View Full Version : Råd om valg av bonusprogram i Star Alliance
Entusiasten
22-03-2011, 16:09
Jeg har sett nærmere på Aegean Airlines sitt bonusprogram Miles & Bonus, og har problemer med å forstå hvorfor det vil være mer attraktivt å satse på Euro Bonus-programmet ettersom poengkravet til gullkort er under halvparten av hva som kreves av Euro Bonus...
Eneste haken er vel at man ikke får EBG-support, men med tanke på hvor ELENDIG corporate supporten er i SAS, har jeg ikke akkurat forhåpninger til at den skal være stort bedre for gullkort-kunder.
Chriscross
22-03-2011, 18:11
Jeg har sett nærmere på Aegean Airlines sitt bonusprogram Miles & Bonus, og har problemer med å forstå hvorfor det vil være mer attraktivt å satse på Euro Bonus-programmet ettersom poengkravet til gullkort er under halvparten av hva som kreves av Euro Bonus...
Eneste haken er vel at man ikke får EBG-support, men med tanke på hvor ELENDIG corporate supporten er i SAS, har jeg ikke akkurat forhåpninger til at den skal være stort bedre for gullkort-kunder.
Husk at opptjeningen ikke er den samme. Spesielt for litt dyrere billetter.
Synes du Corporate supporten og bookingsystemet til SAS suger? Jeg synes tvert om det er skikkelig bra jeg.
Bruker det flittig til fly+hotell+bil og det virker strålende. Oversiktlig og greie rabatter. Hver gang noe skjer er de raskt ute med mailer og sms'er.
Forøvrig synes jeg det virker smudest å bruke bonusprogrammet til det selskapet man faktisk flyr mest med. Og EB har jo der en også en rekke andre muligheter til å tjene opp points. Som Trumf, pointbooster og div annet.
Sjelden (hvis noen gang) har jeg forsvart SAS så flittig.
Supportfunksjonen er MYE bedre så snart fargene på kortet skifter.
Supportfunksjonen er MYE bedre så snart fargene på kortet skifter.
Ja, selvfølgelig. Men Corporate supporten? Corporate er jo en egen avdeling. Andre tlf nummer, egen chat og egen bookingmaskin (ihvertfall utseende).
Ja, selvfølgelig. Men Corporate supporten? Corporate er jo en egen avdeling. Andre tlf nummer, egen chat og egen bookingmaskin (ihvertfall utseende).
Ah, selvsagt. Beklager. Note to self: Lese HELE innlegget neste gang! :)
Entusiasten
22-03-2011, 20:38
Corporate support er helt elendig på telefon. Strålende service i starten med god oppfølging per epost og senere per telefon. Men i hverdagen er det et sant mareritt. Burde selvfølgelig klaget hver gang jeg kom utfor nesevise kunde(mis)handlere, men det koker stort sett ned til prioriteringer i en en travel hverdag, hvor klaging for min del vektes nokså lavt. Jeg er glad i SAS og skulle ønske det var annerledes. Selskapet ligger mitt hjerte nært, og så lenge det eneste alternativet innenriks er Norwegian så er jeg fortsatt kunde.
Hvordan ser du at det forekommer poengtap?
Min første post her. Jeg trenger noen råd i forbindelse med valg av bonus-program og tenkte kanskje dette er et godt sted å spørre.
Jeg flyer ganske mye i løpet av et år, for det meste med Lufthansa og SAS. Reisene mine er short-haul, stort sett i Nord-Europa men innimellom til Midt-Østen. Jeg flyr alltid på billigste reisemåte, så er 95% economy.
Planen min var å benytte Aegean miles and bonus, da jeg i det programmet kan klare *G uten større problemer. Jeg tror imidlertid at jeg kommer til å ha over 35 segments med SAS i år, og dermed kvalifisere til EBG gjennom "bakdøren".
Jeg tror at jeg sannsynligvis klarer gull på miles and bonus selv om jeg kreditterer alle SAS-reisene til EB, så det er en mulighet for å få i pose og i sekk, men da blir det bare såvidt på begge programmene. Hvis jeg tar alt på Miles & Bonus kommer jeg til å klare gull der i april, mens hvis jeg også prøver på EBG samtidig må jeg antakelig finne meg i å vente til langt ut på høsten før jeg får *G med noen av programmene.
Det jeg lurer på er om EB*G er attraktivt nok i forhold til A3*G til at det er verd å satse på å få begge deler. Det er naturligvis alltid best å ha status på det selskapet man benytter mest, men er det verd å splitte poengene på to selskap samt vente et halvt år ekstra på status for å oppnå dette?
Ulemper med å bruke begge programmene:
- Må vente minst et halvt år lenger på å få *G
- Poengene splittes mellom to program
- Klarer ikke *G med noen av dem hvis det av sykdom eller andre uventede årsaker plutselig blir mindre reising
Fordeler med både EBG og A3G:
- To kort i tilfelle det ene selskapet går konk, forlater *A e.l.
- Kort tilhørende et selskap jeg bruker ofte
Det jeg først om fremst lurer på er hvor stor fordelen er av det siste punktet i forhold til *G med et annet selskap.
Det har vel vært nevnt tidligere at Aegean ikke gir opptjening på mange av de billigste bookingklassene.
Forstår ikke helt hva du skal med gullkort hos Aegean i tillegg hvis du allerede kvalifiserer til gull hos SAS. Det gir vel ingen fordeler som EBG ikke har hos andre enn Aegean selv, og ut fra reisemønsteret du beskriver regner jeg ikke med du er hyppig gjest hos dem. Å miste status pga. konkurs i SAS tror jeg er så lite sannsynlig at du like gjerne kan bruke energien på å finne en god forsikring mot dovendyrangrep :p
PS: Velkommen til forumet! :)
Du skal reise veldig mye - og gjerne med noen klart definerte flyselskaper - før det er interessant å jakte to statuskort innenfor samme allianse (i mine øyne). Jeg snitter rundt 100 flighter i året, hvorav 10-20% er interkontinentalt, og finner det klart mest fornuftig å ha ett kort i hver allianse (SkyTeam og Star Alliance), fremfor to gullkort innenfor samme. Har lekt med tanken på å få både LH SEN og SK EBG, fordi SAS og LH-group utgjør 70-80% av mine reiser, men jeg finner det mer hensiktsmessig å plassere alle poengene i én kurv.
Jeg har også hatt gullstatus i SkyTeam i to perioder - først via statusmatch, deretter opprettholdt jeg det - men nå er det foreløpig slutt med status der.
Takk for svar. Jeg ser at jeg nok brukte veldig mye plass på et spørsmål som burde vært formulert enklere. Med A3 får jeg gull i april/mai, men jeg med EB nok må vente til november/desember. Er merverdien av å ha gull med "hjemmeselskap" vs en partner stor nok til at det er verd å vente et ekstra halvår? Hva konkret består merverdien av?
nick5000
19-01-2012, 06:04
vent til du får EBG.
fasttrack, prioritet når du ringer til SAS, kanskje noen upgrades..
Välj gärna SAS Eurobonus American Express Card. Du kommer tydligen flyga mycket med just SAS.
Hei
Iløpet av denne høsten skal det flys masse *a og her er greia:
Jeg vet ikke hvilken av disse programmene jeg skal velge. Jeg har allerede 15000 poeng hos LH, men de gir dårlig bang for bucks. Du får maks 125 miles på discounted eco med LH hvor Aegean gir deg 100% uansett.
Jeg har laget en liste, men er usikker på hva som FAKTISK teller når man skal bli FF
Aegean Miles&bonus:
Gold-status etter 16000 miles
100% miles uansett eco-klasse hos Sas og en rekke andre *a-selskap
(Gir til og med 200% på Z hos AC hvor LH gir 150%)
Selger derimot ikke miles såvidt jeg har sett
LH Miles&more:
Mer partnere og code-share muligheter..
Men ufattelig håpløst å oppnå *a gold-status (100000 miles for senator!!)
Har allerede 15000 miles der, men kun 1875 status miles for 2013..
Kan kun kjøpe 12000 miles per kalenderår
Avianca Lifemiles
Henger også høyere å få gold-status
Men her kan du kjøpe miles i bøtter og spann
og du kan også toppe opp hvis du skulle mangle for en award-tur..
Men er det faktisk større fordel med at LH er store og gode?? Ikke vet jeg.
Og hva med OneWorld da? Noen som har erfaring derifra?
Selv har jeg vært FB i årevis og flydd bøttelass med KL og AF, men der har jeg svidd av alt og ønsker nå heller å være i *a..
Takker veldig for tips og råd! Jeg håper dere gidder å gi en feedback til en nykommer som ønsker å bidra med trip-reports etter hvert som turene kommer og går.
KLM 1200
11-05-2013, 23:50
Hei
Iløpet av denne høsten skal det flys masse *a og her er greia:
Jeg vet ikke hvilken av disse programmene jeg skal velge. Jeg har allerede 15000 poeng hos LH, men de gir dårlig bang for bucks. Du får maks 125 miles på discounted eco med LH hvor Aegean gir deg 100% uansett.
Jeg har laget en liste, men er usikker på hva som FAKTISK teller når man skal bli FF
Aegean Miles&bonus:
LH Miles&more:
Mer partnere og code-share muligheter..
Men ufattelig håpløst å oppnå *a gold-status (100000 miles for senator!!)
Har allerede 15000 miles der, men kun 1875 status miles for 2013..
Kan kun kjøpe 12000 miles per kalenderår
Avianca Lifemiles
Selv har jeg vært FB i årevis og flydd bøttelass med KL og AF, men der har jeg svidd av alt og ønsker nå heller å være i *a..
Takker veldig for tips og råd! Jeg håper dere gidder å gi en feedback til en nykommer som ønsker å bidra med trip-reports etter hvert som turene kommer og går.
Hva med en status match til TK ( Star Gold ) ? og registrere poengene til EB. kun viss du har ett annet Gull kort. ps. TK status er gyldig i 2 år :) og etter 2 år som ( Star Silver ).
Mvh
KLM 1200
teamseacow
12-05-2013, 00:09
Grubler litt på dette selv, ettersom jeg også går inn i en periode der jeg kan oppnå status + tjene poeng.
Pass på, dette gjelder ikke alle bookingsklasser. Lufthansa har flat miles innen Europa.
Aegean poengopptjeneing *A (http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/#LUFTHANSA)
Aegean Miles&bonus:
Rettelse: gold status etter 20000 miles. Du får 1000 miles bonus når du melder deg inn. Da er det 3000 igjen til silver og derfra 16000 til gold. De gir meget bra poengopptjening hos flere selskap.
Avianca Lifemiles
Det er 40000 til gold. Poeng du kjøper teller ikke mot status. Men også de har bra poengopptjening, selv om Lufthansa har noe dårligere opptjening i de laveste klassene.
Har forsåvidt ikke noe å si hvilket bonusprogram du velger, *AG fordelene er det samme uansett. Forskjellen er om du kan kjøpe poeng for å ta ut bonusturer. Enig i at statusmatching kan være lurt.:cool:
Skal du fly masse *A er det ikke noe vits med OW :p
Her er noen linker til andre relevante tråder:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108836
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109715
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91157
Hva med en status match til TK ( Star Gold ) ? og registrere poengene til EB. kun viss du har ett annet Gull kort. ps. TK status er gyldig i 2 år :)
Mvh
KLM 1200
Beklager, men her ramla jeg litt ut. Hvordan fungerer dette? Noen tråder som har tatt opp temaet tidligere?
Takk for svar:-)
KLM 1200
12-05-2013, 00:21
Beklager, men her ramla jeg litt ut. Hvordan fungerer dette? Noen tråder som har tatt opp temaet tidligere?
Takk for svar:-)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106595&highlight=statusmatch dette er en tråd. søk på "status match " her på forumet, finner mye info ! :)
Mvh
KLM 1200
Pass på, dette gjelder ikke alle bookingsklasser. Lufthansa har flat miles innen Europa.
Aegean poengopptjeneing *A (http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/#LUFTHANSA)
Stemmer. Jeg formulerte meg feil. Det gjelder ihvertfall alle eco-klasser hos SK, noe jeg syntes var fantastisk.
Rettelse: gold status etter 20000 miles. Du får 1000 miles bonus når du melder deg inn. Da er det 3000 igjen til silver og derfra 16000 til gold. De gir meget bra poengopptjening hos flere selskap.
Aha! Da forstår jeg sammenhengen. Men allikevel meget lett å oppnå. Opprinnelig hadde jeg 3 usa-turer med *A. Holdt ikke engang bare for å oppnå FF-status hos LH. Da jeg fant Aegean, kansellerte jeg første tur med AC ettersom at US kom med tilbud på DM. De to resterende turene er nok til å gi meg gold hos Aegean fortsatt. Ikke verst i det hele tatt:-)
Det er 40000 til gold. Poeng du kjøper teller ikke mot status. Men også de har bra poengopptjening, selv om Lufthansa har noe dårligere opptjening i de laveste klassene.
Dermed frister Aegean mer. Gold-status er Gold-status uansett, men det er selvsagt langt flere fordeler å hente med senator-status hos LH en gold hos Aegean.
Skal du fly masse *A er det ikke noe vits med OW :p
Helt sant, MEN: Jeg leste en plass at om man var medlem av AA sitt program, kunne man enkelt kjøpe seg til status? Vet ikke om det stemmer jeg.
Tusen takk for svar!
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106595&highlight=statusmatch dette er en tråd. søk på "status match " her på forumet, finner mye info ! :)
Mvh
KLM 1200
Thank you:-)
Med forbehold om at det kommet endringer siden jeg gikk for Gull hos Aeagean, så er det en rekke bokkingklasser hos både LH og SK som gir null poeng hos de. Jeg flyr så godt som alltid med de billigste billettene som er å oppdrive og har flere ganger hatt båre LH og SK-billetter som ikke gir poeng hos Aeagean.
Ulike program har ulike styrker og svakheter. Aegean var for meg et godt valg, da jeg gikk for status. Deres poeng har derimot begrenset verdi og jeg ser ingen grunn til å annet enn vedlikeholde status der fremover. Er du ikke trygg på at du vil klare gull der, så styr unna først som sist.
Husker jeg ikke helt feil, så må man fly en del Avianca eller Taca for å få status hos Lifemiles. Er ikke det aktuelt å fly en hel del med de, kan du droppe programmet når det kommer til oppsparing av poeng. Du kan fortsatt kjøpe miles hos de for award-billetter.
Vær også klar over at det er noen forskjeller når det kommer til award-billetter og tilgjengelighet. Det er forskjell på tilgjengelige award-seter til egne frequent flyers og tilgjengelighet for partner awards. Hvilket gjør at det i noen tilfeller kan være en fordel å spare miles/poeng hos flyselskap som enten er av en viss størrelse eller som man vet det blir aktuelt å fly med.
Chriscross
12-05-2013, 07:36
Så det ikke nevnt i farten. Mange klasser hos mange selskaper gir ikke poeng hos Aegan. Dette inkluderer alle klasser som gav 25% i Eurobonus for sk.
Hei.
Hva er deres erfaringer med Thai's eget bonusprogram, kontra Eurobonus?
Har som regel 1 tur/retur reise til Thailand i året, samt ca 5 t/r innland Norge.
Når jeg reiser til Thailand, bruker jeg økonomi på utreise, og som regel business (oppgradering før avreise) på hjemtur.
Hvilket bonusprogram vil det lønne seg å bruke??
på forhånd takk
KristianSk
11-11-2014, 20:52
Slik jeg tolker deg oppgraderer du med poeng på avreisen?
På reisen din med Thai (low economy) vil du tjene 25% poeng med både ROP og EB. Nå klarer jeg ikke finne ut hvor mange poeng ROP gir på SAS flighter, men såvidt jeg vet gir de 0% i ganske mange klasser (rett på meg om jeg tar feil).
Jeg ville valgt Eurobonus ettersom 5 t/r gir deg sølvkort og lounge/fasttrack i lavsesong.
Edit:
Aegan ser ut til å gi minimum 100% på laveste Thai klasse (og gjør det samme hos SAS).
Da vil du får 10788 poeng (med forbehold om opp/nedrunding) OSL-BKK T/R og 5 T/R OSL-BGO vil gi deg 5000 poeng.
http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/
Du kan jo kreditere 5 t/r innenriks til Eurobonus og Thai flightene til Aegan, jeg vet ikke om Aegan poeng utløper, men da vil du teoretisk sett ha nok poeng til en ny OSL-BKK i Eco. Men det er jo fryktelig lenge til da...
Nei ikke oppgradering for poeng. Bruker å oppgradere ved å ringe thai i oslo, sist betalte jeg ca 5500 for oppgradering fra økonomi til business BKK-OSL. (6000 billett i øko t/r + 5500 for oppgradering)
Fikk hos Eurobonus 5400 poeng OSL-BKK, og 10800 poeng BKK-OSL
KristianSk
11-11-2014, 21:05
Nei ikke oppgradering for poeng. Bruker å oppgradere ved å ringe thai i oslo, sist betalte jeg ca 5500 for oppgradering fra økonomi til business BKK-OSL. (6000 billett i øko t/r + 5500 for oppgradering)
Fikk hos Eurobonus 5400 poeng OSL-BKK, og 10800 poeng BKK-OSL
Om du fikk 5400 EB poeng OSL-BKK er du i en billettklasse som gir 100% opptjening, da ville jeg kreditert alt til EB.
Du opptjener ikke bonuspoeng for de billigste bookingklassene V og W når du flyr med Thai verken hos Aegan eller SAS EuroBonus
KristianSk
11-11-2014, 21:46
Du opptjener ikke bonuspoeng for de billigste bookingklassene V og W når du flyr med Thai verken hos Aegan eller SAS EuroBonus
Ser det nå... Var nok litt rask med å tenke at det ikke finnes noe under Eco disc.
Har Eurobonus i dag. Har sølvnivå og ligger vel an til å beholde sølvkort neste år også, slik det ser ut nå. Gullkort er uoppnåelig.
Jeg reiser stort sett til Midtøsten. Regner med 3-4 turer neste år også. Siden det er jobbturer og jeg driver eget selskap blir det gjerne business class. Et par Europaturer blir det også.
I tillegg 3-4 turer til Vestlandet årlig, hvor familien er med og sikkert tilsvarende eller litt flere jobbreiser i Norge, pluss kanskje en ferietur med dama/familien. Dama sine eurobonuspoeng overføres til meg.
Så er spørsmålet om det er noe vits i å bytte. Om jeg flyr 3-4 ganger til Beirut og Kairo med Turkish Airlines på business, nærmer jeg meg gullkort da? Hvis ikke tenker jeg kanskje det ikke er noe vits, siden EBB-poengene er lettere å bruke på noe fornuftig.
Insomnia4u
23-10-2015, 21:30
Bookingklasse K,J gir 135% og C,D gir 150%
OSL-CAI t/r er 4600 miles.
C/D gir 6900.
4 turer gir ca 28K poeng. Du må ha 40K for å få Elite. For å rekvalifisere trenger du imidlertid ikke mer enn 25K. Så ville vurdert en MR første året, og så er du i mål. Fin Lounge i Istanbul :)
Så er spørsmålet hva familierelatert jeg kan bruke bonuspoeng fra Turkish Air til?
Insomnia4u
25-10-2015, 21:18
Så er spørsmålet hva familierelatert jeg kan bruke bonuspoeng fra Turkish Air til?
Du må jo nesten kikke på uttakstabellen til Turkish for å se hva som er aktuelt. Vanskelig for oss å svare på siden vi ikke kjenner til hvilke behov din famile har.
Du kan ta ut poengreise til SK med turkish-poeng da.
jamesclandestine
26-10-2015, 12:44
Høres ut som bytte til Turkish Miles & Smiles bringer deg betydelig nærmere gullkort..
Sykkelthor
26-10-2015, 15:05
Men hva er et gullkort i seg selv godt for gitt trådstarters reisemønster? De gangene vedkommende reiser til midtøsten er reisene etter eget utsagn i biz, så der er det alt lounge og fasttrack. På reiser med SAS i Norge gir ikke gull fra Turkish noen fordeler bortsett fra pri.boarding (haha..) og pri.bagasje. I Europa gir gullkort fra Turkish lounge, men kun i få tilfeller fasttrack, ved mindre man reiser med Turkish.
Hvis det er ønske om bedre poengopptjening trenger vi mer info om billettklassene trådstarter vanligvis bruker i Europa, men jeg tror egentlig at det i sum er marginale forskjeller i opptjening mellom Turkish og SAS.
Dersom trådstarter tjener poeng via et eurobonus bealingskort bør dette kanskje tas med i regningen, for jeg tror ikke det er trivielt å skaffe seg et Miles&Smiles-betalingskort ved mindre man bor i Tyrkia.
Så.. Hvis gull i seg selv er et poeng er Turkish sikkert fint, men det kan være lurt å tenke gjennom hva man egentlig vil ha ut av bonusprogrammet før man velger. I mine øyne er ikke Gull hos Turkish verd så veldig mye mer enn sølv hos Eurobonus for trådstarter, eller er det noe jeg overser?
Insomnia4u
26-10-2015, 16:44
*A-gull gir vel lounge-tilgang på innenriks-lounger hos SK
Synes ikke det er så lett å vite hva man bør gjøre. Eurobonusmastercard har jeg ikke, men det bør jeg vel få meg hvis jeg fortsetter som EB-medlem.
Saken er jo at EB Sølv gir en del fordeler. Business check in i Oslo er kjekt, det samme er tilgang på lounge både på innenriks og utenriks for familiemedlemmer om sommeren og jula. Ikke viktig, men særlig 13-åringen synes de ter stas. Og det er jo stort sett da, pluss påske og høstferie, vi reiser. Vi har reist en del til utlandet før, men minstemann på ett og et halvt år er ikke så veldig reisevennlig om dagen, så utenlandsferier blir kanskje nedprioritert neste to-tre årene.
I tillegg til tre-fire jobbreiser til Midtøsten blir det vel alt mellom to-tre og opp til fire-fem Europaturer i året. Ikke mer. Og oftest med SAS Plus da også. På omtrent alt av innenriks jobbturer, som heller ikke blir mer enn kanskje maks ti i året, er det også SAS Plus som gjelder.
Loungetilgang er gøy og jeg liker litt luksus, men det teller ikke så veldig mye i vurderingen av bonusprogrammer. Det er viktigere at poengopptjeningen er optimal og at poengene kan brukes til noe fornuftig.
Det som jo er en konkret fordel med EB er at jeg med dagens reisemønster kan finansiere en eller to av tre-fire turer til Vestlandet, samt påspandere svigermor en tur til Oslo i ny og ne. Jeg vet at mange reiser mye mer enn meg, men når jeg er i Midtøsten er jeg gjerne borte i to uker minst. Så det er greit at fordeler med bonusprogram kommer familien til gode.
Får man samme uttelling ved bestilling av bonusreiser med SAS som Eurobonusmedlem og Miles&Smiles?
Noen som vet hvordan uttellingen på Lufthansa er i forhold til Turkish Air. Kanskje bør jeg bruke Lufthansa til de områdene i Midtøsten SAS ikke flyr med Egypt Air, i stedet for Turkish Air, og forbli i Eurobonus. Bytte til Lufthansa kunne vel også vært et poeng, kanskje. Eneste er at business Lufthansa ofte er avsindig dyrt. Selv om jeg kan skrive av kostnadene er det tross alt utlegg som må gjøres.
Chriscross
29-10-2015, 06:00
Man kunne kjøpe sratus i US Airway, men usikker på AA.
Chriscross
29-10-2015, 07:00
Noen som har funnet ut om det er mulig å opptjene legs på annet metall enn eget i noe program. Dette var mulig i UA MP tidligere, men ble forbedret bort.
*A-gull gir vel lounge-tilgang på innenriks-lounger hos SK
Er det blitt adgang for Star Gold? Det gjaldt tidligere kun Eurobonus G og D.
Superhai
29-10-2015, 19:20
Er det blitt adgang for Star Gold? Det gjaldt tidligere kun Eurobonus G og D.
På OSL har Star Gold hatt tilgang også på innenriks siden den åpnet.
Ingen som vet hva slags uttelling man får med lufthansa i EB?
Ingen som vet hva slags uttelling man får med lufthansa i EB?
https://www.sas.no/Templates/FlexiblePage.aspx?id=216843
Jeg har et dilemma som går på om jeg skal tjene poeng hos SAS eller United (eller et annet for den saks skyld). De siste årene har jeg hatt en til to turer med United hvert år og samlet poengene der. Det ga meg tidligere i år en t/r-reise OSL-FLL for bare noen hundrelapper som jeg satt svært pris på.
Jeg flyr endel, alltid i økonomi og klarer nok aldri gull hos den av de jeg samler poeng hos. Sølv-statusen gir meg ingenting da jeg ikke flyr særlig i ferier og sjelden har ekstra kolli. Såvidt jeg kan lese gir United-sølv heller ikke noe særlig fordeler verken i USA eller Europa. Valget bør nok bli den som kan gi meg mest igjen for poengene, enten ved oppgraderinger eller flyreiser og jeg har en liten bunke poeng hos de begge nå.
Skal forresten fly OSL-HKG i november og OSL-USM i januar og vet heller ikke hvor jeg skal putte de poengene. OSL-HKG i O gir vel 9500 poeng og OSL-USM bør gi rett over 11000 i Q og gi meg sølv i EB. Siden MilagePlus går på kalenderår rekker jeg ikke status der nå, og da er det vel bare å slenge alt til SAS? I så fall noen forslag til hva jeg bør gjøre med 20 000 poeng hos United?
Jeg har et dilemma som går på om jeg skal tjene poeng hos SAS eller United (eller et annet for den saks skyld). De siste årene har jeg hatt en til to turer med United hvert år og samlet poengene der. Det ga meg tidligere i år en t/r-reise OSL-FLL for bare noen hundrelapper som jeg satt svært pris på.
Jeg flyr endel, alltid i økonomi og klarer nok aldri gull hos den av de jeg samler poeng hos. Sølv-statusen gir meg ingenting da jeg ikke flyr særlig i ferier og sjelden har ekstra kolli. Såvidt jeg kan lese gir United-sølv heller ikke noe særlig fordeler verken i USA eller Europa. Valget bør nok bli den som kan gi meg mest igjen for poengene, enten ved oppgraderinger eller flyreiser og jeg har en liten bunke poeng hos de begge nå.
Skal forresten fly OSL-HKG i november og OSL-USM i januar og vet heller ikke hvor jeg skal putte de poengene. OSL-HKG i O gir vel 9500 poeng og OSL-USM bør gi rett over 11000 i Q og gi meg sølv i EB. Siden MilagePlus går på kalenderår rekker jeg ikke status der nå, og da er det vel bare å slenge alt til SAS? I så fall noen forslag til hva jeg bør gjøre med 20 000 poeng hos United?
Hadde det vært meg...
Så lenge du ikke flyr mer enn du gjør ville jeg satset på SAS.
Der kan du fylle på med Trumf Visa eller Amex og samle mye mer poeng enn du ville klart hos United. Da vil du også ha en realistisk mulighet til å tjene opp nok poeng til en langtur i C eller F.
Takk for tips! Høres ut som det mest fornuftige valget er SAS. Bruker også Trumf VISA, men tar det stort sett ut i kroner.
Hola,
Jeg har flere kommende reiser med *A selskaper. SN til BRS via BRU, SQ til SIN via FRA, LX til ZRH og noen innenriks SK turer.
Slik jeg forstår det gir *A flyginger på rette klasser grunnpoeng, men gir de også kvalifiserende flygning i Eurobonus-programmet? Er det i så fall andre *A bonusordninger som gir bedre uttelling for reiser på *A selskaper enn Eurobonus, da jeg ofte ender opp med å måtte reise på andre selskaper enn SK?
--------
LN-AND
Hola,
Jeg har flere kommende reiser med *A selskaper. SN til BRS via BRU, SQ til SIN via FRA, LX til ZRH og noen innenriks SK turer.
Slik jeg forstår det gir *A flyginger på rette klasser grunnpoeng, men gir de også kvalifiserende flygning i Eurobonus-programmet? Er det i så fall andre *A bonusordninger som gir bedre uttelling for reiser på *A selskaper enn Eurobonus, da jeg ofte ender opp med å måtte reise på andre selskaper enn SK?
--------
LN-AND
Generelt bør man vel ha bonusprogram i det selskapet man reiser mest med. Nå er likevel Miles and More kjent for å være ræva om man flyr økonomi. Dvs andre program er ikke bra de heller, men Miles and More er blant de som gir ekstremt lite uttelling for flygninger i Y. Nei det er kun SAS og kommersielle ruter på Widerøe som gir kvalifiserende legs i Eurobonus.
Er vel kun SK og WF som gir kvalifiserende flygninger
kristian
21-07-2017, 09:59
Jeg er EuroBonus Gold, men skal det nærmeste året på 2-3 langturer med LH i tillegg til mange korte turer med SK.
Vil det lønne seg å bruke Miles&More isteden for EuroBonus? Hvem har best tilbud på bruk av poeng (billigst poenguttak, flest plasser for uttak, letteste veien til status osv)?
Chriscross
21-07-2017, 11:42
Jeg er EuroBonus Gold, men skal det nærmeste året på 2-3 langturer med LH i tillegg til mange korte turer med SK.
Vil det lønne seg å bruke Miles&More isteden for EuroBonus? Hvem har best tilbud på bruk av poeng (billigst poenguttak, flest plasser for uttak, letteste veien til status osv)?
Uttak i m&m er veldig dyrt med høye skatter. De har riktignok endel kampanjer som gir business til noen byer i Usa til 55000 poeng og Emiratene til 45 000 poeng. Skal du fly langt på veldig dyre billetter kan det kanskje ha noe for seg.
Sundet81
21-07-2017, 12:41
Jeg har løselig regnet meg frem til at jeg med mitt reisemønster må fly omtrent 350 segmenter pr. år med SAS for å kvalifisere meg til Miles & More-Senator, mot 45 med SAS for EBG. Gitt at kravet er 100 000 miles for Senator, så skal man virkelig fly langt og mye for å i det hele tatt oppnå dette. Og, som allerede er påpekt: Uttak i M&M er ikke spesielt gunstig. Man får vesentlig mer igjen for poengene med EB, spesielt hvis man sper på med litt kredittkortbruk, Companion Ticket etc.
Hallo folkens!
Skal begynne å fly mellom Europa og USA en del i fremtiden. Har dere noe erfaring om bonusprogrammene til flyselskapene som flyr langdistanse?
Vurderer Lufthansa eller United.
https://www.theexplorercard.com/Club50kaf?cell=f0m&int_source=loyalty&mode=d&int_medium=uacom2&int_campaign=club_50kaf&alm=196509&int_content=new_50k_member&partner_category=cc&partner_name=chase_acq&asset_position=navmp&promo_code=cell_f0m&targeting=nli&launch_date=2017-10-10
Tenkte den her. Vet nesten ingen ting om disse greiene.
Hva har dere?
Har du amerikansk adresse? Eller får du ikke kort hos Chase ..
Jeg har et Explorer .. noe færre fordeler men kun $95 i året. Det blir jo et regnestykke for deg hva som lønner seg.
Fordelen med Mileage Plus (UA) er jo spesielt at det er lave avgifter for billettuttak imotsetning til fueltaxen'e du må betale hos f.eks. SAS eller LH.
Aldri hørt om Sky Alliance?
SudCaravelle
23-12-2017, 22:31
Det kan være at han er ny innen temaet.
Hva mener du?
Har firma i USA, kan man bruke business adresse? Eventuelt business miles kort?
Hva mener du?
At jeg aldri har hørt om noen allianse ved navn Sky Alliance.
Mente Star Alliance....
Men angående bonus programmene, hva tror dere en nybegynner som meg burde gjøre?
Generelt er det nyttigst å samle i det selskapet du bruker mest, men det er veldig individuelt hva som 'er best'.
Du må nok ha social security number for å få et amerikansk kredittkort .. Men er du i tvil, kontakt Chase, Mange gode signonbonuser for tiden, det er kamp om kundene.
Sitter og leser om United MilagePlus.
Stemmer det at PQP er 1:1 mot dollar spent? Så for å få Star Gold må man bruke 10,000 USD?
Stemmer så vidt jeg vet på billetter utstedt av United.
På billetter utstedt av andre er det litt annerledes uten at jeg vet nøyaktig, men på en billigbillett på SN fikk jeg iallefall 1 PQP per 10 miles.
Du tjener også PQP på bonusbilletter utsted av UA.
Går aldri ut på dato. Hjalp oss grunnet helsemessige årsaker.;)