PDA

View Full Version : Skitur til Val d'isere

Fjordheim
27-01-2012, 21:05
Hei,

Tenkte jeg skulle prøve meg på en slags aldri så liten delvis live rapport for første gang.

Sitter nå her på Comfort Runway på Gardermoen etter å ha ankommet OSL rundt 10.tiden i dag. Hadde egentlig tenkt å stikke en tur til Oslo, men siden jeg fikk en skikkelig strekk i nedre del av ryggen i det jeg skulle snu meg i heisen på vei til rommet med altfor mye bagasje på ryggen så blir det hotellrommet resten av dagen i stedet.

Men dette lover ikke godt for de skidagene jeg har foran meg.

Det ligger noen få dårlige bilder til slutt i rapporten.

Vel, uansett så er dette i grove trekk planene frem til og med neste søndag:

HAU-OSL-Grenoble-Val'disere T/R, 27/01-05/02

• 27/01: DY187 HAU-OSL
• 27-28/01: Comfort Hotel Runway, Gardermoen
• 28/01: SK7527 (SAS charter) OSL-Grenoble, 3 timer busstur Grenoble-Val'disere
• 28/01-04/02: Hotel La Foret Val'disere
• 04/02: 3 timer busstur Val d'isere-Grenoble, SK7528 (SAS) charter Grenoble-OSL
• 04/02-05/02: Comfort Hotel Runway, Gardermoen
• 05/02: DY190 OSL-HAU

Fredag 27/01:

DY187 HAU-OSL / 738 / sete 9F / kabinfaktor: 100%

Så skulle årets vinterferie påbegynnes. Denne gang til Val d’isere og forhåpentligvis 6 fine skidager. Værmeldingene var i hvertfall brukbare; snødump på vår ankomst dag, så 3 dager med sol, så 1 ny dag med snødump og så de siste 2 dagene med sol.

Hadde pakket nesten alt ferdig kvelden før samt bestilt taxi til kl.07:15, og satt alarmen til kl.06:15. Fordi jeg fikk i meg et eller 2 glass vin for mye under pakkingen kvelden før så innvilget jeg meg selv 3 snoozer @ 5 minutter. Men både taxien og meg selv sto klare utenfor på minuttet kvart over sju. Ergo var jeg på Helganes kl.07:30 og ferdig innsjekket med ski og allting og klarert inn av vekterne allerede 10 minutter senere. Alt gikk effektivt og smertefritt.

Logget meg på det trådløse nettet som fungerte utmerket, og konsumerte 2 X 0,4 Cola og 2 X dobbel espresso i ventetiden. Colaen hadde jeg behov for p.g.a. de nevnte glassene med vin, og kaffi bare må jeg ha før jeg begynner å fungere om morgenen.

Vel, flyet jeg skulle ta skulle ha landet kl.08:40, men det ble meldt om en 20 minutters forsinkelse. Dog så landet det kl.08:51, altså 11 minutter forsinket reelt sett. De tømte flyet ganske så kjapt og boarding startet kl.09:00 og det gikk veldig kjapt i dag synes jeg. Pushback allerede kl.09:15 og avgang kl.09:25 fra nord mot sør.

Stappfullt fly i dag hvor en stor del av passasjerene bestod av jenter i alderen 3-7 år, sånn omtrentlig. Det må ha vært 30 kanskje til og med 40 av dem. Så det var til tider høylytt og livlig ombord, tror nok det var en god del av dem som fløy for første gang. Aner ikke hvorfor det var så mange, men hørte flere foreldre pratet noe om "Disney....et eller annet".

Som nevnt stappfullt fly så det tok nok bort i en 20 sekunders tid på rullebanen før vi var i lufta. Det blåste en del denne morgenen også men vi merket lite til det underveis, knapt nok antydning "til antydning" til noe som helst i nærheten av det man kaller turbulens. Tror faktisk dette må være en av de mest komfortable flyturene jeg har hatt på mange år.

Det blåste fra sør denne dagen, så siden vi fløy østover så antar jeg at vi hadde sidevind da. Uansett så tok de nesten igjen den 20 minutters forsinkelsen vi hadde ut fra HAU, da vi landet kl.10:05 på OSL og taxet til gate nummer 32. Ikke spør meg om hvilke rullebaner osv., for slikt aner jeg ikke, men det ble opplyst underveis at vi skulle lande fra østlig retning i alle fall.

Blid og hyggelig besetning på denne turen og jeg kan egentlig ikke finne noe som helst å utsette på denne korte turen over fjellet.

Snødrev og litt dårlig sikt i Oslo men også landingen var omtrent så fin som det går an. Mange av de tidligere nevnte ungene jublet og syntes at dette var veldig gøy og jeg hørte flere spør foreldrene sine om de ikke kunne lande en gang til.

Fikk kjapt ut bagasjen min på OSL, for en sjelden gangs skyld så var min bagasje av de aller første som kom på båndet, og til og med skiene mine var blant de første kolliene som kom. Akkurat da jeg var på vei til bånd 1 som det sto at spesialbagasje måtte hentes på, som kom de på det opprinnelige båndet.

Hadde tenkt å tilbringe hele dagen i Oslo, men ville sjekke inn på Comfort Hotel Runway først. Rommet mitt var opprinnelig ikke klart før kl.15:00, så jeg ringte dit og spurte om det var noen mulighet for å sjekke inn tidligere. Fikk til svar at de skulle sende meg en SMS når de hadde rom klart, hvilket jeg fikk litt senere.

Siden ryggen fant ut at den ville slå seg vrang så slo jeg meg litt vrang selv også. Ergo, intet Oslo besøk i dag.
Comfort Runway virker helt ok så langt. Ganske fine og rene rom med 2 hyggelige og servicemindede svenske jenter i resepsjonen nå. Og med tanke på jeg har betalt den nette pris kr.199 inkludert gratis nett (som virker) så kan man i alle fall ikke forlange noe som helst mer.

Nå har jeg vært ute og ruslet meg en tur her i området og mimret litt om «gamle» dager da jeg tilbrakte 3 måneder på rekruttskolen her omkring. Vi «angrep» faktisk gamle Gardermoen på en øvelse en gang.

Si gjerne ifra dersom dette ble altfor mye og uinteressant så kan jeg korte det ned etterhvert.

Nå har jeg også testet buffeen her på hotellet. Den kostet mer enn rommet mitt, men den kan trygt anbefales.

Mvh
Fjordheim

panerai
27-01-2012, 22:10
Tipper jentene skulle på disney on ice. Det går vel i oslo denne helgen.

hanswest
30-01-2012, 07:23
Hei Fjordheim, ikke for mye ikke for lite, og slett ikke uinteressant! Jeg ser frem til å lese fortsettelsen!

Fjordheim
30-01-2012, 20:30
Jeg begynte akkurat på en oppdatering her men så forsvant hele greia pga veldig ustablit og dårlig nett her på hotellet som forøvrig kun har tilgjengelig nett i resepsjonen. Og der gider jeg ikke sitte så ambisjonen om live rapport faller nok bort. Skal få laget en rapport etter hjemkomst heller.

Men livet i Val d'isere er så langt bra og med forventet 28cm nysnø førstkommende natt så kan det bli en bra skidag i morgen.

Flyturen med SAS var forøvrig veldig bra med god mat og hyggelig besetning, mens bussturen til Val'disere, siste biten, var i hefigste slaget gjennom små franske alpebyer og via luftige fjellveier med gasen i bånn.

Forøvrig småflaut og pinlig å se på godt voksne norske mannfolk som ikke klarte (bokstavelig talt) å stå på egne ben da vi hadde pause etter 2 timer på bussen. Den ene personen gikk praktisk talt i bakken flere ganger og var rett og slett kanon dritings.

Mvh
Fjordheim

Eventuelle skrivefeil tilskrives Heineken og Chateu Neuf de Papp (eller noe sånt)

Dag Viking
30-01-2012, 22:13
Jeg begynte akkurat på en oppdatering her men så forsvant hele greia pga veldig ustablit og dårlig nett her på hotellet som forøvrig kun har tilgjengelig nett i resepsjonen. Og der gider jeg ikke sitte så ambisjonen om live rapport faller nok bort. Skal få laget en rapport etter hjemkomst heller.

Men livet i Val d'isere er så langt bra og med forventet 28cm nysnø førstkommende natt så kan det bli en bra skidag i morgen.

Flyturen med SAS var forøvrig veldig bra med god mat og hyggelig besetning, mens bussturen til Val'disere, siste biten, var i hefigste slaget gjennom små franske alpebyer og via luftige fjellveier med gasen i bånn.

Forøvrig småflaut og pinlig å se på godt voksne norske mannfolk som ikke klarte (bokstavelig talt) å stå på egne ben da vi hadde pause etter 2 timer på bussen. Den ene personen gikk praktisk talt i bakken flere ganger og var rett og slett kanon dritings.

Mvh
Fjordheim

Eventuelle skrivefeil tilskrives Heineken og Chateu Neuf de Papp (eller noe sånt)

Du reiser med Langley? Vi bodde også på La Foret for to år siden.
Deler din erfaring med SAS og bussturen, men Val d'Isere er heldigvis vesentlig nærmere enn Chamonix. Trodde ikke det var så lenge som 3 timer til Val d'Isere. Hadde de plass til alle skia i bussen? En gang vi reiste måtte de sende en ekstra varetaxi for å hente alle skiene som det ikke var plass til fra Grenoble.

Fjordheim
08-02-2012, 12:54
Du reiser med Langley? Vi bodde også på La Foret for to år siden.
Deler din erfaring med SAS og bussturen, men Val d'Isere er heldigvis vesentlig nærmere enn Chamonix. Trodde ikke det var så lenge som 3 timer til Val d'Isere. Hadde de plass til alle skia i bussen? En gang vi reiste måtte de sende en ekstra varetaxi for å hente alle skiene som det ikke var plass til fra Grenoble.

Hei Dag Viking,

Ja vi reiste med Langley. Det gikk litt over 3 timer på returen fra Val d'isere til Grenoble. De hadde såvidt plass til alle skia begge veier men det er kun fordi bussene var langt i fra fulle.

Fjordheim
08-02-2012, 13:07
Hei igjen,

Er tilbake i gamlelandet igjen og har laget en trip report siden ambisjonen om en live rapport «falt i fisk».

Begynner med fortsettelsen fra der jeg i utgangspunktet var kommet.

Lørdag 28/01

SK7527 (SAS charter) OSL-GNB / 736 / sete 11B (opprinnelig A) / kabinfaktor: ca.75%

Krøket meg ut av køya på Comfort Runway kl.05:45, fremdeles med en vond rygg, fikk sjekket ut og tok buss til OSL kl.06:15, og var fremme på OSL kl.06:30. Reisefølget var allerede ankommet og tekstet meg at han sto i innsjekkingskø. Men han sto i feil kø, nemlig den til Salzburg. I køen til, rettelse; skranken til Grenoble, var det nemlig ingen kø, så innsjekking gikk så hurtig som overhodet mulig. Hun blide dama (hvordan er det mulig å være så morgenfrisk & blid kl. ½ 7?) bak skranken kunne fortelle meg at jeg hadde noen kilo for mye bagasje ja (som om jeg ikke visste det, max tillatt 15kg, og da man skal være borte 10 dager hvorav sju dager på ski så blir det fort over tillatt vekt), men at det «fikk gå for denne gangen».

Ja ja, skiene fikk vi beskjed om å levere i en skranke noen meter bortenfor. Alt proft og kjapt ekspedert.

Ingen kø i sikkerhetskontrollen. Det vil si det var kø i den til høyre men omtrent tomt for folk i den til venstre så vi gikk selvsagt dit. Kjapt gjennom her også og slapp ekstra sjekk denne gang. Var 3 ganger på OSL i desember i fjor og ble tatt ut til ekstrasjekk hver gang, men ikke denne gang.

Så var det bare å få seg noe kaffe og vente på boarding.

Omsider startet boarding og heller ikke her har jeg noe som helst å klage på. Kjapt og effektivt. Jeg hadde reservert sete 11A som er nødutgang. Her var det veldig god benplass. Men setet var dårlig å sitte i. Det «helte» fremover og til siden (mot venstre) så jeg skled fremover og til venstre når jeg satte meg ned. Det var rett og slett litt ubehagelig. Redningen kom i form av en hyggelig ung svenske som hadde 11B som fortalte meg at han hatet å sitte på midtsete. «Men det var vel ingen møilighet at bytta med dej?» spurte han så. Selvsagt skal du få vindussetet sa jeg til ham og da fikk jeg midtsetet og det var det ingen feil på.

Når boarding var completed så kom kapteinen på lufta og presenterte hele mannskapet med navn samt informerte en del om turen sydover, værforhold osv., hyggelig (er det vanlig på charter flighter?, dette er min første charter flight siden år 2000 så jeg aner ikke).

Vi ventet ca. 10 minutter i de-icing kø hvilket gjorde at avgang ble sånn omtrent 15 minutter forsinket.

Jeg aner ikke hvilken rullebane vi tok av fra, men det ble opplyst at vi skulle ta av mot sør, altså i den retningen vi skulle.

Tok vel en 10-15+ minutter før fasten seat belt lyset slukket og crewet deretter straks begynte å selge drikke. Purseren ombord var en hyggelig mann som opprinnelig må ha vært fra Storbritannia eller et annet engelsktalende land, både på grunn av navnet men også, selv om han pratet utmerket norsk, på grunn av den lille aksenten. Ikke ofte jeg kjøper alkohol på morgen flighter, men i dag kjøpte jeg en liten flaske hvitvin samt 2 bokser øl. Det var tross alt ferie.

Litt senere ble det servert mat. Og dette var en hyggelig overraskelse. Inne i matboksen befant det seg noen solide stykker med roastbeef, et stykke pepperlaks, en brukbar mengde med potetsalat, litt kjeks med Synnøve Finden ost til, en liten muffin og vann. I tillegg gikk de 2 runder med varme rundstykker, og kaffi fikk jeg jaggu meg tre ganger. Og alt smakte ganske så godt og ble servert med et smil.

Digresjon; Jeg reiste mye med SAS i Europa på begynnelsen/midten av 90-tallet da jeg jobbet som sjømann, og må si at jeg fikk litt flashback til den gang da. Det er jo akkurat slikt SAS flightene skulle vært i Europa i dag (gjerne med et nyere fly da). Så jeg koste med på vei sydover.

Etter en stund kom styrmannen på lufta og kunne fortell at vi befant oss på marsjhøyde 28000 fot, og at beregnet tid i lufta var på 2 timer og 30 minutter. Dermed ville vi ta inn forsinkelsen og ville lande på rutetid siden opprinnelig flytid var satt til 2 timer og 3 kvarter.

På vei sydover var det omtrent ingenting å se da det var skyer hele veien. Omsider startet innflygningen mot Grenoble. Frem til nå hadde det vært null tegn til noe som helst urolig luft, men på vei nedover ristet det litt.

Det ble forøvrig overraskende mange svinger på vei nedover før vi landet og skydekket var så lavt at jeg ikke så rullebanen før vi var en 3-400 meter over bakken (tipper jeg men jeg er ingen fagmann her).
Selve landingen var myk og fin med litt kraftig oppbremsing.

Grenoble flyplass er liten, kan ikke være spesielt større enn HAU vil jeg tro, men det landet og lettet en 4-5 fly rett etter at vi hadde landet, hovedsakelig til/fra UK.
Det var 2 bagasjebånd her, og vår bagasje skulle komme på bånd 2 sto det på ei tavle. Gikk og stilte meg i kø, og til min forbauselse så kom både bagen min og skiene mine som de første kolli på båndet. Jeg som alltid pleier å stå alene igjen til slutt og vente på bagasjen. Håper det forsetter slik.

Så da gikk jeg gjennom tollen og bort til Langley folkene og hilste på dem og fikk beskjed om hvilken buss jeg skulle gå ombord i. Etter at jeg hadde fått bagasjen ombord så ble jeg stående utenfor og kikke bort på rullebanen. Der kom det taxende en A300-600 fra Monarch (charter fra UK?) som nettopp hadde landet. Samtidig kom flyplassens brannbiler kjørende med blålys på og «omringet» flyet straks det hadde stoppet. Tipper de sto der en halvtimes tid før flyets dører åpnet seg og passasjerene omsider fikk slippe ut. Sikkert ikke noe dramatisk, men ihvertfall litt action. Det morsomme var at det sto en 10-12 flyplassansatte på rekke og rad ved siden av flyet og knipset bilder som bare det.

Kjapp konklusjon på SAS charteren; veldig bra og som nevnt slik jeg kunne ha ønsket meg at SAS flyvninger med rutefly hadde vært i Europa. Litt slitt fly, men det ble oppveid av hyggelig besetning og god mat.

Busstur Grenoble-Val d’isere; beregnet tid 3 timer ifølge guiden; reell tid 5 timer pga. diverse årsaker:

Starter med en hyggelig gest fra Langley’s side; det ble utdelt en god og fersk ciabatta med god fransk ost og skinke samt en flaske vann ved avgang. Det hadde jeg ikke forventet, men som nevnt så er jeg ikke sær lig vant med charter, så kanskje dette også er vanlig?

Jeg nevnte i en liten oppdateringspost mens jeg var der nede at det var noen som fikk for mye alkohyler i kroppen. Dette begynte alt på flyet. Det var hoolagang bakerst for å si det sånn. Når jeg tenker meg om så observerte jeg faktisk denne gjengen allerede på OSL; de konsumerte en del der også.

Men nå begynte det å ta av selv om guidens første ord ombord var «røkningsforbjud og forbjudet at njuta alkohol ombord». Denne gjengen ga blanke f... i det.
Vi skulle i utgangspunktet ha en pause på en rasteplass underveis til Val d’isere, sånn ca. halvveis. Men etter 20-25 minutter begynte det å ropes om «miging» etc. fra helt bakerst i bussen. Gjentatte ganger var de fremme og maste på sjåføren (som forresten heller ikke forsto engelsk). Sjåføren ble rødere og rødere i ansiktet og det smilet han opprinnelig ikke hadde var nå blitt til et veldig negativt smil og øynene var kun noen smale streker. Rimelig forbannet var han, mildt sagt.

Til slutt måtte vi stoppe og ta en pause ellers så hadde nok noen fått ufrivillig urinbuksevann.

Nok om det. Vi ankom La Foret Hotel ganske sentralt i Val d’isere rundt kl.17:00, fikk sjekket inn og tatt et par pils i baren før det var tid for middag kl.19:00.

Fortsettes.....

Fjordheim
08-02-2012, 13:15
Fortsettes...

Litt om Hotel Foret:

Vil si noen ord om maten på dette hotellet. Frokosten var helt grei; godt utvalg av brød og pålegg og kokte egg hver dag, og det man ellers trenger.
Middagen var veldig bra rett og slett. Gode råvarer godt tilberedt. Av hovedretter fikk vi bl.a. andebryst, torsk, skalldyrgryte (halvveis fiskesuppe) og helstekt indrefilet. Av forretter vanket det bl.a. en knall tomatsuppe med «skinkechips» og en veldig god salat med oliven, rødbeter og mozzarella ost. Av dessertene vil jeg spesielt trekke frem en pannacotta med hermetiserte kirsebær.

Det gikk stort sett i Chateauneuf de Pape som drikke til middagen.

Hotel Foret er kjent for to ting; den nevnte gode maten og god service. Jeg kan også bekrefte at servicen var god. Betjeningen består av unge skandinaver av begge kjønn, mest svensker men også noen få norske og danske. Mange av disse er også skiguider for Langley ved siden av at de står i baren, vasker på kjøkkenet, sitter i resepsjonen eller serverer middag. Så de har definitivt lange dager og ikke spesielt god betaling. Gulroten er følgelig muligheten de får til å kjøre på ski stort sett hver eneste dag.

Dagene her i Val d’isere gikk stort som følger:

- 0730-0830 Stå opp & frokost
- 0830-0900 Uthenting av ski / på med utstyr / trasking til skianlegg
- 0900-1600 Skikjøring, med innlagt lunch sånn ca. fra 1200-1300
- 1600-1800 Afterski
- 1800-1900 Dusjing og skifte av klær (gjerne en kald pils i dusjen)
- 1900-2030 Middag
- 2030-2130 (2200) Et par pils til et eller annet sted
- 2130-2300 Avslapping / film på laptop’en
- 2300-0730 Soving/»avsviming»

Ovenstående repeteres så 8 ganger omtrent.

Fikk da trasket litt rundt i byen også, koselig sted sånn sett, med litt «pelsfaktor».

Når det gjelder skiforholdene så var det litt hardt første dagen, men så kom det ca. 20cm nysnø første kvelden/natta, så etter det var det bra. Stort sett pent vær resten av uka, lite vind men veldig kaldt. Tror det mildeste vi hadde var -10C, stort sett lå det på mellom 15 & 20 kuldegrader, med en topp på -25C den ene skidagen hvilket er i kaldeste laget etter min mening. Avreisedagen vår var det meldt om -30C. Og jeg kan garantere at det var kaldt å stå ute og vente på bussen kl.0630 den morgenen.

For min del ble det denne uka nesten like mye skikjøring i Tignes området som i Val d’isere området da det er veldig enkelt å forflytte seg mellom de forskjellige stedene av anlegget som totalt sett kalles Espace Killy (oppkalt etter Jean-Claude Killy selvsagt). Dette fordi jeg synes snøen var bedre i Tignes samt at det var mindre folk i løypene der.

Satt og studerte løypekartet i går og fant ut at jeg i hvert fall hadde benyttet meg av minimum 35 heiser/gondoler/funikularer ut av de totalt 79 disponible i løpet av uka.

Vi fikk ikke tatt turen opp på det høyeste heispunktet, Le Grande Motte 3556 m.o.h. da den siste heisen opp var «tatt»» av en storm 2 uker tidligere og satt ut av funksjon. Fikk dog kommet meg opp på det nest høyeste punktet; Pte Du Montet 3488 m.o.h. som er ny høyderekord med ca. 300 meter for min del. Friskt der oppe var det også.

Må bare nevne en ting til fra løypene. I Val d’isere finner man fremdeles store deler av den utforløypa som ble benyttet under Albertville OL i ’92. Den er pt. selvsagt ikke preppet for utforkjøring. Denne løypa benyttet vi hver ettermiddag siden det var den nedkomsten som bragte oss nærmest hotellet. Gud bedre, jeg har alltid hatt respekt for utforløpere men etter selv å ha kjørt denne fikk jeg plutselig en enorm respekt. Greit nok, intet problem å komme seg ned selv om det var både isete og humpete. Men bare tanken på at enkelte kjører ned her så fort remmer og tøy kan holde mens jeg som tross alt er en litt brukbar hobbyalpinist kjører korte slalåm svinger hele veien, til og med skrenset meg ned noen steder i løypa, ja det er ufattelig for meg. Bratt ja. Fant ut at vinnertiden i OL var 1 minutt & 48 sekunder. Jeg kom meg så vidt ned på under 10 minutter, og det er ikke hele løypa engang.

Her kan dere se en liten videosnutt fra siste dagen med rolig cruising ned løypa Coupe de Monde «ok»:

http://www.youtube.com/watch?v=RriWdhKqU8o&feature=share

Fortsettes...

Fjordheim
08-02-2012, 13:20
Siste del:

AVREISEDAG:

Etter en hyggelig uke i Rhone Alps var det så tid for hjemreise lørdag 04/02.

Oppmøte i resepsjonen kl.06:45. Bussen som skulle ta oss til GNB var 20-25 minutter forsinket. Og for en busstur, steikande galne disse franske bussjåførene jo. Han satt stort sett med en hånd på rattet. Den andre brukte han til å sende SMS’er med samt lese avis og til og med en brosjyre så jeg at han satt og bladde i. Samtidig som han grisekjørte ned fjellene. Alt som kunne kjøres forbi skulle kjøres forbi, inkludert Land Rovere, Mercer og BMW’er. Samtidig som det sto massevis av både biler og busser ved siden av veiene og la på kjettinger p.g.a. dårlige kjøreforhold. Satt med hjertet i halsen helt til vi var kommet oss ned og ut på motorveien.

Vi kom oss da frem til slutt og fikk sjekket inn bagasjen vår. De veide bagasjen her også og den veide nøyaktig 22,7 kg, pluss 6,7 kilo for det som var plassert inne i skiposen. I tillegg håndbagasje. Men slapp å betale noe ekstra.

Så var det fremvisning av pass flere ganger enn jeg noen ganger har opplevd før, omtrent så her:
- Til dama som sjekket meg inn
- Til ham i skranken ved siden av som tok i mot skiene mine
- Til ham som sto 10 meter før slusa inn til sikkerhetskontrollen
- Til ham som ba meg passere gjennom scanneren i sikkerhetskontrollen
- Til hun som pinlig nøyaktig gikk gjennom alt jeg hadde lagt på båndet i sikkerhetskontrollen
- Til hun som slapp meg ut slusa fra sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen
- Til de 8! Personene som sto bak skranken når boarding tiltok

Altså 7 ganger. Smått utrolig og totalt ineffektivt.

Hun som sjekket bagasjen min i sikkerhetskontrollen lurte forresten fælt på hva GoPro kameraet mitt var for noe. Hun fiklet vel og lenge med det og når jeg endelig fikk det tilbake kunne jeg konstatere at hun hadde bokstavelig talt trykket på de rette knappene.

Ikke bare var det slått på, men jaggu meg hadde hun klart å sette i gang filming også. Fikk meg en god latter når jeg senere fikk sett denne korte videosnutten. En lett forvirret fransk funksjonær, som litt irritert ser rett inn i linsa og tydeligvis ikke forstår hva dette er for noe. Vel, den filmen slettet jeg.

SK7528 /SAS charter) / GNB-OSL / 736 / sete 11A / kabinfaktor: 3/5 dels fullt omtrent

Ca. 45 minutter før vår avgangstid landet vår 736 på GNB. Ca. 20 minutter senere begynte boarding. Dvs. At de 8 personene bak skranken hadde først store problemer med å få åpnet dørene så litt forsinkelse ble det. Boarding completed og take-off omtrent på tide litt over kl.12:30. Hyggelig og oppmerksomt crew også denne gang, selv om de vi hadde sørover var hakket vassere på service etter min mening.

Kjøpte meg en flaske vin og to pils også denne gang. Også nå fikk vi mat, denne gang mat levert fra en leverandør i Lyon. Brukbart denne gang også, men dårligere enn på turen sydover. Fikk 5 biter kylling med tilhørende salat og litt pasta og noe ost uten kjeks samt en slags sjokoladekake. Fikk tilbud om varme rundstykker, veldig gode sådan, 3 ganger, og påfyll av kaffe fikk vi faktisk hele 4 ganger; bra!

Kapteinen opplyste etter en stund om at vi nå var på vår marsjhøyde 26000 fot og at været stort sett ville være bra hele veien. Han opplyste også om at temperaturen var ca. -20 på OSL. Ikke akkurat det jeg ønsket meg.

Flyturen var helt grei og som sådan begivenhetsløs. Satt og hørte på musikk og halvsov resten av turen.

Forøvrig en helt fin landing i kulda på OSL, landet fra nord.

Etter en kjapp tur i taxfree sjappa lå både ski og bagasje klar og ventet på meg på bagasjebåndet. Da var det bare å komme seg på buss 44 som tok meg til Comfort Runway.
Måtte forresten hjelpe to smått stressa men hyggelige unge amerikanske damer med å finne ut hvilken buss de skulle ta for å komme seg til Kongsvinger, av alle plasser. De var nettopp ankommet OSL fra Chicago via CPH og var veldig takknemlige for hjelpen. Dagens gode gjerning utført.

Fikk rom med utsikt mot OSL denne gangen og fikk sett noen avganger på relativt nært hold, selv om den nærmeste rullebanen så ut til å være minst i bruk.
Etter nok en god buffet på Comfort Runway gikk jeg rett og slett og la meg.

Søndag 05/02

DY190 / OSL-HAU / 738 / sete 1A / kabinfaktor: nesten helt fullt

Tid for siste flytur denne gang. Møtte opp i god tid og sjekket inn på automaten. Gikk deretter til bagdrop hvor jeg for første gang måtte betale for overvekt. 130 kroner for de 2,7 ekstra kiloene takk.

Etterpå bar det bort til DY’s bånd for innlevering av skiene.

Tenkte jeg skulle avslutte ferien med et glass vin i den tapasbaren i andre etasje til venstre rett etter sikkerhetskontrollen. Der fikk jeg meg rett og slett et lite sjokk; NOK 130! For et glass helt ordinær hvitvin. Ran rett og slett.

Vel, maskinen som skulle ta meg til Haugesund, «Povel Ramel», parkerte ved gate 32 en halvtime før vår avgangstid. Vi var allikevel klar for push-back i god tid. Men så ble det plutselig helt stille i 5 minutter, så 10 minutter, før Kapteinen opplyste om at det ville bli mere forsinkelser fordi staget til traktoren som skulle pushe oss rett og slett var røket. Så da ventet vi litt på en annen traktor før vi kom oss bort til de-icing i kø rett bak SK’s maskin som også skulle til HAU.

Take-off etterhvert ca.halvtimen etter rutetid.

Etter tre veldig behagelige og rolige flyturer ble dette en mer rufsete tur. Kapteinen sa allerede mens vi sto ved gate at det kom til å bli lett turbulens allerede fra take-off og at det kunne bli en del turbulens ved innflygning og landing.

Så vidt jeg kunne se var det omtrent fullt fly.

Så fikk jeg da sendt mine første SMS’er fra 26000 fots høyde siden maskinen hadde wifi. Kjekt med wifi men tviler vel på at det er noe jeg kommer til å benytte mye på disse korte strekkene.

Vel halveis over fjellet var Kapteinen igjen på anlegget og pratet om været. Kunne informere om 20 knops delvis sidevind, gusting 30 knop, en god del turbulens, lavt skydekke og dårlig sikt p.g.a. tett snedrev i lufta. Som han sa så ville det naturlig nok riste en del på vei ned, men som han samtidig sa; «det er absolutt ingen grunn til å uroe seg».

Til syvende og sist så var det ikke betydelig mer turbulens enn hva jeg har opplevd så mange ganger på HAU, men sikten var faktisk veldig dårlig, og jeg fryktet (eller ønsket kanskje) et lite øyeblikk at det skulle bli en go-around. Men vi landet og bremset så fint på den snødekte rullebanen at det var en fryd.

Jeg fikk etterpå vite at det var flere personer med veldig mye flyskrekk blant passasjerene. Muligens derfor kapteinen pratet så mye om været, turbulens osv., men at det var ingen grunn til uro. I så fall synes jeg det var en bra ting.

Vel, fikk kjapt bagasjen min på HAU og det bar rett hjem i den lille snøstormen som i dag (i går) gikk over til slaps og lett regn som sedvanlig her vest.

Konklusjon:

- Val d’isere var nesten bedre enn forventet, og forventningene var store.
- Foret Hotel har ypperlig mat og god service.
- Både SK & DY leverte gode produkter denne gang selv om det siste crewet var litt uinspirert.
- Comfort Runway er et veldig kurant flyplass hotel, med en god kveldsbuffet, og er et kupp når du får det for kr.199 per natt, og til og med utsikt til OSL.
- Jeg konstaterer også at jeg fremdeles liker både HAU og OSL, uten sammenlikning forøvrig.
- GNB er ikke den flyplassen jeg trakter etter å reise til flere ganger.
- Franske bussjåfører er gærninger
- Mitt favorittøl, som er blå Chimay Trappist øl, som jeg må betale NOK 59,- for på polet for en 0,35 flaske koster NOK 17,- på Spar i Frankrike. Hvilket jeg anser for uanstendig og urettferdig.

Håper noe av dette falt i smak.

Mvh
Fjordheim

PS! Om noen her inne har tips til neste års tur mottas de med takk. Som nevnt; Val d’isere falt i smak, så et lignende sted kanskje. Vurderer allerede Zermatt, men også Chamonix DS!

Futura
09-02-2012, 09:58
Fin rapport. Jeg har 200 dager i alpene bak meg, fordelt på 14 steder, hvorav 8 av stedene i Frankrike og 16 av ukene i Chamonix. Spør noen meg hvor de skal dra, sier jeg Val d'isere, kjempestort, snøsikkert, muligheter for veldig bra skikjøring, og fremdeles med mye charme, noe de fleste franske skisteder ikke har så mye av. Utelivet er, takket være bl. annet Langley, som kanskje er best på å arrangere afterski, veldig bra.
Dersom den 736n hadde vært fullbesatt på skicharter, så tror jeg ikke det hadde vært plass til bagasjen, er egentlig litt overrasket over at de brukte en så liten maskin. Jeg har stort set kjørt bil eller buss, men da jeg for 8år siden var til Verbiere hadde vi Braathen og en av deres 2 734 begge veier, til tross for at vi bare var rundt 120 ombord, antar grunnen var dens litt større bagasjerom enn 733. Litt overrasket over at de bare tillater 15kg bagasje, min erfaring er at det bør være minst 25kg på en alpetur, med støvler, hjelm, ryggplate, skredsøker og det som er nødvendig av klær for en hel uke. Selv pleier jeg å ligge rundt 50kg +2-3par ski og kjører derfor bil.

Zermat vet jeg egentlig ikke så mye om, tror det kan være litt høy pelsfaktor samt skikjøring som krever en del kunskaper om fjell og ekstrem-ekstremkjøring. Selv om afterski startet i Zermat da de startet å servere Irish-coffe til skigjestene etter bakken. tror jeg ikke den er så mye å skryte av i dag. Tommel finger regelen et at det bør være en del scandinaver skal det bli bra afterski.
Min favoritt i Sveits er Verbier, meget bra skikjøring, snøsikkert, koselig, ofte meget bra vær. Med sportreiser lander dere i Geneve med 2,5t transfere på nesten bare motorveg untatt de siste 25 min som er opp fjelsiden. Det eneste de virkelig kan kritiseres for er en ussel elendig frokost, med 2 skiver baguete, syntetisk syltetøy og billig smøreost og nesten 1dl juice, noe som gjør at man går tilbake til leiligheten og lager mer forkost.
Chamonix er et sted som ikke bør besøkes før man har minst 10uker i alpene bak seg. For en dyktig skikjører er stedet greit nok, men skal man ha noe ut av det bør man leie fjellguide 2-3 dager da de store turene krever betydelig lokalkunskap og ofte ekstra utstyr som klatresele. Utelivet er greit nok, roligere en i Val D'Isere. Du kjører ikke på isbre med bakrus, 2 i promille og står 1m fra en bresprekk på 45m. Er dere en gjeng med 7-8 dyktige skikjørere som bruker noen kroner på guide så vil dere få ski og natur opplevelser for livet. 1t transfere fra Geneve flere timer fra Grenoble. I Frankrike vil jeg også anbefale Val Thorens og i Østerike St Anton og Ischgl.

Godt valg

Dag Viking
09-02-2012, 10:46
Hei igjen
Takk for bra rapport som jeg kjente meg 100% igjen i. 736 var lite, vi hadde 738 i februar og 73G i januar. Maten er som du sier, akkurat det man skulle ønske man fikk på ruteflyginger.
Foret er trivelig, men har temmelig lav standard bortsett fra maten. Er man på tur for å kjøre på ski, så går det imidlertid helt fint.
Området ved siden av utforløypa er en av de beste offpisteområdene tilgjengelig rett fra heis som jeg har vært borti. Tre fire stavtak ut til skiers right litt under toppen, og man har ca 700 høydemeter ned til dalen under. Vi hadde ca 30cm nysnø både i starten og midten av uka, så forholda var på topp.

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/18767_439377090386_726815386_10877332_4627265_n.jp g

Chamonix har mer liv enn Val d'Isere, og mer spektakulær skikjøring. Lett-tilgjengelig offpiste er derimot Val d'Isere meget bra på. Vil ikke anbefale Zermatt, selv om det er høy standard og et bra heissystem. Ofte ganske magert med snø, og et kjedelig klientell er grunnen. Hvis du da ikke liker afterski med gråhårede menn som drikker gul enke??

Fjordheim
31-07-2013, 22:58
Heisan forum,

Trekker opp min gamle tråd her siden jeg nettopp booket en tur til Zermatt stikk i strid mot Dag Viking's siste innlegg her :) Jeg liker Sveits, jeg liker Italia (Cervinia) so why not. De siste 2 årene har vi reist med Langley, nå ordner vi (dvs. meg) alt selv.

Har nettopp sittet på telefonen med en av mine medreisende (som ikke er så vant med å reise) og geleidet ham gjennom bestilling av en t/r HAU-CPH-GVA-OSL-HAU på WF's sider, men det gikk bra det også.

Noen tips derute om what to do / what not to do i Matterhorn "komplekset" ?

PS! Ingen interresse av å tilbringe tid med gråhårede menn som drikker gul emke DS!

Mvh
Fjordheim

Dag Viking
01-08-2013, 15:42
Booket hotell? Vi valgte et penthouse på ca 200kvm med 4 soverom og 3 bad, med fin utsikt til Matterhorn. Det ble bestilt gjennom http://lovingapartments.com/ og fungerte helt fint. H Gåavstand til en av heisene og sentrum. Ellers går det jo el-busser til de fleste steder.
En helikoptersightseeing rundt Matterhorn er ikke så dumt. Noen i reisefølget gjorde det, og var godt fornøyde. Vi var rundt hele anlegget, og det meste var egentlig bra. Har ingen gode off-piste tips, siden det ikke hadde kommet snø på noen uker når vi var der. Prøvde også noen restauranter, de var midt i fatet når det gjelder pris i forhold til kvalitet. Hadde mest moro når vi dekket langbordet i leiligheten og lagde middag selv.

stoeckli
01-08-2013, 15:47
Denne svarer jeg på:-)

Zermatt er mitt favorittsted når jeg har med skiene og det er mye å ta seg til.
Sender du en PM så har jeg sikkert mer enn jeg kommer på i farten, vært der mange ganger.

Lunch i Findeln er et must og spesiellt "Chez Vrony", terrassen er fantastisk og i fint vær kan det være vanskelig å få på seg breiplankene igjen etterpå:-)
I tillegg er det steder i Furi som er koselige og Gandegghütte er knall.

Rodel (kjelke) er kult på kvelden. Vi har pleid å leie i bunn v/ Sunnegga paradise og ta banen opp. Deretter er det kjelkerace fra Alpstube til Alpstube, vel nede er det bare å sjangle tilbake til hotellet.

God raclette: Jägerstube

Sterke drinker og lokale folk: Bar z'alt Hischi (hischibar.ch)
Merkelig sted og ikke akkurat mainstream...

Ellers er det mye bra steder i storgaten! Husker ikke hva alle heter, du skjønner hva jeg mener om du går innom z'alt Hischi først.
Forresten baren i kinoen er tøff!

Fjordheim
04-08-2013, 21:05
Booket hotell? Vi valgte et penthouse på ca 200kvm med 4 soverom og 3 bad, med fin utsikt til Matterhorn. Det ble bestilt gjennom http://lovingapartments.com/ og fungerte helt fint. H Gåavstand til en av heisene og sentrum. Ellers går det jo el-busser til de fleste steder.
En helikoptersightseeing rundt Matterhorn er ikke så dumt. Noen i reisefølget gjorde det, og var godt fornøyde. Vi var rundt hele anlegget, og det meste var egentlig bra. Har ingen gode off-piste tips, siden det ikke hadde kommet snø på noen uker når vi var der. Prøvde også noen restauranter, de var midt i fatet når det gjelder pris i forhold til kvalitet. Hadde mest moro når vi dekket langbordet i leiligheten og lagde middag selv.

Hei Dag Viking,

Ja booket 7 døgn på Matterhornblick hotel, ser helt greit ut, ålreit pris også.

Prøvde egentlig å friste mine medreisende med diverse penthouses, men de ville (skulle absolutt) bo på hotell, satser på det blir bra. På Tripadvisor fremheves ihvertfall god servise på dette hotellet, og det er det viktigste for min del.

Det skal være omtrent 15 minutter fra hotellet til den nærmeste tilbringerheisen (ved bruk av apostlenes....) men det går gratis shuttle buss også.

Helikoptertur kunne vært noe; hva ligger prisnivået på?

Mvh
Fjordheim

Dag Viking
04-08-2013, 21:07
Jeg husker ikke nøyaktig, men det var ikke så ille. En tusenlapp eller to per person for en liten rundtur.

Fjordheim
04-08-2013, 21:11
Denne svarer jeg på:-)

Zermatt er mitt favorittsted når jeg har med skiene og det er mye å ta seg til.
Sender du en PM så har jeg sikkert mer enn jeg kommer på i farten, vært der mange ganger.

Lunch i Findeln er et must og spesiellt "Chez Vrony", terrassen er fantastisk og i fint vær kan det være vanskelig å få på seg breiplankene igjen etterpå:-)
I tillegg er det steder i Furi som er koselige og Gandegghütte er knall.

Rodel (kjelke) er kult på kvelden. Vi har pleid å leie i bunn v/ Sunnegga paradise og ta banen opp. Deretter er det kjelkerace fra Alpstube til Alpstube, vel nede er det bare å sjangle tilbake til hotellet.

God raclette: Jägerstube

Sterke drinker og lokale folk: Bar z'alt Hischi (hischibar.ch)
Merkelig sted og ikke akkurat mainstream...

Ellers er det mye bra steder i storgaten! Husker ikke hva alle heter, du skjønner hva jeg mener om du går innom z'alt Hischi først.
Forresten baren i kinoen er tøff!

Hei Stoekli,

Takk for veldig gode tips, kjelkerace med innlagte pitstop må man prøve. Jeg sender deg en PM i morgen da jeg har noen flere spørsmål om stedet.

mvh
Fjordheim

Fjordheim
04-08-2013, 21:23
Jeg husker ikke nøyaktig, men det var ikke så ille. En tusenlapp eller to per person for en liten rundtur.

Takk for kjapt svar,

For den prisen så tror jeg ikke at jeg kan unnlate å ta en rundtur med helikopter rundt Matterhorn faktisk, har ikke fløyet helikopter siden jeg jobbet som sjømann i Nordsjøen på 90-tallet, så det er vel på tide :)

Mvh
Fjordheim