PDA

View Full Version : Hvordan går slaget om Skien?


LN-AFG
29-01-2012, 20:26
Etter at man nå har holdt på en stund med både WF og DX på Skien - Geiteryggen hadde det vært artig å vite om det går noenlunde bra for selskapene.

Ser en på årsstatistikken hos Avinor så er det en svak nedgang i passasjertall for det fulle året på -2,2% Desember måned hadde derimot en oppgang på 12,1%.

http://www.avinor.no/tridionimages/Des%202011_3_tcm181-139567.xls

imm
29-01-2012, 20:54
Det var ganske mye liv og røre da Widerøe startet opp i Skien.

Bakgrunnen til dette var redsel for at WF skulle utkonkurrre DAT, for så å legge ned. Daglige leserinnlegg i lokalavisene var det. Med henvisninger til at WF en gang på 80 tallet hadde landet på Torp på grunn av tåke, til tross for at noen kunne se rullebanen på Geiteryggen - gjennom tåka.
Saklighetsnivået var lavt, etter min mening. Og jeg har vel en følelse av at det var en ganske liten gjeng som sto for mye av "bråket". Men de gjorde desto mye av seg.
Jeg fikk vel inntrykk av "gjennomsnittsmannen" var mer opptatt av flyplassenes eksistensgrunnlsg. Kommunen har brukt store penger over lang tid, og det har vært et gedigent pengesluk å drive flyplassen.


Det er mange folk i regionen, og mye industri.
Jeg tror det er marked for begge. Det er vanskelig å si hvem som gjør det best.
Men at to aktører konkurrerer er bra for passasjerene, og for flyplassen.
To aktører trekker mer folk enn en alene.

Widerøe fikk anbudsruta på Florø. Det tipper jeg DAT vil merke på trafikken på Skien.
Gjennomgående innsjekk av bagasje SKE-BGO-FLorø blir nå mulig med WF men ikke med DAT.

Og til tross for et langt svar, fikk du ikke svar på det du spurte om.
Jeg burde blitt politiker ;)

alexbru
30-01-2012, 22:46
Det går bra i Skien :

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5892234.ece

OJB
31-01-2012, 00:47
Men når det nye dobbeltsporet er ferdig mellom Larvik og Porsgrunn(min fødeby) er det "game over" for Geiteryggen.
Med ca en times reisetid fra Grenlands regionen til Torp sier det seg selv at Geiteryggen eksisterer på lånt tid.

Boeing_fan
31-01-2012, 01:14
Men når det nye dobbeltsporet er ferdig mellom Larvik og Porsgrunn(min fødeby) er det "game over" for Geiteryggen.
Med ca en times reisetid fra Grenlands regionen til Torp sier det seg selv at Geiteryggen eksisterer på lånt tid.

Og i tillegg starter Norwegian TRF-BGO i mars, og da blir det nok priskrig derfra med Widerøe, noe som vil trekke flere reisende dit. Dersom enten DAT eller WF skulle forsvinne fra Skien, er det egentlig mulig for flyplassen å tjene penger med kun en aktør som flyr et par innenriksruter?

apeks
31-01-2012, 12:05
Nja. En stor andel av de som bruker Skien er nok svært lite interessert i pris......