View Full Version : Mus på SAS A330
SK903 ARN-EWR ble kansellert i dag på grunn av mus ombord.
Nå er flyet flydd til Gardermoen og nordmenn skal hjelpe til med å fange musen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14195942.ab
Ikke hver dag en A330 flyr med en mus som eneste passasjer!
Mindes at SAS havde samme problem på en A330 for "ikke så lang tid siden". Det var vist også fra ARN.
Jeg har to fantastiske musefangere i sofaen hjemme som venter på grønnere tider ute, hadde finni musa på kun kort tid ;-)
Sender gjerne katten min oppover til OSL også om det skulle være behov for det. :p Den har spesialisert seg på å fange fugler, men den tar gjerne mus også om anledningen byr seg.
Sender gjerne katten min oppover til OSL også om det skulle være behov for det. :p Den har spesialisert seg på å fange fugler, men den tar gjerne mus også om anledningen byr seg.
Da skulle den sikkert klare å fange flygende mus også
ghostern
11-01-2012, 21:05
Kva er grunnen til at eit fly må kansellere pga dette? Er man redd for at musa skal fikle med det elektriske systemet ?
Kva er grunnen til at eit fly må kansellere pga dette? Er man redd for at musa skal fikle med det elektriske systemet ?
Mus kan gnage over diverse ting.
Fare for at de kan gnage over kabler osv.
Dagbladet har lagd sin vri på musa med følgende overskrift :
Mus fikk fly alene fra Stockholm til Oslo.
Resten av musevisa finnes her:http://www.dagbladet.no/2012/01/11/nyheter/sas/fly/reise/mus/19761057/
Får håpe de finner synderen før morgendagens avgang, har en bekjent som skal avgårde med SK907.
Fikk musa fly fra New York?
"- Personalet så en mus på flighten over fra New York. Så fort vi fikk vite det, besluttet vi å undersøke flyet når det hadde landet, sier pressetalsmann Anders Lindström i SAS til nyhetsbyrået TT."
"Den svenske avisa Aftonbladet skriver at en flyvertinne og to amerikanske politimenn opplyste at de hadde funnet en mus om bord. Passasjerene skal da ha sittet i kabinen i over to timer på flyplassen i New York mens man lette etter den pelskledde inntrengeren.
"
Happyflyer
11-01-2012, 23:40
Hvilke regler gjelder ved et slikt tilfelle? Jeg spør siden jeg synes det er merkverdig at de kan fly tom, men ikke med pax.
Fikk musa fly fra New York?
"- Personalet så en mus på flighten over fra New York. Så fort vi fikk vite det, besluttet vi å undersøke flyet når det hadde landet, sier pressetalsmann Anders Lindström i SAS til nyhetsbyrået TT."
"Den svenske avisa Aftonbladet skriver at en flyvertinne og to amerikanske politimenn opplyste at de hadde funnet en mus om bord. Passasjerene skal da ha sittet i kabinen i over to timer på flyplassen i New York mens man lette etter den pelskledde inntrengeren.
"
Hvis du leser artikkelen på DB så vil du se at det står følgende :
Musa fikk fly i ensom majestet fra Stockholm til Oslo der SAS-maskinen har en planlagt avgang torsdag morgen.
Dvs etter at pax hadde forlatt flyet i Stocholm så dro det til OSL for å bli kvitt musa.(forhåpentligvis)
Jeg ser hva det står..det står også at musa ble oppdaget i New York, og at det da ble iverksatt en 2 timer lang men resultatsløs leteaksjon før flyet tok med seg musa til Stockholm.
Det finner jeg mer merkverdig enn alt annet?
Begge sitatene mine kom fra en og samme artikkel på DB.
Leser på aftonbladet at det visstnok skal ha vært flere mus i flyet da den første ble fanget før avreise fra USA.
"Hon åkte med musen
Journalisten Ebba von Sydow befann sig på planet som kom från New York på morgonen.
På twitter skriver hon:
"Vi åkte hit med musen! I går kväll sa dock SAS att det visst var en säkerhetsrisk".
Planet stoppades innan det lyfte mot Sverige.
"Över två timmar satt vi fast - tills en flygvärdinna och två amerikanska poliser tjöt att de hittat en mus! Tydligen fanns det fler. Urk.""
Da blir alt litt mer forståelig.
Mer på følgende adresse: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14195942.ab
Best å få flyet hjem til basen. Musa utgjør ingen øyblikkelig fare, så da er det bedre å få kjerra hjem hvor man har mulighet til å gjøre noe effektivt.
ATC-flyradar
12-01-2012, 08:34
Hvilken nasjonalitet har Musa ? Den må jo fraktes til sitt hjemland - stakkars den kan ikke bare slippes fri på Gardermoen !! Den må hjemsendes til sitt hjemland :)
Hvordan har det gått med nattens musejakt? Ser det begynner å nærme seg avgang for SK907.
Hvilken nasjonalitet har Musa ? Den må jo fraktes til sitt hjemland - stakkars den kan ikke bare slippes fri på Gardermoen !! Den må hjemsendes til sitt hjemland :)
Mon ikke dc-8-63 kan hjælpe med lidt vejledning omkring indrejseforhold og opholdstilladelse i Norge ;)
Musa er funnet og 907 går som planlagt.
hellbilly
12-01-2012, 11:08
Jeg fikk assossiasjoner til en gammal "flyfilm" når jeg leste saken.
Samuel L. Jackson and Julianna Margulies starring in
- Mice on a Plane -
Bra de fikk fanget musa til slutt :)
Mon ikke dc-8-63 kan hjælpe med lidt vejledning omkring indrejseforhold og opholdstilladelse i Norge ;)
Ja den stakkars Musa sitter nå i avhør hos UDI og vil senere bli sendt ut med 2 Politifolk som eskorte til New York (ikke fordi noen tror at musa er Amerikansk - men fordi politiet synes det mye morsommere å fly til USA enn Sverige...
Norske myndiheter sender da ikke utlendinger ut av landet uten videre på den måten. Først skal den sitte på asylmottak noen måneder for å bygge opp spenningen, så kan den deporteres ;)
Basse-HAU
13-01-2012, 09:06
Norske myndiheter sender da ikke utlendinger ut av landet uten videre på den måten. Først skal den sitte på asylmottak noen måneder for å bygge opp spenningen, så kan den deporteres ;)
Nei, de slippes fritt inn i landet :rolleyes:
Chriscross
13-01-2012, 11:52
Noen som vet om slik musejakt gjøres på gamlemåten med ost og felle (funker vel fortsatt greit i gamle hus), eller er det mer high tech på fly?
Ikke vet jeg om det er kommet noe mere high-tek på museommerådet, men jeg tviler. Men det jeg vet er at man aldri skal bruke gift. For å sammenlikne med oss mennesker så ville vi aldri gått å lagt oss på en stor åpen plass i et ommeråde med masse farlige fiender dersom vi får vondt i magen og det samme gjelder for dyr, de går å gjemmer seg inni vegger, rør osv der ingen kan finne dem, og så venter de på at de skal bli friske, men de dør og så ligger de der og råtner og stinker lik. Bruker man derimot felle så vet man hvor dyret er når det er dødt og det er lett å både telle antal døde og å fjerne dem. Løsningen på et fly tror jeg er å sette ut en masse feller, over alt, og så forlate flyet, slik at det er "tryggt" for musa å komme frem. High-tek er kanskje å sette opp kameraer så man kan overvåke flyet og se om det er fanget noen mus
SAS-Steward
13-01-2012, 19:18
De benytter en slags klister-matte.
Hvorpå musen lokkes frem, og setter seg fast. Hva det lokkes med vet jeg derimot ikke.
Jeg tror det er no søtsaker - sirup eller noe slikt.
Andre selskaper har imidlertid andre og mer forebyggende løsninger .... :lol:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/398742_10150690838423677_575013676_12362326_105623 5077_n.jpg
Minner meg om den her:
http://www.youtube.com/watch?v=nheqDASt7bg
Ikke vet jeg om det er kommet noe mere high-tek på museommerådet, men jeg tviler. Men det jeg vet er at man aldri skal bruke gift. For å sammenlikne med oss mennesker så ville vi aldri gått å lagt oss på en stor åpen plass i et ommeråde med masse farlige fiender dersom vi får vondt i magen og det samme gjelder for dyr, de går å gjemmer seg inni vegger, rør osv der ingen kan finne dem, og så venter de på at de skal bli friske, men de dør og så ligger de der og råtner og stinker lik. Bruker man derimot felle så vet man hvor dyret er når det er dødt og det er lett å både telle antal døde og å fjerne dem. Løsningen på et fly tror jeg er å sette ut en masse feller, over alt, og så forlate flyet, slik at det er "tryggt" for musa å komme frem. High-tek er kanskje å sette opp kameraer så man kan overvåke flyet og se om det er fanget noen mus
Det vi gjorde i dette tilfellet, som er det mest effektive, var å legge ut limpapir over hele flyet, stenge alle dører og lot den stå over natten. Neste morgen hadde den "gått på limpinnen"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7954373
(forøvig min debut som pressevakt....)
Det vi gjorde i dette tilfellet, som er det mest effektive, var å legge ut limpapir over hele flyet, stenge alle dører og lot den stå over natten. Neste morgen hadde den "gått på limpinnen"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7954373
(forøvig min debut som pressevakt....)
Hvordan avlivet dere musa da? den dør jo ikke av å sitte på limpinnen i 8 timer.
(hvordan dere avlivet musa er vel kanskje ikke noe for almenheten. Les:media)
Hvem sier at den er avlivet? ;)
FBU 4EVER
16-01-2012, 16:59
Bruken av en slik limmatte er visst ulovlig i Sverige. Derfor overflygningen til OSL, hvor det er lov. Har en følelse av at det er litt dyrplageri involvert, og derfor det svenske forbudet.
Forhåpentlig er den det! Hvem vet hvor musen kommer fra eller hva slags sykdommer den kan bringe med seg.
Bruken av en slik limmatte er visst ulovlig i Sverige. Derfor overflygningen til OSL, hvor det er lov. Har en følelse av at det er litt dyrplageri involvert, og derfor det svenske forbudet.
Og det blir det snart i Norge også etter at dette er oppblåst i media. ;)