Hurum
03-01-2006, 14:36
85 personer var om bord i Austrian Airlines-flyet som kom fra Wien og skulle lande på Stockholms flyplass Arlanda ved 10.30-tiden i dag, skriver Aftonbladet.
Problemene begynte da pilotene oppdaget at de ikke fikk ut landingshjulene. En nødmekanisme på flyet, der hjulene blir slått ned ved hjelp av sin egen kraft, måtte benyttes.
Det ble slått full alarm på flyplassen da problemene ble oppdaget.
For å være på den sikre siden fløy flyet, en Fokker 70, lavt over flyplassen før landingen, sånn at de ansatte i kontrolltårnet kunne sjekke at hjulene var ute.
- Hjulene så ut til å være ute, og flyet fikk tillatelse til å lande, sier pressesjef Niclas Härenstam i det svenske Luftfartsverket til nyhetsbyrået TT.
Ved landingen skrapte lukene til landingshjulene ned i bakken, noe som skapte røykutvikling i flyet. Ingen av de 82 passasjerene eller mannskapet ble skadet.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112193
Problemene begynte da pilotene oppdaget at de ikke fikk ut landingshjulene. En nødmekanisme på flyet, der hjulene blir slått ned ved hjelp av sin egen kraft, måtte benyttes.
Det ble slått full alarm på flyplassen da problemene ble oppdaget.
For å være på den sikre siden fløy flyet, en Fokker 70, lavt over flyplassen før landingen, sånn at de ansatte i kontrolltårnet kunne sjekke at hjulene var ute.
- Hjulene så ut til å være ute, og flyet fikk tillatelse til å lande, sier pressesjef Niclas Härenstam i det svenske Luftfartsverket til nyhetsbyrået TT.
Ved landingen skrapte lukene til landingshjulene ned i bakken, noe som skapte røykutvikling i flyet. Ingen av de 82 passasjerene eller mannskapet ble skadet.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112193