LN-KGL
21-01-2012, 05:54
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JECV.jpg
Det er ting som tyder på at det er nødvendig å forklare litt sammenhengen mellom de tre selskapene nevnt i tittelen til denne tråden, deres flåter og hvordan sammenhengen dem i mellom er.
La oss starte med flybe som i dag har tre flytyper:
- Dash-8-Q400 (49 stk)
- Embraer 175 (4 stk)
- Embraer 195 (14 stk)
Dash-8-Q400 startet å kom inn som erstatning av deres BAe 146 i 2002 i det de skiftet identitet fra British European til flybe. I dag 49 av disse i bruk hos flybe, men eldre av disse har gått videre til neste operatør som den Q400 vist på bildet ovenfor som flyr i dag for Olympic Air.
I 2005 kom så bestillingen på Embraer 195. Denne typen har blitt benyttet på lengre strekk og ikke ved større kapasitetsbehov. Selvsagt benyttes den på Jersey fra Gatwick - selvsagt fordi egentlig var navnet til selskapet Jersey European fram til år 2000. Man vil finne Embraer 195 på basene SOU, LGW, JER og MAN.
Siste tilskuddet til flåten er Embraer 175 som de startet å sette i trafikk i begynnelsen av desember 2011. Nå er det fire slike og de er fordelt på basene LGW, MAN og BHX med to på førstnevnte og de benyttes blant annet til INV og ABZ fra LGW. flybe signerte en ordre på 140 stk Embraer 175 og 195i 2010, og det blir etterhvert bare disse to typene igjen i flåten - Q400 er over tid på vei ut.
Overtakelsen av BA Connect i 2007 gjorde at de en kort tid hadde en rekke Embraer ERJ-145, Dash-8-100, Dash-8-300 og BAe 146 som de fikk med på kjøpet. Det gikk ikke så lang tid før alt dette var ute av flåte med ERJ-145 var den mest hardlivede (så disse kunne en se med flybe-logoer).
Så var det dette hvordan Loganair begynte å fly med fargene til flybe. Et år etter overtakelsen av BACon ble det inngått en franchise-avtale med Loganair som fløy til de mindre skotske flyplassene fra blant annnet Edinburgh, Glasgow og Inverness.
Men før vi forsetter, la oss ta en titt på dagens (med forbehold som kommer under) Loganair-flåte:
- Saab 340 (2 stk 340A og 12 stk 340B)
- Twin Otter (2 stk)
- BN Islander (2 stk)
http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BZFP003.jpg
http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BPCA001.jpg
Franchise-avtalen gjorde at Saabene og de to Twin Otterne i dag er i fargene til flybe, og flyrutene som Loganair flyr med disse er tilgjengelig på flybe sine websider. Ikke minst det er mulig f.eks. å bestille en billett til Kirkwall fra Gatwick hvor flybe flyr til Edinburgh og Loganair tar over med Saab 340 på siste leggen. Bagasjen sjekkes inn for LGW-KOI.
De to Islanderne flyr PSO/FOT-ruter fra Kirkwall til Westray, Papa Westray, Sanday, Stronsay, Eday og North Ronaldsay og har ikke fått noen flybe-maling.
Twin Otterne benyttes blant annet for Glasgow til Barra (rutetider tilpasset tidevannet siden rullebanen ligger under sjøflaten ved høyvann).
Nå kommer vi så til Suckling Airways. Dette flyselskapet ble i juli 2011 kjøpt opp av Loganair, men vil fremdeles fly under eget navn. De har også en annen flytype enn Loganair - Dornier 328 (6 stk). Suckling vil fortsette med sin ACMI-aktivitet og fly for f.eks. CityJet, men siden Loganair har behov for litt hjelp så disse "bemanne" flybe sin base på Norwich den kommende tiden hvor de blant annet vil fly NWI-MAN.
Dette er bare en kortform av sammenhengen mellom disse tre selskapene som kanskje forklarer litt. Britisk flyhistorie er "still in the making". Kanskje dette bare den første i rekken av mange slike forklaringer?
Det er ting som tyder på at det er nødvendig å forklare litt sammenhengen mellom de tre selskapene nevnt i tittelen til denne tråden, deres flåter og hvordan sammenhengen dem i mellom er.
La oss starte med flybe som i dag har tre flytyper:
- Dash-8-Q400 (49 stk)
- Embraer 175 (4 stk)
- Embraer 195 (14 stk)
Dash-8-Q400 startet å kom inn som erstatning av deres BAe 146 i 2002 i det de skiftet identitet fra British European til flybe. I dag 49 av disse i bruk hos flybe, men eldre av disse har gått videre til neste operatør som den Q400 vist på bildet ovenfor som flyr i dag for Olympic Air.
I 2005 kom så bestillingen på Embraer 195. Denne typen har blitt benyttet på lengre strekk og ikke ved større kapasitetsbehov. Selvsagt benyttes den på Jersey fra Gatwick - selvsagt fordi egentlig var navnet til selskapet Jersey European fram til år 2000. Man vil finne Embraer 195 på basene SOU, LGW, JER og MAN.
Siste tilskuddet til flåten er Embraer 175 som de startet å sette i trafikk i begynnelsen av desember 2011. Nå er det fire slike og de er fordelt på basene LGW, MAN og BHX med to på førstnevnte og de benyttes blant annet til INV og ABZ fra LGW. flybe signerte en ordre på 140 stk Embraer 175 og 195i 2010, og det blir etterhvert bare disse to typene igjen i flåten - Q400 er over tid på vei ut.
Overtakelsen av BA Connect i 2007 gjorde at de en kort tid hadde en rekke Embraer ERJ-145, Dash-8-100, Dash-8-300 og BAe 146 som de fikk med på kjøpet. Det gikk ikke så lang tid før alt dette var ute av flåte med ERJ-145 var den mest hardlivede (så disse kunne en se med flybe-logoer).
Så var det dette hvordan Loganair begynte å fly med fargene til flybe. Et år etter overtakelsen av BACon ble det inngått en franchise-avtale med Loganair som fløy til de mindre skotske flyplassene fra blant annnet Edinburgh, Glasgow og Inverness.
Men før vi forsetter, la oss ta en titt på dagens (med forbehold som kommer under) Loganair-flåte:
- Saab 340 (2 stk 340A og 12 stk 340B)
- Twin Otter (2 stk)
- BN Islander (2 stk)
http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BZFP003.jpg
http://www.caa.co.uk/docs/GImages/G-BPCA001.jpg
Franchise-avtalen gjorde at Saabene og de to Twin Otterne i dag er i fargene til flybe, og flyrutene som Loganair flyr med disse er tilgjengelig på flybe sine websider. Ikke minst det er mulig f.eks. å bestille en billett til Kirkwall fra Gatwick hvor flybe flyr til Edinburgh og Loganair tar over med Saab 340 på siste leggen. Bagasjen sjekkes inn for LGW-KOI.
De to Islanderne flyr PSO/FOT-ruter fra Kirkwall til Westray, Papa Westray, Sanday, Stronsay, Eday og North Ronaldsay og har ikke fått noen flybe-maling.
Twin Otterne benyttes blant annet for Glasgow til Barra (rutetider tilpasset tidevannet siden rullebanen ligger under sjøflaten ved høyvann).
Nå kommer vi så til Suckling Airways. Dette flyselskapet ble i juli 2011 kjøpt opp av Loganair, men vil fremdeles fly under eget navn. De har også en annen flytype enn Loganair - Dornier 328 (6 stk). Suckling vil fortsette med sin ACMI-aktivitet og fly for f.eks. CityJet, men siden Loganair har behov for litt hjelp så disse "bemanne" flybe sin base på Norwich den kommende tiden hvor de blant annet vil fly NWI-MAN.
Dette er bare en kortform av sammenhengen mellom disse tre selskapene som kanskje forklarer litt. Britisk flyhistorie er "still in the making". Kanskje dette bare den første i rekken av mange slike forklaringer?