PDA

View Full Version : Dødsfall ombord


pjacklam
05-01-2006, 15:05
Jeg begynte plutselig å stusse over følgende: Hva gjør man når noen dør ombord i et fly? Det må jo skje av og til at noen rett og slett sovner inn - eller får et illebefinnende (f.eks. slag) og dør. Hva gjør man med liket? Legger et laken over og later som ingenting?

sail4fun
05-01-2006, 15:10
På store fly så har man jo crewrest area osv , på en F50 så er muligheten få ...

enml
05-01-2006, 15:12
Kommer vel an på om avdøde er nærmere eller fjærnere endelig bestemmelsested i forhold til når en gikk levende rundt på landjorda....:devil :love

pjacklam
05-01-2006, 15:17
Originally posted by enml

Kommer vel an på om avdøde er nærmere eller fjærnere endelig bestemmelsested i forhold til når en gikk levende rundt på landjorda....:devil :love
Jaha? Hva er alternativene i så fall? At flyet snur for å «dumpe» den avdøde?

enml
05-01-2006, 15:20
Originally posted by pjacklam


Originally posted by enml

Kommer vel an på om avdøde er nærmere eller fjærnere endelig bestemmelsested i forhold til når en gikk levende rundt på landjorda....:devil :love
Jaha? Hva er alternativene i så fall? At flyet snur for å «dumpe» den avdøde?

He he. Les posten min en gang til. Med endelig bestemmelsessted mente jeg HIM og HEL...;)

LN-MOW
05-01-2006, 15:26
Man gaar ned til 10000 fot, aapner doera og skyver vedkommende ut mens kapteinen leser fra Bibelen/Koranen e.l. Det finnes en manual i cockpit med passende skriftssteder.

But seriously ....
Heldigvis ikke saa ofte at det skjer .... A345 har et 'skap' som kan gjoeres om til likrom. Ellers er en tre- eller fireseter et alternativ med mindre kjerra er full. Gulvet i galley er ogsaa brukelig. Vedkommende skal helst ut av 'public view'.

SK384
05-01-2006, 15:37
Vet det var en som strøk med på flight fra Oslo til Alta en gang for lenge siden. Da gikk de ned i Østersund som var nærmeste flyplass. Kan tenkes at det var håp om å redde han siden de gikk ned i Østersund.

sail4fun
05-01-2006, 15:41
Den herværende Dessa har hatt 3 dødsfall ombord siden 1990 , 1 på Fokker , 2 på IC.

/G

The Ticketor
05-01-2006, 15:44
HEL er jo Helsinki da...

Men om jeg ikke husker helt feil, så må den avdøde sitte fastspent i et paxsete ved landing, du kan ikke ha liket liggende på gulvet eller på do. Mulig dette praktiseres litt annerledes. Har ihvertfall hør om historier der man søkte frivillige til å sitte ved siden av liket ved landing.

Bizflyer
05-01-2006, 15:50
Vil vel tro at de vil prøve å lande en eller annen plass for å sikre gjenopplivningsforsøk.

En bekjent som tidligere jobbet ombord på Fred Olsen Cruises kunne fortelle at de som regel hadde mellom 2 - 5 dødsfall på et 14 dager cruise ut fra Southampton på midten av 80tallet da han jobbet der. Der hadde de eget kjølerom til å plassere de døde. Han mente at når gamle pensjonister som ikke var vandt til å reise kom ombord på et cruiseskip med masser av mat og drikke, så klarte de rett og slett ikke mer.

Han fortalte sågar om en gang de hadde det virkelig dødskult. Da døde 12 personer i løpet av cruiset. Skipet hadde selvfølgelig egen doktor og sykepleier ombord. I dette tilfellet måtte de fjerne alle matvarer fra et annet kjølelager da de måtte få likene inn der også.

Akk ja! Kunne det være en passende jobb å være begravelsesagent på et cruiseskip mon tro!?

BF:cool2

BEF
05-01-2006, 16:40
Kort vei til "Himmelriket"...

LN-KOG
05-01-2006, 20:14
Originally posted by The Ticketor


HEL er jo Helsinki da...



Ja, ikke sant.

LN-KOG
05-01-2006, 20:17
I turbussbransjen som jeg jobbet i på 80-tallet var det ikke uvanlig med dødsfall heller. Man håpet bare at det ikke skjedde i good ol' USSR siden man måtte ha med like mange sjeler ut som inn...

B737
09-01-2006, 02:11
Originally posted by Bizflyer


Vil vel tro at de vil prøve å lande en eller annen plass for å sikre gjenopplivningsforsøk.

En bekjent som tidligere jobbet ombord på Fred Olsen Cruises kunne fortelle at de som regel hadde mellom 2 - 5 dødsfall på et 14 dager cruise ut fra Southampton på midten av 80tallet da han jobbet der. Der hadde de eget kjølerom til å plassere de døde. Han mente at når gamle pensjonister som ikke var vandt til å reise kom ombord på et cruiseskip med masser av mat og drikke, så klarte de rett og slett ikke mer.

Han fortalte sågar om en gang de hadde det virkelig dødskult. Da døde 12 personer i løpet av cruiset. Skipet hadde selvfølgelig egen doktor og sykepleier ombord. I dette tilfellet måtte de fjerne alle matvarer fra et annet kjølelager da de måtte få likene inn der også.

Akk ja! Kunne det være en passende jobb å være begravelsesagent på et cruiseskip mon tro!?

BF:cool2

Det har jo kommet små hjertestartere som jeg mener å ha hørt at noen flyselskap har begynt å skaffe seg. Maskiner der du bare fester 2pads på pasienten etter tegning på maskinen og hvor maskinen gjør resten.

Hilsen Frode!

EB
09-01-2006, 07:42
Her var det mye nytt å lære... Meget bra oppdatering...:)

B737
09-01-2006, 11:43
Jeg har selv fått elektrosjokk mellom 5 og 10 ganger. Var veldig plaget av hjerteflimmer en periode og da var det ikke noe annet som fikk orden påhjerterytmen enn elektrokonvertering. Men da fikk jeg selvfølgelig narkose. Strømen går jo ikke bare til hjertet, men hele kroppen.
Etter alle disse konverteringene har jeg fått masse "leamus". Får det over alt!
Men etter at jeg fikk pacemaker har jeg ikke hatt flimmer som ikke varer lenger enn ca 10 raske slag)pulsen er da ca 150). Og etter operasjonen i høst slår hjertet mitt veldig jevnt også. Før har det gått i sambatakt. Kan jo fortelle at hadde ikke jeg tatt denne operasjonen (klaffskifte) nå snart, ville hjertet slitt seg ut og ikke orket mer pga den ekstra belastningen ved at masse blod renner tilbake i hjertet gjennom den "lekke" klaffen.

Hilsen Frode!

ENGM RAMP
09-01-2006, 16:02
Jeg opplevde det i min tid so C/A i WF hvor jeg paxet en dag. Avdøde sovnet rett og slett inn og satt fastspent, Pledd ble pakket rundt vedkommende og ble tatt hånd av på neste WF-base.

Tror ikke engang passasjerene merket noen ting som helst...

:love

Airwolf
09-01-2006, 16:17
Jeg lurer på hvorfor pjacklam kom til å tenke på dette...

Er ikke så mye man kan gjøre med slikt. Dessuten har jo fly lik i lasten rett som det er uten at andre pax vet om det, kister skal jo sendes hjem ;)

Falcon
09-01-2006, 23:57
Pjacklam er en kronisk nysgjerrig fyr. :)

Alle parter foretrekker nok avdøde som er pakket inn på forhånd, men transport av slike kan være ufyselig nok. Takke meg til human remains av den typen som kommer i en liten eske som veier én kilo.

pjacklam
10-01-2006, 15:16
Originally posted by Falcon
Pjacklam er en kronisk nysgjerrig fyr. :)
Bingo! :)

SK1399
10-01-2006, 16:32
Kanskje litt O/T..men

Har noen av dere som jobber ombord opplevd at en person utsettes for "lunge-kolaps" (Spontan Penumothorax) som følge av forandringer i lufttrykket?

pjacklam
11-01-2006, 11:50
Originally posted by SK1399
Har noen av dere som jobber ombord opplevd at en person utsettes for "lunge-kolaps" (Spontan Penumothorax) som følge av forandringer i lufttrykket?

(Spontan Pneumothorax ;) )

SK1399
11-01-2006, 22:49
Originally posted by pjacklam


Originally posted by SK1399
Har noen av dere som jobber ombord opplevd at en person utsettes for "lunge-kolaps" (Spontan Penumothorax) som følge av forandringer i lufttrykket?

(Spontan Pneumothorax ;) )

På et så vanskeligt ord er det tillat med en stavefeil ;)

sail4fun
29-01-2006, 13:56
Betty in the Sky har også en historie om dødsfall ombord , den kommer +/- 16:00 minutter ut i denne (http://media.libsyn.com/media/betty/fixed_episode_1.mp3) episoden

/G

Arrow
30-01-2006, 05:27
Jeg satt en gang ombord i en Premiair DC10 fra GEN til LPA, da var det en medpassasjer som fikk et "illebefinnende" og vi tok en "nødlanding" til NTE. Han ble båret av flyet og vi fortsatte videre. Vet ikke om han våknet igjen.

Sist jeg var på Cruise med RCCL var det en mann som strøk med, vet ikke hva de gjorde med han. Men han ble sikkert lagt på kjølelageret som det ble nevnt av andre.

Han som døde på cruiset fikk ihvertfall nyte litt av ferien sin, i motsetning til han ombord i DC10'ern.

BU-veteran
30-01-2006, 23:00
Jeg fløy engang med Pan Am SFO-LHR, og en gammel mann som satt på raden bak meg sovnet inn. Det var enda 7 timer til landing i London. Flyet var nesten fullt, men 10-15 ledige seter totalt på jumboen. Damen som satt ved siden av mannen som døde var sykepleier, og skjønte hva som hadde sjedd. Crewet kom med tepper og la over mannen, så ingen skulle få mistanke,alle trodde nok han sov. Paxen på nærliggende seter ble flyttet til setene som var ledig.
Det ble annonsert ved ankomst London at ingen kunne forlate flyet, fordi det hadde sjedd noen spesiellt på turen.....? Britiske myndigheter ville ikke "ha" mannen, fordi han ikke hadde dødd i England. Og der ble vi sittende i nesten 2 timer, før endelig noen tok fornuften fatt og fjernet den døde mannen, og vi andre også kunne forlate flyet. Hvor vedkommende ble sendt vet ikke jeg, men det var mye byrakrati før de fant ut av det.