PDA

View Full Version : Skuffende gjensyn


THS
05-01-2006, 15:12
I dagens papirutgave av Fremover står det en artikkel om Widerøes forslag til rutetilbud på Narvik lufthavn, Framnes fra 1. april. I følge artikkelen er kommune og næringsliv temmelig skuffet over rutetilbudet som selskapet har foreslått. Det er spesiellt ugunstige rutetider med tidligste avgang til Bodø kl. 08:50 og seneste retur kl. 18:30 som gjør at man mener tilbudet blir alt for dårlig.

Personlig tror jeg uansett det er veldig positivt at Widerøe overtar ruten fra 1. april selv om rutetidene er heller dårlige. Tilbudet kan allikevel ikke bli særlig værre enn det er i dag. Jeg hadde håpet på at Widerøe så muligheten til å kombinere en del ruter mellom Evenes og Framnes slik at man fikk et bra tilbud både til Tromsø og Bodø fra begge flyplassene. Men man kan vel ikke få både i pose og sekk. Eller hva CK? ;)

Hurum
05-01-2006, 15:52
Vil dte si at du ønsker ruter mellom Narvik lufthavn og Harstad/Narvik lufthavn?

LCH78
05-01-2006, 18:21
vil vel si at han ønsker seg ruter som går: BOO-NVK-EVE-TOS vv :)

THS
05-01-2006, 18:26
Ja, f.eks. Rute mellom Evenes og Framnes i seg selv ser jeg liten vits i.

Jens W
05-01-2006, 18:26
Selv velger jeg å tro at han ønsker seg et noe koordinert tilbud på hhv TOS-EVE-BOO og TOS-NVK-BOO.

Hurum
05-01-2006, 18:29
Originally posted by LCH78


vil vel si at han ønsker seg ruter som går: BOO-NVK-EVE-TOS vv :)
Ja det var det jeg også tenkte på...og som jeg ikke helt ser vitsen i

Green1
05-01-2006, 18:53
Det er jo litt typisk at kommunepolitikerene begynner å sutre litt over rutetilbud lenge etter at anbud er utlyst og tildelt. Man ikke regne med at rutetilbudet blir bedre enn det departementet har bedt om. I anbudsutlysingen står det klart at første ankomst til BOO skal være før 0930 og siste avgang fra BOO skal gå senest 1800.

Så skal rutetilbudet bli bedre bør jo politikerene begynne allerede nå med å påvirke sentrale politikere og departement for å få gjort om på anbudskriteriene. Da kan det bli orden på sakene etter 2009....

THS
05-01-2006, 19:05
Originally posted by Green1


Det er jo litt typisk at kommunepolitikerene begynner å sutre litt over rutetilbud lenge etter at anbud er utlyst og tildelt. Man ikke regne med at rutetilbudet blir bedre enn det departementet har bedt om. I anbudsutlysingen står det klart at første ankomst til BOO skal være før 0930 og siste avgang fra BOO skal gå senest 1800.

Så skal rutetilbudet bli bedre bør jo politikerene begynne allerede nå med å påvirke sentrale politikere og departement for å få gjort om på anbudskriteriene. Da kan det bli orden på sakene etter 2009....



Det har man også gjort uten at Samferdselsdepartementet ville høre på det.

Widerøe fløy forøvrig på samme anbudsvilkår i forrige periode men hadde da flere avganger og tidligere morgenfly og senere kveldsfly enn det de legger opp til nå.

LCH78
05-01-2006, 21:27
men da fløy dem jo ikke på Evenes heller ;) (antar at du ser sammenhengen, men er litt mere i tvil om politikerne gjør det samme) :)

THS
05-01-2006, 23:14
Joda, jeg ser sammenhengen men det var bare for å illustrere at man faktisk kan tilby noe bedre enn minimumskravene i anbudet.

Farmer
05-01-2006, 23:50
Det er nok ikke så lett og lønnsomt å tilby mer enn minimumskravene. I motsetning til dagens operatør som ikke har så mye annet å sette flyene til, så brukes WF sine fly i en sinnrik kabal med opptil 20 landinger per dag. Samme fly brukes over flere ruteområder og det er ingen lett kabal å få til å gå opp, og da hjelper det ikke med fromme ønsker om flere ruter om det ikke er betydelig økonomi i å fly ekstraturer uten tilskudd fra staten.

THS
06-01-2006, 02:01
Vel, nå var det ikke nødvendigvis flere ruter som er problemet med det foreslåtte ruteopplegget til Widerøe men rutetidene.

For mye mindre tilskudd klarte Widerøe å få til et bedre tilbud den forrige anbudsperioden de fløy. Hvis man i selskapet er så livende redd for å ta passasjerer fra sine ruter på Evenes skjønner jeg faktisk ikke hvorfor man da la inn anbud på Framnes. Men det er klart, for 17 mill i året kan de vel nesten fly uten passasjerer på Framnes og fortsatt tjene penger så da er det vel ikke så nøye om flyene går på tidspunkt som kundene ønsker.

CK
06-01-2006, 07:20
det er som det blir påpekt et skilleig puslespill å få alt på plass, både fly, crew og gjerne på tider som pax vil fly på og så skal det gjerne korrespondere både i den ene og den andre retningen. WF har fulgt opp kravene i anbudsdokumentene fra Staten, og så lenge det er ulønnsomt å operere denne type trafikk, kan neppe lokalpolitikere forvente seg noe mer enn det staten betaler for. WF er en komersiell operatør, og må tjene påenger - ellers har selskapet ikke noe eksistensgrunnlag.

Bare for å presisere, jeg har ikke ansvar for kortbanerutene - men regioanlrutene i sør, samt utland

Hurum
06-01-2006, 11:17
Synes Widerøe har gjort en bra jobb med rutene. Om enkelte mener Widerøe burde ha enda bedre tider etc så burde en vel kanskje ha gjort noe FØR anbudet ble lagt ut. Widerøe holder seg jo innenfor tidsrammen som er gitt... Dette er ikke noe en kan "klage" til Widerøe for.

THS
06-01-2006, 11:38
Originally posted by Hurum


Synes Widerøe har gjort en bra jobb med rutene. Om enkelte mener Widerøe burde ha enda bedre tider etc så burde en vel kanskje ha gjort noe FØR anbudet ble lagt ut. Widerøe holder seg jo innenfor tidsrammen som er gitt... Dette er ikke noe en kan "klage" til Widerøe for.



Hvis du hadde lest hva jeg skrev i ett tidligere innlegg hadde du fått med deg at man har forsøkt å gjøre noe med dette FØR anbudene ble lagt ut. Men den gang som nå talte man for døve ører. Når det ikke var mulig er det naturlig at man henvender seg til selskapet med sine ønsker. Det er jo derfor rutene blir sendt ut på høring til flyplasskommunene foran hver ruteperiode. Jeg har forøvrig aldri opplevd at selskapene har tatt hensyn til disse høringsuttalelsene så jeg skjønner i grunn ikke vitsen med dem.

Og nei, det er selvsagt ikke Widerøes skyld at anbudskravene er slik. Jeg skjønner at de bare gjør jobben sin. Hovedskylden må nok legges på SD hvor man i hvertfall fra den forrige statsråden hadde en helt annen agenda enn å sørge for et godt flytilbud på Framnes.

Hurum
06-01-2006, 12:23
Jo hadde lest innlegget ditt tidligere, men kan ikke ha husket det da jeg skrev mitt, og beklager det.
Konklusjonen er altså at vi er enige, og at Widerøe ikke er å skylde for dette.

Baktusbror
06-01-2006, 15:56
Kan noen si meg om det lagt inn ruter til og fra TOS i dette programmet.
Tenkte bare at det kunne være litt lurt, da to rederi, ett fra TOS og et i NVK skal fusjonere og reisevirksomheten mellom NVK og TOS kommer til å bli mer enn litt. Før fusjonen, dvs nå, kjører det noen mellom TOS og NVK hver dag (mellom 5 og 15) Det kunne være noe å legge i bunnen for en rute.
TFDS og OVDS er hurtigruterederiene og har ca 3500 ansatte. Kanskje ikke noe for WF, men e kunde å tenke på. Hovedkontor: NVK.

THS
06-01-2006, 22:43
Nei desverre ingen rute til Tromsø. Dette er heller ingen rute staten gir støtte for å fly. Widerøe har imidlertid stort sett fløyet mellom Tromsø og Narvik uten støtte i mange år, men da oftest via Andenes.

THS
12-01-2006, 16:13
Da må jeg visst bite i meg min tidligere uttalelse om at selskapene aldri tar hensyn til høringsuttalelsene (men ingenting er bedre enn det :)). I dagens utgave av Fremover lover Widerøe å se på rutetilbudet en gang til. Dette etter at Narvik kommune har kommet med en rimelig krass høringsuttalelse til det foreslåtte ruteopplegget Widerøe har presentert. Kommunen krever bl.a. en tidligere morgenavgang som korresponderer med ruter til Lofoten, Helgeland og Værnes. Widerøe vil også jobbe med å få på plass en rute til Tromsø selv om dette ikke er en FOT-rute.

Hurum
12-01-2006, 16:20
Se der! Ting kanskje ordner seg likevel :)