PDA

View Full Version : Flyplassbytte i Paris: CDG-ORY T/R


K3nn7
24-01-2012, 08:09
Har booket meg en tur som mest sannsynlig vil innvolvere flyplassbytte i Paris. Noen som har gjort dette? Har skjønt det sånn at man kan bruke enten tog eller busser som Air France kjører. Trenger forøvrig ingen info om hvor elendig CDG er, det veit jeg allerede! Hører gjerne litt om hvor lang tid det tar med de forskjellige alternativene, og hva som personlig anbefales komfortmessig osv. Hvis noen tilfeldigvis skulle vite hvordan trafikken gjennom Paris er mellom 09:00 og 11:00 hører jeg gjerne også om det.

robertaas
24-01-2012, 08:14
Har også dett på alternativer som involverer en slik transit så jeg ville gjerne visst hvordan innsjekket bagasje blir håndtert under en slik transit.

dc-8-63
24-01-2012, 09:21
Rent tidsmessig er nok toget det beste alternativet - det går på rute og er effektivt - ikke det mest komfortable (det blir ofte svært fullt gjennom Paris) - Det finnes en slags ekspress som stopper på 4-5 stasjoner før sentrum fra CDG (har aldri fortsatt så jeg vet ikke om det går ekspress ut til ORY) Bussene er nok mer komfortable, men trafikken kan være temmelig ille også ved 09:00 tiden. Men vil tro at bussene til ORY kjører rundt Paris og er mindre utsatt (men har møtt køen allerede 5 minutter etter at vi kjørte fra CDG såingenting er sikkert).

robertaas
24-01-2012, 10:16
Er det dedikerte busser mellom flyplassene? Må disse betales i tillegg? Hvor lang tid tar disse? Og hvordan var det med innsjekket bagasje?

Har som sagt vurdert samme connection og fant da ikke relevant info.

dc-8-63
24-01-2012, 11:33
Det er dedikerte busser som kjører nonstop, om du kommer fra eller skal til en av disse destinasjonene
Quote
If you are transferring from/to Fort-de-France, Pointe-à-Pitre, Reunion or Cayenne leaving from or arriving at Paris-Orly, you can take advantage of a free transfer service via Air France coach between Paris-Charles de Gaulle and Orly. (Dette gjelder transfer AF/AF)

AF Transfer desk gir deg en Buss voucher. Reisetid er oppgitt til 50 minutter - men vil nok legge på litt før kø og ventetid på bussen. Avhengig av tid på døgnet er det vel 20 - 30 minutter melleom avgangene - Det er Les Cars Air France Line 3 som går Nonstop mellom CDG og ORY og hvis en ikke kvalifiserer til gratis transfer koster det vel rundt 20. Euro (Toget (RER) koster nok 12.00 Euro (Euro 8 inn til Paris fra CDG).

JoeW
24-01-2012, 12:45
Og bagasjen maa du transfer selv.

Mugnas
24-01-2012, 13:11
Ja, jeg benyttet busstilbudet selv i fjor ifm mellomlanding til Fort-de-France. Det som står over stemmer.

Ulempene er oppsummert;
* Du må hente ut baggasje på CDG og sjekke inn på nytt på Orly
* Bussen gikk bare en gang per time
* Den går rundt Paris sentrum på motorveien. Vi ankom midt på dagen, så trafikken var ok - men sikkert en del kö i rushtrafikken. Vi brukte vel ca 60 minutter.
* Du kan få gratis bussvoucher i en luke, men köen var såpass lang at vi heller betalte på bussen for å rekke neste buss i og med at det er en time mellom hver

Tror vi hadde ca 3 timer transfer, det gikk greit. Men må jo si at det var ganske stressende...

robertaas
24-01-2012, 14:31
Og bagasjen maa du transfer selv.For meg er i alle fall det en showstopper.

jb1
24-01-2012, 14:39
Du kan ta toget. Du tar først flytoget Orlyval som går til begge terminaler på Orly. Du bytter til lokaltoget RER (linje B) på Antony-stasjonen. RER B går direkte til CDG, men pass på at du velger tog med CDG som endestasjon da linjen deler seg nord for Paris. Jeg har også tatt buss mellom ORY og CDG, det fungerte også greit. Du kjører på ringveien rundt Paris, men trafikken er uforutsigbar. Har du mye bagasje ville jeg tatt bussen.

K3nn7
24-01-2012, 17:07
Tusen takk for tips og innspill folkens! Det høres litt fristende ut å ta toget, og siden det er snakk om en helgetur tror jeg ikke baggasjemengden akkurat kommer til å være så formidabel ;)

K3nn7
12-02-2012, 20:18
Endte opp med å booke tilslutning til Paris med BA siden de flyr LHR-ORY! Tanken på en tur gjennom Paris i morgen- og formiddagsrushet blei litt lite fristende.