PDA

View Full Version : Spørsmål om bestilling av tog i Belgia

Flying-news
05-01-2012, 23:22
Hei!

Nå har det seg sånn at noen venner og jeg skal til Antwerpen i Belgia i midten av februar. OSL-BRU er allerede i boks, men vi skal videre med tog til Antwerpen. I forbindelse med kjøp av togbilletter har jeg kommet frem til at www.b-rail.be er eneste nettside hvor man kan kjøpe togbilletter innenlands i Belgia. (Er dette riktig? Evt, hvilke andre?)

Må si jeg ikke liker den siden! :headbang Kan noen her hjelpe litt?
Vi skal med tog fra BRU til Antwerpen Centraal. Utreise er 16 feb, men får ikke valgt datoen. Virker som om man kun kan bestille billetter 1 mnd frem i tid. (Hvorfor er det sånn egentlig?) Jeg får derimot ikke lagt inn noen retur. Er man tvunget til å kjøpe to separate billetter, altså en hver vei? :drunk:
Videre kommer det ikke opp noen side hvor man skal velge hvilket tog man skal ta (sånn som feks www.ns-highspeed.nl/en (har også søkt etter fly til AMS, men pga noen årsaker ble det til BRU)).

Siden man ikke velger hvilket tog man skal ha, men kun dato - betyr det at det er en slags "dagsbillett", hvor man bare tar ett tog i løpet av den dagen billetten er bestilt for?

Takker for hjelp! :)

RSL
06-01-2012, 00:51
Ikke vits å kjøpe billett på forhånd. Automater og betjent billettsalg på alle større stasjoner. Det er et hav av tog å velge mellom på denne strekningen, nesten som et metrosystem. Ingen faste plasser eller noe slikt.

jb1
06-01-2012, 10:06
Nettsiden er riktig. Du kan kjoepe billett og printe den ut selv (husk legitimasjon for aa vise til konduktoeren). Veldig enkelt og fint aa ha om det er lange koeer foran luker/automater, men deg gaar tog rett fra Zaventem til Antwerpen og selvsagt ogsaa fra stasjonene i Brussel. Det burde vaere en smal sak da det gaar tog i boettevis og det tar ca. 40 minutter mellom byene. Du trenger ikke velge returdato paa innenrikstog da billetten er gyldig paa hvilken som helst tog.

Discus
06-01-2012, 15:14
BRU-Antwerpen er omtrent som Drammen-Oslo, dvs. lokaltog og fjerntog i en salig blanding. Eneste du ikke kan ta uten tillegg i pris er Thalys ("TGV-look-alike"-toget mellom AMS og BRU/PAR)

Kan anbefale Radisson Blu Astrid dersom overnatting ikke er i boks

RSL
06-01-2012, 19:14
... men deg gaar tog rett fra Zaventem til Antwerpen og selvsagt ogsaa fra stasjonene i Brussel. Det burde vaere en smal sak da det gaar tog i boettevis og det tar ca. 40 minutter mellom byene. Du trenger ikke velge returdato paa innenrikstog da billetten er gyldig paa hvilken som helst tog.

Dette er feil. Det går ikke tog direkte fra Zaventem til Antwerpen, man må bytte på Brussel-Noord. Og tur/returbilettene er kun gyldige på reisedagen. Altså: Skal du ikke tilbake til Zaventem samme dag, så må man bestille to seperate billetter (dog til samme pris som én tur/returbillett).

Flying-news
07-01-2012, 01:53
Bra med informasjon :) Høres enkelt og greit ut, så da dropper vi nettbestillingen og tar det bare når vi kommer ned :) Takker for presise og greie svar :)