PDA

View Full Version : Beijing mai 2012

caddy
29-01-2012, 10:44
Fruen og jeg skal på ferie til Beijing i mai, vi har fem hele dager til disposisjon. Ettersom vi har relativt kort tid trenger vi alle mulig tips vi kan få slik at vi får benyttet tida best mulig!Tips om gode og sentrale hoteller, ting å gjøre - og ikke gjøre, så vi kan spare oss for de værste tabbene mottas med takk!

no-backpacker
29-01-2012, 10:53
Vi skal også til Beijing i mai, men vi skal ha 4 uker i Chongqin først. Blir derfor også veldig glad for tips og råd!

Xxx.

nesjon
29-01-2012, 13:42
Dere bør jo få med dere det "obligatoriske" i sentrum som Den forbudte by og Den himmelske freds plass.

Når det gjelder å besøke muren, så hadde jeg en svært positiv opplevelse tre år tilbake ved å velge litt annerledes enn turister flest. Det er vanlig å reise til den delen av muren som er nærmest Beijing, og her vil du finne en restaurert del av muren med veldig mange turister, køer, selgere etc. Vi valgte å leie en taxi for en hel dag (betalte ca 800kr så vidt jeg husker) og ble kjørt til Jinghangling. Herfra gikk vi på muren i nesten fire timer til vi kom til Simatai hvor taxisjåføren ventet på oss. Den var en utrolig vakker og autentisk opplevelse, vi møtte vel 20-30 personer på hele den lange gåturen. Anbefales!

Hypern
29-01-2012, 14:44
Vær obs på at det kan bli noskå hett i Beijing i mai. Var i Beijing begynnelsen av juni og det var nesten litt i heteste laget. Alt i sentrum er obligatorisk, men det rekker man fint på 1/2-1 hel dag. Sett av en dag til muren, jeg fikk hyra en fyr for ca 200 NOK som kjørt meg frem og tilbake. Jeg var på muren mens han ventet på en kafe og drakk kaffe.

Var litt skeptisk selvsagt om at han ville plutselig ta ekstra "gebyrer" slik som det ofte skjer i Kina, men han var dønn ærlig heldigvis. Plukket meg opp på hotellet og morgenen og leverte meg der samme kveld.

Sånn ellers kan man kaste guideboka og bare la Beijings mystikk forføre deg på godt og vondt. Tok feks t-banen til et nabolag hvor ingen hadde sett noen utlending noen gang.

no-backpacker
29-01-2012, 18:44
Det med at det er så varmt bekymrer meg litt da jeg kan bli ganske gal hvis det koker for mye i topplokket (gal er kanskje mildt sagt, mannen og sønnen vil kanskje kalle det sinnsyk...:-)). Jeg har forøvrig lært meg noen triks, nemlig å ha med meg isposer (slike som idrettutøvere bruker). Har reddet meg fra å bli morder flere ganger...:-D Et annet triks er å ha på solhatt som er dynket i vann. Og en vanlig vifte skal man heller ikke kimse av...:-)

Xxx.

robertaas
29-01-2012, 20:51
var der i begynnelsen av mai i 2008 og timingen var værmessig perfekt.

Bodde i Days Inn Forbidden City som ikke kunne vært bedre plassert. Det er vel første gangen jeg har blitt overrasket over at de ikke sa at hotellet skulle ha flere stjerner. Det skulle være trestjernes, men både service og rom var på høyde med mange 5-stjernes jeg har bodd på.

Lokasjon:
-Ett kvartal til øst ligger handelgaten Wangfujing. Der finner man store utenlandske og kinesiske merkerutsalg, vestlig og kinesisk fastfood, sidegater og smug med salg av mye rart, og masse kinesiske og utenlandske turister. I gaten finner man også den digre Quanjude som har servert flere millioner pekingender i halvannet århundre. Det er dyrt etter kinesiske forhold og man finner enda bedre and andre steder, men det er et ikoniske sted som mange kjendiser har besøkt og man får med seg diplom med hvilket nummer anden var. Jeg klarte glemme igjen mitt diplom.
-Nord for dette ligger nattmarkedet med enda rarere mat.
-i selve kvartalet hotellet ligger i har mang gamle hutoner som er gamle smug man kan gå seg vill i.
-Ett kvartal vest for hotellet ligger den forbudte by og sør for dette den himmelske freds plass.
Alt dette lett tilgjengelig til fots, som sagt fant jeg ikke noe bedre plassert hotell.

Ikke regn med at taxisjåførene kan enn eneste ord engelsk og da mener jeg virkelig at de ikke kan ett eneste rom. Ikke engang "hotell" skjønner de og de kan ikke lese latinske bokstaver. Det man bør utruste seg med er hotellnavnet skrevet på kinesisk og et kinesisk kart eller veibeskrivelse. De fleste hoteller har visittkort med dette på baksiden og det er meget nyttig å ha med seg.

Når man bestiller hotell i Beijing bør man passe seg for den vanlige svindelen. Spesielt når man har booket gjennom store søkemaskiner så får man kanskje et rom med "vinduer som lar seg åpne", men det de ikke sier er at det ligger i kjelleren og har en lyssjakt. Når man endelig har kommet seg til hotellet er det mange som går med på å betale enda mere for å få et normalt rom. Pass på når dere bestiller, jeg holdt nesten på å gå i fella men fikk bestilt et rom over bakken.

Fikk booket en dagstur til muren via hotellet. Muren er egentlig ikke én mur, men flere murer som ikke er sammenhengende og delvis ligger parallelt. Vi bvar en liten gruppe som reiste rundt i minibuss til ett par andre steder og med "fabrikkbesøk" hvor vi kunne kjøpe souvenirer til ekstra høye priser. Vi vikk uansett oversikt over hva som var tilgjengelig og selv doble priser er ikke dyre for nordmenn. Vi hadde også en meget god lunch hvor vi fikk smake på mange kinesiske spesialiteter. Vi så muren ved Mutianyu og ikke Badaling hvor de fleste turistene drar, angret ikke på det.

Mjolnir
29-01-2012, 21:41
Tillater meg å linke til den forrige Asia-tråden som har en del kjekk informasjon (bl.a. hva dere ikke skal gjøre ;) ): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98408

Har hørt at det kan bli dritvarmt i innlandet, bl.a. Xi'an, Chengdu og Chongqing, om sommeren. Vet ikke hvordan det er i april/mai, men var ganske behagelig temperatur da jeg var i Xi'an i mars 2010 (kanskje rundt 20 grader og tørt).