PDA

View Full Version : RIP min Samsonite

robertaas
08-01-2012, 00:35
Min Samsonite sa etter mange års trofast tjeneste takk for seg her på Newark International mellom bagasjebånd og transitt bagasjelevering. Det ene hjulet datt rett og slett av. Håper den ikke går helt i oppløsning før den kommer frem til Oslo.

Jeg syntes den var i dyreste laget da den ble kjøpt, men det er antagelig det beste kjøpet jeg noengang har gjort. Det er imponerende hvor mange år og kilometer den har tålt. Den har blitt dratt gjennom jungel, langs strender, tålt sne og sjøsprøyt og har blitt brukt som safe i lugubre strøk.

:69:

Barskog
08-01-2012, 01:30
Hey, sett bare på to skateboard hjul med kulelager så er den langt bedre enn ny og tåler mange nye km gjennom både jungel og storby!

AirbusTrond
08-01-2012, 01:54
Kanskje du har råd til å kjøpe ny?

Min 14 år gamle Carlton svikter dessverre ikke, og nå er jeg nesten den eneste som har koffert med bare 2 hjul av den typen..... Bruker den 1 gang i året, fra og til jul. Ellers har jeg min utmerkede Mammut-ryggsekk på utlenlandsturer.

Hpkris
08-01-2012, 03:08
Kondolerer med din Samsonite Robert, men du finnner deg sikkert en ny etterhvert :)

Robin882
08-01-2012, 04:14
Må den hvile i fred.

Trodde først Samsonite hadde gått konkurs elns da jeg leste overskriften :p

no-backpacker
08-01-2012, 05:06
Hahahaha, her i huset har vi bare Samsonite. Dessverre har vi fortsatt en igjen av den gamle typen som må slepes fra knestående. :-/ Da vi kjøpte den forrige Samsoniten vår fikk vi beskjed om at det er en enkel sak å få skiftet hjulene. Min største skrekk er at kofferten skal gå i stykker (les: åpne seg) i løpet av frakt <GRØSS>. Har flere ganger hatt på stropp, men har også flere ganger opplevd at den har blitt tatt av (og forsvunnet) i transit ett eller annet sted.

Xxx.

SQ 777
08-01-2012, 11:02
Har en drøss kofferter, men det som har skuffet meg voldsomt er Bric's toppmodell. Håndtak rambler av, håndtaket som du triller med løsner inne i kofferten Skruer løsner og må skrues inn ofte. Nesten nye begge to. Kasserer dem...

LN-REF
08-01-2012, 11:26
Skruer løsner og må skrues inn ofte.

http://media.midwayusa.com/productimages/large/445/445105.jpg

dc-8-63
08-01-2012, 11:39
Har en drøss kofferter, men det som har skuffet meg voldsomt er Bric's toppmodell. Håndtak rambler av, håndtaket som du triller med løsner inne i kofferten Skruer løsner og må skrues inn ofte. Nesten nye begge to. Kasserer dem...

Har samme erfaring med Bric (den lille italienerinen liker design og på godt italiensk sett betyr funksjonalitet langt mindre ;) (Hun vil ikke bli sett i dagslys med noe aluminimums greier) Men jeg har også oppdaget LN-REF´s forlsag - det virker !

Tommy777
08-01-2012, 12:06
Bric er noe ordentlig ræl. Ikke rart at til og med Neiman dumper dem for litt over hundrelappen.

Her i huset finnes det kun en Samsonite, en gammel, stor hard sydenkoffert som aldri brukes. Etter millioner av miles og quest for å finne det perfekte merke, ble dette funnet for 5 år siden. Her er det Rimowa for alle penga, har nå 5 av dem

robertaas
08-01-2012, 13:20
Har sett på dagens kolleksjon fra Samsonite på nett og er ikke særlig imponert. Mange av dem har 4 hjul som betyr at den er ustabil, ikke klarer trille rett frem og at den vil trille avgårde av seg selv. Hjulene er også småe som betyr at de ikke tåler litt ujevne underlag. Mange av modellene har også glidelås som betyr at de ikke holder så lenge om at andre lett kan åpne dem med en penn.

Ser etter en som jeg også kan bruke som safe.

Tommy777
08-01-2012, 13:29
Kamerat, dersom en 4 hjulskoffert er ustabil og ikke kan styres rett frem, trenger du å oppgradere kvaliteten

Det å kjøpe noe annet enn 4 hjuls over 20" i 2012 blir helt feil. 4 hjul har revolusjonert koffertverdenen

FlyHi
08-01-2012, 13:57
Har flere ganger hatt på stropp, men har også flere ganger opplevd at den har blitt tatt av (og forsvunnet) i transit ett eller annet sted.

Xxx.

Stropperne forsvinder meget ofte - specielt, hvis de er lidt specielle. Her i huset har vi oplevet en 50/50 risiko for at miste stroppen på vores seneste 10-15 rejser, men der har også i alle tilfælde været tale om stropper med forskellige flyselskabers logo på - og de er åbenbart attraktive hos bagagehandlerne rundt omkring.

Hpkris
08-01-2012, 14:04
Stropperne forsvinder meget ofte - specielt, hvis de er lidt specielle. Her i huset har vi oplevet en 50/50 risiko for at miste stroppen på vores seneste 10-15 rejser, men der har også i alle tilfælde været tale om stropper med forskellige flyselskabers logo på - og de er åbenbart attraktive hos bagagehandlerne rundt omkring.

Da skal jeg fortsette med Biltema stroppene, for de har aldri forsvunnet :p

SQ 777
08-01-2012, 17:23
Siden vi har koffert prat, takk for trådén ^_^, men i en årrekke , 20 år plus, ramler Delsey ned som nr 1 i gjennomsnittskvalitet...litt før Samsonite ( min første ca 40 år siden )... Men Carlton, modeller solgt i Norge, er også topp...

robertaas
08-01-2012, 21:01
Kamerat, dersom en 4 hjulskoffert er ustabil og ikke kan styres rett frem, trenger du å oppgradere kvaliteten

Det å kjøpe noe annet enn 4 hjuls over 20" i 2012 blir helt feil. 4 hjul har revolusjonert koffertverdenenMed 4 hjul som kan svinge kan den umulig bli stabil uansett kvalitet.

Og hva hindrer kofferten fra å trille avgårde om underlaget ikke er helt flatt? Har aldri sett en koffert med hjullås.

Tommy777
08-01-2012, 22:50
Med 4 hjul som kan svinge kan den umulig bli stabil uansett kvalitet.

Og hva hindrer kofferten fra å trille avgårde om underlaget ikke er helt flatt? Har aldri sett en koffert med hjullås.

Hehe.. Ja, for en som aldri har eid en 4 hjulskoffert, er du rimelig bastant. det er en grunn til at 2 hjulskofferter er på vei ut, skjønner du... Jeg har tre og har ikke problem med stabilitet på noe underlag, tvert imot. Med 4 hjul som kommer ut på sidene, er kofferten mye mer stabil og ruller som en drøm i uansett retning. Min store Rimowa kan stappes med 40 kilo og er utrolig mye enklere å håndtere enn den gamle, elendige Samsonite kofferten.

Og, jeg har fortsatt alle tre 4 hjulskoffertene, ingen har rullet unna :D

Dag Viking
08-01-2012, 23:03
Hehe.. Ja, for en som aldri har eid en 4 hjulskoffert, er du rimelig bastant. det er en grunn til at 2 hjulskofferter er på vei ut, skjønner du...
Det er alltid mer moro å mene noe om ting man ikke har prøvd :D
Min samsonite med to hjul ble donert bort i sommer, nettopp til fordel for en med fire hjul. Kjenner meg ikke igjen i problemene man frykter.

robertaas
08-01-2012, 23:45
Og, jeg har fortsatt alle tre 4 hjulskoffertene, ingen har rullet unna :DHvordan? Er har modellen veldig stor rullemotstand eller har du brems du kan sette på?

Og jeg har håndtert kofferter med 4 hjul og disse har både vært ustabile og har rullet avgårde av seg selv ved den minste skråning. Men de var lette å trille på et helt plant underlag, det skal de ha.

jameson82
08-01-2012, 23:48
Min 4hjuls koffert har heller aldri rullet vekk for meg. Nok å tenke seg om 1/100 sekund om hvor man setter den fra seg:p

Robbiedeluxe
09-01-2012, 00:52
Kjenner godt til problemet. Det hender faktisk at jeg faller overende ved hver minste skråning og ruller rundt ukontrollerbar på flyplassen. Så jeg holder meg til plane underlag.

Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.

darkcho
09-01-2012, 10:09
Hvordan? Er har modellen veldig stor rullemotstand eller har du brems du kan sette på?

Og jeg har håndtert kofferter med 4 hjul og disse har både vært ustabile og har rullet avgårde av seg selv ved den minste skråning. Men de var lette å trille på et helt plant underlag, det skal de ha.

Står du ofte i en skråning uten å holde i kofferten din? Bruker selv bare 4hjuls modeller, kunne ikke tenkt meg å handle en større koffert med 2 hjul. Skriver under på at Samsonite har mye bra som tåler en del juling.

dc-8-63
09-01-2012, 10:16
Bric er noe ordentlig ræl. Ikke rart at til og med Neiman dumper dem for litt over hundrelappen.

Her i huset finnes det kun en Samsonite, en gammel, stor hard sydenkoffert som aldri brukes. Etter millioner av miles og quest for å finne det perfekte merke, ble dette funnet for 5 år siden. Her er det Rimowa for alle penga, har nå 5 av dem

Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa:D

TOS
09-01-2012, 10:28
Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa:D

Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...:)

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.

dc-8-63
09-01-2012, 10:34
Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...:)

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.

Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)

TOS
09-01-2012, 10:43
Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)

Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...?;) Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.

dc-8-63
09-01-2012, 11:00
Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...?;) Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.

Javisst - Finn Erik mot Nestle !!

AirbusTrond
09-01-2012, 11:54

.

Da har du nok misforstått eller kjørt for lite Alfa. ;)

På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?

WF-380
09-01-2012, 12:01
Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.

Eneste stedet jeg har slitt litt med 4-hjuls koffert er ved innsjekk der enkelte bagasjevekter har båndet litt på skrå, antagelig for å gjøre innlastingen lettere. Men ikke nok trøbbel til at jeg ville valgt bort løsningen.

VirreVapp
09-01-2012, 12:07
Våre "gamle" 2-hjuls Samsonite får stort sett så i kjelleren fast nå, etter som vi har 2 nyere 4-hjuls samsonite nå. De er etter mine erfaringer bedre på alle områder.

Chriscross
09-01-2012, 12:18
Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.

SQ 777
09-01-2012, 13:30
Kan ikke dy meg, men det tok utrolig lang tid før de "oppfant" hjulet på nytt for kofferter.:lol:

Først langs langsiden som hos Samsonite for ca.10 år siden.

Dag Viking
09-01-2012, 13:59
På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?

Asfalt, fliser og brostein, så lenge hjulene ikke er for små merker man ikke forskjell på 2 og 4 hjul. Jeg synes fire doble hjulsett flyter bedre over ujevnheter enn to enkle hjul. Inne på flyplassen er 4 hjul overlegent på alle måter.

Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.

Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?

TOS
09-01-2012, 14:17
Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?

uten at jeg vet hva Chrisscross tenker på så ville jeg kanskje trodd at 2 hjul som ikke er låst i direction of travel (som vel er tilfellet på 4 hjuls?) er mindre egnet i snø og slaps enn to som er låst.

Superhai
09-01-2012, 18:39
4-hjulingene har ofte mindre hjul enn de med to. Skal du på ujevn grunn, så er større hjul viktigere enn antallet. Som TOS sier så er også det ikke bare å vippe 4 hjul over bestandig, siden de ikke er låst i bevegelsesretningen men det avhenger litt av typen.

4-hjul og lavt tyngdepunkt er også ikke bestandig like kompatibelt med en del flyplassers automatiske baggasjetransport og -sorteringsanlegg. Men jeg vet ikke om det utgjør noen større sjanse for feilsortering eller forsinkelse av denne typen baggasje.

For min del så synes jeg to hjul er bra for mindre f.eks. "kabin"-størrelse, og 4 hjul er lettere når du har større og tyngre baggasje.

BårdK
09-01-2012, 18:45
Sist jeg shoppet i Shanghai kjøpte jeg en ekstra koffert for å få plass til diverse, navnet på kofferten var Samsomite. Alstå "m" i stedet for "n". Vet ikke om det var en utrolig dårlig fake hvor de ikke klarte å stave riktig eller om de gjorde det i et forsøk på å unngå å bli anklaget for fake, men selgeren var klar på at det var ekte vare og ville ikke høre på at navnet var feilstavet...... Finnes det i det hele tatt en eneste person som tror at man shopper ekte vare på fake marked?

robertaas
09-01-2012, 21:09
Såvidt jeg kan se er det ikke bare 4 hjul på de aktuelle koffertene, men 4 hjul som snur seg fritt rundt. Hadde de i det minste hatt en fast retning kunne man satt dem på tvers slik at de ikke triller ned enhver bakke. Disse 4-hjulingene passer slik jeg ser det kanskje for de som kun triller kofferten innendørs. Folk har forskjellige behov og jeg trenger noe som også tåler å bli brukt utendørs.

Tommy777
09-01-2012, 21:54
Hjulene paa Rimowas kofferter er langt fra smaa (dog ser det ut som Samsonite har mye mindre hjul) og som Dag Viking (som har aluminium utgaven av den stoerre jeg har) sier, er det absolutt ingen problem aa bruke koffertene utendoers :rolleyes: over brostein, gjennom slottsparken (gjorde det selv 21 desember) og alle andre steder der man bruker tohjulinger.

Dette er meget robuste kofferter som stiller i en egen liga, men det finnes selvsagt firehjulinger som passer enhvers lommebok

Tommy777
09-01-2012, 21:57

Ikke noe fan av aluminium selv (eller Nestlespresso for den del :p), men sliter med aa se problemet med designen til Rimowa (og Rimowa med glidelaas, kan definitivt stappes ;)).

Venter i spenning paa at Alfa skal komme til US and A gjoer jeg ogsaa ;)

Dag Viking
09-01-2012, 22:23
Hvis man ikke liker blankpusset aluminium, så finnes den i noe mattere alu-magnesium med titan-belegg ;) Jeg likte den vesentlig bedre enn aluminiumsfargen, men slikt er smak og behag.

robertaas
09-01-2012, 22:35
Om det ser for dyrt og eksklusivt ut har de vel større sannsynlighet for å forsvinne.

Tommy777
10-01-2012, 02:07
Hvis man ikke liker blankpusset aluminium, så finnes den i noe mattere alu-magnesium med titan-belegg ;) Jeg likte den vesentlig bedre enn aluminiumsfargen, men slikt er smak og behag.

Helt klart. Den ser bra ut og jeg kikket paa en versjon da jeg kjoepte min nye Business Trolley: https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1731217/detail.jsf?lang=en

Jeg var VELDIG naer aa velge titanversjonen, men endte opp med den sorte versjonen i den nye Bolero serien (poly med aluminiumhjoerner)

http://www.koffer24.de/shop/de/en/product/businesstrolley-by-rimowa-black-limbo?filter=detail

Her er den (med en av dassene i heimen i bakgrunnen :p)

http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/photo.jpg

Hpkris
10-01-2012, 02:21
Var stilig den Rimowa saken, selv om prisen var "litt" stiv...

robertaas
10-01-2012, 10:23
Kanskje jeg skulle ta en tur til Singapore for å kjøpe koffert. Måtte jo dit for å finne en OK ryggsekk.

robertaas
10-01-2012, 19:07
Kom idag over noe jeg hadde klart å fortrenge helt: Jeg kjøpte for et par år siden en kult utseende firehjuls koffert med kamuflasjefarger fra Caggioni. Grunnen var at jeg følte at min gamle Samsonite så for gammel og utdatert ut, det ser jo ut som om haier har gnafset på den.

Den nye firehjuleren vise seg imidlertid å være helt ubrukelig og ble pensjonert etter én eneste reise.

Robbiedeluxe
10-01-2012, 19:41
Rimowa er dyrt i Singapore. Dersom du har tenkt å kjøpe en Rimowa må du nesten til Tyskland.

Tommy777
11-01-2012, 22:55
Kom idag over noe jeg hadde klart å fortrenge helt: Jeg kjøpte for et par år siden en kult utseende firehjuls koffert med kamuflasjefarger fra Caggioni. Grunnen var at jeg følte at min gamle Samsonite så for gammel og utdatert ut, det ser jo ut som om haier har gnafset på den.

Den nye firehjuleren vise seg imidlertid å være helt ubrukelig og ble pensjonert etter én eneste reise.

Har aldri hoert om merket, men kikket paa hjemmesiden deres. Hjulene er knoettsmaae, ser billig ut og det ser ut som carry on.

Rimowa er dyrt i Singapore. Dersom du har tenkt å kjøpe en Rimowa må du nesten til Tyskland.

USA er rimeligst, men dollaren er jo litt sterkere for tiden.

Happyflyer
11-01-2012, 23:21
Jeg har en stor koffert av merket Samsonite. Denne har 4 hjul.
Jeg vil påstå at 4 hjul er ganske praktisk på en stor koffert, men langt i fra en nødvendighet. Selv synes jeg det er praktisk når jeg står i kø, slik at jeg enkelt kan flytte kofferten 1 meter av gangen. Ellers bruker jeg kofferten som et slep, dvs. at jeg kun bruker to hjul mesteparten av tiden. Har aldri opplevd 4 hjul som problematisk, utenom vekt.

robertaas
12-01-2012, 01:46
Er ikke 4 hjul som jo stikker mer ut (noe de må for å kunne svinge 360 grader med mindre det er Zero Halliburton da) mye mer utsatt for skade ved bagasjehåndtering?
http://www.zerohalliburton.com/images/category/tra_aluminum.jpg

Ellers tror jeg jeg vil gå mot en mye lettere identifiserbar koffert. Gjerne selvlysende om det er mulig.

robertaas
12-01-2012, 01:48
Har aldri hoert om merket, men kikket paa hjemmesiden deres. Hjulene er knoettsmaae, ser billig ut og det ser ut som carry on.Finner ikke den jeg kjøpte online.

Tommy777
12-01-2012, 02:27
Er ikke 4 hjul som jo stikker mer ut (noe de må for å kunne svinge 360 grader med mindre det er Zero Halliburton da) mye mer utsatt for skade ved bagasjehåndtering?
ig.

Nei, de snurrer når de henger fritt. Ingen problem:up:

TOS
12-01-2012, 10:15
Til spørsmålet om 4 kontra 2 hjul: Tommy, er det slik at du mener at på alt som er over carry-on size så bør det være 4 hjul, men at på carry-on størrelse så er det 2 hjul som gjelder? Jeg har ingen problemer med å forstå at 4 hjul på litt større kofferter er en mege fornuftig sak, men har litt større problemer med å se behovet på trillekofferter i kabinstørrelse. Jeg har imidlertid ikke prøvd 4 hjulinger selv, bortsett fra på koffertbutikken på MUC.

Tommy777
12-01-2012, 22:28
Til spørsmålet om 4 kontra 2 hjul: Tommy, er det slik at du mener at på alt som er over carry-on size så bør det være 4 hjul, men at på carry-on størrelse så er det 2 hjul som gjelder? Jeg har ingen problemer med å forstå at 4 hjul på litt større kofferter er en mege fornuftig sak, men har litt større problemer med å se behovet på trillekofferter i kabinstørrelse. Jeg har imidlertid ikke prøvd 4 hjulinger selv, bortsett fra på koffertbutikken på MUC.

Du har helt rett. De minste koffertene har ikke behov for 4 hjul. Min Salsa Deluxe 21" (passer for to netter maks og gaar inn i RJ overheads) har kun to hjul fordi den er saapass liten/veier saa lite at 4 hjul har ingen hensikt.

http://www.bergmanluggage.com/risadecatr1.html

Min 22" har derimot 4 hjul. Denne kofferten gaar AKKURAT inn i 737/320/757 overheads, helt tilpasset disse overheads

Her: http://www.bergmanluggage.com/risade22catr.html

Det er en fantastisk koffert som fungerer meget godt med 4 hjul.

Den aller stoerste (som sikkert er det Robban leter etter) er for innsjekk. Her kan du se hvordan hjulene er integrert, men kan snurres ut

http://www.bergmanluggage.com/risade29trmu.html

Som man ser her har Bergman salg paa fjoraarets modeller. Mange gode dealer aa finne her. Bolero og Air er det hotteste naa.

AirbusTrond
12-01-2012, 22:34
Den største der ser jo utmerket ut. Har lyst på en sånn, og prisen var jo ikke så forferdelig. Noen som vet hvor man kan få en slik billigst - Tyskland?

robertaas
12-01-2012, 23:57
Ser at man gamle koffert fortsatt er i salg med minimale endringer. Om jeg ikke finner noe bedre er det jo et alternativ å kjøpe den igjen, men jeg ville antagelig ikke valgt samme farge da den ligner for mye på mange andre kofferter.

http://4.bp.blogspot.com/_EJqNfwnUpFY/S9VoWMmsSnI/AAAAAAAAAbk/Sod33mUPeLM/s400/Samsonite1.jpg

Tommy777
13-01-2012, 02:26
Ser at man gamle koffert fortsatt er i salg med minimale endringer. Om jeg ikke finner noe bedre er det jo et alternativ å kjøpe den igjen, men jeg ville antagelig ikke valgt samme farge da den ligner for mye på mange andre kofferter.

http://4.bp.blogspot.com/_EJqNfwnUpFY/S9VoWMmsSnI/AAAAAAAAAbk/Sod33mUPeLM/s400/Samsonite1.jpg

Lol. Jeg ler meg ihjel. Den kofferten gir deg jo hekseskudd. Du maa jo boeye deg ned og virkelig slepe den med deg. Den Samsoniten jeg har (maa vaere snart 10 aar gammel) har to hjul ogsaa, men har jo ett haandtak og to store hjul og er jo ti ganger bedre. Saa skal du absolutt ha deg en slik kofferten, er jo det ett mye bedre valg

Dette er den versjonen som er current: http://shop.samsonite.com/Samsonite-FLite-GT-Hardside-Upright/dp/B003QJ4ZUS?ie=UTF8&id=Samsonite%20FLite%20GT%20Hardside%20Upright&field_product_site_launch_date_utc=-1y&field_availability=-1&field_browse=2235723011&searchSize=12&searchNodeID=2235723011&searchPage=1&class=quickView&refinementHistory=brandtextbin%2Csubjectbin%2Ccolo r_map%2Cprice%2Csize_name&searchRank=salesrank

ILS2
13-01-2012, 02:45

Med mindre man er 170 høy (ingen skam å være det - bare så det er sagt), kan jeg ikke fatte og begripe at den modellen er det beste alternativet til en koffert som må regne med å bli;
...dratt gjennom jungel, langs strender, tålt sne og sjøsprøyt...
Som Tommy777 påpeker, er den jo en oppskrift på hekseskudd. Hvis du virkelig er fornøyd med den, tror jeg en oppgradering til en litt mer ryggvennlig modell virkelig vil slå godt an. Men det er jo smak og behag. Jeg pensjonerte min tilsvarende modell i 2006.

SQ 777
13-01-2012, 07:54
Trodde ikke at Oyster var i salg fortsatt. Sjelden å se loslitt også. Kan vel ikke være i produksjon , men kun salg av restene av overproduksjon ??

robertaas
13-01-2012, 08:50
Lol. Jeg ler meg ihjel. Den kofferten gir deg jo hekseskudd. Du maa jo boeye deg ned og virkelig slepe den med deg. Er ikke plaget av vondt i rygg, men må innrømme at det er forbedringspotensiale for ergonomi når kofferten skal dras. Ender ofte opp med å løfting etter sidehåndtaket.

Dette er den versjonen som er current: http://shop.samsonite.com/Samsonite-FLite-GT-Hardside-Upright/dp/B003QJ4ZUS?ie=UTF8&id=Samsonite%20FLite%20GT%20Hardside%20Upright&field_product_site_launch_date_utc=-1y&field_availability=-1&field_browse=2235723011&searchSize=12&searchNodeID=2235723011&searchPage=1&class=quickView&refinementHistory=brandtextbin%2Csubjectbin%2Ccolo r_map%2Cprice%2Csize_name&searchRank=salesrankHar vurdert den, men har den ikke en sånn lås som skurker enkelt kan åpne med en liten pinne? Det er viktig at jeg også kan bruke kofferten som safe.

TOS
13-01-2012, 09:43
Som Tommy777 påpeker, er den jo en oppskrift på hekseskudd. Hvis du virkelig er fornøyd med den, tror jeg en oppgradering til en litt mer ryggvennlig modell virkelig vil slå godt an. Men det er jo smak og behag. Jeg pensjonerte min tilsvarende modell i 2006.

En slik har vi også - og den brukes 1 gang annethvert år (når vi vet at det ikke er mye sleping på koffert)... Det går å slepe den etter seg i oppreist stilling, men utfordringen er at den da tipper bakover eller til siden hver andre meter...:D Et bedre alternativ er nok gange med lett knebøy...

Chriscross
13-01-2012, 11:48
Du har helt rett. De minste koffertene har ikke behov for 4 hjul. Min Salsa Deluxe 21" (passer for to netter maks og gaar inn i RJ overheads) har kun to hjul fordi den er saapass liten/veier saa lite at 4 hjul har ingen hensikt.

Min 22" har derimot 4 hjul. Denne kofferten gaar AKKURAT inn i 737/320/757 overheads, helt tilpasset disse overheads

Det er en fantastisk koffert som fungerer meget godt med 4 hjul.

Går den 21" også i hyllen på CRJ-700? Greit å slippe å vente på at bakkepersonalet skal få fram håndbagasjen til deg.

Ser at de fire julene på 22" faktisk er større enn hva jeg trodde de ville være. Er de like store som Tumi har på sine 22" med to jul? Har du teste på "norsk" gangastand til flytog etc? Ville den fungert f.eks Frogner - flytoget i desembervær?

Doll
13-01-2012, 12:00
[QUOTE=Chriscross;705720]Går den 21" også i hyllen på CRJ-700? Greit å slippe å vente på at bakkepersonalet skal få fram håndbagasjen til deg.

Voldsomt så travelt du har det da :)
Jeg har aldri oppleve å måtte vente på å få kofferten frem på tralla på mine ørten turer i minijet, dash og fokker. men mulig jeg har vært veldig heldig :D

robertaas
13-01-2012, 14:18
Test av kofferter fra Forbrukerportalen:
http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/test_av_kofferter_jun_07
Firehjulinger omtales som "kronglete og ustabil å trille". :old

Martin
13-01-2012, 14:23

Sist oppdatert: 12.06.2007 07:19

Jeg vet ikke om det har skjedd noe på firehjulskoffertfronten siden den gang?

jameson82
13-01-2012, 14:23
Hmm. Hadde bestemt meg for en Rimowa Salsa da jeg på mine 2 siste turer har fått kofferten ødelagt i løpet av flyturen hjem men etter å ha lest den testen så må man finne noe annet.

Tommy777
13-01-2012, 16:04
Er ikke plaget av vondt i rygg, men må innrømme at det er forbedringspotensiale for ergonomi når kofferten skal dras. Ender ofte opp med å løfting etter sidehåndtaket.

Har vurdert den, men har den ikke en sånn lås som skurker enkelt kan åpne med en liten pinne? Det er viktig at jeg også kan bruke kofferten som safe.

Hehe. Dersom noen absolute vil ha opp kofferten din, er det null problem med alle koffertene vi snakker om her. Når den går som innsjekket bagasje, skal ikke kofferten låses for mulighet til sikkerhetssjekk. Dog har tsa og andre enkle måter å åpne koffertene på.

Martin
13-01-2012, 16:10
Apropos kofferter: Er det noen som vet om det er noe generelt lavere priser på det i Sverige enn her til lands?

Tommy777
13-01-2012, 16:12
Hmm. Hadde bestemt meg for en Rimowa Salsa da jeg på mine 2 siste turer har fått kofferten ødelagt i løpet av flyturen hjem men etter å ha lest den testen så må man finne noe annet.

Testen er av en 6 år gammel utgave. Det er også en tohjuling som ble testet, den har de ikke produsert siden 2008.

4 hjulinger ble populært for 3 år siden, testen er utdatert og kriteriene merkelig. Det står jo ingenting om hva de har gjort. Det står at salsaen ble skadet under pakking. Høres helt utrulig ut. Polykarbon materialet er det letteste i verden og får negativt for det.

Tommy777
13-01-2012, 16:15
Går den 21" også i hyllen på CRJ-700? Greit å slippe å vente på at bakkepersonalet skal få fram håndbagasjen til deg.

Ser at de fire julene på 22" faktisk er større enn hva jeg trodde de ville være. Er de like store som Tumi har på sine 22" med to jul? Har du teste på "norsk" gangastand til flytog etc? Ville den fungert f.eks Frogner - flytoget i desembervær?

21" passer på crj ja. Artig at ingen fa tror at den gjør det og blir overrasket hver gang ;)

Jeg dro min 22 med 4 hjul fra Nationaltheatret til Palace grill og deretter til SAS holberg igjennom slottsparken den 21 desember igjennom snø salt og sand. No sweat.

robertaas
13-01-2012, 18:04
Testen er av en 6 år gammel utgave. Det er også en tohjuling som ble testet, den har de ikke produsert siden 2008.

4 hjulinger ble populært for 3 år siden, testen er utdatert og kriteriene merkelig.Om noen har link til en test som inkluderer oppdaterte modeller hvor de har fått 4 hjul til å fungerer bedre så del den gjerne.

Mine erfaringer og de testene jeg har sett er klare på at 4-hjulinger fungerer dårligere, men jeg er absolutt villig til å bli overbevist om at det er kommet noe nytt som fungerer bedre.

jameson82
13-01-2012, 18:14
Om noen har link til en test som inkluderer oppdaterte modeller hvor de har fått 4 hjul til å fungerer bedre så del den gjerne.

Mine erfaringer og de testene jeg har sett er klare på at 4-hjulinger fungerer dårligere, men jeg er absolutt villig til å bli overbevist om at det er kommet noe nytt som fungerer bedre.

Er vel få som er bedre kvalifisert til å komme med anbefalinger enn noen av gullkundene inne på forumet her,

robertaas
13-01-2012, 18:29
Er vel få som er bedre kvalifisert til å komme med anbefalinger enn noen av gullkundene inne på forumet her,Du har absolutt et poeng der, men etter hva jeg skjønner drar de stort sett rundt på bagasjen inne på flyplassene. Jeg har mange ganger befunnet meg steder hvor alle de andre reisende kun har ryggsekker.

Tommy777
13-01-2012, 18:33
Om noen har link til en test som inkluderer oppdaterte modeller hvor de har fått 4 hjul til å fungerer bedre så del den gjerne.

Vel, dersom du vil ha en koffert som ikke har glidelaas (det ekskluderer Salsa og Salsa Air fra Rimowa)

Vet ikke om vekt er viktig, men det draaget du har drasset rundt paa veier garantert like mye eller mer enn den store Samsoniten jeg har som har langt haandtak og er lettere aa haandtere. Og den er tung, garantert 3 ganger saa tung som min innsjekks Rimowa. Rimowa sine Salsa og Salsa Air veier utrolig lite, noe som kanskje ikke er viktig paa de store koffertene, men paa de mindre er det meget viktig.

Saa vil du ha en Rimowa som har ett godt laas uten glidelaas, maa du opp i Bolero, Limbo eller aluminiumserien. Og da vil kofferten lett koste deg 5-8 lapper. Som du ser, er det to laas og en balanselaas paa midten.

Limbo
http://www.google.com/products/catalog?rlz=1C1CHFX_enUS395US395&q=rimowa+limbo&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=11663671827989535090&sa=X&ei=BWgQT-jlK4-srAeXkIWDAg&ved=0CJMBEPMCMAE

Vanlig Alu versjon (som faktisk fortsatt ogsaa finnes med to hjul!!)
https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1692187/detail.jsf?

Titanversjon https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1738335/detail.jsf?

Det trenger jo selvsagt ikke vaere LHs versjoner, de andre er jo litt billigere.

Bare saa det er sagt, det er livstidsgarantier paa alle disse koffertene, skjer det noe blir det reparert hos naermeste forhandler, eller man faar ny koffert.

Samsonite sine 4 hjulskofferter av stoerrelser ser elendige ut. Hjulene stikker helt ut og beskyttes ikke av ett internt omraade slik Rimowas gjoer.

Se her: http://www.google.com/products/catalog?hl=en&rlz=1C1CHFX_enUS395US395&q=samsonite+hard+case+luggage+two+wheels&gs_upl=18676l20805l1l20919l11l9l0l0l0l0l361l2252l2-2.5l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&biw=1257&bih=636&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=8041513268321264908&sa=X&ei=bGkQT7WFO8fLrQeXxJnxAQ&ved=0CIABEPICMAA

For 4 hjul, har jeg ingen annen erfaring enn med Rimowa, der faar alle chime inn.

Dersom Rimowa er utenfor budsjett og man absolutt vil ha to hjul, ville jeg bare gaatt for en av de kjempetunge koffertene, men selvsagt ikke den Samsonite kofferten du har bilde av. Utrolig upraktisk og naar den er tung, er den ustabil (siden hjulene er bakerst) og vanskelig aa dra med seg, MYE mer ustabil enn det 4 hjulinger er.

Samsonite alternativet ser meget solid ut og dersom jeg skulle kjoept noe stort fra Samsonite, hadde jeg gaatt for denne:

http://shop.samsonite.com/Samsonite-FLite-GT-Hardside-Upright/dp/B003QJ4ZUS?ie=UTF8&id=Samsonite%20FLite%20GT%20Hardside%20Upright&field_product_site_launch_date_utc=-1y&field_availability=-1&field_browse=2235723011&searchSize=12&searchNodeID=2235723011&searchPage=1&class=quickView&refinementHistory=brandtextbin%2Csubjectbin%2Ccolo r_map%2Cprice%2Csize_name&searchRank=salesrank

Dersom noen vil inn i alle koffertene her, kommer de inn, ferdig med det.

Tommy777
13-01-2012, 18:46
Du har absolutt et poeng der, men etter hva jeg skjønner drar de stort sett rundt på bagasjen inne på flyplassene. Jeg har mange ganger befunnet meg steder hvor alle de andre reisende kun har ryggsekker.

Naar jeg reiser noen sted, er det ikke til flyplasser, mine reiser har en maal og mening. Det vil si at jeg forlater flyplassen hver eneste gang jeg ankommer min destinasjon.:D
Mine forretningsreiser er stort sett dagsturer og da bruker jeg en North Face ryggsekk, men det er jo ikke det vi snakker om. Du ber om en anbefaling paa innsjekket bagasje.

De som reiser mye i jobben, reiser ofte ogsaa mye privat (ca. halvparten av mine langt over 200 flighter i fjor var privatreiser) og er man paa lengre privatturer, sjekker ogsaa de som reiser mye inn bagasjen sin. Det gjoer ogsaa jeg. I aar har jeg en tur til Maldivene (med 4 stopp underveis), en tur til Hong Kong og Tokyo og en tur til Italia. som allerede er bestilt. Paa alle disse reisene, kommer jeg til aa sjekke inn baggasje.

Jeg har mange langhelgturer paa tapetet i aar og turer som varer opp til en uke. Paa turer som er mindre enn en uke, sjekker ikke erfarne reisefolk inn bagasje. 22" Rimowaen faar plass til alt som skal til for en uke. Men den kofferten sliter du med aa faa Ryanair til aa ta ombord.

Dersom du sjekker inn monsterSamsoniten din hver eneste gang du er ute paa tur, more power to ya.

TOS
13-01-2012, 18:56
Jeg har mange langhelgturer paa tapetet i aar og turer som varer opp til en uke. Paa turer som er mindre enn en uke, sjekker ikke erfarne reisefolk inn bagasje. 22" Rimowaen faar plass til alt som skal til for en uke. Men den kofferten sliter du med aa faa Ryanair til aa ta ombord.

Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa (kanskje bortsett fra Ryanair).

Jeg synes den 21" du viste til tidligere så flott ut. Ikke så himla gal pris heller.

Tommy777
13-01-2012, 19:00
Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa (kanskje bortsett fra Ryanair).

Jeg har aldri hatt noe problem aa faa med meg den kofferten ombord over hele Europa. Siste turneen min oktober, floey jeg BA flere ganger, KLM, LX, LH og SK, ingen sa en doeyt ved boarding. Det samme med turen til Europa i desember og i september. Den ser relativt stor ut, men den passer AKKURAT ;)

Chriscross
13-01-2012, 21:04
21" passer på crj ja. Artig at ingen fa tror at den gjør det og blir overrasket hver gang ;)

Jeg dro min 22 med 4 hjul fra Nationaltheatret til Palace grill og deretter til SAS holberg igjennom slottsparken den 21 desember igjennom snø salt og sand. No sweat.

Det er testen som må bestås, mye bedre enn forbrukerportalen. :)

Tommy777
13-01-2012, 21:11
Det er testen som må bestås, mye bedre enn forbrukerportalen. :)

Hehe. Etter 3 glass champers i F loungen paa ORD, bromm bromm i F med kun 3 timers soevn + diverse snadder over dammen, ett par timer med Rose og ett par Single Malts i F lounchen i MUC, 3 GT paa flyet MUC- OSL, 24 minutter med Christian Kamhaug paa flytoget, deretter rett paa Palace og 6 flasker vin + Fernet, burde karakteren Meget Plus gis ;)

Hpkris
13-01-2012, 21:16
Hehe. Etter 3 glass champers i F loungen paa ORD, bromm bromm i F med kun 3 timers soevn + diverse snadder over dammen, ett par timer med Rose og ett par Single Malts i F lounchen i MUC, 3 GT paa flyet MUC- OSL, 24 minutter med Christian Kamhaug paa flytoget, deretter rett paa Palace og 6 flasker vin + Fernet, burde karakteren Meget Plus gis ;)

Til kofferten eller kroppen din? hehe

Tommy777
13-01-2012, 21:17
Til kofferten eller kroppen din? hehe

Ikke mye Stoe i Vesteraalen selv, men kofferten besto med glans

Robbiedeluxe
14-01-2012, 10:43
Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa.

Stemmer det, jeg har denne Tumi Continental du nevner. Den er bredere og lavere enn den "vanlige" Tumi carry-on:

http://www.silverofwestport.com/product_images/j/178/TUMI-22021v2__67619_zoom.jpg

Du kan også eksapendere the heck out of it, og den passer fremdeles rett inn i 737ens hattehylle.

http://www.silverofwestport.com/product_images/v/527/TUMI-22021v1__39711_zoom.jpg

Happyflyer
14-01-2012, 21:57

Husk puter for hælen!

LCH
14-01-2012, 23:23
Slenger meg på Tommy777s anbefalinger her; byttet ut min vaklevorne Samsonite Oyster med en Rimowa Salsa sist jeg var i NYC, og er kjempefornøyd. Den er lettere, romsligere og mye enklere å trille, enten man velger å trille den på to eller fire hjul, og tåler juling overraskende bra. Dog har jeg ikke testet den for lekkasjer ennå... :p

robertaas
16-01-2012, 18:45
Det ser ut til at lås blir et vel så stort problem som hjulene. Jeg gikk innom en større Morris-butikk i Oslo for å se om det var noe håp om å finne en koffert i Norge. De hadde kun én eneste skallkoffert som ikke lett kunne åpnes med universalnøkkel eller kulepenn, men det var den minste og utgående utgaven av Samsonite Aeris. Å kjøpe en mindre koffert er ikke aktuelt.

Ja, jeg vet det er mulig å komme seg inn i alle kofferter, men ikke uten å bruke veldig lang tid eller ødelegge dem. Jeg har ofte brukt kofferten som safe og er ikke villig til å kjøpe noe dårligere enn hva jeg har idag.

SQ 777
16-01-2012, 19:08
Slapp av, vil folk inn i en koffert så er det veldig enkelt. Ser selv på låsen som en sikkerhet på at den ikke åpner seg underveis og alt ramler ut...

Samme som cabinbagen i hotellrom. Ingen vil gidde å prøve å åpne den. De bare vil trille den ut og åpne et annet sted.

Tommy777
16-01-2012, 19:09
Det ser ut til at lås blir et vel så stort problem som hjulene. Jeg gikk innom en større Morris-butikk i Oslo for å se om det var noe håp om å finne en koffert i Norge. De hadde kun én eneste skallkoffert som ikke lett kunne åpnes med universalnøkkel eller kulepenn, men det var den minste og utgående utgaven av Samsonite Aeris. Å kjøpe en mindre koffert er ikke aktuelt.

Da er det jo bare aa kjoepe den stoerre utgaven av Aeris, da. Den er garantert tilgjengelig paa nettet.

Skal du ha noe som kan brukes som safe, noe som etter min mening er bare bambus, og absolutt vil ha to hjul, er tohjuls Rimowaen med sine to laas og aluminium som ikke kan boeyes som plastikk, er ditt beste alternativ. Den er ogsaa mye rimeligere enn 4 hjulingene siden stort sett ingen kjoeper den. Haandtaket er ogsaa langt slik at du slipper aa slepe nede ved bakken som du gjoer naa.

Her: https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1660910/detail.jsf?

Finnes ogsaa i stoerre utgave paa 104 liter

https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1660912/detail.jsf?

BTW, jeg har 4 hjuls polyversjonen av 85 litersversjonen og det aa aapne laasene er vanskelig og umulig uten aa oedelegge kofferten. I gaar dro jeg den gamle harde Samsoniten ut av skapet. Det tok meg 20 sekunder aa aapne Samsoniten som har samme laas som din gamle koffert. Det er bare aa draa laasen hardt til det popper.

Men igjen, det aa bruke en koffert som safe er lattis, reiser du i utrygge omraader og bor paa daarlige hoteller som har en risk for at noen stjeler ting fra rommet ditt, ville jeg:

1. La Rolexen, samt alle stoerre verdier bli igjen hjemme.
2. Kjoep helaars reiseforsikring.
3. Bruk safen som rommet ditt er installert med til kamera, pass, lommebok etc
4. Dersom rommet ikke har safe, har resepsjonen det.
5. La kofferten med klaer staa aapen slik at folk ikke oedelegger laasen paa kofferten

Wig-wag
16-01-2012, 19:16
Jeg fikk en Carlton i gave av min mor på 30-årsdagen. Den har vært over store deler av verden og er fortsatt i bruk. Jeg har nå passert 50!

robertaas
16-01-2012, 20:03
Her: https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1660910/detail.jsf?
Takk, men den er blandt de koffertene som lett åpnes med en TSA universalnøkkel, og derfor uaktuell.

Det tok meg 20 sekunder aa aapne Samsoniten som har samme laas som din gamle koffert. Det er bare aa draa laasen hardt til det popper. Joda, men da ødelegges den og utro tjenere vil helst ikke at det skal synes at de har vært i kofferten. Jeg har brukt min som safe i 20 år uten problemer så jeg må ha gjort noe riktig.

1. La Rolexen, samt alle stoerre verdier bli igjen hjemme.
2. Kjoep helaars reiseforsikring.
3. Bruk safen som rommet ditt er installert med til kamera, pass, lommebok etc
4. Dersom rommet ikke har safe, har resepsjonen det.
5. La kofferten med klaer staa aapen slik at folk ikke oedelegger laasen paa koffertenJeg har ikke smakløse klokker og slikt som jeg drar med meg, men jeg har med med kort, kamera, mobil og papirer som ville skape nokså mye problemer om de forsvant. Er godt dekket av reiseforsikringer, men reisen vil uansett blitt ødelagt av tyveri. Er ofte på steder uten safe og resepsjonen ville jeg i alle fall ikke stolt på. Det jeg skal låse inn er uansett noe jeg har bruk for under reisen så jeg vil stadig ta det inn og ut av safen. Å bruke resepsjonen er veldig lite praktisk. Og når så du noen levere laptopen i resepsjonen når de skulle ut en tur?

Men stratgi har fungert i 20 år og i en rekke land uten ett eneste problem. Jeg vil ikke la reiser bli ødelagt i fremtiden bare fordi det er vanskelig å finne en pålitelig koffert.

Martin
16-01-2012, 20:09
Takk, men den er blandt de koffertene som lett åpnes med en TSA universalnøkkel, og derfor uaktuell.

Hva gjør du da når du reiser til/via USA og TSA vil inspisere kofferten din nærmere?

BSSW
16-01-2012, 20:11
Noe av det eneste som passer til dine "krav" må være i denne kategorien...

http://peli.com/en/peli-cases.html?page=6

De er i tillegg MEGET gjenkjennbare :p

Fnate
16-01-2012, 20:18
Men stratgi har fungert i 20 år og i en rekke land uten ett eneste problem. Jeg vil ikke la reiser bli ødelagt i fremtiden bare fordi det er vanskelig å finne en pålitelig koffert.

Har du vurdert en Franz Jäger fra Berlin? Den eneste som kunne åpne disse har gått bort for noen år siden.

Der kan du evt legge usmakelige klokker og bager også.

robertaas
16-01-2012, 20:31
Hva gjør du da når du reiser til/via USA og TSA vil inspisere kofferten din nærmere?har reist uttalige ganger via USA uten noen problemer med den gamle kofferten min.

Ha derimot én gang reist i USA med en koffert som TSA kunne åpne og da ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning. Så min strategi på det området får ingen meg til å endre. :old

robertaas
16-01-2012, 20:34
Noe av det eneste som passer til dine "krav" må være i denne kategorien...

http://peli.com/en/peli-cases.html?page=6

De er i tillegg MEGET gjenkjennbare :pSer ingen med 2 hjul. Og om de ser ut som om de inneholder noe av verdi så øker risikoen for tyveri.

Tommy777
16-01-2012, 20:46
har reist uttalige ganger via USA uten noen problemer med den gamle kofferten min.

Ha derimot én gang reist i USA med en koffert som TSA kunne åpne og da ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning. Så min strategi på det området får ingen meg til å endre. :old

He he... Denne tror jeg du skal litt lengre ut paa landet med. For det foerste har Aeris og alle de andre koffertene for innsjekk TSA laas.

For det andre, dersom TSA vil inn i kofferten din, har de rett til aa bryte den opp uten erstatning til deg fordi kofferter skal enten 1) vaere ulaast eller 2) ha TSA tilgjengelig laas. At du har reist "utallige ganger" med laast koffert, hoeres merkelig ut. TSA sjekker kofferten min ca. annenhver gang, noe som er ganske saa normalt. Det ligger da en lapp i kofferten at den har gjennomgaatt inspeksjon, noe som er helt greit. Din "strategi" og opplevelse (selv om jeg har meget vanskelig for aa tro det du sier) er ikke aa anbefale. Du risikerer da at TSA bryter opp kofferten din for inspeksjon, noe de har all rett til aa gjoere fordi du bryter reglene.

Joda, men da ødelegges den og utro tjenere vil helst ikke at det skal synes at de har vært i kofferten. Jeg har brukt min som safe i 20 år uten problemer så jeg må ha gjort noe riktig.

Jeg har ikke smakløse klokker og slikt som jeg drar med meg, men jeg har med med kort, kamera, mobil og papirer som ville skape nokså mye problemer om de forsvant. Er godt dekket av reiseforsikringer, men reisen vil uansett blitt ødelagt av tyveri. Er ofte på steder uten safe og resepsjonen ville jeg i alle fall ikke stolt på. Det jeg skal låse inn er uansett noe jeg har bruk for under reisen så jeg vil stadig ta det inn og ut av safen. Å bruke resepsjonen er veldig lite praktisk. Og når så du noen levere laptopen i resepsjonen når de skulle ut en tur?

Vel, jeg er 40 aar og har i snitt reist 250K miles i aaret siden jeg var ferdig med utdannelsen for 18 aar siden og mye foer det ogsaa. Min strategi har ogsaa fungert fordi jeg har aldri blitt frastjaalet en eneste ting igjennom aarene og jeg har ogsaa besoekt noen interessante steder og jeg har mange smakloese ting (som laptop i den hoeyeste prisklassen) jeg lar ligge paa rommet.

Dersom stedene du bor paa er saapass lugubre som du beskriver (at du ikke kan stole paa resepsjonen en gang) hadde kofferten din forsvunnet for lenge siden

Tommy777
16-01-2012, 20:46
Har du vurdert en Franz Jäger fra Berlin? Den eneste som kunne åpne disse har gått bort for noen år siden.

Der kan du evt legge usmakelige klokker og bager også.

LOL. Dagens...:D:colgate::colgate:

robertaas
16-01-2012, 21:23
He he... Denne tror jeg du skal litt lengre ut paa landet med. For det foerste har Aeris og alle de andre koffertene for innsjekk TSA laas.Det var en gammel modell av Aeris som hadde sikker lås som ikke kunne åpnes med universallås. De nye Aleris'ene hadde ikke lengere dette.

Uansett er min statistikk klar, den eneste gangen jeg fulgt reglene du sier eksisterer (men som jeg ikke har blitt informert om ved innsjekking) så ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning.

Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe jeg vet ikke fungerer.

Hpkris
16-01-2012, 21:36
Kan godt forstå at man noen ganger trenger en skikkelig koffert som safe.

An Australian couple on holiday on Phuket ate a Christmas dinner at their resort that they say cost them US$20,000, plus tip.

The meal was enjoyable, but the size of the bill only really became apparent once the couple returned to their room.There, Tamara Robins, 28, and Derryn Ruolle, 29, found the front door ajar, and the room safe open and empty, except for their passports.

Gone were laptops, a camera, a mobile phone, a purse containing cash and credit cards, wedding and engagement rings, and another precious ring that once belonged to Tamara's great-grandmother.

Kilde:http://phuketwan.com/tourism/unsafe-phuket-resort-declines-compensate-robbed-aussie-tourists-15259/

jameson82
16-01-2012, 21:42
Er vel lettere å ta med seg en hel koffert med verdisaker enn å dirke opp en safe :P
En låst koffert med skrangling inni tyder på at det er verdisaker i den.

Hpkris
16-01-2012, 22:00
Er vel lettere å ta med seg en hel koffert med verdisaker enn å dirke opp en safe :P
En låst koffert med skrangling inni tyder på at det er verdisaker i den.

Finnes vel saker man kan låse fast kofferten med og etter det jeg har sett, men om de er super solide vet jeg ikke.

JoeW
16-01-2012, 22:14
Etter noen år på forumet her har jeg sett mye, og vet at mange setter høye krav og standarder til reiseutstyret sitt...men dette tar kaken... Jeg kan ikke skjønne hvordan trådstarter kan finne en koffert som tilfredsstiller alle krav.

Det sikreste må nok være å bli hjemme.

Dag Viking
16-01-2012, 22:27
Etter noen år på forumet her har jeg sett mye, og vet at mange setter høye krav og standarder til reiseutstyret sitt...men dette tar kaken... Jeg kan ikke skjønne hvordan trådstarter kan finne en koffert som tilfredsstiller alle krav.

Det aller merkeligste er jo at folk som vet hva de snakker om gidder å komme med gode råd på løpende bånd, når man kan si på forhånd at rådene blir forkastet like fort som de blir postet...

Denne tråden er helt lik tråden om "skikkelig søkemotor", og jeg mistenker egentlig at trådstarter bare starter trådene for å kverulere.

JoeW
16-01-2012, 22:36
...og kan også minne om tips til reisemål, hvor alt kunne avskrives med "for varmt", "for kaldt" eller "vært der før"...

Kan ikke være lett når man spør uten å være interessert i svarene.

SQ 777
17-01-2012, 08:50
Dersom jeg tenker meg selv som tyv, vil jeg kle meg pent og dersom jeg kommer inn på et rom ville jeg ikke tenke meg å dirke opp og kanskje bli tatt på fersken.

Firehjulskofferter er så greie å trille ut. Rusler så ut, ingen vil mistenke meg. Tar med håndbagasjen også. Jeg sjekker jo ut..

Ta den med hjem, så dirke den opp uten å ødelagge låsen, tømme den , deretter selge selv kofferten brukt på lokale finn.no.....:colgate:

Hm, ny yrkeskarriere...^_^

Tommy777
17-01-2012, 15:12
Det aller merkeligste er jo at folk som vet hva de snakker om gidder å komme med gode råd på løpende bånd, når man kan si på forhånd at rådene blir forkastet like fort som de blir postet...

Bare hyggelig! Men er ferdig naa... ;)

ILS2
17-01-2012, 15:38
Hehe, noen blir aldri fornøyd. Robert er vel den brukeren som oftest benytter ordet 'men' her på forumet ;)

robertaas
17-01-2012, 19:26
Denne tråden er helt lik tråden om "skikkelig søkemotor", og jeg mistenker egentlig at trådstarter bare starter trådene for å kverulere.Jeg er bare kravstor. ;)

Er absolutt takknemelig for alle svar. Om jeg kan virke vanskelig i et par av trådene jeg har startet er det fordi jeg har godt gjennomtenkte krav og allerede har gjort mye research før jeg startet trådene og genuint har hatt problemer med å finne noe som passet meg.

robertaas
17-01-2012, 19:45
...og kan også minne om tips til reisemål, hvor alt kunne avskrives med "for varmt", "for kaldt" eller "vært der før"...

Kan ikke være lett når man spør uten å være interessert i svarene.Jeg er interessert i svarene og jeg har faktisk enda ikke klart finne reisemål for hovedreisen i sommer. Jeg er kravstor, men jeg stiller godt definerte krav. Trodde det ville være en utfordring for en litt nerdete forsamling å finne noe som kunne matche mine krav. Det er absolutt en reell søken etter svar jeg har her.

Jeg har for eksempel et sterke forhold enn de fleste om å besøke en destinasjon i rett sesong, de fleste destinasjoner har kun 2-3 måneder i året hvor det er optimalt å dra dit og jeg er da ikke interessert i å besøke den destinasjonen noen andre måneder. :old

Tommy777
17-01-2012, 21:25
Jeg er interessert i svarene og jeg har faktisk enda ikke klart finne reisemål for hovedreisen i sommer. Jeg er kravstor, men jeg stiller godt definerte krav. Trodde det ville være en utfordring for en litt nerdete forsamling å finne noe som kunne matche mine krav. Det er absolutt en reell søken etter svar jeg har her.

Jeg har for eksempel et sterke forhold enn de fleste om å besøke en destinasjon i rett sesong, de fleste destinasjoner har kun 2-3 måneder i året hvor det er optimalt å dra dit og jeg er da ikke interessert i å besøke den destinasjonen noen andre måneder. :old

Du spoer jo ikke etter noe i denne traaden, du rett og slett forteller at den utdaterte drittkofferten (fra ett merke som selger saapass elendig at de har gaatt konk flere ganger) du har slept rundt paa endelig gikk aat skogen. Saa i utgangspunktet er det ingen spoersmaal i din foerste post.

For min del, har dette vaert underholdning i verdensklasse og traaden er spredt blandt reiseguruer i vennekretsen.

Saa vi venter i spenning "hva vil Robert finne paa aa poste naa??"

Som Dag sier, man kan selvsagt la vaere aa mate trollet, men jeg sier keep it coming :D

robertaas
17-01-2012, 22:25
Du spoer jo ikke etter noe i denne traaden, du rett og slett forteller at den utdaterte drittkofferten (fra ett merke som selger saapass elendig at de har gaatt konk flere ganger) du har slept rundt paa endelig gikk aat skogen. Saa i utgangspunktet er det ingen spoersmaal i din foerste post.Den første posten kom jeg med fra flyplassen i Newark (Fra foodcourten i C1 kommer man inn på det åpne nettet til loungen til CO i etasjen over) og da hadde det egentlig enda ikke gått opp for meg at jeg måtte ha ny koffert. Så utviklet det seg til en tråd med tips om koffert ,og mange kom med gode tips og erfaringer som jeg håper også andre hadde nytte av.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov, og det som fungerer godt for noen passer ikke for andre. Jeg har ingen illusjoner om at koffert, søkemotor eller reisemål jeg velger vil være optimale for andre. Alt jeg kan gjøre er å anbefale andre basert på deres kriterier og be andre om anbefalinger basert på mine kriterier.

Det jeg leter etter er ganske klart:
-Man må ikke lett komme seg inn i kofferten med universalnøkkel eller kulepenn
-kodelås
-Den må være lett å trille og ikke vingle eller rulle avgårde på skrått underlag.
-Den må ha et hardt skall med robust ytre
-Helst ikke over 5 kg
-Gjerne kraftig farge/mønster så den skiller seg ut. Kan godt være selvlysende om det er mulig.

Beklager om det blir oppfattet som trolling at det er akkurat dette jeg er ute etter.

dc-8-63
18-01-2012, 10:36
Det var en gammel modell av Aeris som hadde sikker lås som ikke kunne åpnes med universallås. De nye Aleris'ene hadde ikke lengere dette.

Uansett er min statistikk klar, den eneste gangen jeg fulgt reglene du sier eksisterer (men som jeg ikke har blitt informert om ved innsjekking) så ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning.

Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe jeg vet ikke fungerer.

I løpet av 2010 sendte vi tilsammen 47 kofferter fra USA (Portland / Seattle / San Francisco) av disse ble 45 åpnet av TSA - og vi fikk klar beskjed ved innsjekking om ikke å låse koffertene i alle tilfellene (UA, LH, LX, VS, AF). Så reglen både eksisterer, en blir opplyst om dem og de etterfølges.

robertaas
18-01-2012, 12:05
I løpet av 2010 sendte vi tilsammen 47 kofferter fra USA (Portland / Seattle / San Francisco) av disse ble 45 åpnet av TSA - og vi fikk klar beskjed ved innsjekking om ikke å låse koffertene i alle tilfellene (UA, LH, LX, VS, AF). Så reglen både eksisterer, en blir opplyst om dem og de etterfølges.Det siste åpret har jeg hatt 11 flighter til , fra eller innen USA med min gamle koffert. Ikke en eneste gang ble jeg opplyst om at den skulle kunne åpnes og ikke en eneste gang ble den åpnet.

Jeg fløy forøvrig med CO, AF, DL og TN.

JoeW
18-01-2012, 12:26
Det siste åpret har jeg hatt 11 flighter til , fra eller innen USA med min gamle koffert. Ikke en eneste gang ble jeg opplyst om at den skulle kunne åpnes og ikke en eneste gang ble den åpnet.

Jeg fløy forøvrig med CO, AF, DL og TN.

Min koffert er bestemt åpnet flere ganger uten at det har kommet "lapp i" av de grunn. Nå er det vel også blitt såpass alment kjent, siden dette har vært praksis i over ti år, at man ikke nødvendigvis får muntlig info ved check-in hver gang.

Tommy777
18-01-2012, 14:19
-kodelås
-Den må være lett å trille og ikke vingle eller rulle avgårde på skrått underlag.
-Helst ikke over 5 kg
-Gjerne kraftig farge/mønster så den skiller seg ut. Kan godt være selvlysende om det er mulig.

Beklager om det blir oppfattet som trolling at det er akkurat dette jeg er ute etter.

No worries, we're all friends here :)

Dessverre finnes ikke kofferten du beskriver

Hpkris
18-01-2012, 15:26
-kodelås
-Helst ikke over 5 kg

Hørtes nesten ut som den gamle Carlton kofferten jeg ikke bruker lengre, men trodde sånne svære greier med håndtak foran var gått av moten jeg.

robertaas
18-01-2012, 15:39
Dessverre finnes ikke kofferten du beskriverJoda, Samsonite Aeris har en utgått serie som faktisk tilfredsstiller de viktigste kravene og som fortsatt kan finnes i enkelte butikker. Jeg prøver å se om jeg kan finne andre kofferter som også kan være aktuelle.

Må antagelig ta en tur til Singapore for de bruker ha godt utvalg i butikkene der. :fly

EHBK
18-01-2012, 15:44
Både Carlton (Glider II) og Roncato (Flexi) produserer vel fortsatt kofferter i hardt materiale med 2 hjul og 'gammeldags' kodelås.

Carlton har jeg ikke vært borti, men har selv hatt en Roncato Flexi (85 l) i et par år nå, var et av få valg da jeg ville unngå firehjulinger siden nabolaget er teppelagt med grov brostein. Er robust og har holdt bra så langt, opplevd kvalitet er lik fruens Samsonite. Men det er ingen lettvekter og håndtaket er litt i korteste laget for mine 187 cm, fungerer OK men skulle gjerne hatt litt mer vinkel når jeg drar den etter meg. Har tre enkle låser som nok kan åpnes med kulepenn, mest for å sikre at den ikke spretter opp, pluss en kodelås (ikke TSA) i midten.

Roncato er et familiedrevet selskap som produserer i Italia og gir 10 års garanti. Prismessig ligger de vel en del under Samsonite.

Ser at Flexi'en til og med kan leveres i signalgrønn, men tror ikke de har noen forhandlere med denne delen av sortimentet i Norge pr dags dato, man må nok en tur til kontinentet. Og i så fall hadde jeg vel heller tatt turen til Köln og kjøpt en Rimowa :D

85 l:http://www.roncato.com/index.asp?page=productDetail&cod_articolo=500522&lang=en&original_lang=en

125 l:http://www.roncato.com/index.asp?page=productDetail&cod_articolo=500522&lang=en&original_lang=en

Superhai
19-01-2012, 00:16
Jeg skjønner ikke hvorfor noen stoler på tre-punkts kodelås. Det tar maks 15 min å gå igjennom alle kombinasjonene, og sannsynligvis har du åpnet den mye før.

robertaas
19-01-2012, 00:33
Jeg skjønner ikke hvorfor noen stoler på tre-punkts kodelås. Det tar maks 15 min å gå igjennom alle kombinasjonene, og sannsynligvis har du åpnet den mye før.Jeg stoler på at kriminelle er late og tar minste motstands vei. Hittil har den strategien virket for meg.

SQ 777
19-01-2012, 08:54
Et annet poeng, vi bruker kun "glidelås" kofferter, men bruker ikke den permanente låsen i tilfelle TSA/tyv skulle være utålmodige og brekke den opp og en må erstatte denne låsen. Det er lite lønnsomt, kan like kjøpe ny koffert.
TSA har allerede "drept" en av våre.

Da kan jeg uansett bruke den likevel. Har en drøss med solide Claes Ohlsson TSA, også ekstra i håndbagsjen.. Og våre kofferter blir meget ofte åpnet fra USA..

robertaas
19-01-2012, 12:50
TSA har allerede "drept" en av våre.Sender dere kofferter uten at dere reiser eller putter dere for mye rart inni dem? Høres ut som om jeg har mye bedre statistikk når jeg ikke bruker tsa-lås i det hele tatt.

Ellers så trenger man jo kun en kulepenn for å åpne kofferter med glidelås.

robertaas
19-03-2012, 00:01
Hadde en lang transit i Frankfurt idag så jeg gikk ut av sikker sone og tok en titt på korffertene til Rimowa. De hadde jo ikke integrert adresselapp! Det hadde selv min gamle Samsonite. Tok det som en selvfølge at de hadde det.

Tommy777
19-03-2012, 00:53
Hadde en lang transit i Frankfurt idag så jeg gikk ut av sikker sone og tok en titt på korffertene til Rimowa. De hadde jo ikke integrert adresselapp! Det hadde selv min gamle Samsonite. Tok det som en selvfølge at de hadde det.

Lol... Og hvordan foreslaar du at man integrerer en bagasjelapp i syltynt titan/aluminium/polykarbon?

robertaas
19-03-2012, 01:12
Lol... Og hvordan foreslaar du at man integrerer en bagasjelapp i syltynt titan/aluminium/polykarbon?Langt flatere enn hvordan man for eksempel integrerer et håndtak. Det er jo ikke mange millimetrene tykkelse man trenger.

Tommy777
19-03-2012, 02:08
Langt flatere enn hvordan man for eksempel integrerer et håndtak. Det er jo ikke mange millimetrene tykkelse man trenger.

Tror det mest gaar paa vekt, siden det er ett meget viktig selling point for Rimowa. Man vil ikke ha tag som en tellende del av kofferten

LN-BLO
19-03-2012, 14:12
Hei, er selv ute etter en ny trillekoffert, ca 24"/60-70 liter.

Postet spm. i denne tråden, men ingen respons(?): http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=724900#post724900

Har sett på Travelpro Crew 8 + Platinum 7 og Victorinox NXT 5.0... Noen med innspill?

Og nei, skal ikke ha Samsonite!

robertaas
10-04-2012, 21:48
Om noen som lurer på hva resultatet ble så måtte jeg fire litt på kravene, men kom ganske så bra ut av det likevel. Endte opp med Samsonite Termo Comfort 74cm. Det var ikke planen å gå for Samsonite igjen, men det var der jeg fant noe som best matchet mine krav.

-Låsen ble TSA-kompatibel, det jeg fant som ikke var TSA-kompatibelt var ikke like bra på andre områder.
-88 liter og helt på grensen til hvor store kofferter man kan få sjekket inn.
-2 hjul, men overraskende lett å flytte bare litt og litt ved køståing.
-Comfort-utgaven var praktisk med 4 innvendige lommer.
-Integrert adresselapp.
-Trinnløs og stabilt trillehåndtak, men det kunne vært et par cm lengere.
-Mye lettere å se på avstand enn ur-samsoniten som altfor mange har lignende varianter av.
-Bærehandtak trekker seg automatisk inn og kofferten er avrundet som et såpestykke uten deler som stikker ut.
-5,2 kg så den er ikke noe særlig lettere.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/61SM9E2v1yL._SL1200_.jpg

http://www.amazon.co.uk/Samsonite-Termo-Comfort-upright-74cm/dp/B004UR5R02

Har allerede hatt den med på 2 turer til USA og både TSA og andre skurker har holdt seg unna den. Er så langt veldig fornøyd.

robertaas
01-04-2013, 22:53
Det holdt i ca et år før den fikk seg en tur med Air France.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=34127&stc=1&d=1364849539

Da var det bare å begynne å lete igjen. :cry:

Martin
01-04-2013, 23:01
Bør ikke AF betale om det var de som ødela den?

robertaas
01-04-2013, 23:16
Joda, men prooblemet er å finne en ny koffert som er OK. Da jeg kjøpte den for ett år siden var det en utgått modell. Vil antagelig ikke være så heldig at jeg finner enda en slik koffert og det betyr at jeg må senke kravene ytterligere og igjen bruke tid på å dra rundt og lete. :(

Bergern
02-04-2013, 00:08
Er den rødfargen tilgjengelig i herrebutikker også ;)

robertaas
02-04-2013, 08:07
Er den rødfargen tilgjengelig i herrebutikker også ;)Mitt krav var bare at fargen ikke skulle være lik den mørkeblåe neste alle kofferter har. At det eneste de hadde tilgjengelig som tilfredstilte mesteparten av mine andre krav var en "damefarge" fikk så være, jeg har jo måtte fire på en rekke krav allerede. Det ideelle hadde vært en selvlysende farge slik at jeg enda lettere ser kofferten.

For de som ikke har vært i den situasjonen å få kofferten ødelagt så går man til skranken like ved bagesjemottaket. Der får man et skriv som beskriver kofferten og som man man må ta med sammen med kofferten til en av utsalgene (stort sett Morris) som samarbeider med flyselskapet. Der skal de vurdere om det kan repareres og om ikke finner de det i burikken som er nærmest sin koffert. I mitt tilfelle vil det antagelig bli veldig langt unna mine krav om jeg bare gikk til en tilfeldig butikk, jeg må altså først ta en rundt for å se hva de har i butikkene før jeg tar med meg kofferten dit.

Skulle hatt konsulentbetaling for all tid jeg nå må bruke på å klare finne en butikk som har noe som er så langt som mulig opp mot mine krav. Antagelig vil jeg ikke klare finne det i Oslo denne gangen heller.

Tommy777
02-04-2013, 14:12
Lol... Tror en "I told you so" er passende ;)

Tror du maa "senke" standarden din ned til en skikkelig koffert. Lykke til med aa finne en koffert som ikke er TSA klarert

Tommy777
02-04-2013, 14:16
Som ett lite FYI, er dette spec paa Rimowa's nye Air (koster 350 Euro)
Dimensions (W x H x D): 55.5 x 80.5 x 27 cm
weight: 4.1 kg
volume: 104 l

robertaas
02-04-2013, 18:36
Som ett lite FYI, er dette spec paa Rimowa's nye Air (koster 350 Euro)
Dimensions (W x H x D): 55.5 x 80.5 x 27 cm
weight: 4.1 kg
volume: 104 l
Finner kun en modell fra Romowa som heter Salsa Air. Uten å gjenta hele tråden så har den i alle fall graverende feil som:
-fire hjul
-glidelås

Tommy777
02-04-2013, 19:24
Finner kun en modell fra Romowa som heter Salsa Air. Uten å gjenta hele tråden så har den i alle fall graverende feil som:
-fire hjul
-glidelås

Skal du ha stort og to hjul tror jeg nok du maa kjoepe det samme som sist.

Du boer kanskje ogsaa gjoere en vurdering om du vil

a) ha en koffert som er utrolig enkel aa haandtere med god kvalitet, veldig lav vekt og moderne.

eller

b) Ett tungt makkverk av fallende kvalitet som gaar til faens etter ett aar (selv om du faar ny koffert er det en masse styr for aa faa dette paa plass).

Det er ogsaa verdt aa merke seg at:

-- Moderne kofferter med 4 hjul er mye enklere og robust enn to hjul. Du har aldri eid en slik koffert, en test fra 2007 er ikke akkurat representabelt.

-- Som alle andre har paapekt i denne traaden: Selv om du mener at du har fasiten paa den ultimate reisemaaten, sier vante folk sier at risikoen for at noen bryter seg inn i kofferten din med en penn eller stjeler noe paa hotellrommet, er betraktelig mindre enn at en elendig hardkoffert blir oedelagt. Og det er enklere aa deale med ett forsikringsselskap enn Air France ;)

Om det ikke synker inn, tror jeg ikke det er saa mye annet du kan gjoere enn aa kjoepe den samme dritten som sist.

Alternativt, jeg har en gammal, godt brukt tohjuling Samsonite som staar oppreist paa to hjul, ikke har TSA laas og er i en skikkelig grell farge.

Hentes gratis i Chicago ;)

teamseacow
02-04-2013, 20:09
Alternativt, jeg har en gammal, godt brukt tohjuling Samsonite som staar oppreist paa to hjul, ikke har TSA laas og er i en skikkelig grell farge.

Hentes gratis i Chicago ;)

Pass på hva du lover Tommy :p

Du kan jo du spare deg for reisen til Chicago og hente en på Lillehammer. To hjul, ingen TSA-lås, name-tag, stygg som f*** men lett gjenkjennelig og bærer preg av 20-års bruk. Den skal ha vært rød da min mor kjøpte den. Mener det er en Samsonite den også.

robertaas
02-04-2013, 20:57
-- Moderne kofferter med 4 hjul er mye enklere og robust enn to hjul. Du har aldri eid en slik koffert, en test fra 2007 er ikke akkurat representabelt.
Jeg kjøpte for et par år siden en kult utseende firehjuls koffert med kamuflasjefarger fra Caggioni.[.....]

Den nye firehjuleren vise seg imidlertid å være helt ubrukelig og ble pensjonert etter én eneste reise.Det er sikkert mange firehjuls kofferter passer for, men for meg passer de ikke.

-- Som alle andre har paapekt i denne traaden: Selv om du mener at du har fasiten paa den ultimate reisemaaten, sier vante folk sier at risikoen for at noen bryter seg inn i kofferten din med en penn eller stjeler noe paa hotellrommet, er betraktelig mindre enn at en elendig hardkoffert blir oedelagt. Og det er enklere aa deale med ett forsikringsselskap enn Air France ;)Jeg har aldri påstått å vite den ultimate reisemåten for andre, og for meg selv er jeg åpen for forbedringer om det faktisk er forbedringer.

At noe er nytt eller populært er for meg et like dårlig argument som at noe er gammelt, det må være bedre i seg selv ut fra mine vel gjennomtenkte krav.

Ellers så har jeg allerede fått klarert reparasjon (lite trolig) eller ny koffert betalt av Air France. En ødelagt koffert kan erstattes med penger (og endel styr med å finne en som passer), mens innholdet i kofferten ofte kan by på langt større utfordringer om det forsvinner.

Tommy777
02-04-2013, 23:00
Det er sikkert mange firehjuls kofferter passer for, men for meg passer de ikke.

Caggioni er italiensk "designer" carry on av meget daarlig kvalitet. Kan hende at det finnes bedre ting der ute?

Jeg har aldri påstått å vite den ultimate reisemåten for andre, og for meg selv er jeg åpen for forbedringer om det faktisk er forbedringer.

Det er ingen i denne traaden som har blitt frastjaalet noe fra en koffert i ett hotellrom. Det boer kanskje si noe?

At noe er nytt eller populært er for meg et like dårlig argument som at noe er gammelt, det må være bedre i seg selv ut fra mine vel gjennomtenkte krav.

Det har ingenting med at det er populaert og nytt aa gjoere. Rimowa ble etablert paa slutten av 1800 tallet og har utviklet seg mye de siste aarene. Verden gaar fremover. Det at en iPhone 5 er bedre enn en Nokia 2110 fra 90 tallet. En Alfa Romeo paa 90 tallet var elendige greier med bremser som streiket, clutcher som ga opp og olje som permanent markerte hvor bilen har vaer, naa er kvaliteten helt kurrant. Ting blir rett og slett bedre.

Ellers så har jeg allerede fått klarert reparasjon (lite trolig) eller ny koffert betalt av Air France. En ødelagt koffert kan erstattes med penger (og endel styr med å finne en som passer), mens innholdet i kofferten ofte kan by på langt større utfordringer om det forsvinner.

Vel, som sagt tidligere, jeg reiser 3-4 ganger mer enn deg og det finnes en relativt bra bunch her inne som har orden paa reisesysakene. Jeg har ALDRI blitt frastjelt noe fra ett hotellrom, har ikke sett at andre har det problemet heller. (Jeg har heller ikke faatt en koffert oedelagt, men det har mer med at jeg ikke sjekker inn bagasje saa ofte).

robertaas
03-04-2013, 00:46
Caggioni er italiensk "designer" carry on av meget daarlig kvalitet. Kan hende at det finnes bedre ting der ute?
Sikkert, men de problemene som den kofferten viste med 4 hjul har jeg kjent fungerte akkurat likt på andre 4-hjulinger jeg har prøverullet litt, inkludert de har har prøvd fra Rimowa.

Jeg har bare sett bilde av en utgått modell fra Zero Halliburton som muligens har fikset noen av problemene med 4 hjul, men den er antagelig enda vanskeligere å finne enn min siste koffert, dyr er den også.

FQTV
03-04-2013, 04:38
-fire hjul
-glidelås

Må følge med i tiden. Fire hjul er tingen i dag :colgate:

Fikk skryt av den kinesiske Cabin A på en EK flight forleden dag. Hun likte min Topas IATA såååå godt at jeg fikk god ekstra service (mat & drikke altså)

robertaas
03-04-2013, 07:06
Må følge med i tiden. Fire hjul er tingen i dag :colgate:Joda, og det er også de som har sagget skikkelig med buksene for å følge med i tiden. Jeg har hele tiden syntes det er veldig upraktisk uansett hvor populært det har vært.

Om andre synes det er fint med kofferter som ruller avgårde av seg selv med den minste skråning eller med knøttsmå hjul som ikke klarer ujevnt underlag så får de bare synes det. I denne tråden har jeg tydelig begrunnet at det ikke passer til meg og mitt bruk.

SudCaravelle
03-04-2013, 07:35
Joda, og det er også de som har sagget skikkelig med buksene for å følge med i tiden. Jeg har hele tiden syntes det er veldig upraktisk uansett hvor populært det har vært.

Om andre synes det er fint med kofferter som ruller avgårde av seg selv med den minste skråning eller med knøttsmå hjul som ikke klarer ujevnt underlag så får de bare synes det. I denne tråden har jeg tydelig begrunnet at det ikke passer til meg og mitt bruk.

Nå må du slutte med disse egne meningene dine Robert.. Hiv deg på flokken ;)

Jeg bruker enda noen sorte Samsoniter og mor klamrer seg til sin 10 år gamle røde Samsonite med gule/grønne håndtak osv.. Vi har til og med droppet alle status badgene hengene rundt omkring – kjempefornøyde.

Peppep
03-04-2013, 07:48
Det har ingenting med at det er populaert og nytt aa gjoere. Rimowa ble etablert paa slutten av 1800 tallet og har utviklet seg mye de siste aarene. (...) Ting blir rett og slett bedre.
Tja, da jeg kjøpte koffert sist for halvannet år siden, forhørte jeg meg med 4-5 butikker i New York først. I samtlige var det massevis av modeller med fire hjul - og alle selgerne sa at det utelukkende var en "motegreie". Den eneste fordelen jeg ser med det, er hvis man står i en saktegående kø, og skal flytte kofferten en halvmeter om gangen. Utenom det triller man jo på to hjul uansett.

Jeg endte i hvert fall opp med en tohjuling som jeg har vært veldig fornøyd med. (Men svart, med glidelås, TSA-godkjent osv, så to hjul er vel det eneste kravet som er oppfylt. ;))

Fnate
03-04-2013, 09:10
Vi har til og med droppet alle status badgene hengene rundt omkring – kjempefornøyde.

Samme her. Ble mye bedre da jeg flyttet dem til håndbagasjen. Har tatt ett gullkort fra hver allianse pluss div First badger på døffelbæggen. Rimelig stolt når jeg svinger den rundt i kabinen.

Tommy777
03-04-2013, 14:52
Tja, da jeg kjøpte koffert sist for halvannet år siden, forhørte jeg meg med 4-5 butikker i New York først. I samtlige var det massevis av modeller med fire hjul - og alle selgerne sa at det utelukkende var en "motegreie". Den eneste fordelen jeg ser med det, er hvis man står i en saktegående kø, og skal flytte kofferten en halvmeter om gangen. Utenom det triller man jo på to hjul uansett.

Jeg endte i hvert fall opp med en tohjuling som jeg har vært veldig fornøyd med. (Men svart, med glidelås, TSA-godkjent osv, så to hjul er vel det eneste kravet som er oppfylt. ;))

Som jeg skrev tidligere i tråden, 4 hjul på små carry on er bortkastet. Det stjeler plass, siden rimowa har store hjul på 4 hjulingene sine.

Selv om Topazen er vakker, ville jeg ikke gått for en 4 hjuling i 21" modellen.

22" og større mot, er det utrolig mye enklere og bedre med 4 hjul enn to. Mye bedre ergonomi,,mobilitet og mer stabilt.

Så nei, 4 hjulinger er populære av helt annen grunn en at det er en motegreie. Vil nok sammenligne 4 hjulinger som smartphone, mens store tohjulinger er som en gammal flipphone. Noen holder igjen og nekter å gjøre ting som er bra for enselv.

At noen som bor i south side av Chicago og noen pasty, hvite fjortiss smartinger på Oslos vestkant som har sett for mye på Yo MTV raps synes det er kult å sægge bukser en periode og at noen menn synes hvite jeans på 90 tallet kan neppe sammenlignes med utviklingen av kofferten og feks telefoner. Tviler på at Samsonkte kommer til å reintrodusere gammalt hekseskudd dritt igjen. De er borte for alltid med veldig god grunn

Og Robert, vi snakker her om en 100 liters koffert du skal sjekke inn. Vet ikke hvordan du reiser, men det første jeg gjør når jeg plukker opp en koffert fra båndet, er å legge den i bagasjerommet på en taxi eller kjapt ta ett tog til hotellet jeg skal bo på og der forblir den til jeg skal hjem. Jeg drar den ikke med meg på ekskrusjoner. Og trenger jeg en sjelden gang å bytte hotel i samme by, tar jeg alltid taxi dit

Så sjansen for at den ruller avgårde, er null. Og stol på meg, når kofferten er pakket, sørger vekten for at rimowa kofferten ikke ruller avgårde. De derre tyskerne har faktisk tenkt på det ;)

Fordelene med å ha en stor, lett 4 hjuling overveier alle de hmmmm "argumentene" du her har

darkcho
03-04-2013, 15:08
Bruker selv en 4 hjuls variant. Kunne ikke tenkt meg å bytte tilbake til kun 2 hjul. Utrolig hendig med mobiliteten det gir, kommer meg frem der det trengs.

Ser du nevner at kofferten triller av seg selv med 4 hjul. Hvor tenker du på da? Kan ikke huske sist jeg stod stille i en bakke eller slak bakke med koffert, spesielt ikke hvor jeg hadde behov for å sette den fra meg.

WF-380
03-04-2013, 15:42
Ser du nevner at kofferten triller av seg selv med 4 hjul. Hvor tenker du på da? Kan ikke huske sist jeg stod stille i en bakke eller slak bakke med koffert, spesielt ikke hvor jeg hadde behov for å sette den fra meg.

Eneste stedet jeg har trøblet litt med firehjulinger, er på bagdrop der første del av båndet der hvor koffertene veies gjerne er litt skråstilt. Da har det hendt meg at jeg må ut med ei hånd for å holde kofferten i ro til den er ferdig veid. Litt irriterende, men ikke så veldig.

panerai
03-04-2013, 15:50
Eneste stedet jeg har trøblet litt med firehjulinger, er på bagdrop der første del av båndet der hvor koffertene veies gjerne er litt skråstilt. Da har det hendt meg at jeg må ut med ei hånd for å holde kofferten i ro til den er ferdig veid. Litt irriterende, men ikke så veldig.

Kan du ikke bare legge den på langsida?

robertaas
03-04-2013, 16:30
Og Robert, vi snakker her om en 100 liters koffert du skal sjekke inn. Vet ikke hvordan du reiser, men det første jeg gjør når jeg plukker opp en koffert fra båndet, er å legge den i bagasjerommet på en taxi eller kjapt ta ett tog til hotellet jeg skal bo på og der forblir den til jeg skal hjem. Jeg drar den ikke med meg på ekskrusjoner. Og trenger jeg en sjelden gang å bytte hotel i samme by, tar jeg alltid taxi ditFolk har forskjellige bruksmønstre. Om jeg kun skulle transportert kofferten innendørs over korte distanser har jeg ingen problemer med å se at det hadde vært litt enklere med fire hjul.

Når jeg reiser til en by er det som oftest kun for en helgetur og da tar jeg ikke med koffert. Skal jeg imidlertid på en litt lengere tur trenger jeg med dykkekamera og litt mere stæsj så er det sjelden for å dra til en by og da tar jeg kofferten. En del av reiseopplevelsen er jo å reise kollektivt som lokalbefolkningen og det er gjerne litt bortgjemte steder jeg prøver å komme meg til. Ofte er det ikke noen biler der i det hele tatt.

Valget mitt har ikke i det hele tatt stått mellom 2 eller 4-hjuls koffert, men mellom ryggsekk og 2-hjuls koffert. Av diverse grunner foretrekker jeg koffert.

Så sjansen for at den ruller avgårde, er null. Og stol på meg, når kofferten er pakket, sørger vekten for at rimowa kofferten ikke ruller avgårde. De derre tyskerne har faktisk tenkt på det ;)Min firehjuling rullet avgårde og jeg ser stadig andres 4-hjulinger havne under busser eller andre steder. Da jeg prøvetrillet Rimowa kjente jeg som sagt ikke noe forskjell på den og andre kofferter med samme problem.

Fordelene med å ha en stor, lett 4 hjuling overveier alle de hmmmm "argumentene" du her harDet avhenger som sagt av bruksmønster. For ditt bruksmønster er antagelig en 4-hjuling best.

tommyh
03-04-2013, 18:01
Min firehjuling rullet avgårde og jeg ser stadig andres 4-hjulinger havne under busser eller andre steder. Da jeg prøvetrillet Rimowa kjente jeg som sagt ikke noe forskjell på den og andre kofferter med samme problem.

Jeg reiser mye, men kofferter som lever sitt eget liv og som støtt og stadig havner under busser, har jeg til gode å se.

En 4-hjuling er definitivt best for meg, men det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg på reise heller sjelden (aldri, vil jeg si) befinner meg i en skråning med en svær koffert?

SQ 777
03-04-2013, 18:24
Etter jeg fikk 4 hjuling pælmet jeg ned i vedkjelleren alle tohjulinger . Har gitt bort til de som ønsker det. Også nesten ubrukte.

Tauer aldri 4 hjulinger etter meg, de trilles ved siden av meg, enten i byer til eller fra buss, subway etc til hotell. Løftes lett opp ved fortauskanter, styres lett unna hindringer i veien. Dette gjelder også 4 hjuls håndbagasje.

Har hatt så mange pinlige øyeblikk med tohjulinger da jeg stresser avgårde. sneier inn i folk bak, sko, føtter bein av folk jeg i stressets øyeblikk ikke ser. Også fortauskanter jeg ikke ser.

Akkurat det samme på flyplasser... 2 hjul er kun "pain in the a**".

Vel, men har aldri dratt den opp bakker i San Fransisco foreløpig. Men har parkert mange ganger bil der, og lært hvordan det skal gjøres :colgate:

Så da får man vel bruke tohjul på firhjulingen..:headbang

robertaas
03-04-2013, 19:30
Folk er forskjellige og folk har forskjellig bruksmønstre. Det er merkelig at det for så mange skal være så vanskelig å godta det.

BårdK
03-04-2013, 20:01
OT: Når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg ikke er en skikkelig reise/flynerd - og nok aldri kommer til å bli det....

Peppep
03-04-2013, 20:02
OT: Når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg ikke er en skikkelig reise/flynerd - og nok aldri kommer til å bli det....
Det går heldigvis an å være fly-/reisenerd uten å være religiøst opptatt av antallet hjul på kofferten. :fly

Folk er forskjellige og folk har forskjellig bruksmønstre. Det er merkelig at det for så mange skal være så vanskelig å godta det.
Er helt enig angående fire vs to hjul - det er smak og behag. Men når det gjelder TSA-lås, farge osv tror jeg du først og fremst gjør det vanskelig for deg selv. Det er da mulig å merke den tydelig, selv om fargen på selve kofferten er en kjedelig mørk en.

jcnorway
03-04-2013, 20:23
På en måte OT siden alle koffertene her har 4 hjul, men Flust.no har nå 25% rabatt på alle Samsonite Cosmolite kofferter ;) Trumfbonus får man også.

https://www.flust.no/Find/?SearchKeyWords=Cosmolite

WF-380
04-04-2013, 08:56
Kan du ikke bare legge den på langsida?

Kanskje. Den er nokså høy så jeg har vurdert at den ikke ville få plass på tvers, uten at jeg har prøvd. Men langsida burde fungere for de fleste firehjulinger, ja.

robertaas
04-11-2013, 00:53
Så idag 2 flygere og en flyvertinne som dro ut av Gardermoen med hver sin ur-Samsonite på slep. Stakkars jævler!

Fnate
04-11-2013, 08:29
Det er 2 hjul som ruler!!!!

Henshaw
04-11-2013, 08:55
Den Samsoniten jeg er på tur med nå har bare ett hjul

Bergern
05-11-2013, 17:23
Den Samsoniten jeg er på tur med nå har bare ett hjul

Min bittelille perfekt for en tredagers har to, men håndtaket røk tvers av etter 10 år i flittig bruk. Skal fikses, for den kofferten skal aldri kasseres.

Min andre Samsonite (største kabintype) ble forkastet etter allerede ett år. Alle hjørner var nedslitt og glidelåsene begynte å svikte etter første flight.

Må nevne at jeg alltid sjekker inn bagasjen om det er en mellomlanding involvert, noe det veldig ofte er, så slitasjen er deretter...

matsh
11-12-2013, 20:56
Dette ser ut til å være riktig tråd å spørre om bagasjetransporteringsinnretninger, hvis ikke - omforladelse.

Trenger ny koffert som bør romme rundt 90L - holder for en uke eller to, det? Har titta på litt forskjellige Samsonite; Firelite, Cosmolite og Cubelite. Av disse heller jeg litt mot Cubelite pga netting på begge sider.

Noen som har erfaringer med disse? Er det evt en Rimowa i samme klasse jeg heller burde sjekket ut?

Har hverken 2- eller 4-hjulsfetisj, så det spiller ingen rolle hvor mange hjul den har så lenge den kan trille ;)

Cecilie
11-12-2013, 21:27
Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Rimowa Salsa MW (4-hjulstrekk) 77 som rommer 98L. Den har netting på den ene siden, og sånn.. Ehm.. "lokk" på den andre siden som man kan stramme til med borrelås. Perfekt størrelse for en tur på 2 uker for min del i alle fall.

Cecilie
11-12-2013, 21:31
Her fant jeg jaggu et bilde også :D

robertaas
11-12-2013, 21:40
Min erfaring er at selv små forskjeller på innmaten kan ha stor påvirkning på brukeropplevelsen så det er absolutt verdt å få akkurat det man ønsker.

Jeg kjenner ikke de modellene som listes opp, men vet at Samsonite har endel undermodeller med forskjelig innhold som man ikke alltid finner listet på nettet. Det betyr at det for eksempel kan eksistere "Firelite Comfort" med lignende innmat som Cubelite, men til lavere pris.

Someone
11-12-2013, 21:41
Har to Cubelite (68cm og 76 cm) og er svært fornøyd med de. Kvaliteten så langt har vært bra, de er lette, rommer mye (finnes i 82 cm og, men selv kona overlever noen uker med 76ern) og er lette å trille

robertaas
11-12-2013, 21:58
Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Rimowa Salsa MW (4-hjulstrekk)
WOW, motorisert. ;)

matsh
11-12-2013, 22:06
Takker for gode inputs!

Perfekt størrelse for en tur på 2 uker for min del i alle fall.

Da holder det kanskje med 86L for meg? ;) hvor ligger disse i pris? Finner ikke stort på nett fra Norge

Jeg kjenner ikke de modellene som listes opp, men vet at Samsonite har endel undermodeller med forskjelig innhold som man ikke alltid finner listet på nettet. Det betyr at det for eksempel kan eksistere "Firelite Comfort" med lignende innmat som Cubelite, men til lavere pris.

Er dette mulig å "spesialbestille" i forretning?

Har to Cubelite (68cm og 76 cm) og er svært fornøyd med de. Kvaliteten så langt har vært bra, de er lette, rommer mye (finnes i 82 cm og, men selv kona overlever noen uker med 76ern) og er lette å trille

Har Cubelite to separate rom på den ene siden slik det ser ut som på bilder?

robertaas
11-12-2013, 22:11
Er dette mulig å "spesialbestille" i forretning?
De gangene jeg har kommet over det i en velassortert butikk så har de hatt det inne. Det er vel bare å spørre om de har noen varianter.

Someone
11-12-2013, 22:15
Har Cubelite to separate rom på den ene siden slik det ser ut som på bilder?

Ikke hos oss, men det kan ha kommet forandringer siden?

matsh
11-12-2013, 22:19
Ikke hos oss, men det kan ha kommet forandringer siden?

Synes det kan se litt sånn ut her:
http://www.samsonite.no/cubelite-spinner-76cm-28inch-earth/product-en.htm?or=4293402414

robertaas
11-12-2013, 22:23
Såvidt jeg kan se så er det bare 2 store lommer i skillet.

Koffert-test Kuwait style:
http://www.youtube.com/watch?v=svhTFFhS5q0

Someone
11-12-2013, 22:26
Synes det kan se litt sånn ut her:
http://www.samsonite.no/cubelite-spinner-76cm-28inch-earth/product-en.htm?or=4293402414

Nei, det er en lomme i den ene skilleveggen

matsh
12-12-2013, 13:07
Erfaringer med håndtak type T kontra "vanlig"?

darkcho
12-12-2013, 15:05
Her fant jeg jaggu et bilde også :D

Quanta costa?

Cecilie
13-12-2013, 10:09
Min nye Salsa Mw kostet 410EUR på salg. Fikk igjen ca 40EUR i taxes så ender opp på 370EUR totalt-ish.

Når det gjelder T-håndtak så har jeg ingen erfaring med det, liker nok best de doble da jeg ofte reiser med en liten veske i tillegg og da er det greit å ha et dobbelthåndtak å støtte den oppå.

robertaas
13-12-2013, 15:42
Erfaringer med håndtak type T kontra "vanlig"?Det er 3 hovedtyper håndtak:
a) "enkeltløp" med T
b) "enkeltløp" med "spadehåndtak"
c) "dobbeltløp" med håndtak mellom

Som Cecilie sier så er c det mest stabile om du skal sette en liten veske eller pose på toppen av trillekofferten. Ellers er b og c like stabile når man skal "styre" kofferten, mens a er dårligere.

Ellers har jeg litt blandede erfaringer med hva som er den mest robuste løsningen. 2 løp burde tåle mere juling, men det virker om om disse ofte har enklere tekniske løsninger enn de med ett løp og derfor lett får litt slark.

robertaas
19-07-2014, 18:47
Hvordan har man klart seg så lenge uten denne?

https://www.youtube.com/watch?v=hKxN9I_eRTs

imm
19-07-2014, 21:34
Fantastisk! Fikk litt TV Revyen fornemmelse av dette innslaget.

hifiman
22-09-2014, 16:24
noen som har handlet Rimowa koffert i Bangkok , og vet prisen(e) ?
fant ihvertfall en butikk på sentret gaysorn

Robbiedeluxe
23-09-2014, 06:47
Da jeg var innom i fjor, var Rimiwa i Asia (Seoul, Hong Kong, Bangkok og Singapore) dyrere enn i Europa.

hifiman
23-09-2014, 06:55
Da jeg var innom i fjor, var Rimiwa i Asia (Seoul, Hong Kong, Bangkok og Singapore) dyrere enn i Europa.
ok...da får jeg satse på koffer24.de noen som har bestilt derfra?

fant en Multiwheel 74,5cm Classic Flight til ca 444 euro, ikke så galt det ?

SQ 777
23-09-2014, 12:55
Ja, som Robbie sier.. Sjekket Singapore også. Rimowa har nå blitt et snobbemerke i Asia... Ser i Hawaii at asiatene kjøper opp . Det er en grunn tl det ( lagd i Canada ).

RSL
07-06-2015, 10:11
Hei,

Da Samsoniten min også har tatt kvelden, vil jeg gjerne spørre om det følgende:

Er det noen som kan anbefalle en billig (maks € 200), lett og god koffert med mål rundt 158 cm (slik at den kan sjekkes inn hos de fleste selskaper)?

Tusen takk for alle innspill.

teamseacow
07-06-2015, 23:35
Hei,

Da Samsoniten min også har tatt kvelden, vil jeg gjerne spørre om det følgende:

Er det noen som kan anbefalle en billig (maks € 200), lett og god koffert med mål rundt 158 cm (slik at den kan sjekkes inn hos de fleste selskaper)?

Tusen takk for alle innspill.

http://www.samsonite.no/s-cure-spinner-75cm-28inch/49308.html?dwvar_49308_color=1652#start=2&cgid=1103
Er meget fornøyd med denne :)

Starling
07-06-2015, 23:45
Kjøp en koffert som er så firkantet som mulig, i tøy/stoff og med fire hjul som stikker ut. Da blir den behandlet pent :-)

Hilsen en stuer.

SudCaravelle
20-09-2015, 07:45
Er dette bare tull?:

http://www.aliexpress.com/item/2015-New-29-inch-Rimowa-Universal-wheel-Aluminium-alloy-rod-Trolley-luggage-traveling-case-suitcase/32458623492.html?ws_ab_test=201526_2%2C201527_2_3_ 2_1_4_71_72_73_74_75%2C201409_1&spm=2114.01020208.3.13.0JCAE6

Prisen er vel unaturlig lav? Er dette den "vanlige" full size kofferten i aluminium?

robertaas
20-09-2015, 07:49
Er dette bare tull?:

http://www.aliexpress.com/item/2015-New-29-inch-Rimowa-Universal-wheel-Aluminium-alloy-rod-Trolley-luggage-traveling-case-suitcase/32458623492.html?ws_ab_test=201526_2%2C201527_2_3_ 2_1_4_71_72_73_74_75%2C201409_1&spm=2114.01020208.3.13.0JCAE6

Prisen er vel unaturlig lav? Er dette den "vanlige" full size kofferten i aluminium?
Hadde det vært en Riwoma fra Kina burde prisen vært lavere.

SQ 777
20-09-2015, 12:29
Minner meg om Hong Kong "Rimowa" og selger opp til høyre er fra Kina...

TriStar
20-09-2015, 12:35
Dette må være en Rimowa look-a-like. Har katalogen (dog 2014, forøvrig en lekker trykksak med mage klassiske fly og biler), ser ikke noe som er i nærheten av å ligne på denne.

SudCaravelle
21-11-2015, 06:59
Hei - noen som kjenner til Rimowa priser i Kuala Lumpur?

Takker.

SudCaravelle
11-10-2016, 14:38
Artig resultat:

http://www.dinside.no/reise/koffert-til-under-tusen-kroner-er-like-bra/63954539

Den aller dyreste kofferten i testen, en Rimowa Topas Cabin Multiwheel i aluminium (den til 5.991 kroner), er for eksempel ikke vanntett.

Heller ikke i fall-testen passerte den. Hjulene sa takk for seg da kofferten ble sluppet fra én meter i kuldegrader.

robertaas
12-10-2016, 23:04
Dyre jåle-kofferter med fire hjul tåler lite som jeg alltid har sagt....

LN-MOW
13-10-2016, 00:08
Dyre jåle-kofferter med fire hjul tåler lite som jeg alltid har sagt....

Jeg har en billig storkoffert med fire hjul som så langt har tålt alle typer fraktoppdrag til og fra Atlanta med tungt gods som geitost, godterier og syltetøy. #aldriunder23kg #altunder23kgerfeigt

orhel
25-05-2017, 22:46
Kupper denne litt...

SAS tok livet av min Rimowa her om dagen og de kan ikke reparere den i følge Bagsupport.

Tyvärr kan vi inte reparera din koffert eftersom det inte finns reservdelar tillgängligt till din koffert. Rimowa varumärket har blivit uppköpta av Louis Vuitton och samtliga avtal med Rimowa återförsäljare i Skandinavien har avslutats och inte blivit förnyade ännu. Detta medför att reservdelar till din koffert inte är tillgängliga.

Vi har istället ställt ut en voucher som du kan använda för att köpa dig en ny koffert via vår webshop. På webshopen hittar du märken som Samsonite, American Tourister, Lipault, Gregory och Hartmann. Där Samsonite eller Hartmann är de märken som motsvarar din Rimowa koffert.

Førsteinntrykket sier at jeg bør velge Samsonite, da jeg ikke har hørt om så mange av de andre. Noen synspunkter her?

Someone
25-05-2017, 23:05
Kupper denne litt...

SAS tok livet av min Rimowa her om dagen og de kan ikke reparere den i følge Bagsupport.

Førsteinntrykket sier at jeg bør velge Samsonite, da jeg ikke har hørt om så mange av de andre. Noen synspunkter her?

Nå vet jeg ikke hvilke Samsonite de tilbyr, men vi hat et par Cubelite, og er svært fornøyde. Skulle jeg hatt ny koffert igjen ville jeg valgt enten det samme eller noe som lignet veldig.

De er lette, lette å håndtere, effektive og tåler en støyt. Våre er snart 5 år og good to go lenge fremover.
Dessuten er det lett å fikse dem. Vi ødela et hjul en gang, og da var det greit at Morris hadde deler inne så ble fikset på nullkommaniks. Tok det også på garanti, så jeg slapp styre med papirarbeid ovenfor flyselskap

Tommy777
24-04-2020, 22:48
En liten courtesy bump for litt "lett" fredagsunderholdning

AirbusTrond
01-08-2023, 11:14
Hei godtfolk - beklager å dra opp en gammel tråd. Den er dog ganske morsom.

Har bare et spørsmål: Noen som vet hvordan man lettest fra Oslo kan skaffe seg nye hjulsett til en 10 år gammel Rimowa Limbo?

Twin Otter
01-08-2023, 18:05
Ah! En god gammel gjenganger. Kjekt med et gjensyn med denne tråden. Kan ikke svare på spørsmålet dit dog. ;-)

Someone
01-08-2023, 20:51
Norge er tidvis et koffert-uland. Ser ut som nærmeste verksted for Rimowa er København og Helsinki

AirbusTrond
21-09-2023, 15:06
Bare for å svare meg selv i tilfelle det er noen som lurer: Rimowa sendte fire nye hjul fra Køln - helt uten kostnad for meg. Bra. Så da regner jeg med at min 10 år gamle koffert varer i 10 år til. Jeg må si det var et bra kjøp.

Cecilie
28-03-2024, 09:05
Til dere med Samsonite Cube light, den modellen ser inne ut til å tilbys lengre. Er det C-light man eventuelt bør gå for da?