PDA

View Full Version : "Flydrama i Stockholm"


Hurum
03-01-2006, 14:36
85 personer var om bord i Austrian Airlines-flyet som kom fra Wien og skulle lande på Stockholms flyplass Arlanda ved 10.30-tiden i dag, skriver Aftonbladet.

Problemene begynte da pilotene oppdaget at de ikke fikk ut landingshjulene. En nødmekanisme på flyet, der hjulene blir slått ned ved hjelp av sin egen kraft, måtte benyttes.
Det ble slått full alarm på flyplassen da problemene ble oppdaget.

For å være på den sikre siden fløy flyet, en Fokker 70, lavt over flyplassen før landingen, sånn at de ansatte i kontrolltårnet kunne sjekke at hjulene var ute.

- Hjulene så ut til å være ute, og flyet fikk tillatelse til å lande, sier pressesjef Niclas Härenstam i det svenske Luftfartsverket til nyhetsbyrået TT.

Ved landingen skrapte lukene til landingshjulene ned i bakken, noe som skapte røykutvikling i flyet. Ingen av de 82 passasjerene eller mannskapet ble skadet.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112193

Stone
03-01-2006, 15:02
Flydrama, ja.... akkurat.... Selv om det aldri er trivelig for dem som er involvert.

Men at dørene skraper nedi burde vel ikke være nødvendig? Det betyr altså at F70/100 ikke har det wire-arrangementet for å sveive dørene litt inn for å unngå at dørene fikk bakkekontakt etter en "Alternate extension" som i hvert fall BU's F28'er hadde?
Jeg vet heller ikke om Linjeflyg/SAS' F28 hadde dette.
Det er vel noen her med SK/LF F28-erfaring som vet?

mvh
Stein

RolfL
03-01-2006, 15:30
Originally posted by Stone
Jeg vet heller ikke om Linjeflyg/SAS' F28 hadde dette.
Det er vel noen her med SK/LF F28-erfaring som vet?
mvh
Stein


Linjeflyg hade men togs bort av SAS.

LCH
03-01-2006, 18:13
For å spare vekt?

RolfL
03-01-2006, 18:24
Originally posted by LCH
For å spare vekt?

Nej , maintenance

OMW
03-01-2006, 18:25
Dét, eller vedlikeholdskostnader kanskje. Ble nok foretatt en costbenefit analyse :)

edit: too late