PDA

View Full Version : flybe, Loganair og Suckling Airways


LN-KGL
21-01-2012, 05:54
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JECV.jpg

Det er ting som tyder på at det er nødvendig å forklare litt sammenhengen mellom de tre selskapene nevnt i tittelen til denne tråden, deres flåter og hvordan sammenhengen dem i mellom er.

La oss starte med flybe som i dag har tre flytyper:
- Dash-8-Q400 (49 stk)
- Embraer 175 (4 stk)
- Embraer 195 (14 stk)
Dash-8-Q400 startet å kom inn som erstatning av deres BAe 146 i 2002 i det de skiftet identitet fra British European til flybe. I dag 49 av disse i bruk hos flybe, men eldre av disse har gått videre til neste operatør som den Q400 vist på bildet ovenfor som flyr i dag for Olympic Air.

I 2005 kom så bestillingen på Embraer 195. Denne typen har blitt benyttet på lengre strekk og ikke ved større kapasitetsbehov. Selvsagt benyttes den på Jersey fra Gatwick - selvsagt fordi egentlig var navnet til selskapet Jersey European fram til år 2000. Man vil finne Embraer 195 på basene SOU, LGW, JER og MAN.

Siste tilskuddet til flåten er Embraer 175 som de startet å sette i trafikk i begynnelsen av desember 2011. Nå er det fire slike og de er fordelt på basene LGW, MAN og BHX med to på førstnevnte og de benyttes blant annet til INV og ABZ fra LGW. flybe signerte en ordre på 140 stk Embraer 175 og 195i 2010, og det blir etterhvert bare disse to typene igjen i flåten - Q400 er over tid på vei ut.

Overtakelsen av BA Connect i 2007 gjorde at de en kort tid hadde en rekke Embraer ERJ-145, Dash-8-100, Dash-8-300 og BAe 146 som de fikk med på kjøpet. Det gikk ikke så lang tid før alt dette var ute av flåte med ERJ-145 var den mest hardlivede (så disse kunne en se med flybe-logoer).

Så var det dette hvordan Loganair begynte å fly med fargene til flybe. Et år etter overtakelsen av BACon ble det inngått en franchise-avtale med Loganair som fløy til de mindre skotske flyplassene fra blant annnet Edinburgh, Glasgow og Inverness.

Men før vi forsetter, la oss ta en titt på dagens (med forbehold som kommer under) Loganair-flåte:
- Saab 340 (2 stk 340A og 12 stk 340B)
- Twin Otter (2 stk)
- BN Islander (2 stk)

http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BZFP003.jpg

http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BPCA001.jpg

Franchise-avtalen gjorde at Saabene og de to Twin Otterne i dag er i fargene til flybe, og flyrutene som Loganair flyr med disse er tilgjengelig på flybe sine websider. Ikke minst det er mulig f.eks. å bestille en billett til Kirkwall fra Gatwick hvor flybe flyr til Edinburgh og Loganair tar over med Saab 340 på siste leggen. Bagasjen sjekkes inn for LGW-KOI.

De to Islanderne flyr PSO/FOT-ruter fra Kirkwall til Westray, Papa Westray, Sanday, Stronsay, Eday og North Ronaldsay og har ikke fått noen flybe-maling.

Twin Otterne benyttes blant annet for Glasgow til Barra (rutetider tilpasset tidevannet siden rullebanen ligger under sjøflaten ved høyvann).

Nå kommer vi så til Suckling Airways. Dette flyselskapet ble i juli 2011 kjøpt opp av Loganair, men vil fremdeles fly under eget navn. De har også en annen flytype enn Loganair - Dornier 328 (6 stk). Suckling vil fortsette med sin ACMI-aktivitet og fly for f.eks. CityJet, men siden Loganair har behov for litt hjelp så disse "bemanne" flybe sin base på Norwich den kommende tiden hvor de blant annet vil fly NWI-MAN.

Dette er bare en kortform av sammenhengen mellom disse tre selskapene som kanskje forklarer litt. Britisk flyhistorie er "still in the making". Kanskje dette bare den første i rekken av mange slike forklaringer?

Someone
21-01-2012, 10:20
Er det sannsynlig for at disse over tid vil bli et selskap, eller er operasjonene til de to små såpass forskjellig at det er greit å ha dem som egne selskaper

LN-KGL
21-01-2012, 14:08
Regner med at du mener forholdet mellom Suckling Airways og Loganair nå Someone siden du sier "operasjonene til de to små såpass forskjell(ige)". Jeg tror nok de foreløpig forblir to enheter og det av to grunner:
1. Loganair er helt tunet mot ruteflygning på relativt slanke ruter, mens Suckling er bygget rundt fleksibilitet som er naturen til et ACMI- og charter-selskap.
2. Så er det forskjellen i flåten til de to - Saab 340 og Dornier 328 er vel egentlig som konkurrenter å regne siden kapasitet og kapabilitet er omtrent identisk. Det eneste som er forskjell er vel at Dornier lagt alt øverst (vinger og T-tail), mens Saab satset mer konvensjonelt på sitt utseende.

Det eneste som jeg ser kan føre til at de to selskapene sammen kan være den britiske økonomien. Det har vært en avskalling i den britiske ACMI-bransjen som Astreaus er det siste eksempelet på. I dag er det vel to selskaper igjen i Storbritannia som bedriver ACMI, Titan som tar seg av de større flytyper og Suckling som har sine Do328. Men Suckling har da fordelen at de er enerådende med sine LCY-kapable fly - noe Titan ikke har. Spørsmålet er hva Bruce Dickinson prosjekterer på St. Athan? Blir det noe av hans ACMI-planer?

AirbusTrond
21-01-2012, 18:19
Neimen se, et fly med min favorittwhisky !!

Takk for interssant lesning, før øvrig. Det blir kanskje KOI neste år.

LN-KGL
21-01-2012, 18:43
Trodde det bare var grønn brus du drakk AirbusTrond ;)

Discus
24-01-2012, 22:24
Takk for en fin oppklaring, KGL. Blir spennende å se hvor veien videre går for disse.

Someone
13-05-2015, 11:01
Gammel tråd, men Loganair sine gamle Twin Ottere har nå fått avløsning av to splitter nye etter Viking Air tok over rettighetene/produksjonen fra Bombardier for noen år siden og kom men en "NG-versjon"

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37313-scotlands-loganair-takes-delivery-of-two-new-twin-otters
Loganair (LM, Glasgow Int'l) has taken delivery of two DHC-6-400s on order from Viking Air (VKN, Victoria Int'l). Skyliner Aviation shows G-HIAL (cn 917) and G-SGTS (cn 918)

Så får heller trådstarter oppdatere på hvordan ståa er i disse selskapene

RJon
13-05-2015, 14:54
Gammel tråd, men Loganair sine gamle Twin Ottere har nå fått avløsning av to splitter nye etter Viking Air tok over rettighetene/produksjonen fra Bombardier for noen år siden og kom men en "NG-versjon"

Her er den første som kom inn til Glasgow, de holder på med testflyginger nå etter som jeg forstår før de skal settes i trafikk.

https://c4.staticflickr.com/8/7661/16876216144_79e3e6bf4f_z.jpg (https://flic.kr/p/rHi26S)[url=https://flic.kr/p/rHi26S]

De er nå omregistrert til britisk register

OttoL
04-09-2018, 16:32
Vet ikke helt om det passer i denne tråden, men uansett.

https://farm2.staticflickr.com/1876/43559921515_940a814f29_c.jpg
(https://flic.kr/p/29neZ4z)Flybe Bombardier Dash 8-Q402 | G-JECP | LMML (https://flic.kr/p/29neZ4z) by Melvin Debono (https://www.flickr.com/photos/debonomelvin/), on Flickr

Flybe har annonsert nytt livery. SNORK sier nå jeg bare, selv om de virkelig forsøker å gjøre det spennende på twitter: https://twitter.com/flybe/status/1036935863698116612

ThomAAs
04-09-2018, 17:07
Hvilket nummer i rekken er dette for flybe, 20?

RJon
04-09-2018, 17:16
Liveryet kan ligne litt på Eastern airways sitt, som de samarbeider med.

https://farm5.staticflickr.com/4460/37149174430_b84de18ed9_n.jpg (https://flic.kr/p/YAKeiq)

Someone
11-02-2020, 08:21
Ønsker man å fly litt sjeldne flytyper, ser det ut som man nå kan ta en tur fra Teesside med Eastern Airways. De åpner flere ruter derfra i samarbeid med Flybe. Southampton og Belfast City er planlagt med Jetstream J41, mens London City og Dublin med Saab 2000

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/289470/eastern-airwaysflybe-opens-additional-teesside-routes-in-marapr-2020/

jb1
11-02-2020, 10:49
Ønsker man å fly litt sjeldne flytyper, ser det ut som man nå kan ta en tur fra Teesside med Eastern Airways. De åpner flere ruter derfra i samarbeid med Flybe. Southampton og Belfast City er planlagt med Jetstream J41, mens London City og Dublin med Saab 2000

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/289470/eastern-airwaysflybe-opens-additional-teesside-routes-in-marapr-2020/

Jeg har SAAB 2000 i logen, men ikke J41, og jeg har siklet paa muligheten der borte, men det er ikke saa lett aa stikke av gaarde med to smaa hjemme. Det skjer en dag foer flyet pensjoneres faar jeg haape.

andreas_a
11-02-2020, 12:42
Ønsker man å fly litt sjeldne flytyper, ser det ut som man nå kan ta en tur fra Teesside med Eastern Airways. De åpner flere ruter derfra i samarbeid med Flybe. Southampton og Belfast City er planlagt med Jetstream J41, mens London City og Dublin med Saab 2000

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/289470/eastern-airwaysflybe-opens-additional-teesside-routes-in-marapr-2020/

OT: Hahn Air er også litt spesiell, med bizjet på Luxembourg - Dusseldorf i sommermånedene https://www.hahnair.com/de/hahn-air-lines/bizjet-scheduled-flights