View Full Version : Nordic European på Østersund
Under gårsdagens trivelige treff for Flyprat avd. Trøndelag, snakket vi om ruteflyvning på Østersund.
Jeg fortalte om et selsakap jeg hadde sett der som fløy ruten Stockholm - Østersund, og ingen av oss klarte å huske hvilket det kunne være.
Nå har jeg gått tilbake i gamle album og funnet ut at det var Nordic European Airlines jeg har sett på mitt besøk på Frøsøn.
Jeg regner med at dette var et kortvarig eventyr - er det noen som sitter med noe info om rutetrafikken til dette selskapet som vel primært opererte charter!?
Bilde fra nevnte spotterøyeblikk:
Dette selskapet var totalt ukjent for meg VC-10. Godt dokumentert... ;)
Nordic European Airlines startet opp som Nordic East Airways, og fløy charter med en flåte bestående av MD-80er og L-1011, tror de var oppe i 4 L-1011 på det meste.
Mot slutten av 90-tallet endret de navn til Nordic European Airlines, og begynte med ruteflyvning til i hvert fall BRU og OSD. MD-80 og de eldste L-1011 ble faset ut, men de fortsatte å fly én eller to L-1011-500 på charter. Jeg trodde de bare brukte 737-400 på ruteflyvningene, men de hadde tydeligvis -200 også ettersom du har bilde av det. Kan forresten nevne at en av 737-400ene fikk Jämtlands flagg på halen, sannsynligvis for å reklamere for OSD ruten.
Rutesatsningen varte ikke veldig lenge. Jeg mener at det som senere ble Nordic Leasure har visse bånd til Nordic European, men om det var samme selskap som skiftet navn igjen, eller om det har vært en konkurs eller avvikling av Nordic European i mellomtiden husker jeg ikke.
EDIT: De konket. Ser ut som om ruteflyvningene til OSD startet før de skiftet navn, Jämtland-halen var på en Nordic East-maskin. Ser at de også hadde 737-300. Mot slutten hadde de både L-1011-500 og eldre versjoner. Novair overtok -500, noen av de eldre L-1011 ble skrapet på ARN, mens andre havnet i hos tvilsomme Hajj-operatører i midtøsten eller på Afrikas horn.
Var dette også et Thomas Johansson-prosjekt? Mannen som også 'leverte' Junbo Hostel?
Se der ja. Dette var nytt for meg også, har ikke hørt om de før nå jeg heller....også med -200 da gitt......:) Ser ut som Frøsøn har hatt mer å by på enn en dårlig dyrehage. :)
Var dette også et Thomas Johansson-prosjekt? Mannen som også 'leverte' Junbo Hostel?
Nei, TJ drev vel Air OPS på den tiden. CEO i Nordic East/Nordic European het vel Gunnar Ohlsson, tror jeg.
Flyet på bildet er 737-291 SE-DTV (20363/218, ex-Frontier), en av to -200 de hadde, riktignok på forskjellige tidspunkt. Det andre var 737-205 SE-DLP, tidligere kjent som LN-SUP. Sistnevnte var vel borte da de skiftet navn, og SE-DTV var såvidt jeg vet i selskapet mindre enn et år, fra mai til desember i '97.