PDA

View Full Version : Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...


Robbiedeluxe
25-01-2012, 20:26
Da har det seg slik at jeg skal intervjues av NRK i morgen ifm. bonusforbudet på innenlands. Dette skal sendes som en reportasje på Forbrukerinspektørene (FBI) i løpet av februar, og etter hva jeg forstår skal de intervjue både Norwegian og SAS-reisende (meg) om hva de mener om saken, bonuspoeng, fordelsprogrammer, etc. Jeg blir nok trukket frem som en mer bonusjunkie, kan du si.

Dersom noen har noe smart å si (eller ønsker å få sitt budskap ut på TV), så si i fra. :P

Hilsen smånervøse Rob.

CFN_001
25-01-2012, 20:32
Lykke til!

Spør om de vet akkurat nøyaktig dato de kommer til å sende det!

Og kjemp for saken vår om å få bonus poeng innenlands!!! :D

Discus
25-01-2012, 20:55
En ting å trekke frem uten å fokusere på "godene" ved å samle på noen skarve poeng er vel at SAS og Norwegian ikke får lov til å ta vare på sine beste kunder på innlandsturer. I Sverige hadde de vel i sin tid mulighet for å tjene opp status, men ikke poeng til uttak, så SAS kunne gi de gode kundene fordeler som lounge/setevalg/fasttrack o.l.

Mjolnir
25-01-2012, 21:47
Trå varsomt! Folk flest har vel minst like lite til overs for at noen få skal få bedre behandling enn andre pga. status som pga. klasse, og sistnevnte har jo vært diskutert noen ganger ;)

Strengt tatt ikke fra et forbrukerperspektiv, men SAS taper jo en del kunder til utenlandske konkurrenter (spesielt KL) pga. bonusforbudet.

hanswest
25-01-2012, 21:56
Jeg ville ha fokusert på to ting:

1)
SAS taper i forhold til KLM/AirFrance og BA/IBERIA/Finnair som kan si kunder bonuspoeng både innenlands og utenlands
2)
Det var bra med det midlertidige forbudet for å hjelpe Norwegian inn på markedet, vi trenger minst to flyselskaper innenriks, men nå har Norwegian for lengst vist at de kan leve godt i konkurranse med flyselskap med bonusprogram, det har de vist både i Skandinavia og i Europa

ILS2
25-01-2012, 21:59
DY kjøper 222 fly, SAS kjøper 20. Tiden der Norwegian trenger beskyttelse fra myndighetene er forbi, og forbudet bør således oppheves.

Fnate
25-01-2012, 22:00
Får bare støtte meg til Discus. SAS får jo ikke selge hele produktet sitt, og det blir litt latterlig. De er jo, ref dagens pressemeldinger, ikke akkurat lillebror lenger. De er snarere i en forsvarsposisjon og må få lov å forsvare seg med hele produktet sitt.

Jeg er glad det er du som skal intervjues, da det virker som om du har evne til å formulere deg fornuftig.

TOS
25-01-2012, 22:18
En ting å trekke frem uten å fokusere på "godene" ved å samle på noen skarve poeng er vel at SAS og Norwegian ikke får lov til å ta vare på sine beste kunder på innlandsturer. I Sverige hadde de vel i sin tid mulighet for å tjene opp status, men ikke poeng til uttak, så SAS kunne gi de gode kundene fordeler som lounge/setevalg/fasttrack o.l.

Jeg er ikke sikker på om det å fokusere på at de ikke kan tilby hele produktet er veien å gå, og iallefall ikke på innenriks. Svaret vil vel da være at det er ingen selskaper som kan tilby dette innenlands, og ergo er det ikke et problem. Kanskje kan det være noe i dette at SAS (og etterhvert DY) kan miste kunder til utenlandske selskaper, men selv der sliter jeg litt med å tro at dette skjer i stort omfang. KL stjeler vel kunder fordi de har et brukbart rutenett ut i verden, heller enn at bonuspoengene lokker.

The Viking
26-01-2012, 00:08
Slik jeg "kjenner " deg via div. fora + Amex Cent på FT osv er det ikke tvil om at du kan gi gode argumenter.
Men: Viktig at du benytter deg av gjennomsynsretten før du godkjenner hva som går på luften ogser i hvilken kontekst uttalelsene fremstilles. DET kan bli "make or break".

Go get 'em!

Gandalf
26-01-2012, 00:18
Du kan jo også overveie å nevne den koplingen som er mellom Onecall og Norwegian i reklamen nå, kjøp onecall og få poeng hos Norwegian som du kan fly for....

Mvh,

Discus
26-01-2012, 00:21
Du kan jo også overveie å nevne den koplingen som er mellom Onecall og Norwegian i reklamen nå, kjøp onecall og få poeng hos Norwegian som du kan fly for....


Det er jo samme koblingen som Norwegian Visa, Trumf, blekkpatroner, SAS-kredittkort el.l. Som mange har nevnt, man får både DY og SAS-poeng for alt mulig rart i Norge, inkl. flybussen, men ikke på selve flyet.

robertaas
26-01-2012, 00:37
Jeg ville prøvd å få med 3 poeng:

-At bonusordninger for å øke kundelojalitet er vanlig i mange bransjer med alt fra frisører hvor hver 10-ende klipp er gratis til bonuskort hvor man får poeng. Man kan idag tjene bonus på nesten alt man kjøper i Norge, man får bonus på flybussen og kan tjene bonus på å kjøpe en flaske vann man tar med på flyet, men selve flyturen kan man ikke få bonus på. Det er kunstig og det er en særnorsk ordning.

-Norwegian har idag sin egen bonusordning så argumentet for å ikke tillate bonus for innenriks flygninger i Norge har falt helt bort.

-Folk som flyr daglig i jobben har andre behov enn de som flyr på ferie et par ganger i året. Bonuspoeng og status gir flyselskapene mulighet til lettere og kostnadseffektivt å tilfredsstille spesielle krav for de som har mest behov for det.

Men nevn for all del ikke gratisreiser uoppfordret eller skryt av reiser du tar. Regner med at de vil komme til å fiske etter det. Si heller at det viktigste er raskere innsjekking og tilgang til lounge hvor du kan arbeide.

AirbusTrond
26-01-2012, 14:14
Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Someone
26-01-2012, 14:17
Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, .....

Selvfølgelig, men det er da normalt for alle? De færreste gidder å kjempe for noe de ikke drar nytte av selv, ihvertfall ikke jeg ;)

TOS
26-01-2012, 14:19
Selvfølgelig, men det er da normalt for alle? De færreste gidder å kjempe for noe de ikke drar nytte av selv, ihvertfall ikke jeg ;)

Personlig så ville jeg nok dratt betydelig nytte av bonus innenlands (alle mine flyturer innebærer minst en innenlandsk strekning), men det forhindrer meg ikke fra å argumentere på prinsipielt grunnlag (og på bakgrunn av den fagkompetansen jeg tror og mener jeg besitter...) også om dette slår negativt ut for meg selv...;)

AirbusTrond
26-01-2012, 14:28
Synes bare det blir litt betegnende at de fleste rådene går på at man ikke skal snakke om fordelene man får. Det kan fort bli litt rart når man egasjerer seg i en sak personlig, som Somone sier, for noe som en tilsynelatende ikke drar nytte av selv - men mer som en omsorg for SAS vs KLM osv... Den oppmerksomme TV-seer vil kanskje tenke at noe annet enn dette ligger bak. ;)

Men for all del: Håper selvsagt at trådstarter gjorde et godt inntrykk! :)

TOS_EBG
26-01-2012, 14:59
Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Jeg tror arbeidsgiver ser fordelene med en rask og effektiv gjennomføring av reiser, og vil minimalisere belastningen for den ansatte (opp til en rimelig grense såklart). En ansatt som reiser for det meste innenriks vil også helt klart ønske å oppnå de samme fordeler som en som reiser mer internasjonalt.

De som ikke reiser i jobben tror som regel at jobbreiser er et gode i seg selv da de forbinder reiser med ferie og fritid.

Mange arbeidsgivere lar også den ansatte beholde bonuspoengene slev da de ser på det som en god måte å kompensere for reisebelastningen på.

Å dra private fordeler av dette er vel å sammenligne med at ansatte får rabatter til private kjøp hos f.eks. Byggmakker fremforhandlet av bedriften.

hanswest
26-01-2012, 15:18
Litt snodig denne diskusjonen om arbeidsgiver som betaler og jeg som får fordeler. Noen av oss har en arbeidsgiver som har valgt sine oppdrag og kunder slik at de ansatte faktisk må bruke en god del av arbeidstida på å reise, og i veldig mange tilfeller, også en god del av fritida på de samme reisene.
Hvor mange Eurobonuspoeng er en fotballkamp med sønnen som målvakt i serien for trettenåringer verdt da? Skal man spørre den som reiser for arbeidsgiveren sin, arbeidsgiveren, SAS, skattemyndighetene eller sønnen selv?

TOS
26-01-2012, 15:31
Litt snodig denne diskusjonen om arbeidsgiver som betaler og jeg som får fordeler. Noen av oss har en arbeidsgiver som har valgt sine oppdrag og kunder slik at de ansatte faktisk må bruke en god del av arbeidstida på å reise, og i veldig mange tilfeller, også en god del av fritida på de samme reisene.
Hvor mange Eurobonuspoeng er en fotballkamp med sønnen som målvakt i serien for trettenåringer verdt da? Skal man spørre den som reiser for arbeidsgiveren sin, arbeidsgiveren, SAS, skattemyndighetene eller sønnen selv?

Joda, men det er jo et valg man selv tar, er det ikke? Skal man som arbeidstaker kompenseres av SAS gjennom bonuspoeng og status for en jobb man gjør for selskap Y? Det forstår ikke jeg. Jeg trodde lønnen man fikk i jobben man var satt til å gjøre skulle kompensere for innsats og eventuelle ulemper som følger med jobben.

Er det slik at dere som mener at dette skal gjeninnføres mener at det er kun en oppside med dette?

Someone
26-01-2012, 15:34
Joda, men det er jo et valg man selv tar, er det ikke? Skal man som arbeidstaker kompenseres av SAS gjennom bonuspoeng og status for en jobb man gjør for selskap Y? Det forstår ikke jeg. Jeg trodde lønnen man fikk i jobben man var satt til å gjøre skulle kompensere for innsats og eventuelle ulemper som følger med jobben.


Ja, sånn er det hos oss. Det er en grunn til at min arbeidsgiver lar oss beholde bonuspoeng, da det rett og slett er en liten kompensasjon for reisebelastning

Fnate
26-01-2012, 15:42
Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Selvfølgelig. Men den private fordelen ligger først og fremst i at jeg kan sove lenger om morgene når jeg reiser på en av mine 100 årlige jobbreiser, spise frokost i loungen etc.
Arbeidsgiver ser at det gjør meg mer effektiv på reise og før/etter reise. Den frigjorte arbeidstiden er man villig til å betale noe for.

Men for dem som ikke reiser mye i det hele tatt fremstår dette som om vi er en gjeng med bortskjemte tullinger som flesker oss i champagne. Husker med gru hvordan en ansatt i UD med 200 reisedøgn i året fikk tyn fordi han reiste business class til Cape Town.

Med andre ord tror jeg ikke så mange har sympati for "vår syke mor". Men kanskje de kan forstå at det nå burde bli lov å betale litt mer for noe som er bedre. Og det er jo det som er kjernen i saken.

SAS får ikke lov til å selge sin oppgraderte tjeneste og det ribber oss brukerne for et valg.

TOS
26-01-2012, 15:57
SAS får ikke lov til å selge sin oppgraderte tjeneste og det ribber oss brukerne for et valg.

Hvordan skal de selge sin oppgraderte tjeneste kun til de som får nyte godt av disse tjenestene? På innenrikstrafikk er det ingen lounge (enn så lenge), men man sparer kanskje noen minutter i fast track'en? De som betaler for flex innenlands kunne alltids fått tilgang til en lounge når den evt kommer, og gitt kapasitet på de aktuelle flyplassene så kunne man også fått tilgang til fast track. Hva er det som mangler...? (jeg vet sikkert ikke hva jeg går glipp av...;))

TOS
26-01-2012, 15:59
Ja, sånn er det hos oss. Det er en grunn til at min arbeidsgiver lar oss beholde bonuspoeng, da det rett og slett er en liten kompensasjon for reisebelastning

Mitt poeng var at det er arbeidsgivers ansvar å kompensere for ubekvem arbeidstid/lange jobbreiser osv. og at det ikke skulle være nødvendig å få denne kompensasjonen gjennom bonuspoeng. At noen velger å la de ansatte beholde dem er jo fint, men jeg synes ikke man kan bruke ubekvem arbeidstid/reisevirksomhet osv. som et argument for at man må få opptjening av bonuspoeng/status innenlands.

Someone
26-01-2012, 16:00
Hvordan skal de selge sin oppgraderte tjeneste kun til de som får nyte godt av disse tjenestene? På innenrikstrafikk er det ingen lounge (enn så lenge), men man sparer kanskje noen minutter i fast track'en? De som betaler for flex innenlands kunne alltids fått tilgang til en lounge når den evt kommer, og gitt kapasitet på de aktuelle flyplassene så kunne man også fått tilgang til fast track. Hva er det som mangler...? (jeg vet sikkert ikke hva jeg går glipp av...;))

Det av de som flyr mye innenlands med SAS ikke kan få nytte av dette når de reiser utenlands, siden det ikke er lov å gi poeng eller status pga et tullete forbud mot dette

Eller konstaterer jeg at vi er på to forskjellige planeter når det kommer til bonuspoeng, og mener selvsagt du tar feil ;)

robertaas
26-01-2012, 16:14
Djevelen har mange advokater. :stir

Dag Viking
26-01-2012, 17:38
Hvordan skal de selge sin oppgraderte tjeneste kun til de som får nyte godt av disse tjenestene? På innenrikstrafikk er det ingen lounge (enn så lenge), men man sparer kanskje noen minutter i fast track'en? De som betaler for flex innenlands kunne alltids fått tilgang til en lounge når den evt kommer, og gitt kapasitet på de aktuelle flyplassene så kunne man også fått tilgang til fast track. Hva er det som mangler...? (jeg vet sikkert ikke hva jeg går glipp av...;))

Du vet vel godt at det er andre og vel så viktige ting som utenrikslounge og fast-track på utenriks man som innenrikspendler går glipp av pga bonusforbudet?

TOS
26-01-2012, 18:01
Du vet vel godt at det er andre og vel så viktige ting som utenrikslounge og fast-track på utenriks man som innenrikspendler går glipp av pga bonusforbudet?

Hva da? Status gir prioritet ved fulle fly?

Dag Viking
26-01-2012, 18:12
Hva da? Status gir prioritet ved fulle fly?

For eksempel, og jeg har en mistanke om at det er noe som pendlere som legger igjen 6 sifret årlig innenriks ville satt høyere pris på enn poeng på konto.

Chriscross
26-01-2012, 20:30
Synes denne tråden gikk en smule OT. Men hvordan gikk intervjuet?

Fly med oss
26-01-2012, 20:47
Jeg ville prøvd å få med 3 poeng:

Bare 3? Er det ekstra- eller grunnpoeng? :stir

Fly med oss
26-01-2012, 20:49
Sjefen min fløy med SAS fra Bergen til Oslo i går ettermiddag/kveld, og FBI var med på flyet og filmet og intervjuet passasjerer. Det var også en uhøytidelig avstemming med håndsopprekning, om det bør gjeninnføres bonuspoeng på norske flyvninger. Resultatet ble et knapt flertall. Da kan vi vel se frem til at denne filmingen sys sammen med blant annet intervjuet med Robbiedeluxe!

Robbiedeluxe
26-01-2012, 20:57
Da var man hjemme igjen...

Startet dagen med en tidlig flight til CPH, et par møter (selv om hodet mitt kaaanskje var et annet sted), så en relativt tidlig flight hjem (15:25). Landet 16:05ish og ble møtt av NRK rett utenfor flyet med kamera og lys og alt på og med spørsmål (sett inn dagsrevyen-stemme her) "Ja, hvor mange poeng fikk du nå?".

Så bar det av sted til loungen der selve intervjuet skulle finne sted. Jeg hadde på forhånd en anelse om at de ville vise frem den "glamourøse delen" av å reise med status (som den ene journalisten sa off-camera, "her kommer ikke den store delen av befolkningen inn").

Mine mistanker ble raskt bekreftet, da kameracrewet ville ta opp "hverdagslige situasjoner" av meg i loungen -- noe de trodde var at jeg skulle gå bort og hente litt vin og "kose meg" i sofaen. Jeg prøvde å forklare at "that's not how I roll"; når jeg reiser på jobb så er det gjerne to knekkebrød og appelsinjuice samt skrive mailer det går i -- ikke whisky og potetgull.

Så fikk jeg en del spørsmål, typisk "hva betyr fordelene for deg" og "hva slags goder gir dette GULLkortet deg?". Jeg prøvde å vri en del spørsmål over til hva faktisk lojalitet betyr for oss som reiser mye, men er usikker på om jeg fikk dette til -- eller om dette blir klippet bort.

Alt i alt var det en spesiell dag. Jeg håper bare ikke jeg/vi blir latterliggjort, og prøvde mitt beste for å vri spørsmålene over til hva jeg synes er relevant. En gang ble jeg brutt fordi jeg "snakket for mye" -- de ville vite fordelene ved mitt EBG i stikkordsform... :rolleyes:

Jeg er skeptisk, men vi får se. Dette blir sendt ila. februar på FBI. Antar jeg får beskjed nærmere, så jeg kan poste det her...

ex_trd
26-01-2012, 21:20
Da var man hjemme igjen...

Startet dagen med en tidlig flight til CPH, et par møter (selv om hodet mitt kaaanskje var et annet sted), så en relativt tidlig flight hjem (15:25). Landet 16:05ish og ble møtt av NRK rett utenfor flyet med kamera og lys og alt på og med spørsmål (sett inn dagsrevyen-stemme her) "Ja, hvor mange poeng fikk du nå?".

Så bar det av sted til loungen der selve intervjuet skulle finne sted. Jeg hadde på forhånd en anelse om at de ville vise frem den "glamourøse delen" av å reise med status (som den ene journalisten sa off-camera, "her kommer ikke den store delen av befolkningen inn").

Mine mistanker ble raskt bekreftet, da kameracrewet ville ta opp "hverdagslige situasjoner" av meg i loungen -- noe de trodde var at jeg skulle gå bort og hente litt vin og "kose meg" i sofaen. Jeg prøvde å forklare at "that's not how I roll"; når jeg reiser på jobb så er det gjerne to knekkebrød og appelsinjuice samt skrive mailer det går i -- ikke whisky og potetgull.

Så fikk jeg en del spørsmål, typisk "hva betyr fordelene for deg" og "hva slags goder gir dette GULLkortet deg?". Jeg prøvde å vri en del spørsmål over til hva faktisk lojalitet betyr for oss som reiser mye, men er usikker på om jeg fikk dette til -- eller om dette blir klippet bort.

Alt i alt var det en spesiell dag. Jeg håper bare ikke jeg/vi blir latterliggjort, og prøvde mitt beste for å vri spørsmålene over til hva jeg synes er relevant. En gang ble jeg brutt fordi jeg "snakket for mye" -- de ville vite fordelene ved mitt EBG i stikkordsform... :rolleyes:

Jeg er skeptisk, men vi får se. Dette blir sendt ila. februar på FBI. Antar jeg får beskjed nærmere, så jeg kan poste det her...

Husk at vi bor i sosialistiske Norge, alle ting som har et fnugg av eksklusivitet er SVÆRT kontroversielt her. Ikke overrasket om de vinkler det ufordelaktig. Nordmenn blir jo gale av sjalusi bare du sitter i råtne Economy Extra intra-Skandinavia.

robertaas
26-01-2012, 22:01
Kampanjejournalistikk kalles det. De var ikke interessert i hva du mente, men ønsket bare å bruke deg som eksempel for å få frem hva de mente.

robertaas
26-01-2012, 22:09
Nordmenn blir jo gale av sjalusi bare du sitter i råtne Economy Extra intra-Skandinavia.Fløy engang charter med SAS og det var utsolgt for vanlige seter så jeg måtte ta en litt dyrere billett på Economy Extra. Satt alene på en treseter og fikk gratis servering. Bak meg var det fullt på alle radene og flere prøvde å flytte frem ved siden av meg og ble stadig avvist av flyvertinnene. Det var nesten lynsjestemning ombord og det kom mange syrlige kommentarer.

BårdK
27-01-2012, 00:14
Du klarte deg sikkert kjempebra, Robbiedeluxe. Blir spennende å se ansiktet bak nicket.

Ellers mener jeg at det er helt greit at journalistene har en vinkling når det gjelder illustrasjoner, men ikke dersom ulike sider ikke kommer frem i selve debatten som følger. FBI pleier å la de ulike interessene få debattere direkte, så det går nok bra.

Ellers flyr jeg mest i C/Z selv (bestanding intekontinentalt), men har ikke til dags dato opplevd hverken misunnelse eller noe annet negativt fra andre reisende. Problemet er snarere at man ikke får den serivcen fra flyselskapet man betaler for når det ofte er snakk om 3-4 ganger av prisen for en økobillett (og jeg betaler stort sett mellomlegget mellom øko- og biz av egen lomme).

hanswest
27-01-2012, 12:49
Skal bli interessant å se innslaget om dett på FBI.
Det ble mye skriving om priser her, oppgaven til Konkurransetilsynet er vel ikke å arbeide for å holde prisene på ulike produkter til ulike markeder hverken oppe eller nede, men å sørge for at konkurransen i de ulike markedene fungerer på en "rettferdig" måte.
Også flyselskap må få lov til å konkurrere med hverandre ved bruk av ulike virkemidler ovenfor ulike kundegrupper? Noen ønsker å konkurrere med skinnseter og internet, noen med gratis bagasje ombord, andre med gratis seteplassering, noen med bonusprogram, andre med billige reiser, noen med lilla fly, noen med unge flyvertinner osv osv, og de fleste selskapene bruker ulike kombinasjoner av virkemidler mot sine ulike kundegrupper. Når jeg er pappa som skal bestiller tur til jentene ned til onkel er jeg en annen kunde enn når jeg bestiller min jobbreise nr 57 i år, når jeg skal ha med hele familien på billig ferie, uten at reisemålet er viktig, er jeg en annen kunde.
Greit nok at vi tror at bonuspoeng innenriks vil øke prisene på flyrieser, men vil de ødelegge konkurransen mellom flyselskapene? Det er vel det Konkurransetilsynet skal finne ut av?

Twin Otter
08-02-2012, 20:51
Nå er det innslag om bonuspoeng i NRK1.

Robbiedeluxe
08-02-2012, 21:02
...og der var det over :)

Twin Otter
08-02-2012, 21:06
...og der var det over :)

Legges vel ut på nett-tv om ikke så veldig lenge.

http://www.nrk.no/nett-tv

Robbiedeluxe
08-02-2012, 21:07
Var litt som forventet, ingen av argumentene kom med :)

Mjolnir
08-02-2012, 23:25
Legges vel ut på nett-tv om ikke så veldig lenge.

Her er det: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/825657/

Litt usikker på hvem som vant debatten. SAS som besvarer spørsmål om billettene blir dyrere med hvor feigt det er for nordlendinger som ikke får bonus, eller DY som besvarer spørsmål om SAS ikke bør få lov å konkurrere med bonusprogrammet sitt med å skryte over wifi :p

Utflyttet
08-02-2012, 23:42
Var litt som forventet, ingen av argumentene kom med :)

Huff og huff for en luksusløve du er, din overklassesnik. ;)

Det var, som forventet, en ganske vinklet fremstilling, dessverre.

Skulle likt å sett hva de hadde fått ut av det faktum at jeg satt med et glass OK sjampisen til frokosten min i morges.

-A

LN-MOW
08-02-2012, 23:53
Det var vel kanskje noen som også reagerte på at DY klaget på 'koblingen' SAS-Widerøe nordpå. Sannheten er jo at det er DY som ikke vil interline. Da blir det litt feil å syte som Skjeldam gjorde her.

Hpkris
09-02-2012, 00:14
Tåplig å stå i studio å krangle slik de gjorde. Virka desperate begge to etter å få ordet. Men så jo luxus Robbie klarte å få seg et glass vin på tv da :D

robertaas
09-02-2012, 00:25
Var litt som forventet, ingen av argumentene kom med :)Joda, de fikk med argumentet ditt om at du når som helst kunne ta deg en gratis weekend-tur til New York.

TOS_EBG
09-02-2012, 11:42
Det var vel kanskje noen som også reagerte på at DY klaget på 'koblingen' SAS-Widerøe nordpå. Sannheten er jo at det er DY som ikke vil interline. Da blir det litt feil å syte som Skjeldam gjorde her.

Ser at Skånvik er ute og hevder det samme i et debattinnlegg i dagens Nordlys(9. feb), så det må jo være enkelt for SAS/WF å imøtegå dette og kjøre på at DY velger å ikke interline med WF i nord.

Det burde jo være enkelt å kjøre en kampanje hvor man viser til at SAS/WF interliner med konkurrenter som BA, AA, etc., men at DY nekter å gjøre det samme og dermed bevise av at DY i virkeligheten "driter" i de WF kundene som ønsker en gjennomgående reise, men som de uttrykker sin store "bekymring" for er innelåste. KM Johansen fikk vel ut en halv setning om det i FBI programmet, men her bør det være potensiale for hardere kjør.

PS! Roberto, den New York kommentaren var litt over the top;) du skulle latt rødvinen ligge sånn at "gulltunga" hadde hatt litt bånd på seg. :up:

SAS-Steward
09-02-2012, 12:10
Etter å ha sett debatten et par ganger, så blir jeg skremt over DY sin mann der.
Han sier først at det KUN bør konkureres på pris, for¨så å snakke om produkt konkuranse. Videre svarer, eller for ikke lov til å svare, på hvorfor DY ikke ønsker interlining med WF i nord-Norge.

Helt enig med eget selskap her, hvorfor får vi lov å servere frokost og kaffe gratis, men ikke tilby bonus. Eller ha et kolli gratis bagasje.
Eller til alle kverrulanter, alt dette "innkludert" ;-)
Det koster også endel kroner.

JA til bonus på alle ruter, så kan folk selv velge hva de ønsker, og skulle det bli slik at SAS øker prisene sine.
Så betyr ikke det at Norwegian MÅ følge etter å øke sine priser.

TOS
09-02-2012, 12:21
Helt enig med eget selskap her, hvorfor får vi lov å servere frokost og kaffe gratis, men ikke tilby bonus. Eller ha et kolli gratis bagasje.
Eller til alle kverrulanter, alt dette "innkludert" ;-)
Det koster også endel kroner.

JA til bonus på alle ruter, så kan folk selv velge hva de ønsker, og skulle det bli slik at SAS øker prisene sine.
Så betyr ikke det at Norwegian MÅ følge etter å øke sine priser.

Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.

Som nevnt mange ganger før: Bonus har den egenskapen at den store verdien av dette betinger at man samler mye av sitt kjøp av reiser i et selskap. Kaffe får man uansett ombord hos SAS, uavhengig av om det er første gang eller 100. gang man flyr med selskapet. En gratis koffert likeså. WiFi likeså. Det er forskjellen, og denne forskjellen er årsaken til at et aspekt ved konkurransen behandles særskilt. Det er ikke den eventuelle kostnaden ved å dele ut bonuspoeng som er prisdriveren.

SAS-Steward
09-02-2012, 16:15
Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.

Som nevnt mange ganger før: Bonus har den egenskapen at den store verdien av dette betinger at man samler mye av sitt kjøp av reiser i et selskap. Kaffe får man uansett ombord hos SAS, uavhengig av om det er første gang eller 100. gang man flyr med selskapet. En gratis koffert likeså. WiFi likeså. Det er forskjellen, og denne forskjellen er årsaken til at et aspekt ved konkurransen behandles særskilt. Det er ikke den eventuelle kostnaden ved å dele ut bonuspoeng som er prisdriveren.

Her berører du hele essensen i dette.
Om SAS øker prisene så er dette en ulempe for de som reiser med SAS, men de kan da selv velge å reise med f.eks Norwegian.
Å ja bonus er designet for at de som reiser mest, og er lojale. Som de fleste andre bonus og lojalitetsprogrammer.

Og antall poeng utarbeides i prinsipp etter hvor mye du betaler.
Det er et vist antall poeng per strekning, som står i forhold til bookingklasse, og dermed pris.

I Eurobonus, kan man også samle poeng ved å bruke et kredittkort knyttet til programmet til å samle poeng på alle kjøp.
Hadde nå en bekjent for ikke så lenge siden som fløy en t/r London, på poeng ene og alene opparbeidet seg via kjøp med et kort.
Han hadde ikke fløyet med SAS i det hele tatt, annet en innenlands.

Mange av de analysene du viser til her, og i en annen tråd bruker stort sett (slik jeg har tolket det) Miles eller avstand for å beregne poeng.
Da uavhengig av bookingklasse.
Men selv der er det jo slik at i f.eks i USA, om du kjøper en første klasse billett så får du dobbelt antall miles eller så.

Tommy777
09-02-2012, 17:09
Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.
.

Da er det jo ikke problematisk, slik er jo systemet allerede i dag basert på pris:

Lav økonomi: 25%
Dyrere økonomi: 100%
Fullpris/Fleksibelt: 200%

Tommy777
09-02-2012, 17:10
Roberto Roberto Roberto.. Du er er herved bekreftet som tommy777 den yngre. ;)

TOS
09-02-2012, 17:11
Da er det jo ikke problematisk, slik er jo systemet allerede i dag basert på pris:

Lav økonomi: 25%
Dyrere økonomi: 100%
Fullpris/Fleksibelt: 200%

Terskelverdiene 20.000 poeng for sølv (neppe noe å trakte så veldig etter - basert på egen erfaring...) og 45000 poeng for gull (som det ser ut til at mange verdsetter). That is one of the challenges...;)

SudCaravelle
09-02-2012, 17:12
Roberto Roberto Roberto.. Du er er herved bekreftet som tommy777 den yngre. ;)

Oj.. var de en slik kjekkas i dine yngre dager mr 7? ;)

Tommy777
09-02-2012, 17:19
Terskelverdiene 20.000 poeng for sølv (neppe noe å trakte så veldig etter - basert på egen erfaring...) og 45000 poeng for gull (som det ser ut til at mange verdsetter). That is one of the challenges...;)

Dersom opptjeningen hadde vaert etter forbruk, ville ikke opptjeningen vaert annerledes overhodet. Vet ikke helt hvor du vil her.

Tommy777
09-02-2012, 17:25
Oj.. var de en slik kjekkas i dine yngre dager mr 7? ;)

Ikke så slank og mørkhudet og med en GT istedetfor en rødvin i hånden kunne det vært meg, oh jess. Robban og jeg har mye til felles: Jeg drev også og pendlet flere dager i uken til Stockholm på den alderen.

TOS
09-02-2012, 17:27
Dersom opptjeningen hadde vaert etter forbruk, ville ikke opptjeningen vaert annerledes overhodet. Vet ikke helt hvor du vil her.

Poenget er at den virkelige verdien av bonus får man når man overstiger den øvre av disse terskelverdiene. Bonuspoeng per se er mindre problematisk dersom det ikke er slik at det er slik at det er terskelverdier for uttak av bonus (mindre problem nå som man kan håve inn bonuspoeng ved bruk av kredittkort), og terskelverdier for status. Det gjør at man ønsker å samle sine poeng i en kurv (jeg ser bort fra racere som deg, som reiser såpass mye at dere kan erhverve status i flere programmer). Dette har iallefall vært plukket frem tidligere som et problem med bonusordningene i luftfarten. Cashback, som DY tilbyr og som ligger implisitt i SAS credits, er mindre problematisk, fordi dette ikke har en innelåsende effekt.

NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).

Tommy777
09-02-2012, 17:28
Poenget er at den virkelige verdien av bonus får man når man overstiger den øvre av disse terskelverdiene. Bonuspoeng per se er mindre problematisk dersom det ikke er slik at det er slik at det er terskelverdier for uttak av bonus (mindre problem nå som man kan håve inn bonuspoeng ved bruk av kredittkort), og terskelverdier for status. Det gjør at man ønsker å samle sine poeng i en kurv (jeg ser bort fra racere som deg, som reiser såpass mye at dere kan erhverve status i flere programmer). Dette har iallefall vært plukket frem tidligere som et problem med bonusordningene i luftfarten. Cashback, som DY tilbyr og som ligger implisitt i SAS credits, er mindre problematisk, fordi dette ikke har en innelåsende effekt.

NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).

Vi tar det i den andre traaden. er litt busy paa morran, vil catche up der senere i dag.

LN-MOW
09-02-2012, 17:33
NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).

Dette var kanskje det eneste ordentlige poenget som kom ut av reportasjen. Som Roberto sa: Man er lojal - men kun så lenge man får det man vil ha.

Dag Viking
09-02-2012, 20:28
Ingen som har kommentert at det er et annet forummedlem som sa mye fornuftig i reportasjen?

TOS
09-02-2012, 20:31
Dette var kanskje det eneste ordentlige poenget som kom ut av reportasjen. Som Roberto sa: Man er lojal - men kun så lenge man får det man vil ha.

Det er sikkert helt korrekt. Innenlands i Norge er i imidlertid valgmulighetene noe begrensede...;)

LN-MOW
09-02-2012, 20:35
Det gjelder ikke bare fly - men f.eks. hotell også. Og der kan man bonusere så mye man vil ...

Tommy777
09-02-2012, 21:01
Ingen som har kommentert at det er et annet forummedlem som sa mye fornuftig i reportasjen?

Se og hoer egoet til Robban vant fokuset ;)

La selvsagt merke til Roffe -- uten roedvin, men konfortabelt paa foerste rad og mye fornuftig aa si

LN-KGL
10-02-2012, 01:13
Kanskje det er på tide å se på hvordan Eurobonus virker for to forskjellige kategorier reisende? Jeg har sett på et scenario hvor to personer flyr en dag fra OSL til LHR og neste dag LHR til OSL, og slik forsetter de hver dag med start 1. mars i år. Begge starter en frisk Eurobonus-konto og en flyr dagens billigste Economy-billett og den andre flyr billigste Business-variant.

La oss så starte tidslinjen for den Business-reisende:

- 9. mars oppnår vedkommende sølvfarge på kortet og går fra 2400 poeng til 2760 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 38 667 til billetter.

- 18. mars oppnår vedkommende gullfarge på kortet og går fra 2760 poeng til 3000 for en enveisflytur. På dette tidspunktet har den Business-flygende lagt ut kr 75 550 til billetter.

- 20. mars har han inntjent sin første tur/retur i samme klasse til LHR fra OSL. For å oppnå dette så har vedkommende kjøpt billetter for kr 83 404. For å ta ut denne t/r-reisen må vedkommende betale kr 1 129 i avgifter etter 1. april (britisk APD går opp denne datoen), så nettoverdien av denne bonusreisen er kr 7 076 som tilsvarer 8,4% rabatt som helhet. Bonusreisen spares til sommerferien.

- 5. april blir neste bonusreise inntjent. Da er det betalt totalt kr 148 826 i billetter og fra nummer 1 til 2 av bonusreisene gikk det med kr 65 422 brutto. På den måte blir rabatten mellom 1 og 2 på hele 10,6%

- 22. april kommer neste bonus-t/r-reise i Business. Nå er totalt kr 218 390 betalt til billetter og rabatten er nå 10,0%. Denne rabatten varierer mellom 10,6% og 10,0% videre utover siden de 3000 poengene en får per flytur ikke går direkte opp i de 50 000 poeng en t/r til LHR fra OSL "koster".

- 9. mai kommer nr. 4 t/r - totalt kr 288 308

Men nå får vi ta for oss turisten på tur til London:

- 20. mars oppnår turisten sølvstatus på bakgrunn av 20 enkelt-reisers-regelen som gjelder for Norge. På det tidspunkt har turisten kjøpt billetter for kr 17 899 og sammenlignet med den Business-reisende har han benyttet bare omtrent halvparten til billetter for sølvet.

- 4. april er det gull på turisten med 35 reiser og kr 33 122 totalt til billetter. Poengmessig er statusen etter denne dagens flytur 11 400 poeng er det langt unna noen bonus-reise på samme strekket som er 30 000 poeng for en t/r

- 23. mai har endelig turisten endelig nok poeng til en t/r-reise til LHR i turistklassen. For å få til det har vedkommende kjøpt billetter til 42 t/r-reiser og betalt kr 77 079. Verdien av bonus-t/r-reisen er ikke stor - bruttoverdi kr 1 845 (gjennomsnittspris betalt gjennom disse 84 dagene) og for å få ut denne reisen må turisten betale kr 895 i avgifter. Med andre ord er nettoverdien kr 940 hvilket tilsvarer en rabatt på 1,2%.

Det vi ser ut fra informasjonen ovenfor er at Eurobonus er i virkeligheten designet for den forretningsreisende som kan benytte arbeidsgiverens penger for å få noen gratis feriereiser (som Finansavisen skrev i går at dette ikke oppgis som skattbar inntekt av bedriftene). I hvor stor grad ansatte benytter disse bonusreisene i bedriftssammenheng vites ikke.

For turisten er statusen med Eurobonus å få metallfarge på kortet, og er man riktig råflott greier man å få tilgang til lounger med gull. Bonusreiser kan de fleste turister se langt etter, og jeg tror at utrolig mange poeng går ut på tid med mindre surt tjente poeng benyttes til å kjøpe BOB.

Nå kan dere forsette med den vanlige på den ene siden på den andre siden. Jeg tror i hvert fall jeg nå kan identifisere hvem som tilhører hvilken leir, og om man kaller det å være lojal eller kjøpt er hipp som happ.

Dag Viking
10-02-2012, 01:25
Kanskje det er på tide å se på hvordan Eurobonus
For turisten er statusen med Eurobonus å få metallfarge på kortet, og er man riktig råflott greier man å få tilgang til lounger med gull. Bonusreiser kan de fleste turister se langt etter, og jeg tror at utrolig mange poeng går ut på tid med mindre surt tjente poeng benyttes til å kjøpe BOB.



Man skal ikke bruke så veldig mye på et cobrandet kredittkort hvert år før man har råd til 2 personer til New York eller Tokyo en gang hvert eller annethvert år. Jeg tjente vel ca 10% av mine bonuspoeng i fjor i lufta. Man kan gjerne regne på verdi og rabatter, men for meg blir det noe spesielt. Verdien av fordelene ved gullkortet er mye større enn verdien av poengene det gir.

JoeW
10-02-2012, 02:03
Og nå er det da svært mange foretningsreisende som i det daglige benytter økonomi-billetter....

LN-KGL
10-02-2012, 02:41
Er selv i en bedrift der økonomibilletter er hverdagen, og det er bare en håndfull som innehar noe annet enn normalfargen på kortene og de har enten Flying Blue eller Royal Orchid.

Discus
10-02-2012, 03:25
Det vi ser ut fra informasjonen ovenfor er at Eurobonus er i virkeligheten designet for den forretningsreisende som kan benytte arbeidsgiverens penger for å få noen gratis feriereiser (som Finansavisen skrev i går at dette ikke oppgis som skattbar inntekt av bedriftene). I hvor stor grad ansatte benytter disse bonusreisene i bedriftssammenheng vites ikke.


Gjorde en kjapp kalkulasjon på DY hvis man har DY-Visa-kortet i tillegg (så får du evt. korrigere med desimaler om jeg har regnet feil).

Ca. 2.5% rabatt på lavprisbilletter (utgangspunkt t/r London for 908 kroner) og ca 19% rabatt på fullprisbilletter (t/r OSL-LGW kr. 6808 kroner)

Her får "den frekke forretningsmann" nesten 1300 kroner inn på kontoen for hver London-tur med fullprisbillett, det tilvarer en gratis billigtur inkl. setevalg og bagasje som bonus. Kjøper han på 199-kroners-salg kan han ta med forretningskvinnen sin også. Hvis vedkommende er så "uheldig" å ikke bruke eget Visa-kort til å kjøpe billetten så ender man opp med rundt 9% rabatt, 637 kroner inn på konto etter en fullpristur.

TOS
10-02-2012, 10:24
Disse rene cashbacks som man får er nokså uproblematiske, så lenge disse kan brukes enten delbetaling mot fremtidige reiser og så lenge kreditten ikke går ut på dato. Eurobonus er ikke en slik cashback løsning, men SAS credits er tilsvarende (men for bedrifter). At Eurobonus har en verdi er greit nok, men verdien av å samle bonuspoeng på reiser er størst når man oppnår status (dvs det er statusen, ikke poengene isolert sett, som skaper det største problemet). De som reiser nok til å oppnå status er nok også betydelig mer verdifulle kunder enn mange av de andre, så effekten av å miste disse er stor i forhold til lønnsomheten (og dermed potensielt på konkurransen i markedet).

Discus
10-02-2012, 10:41
Hensikten min var bare å illusterer at DYs tall også, og at de har et ganske godt program for de som kjøpe de dyreste billettene, og at de som ønsker å spekulere i mange gratisreiser faktisk kan dra større fordeler ut av DY enn de andre "old-fashioned"-selkapene.

Disse rene cashbacks som man får er nokså uproblematiske, så lenge disse kan brukes enten delbetaling mot fremtidige reiser og så lenge kreditten ikke går ut på dato. (Min utheving)

Saksopplysning: Norwegians CashPoints er kun gyldige i inntil tre år.

TOS
10-02-2012, 10:55
Hensikten min var bare å illusterer at DYs tall også, og at de har et ganske godt program for de som kjøpe de dyreste billettene, og at de som ønsker å spekulere i mange gratisreiser faktisk kan dra større fordeler ut av DY enn de andre "old-fashioned"-selkapene.


Jeg ser det poenget, og hvis det er antall gratisreiser som er målsettingen så er dette opplysende. Jeg tror imidlertid som nevnt at verdien av status er betydelig større for de gode kundene enn gratisreiser.