View Full Version : Bangkok -Cuba
Har en utfordring til de reisevante. En bekjent skal reise Oslo-Namibia-Sør-Afrika- Bangkok -Cuba og tilbake til Oslo. Killroy er satt på jobben. Oslo - Sør Afrika - Bangkok klarer de skru sammen et ok opplegg til en grei pris. Men Bangkok -Cuba sliter de med. Har laget et oplegg fra Bangkok som går via Shanghai, Lating Amerika, Canada (??) og så Cuba.
Noen her som har prøvd å reise Bangkok -Cuba? Noe tips?
Har en utfordring til de reisevante. En bekjent skal reise Oslo-Namibia-Sør-Afrika- Bangkok -Cuba og tilbake til Oslo. Killroy er satt på jobben. Oslo - Sør Afrika - Bangkok klarer de skru sammen et ok opplegg til en grei pris. Men Bangkok -Cuba sliter de med. Har laget et oplegg fra Bangkok som går via Shanghai, Lating Amerika, Canada (??) og så Cuba.
Noen her som har prøvd å reise Bangkok -Cuba? Noe tips?
Du sier ingen ting om verken reiseklasse eller når reisen skal skje. Det åpenbare valget for meg ville vært Bangkok-Europa-Havana med f.eks. Air France, KLM eller Aeroflot. Da slipper man unna med én mellomlanding.
Edit: Gjorde en dummybooking, og Aeroflot skal ha 66804 RUB (=12650 NOK) for BKK-SVO-HAV-SVO-OSL i Economy. Ikke helt ille for en såpass lang og obskur reiserute.
Reise skal foregå fra midten av mars til ut i april og det er i turistklasse. Det er en ung jente og hun har veldig tro på Killroy, men de kommer med helt ville forslag etter mitt syn. Deres pris på hele rundtturen, som må gå i rekkefølge Oslo- Afrika- Bangkok - Cuba og tilbake til Norge, ble på rundt 34 000. Ikke enkel reiserute, ser det. Men enig i at det nok er best å reise tilbake til Europa og så videre til Havanna for turen fra Bangkok.
BKK-NRT-YYZ-HAV er en ruting som er omtrent like lang som via Europa, og kan være et alternativ om pris eller connectiontid passer dårlig andre veien. Den korteste rutingen jeg kan tenke meg som teoretisk kan være mulig er BKK-PEK-YYZ-HAV, hvor samtlige flyplasser untatt destinasjonen er Star-hubber. Finner dog ingen som tilbyr den rutingen.
Generelt så er det jo litt feil vei å reise i den rekkefølgen der. BKK-HAV er jo faktisk litt lengre enn SIN-EWR som er verdens lengste non-stop-rute :p Virker som det forkludres ytterligere av at en rekke amerikanske søkemotorer nekter å vise resultater for Cuba.
Tips for å finne lave priser:
- ta en kikk i noen søkemotorene som nevnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97502
- se etter billigere billetter til andre steder i området, og book en tur/retur derfra til Havana.
- sjekk pris for BKK-HAV uten tur videre til Norge. Condor har enveisbilletter fra Havana til Oslo for ca. 4 400 kr
Ellers er det som nevnt en ganske lang og obskur rute, så at det blir dyrt kan dere nok forvente uansett.
Edit: Når dere først er oppe i priser over 30 000 kr så kan dere jo vurdere en Round-the-World-billett. Det betyr så klart at via Europa ikke er lov mellom BKK og HAV når det var i Europa reisen begynte. Star Alliance tillater tydeligvis ikke stopover på Cuba (kan ha noe med fravær av Europeiske medlemmer som flyr dit å gjøre), men med stopover i f.eks. Cancun får jeg en pris på 31 750 kr. Sjekk óg de to andre alliansene. Skyteam har jo forbindelser til HAV både fra Mexico (Aeromexico) og Europa (Air France, KLM), så der er kanskje mulighetene for å faktisk komme seg helt fram til Cuba bedre enn med Star Alliance.
Hva med BKK-OSL-HAV ? (med thomas cook eller noe...) Siden dette er charter så er det ikke sikkert det går på den aktuelle tiden men, vært å sjeke ut.
Takk for tips. Ja, det er en litt obskur rute. Men slik blir det noenganger når en skal rekke over mange ting på en gang. Ser ut til at vi klarer å få på plass en ok forbindelse med BA til Afrika. Her skal både Namibia og Sør-Afrika plottes inn. Sør-Afrika-Bkk er er det også mye å velge i. Utfordringen har vært Bkk-Cuba. Enig med dem som peker på at her er det absolutt en fordel å kjøpe biletter innen en og samme allianse i tilfelle forsinkelser eller andre problemer undervei.
Kan se ut som en Aeroflot, Klm, Air France løsning med stopp i Europa kan bli beste løsning.