PDA

View Full Version : Flyskrekk og A380

Lillemeg
10-01-2012, 12:08
Håper det er greit at jeg poster dette innlegget her, selv om det kanskje ikke er det forumet er ment som.. men jeg har søkt rundt på tidligere innlegg og fant ingen om dette, så håper det er greit at jeg spør dere eksperter :-)

Jeg skal fly Oslo-Singapore med Lufthansa A380 i mars, og problemet er at jeg har ganske flyskrekk. Har flydd mye i de siste årene, men for det meste Oslo-Bergen/København/New York. Det går greit på korte turer, men jeg gruer meg skikkelig til å reise i mars. Mest pga. A380.. jeg kan ikke så mye om fly, men jeg vet bare at det er ganske nytt, det er ikke mange fly av denne typen, og det er veldig veldig stort. Og det hjelper ikke når jeg leser slike artikler: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2084242/Airbus-A380-Worlds-biggest-planes-sky-worthy-say-engineers.html og http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8110281/Qantas-A380-Airbus-emergency-is-third-scare-for-superjumbo.html Muligens det bare er skremselspropaganda, men det funker på meg som ikke har så mye kunnskap hvert fall... har blitt enda mer redd etter Air France ulykken, selv om det var en annen flytype slik jeg har skjønt.

Så mitt spørsmål til dere er, bør jeg uroe meg? Er A380 like trygge som andre fly? Tror dere Lufthansa også sjekker sine fly, for å se om de har like problemer som Qantas og Singapore Airlines?

Håper ikke dette var veldig teit, men håper på svar! Vet egentlig at det ikke er rasjonelt å være redd for å fly..

Someone
10-01-2012, 12:18
Du trenger ikke uroe deg. Dailymail er ikke akkurat det den beste kilden til nyheter, og er mer eller mindre skremselspropaganda som kommer derfra. A380 er et roligere, mer stabilt og stillere fly enn de fleste andre der ut så det bør bidra positivt for en med flyskrekk.

Og selv om det er et nytt fly så er det grundig testet og det begynner etterhvert bli endel av de i trafikk, og første fly ble jo satt i trafikk for over fire år siden. Så helt nytt er modellen ikke.

Qantas maskinen som motoren eksploderte på vil heller neppe skje i igjen på den måten, da man fant årsaken til at det skjedde og man byttet motorer på de flyene som hadde samme feilen

Og Lufthansa er vel såpass flinke å skru på A380 maskinene at det faktisk er de som utfører tungt vedlikehold for Qantas

cossie3
10-01-2012, 12:19
Håper det er greit at jeg poster dette innlegget her, selv om det kanskje ikke er det forumet er ment som.. men jeg har søkt rundt på tidligere innlegg og fant ingen om dette, så håper det er greit at jeg spør dere eksperter :-)

Jeg skal fly Oslo-Singapore med Lufthansa A380 i mars, og problemet er at jeg har ganske flyskrekk. Har flydd mye i de siste årene, men for det meste Oslo-Bergen/København/New York. Det går greit på korte turer, men jeg gruer meg skikkelig til å reise i mars. Mest pga. A380.. jeg kan ikke så mye om fly, men jeg vet bare at det er ganske nytt, det er ikke mange fly av denne typen, og det er veldig veldig stort. Og det hjelper ikke når jeg leser slike artikler: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2084242/Airbus-A380-Worlds-biggest-planes-sky-worthy-say-engineers.html og http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8110281/Qantas-A380-Airbus-emergency-is-third-scare-for-superjumbo.html Muligens det bare er skremselspropaganda, men det funker på meg som ikke har så mye kunnskap hvert fall... har blitt enda mer redd etter Air France ulykken, selv om det var en annen flytype slik jeg har skjønt.

Så mitt spørsmål til dere er, bør jeg uroe meg? Er A380 like trygge som andre fly? Tror dere Lufthansa også sjekker sine fly, for å se om de har like problemer som Qantas og Singapore Airlines?

Håper ikke dette var veldig teit, men håper på svar! Vet egentlig at det ikke er rasjonelt å være redd for å fly..

Nå er det mange ander som er myye bedre til å svare enn meg, men les denne artikkelen :-)

http://travel.usatoday.com/flights/story/2011-12-28/2011-shaping-up-to-be-safest-ever-year-for-fliers/52258502/1

Hypern
10-01-2012, 12:21
Airbus 380 er like trygt som andre fly og er det et flyselskap i verden som setter sikkerhet i høysete så er det nettopp Lufthansa.

Futura
10-01-2012, 12:29
De siste 2 årene så er vel jetfly den sikreste måten å forflytte seg på, det er større sansynlighet at du overlever denne flyturen en at du overlever den daglige turen til jobben, bilturen til hytta eller noe som helst annen forfyttning. Disse store fuglene har dessuten 4 motorer og skal klare seg til nærmeste flyplass, selv om 3 streiker på 40.000 fot, noe som er lite sansynlig.
Lufthansa er ledende på vedlikehold og sikkerhet, rykter om tysk grundighet er ikke tatt rett ut av luften og pilotene har åresvis med erfaring fra andre flytyper i lufthansa før de kommer på A380. Kabinene er store og romslige (ingen har bredere en A380) og med 2 midganger så kan du gå litt frem og tilbake for å få strekt på bena.

Denne turen er det bare å se frem mot og starte å glede seg til, blir en stor positiv opplevelse skal du se..

Robin882
10-01-2012, 15:05
Du er kjempeheldig som skal ut å fly med Airbus A380! Du bør bare glede deg egentlig. A380 er vell det mest behageligste og mest teknisk avanserte flyet man kan fly per dags dato (sammen med Boeing sitt nyeste fly 787). A380 er såpass romselig og stort at jeg tror man fort glemmer at man er ute å flyr. Det er også masse underholdningssystemer ombord, som vil hjelpe deg med å la tiden fly. Så bare gled deg, så skal du se at det går helt fint. :)

Ang sikkerhet og vedlikehold, så er det førsteprioritet hos de aller fleste flyselseskap idag. Det slurves ikke med slikt, ser Lufthansa at et annet seleskap har et problem på motoren deres, så ser de selvfølgelig på sine motorer også for å få dette rettet opp.

God tur!

jameson82
10-01-2012, 15:14
Og jo større fly,jo mindre turbulens. Skulle det være en små ting feil med flyet å pilotene er bare 99,98% sikker på at flyet klarer turen blir flyet satt på bakken.
Du har en kjempe tur å se fram til med det mest behagelige flyet å verdens mest spennede by(synes jeg)

nime
10-01-2012, 15:41
A380 er et fantastisk stykke teknologi, og du vil nesten ikke legge merke til at du flyr engang. Take-off og landing er nesten umerkelig, er min erfaring.

Lydisolering og høyt kabintrykk (dvs lavere "kabinhøyde") gjør at du vil bli mindre sliten og trøtt etter en slik tur, enn i f.eks et ordinært A340-fly. Skaff deg et sete lengst mulig frem i flyet, det vil være noe mindre støy som ytterligere bidrar til trivselen.

Om jeg føler meg usikker foran en flytur, tenker jeg at piloter og kabinpersonale helt sikkert vil hjem til sine familier de også - og at det er ikke hvem som helst som får slippe til bak spakene på disse flyene, det er kun de beste og mest erfarne pilotene. I tillegg skal du fly med Lufthansa som kan oppsummeres slik: Tysk grundighet i alle ledd.

Ha en fin tur - jeg ønsker jeg skulle tatt samme turen!

Christer
10-01-2012, 16:06
Det meste er vel sagt fra de over. Men gir deg gjerne noen ekstra ord på veien. Om du er flyredd, så si det til kabinbesetning før flyturen starter. På den måten vil de gjøre det de kan for å gi deg råd og betryggende ord underveis. Det er ikke noe flaut i dette, alle har vi våre redsler, og flyredsel er nok noe av de mest allminnelige redslene der ute. I verste fall kan du be den\de du reiser sammen med fortelle det for deg. Min kone jobbet tidligere som crew i Norwegian og kunne fortelle at de på nesten hver eneste flyning ble gjort oppmerksomme på dette, slik at de kunne yte litt ekstra service og oppmerksomhet. Dette var på en 737, så på en 380 med 3 x flere passasjerer er det garantert flere enn deg som vil gjøre det samme.

Har selv fløyet A380, da med Emirates og Qantas. Det er et fantastisk behagelig fly å fly med. Både underholdingen i setet, og på komfort (Benplass, sittekomfort, støy og flyegentskaper). Jeg kan garantere deg at du får det svært behagelig sammenliknet med mindre flytyper, samt vil føle deg tryggere enn tidligere så snart du kommer ombord. God tur! Hvis det er noen trøst er jeg misunnelig :)

Hypern
10-01-2012, 16:59
For noen år siden fløy jeg Izmir-Munchen med Lufthansa airbus 320 tror jeg det var. Flyet fikk tekniske problemer på bakken og vi taxet tilbake til gate, teknikere ble tilkalt for å sjekke problemet. Dette tok sin tid, men det ble servert drikke mens vi satt i flyet og de holdte på. Kapteinen redegjorde grundig for hva som var feil, det var en ventil til en av motoren e som ikke var helt bra og teknikerne skulle skru denne igjen. Han sa at det var trygt å fly med denne igjen og at de selvsagt ikke flyr om det er noen feilindikasjoner og det var flere backupventiler.

Da vi endelig kom opp i lufta og ankom MUC kom en dame frem som sa hun hadde flyskrekk og takket kapteinen for de grundige redegjørelsene underveis og at det følte at hun var mye tryggere. Sikkerhet er noe som drilles i hver dag, hver uke, hver måned og hvert år. Kabinbetjeningen er kjent med flyskrekk og har nok noen tilfeller hver dag de er på jobb. Jeg må også henge meg på misunnelsesbølgen, Airbus 380 og til Singapore også gitt. Ønsker deg også hjertelig velkommen til Flyprat og ikke minst god tur til Singapore når den tid kommer. Er på min todo liste.

Lillemeg
10-01-2012, 18:10
Tusen takk alle sammen for gode og beroligende svar! Nå er jeg mer rolig og skal forsøke å glede meg til flyturen:)