PDA

View Full Version : Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er


Hpkris
27-01-2012, 14:50
Er vel ikke noe nytt dette her akkurat.

Tidligere i januar ble SAS for tredje år på rad kåret til det mest punktlige av Europas store flyselskaper. Det var det uavhengige observasjonsselskapet FlightStats som sto bak kåringen.

Dette vil høyst sannsynlig gi fortsatte reklamekampanjer der SAS bruker seieren for alt den er verdt.


AVREISEPUNKTLIG: Norwegian var bedre enn SAS på avreisepunktlighet på Avinors flyplasser i 2011.
Norwegian mener derimot at FlightStats statistikk er urettferdig. På sine nettsider viser de i stedet det de kaller «sannheten om punktligheten til norske flyselskaper» i det såkalte «sannhetsspeilet». Her kommer de marginalt bedre ut enn SAS

Kilde:http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10076903

TOS
27-01-2012, 15:19
Begge deler av punktlighetsstatistikken har vel noe for seg. Som passasjer er det kanskje ankomstpunktligheten som er mest interessant (selv om man selvsagt også liker at flyet går på rute), mens i forhold til å vurdere effektiviteten i driften og handlingen så er kanskje avgangspunktlighet av større interesse.

Begge selskapene er er imidlertid svært punktlige, og det er vel bare et drøyt %-poeng som skiller dem hos FlightStats.

LN-KGL
27-01-2012, 15:40
Men det største vrøvelet kom fra Knut Morten Johansen i denne artikkelen:
Å kansellere eller omdisponere en flymaskin, betyr ikke det samme som at passasjerene som opprinnelig satt på det flyet blir forsinket. SAS som har hyppige avganger, kan ved for eksempel tekniske problemer omrokkere fly og overføre passasjerer til et annet, så nært som mulig opptil det rutetidspunket passasjeren har i sin billett, sier han

En veldig stor andel av de som er truffet av det 1,3 prosentpoeng forskjell i kanselleringer mellom de to selskapene blir forsinket med mer enn 15 minutter (så hyppige avganger har selv ikke SAS). Dermed kan man si at kanselleringer har ikke innvirkning for flyselskaper med hyppige avganger og lav kabinfaktor, men stor innvirkning for passasjerene som blir forsinket, forvirret eller glemt.

Minner om tallene for de to som finnes her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98713
Og for punktlighet og regularitet er det flyselskapenes egenrapporterte tall.

Chriscross
27-01-2012, 15:43
Jeg har lagt merke til to ting iallfall som ikke kommer frem i noen av statistikkene. Den parten setter "gate closing" tidligere enn den andre. Samtidig har de oftere fem minutter lenger flytid mellom Bergen og Oslo, til tross for mye nyere fly...

Trodde FlightStats var for en bransjenorm å regne? Da vil det vel være naturlig å bruke denne og ikke finne opp egne utregningsmetoder?

Hpkris
27-01-2012, 15:48
Jeg har lagt merke til to ting iallfall som ikke kommer frem i noen av statistikkene. Den parten setter "gate closing" tidligere enn den andre. Samtidig har de oftere fem minutter lenger flytid mellom Bergen og Oslo, til tross for mye nyere fly...

Trodde FlightStats var for en bransjenorm å regne? Da vil det vel være naturlig å bruke denne og ikke finne opp egne utregningsmetoder?

Så lenge FlightStats er uavhengig av både SK og DY så burde det jo være naturlig at de slo seg til ro med tallene derifra. Kundene blir vel heller mere forvirra når de begynner å krangle om hvilke tall som gjelder.

Dag Viking
27-01-2012, 16:30
Begge deler av punktlighetsstatistikken har vel noe for seg. Som passasjer er det kanskje ankomstpunktligheten som er mest interessant (selv om man selvsagt også liker at flyet går på rute), mens i forhold til å vurdere effektiviteten i driften og handlingen så er kanskje avgangspunktlighet av større interesse.



Og etter point merge ble satt i drift, opplever jeg at ca 50% av avganger som pusher på rute, blir forsinket inn til gate på OSL. Dette var "aldri" et problem tidligere. Triste saker, og kanskje det er på tide at selskapene legger på 5 minutter flytid mellom Vestlandet og OSL.