View Full Version : DY med "mellomlanding" i London
Basse-HAU
22-01-2012, 09:03
DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette :lol:. Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?
Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.
http://www.h-avis.no/nyheter/matte-lande-i-london-1.6728922
Hadde det ikke vært mulig å få disp for å fortsette til HAU?
Hviletidbestemmelsene er etterhvert absolutte, ingen snarveier å ta når max er nådd ihht. reglene. Vil tro det var kaoset på Vestlandet i går morges med laaange de-ice køer som bidro.
Tally-Ho
22-01-2012, 09:19
DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette :lol:. Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?
Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.
---
Med forbehold om at artikkelen er riktig, og uttalelsene fra firmaet stemmer, så er det bare positivt at DY's personell følger de myndighetspålagte arbeidstidsbestemmelsene.
Så kan man alltids påpeke at planleggingen i utgangspunktet ikke skal være så stram at man ikke tåler en deicing.
Den store forskjellen her på f.eks charteroperatørene Thomas Cook Scandinavia / TUI og DY er at de to førstnevnte alltid på vinteren flyr fra Norge med overnattinger for crew der nede, da man ikke tar sjansen på slike hendelser som dette. Jeg tror både DY og SAS kjører mye turnarounds, men andre vet sikkert mer om dette.
Tally-Ho
Så kan man alltids påpeke at planleggingen i ut
Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.
Jarlabanke Vking
22-01-2012, 09:25
Skulle de fått utdelt telt og sovepose mener du? :lol:
Basse-HAU
22-01-2012, 09:26
Då spørs det litt på hvor individet kom ifra når den sko til LPA, de-ice kø på HAU? Jaja, hvis det er to etter hverandre på HAU så kan det gå litt tid... :p
Tally-Ho
22-01-2012, 09:28
Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.
---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!
Tally-Ho
Det låter mycket märkligt att ett flygbolag baserat i Norge inte tar höjd för avisning i trafikprogrammet. Snö i skandinavien på vintern är ju inget ovanligt direkt.
Se & lär från Novair, Thomas Cook & TuiFlyNordic blir mitt råd till DY.
Dette har vel også skjedd før, og skjer sikkert igjen (og vi har minst en tråd om det (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=56787))
Uansett ser det ut som DY/Star Tour hadde organisert seg og fikk tatt vare på pax-en.
Basse-HAU
22-01-2012, 09:46
Ser ut til at pax er fornøyd med innkvartering
http://www.h-avis.no/nyheter/stralende-fornoyd-med-hilton-1.6728932
---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!
Tally-Ho
Joda, du har selvsagt rett, men samtidig også feil. Forskjellen på dere og f.eks. DY, er at dere driver med charter som levevei, mens DY fyller ledig kapasitet til dette, i hovedsak en dag i uken. Dere vil dermed ha oftere flygninger innom Holmene, og har bedre mulighet til å kunne legge opp en fornuftig plan for crew. DY, med en flygning i uken, vil enten måtte sende crew passivt hjem igjen, eller la de ligge en uke. Det er dårlig butikk i en bransje der marginene fra før er svært lave.
scarebus
22-01-2012, 10:20
DY har langt flere enn én ukentlig fra Kanari til Skandinavia. De kunne derfor laget V- eller W-slinger som hadde bidratt til å unngå slike tighte feller og som derfor ville kunne garantere kvaliteten på produktet: "en feilfri og trygg reise fra LPA til Norge" også i vinterhalvåret. Poenget er at denne kvaliteten koster penger, slik som i alle andre sammenhenger. Og denne ruta er sikkert en av flere hvor det er lagt inn et lavt anbud for å underby Star Tours eget flyselskap. Det er garantert en iskald og økonomisk kalkulering av "risiko" som ligger bak, og selvsagt vil det innimellom slå ut negativt.
Hvem betaler forresten for dette gildet? Er det DY selv så går de vel pent i minus. Er det Star Tour som må dekke dette, så spørs det vel om ikke slike hendelser noteres bak øret til neste gang de skal "shoppe". Tviler på at kundetilfredsheten er særlig høy for de 86 kundene som måtte innom et flyplasshotell etter 3-4 timer i lufta.. ;)
I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.
Flyet fra Haugesund var nedom på SVG for fuel. Der sto det en liten time. Og det er jo verdifull tid tapt.
Basse-HAU
22-01-2012, 11:14
Er ikke rullebanen langt nok til en full lastet 738 på HAU ? Siden de også var nedom SVG.
Da visste de allerede at dette lå i grenseland allerede på SVG, og kanskje fått lagt litt om på ting og tang.
scarebus
22-01-2012, 11:20
I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.
Det er jo akkurat det de da ikke trenger å gjøre.
Det er jo akkurat det de da ikke trenger å gjøre.
?? Den skjønte jeg ikke. Mener du de slipper å ha crew liggende en uke om de skifter på flygingene fra alle provinsbyene?
Crew-base pa LPA og problem er löst... Sa enkelt er dette...
Enkelt? Har du ikke lest tråden om mulig crew-base i Malaga? :)
scarebus
22-01-2012, 11:40
?? Den skjønte jeg ikke. Mener du de slipper å ha crew liggende en uke om de skifter på flygingene fra alle provinsbyene?
Ja, hvordan løser de ikke BOO-LPA?
scarebus
22-01-2012, 11:42
FDP-limit er den samme uavhengig om basen er OSL eller LPA :)
ja, men har du crew der nede, sa har du det enkelt a bytte dem pa LPA ;)
scarebus
22-01-2012, 12:22
Hehe joda, men om LPA-crewet flyr til BGO eller TRD også blir stående i 2 timer pga stengt rullebane og de-ice da?
Ja, hvordan løser de ikke BOO-LPA?
Det er bare et fåtall av slinger som flys turnaround til Kanariøyene. De fleste slinges med overnatting. På lørdager har DY hele 14 fly på LPA fra diverse destinasjoner, både charter og rute.
Noen crew ligger over på LPA, noen sendes til TFS, overnatter der og flyr hjem til Skandinavia på søndager.
Slingen fra BOO går slik: ( og flyes av kun OSL og TRD basert crew )
TRD-BOO-LPA- overnatting - LPA-TRD. Nytt crew på LPA flyr LPA-BOO.
Lørdager er den store "byttedag" på charter på LPA mens på TFS er det søndager.
Tviler på at kundetilfredsheten er særlig høy for de 86 kundene som måtte innom et flyplasshotell etter 3-4 timer i lufta.. ;)
Iflg. artikkelen referert over var det hvertfall noen som var fornøyd med å bo på Hilton.
Er ikke rullebanen langt nok til en full lastet 738 på HAU ? Siden de også var nedom SVG.
Da visste de allerede at dette lå i grenseland allerede på SVG, og kanskje fått lagt litt om på ting og tang.
Mange ruter opererer selvfølgelig "litt i grenseland", men når det skjer ting flere plasser forsøker man å gjøre det beste ut av det. Her kan det jo være en kombinasjon av mer enn akkurat de-ice-problemer i Norge som medførte problemene.
Ofte kan noen bli rammet av "rare" løsninger, men totalen her er jo ikke katastrofe dersom det var 86 pax som fikk en natt i UK. Rart det et skal bli som fryktelig mye styr rundt dette, mens om et reiseselskap med buss som må bytte buss, ha en ekstra pause eller overnatte en plass pga. dårlig være og kjøre-hviletidsbestemmelser eller vektproblemer så er det en "ikke-sak".
Da var LN-NOO i lufta igjen som NAX3KW over Nordsjøen - ETA HAU 1420
Vi får håpe at både mannskap og passasjerer har hatt seg en god engelsk frokost før avgang.
Akkurat det samme skjedde for noen uker tilbake på LPA - AES....
Sånn er'e bare - det vil alltid være uregelmessigheter og man kan ikke ta høyde for alt. Bra løst av Norwegian og det ser ut som at de fleste er fornøyde.
LN-NOO landet for noen få minutter siden på OSL i ferry fra HAU som DY8663
Det er noen detaljer i denne tråden som er litt unøyaktig. Crewet på denne flighten starter dagen på OSL med rute til HAU. Deretter skal de gå tur-retur LPA. Når de da må om SVG for fuel og blir stående litt i kø der går tiden ut.
Det er nok flere pax ombord enn 86. Det var Startour som hadde det antallet. Ving har også pax ombord og jeg tror at de fyller resten av pax-kapasiteten.
SK flyr også -800 til LPA, men de bruker maskinene med 150 seter og har etter det jeg har observert ikke måtte lande underveis for fuel.
SK har også hatt arbeidstidproblemer på en liknende rute tidligere (for noen år siden) hvor man var avhengig av at alt gikk på skinner for at det skulle gå rundt. Hvis man tidlig nok så at det ikke kom til å gå på arbeidstid ble det sendt passivt crew til London som fløy fly og pax til Oslo, mens crewet måtte tilbringe natten i London.
sail4fun
22-01-2012, 20:33
Det er noen detaljer i denne tråden som er litt unøyaktig. Crewet på denne flighten starter dagen på OSL med rute til HAU. Deretter skal de gå tur-retur LPA. Når de da må om SVG for fuel og blir stående litt i kø der går tiden ut.
Det er nok flere pax ombord enn 86. Det var Startour som hadde det antallet. Ving har også pax ombord og jeg tror at de fyller resten av pax-kapasiteten.
SK flyr også -800 til LPA, men de bruker maskinene med 150 seter og har etter det jeg har observert ikke måtte lande underveis for fuel.
Om Crew er Schedulert OSL-HAU-LPA-HAU så er vel det i overkant optimistisk en vinterdag/natt ?
Crewet starter arbeidsdagen i HAU for denne slingen.
De flyr opp fra Oslo kvelden før.
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør. Har det vært for lite drivstoff tilgjengelig på HAU til å fylle tankene tilstrekkelig til LPA?
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør. Har det vært for lite drivstoff tilgjengelig på HAU til å fylle tankene tilstrekkelig til LPA?
Mulig det var headvinds, som gjorde at de behøvde en X mengde fuel, og som da førte til at de hadde behov for - la oss si - 2300 meter bane for avgang. HD har 2000m, ergo må man fly til Sola for å fylle tanken og nok rullebane tilgjengelig... bare en tanke?
Var vel ikke deice som var problemet på denne flighten. Snarere den mellomlandingen på Sola som førte til forsinkelser. Hva er egentlig makstid ett crew har lov og fly hver dag?? Dette flyet gikk jo tur\retur OSL på morgenen først, og crewet kom vel kanskje på der for og fly tilbake til Haugesund, før turen nedover til Las Palmas?
Også ruteflyet fra Gøteborg måtte overnatte i natt, men på Las Palmas. Det skyldes nok snøværet i Sverige i går, avgangen fra Gøteborg blle 2.5 time forsinket.
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør.
De klnne sikkert kommet seg et stykke nedover i Europa, men som regel er det greiest og raskest og ordne slikt på hjemmebane. Det handler jo ikke om å tyne ytelsen, men å operere effektivt og sikkert.
Flyet fra Haugesund var nedom på SVG for fuel. Der sto det en liten time. Og det er jo verdifull tid tapt.
Ingenting imot å gå tom for drivstoff underveis.
Vidar
Dette flyet gikk jo tur\retur OSL på morgenen først, og crewet kom vel kanskje på der for og fly tilbake til Haugesund, før turen nedover til Las Palmas?
Nei, ref. tidligere post startet de friske og uthvilte i HAU
Crewet starter arbeidsdagen i HAU for denne slingen.
De flyr opp fra Oslo kvelden før.
Mulig det var headvinds, som gjorde at de behøvde en X mengde fuel, og som da førte til at de hadde behov for - la oss si - 2300 meter bane for avgang. HD har 2000m, ergo må man fly til Sola for å fylle tanken og nok rullebane tilgjengelig... bare en tanke?
Helt riktig..!