

grove
29-07-2013, 12:22
Routingen på begge er via CPH, så jeg tror nok SAS bommer grovt her da.

Eriksan
29-07-2013, 12:55
SQ gir 100% EB-opptjening i economy, men noen klasser gir ikke poeng overhodet: G, N, Q, V, T

OSL-CPH gir 500 poeng
CPH-SIN er 6193 miles = 6200 poeng

Du kan enten sitte igjen med 12400 poeng eller nada på CPH-SIN-CPH, det er et sjansespill å booke SK codeshare siden du ikke vet hvilken bookingklasse det mappes til hos SQ.

Ser på de publiserte prisene hos SQ på OSL-SIN og der er N og Q-cl de laveste, W-cl er laveste som gir poeng og koster netto 1300 kr mer.

Eirik
06-08-2013, 00:59
..det er et sjansespill å booke SK codeshare siden du ikke vet hvilken bookingklasse det mappes til hos SQ.


Gjorde codesharebooking SIN-CPH-OSL på sas.no nå; og en kjapp sjekk på reservasjonen på singaporeair.com viste at L-klasse hos Sas i dette tilfellet er L hos SQ også, altså 100% opptjening.

KristianSk
16-08-2013, 21:42
Hei,

Vil jeg på flyvninger med f.eks. Swiss opptjene kvalifiserende poeng (for EB Sølv/Gull) eller ekstrapoeng hos SAS?

Takk :)

Dag Viking
16-08-2013, 21:54
Grunnpoeng
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

Eriksan
30-08-2013, 10:36
Gjorde codesharebooking SIN-CPH-OSL på sas.no nå; og en kjapp sjekk på reservasjonen på singaporeair.com viste at L-klasse hos Sas i dette tilfellet er L hos SQ også, altså 100% opptjening.

Har sjekket dette nærmere og det er feil. SK codeshare L-klasse mappes til SQ V-klasse og gir altså ingen EB-poeng.

GinTonic
22-09-2013, 15:26
Gjorde nylig fire flighter med Thai i V og W. Er disse klassene fortsatt ekskludert for EB opptjening, eller er det SAS sine sider som ikke er helt oppdaterte?

Fra SAS:
Economy (Y, B, H, M, Q, U)
Low Economy (K, S)
All other classes are excluded

Fra Thai:
V/ W Class - 25% of actual miles flown (from 01 June 2013 onwards)

SQ 777
22-09-2013, 15:40
Dette er vel gjengs på flere selskap, UA gir kun poeng på V og W innenriks i Thailand...

Fredrik KH
28-09-2013, 22:10
Hvordan er opptjeningen hos Singapore Airlines til EB? Har en mulig booking (SVG-LHR-SIN-KUL // PER-SIN-LHR-SVG) som da vil ha bookingklassene H,M,W,V. Er nettop startet nytt opptjeningsår, så er ute etter en rute som vil gi så stor uttelling som mulig poengmessig:)

jameson82
28-09-2013, 22:18
Hvordan er opptjeningen hos Singapore Airlines til EB? Har en mulig booking (SVG-LHR-SIN-KUL // PER-SIN-LHR-SVG) som da vil ha bookingklassene H,M,W,V. Er nettop startet nytt opptjeningsår, så er ute etter en rute som vil gi så stor uttelling som mulig poengmessig:)

Burde gi 17300 poeng. V klasse fant jeg ikke i opptjenings tabellen, men er det legget med SAS så gir den 100% som alle klassene hos SQ gir http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Singapore_Airlines/

bragemann
28-09-2013, 23:52
Enda så mye jeg prøver å lese meg opp på dette med poeng så er jeg blank enda hmmm bratt lærekurve :-)
Har en flight med Thai OSL BKK i J i november med retur i Q 2 uker etter
Hva vil dette gi i poeng på EB

TG923
29-09-2013, 01:07
Enda så mye jeg prøver å lese meg opp på dette med poeng så er jeg blank enda hmmm bratt lærekurve :-)
Har en flight med Thai OSL BKK i J i november med retur i Q 2 uker etter
Hva vil dette gi i poeng på EB


Oslo - Bangkok
TG 0955 J Business Discounted
Basic Points
10 800

Retur i Q gir jo 100% - altså 5400

raskefot
29-09-2013, 05:47
Jeg har et par kommende turer med UA i oktober og november (til henholdsvis Norge og Brasil), og vurderer å sette poengene i EB. Min opptjeningsperiode starter igjen 1.oktober. Kan noen bekrefte at jeg har lest opptjeningstabellen til SAS riktig?

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

IAH-OSL (via EWR) t/r booket i S med UA. Antall miles én vei er 5082.
Vil dette gi 5100 EB-poeng, altså 10200 totalt?
Samme kategori gir 100% opptjening i Mileage Plus.

Dash
29-09-2013, 11:20
Jeg har et par kommende turer med UA i oktober og november (til henholdsvis Norge og Brasil), og vurderer å sette poengene i EB. Min opptjeningsperiode starter igjen 1.oktober. Kan noen bekrefte at jeg har lest opptjeningstabellen til SAS riktig?

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

IAH-OSL (via EWR) t/r booket i S med UA. Antall miles én vei er 5082.
Vil dette gi 5100 EB-poeng, altså 10200 totalt?
Samme kategori gir 100% opptjening i Mileage Plus.

Summen stemmer. Men man for poeng per leg. OSL-EWR er 3680 miles og gir dermed 3700 poeng. Mens EWR-IAH er nøyaktig 1400 miles og gir nøyaktig 1400 poeng. Så totalsummen stemmer...

Fred
29-09-2013, 19:13
Dersom du vurderer å bruke Royal Orchid Plus kan dete være lurt å lese denne først, samt merke seg at TG max gir 125% i business class:
http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/airlines-booking-class-codes-chart.htm

Hvis du skal fly i januar 2014 ville jeg sjekket pris hos SAS med 200%, da jeg forventer at du havner under 45K for 2 voksne og ett barn på business til Bangkok, samt at du her også får sølv bonus.

Nå ble avreise satt til november i stedet, ble Biz med Thai (Usikker på klasse, tror det ble J) men betalte 62k for 2 voksne og 1 barn. Har allerede oppgitt mitt Royal Orchid Plus nummer men regner med at det går og forandre (Håper jeg ) Ble litt forvirret her nå så vet ikke hva jeg skal gjøre. Forstår jeg dette rett nå.....ROP gir 125% i Biz men om jeg bruker mitt EBS så får jeg 200% ? Hva med Aegan ( Er denne turen nok til Gull ? )

Chriscross
29-09-2013, 20:45
Hvordan er opptjeningen hos Singapore Airlines til EB? Har en mulig booking (SVG-LHR-SIN-KUL // PER-SIN-LHR-SVG) som da vil ha bookingklassene H,M,W,V. Er nettop startet nytt opptjeningsår, så er ute etter en rute som vil gi så stor uttelling som mulig poengmessig:)

En ting du må passe på er at iallfall tidligere fikk du null poeng for hele reisen dersom ett av leggene var i en bookingklasse som ikke gir poeng. V hos SQ gir vel ikke poeng?

KristianSk
29-09-2013, 21:24
Hei,

Hvor mange poeng vil OSL-ZHR-BOM-ZHR-OSL LX Business Flex gi?

Takk :)

Eirik
29-09-2013, 21:29
Har allerede oppgitt mitt Royal Orchid Plus nummer men regner med at det går og forandre (Håper jeg ) Ble litt forvirret her nå så vet ikke hva jeg skal gjøre. )

Du kan i alle fall forandre bonusprogram når du sjekker in online på thaiair.com.

Eriksan
14-10-2013, 19:59
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

ILS2
14-10-2013, 20:19
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/
I grunnen litt rart det ikke skjedde da LH endret det, men samtidig i overkant kort varsel (knappe to uker). Jeg synes 01.01.14 hadde vært mer fornuftig.

TG923
14-10-2013, 21:05
Enig i at det var veldig kort varsel - særlig fordi bookinger i "billigbiz" som regel ikke kan endres

ILS2
14-10-2013, 21:14
Enig i at det var veldig kort varsel - særlig fordi bookinger i "billigbiz" som regel ikke kan endres
Dersom jeg hadde hatt en booking i P- eller Z-klasse liggende, ville jeg tatt det for gitt at jeg fikk opptjening iht. reglene på bestillingstidspunktet, men jeg ville nok tatt kontakt med EB på forhånd for sikkerhets skyld.

view
14-10-2013, 21:18
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

ajj, den var sur... skjer ikke at jeg kjøper biz med 100% opptjening av egen lomme, det er en prinsipp sak. (jeg har mine prinsipper osv, hvis du ikke liker dem har jeg andre.. :p )

Eirik
14-10-2013, 21:51
Var litt heldig der, gjennomførte akkurat en billigLXbiz til BKK forrige uke, gav 13.200 EBpoeng hver vei.

3cseat
15-10-2013, 17:09
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

Pokker. Har Z i Februar med Swiss til BKK, så der røyk det masse poeng. Begynner å bli litt fed up av LH nå, da det samme skjedde tidligere i år ( Februar ) med LH til IAH. Var relativt trygg både i år og neste år på opptjening til EBG, men nå blir det kanskje problemer igjen.

For å si det mildt, er jeg ikke happy. Burde ikke vært tillatt å endre etter booking er gjort.

LNv22
15-10-2013, 17:23
Av selskapene i LH gruppen som med jevne mellomrom selger rabbaterte biz billetter (Z) og gir 200% opptjening hos EB gjenstår bla. OS.

3cseat
15-10-2013, 18:06
Som tidligere kommentert ovenfor, har jeg nå 2 ganger opplevd at opptjeningen endres etter booking og betaling er gjort. Første gang med en LH reise i Februar ( booket i Des i fjor ), og nå med LX for en reise i feb neste år. Booking ble gjort i Z klasse, og med 200 % opptjening da booking og betaling ble gjort. Senere er opptjeningen halvert til det samme som Economy, dvs 100 %

Mitt spørsmål blir da. Kan de faktisk gjøre dette privatrettslig, da de faktisk endrer betingelsene for kjøpet etter kontrakt er inngått? Jeg antar da et bonus opptjening er en del av betingelsene i kjøpet. Normalt er det jo ikke tillatt å endre betingelser uten videre, og normalt kun mot kompensasjon. Så hvorfar kan da LH/LX gjøre dette med bonus opptjening ?

Slik jeg ser det har LH/LX faktisk "tatt fra meg en fordel" som vi hadde en avtale om gjennom kjøpet av billetter, all den tid en forutsetning for kjøpet var 200 % opptjening. Det å kun få halve opptjeningen har jo faktisk en ikke ubetydelig verdi = 13.200 poeng. Kan de bare ta dette vekk uten noen form for kompensasjon ? Burde ikke endringen kun gjelde for bestillinger etter endringen er annonsert, slik at bestiller vet at dette er en del av betingelsene ?

Er det noen jurister her som kan hjelpe til med å svare på dette ? Videre er det verd å ta dette opp med LH/LX overhode ?

Eirik
15-10-2013, 18:38
Som tidligere kommentert ovenfor, har jeg nå 2 ganger opplevd at opptjeningen endres etter booking og betaling er gjort. Første gang med en LH reise i Februar ( booket i Des i fjor ), og nå med LX for en reise i feb neste år. Booking ble gjort i Z klasse, og med 200 % opptjening da booking og betaling ble gjort. Senere er opptjeningen halvert til det samme som Economy, dvs 100 %

Mitt spørsmål blir da. Kan de faktisk gjøre dette privatrettslig, da de faktisk endrer betingelsene for kjøpet etter kontrakt er inngått? Jeg antar da et bonus opptjening er en del av betingelsene i kjøpet. Normalt er det jo ikke tillatt å endre betingelser uten videre, og normalt kun mot kompensasjon. Så hvorfar kan da LH/LX gjøre dette med bonus opptjening ?

Slik jeg ser det har LH/LX faktisk "tatt fra meg en fordel" som vi hadde en avtale om gjennom kjøpet av billetter, all den tid en forutsetning for kjøpet var 200 % opptjening. Det å kun få halve opptjeningen har jo faktisk en ikke ubetydelig verdi = 13.200 poeng. Kan de bare ta dette vekk uten noen form for kompensasjon ? Burde ikke endringen kun gjelde for bestillinger etter endringen er annonsert, slik at bestiller vet at dette er en del av betingelsene ?

Er det noen jurister her som kan hjelpe til med å svare på dette ? Videre er det verd å ta dette opp med LH/LX overhode ?

Det er vel Sas og Eurobonus som har forandret reglene sine, sånn sett er det vel lite Swiss og Lufthansa kan gjøre med- eller har ansvar for dette (?)

3cseat
15-10-2013, 18:56
Det er vel Sas og Eurobonus som har forandret reglene sine, sånn sett er det vel lite Swiss og Lufthansa kan gjøre med- eller har ansvar for dette (?)

Så du sier jeg bør ta det med SAS/EB ?

Someone
15-10-2013, 19:00
Det er vel Sas og Eurobonus som har forandret reglene sine, sånn sett er det vel lite Swiss og Lufthansa kan gjøre med- eller har ansvar for dette (?)

Ja og nei, det er Swiss/Lufthansa som her kjøper poeng av SAS og således bestemmer opptjeningsnivået hos partneren. De har tydeligvis gått ned i hva de vil betale for reisende i billige business bookingklasser og således "tvinger" SAS til å redusere sine opptjeningssatser

Og det står sikkert et eller annet sted med liten skrift at man kan løpende forandre opptjeningsreglene.....

Eriksan
15-10-2013, 19:08
LH/LX har nok et ord med i laget i og med at de faktisk kjøper Eurobonus-poengene av SAS som kunden får kreditert. Likeledes får LH/LX penger av SAS hvis noen tar ut en Eurobonus award på LH/LX flight.

ILS2
15-10-2013, 19:36
Men både LH/LX har latt egne medlemmer få opptjening iht. gamle regler så lenge billetten ble kjøpt før endringer ble annonsert. Jeg ville gått en runde med EB om dette, da det naturligvis er i deres interesse at du får kreditert mest mulig poeng betalt av LH/LX.

Glean EBG
15-10-2013, 20:10
LX/LH får ikke gjort noe med din EB opptjening det må tas med SAS.
Det går jo ann å kontakte SAS å spørre om du kan få poeng etter gamle regler da billetten ble bestilt. Så kan evt. De ta det videre med LX/LH.

TG923
16-10-2013, 02:25
Og det står sikkert et eller annet sted med liten skrift at man kan løpende forandre opptjeningsreglene.....

Er redd du har helt rett i det
2.2 Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on partner and offer.


http://www.flysas.com/en/EuroBonus/About-EuroBonus/The-program/Membership_conditions/

3cseat
16-10-2013, 10:05
Er redd du har helt rett i det
2.2 Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on partner and offer.


http://www.flysas.com/en/EuroBonus/About-EuroBonus/The-program/Membership_conditions/

Ser ut som om jeg har en litt dårlig case her, basert på dette. Men jeg har uansett sendt en klage til SAS på dette, hvor jeg har bedt om lovhjemmel for retrospektiv endring av vilkårene. Dette er jo ikke vanlig i avtaleforhold, hvor de vilkårene som var gjeldene ved inngåelsen av avtalen, er de som gjelder.

Vet dette er å trekke dette lang ut, men det hadde tatt seg ut om jeg hadde forlangt å endre avtalen med SAS/*A partner etter booking og betaling er gjort.

Uansett synes jeg dette er dårlig kundebehandlig av SAS, og prinsippet her finner jeg også noe tvilsomt. Det er også særlig irriterende at dette nå has skjedd med 2 ganger.

Tenk om SAS nå plutselig hadde funnet ut a "gullrush kampanjen" var for bra, og at de stoppet programmet i dag, slik at alle de som ikke har gjennomført sine 2 t/r reiser i Europa ennå da ikke hadde fått EBG ? Utenkelig ja, men egentlig synes jeg ikke endret opptjening etter booking og betaling er gjort er like ille.

ILS2
16-10-2013, 10:16
Jeg hadde helt klart tatt dette opp med SAS. Ville nok ikke fokusert så mye på det rettslige her, men mer på skjønnsutøvelse og dårlig kundebehandling. Å la kunder som faller mellom barken og veden få beholde opprinnelig opptjening, kan umulig være noen stor ekstrakostnad. Så får det bli SAS sin jobb å avklare hvem som tar regningen.

3cseat
16-10-2013, 10:28
Jeg hadde helt klart tatt dette opp med SAS. Ville nok ikke fokusert så mye på det rettslige her, men mer på skjønnsutøvelse og dårlig kundebehandling. Å la kunder som faller mellom barken og veden få beholde opprinnelig opptjening, kan umulig være noen stor ekstrakostnad. Så får det bli SAS sin jobb å avklare hvem som tar regningen.

Kanskje du har rett. Synes det i alle fall er dårlig kundebehandlig uansett hva reglene tilsier. Og jeg er enig, tror ikke "kostnaden" vel å la de som allerede har bestillt få den opptjeningen som var gjeldende ved på booking tidspunktet. Tror ikke det er så veldig mange som blir berørt på samme måte som meg, dvs allerede har booket i hehold til de gamle reglene, selv om jeg ser det er noen som har benyttet seg at tilbudene som LX hadde på biz i sommer.

Og jeg ser ikke bort ifra at de faktisk vil justere dette, da jeg tidligere har klaget på andre ting i EB programmet, og SAS da har tatt mine klager til følge. Noen av disse har nok vært knyttet til at jeg har vært lojal kunde i mange år, dvs EBG i snart 15 år, og ca 1.6 Mill EB poeng siden oppstarten av EB programmet

Sjabby
16-10-2013, 18:00
Noen som vet hvor lite poeng man får for Oslo-BKK og BKK-CPH med TG på EB kort?

Bookingklasse K

Hvor lang tid etter reisen med TG går det før poeng krediteres EB konto?

Eirik
16-10-2013, 19:41
Noen som vet hvor lite poeng man får for Oslo-BKK og BKK-CPH med TG på EB kort?

Bookingklasse K


K er `low economy` og gir 25% opptjening. (men tross alt bedre enn V og W som ikke gir poeng) :)

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Thai-Airways-Intl/

TG923
16-10-2013, 20:16
Jeg hadde helt klart tatt dette opp med SAS. Ville nok ikke fokusert så mye på det rettslige her, men mer på skjønnsutøvelse og dårlig kundebehandling. Å la kunder som faller mellom barken og veden få beholde opprinnelig opptjening, kan umulig være noen stor ekstrakostnad. Så får det bli SAS sin jobb å avklare hvem som tar regningen.

Et annet poeng er jo at denne endringen kommer rett etter at muligheten for påmeldingen for gullkampanjen er avsluttet.

De som har en bestilling med Swiss og regnet inn denne i sin poengopptjening har kanskje ikke meldt seg på gullkampanjen i og med at nåværende opptjening med Swiss ville vært tilstrekkelig for å få/beholde gullkort.

3cseat
16-10-2013, 22:55
Et annet poeng er jo at denne endringen kommer rett etter at muligheten for påmeldingen for gullkampanjen er avsluttet.

De som har en bestilling med Swiss og regnet inn denne i sin poengopptjening har kanskje ikke meldt seg på gullkampanjen i og med at nåværende opptjening med Swiss ville vært tilstrekkelig for å få/beholde gullkort.

Jeg er nok en av de. Uten 200 % blir det vanskelig å nå 45.000 poeng denne perioden

3cseat
19-10-2013, 00:56
Ser ut som SAS mener det er helt OK at EB opptjening hos partnere kan endres retroaktivt. De bare henviser til LX og sier et partnerne fritt kan endre dette, og at de bare følger partnerne.
De nevner ikke det betenkelige knyttet til endringer i ettertid.

Jeg synes det er helt forkastelig at regler knyttet til en leveranse, ensidig kan endres av den ene parten etter avtale er inngått. Hvis dette er ens oppfatning i flybransjen, så går vel det på tvers av hva jeg oppfatter som forretingspraksis ellers.

Hvordan kan flybransjen avvike fra resten av verden uten konsekvenser?

Jeg har i alle fall fått en aha opplevelse på vilkår knyttet til reiser. Tilsynelatetende kan avtaler endres ensidig av den ene part uten konsekvenser.

Hvis dette er representativt bør man være svært forsiktig med å bestille god tid i forveien, da betingelsene ikke nødvendigvis forblir de samme. Bare det å tenke i de baner finner jeg egentlig uhørt, men det ser slik ut enn så lenge.

Er ikke så sikker på om jeg er lojal til SAS og *A etter en slik behandling.

Er dette å overreagere?

Trety
19-10-2013, 01:01
Spørsmålet er jo bare om gresset er noe grønnere på den andre siden, men sånn jeg kan se det så ville jeg antakelig ikke sluttet med *A eller SAS - Lufthansa og Swiss kunne det derimot vært aktuelt å droppe slik jeg har lest tråden.

3cseat
19-10-2013, 01:11
Spørsmålet er jo bare om gresset er noe grønnere på den andre siden, men sånn jeg kan se det så ville jeg antakelig ikke sluttet med *A eller SAS - Lufthansa og Swiss kunne det derimot vært aktuelt å droppe slik jeg har lest tråden.

Kanskje du har rett, men jeg skjønner ikke hvorfor vi som forbrukere lar de slippe unna med dette? Det burde jo få konsekvenser.

Om jeg snur det på hodet, tror jeg ikke hverken SAS eller *A partnere hadde aksepter at jeg hadde endret vilkårene for min bestilling etter bookinger. For eks å forlange rabatt fordi EB opptjeningen ble lavere enn forutsatt. Det var jo tross alt en del av grunnen til at dette ble bestilt. Det finnes jo andre biz alt mellom OSL og BKK som er vel så attraktive.

Det er nesten så jeg blir litt sånn kommunist i slike sammenhenger. Liker ikke å bli tråkka på. Men det er kanskje bare meg som tar av litt. Forbanna er jeg i alle fall.

VirreVapp
19-10-2013, 11:06
Litt off topic, men for endel år siden bokket vi billetter til Portogal. Etter at vi booket fjernet sas gratis mat, selv om min bestilling inkluderte meal.
Vi kjøpte mat ombord og etter å ha klaget fikk vi refundert dette av SAS. jeg hadde jo kjøpt billett inkludert mat...

3cseat
20-10-2013, 18:39
Da har jeg gått et par runder med SAS, og de opprettholder sin holdning på dette, dvs at endringen gjøres gjeldene fra den 27 Oktober, helt uavhengig av når bestillingen ble gjort. At dette for mitt vedkommende betyr retroaktiv endring av betingelsene ser de tilsynelatende ikke som noe problem. De setter delvis skylden på SWISS, og sier de følger sine partnere i hvor mye EB du kan opptjene i de ulike bookingklassser

Jeg finner dette litt merkelig, da det ikke er vanlig i avtaleforhold at den ene parten kan endre betingelser for leveransen, uten den andres samtykke. Det normale er jo at motparten tilbys kompensasjon eller mulighet til å oppheve avtalen. Det kan kansje virke litt søkt da dette gjelde Frequent Flyer Miles, men siden disse jo har en kommersiell verdi, så ser jeg i grunnen ingen forskjell her. Sett fra mitt ståsted, så er det ikke sikkert jeg hadde bestillt disse billettene om jeg hade visst det bare var 100 % opptjening på booking tidspunktet.

Synes vel SAS oppfører seg vel arrogant og litt lettvindt her. For det første bare henviser til sin partner, og dessuten ikke er villig til å se på dette med retroaktiv endring av avtalebetingelser.

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre med dette. Er mildt sag lite fornøyd og rett og slett forbanna. Vurderer derfor å ta dette til forbrukermyndighetene, men er litt usikker på om dette fører frem, da reisen ikke er gjennomført ennå, og at dette gjelder EB poeng. Hva er synspunkter fra dere her på forumet ?

En ting er sikkert, jeg er ikke imponert over slik kundebehandlig, og vil vel vurdere om det skal få konekvensere for prioritering av SAS og *A i fremtiden, da det jo finnes alternativer der ute.

TG923
20-10-2013, 18:55
Jeg er også rammet av det samme (uten at jeg har tatt kontakt med SAS), men jeg er jo usikker på om det er mulig å komme noen vei så lenge dette forbeholdet om opptjening er klart definert i betingelsene.

Er heller ikke veldig imponert, men om det er bedre alternativer der ute (til tilsvarende pris og full opptjening) er jeg usikker på.

3cseat
20-10-2013, 19:12
Jeg er også rammet av det samme (uten at jeg har tatt kontakt med SAS), men jeg er jo usikker på om det er mulig å komme noen vei så lenge dette forbeholdet om opptjening er klart definert i betingelsene.


Forbehold om opptjening er greit nok det, selv om jeg ikke er så happy med det. Det jeg reagerer på er at det også gjøres gjeldene for booking gjort før endringen settes i kraft. Jeg kan heller ikke se at dette er klart definert i betingelsenee. Videre er dette et prinsipp som jo overhode ikke aksepteres i andre avtaleforhold. Man kan kanskje argumentere at det er jo er poeng, men så lenge de har en kommersiell verdi, burde vel prinsippene også gjelde her.

Synes vel jeg har en del alternativer til SAS/*A med mitt reisemønster. Reiser mest internordisk i jobb, og det jeg i så tilfelle vil miste, er lounge tilgang og fast track. Der er surt, men jeg overlever sikker det også ( tror jeg, er jo ganske bortskjemt etter snar 15 år med EBG).

Og uansett er vel dette forsatt lite smidig fra SAS sin side, og ikke imponerende kundebehandlig.

TG923
20-10-2013, 19:57
Er vel ganske klart formulert (selv om jeg heller ikke er happy med det)?

2.2 Irrespective of when the activity was booked , the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity.

TG923
20-10-2013, 20:01
Klart man har andre alternativer enn *A og SAS generelt, jeg tenkte mere på business class til den prisen til BKK (med full opptjening på "brukbare" selskaper)

3cseat
20-10-2013, 21:42
Klart man har andre alternativer enn *A og SAS generelt, jeg tenkte mere på business class til den prisen til BKK (med full opptjening på "brukbare" selskaper)

OK. Da skjønner jeg kommentaren din.

Synes dog det er litt påtagelig at slike endringer kommer en liten stund etter de har hatt kampanje på biz. Det samme skjedde jo for under et år siden med LH. Den gangen på en tur til USA. Opptjeningen ble endret 2 uker etter booking.
Siden dette nå har skjedd 2 ganger , har jeg kanskje ekstra grunn til å være forbanna. Har vel tapt ca 27.000 EB poeng både for meg å kona nå