PDA

View Full Version : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola?


Lamox
13-01-2012, 22:22
Stavanger + Sandnes er større en Trondheim og omtrent like stor som Bergen i befolkning

Bergen 263.218

Trondheim+Stjørdal 197.972

Stavanger+Sandnes 194.547

Mjolnir
13-01-2012, 23:28
Bergen 263.218

Trondheim+Stjørdal 197.972

Stavanger+Sandnes 194.547

Stjørdal er da ikke en del av tettstedet Trondheim. Dessuten er de tallene der summen av innbyggere i kommunene, ikke i selve tettstedene.

I alle tilfeller blir det feil å bruke antall innbyggere i Bergen kommune, innbyggere i Trondheim+Stjørdal e.l. til å vurdere trafikkgrunnlag. De nærmeste naboflyplassene til
SVG med rutetrafikk er HAU og KRS. Siden SVG er større (og dermed har et bredere tilbud) vil nedslagsområdet være minst til og med de som bor på halvveien til neste flyplass, i mange tilfeller lengre. Det vil si hele Sør-Rogaland+deler av Ryfylke, samt litt av Agder.

Tilsvarende avgrenses TRD av de mindre KSU, OSY og OSD, som sannsynligvis betyr nedslagsområde som dekker hele Sør-Trøndelag (kanskje med en bitteliten lekkasje til OLA, men den er minimal da OLA kun hadde 7 117 pax i 2010) , Nord-Trøndelag minst opp til Steinkjer og litt i Sverige. Mye av trafikken fra OSY går jo også gjennom TRD, i tillegg til at TRD har en del annen transfertrafikk fra bl.a. Helgeland. BGO er i noe lignende situasjon.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvilken flyplass som har størst passasjergrunnlag, men i 2010 hadde SVG og TRD nærmest identiske passasjertall, dog med helt forskjellig sammensetning (som jeg syns er litt fasinerende).

Tuften
13-01-2012, 23:36
Tettsteder basert på SSB's informasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_st%C3%B8rste_tettsteder

Ellers så kan man utifra Avinor's nylig publiserte passasjertall lese at store deler av trafikken i TRD er innenriks (en del transfer innenriks) hvor SVG har en stor del utenriks. Vil tro at dette er understøttet av tidligere kommentarer.

CaptainMorgan
14-01-2012, 00:47
Leser en del her inne på Flyprat, men det var først når jeg så denne tråden at jeg fant ut at jeg måtte registrere meg. Som Harald Eia sa til Skavland i kveld så "skal man sjekke ting opp mot fakta før man uttaler seg".

Å si at Stavanger er større enn Trondheim er det dummeste jeg har hørt.
Mange regner med Sandnes når en skal telle folketallet i Stavanger, men dette er feil. Sandnes har per i dag by status og skal derfor ikke regnes med som en del av Stavanger. Dersom man regner med Sandnes så skal Trondheim få lov til å regne med Klæbu, Stjørdal og så videre.
Sandnes er en by og en kommune i Rogaland....
Link: http://no.wikipedia.org/wiki/Sandnes

Folketall Stavanger kommune pr 2011: 126 021
Folketall Trondheim kommune pr 2011: 173 486
- I tillegg må man også regne med de cirka 10 000 studentene som hvert år flytter til Trondheim uten å melde i fra.

Ser man på fjorårets statistikk så hadde Trondheim lufthavn 3 919 618 flyreisende, mens Stavanger lufthavn hadde 4 119 348 reisende - dersom man regner med helikoptertrafikken. Uten helikoptertrafikken så er Stavanger mye mindre enn Trondheim - I flypax så hadde SVG i fjor totalt 3 900 792 reisende. Tar jeg ikke heelt feil, så er dette mindre enn tallet for TRD.

jameson82
14-01-2012, 00:51
Nå var ikke tanken min at man skulle regne Stavanger å Sandnes som en by men siden det er kun 10km avstand mellom Sandnes å Sola så må Sandnes regnes inn i befolkningsgrunnlaget til SVG Lufthavn

CaptainMorgan
14-01-2012, 00:57
Nå var ikke tanken min at man skulle regne Stavanger å Sandnes som en by men siden det er kun 10km avstand mellom Sandnes å Sola så må Sandnes regnes inn i befolkningsgrunnlaget til SVG Lufthavn

Da kan jo Trondheim få regne med Melhus, Klæbu og Malvik ettersom de ligger nokså nærme Trondheim.
Innbyggertallet vil da se slik ut:

Trondheim kommune: 173 486
Klæbu kommune: 5886
Melhus kommune: 15 294
Malvik kommune: 12 758
Totalt: 207 424 (cirka 217 424 med de uregistrerte studentene)

Stavanger + Sandnes: 194.547

Jeg kjøper ikke helt den med at Stavanger og Sandnes er større.

jameson82
14-01-2012, 01:04
Da kan jo Trondheim få regne med Melhus, Klæbu og Malvik ettersom de ligger nokså nærme Trondheim.
Innbyggertallet vil da se slik ut:

Trondheim kommune: 173 486
Klæbu kommune: 5886
Melhus kommune: 15 294
Malvik kommune: 12 758
Totalt: 207 424 (cirka 217 424 med de uregistrerte studentene)

Stavanger + Sandnes: 194.547

Jeg kjøper ikke helt den med at Stavanger og Sandnes er større.

Nå er det ufattelig OT og en pissekonkuranse men om du strekker strikken fra Trondheim til Værnes så langt så må du nesten ta med Sola,Time,Klepp,Gjesdal kommune i tilegg.

Mjolnir
14-01-2012, 01:15
Leser en del her inne på Flyprat, men det var først når jeg så denne tråden at jeg fant ut at jeg måtte registrere meg. Som Harald Eia sa til Skavland i kveld så "skal man sjekke ting opp mot fakta før man uttaler seg".

Å si at Stavanger er større enn Trondheim er det dummeste jeg har hørt.
Mange regner med Sandnes når en skal telle folketallet i Stavanger, men dette er feil. Sandnes har per i dag by status og skal derfor ikke regnes med som en del av Stavanger. Dersom man regner med Sandnes så skal Trondheim få lov til å regne med Klæbu, Stjørdal og så videre.


Velkommen som deltager på forumet! :)

Det er helt korrekt å si at Trondheim som by er større enn Stavanger siden det er vanlig å måle folketall innfor bygrensa i Norge (og naboene til Stavanger er litt staere enn Trondheim sine ;) ). Tettsted har derimot en annen definisjon enn by. Mener å huske at i Norge er tettsted definert som sammenhengene bebyggelse hvor det ikke er mer enn 50 meter mellom bygningene (forøvrig strengere enn i definisjonen som brukes i f.eks. Danmark), uavhengig av politiske grenser. På Nord-Jæren er det et sammenhengende byområde som strekker seg over Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Det er så langt jeg vet ikke noen sammenhengene bebyggelse mellom Trondheim og f.eks. Melhus. Nå skal det nevnes at innbyggertall i et slikt tettsted kun innebærer dem som bor i det området som oppfyller femtimeterskravet. Sandnes kommune har f.eks. mange innbyggere som ikke telles med i tettstedet Stavanger/Sandnes(/Sola/Randaberg).


Ser man på fjorårets statistikk så hadde Trondheim lufthavn 3 919 618 flyreisende, mens Stavanger lufthavn hadde 4 119 348 reisende - dersom man regner med helikoptertrafikken. Uten helikoptertrafikken så er Stavanger mye mindre enn Trondheim - I flypax så hadde SVG i fjor totalt 3 900 792 reisende. Tar jeg ikke heelt feil, så er dette mindre enn tallet for TRD.

Hvor finnes årsstatistikken for 2011? Kan ikke se at den ligger ute hos avinor.no ennå. Forøvrig er det vel en sterk overdrivelse å kalle en differanse på knappe 19 000 (ca. en halv prosent) for "mye" større. Ville vel heller sagt at med kun flytrafikk er de to så jevnstore som det går an å bli. God vekst har de i hvert fall hatt begge to :)

Edit: Link til SSB sin oversikt over befolkning i tettsteder (http://www.ssb.no/beftett/tab-2011-06-17-01.html)

CaptainMorgan
14-01-2012, 01:19
Vi kan jo godt droppe Melhus og Malvik, også regner vi heller bare Trondheim og Stjørdal.
Trondheim kommune: 172 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Stjørdal kommune: 21 646
Totalt Stjørdal+Trondheim+Studenter: 204 132

Ser ut som du sliter fortsatt. Vis meg gjerne hvordan regnestykket ser ut med Sola, Time, Klepp og Gjesdal. Så kan vi se om det er større enn følgende, som er et utvalg av nedslagsfeltene til Værnes:

Trondheim Kommune:173 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Klæbu Kommune: 5 886
Melhus Kommune: 15 294
Malvik Kommune: 12 758
Orkdal kommune: 11 451
Stjørdal kommune: 21 646
Meråker kommune: 2 515
Levanger kommune: 18 890
Verdal kommune: 14 361
Steinkjer kommune: 21 311

Totalt: 310 598.

Dette er jo ikke helt korrekt. I følge Avinor Værnes selv så er det totale nedslagsfeltet for Værnes på cirka 500 000. (http://www.therouteshop.com/trondheim-airport/#catchmentTab)

Men dette "munner" jo egentlig bare ut i en ting; at TRD har flere pax enn SVG. Eneste forskjellen er at helikoptertrafikken skjuler dette. Uten heli, er SVG som sagt mindre enn TRD.

CaptainMorgan
14-01-2012, 01:35
Velkommen som deltager på forumet! :)

Det er helt korrekt å si at Trondheim som by er større enn Stavanger siden det er vanlig å måle folketall innfor bygrensa i Norge (og naboene til Stavanger er litt staere enn Trondheim sine ;) ). Tettsted har derimot en annen definisjon enn by. Mener å huske at i Norge er tettsted definert som sammenhengene bebyggelse hvor det ikke er mer enn 50 meter mellom bygningene (forøvrig strengere enn i definisjonen som brukes i f.eks. Danmark), uavhengig av politiske grenser. På Nord-Jæren er det et sammenhengende byområde som strekker seg over Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Det er så langt jeg vet ikke noen sammenhengene bebyggelse mellom Trondheim og f.eks. Melhus. Nå skal det nevnes at innbyggertall i et slikt tettsted kun innebærer dem som bor i det området som oppfyller femtimeterskravet. Sandnes kommune har f.eks. mange innbyggere som ikke telles med i tettstedet Stavanger/Sandnes(/Sola/Randaberg).

Hvor finnes årsstatistikken for 2011? Kan ikke se at den ligger ute hos avinor.no ennå. Forøvrig er det vel en sterk overdrivelse å kalle en differanse på knappe 19 000 (ca. en halv prosent) for "mye" større. Ville vel heller sagt at med kun flytrafikk er de to så jevnstore som det går an å bli. God vekst har de i hvert fall hatt begge to :)

Edit: Link til SSB sin oversikt over befolkning i tettsteder (http://www.ssb.no/beftett/tab-2011-06-17-01.html)

Det er kanskje ikke helt "fair" å ha med eksempelvis Melhus i denne sammenlikningen. Men nå ligger jo Stjørdal og Trondheim så å si like nærme Værnes som Stavanger og Sandnes gjør Sola, så da må jo nesten Trondheim få regne med alle kommunene som er mellom Trondheim og Stjørdal, vist man vil holde dette på et seriøst og fair nivå. Og ved å regne på den måten, som for øvrig dere i SVG startet med, så er og forblir Trondheim størst mtp antall innbyggere nær flyplassen.

Når det gjelder statistikken så er den hentet herfra: http://www.avinor.no/avinor/trafikk/10_Trafikkstatistikk

Nå handler jo dette i bunn og grunn ikke om hvem som er størst av Trondheim og Stavanger vist man kun regner med noen utvalgte kommuner i tillegg, men rett og slett om hvor mange beboere som faktisk bor i området rundt flyplassen, og hvor mange reisende flyplassene har årlig. Og da er det Værnes som har flest beboere og flyreisende! Heli er irrelevant.

Harald Oanes
14-01-2012, 08:41
Vi kan jo godt droppe Melhus og Malvik, også regner vi heller bare Trondheim og Stjørdal.
Trondheim kommune: 172 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Stjørdal kommune: 21 646
Totalt Stjørdal+Trondheim+Studenter: 204 132

Ser ut som du sliter fortsatt. Vis meg gjerne hvordan regnestykket ser ut med Sola, Time, Klepp og Gjesdal. Så kan vi se om det er større enn følgende, som er et utvalg av nedslagsfeltene til Værnes:

Trondheim Kommune:173 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Klæbu Kommune: 5 886
Melhus Kommune: 15 294
Malvik Kommune: 12 758
Orkdal kommune: 11 451
Stjørdal kommune: 21 646
Meråker kommune: 2 515
Levanger kommune: 18 890
Verdal kommune: 14 361
Steinkjer kommune: 21 311

Totalt: 310 598.

Dette er jo ikke helt korrekt. I følge Avinor Værnes selv så er det totale nedslagsfeltet for Værnes på cirka 500 000. (http://www.therouteshop.com/trondheim-airport/#catchmentTab)

Men dette "munner" jo egentlig bare ut i en ting; at TRD har flere pax enn SVG. Eneste forskjellen er at helikoptertrafikken skjuler dette. Uten heli, er SVG som sagt mindre enn TRD.


Eh, betyr det virkelig noe å være større enn den andre, på et papir - eller i det virkelige liv...? Unnskyld kjære debattant - og velkommen, eh - har du noen gang vært i Stavanger eller Sandnes, eller leser du kun statistikk...??? Hvor langt er det fra Tr.heim til Stjørdal? 3-4 mil...?
Hvor langt er det fra Stavanger til Sandnes...? 0 meter...!!! Nå mener eg for all del ikke å være ufin eller noe, men en mer dårlig sammenlikning skal man lete etter... Hvorfor? Jo - fordi Stavanger og Sandnes er ETT tettsted i praksis, og ikke bare i teori, da disse to byer er integrert i en sømløs grense som kun eksisterer pga skilting :-) Hvis du aldri har vært her, så skal jeg love deg at du aldri vet når du er i Stavanger eller når du er i Sandnes, av den enkle grunn at de to byene er grodd sammen til EN by i praksis. Stavanger er den tettest befolkete by i Nord Europa, således er kommunegrensene så nær at det hele fremstår som EN stor region, kanskje mer konkret enn de fleste andre steder i vårt land... Og da mener jeg i.f.t. infrastruktur. Og den desidert største arbeidsplass (sted:-) ) i regionen er Forus, og hvor ligger Forus...? Jo, i Stavanger/Sandnes - altså delt på begge kommuner/byer... Forklar meg hvordan Tr.heim og Stjørdal kan sammenliknes med det...? Hvis du skal komme med et reelt sammenlikningsgrunnlag, så måtte det altså vært UAVBRUTT bebyggelse/industri/handel/infrastruktur HELE veien, og det var det definitivt ikke sist eg var på de kanter (selv om det er noen år siden nå:-) ), da hadde jeg akseptert og vært enig i din sammenlikning... Og hvis en, som det er nevnt her, holde seg til fakta - så tar du veldig feil når du skriver at det er omtrent samme avstand fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Sandnes og Stavanger til Sola... Skal man pirke, så er det akkkurat dobbelt så langt fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Stv. til Sola, og 3 ganger lengre enn det er fra Sandnes til Sola:-)


Og jeg, jeg bor på landet - så jeg bryr meg svært lite om hvem som er størst, 3-størst, 9-størst osv osv osv - men det ingen teori kan ta fra oss, og det er utvistelig - og nesten helt unikt i et forhold mellom to byer, er at Stavanger og Sandnes integreres i det praktiske liv som EN by! Men igjen - hva betyr det å være størst? Eg er glad i det å være minst...!

Så jeg tar ikke noe debatt i tall eller følger denne diskusjon opp - men jeg måtte bare påpeke din vinkling til Stjørdal...! Det er ikke alt man kan lese i tall og statistikker ser du



Siden det finnes personer med små peniser og lite trykk (les: "pissekonkurranse"), så vil eg dra diskusjonen tilbake til hva den handler om...

Å fly mellom Stavanger og Stockholm direkte, eller via Oslo, blir 2 helt forskjellige opplevelser. Synes det er meget mer enn at det tar lengre tid, det er og forblir en mellomlanding og flybytte, og det blir i mine øyne alltid feil (hvis man da ikke vil oppleve flere flygninger/fly) i forhold til en direkte flygning. Jeg er bare en turist, og således ikke avhengig av en slik linje - men jeg ville aldri reist en weekendtur til vakre Stockholm hvis jeg måtte reist via Oslo, no way! Men en direkteflyvning hadde gjort dette svært interessant. Nå har heller ikke jeg bidratt til pax-økning desverre, men det av helt andre årsaker. Men jeg synes det er svært trist at denne linje nok en gang legges ned, og nei - jeg tror ikke Norwegian vil finne det interessant, desverre... Kanskje DAT, som viser vilje og pågangsmot der andre gir opp:-)


H

TOS
14-01-2012, 20:25
Dersom man skal se på passasjergrunnag så er det forsåvidt irrelevant om man hører til den eller den kommunen. Det som er standard praksis er å bruke antall innbyggere i x antall minutter/timer fra flyplassen.

EGNM
14-01-2012, 20:55
Hvis man ser hvordan TRD/SVG markedsfører seg selv på www.therouteshop.com virker det som TRD har større catchment area innen 120 min enn i SVG sitt tilfelle;

SVG Catchment Area
30 min catchment area: The cities of Stavanger and Sandnes (total pop. 200,000).
60 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund and Karmøy (total pop 250,000).
120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

TRD Catchment Area
30 min catchment area: 150,000 inhabitants
60 min catchment area: 250,000 inhabitants
120 min catchment area: 400,000 inhabitants
In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland.

TOS
14-01-2012, 21:03
Hvis man ser hvordan TRD/SVG markedsfører seg selv på www.therouteshop.com virker det som TRD har større catchment area innen 120 min enn i SVG sitt tilfelle;


Dette er nok en vesentlig mye mer fornuftig måte å starte en vurdering av markedsgrunnlaget enn å følge kommunegrensene...;)

Novair
14-01-2012, 21:12
Dersom man skal se på passasjergrunnlag så er det forsåvidt irrelevant om man hører til den eller den kommunen. Det som er standard praksis er å bruke antall innbyggere i x antall minutter/timer fra flyplassen.

Takk!

Hvorvidt Stavanger og Sandnes henger sammen eller ikke er totalt uvesentlig. Det blir ikke flere (potensielle) passasjerer av den grunn. Trondheim by er markant større enn Stavanger by. Tettstedet Stavanger/Sandnes er noe større enn Stor-Trondheim, i hvert fall i skrivende stund.

Over til dette med "Catchment Area". The Route shop opplyser følgende:

Trondheim:
In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland.


Stavanger:
120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

Til det siste tallet kan man trolig plusse på noen titusen. Ut i fra dette kan man si at passasjergrunnlaget til Trondheim, Værnes er noe større enn Stavanger, Sola. Helt uoffisielt.

EDIT: 'EGNM' ble før meg med info fra The Route shop.

C130
14-01-2012, 23:18
Når man ser på antallet innenlandspassasjerer på TRD kan det se ut som at "halve Nordnorge" bruker TRD som en hub for å komme seg til Oslo.
SVG har hvertfall vesentlig flere utenlandspassasjerer enn TRD, faktisk flere enn BGO i vintermånedene, da turistene uteblir fra BGO.
Så da kan vi begynne å diskutere hvem som er størst av SVG og BGO også..... :-)

CaptainMorgan
15-01-2012, 00:45
Når man ser på antallet innenlandspassasjerer på TRD kan det se ut som at "halve Nordnorge" bruker TRD som en hub for å komme seg til Oslo.
SVG har hvertfall vesentlig flere utenlandspassasjerer enn TRD, faktisk flere enn BGO i vintermånedene, da turistene uteblir fra BGO.
Så da kan vi begynne å diskutere hvem som er størst av SVG og BGO også..... :-)

Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. Det blir for dumt å sitte og pynte på sannheten. Fakta er at både SVG og TRD er desidert mindre enn BGO, og ihvertfall OSL. At TRD fungerer som en "hub" kan bare ses på som positivt - Hva hadde vel AMS og FRA vært dersom de ikke hadde hatt all transit/transfer-paxen.

Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende.

Mjolnir
15-01-2012, 01:41
Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. Fakta er at både SVG og TRD er desidert mindre enn BGO, og ihvertfall OSL. At TRD fungerer som en "hub" kan bare ses på som positivt - Hva hadde vel AMS og FRA vært dersom de ikke hadde hatt all transit/transfer-paxen.

Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende.

Det er da ingen som prøver å vri å vrenge på fakta her, og det er heller ikke noe poeng i å gå til personangrep. Ord som dum og ignorant hører ikke til i en saklig diskusjon. At SVG i enkelte måneder har mer utenlandstrafikk enn BGO er kun en funfact. Hvorfor det er slik kan nok en sosiolog svare best på. Vil tro at BGO har en god del mer innenlandstrafikk enn SVG i disse månedene pga. større nedslagsområde samt mer transfer. Sannynligvis er også utenlandstrafikken over året totalt større. Det er da ingen som mener at SVG er større enn BGO

Syns ærlig talt du kommer med mange ad-hoc-framstillinger, og det du skriver er sterkt farget av (blind) patriotisme. Statistikk kan man manipulere som man vil og velge det resultatet man liker best, være det seg at SVG er større enn BGO på utenriks om vinteren eller at Namsos Lufthavn er større enn AMS på innenrikstrafikk.
TRD er litt større enn SVG på flytrafikk. I mange tilfeller er helt relevant, og jeg vil anta at vurdering av passasjergrunnlag er et slikt tilfelle. Hva som er relevant kommer dog helt an på sammenhengen. For en som jobber i tårnet er det f.eks. mest relevant med antall bevegelser, uavhengig av type.

Jeg vet i hvertfall hva som er relevant for meg: at det tydeligvis ikke er grunnlag for et skikkelig non-stop-tilbud mellom de to :headbang

CaptainMorgan
15-01-2012, 02:02
De tallene jeg kommer med er hentet rett fra Avinors egne nettsider. Men som du sier, SVG har flere flybevegelser enn TRD. Litt rart egentlig når Værnes har flere reisende pax. Det vil jo i teorien si at den gjennomsnittlige kabinfaktoren på SVG er lavere enn ved TRD. - Litt upresist utsagn av meg, ettersom det brukes forskjellige flytyper til hhv SVG og TRD. Men du skjønner pointet.

Synd Norwegian la ned TRD-SVG, men så har jo heldigvis SAS fortsatt rute dit, både direkte og via Ålesund og Bergen.

Angående den funfacten din så studerer jeg faktisk sosialantropologi.

Harald Oanes
15-01-2012, 07:39
Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. flyreisende.

Som eg har gitt uttrykk for, så bryr det meg akkurat like lite som en tom fyrstikk-eske hvor stor SVG er i forhold til de andre, eg er mest opptatt av hva flyvemaskiner som kommer innom...
Men det er jo et svært lite dekkende beskyldning du kommer med i ovennevnte post, hvis du selv leser alle dine geografiske faktafeil fra fredagskvelden...! Her må man holde fokus:-)


H

Hickok
15-01-2012, 09:04
Nå skal vel strengt tatt Farsund og Lista også regnes inn i 120min til SVG etter at den nye veien åpnet, og det bor en del folk i dette området.

C130
15-01-2012, 10:57
Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. Det blir for dumt å sitte og pynte på sannheten. Fakta er at både SVG og TRD er desidert mindre enn BGO, og ihvertfall OSL. At TRD fungerer som en "hub" kan bare ses på som positivt - Hva hadde vel AMS og FRA vært dersom de ikke hadde hatt all transit/transfer-paxen.

Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende.

Hm... det var nå du som dro inn fjerntliggende kommuner her tidligere for å få nedslagfeltet til TRD til å virke større enn det i virkeligheten er....jeg bare presenterer tall jeg.
Dersom vi ser litt mer på talla fra Avinor:
TRD hadde over 400000 transittpassasjerer innenlands i fjor, SVG hadde 63500.
Dette, sammen med at TRD-OSL er den mest trafikkerte innenlandsruta i Norge forsterker inntrykket av at TRD fungerer som innenlands HUB for Nordnorge.
Altså er det ikke utelukkende folk fra nedslagsfeltet til TRD som bruker flyplassen.
Dersom vi kun hadde talt passasjerer fra de nærliggende kommunene er jeg ikke i tvil om at folk i Stavangerdistriktet flyr mer enn trønderne, men dette var vel egentlig en liten avsporing.
Men, dersom veksten i trafikken blir den samme neste år som den var i år, vil SVG være større enn TRD også uten helitrafikken.

fjasebase
15-01-2012, 12:52
Hvordan klarer noen å si at det blir feil å regne med Stjørdal i passasjergrunnlaget for Værnes? Værnes ligger jo midt i Stjørdal sentrum !

CaptainMorgan
15-01-2012, 12:59
Hm... det var nå du som dro inn fjerntliggende kommuner her tidligere for å få nedslagfeltet til TRD til å virke større enn det i virkeligheten er....jeg bare presenterer tall jeg.
Dersom vi ser litt mer på talla fra Avinor:
TRD hadde over 400000 transittpassasjerer innenlands i fjor, SVG hadde 63500.
Dette, sammen med at TRD-OSL er den mest trafikkerte innenlandsruta i Norge forsterker inntrykket av at TRD fungerer som innenlands HUB for Nordnorge.
Altså er det ikke utelukkende folk fra nedslagsfeltet til TRD som bruker flyplassen.
Dersom vi kun hadde talt passasjerer fra de nærliggende kommunene er jeg ikke i tvil om at folk i Stavangerdistriktet flyr mer enn trønderne, men dette var vel egentlig en liten avsporing.
Men, dersom veksten i trafikken blir den samme neste år som den var i år, vil SVG være større enn TRD også uten helitrafikken.

Grunnen til at jeg måtte legge til alle kommunene for å overbevise, var jo for å vise hvor latterlig det argumentet med at Sandnes skal regnes med er. Sandnes er en egen kommune og skal ikke regnes med i folketallet til Stavanger.

Men dersom dere på liv og død vil regne med det, så kan jo, som fjasebase sier, Stjørdal med flere kommuner rundt Trondheim regnes med. Skal man imidlertid holde dette på et helt basic nivå, så sammenlikner vi bare Stavanger by med Trondheim by. Da er Trondheim størst.

Om SVG vokser forbi TRD gjenstår å se. Det skjer mye på Trondheim lufthavn om dagen, bla nye ruter og utvidelser, så jeg tviler litt på det. Men som sagt, vi får vente å se.

C130
15-01-2012, 13:32
Skal man imidlertid holde dette på et helt basic nivå, så sammenlikner vi bare Stavanger by med Trondheim by. Da er Trondheim størst.



Basic nivå (trådens tittel) er : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola.....
Folketallet i Svg kontra Trd by var således en skikkelig avsporing.

CaptainMorgan
15-01-2012, 13:38
Trodde flyplassene het Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger lufthavn, Sola. Men jeg tar vel feil, for skal man tro dere så heter det Stavanger og Sandnes lufthavn Sola.

Jeg skjønner ikke at du tør å kverulere på den måten. Som jeg med flere har sagt tidligere:


Over til dette med "Catchment Area". The Route shop opplyser følgende:

Trondheim: In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland.

Stavanger: 120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

Til det siste tallet kan man trolig plusse på noen titusen. Ut i fra dette kan man si at passasjergrunnlaget til Trondheim, Værnes er noe større enn Stavanger, Sola. Helt uoffisielt.

C130
15-01-2012, 14:41
I all verden, hvem er det som kverulerer ?
Når man skal finne passasjergrunnlaget for en flyplass så må man jo ta med de som bor i nedslagsfeltet til flyplassen.
Sandnes grenser faktisk til Sola, og Sandnes sentrum ligger like langt fra flyplassen som Stavanger sentrum, og må da tas med.
Hvor i all verden skulle ellers sandneserne fly fra, Kjevik ?
Og igjen, les trådens tittel !
Makan !!!

C130
15-01-2012, 14:42
Trodde flyplassene het Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger lufthavn, Sola. Men jeg tar vel feil, for skal man tro dere så heter det Stavanger og Sandnes lufthavn Sola.

Jeg skjønner ikke at du tør å kverulere på den måten. Som jeg med flere har sagt tidligere:

Forøvrig så tar jo du med "halve Sverige" og Helgeland i dine tall :-)

Novair
15-01-2012, 15:24
Hvordan klarer noen å si at det blir feil å regne med Stjørdal i passasjergrunnlaget for Værnes? Værnes ligger jo midt i Stjørdal sentrum !

Nettopp.

I så måte er det like relevant å medregne Hommelvik, Sveberg, Levanger, Meråker, Melhus m.fl. til catchment Area 60 min. CaptainMorgan er overhodet ikke på ville veier. Utgangspunktet er Værnes, ikke Trondheim.

FamilyGuy
15-01-2012, 15:33
Sandnes sentrum ligger like langt fra flyplassen som Stavanger sentrum, og må da tas med.
Hvor i all verden skulle ellers sandneserne fly fra, Kjevik ?
Og igjen, les trådens tittel !
Makan !!!

Stjørdal sentrum ligger midt på flystripa(les: nærmere enn Trondheim), og må da også tas med.
Hvor skulle ellers stjørdalingene fly fra? Bodø?

SQ 777
15-01-2012, 15:41
Kjære dere, hva driver dere på med på et forum for flygærne...;) Men gøy å se nivået på debatten ... Bare fortsett, følger med... Nå har vi denne pluss "mokkamann":colgate:

Olav
15-01-2012, 15:56
Etter å ha vært innom her av og til i snart to år tenkte jeg at det var på overtid for å få seg en bruker. Først av alt vil jeg si at dette er et flott forum som har mange flike skribenter og gode skildringer.

Men siden BGO blir nevt:

BGO har ca 300 000 personer boende +/- en en halv time fra flyplassen.
Da blir jo befolkning på Sotra/Askøy regnet med siden flere av de som bor der kan nå flyplassen raskere enn mange av de som bor i Bergen.
Tar vi +/- 45 min blir jo tallet enda høyere. Av de som bor +/- 45min finner man fortsatt folk innenfor Bergen Kommune.

Det er vel naturlig å regne med Sandnes siden det kan ta mindre tid å reise derfra enn mange steder i Stavanger til flyplassen. Samme med Stjørdal vs Trondheim.

Angående statistikk, så kan den leses på mange måter:

I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.

C130
15-01-2012, 16:00
Angående statistikk, så kan den leses på mange måter:

I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.

Fint eksempel :-)

LN-VLE
15-01-2012, 16:24
Basic nivå (trådens tittel) er : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola.....
Folketallet i Svg kontra Trd by var således en skikkelig avsporing.

Etter mitt syn er det vel her nøkkelen ligger. Spørsmålet var ikke hvilken by som var størst, men hvilken flyplass server flest personer innenfor en gitt omkrets. Problemet var at omkretsen ikke er definert i spørsmålet. TRD fungerer som en hub for Helgeland, sammen med BOO. Det er derfor ikke uriktig å ta med en del av Helgeland i nedslagsfeltet til TRD. Disse passasjerene som bytter fly i TRD skal egentlig føres som transfer i TRD. SVG har ikke denne hub funksjonen for annet enn helikoptertrafikken til nordsjøen, og reisende til dette kommer vel strengt tatt fra hele Norge. Jeg tviler vel egentlig på at de nordsjøarbeiderne som kommer med fly til SVG og skal ut i nordsjøen med helikopter blir ført som transfer på SVG.


Vidar

Mjolnir
15-01-2012, 16:58
Nettopp.

I så måte er det like relevant å medregne Hommelvik, Sveberg, Levanger, Meråker, Melhus m.fl. til catchment Area 60 min. CaptainMorgan er overhodet ikke på ville veier. Utgangspunktet er Værnes, ikke Trondheim.

Problemet ligger i at enkelte gjør dette til en konkurranse hvor Værnes "får lov" til å ta med Melhus, Klæbu etc, hvis Sola "får lov" til å ta med f.eks. Sandnes og Klepp. Det ligger jo ingen vitenskapelig tilnærming bak. Som tidligere nevnt er det vanlige å regne innbyggere innen x minutter reisetid, ikke i tilfeldig utvalgte kommuner. Selv vil jeg hevde at man må ta med avstand til neste flyplass, samt størrelsen på denne som nevnt i post 2 (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=705958&postcount=2). Jeg kjenner for eksempel folk fra Flekkefjord som oftest bruker SVG siden reisetiden til SVG og KRS er omtrent like lang, men SVG har bedre rutetilbud enn KRS. Tilsvarende kjenner jeg helgelendinger som har tatt turen ned til TRD for å komme seg ut av landet.

C130
15-01-2012, 18:42
Jeg tviler vel egentlig på at de nordsjøarbeiderne som kommer med fly til SVG og skal ut i nordsjøen med helikopter blir ført som transfer på SVG.


Vidar

Dette var et interessant spørsmål ja......

Helganes
15-01-2012, 22:22
Har dere telt med Utsira?

C130
16-01-2012, 07:18
Har dere telt med Utsira?

De sokner til HAU :-)

Helganes
16-01-2012, 09:28
De sokner til HAU :-)

Stemmer, tenkte ikke på det. Får håpe de har regnet med Kvitsøy da..

Novair
16-01-2012, 09:33
Stemmer, tenkte ikke på det. Får håpe de har regnet med Kvitsøy da..

Kvitsøy har vel drøye 500 innbyggere?

120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

Så ja, Kvitsøy er med i regnestykket.

LN-KGL
16-01-2012, 10:48
Det forundrer meg litt at SVG regner Karmøy eller deler av Karmøy som tilgjengelig innen 60 minutter. Bare å kjøre fra Mortavik til SVG tar rundt 45 minutter og så kan en legge til 22 minutter til overfarten fra Arsvågen. Totalt blir det da minst 67 minutter og da er man ikke annet enn på Bokn. Skudeneshavn-Mekjarvik-sambandet har en minimums overfartstid på 1:25 og da står bare en 30 minutters kjøretur igjen for å komme til SVG. Så er det Flaggruten fra Kopervik til Stavanger som er siste mulighet, men den tar akkurat 60 minutter og da mangler man å komme seg fra hurtigbåtterminalen og ut til Sola.

Konklusjonen er klar den: SVG er ikke tilgjengelig innen en time Karmøy, men derimot på 1980-tallet var det mulig med Nordsjøfly og Norving fra HAU.

Helganes
16-01-2012, 12:08
Kvitsøy har vel drøye 500 innbyggere?

Mange bekker små.. :) Ettersom vi er på detaljnivå så er det viktig å få med alt.

Christer
16-01-2012, 14:07
I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.

:) Evt. at folk fra Jessheim er de mest reiselystne her til lands...

Futura
16-01-2012, 15:23
:) Evt. at folk fra Jessheim er de mest reiselystne her til lands...
De jævla miljøsvina på Jessheim har så stort utslipp av klimagasser at de skulle ikke ha lov til å eie bil en gang!!! ja knapt snøfreser skulle de hatt.

I Strømstad har de også et meget høyt forbruk av hallal kjøtt per innbygger så der må det være masse alkoholiserte muslimer!!!!

Da er det bedre med miljøenglene i Bærum. Antall flyvninger og utslipp av klimagasser har gått mye mer ned en i noen annen komune siden 1997

Og i den bydelen i Frankfurt som heter Frankfurt Flughafen, der fly de 350 innbyggerne mye der...

IL-2
17-01-2012, 03:01
...

Jeg mener at sia Tromsø er Nordnorges hovedstad, må man regne heile folketallet i Nordnorge til grunn som passasjergrunnlag. Det skulle bli 470 000, så Tromsø er større enn Stavanger og Trondheim til sammen...