View Full Version : Nord-Italia-tråden
Da min lillebror skal på utveksling til Milano dette semesteret så planlegger samboeren og jeg en tur til våren for å besøke han, da vi ikke har vært i Milano før. Men som trådtittelen avslører så er det ikke Milano jeg trenger tips til.
Mens vi er i Milano så vurderer vi sterkt å leie bil også ta to netter på et eller annet bra hotell enten ved Lago di Como, Lago Maggiore eller eventuelt andre plasser i området. Bortsett fra at det "skal være fint der", så skal jeg innrømme jeg ikke har veldig mye kunnskap om akkurat de områdene, så setter pris på tips og forslag her
ClassOne
02-01-2012, 09:40
Hei
Jeg var nesten en uke i Stresa ( Lago Maggiore ) høsten 2010 i forbindelse med et båtrace. Da var det på slutten av turistsesomngen, så ikke så mye folk. Jeg trivdes veldig godt i byen, fin promenade langs vannet, fine hoteller, koselige restauranter i små gater.
Vi tok også en gondolbane til et fjell i nærheten der, men var litt uheldig med skydekket den aktuelle dagen.
Der går også båt til Sveits, dersom du ønsker det. (Ikke mange som kan si at de har reist med båt til Sveits :) )
http://www.visitstresa.com/
Jeg skal til Cernobbio ( Lago di Como) i slutten av august, så denne tråden kan også jeg dra nytte av :)
Spør dersom du lurer på noe/trenger litt mer info.
Har tilbrakt mye tid i Cernobbio - stor del av min kones slekt bor der - Hotel Miralago er vårt tilholdsted i Cernobbio. Enkelt å komme seg inn til Como med båt (ja har en slektning som er skipper på en av disse). Miralago er 4 stjerners - og svært komfortabelt (parkeringen derimot er mildt sagt interessant). Om dere skal ha det veldig fint ved Lago di Como anbefales Bellagio - der går lett an å bruke en månedslønn på en weekend. Men rent værmessig er Bellagio bedre enn Como / Cernobbio - langt mere sol.
Hvorfor ikke sikte mot "Scanairhotellet" i Sirmione?
Et par italiaturer med bil beskrevet her - favorittene vedr. overnatting i Italia på disse turene var Sirmione og Castelvecchio di Rocca Barbena:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=49095
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=38099
Hvorfor ikke sikte mot "Scanairhotellet" i Sirmione?
Et par italiaturer med bil beskrevet her - favorittene vedr. overnatting i Italia på disse turene var Sirmione og Castelvecchio di Rocca Barbena:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=49095
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=38099
Sirmione er absolutt utmerket - MEN det er et stykke lenger unna Milano (med mindre Someone har gått helt Ryanair - noe en betviler) - så ligger jo Malpensa i nabolaget til både Lago Maggiore og Lago di Como (Malpensa - Cernobbio 32 minutter med Alfa 159 - 47 minutter med andre kjøretøy;)
Sirmione er absolutt utmerket - MEN det er et stykke lenger unna Milano (med mindre Someone har gått helt Ryanair - noe en betviler) - så ligger jo Malpensa i nabolaget til både Lago Maggiore og Lago di Como (Malpensa - Cernobbio 32 minutter med Alfa 159 - 47 minutter med andre kjøretøy;)
Litt det jeg også tenkte på, selv om kjøretid til Malpensa ikke er det som det tilslutt står og faller på. Men Sirmione vurderes det også
Ideelt sett så satser vi på å fly til Linate siden vi begynner i Milano, og fra Malpensa på hjemturen, gitt at tidspunkter og pris passer sånn høvelig
Hvis det er en weekend innblandet i dette - særlig søndag hjem så er det solide køer på veiene og Sirmione - Malpensa (som går igjennom Milano) bli vel spennende (smør med Alfa !!) om dere velger Sirmione ville jeg glemt leiebil å tatt toget
Hvis det er en weekend innblandet i dette - særlig søndag hjem så er det solide køer på veiene og Sirmione - Malpensa (som går igjennom Milano) bli vel spennende (smør med Alfa !!) om dere velger Sirmione ville jeg glemt leiebil å tatt toget
Nei, vi planlegger såvidt med helgen i Milano, også dra nordover (mot trafikken?) søndagen, og hjem på en tirsdag fra Malpensa
robertaas
02-01-2012, 14:14
Sirmione er absolutt utmerketOm man skal til Gardasjøen er vel Desenzano del Garda en by hvor det er mere å oppleve.
Tok Ryanair til Bergamo og tog ned til Desenzano som jeg hadde som basecamp. Tok båt til Sirimone, tok en tur rundt der, og reiste så videre med båt rundt sjøen. Syntes det var en fin helgetur. :)
http://picasaweb.google.com/robertaas/LagoDiGardaSeptember2010
Om man skal til Gardasjøen er vel Desenzano del Garda en by hvor det er mere å oppleve.
Tok Ryanair til Bergamo og tog ned til Desenzano som jeg hadde som basecamp. Tok båt til Sirimone, tok en tur rundt der, og reiste så videre med båt rundt sjøen. Syntes det var en fin helgetur. :)
http://picasaweb.google.com/robertaas/LagoDiGardaSeptember2010
Nå er vel ikke den godeste Someone en hyppig gjest på Bergamo eller Rygge:p:p
Sirmione har en spesiell plass for en del forum medlemmer - som vel tilsammen har tilbrakt noen 100+ gjestedøgn der. Selv har jeg Torbole som min by i Gardasjøen - men det har mer med Brettseiling og Mountain Biking å gjøre....
robertaas
02-01-2012, 15:41
Nå er vel ikke den godeste Someone en hyppig gjest på Bergamo eller Rygge:p:p Nå er da Bergamo nærmere Desenzano del Garda og Sirimone enn hva Malpensa er og Desenzano del Garda er nærmere begge flyplassene enn hva Sirimone er så jeg skjønner ikke helt poenget ditt.
Nå er da Bergamo nærmere Desenzano del Garda og Sirimone enn hva Malpensa er og Desenzano del Garda er nærmere begge flyplassene enn hva Sirimone er så jeg skjønner ikke helt poenget ditt.
At Ryanair er uaktuelt ;)
Men tilbake til tema: Hva er de mest signifikante forskjellen mellom de tre sjøene?
robertaas
02-01-2012, 15:47
At Ryanair er uaktuelt ;)Det er fritt frem for å betale mere for å komme lengere unna for de som ønsker det. Desenzano del Garda og Sirimone burde uansett også være mulig å nå for de som reiser til Malpensa så mine tips er uansett aktuelle.
jameson82
02-01-2012, 15:55
Ellers er VRN bare en time unna Gardasjøen som lett nåes med LH(EN) ifra MUC og FRA
Gardasjøen er vel den som er mest spesiell - siden den strekker seg fra Posletta opp i begynnelsen av Alpene dvs. rimelig flatt og varmt i syd (vin og oliven olje produksjon) til rimelig bratte fjellvegger i Nord (omtrent 1700M+ rett opp i fra Riva, dette skaper ganske sikker termisk vind som vi brettseilere setter pris på - som mange andre ikke liker. Dette er mest i Nord - i syd Sirmione og Desenzano del Garda er varmere og vindstille:cry:
Lago di Como ligger mere innkapslet av fjellene - noe som gir noe kjøligere og mere skyet vær i Como / Cernobbio (dvs. rent vær messig kan Gardasjøen være bedre) eller at man drar lengre nord i Como Sjøen - ved Bellagio er det betydlig bedre vær.
Lago Maggiore lignee noe mere på Gardasjøen - men kan være plaget av tåke!
I kombinasjon med Milano ville jeg helle mot Lago di Como - utrolig flott langs sjøen og supert utgangspunkt for turer opp i Alpene om været tillater det, eller en tur inn i Sveits - dog undersøk at leiebilen har betalt Sveitsisk motorvei avgift (sticker i vinduet) ellers er det vel rundt CHF 120.00 på grensen (og det følger bilen).
robertaas
02-01-2012, 16:05
Kunne tenkt meg å se mere i området. Noen som har erfaringer med Lugano?
Det er fritt frem for å betale mere for å komme lengere unna for de som ønsker det. Desenzano del Garda og Sirimone burde uansett også være mulig å nå for de som reiser til Malpensa så mine tips er uansett aktuelle.
Akkurat til Bergamo / Milano synes jeg ikke at Ryanair har noe spesielt godt tilbud, retur fra Bergamo ved 06:00 tiden om morgenen legger en god del på (og / eller korter ned på oppholdet) og det er ofte ganske dyre billetter til å være Ryanair
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.871795,10.780537
Tommy777
02-01-2012, 18:45
Det er fritt frem for å betale mere for å komme lengere unna for de som ønsker det. Desenzano del Garda og Sirimone burde uansett også være mulig å nå for de som reiser til Malpensa så mine tips er uansett aktuelle.
Feil. Skal man komme naert Gardasjoeen, flyr man inn til Verona. Det ligger ca. 25 minutter, eller 30 km unna flyplassen. Du kan ogsaa fly til Linate, det tar ca. 20 minutter lengre enn Bergamo. Bergamo er enkelt og flott, (Lufthansa floey dit tidligere) men er Ryanair uaktuelt, er Bergamo uaktuell. Verona er kun ett lite hopp fra MUC eller FRA med herlige Air Dolomiti (eid av Lufthansa) tar deg enkelt dit. BA flyr ogsaa, men fra Galtevik. Du kan feks fly inn til Verona og ut av Linate.
Jeg og familien har feriert i omraadet siden tidlig paa 80 tallet, har ogsaa feriert ved Maggiore og Como, men av en eller annen grunn, trives jeg suverent best ved Gardasjoeen.
Sirmione er min favorittplass aa bo rundt Gardasjoeen (som mange andre paa forumet her). Desenzano som by er hverken vakker eller har noe aa by paa, men det er lettere aa finne ett billig hotell siden byen er litt stoerre. Jeg ville ikke bodd der. Dersom dere skal i mars, er prisene ikke gaerne paa hotell uansett.
For det foerste: Leiebil er ett must. Ja, det gaar baater paa Gardasjoeen, men det tar tid og du kommer ikke til alle stedene med baat. Skal man en tur til Verona, maa man da ta bussen. Vingaardene (og dem finnes det mange av) faar man ikke besoekt uten bil. En utrolig flott biltur nordover forbi Peschiera, Lazise, Bardolino, markedet i Garda (loerdager), opp i fjellene ved Torri Del Benaco, Albisano (med Pizzastopp paa Restaurant Italia rett ved torget i den lille fjellandsbyen), San Zeno, Villanova, foer man tar de bratte bakveiene ned til Casteletto er en herlig dag jeg tar hver gang jeg besoeker omraadet. Stopp gjerne i alle byene underveis. Halv dag stopper man i Casteletto, dersom man oensker aa bruke hele dagen, ta turen til Riva helt nord og ta motsatt side nedover.
Verona er ogsaa verdt ett besoek.
Jeg bor alltid paa Hotel Sirmione, trives best der. Hotel Fonte Boiola er eid av samme selskapet og er litt rimeligere, Grand er det dyreste, alle 3 har enkel og gratis parkering, og har den suverent beste beliggenhet, ett must i Sirmione. http://www.termedisirmione.com/tds/it/homepage.html
Det finnes 6-7 suverene restauranter i byen. Skal poste litt om dem og om Maggiore og Como senere
Feil. Skal man komme naert Gardasjoeen, flyr man inn til Verona. Det ligger ca. 25 minutter, eller 30 km unna flyplassen. Du kan ogsaa fly til Linate, det tar ca. 20 minutter lengre enn Bergamo. Bergamo er enkelt og flott, (Lufthansa floey dit tidligere) men er Ryanair uaktuelt, er Bergamo uaktuell. Verona er kun ett lite hopp fra MUC eller FRA med herlige Air Dolomiti (eid av Lufthansa) tar deg enkelt dit. BA flyr ogsaa, men fra Galtevik. Du kan feks fly inn til Verona og ut av Linate.
Air Dolomiti kommer opp med Bergamo-Frankfurt når jeg søker, så da skal man ikke utelukke Bergamo helt heller....Ryanair kan dog utelukkes, da blir jeg heller hjemme
Sirmione er min favorittplass aa bo rundt Gardasjoeen (som mange andre paa forumet her). Desenzano som by er hverken vakker eller har noe aa by paa, men det er lettere aa finne ett billig hotell siden byen er litt stoerre. Jeg ville ikke bodd der. Dersom dere skal i mars, er prisene ikke gaerne paa hotell uansett.
Akkurat nå så tror jeg at det enten står mellom Sirmione og Bellagio....men jeg har ombestemt meg før så kom gjerne med input alle sammen
Reiser vi så blir det trolig i månedsskiftet April-Mai
For det foerste: Leiebil er ett must. Ja, det gaar baater paa Gardasjoeen, men det tar tid og du kommer ikke til alle stedene med baat. Skal man en tur til Verona, maa man da ta bussen. Vingaardene (og dem finnes det mange av) faar man ikke besoekt uten bil. En utrolig flott biltur nordover forbi Peschiera, Lazise, Bardolino, markedet i Garda (loerdager), opp i fjellene ved Torri Del Benaco, Albisano (med Pizzastopp paa Restaurant Italia rett ved torget i den lille fjellandsbyen), San Zeno, Villanova, foer man tar de bratte bakveiene ned til Casteletto er en herlig dag jeg tar hver gang jeg besoeker omraadet. Stopp gjerne i alle byene underveis. Halv dag stopper man i Casteletto, dersom man oensker aa bruke hele dagen, ta turen til Riva helt nord og ta motsatt side nedover.
Planen er å ta ut en leiebil i Milano på søndagen også levere den på avreiseflyplassen på tirsdag.
Masse gode forslag her, men rekker vel neppe alt iløpet av to dager uten at det blir et for hektisk program? Greit med litt avslapning også ;)
Det finnes 6-7 suverene restauranter i byen. Skal poste litt om dem og om Maggiore og Como senere
Ja, kom gjerne med det!
Takk for tips til nå forresten
robertaas
02-01-2012, 23:36
Akkurat til Bergamo / Milano synes jeg ikke at Ryanair har noe spesielt godt tilbud, retur fra Bergamo ved 06:00 tiden om morgenen legger en god del på (og / eller korter ned på oppholdet) og det er ofte ganske dyre billetter til å være RyanairRetur så tidlig er en showstopper uansett flyselskap. Selv hadde jeg retur 11:40 og betalte under 200 NOK t/r alt inkludert for helgetur fre-søn.
robertaas
02-01-2012, 23:45
Sirmione er min favorittplass aa bo rundt Gardasjoeen (som mange andre paa forumet her). Desenzano som by er hverken vakker eller har noe aa by paa, men det er lettere aa finne ett billig hotell siden byen er litt stoerre. Jeg ville ikke bodd der. Dersom dere skal i mars, er prisene ikke gaerne paa hotell uansett.Sirmione er absolutt idyllisk, men jeg følte jeg raskt hadde sett alt som var å se på det lille området. Og det var ganske dødt der sammenlignet med Desenzano. Det er godt mulig det var noe jeg ikke fikk med meg. Folk er forskjellige og det er bra.
For det foerste: Leiebil er ett must. Ja, det gaar baater paa Gardasjoeen, men det tar tid og du kommer ikke til alle stedene med baat. Leiebil er klart raskest, men da må man jo være oppmerksom og se på veien og ikke den fantastiske utsikten. Selv likte jeg å slappe av i solen på båten og bare nyte turen. Noen mener utsikten er bedre fra sjøen og noen mener den er bedre fra land. Folk er forskjellige og det er bra.
robertaas
02-01-2012, 23:50
Air Dolomiti kommer opp med Bergamo-Frankfurt når jeg søker, så da skal man ikke utelukke Bergamo helt heller....Ryanair kan dog utelukkes, da blir jeg heller hjemmeBergamo med gamlebyen ovenfor funicularen er også verdt et besøk.
Retur så tidlig er en showstopper uansett flyselskap. Selv hadde jeg retur 11:40 og betalte under 200 NOK t/r alt inkludert for helgetur fre-søn.
Det var vel før Ryanair startet med Italienske baser, i hele høst gikk rutene til Norge før 07:00 både fra Bergamo og Roma - på flere av våre FR turer i fjor fra Rygge var det Italiensk besetning.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.900477,10.757604
Bergamo er absolutt verdt en stopp hvis man er i området. Og Sirmione er definitivt idyllisk, og blir vel ikke helt feil hvis man har med seg damen på tur. Og har man bil så kommer man seg jo rundt.
Problemet blir vel å ikke gape over for mye :-)
Chriscross
15-02-2012, 09:44
Noen som har erfaring med vær og temperaturer i slutten av mai rundt Como eller andre fine steder for avslapping med kort reiseavstand fra Malpensa? Maks en time i bil fra Malpensa da jeg vil ha med Frøken Chriscross på 1,5 år.
ClassOne
19-07-2012, 10:19
Ble det tur på deg?
Drar til Cernobbio i midten av september jeg :)
Ble det tur på deg?
Drar til Cernobbio i midten av september jeg :)
Nei, ikke denne gangen dessverre. Måtte plutselig skaffe et sekssiffret beløp til et forestående bryllup, så da ble endel reiseplaner utsatt :p
SudCaravelle
19-07-2012, 17:14
Nei, ikke denne gangen dessverre. Måtte plutselig skaffe et sekssiffret beløp til et forestående bryllup, så da ble endel reiseplaner utsatt :p
Det er vel ikke noe problem i disse tider med tradisjonsrike bryllup - da betaler jo svigerforeldrene hele pakken? :colgate:
Tommy777
19-07-2012, 17:31
Huh?? Betale selv?? Det er jo svigers sin jobb ;)
Huh?? Betale selv?? Det er jo svigers sin jobb ;)
"Bare" deler av det. ;)
Ellers for å komme tilbake til tema så står turen fortsatt på ønskelisten. Ser i hvertfall ut som det blir en tur til Toscana neste sommer, men vurderer enten Roma eller til Nord Italia til våren
Ser ut som turen nå bli realitet et år forsinket, men av en eller annen grunn virker det utrolig dyrt å fly til Milano den helgen, så har vurdert noen alternativer: Hvor mye lenger er det fra Torino til Maggiore enn fra Milano, og er det noe verdt å se/must see på veien mellom der hvor man eventuelt kan legge inn et stopp?
Skal fly hjem fra Firenze på en familesammenkomst i nærheten der, så må finne billetter som lar seg kombinere som en open jaw, men syntes >5000 var litt stivt for OSL-MXP/FLR-OSL, når det ble et par tusen kroner billigere å bytte ut MXP med f.eks TRN. Eller er det andre flyplasser helt nord i Italia med god Star Alliance dekning så man kan få seg en grei open jaw billett
Chriscross
08-02-2013, 12:16
Har du sett hvilke destinsjoner air dolimiti har? De flyr vel fortsatt wet lease for LH og har flere rare destinsjoner i Italia fra Muc.
Har du sett hvilke destinsjoner air dolimiti har? De flyr vel fortsatt wet lease for LH og har flere rare destinsjoner i Italia fra Muc.
Ja, så det er vel Milano, Bergamo og Torino det vel står mellom, men de to første er kanskje det som er mest praktisk?
Tommy777
08-02-2013, 16:38
Sjekk Verona.
Da blir turen er realitet da billetter ble booket i dag. Lander sent fredag kveld på MXP, så planen er å kjøre til sørenden av Lago Maggiore eller bo på flyplassen? Noen anbefalinger til dette?
Så er planen å kjøre langs sjøen opp til Locarno og overnatte der, før det blir to netter ved Lago di Como. Noen anbefalinger her?
Etter det settes kursen mot Toscana, hvor vi flyr hjem fra FLR søndagen etter
Ser man bortifra at man må punge ut en neve sedler for oblatet, antar det ikke er noen restriksjoner på noen av bilutleieselskapene i Italia når det kommer med å ta med bilen inn i Sveits?
Noen som har noen anbefaler på leiebilselskaper når det kommer til one-way priser i Italia?
Chriscross
22-02-2013, 13:43
Kan ikke hjelpe med enveispriser, men kan bekrefte at det gikk greit å ta Avis bil fra Milan sentrum til Sveits. Husker ikke hvor stor neven med dollar som krevdes i veiavgift var.
Det er et Sheratonhotell som heter Malpensa Ariport som dukker opp på beatthetimer dot com for 80 Euro pr natt. Usikker på hvor langt det er fra terminalen.
Det er et Sheratonhotell som heter Malpensa Ariport som dukker opp på beatthetimer dot com for 80 Euro pr natt. Usikker på hvor langt det er fra terminalen.
Sheraton Malpensa Airport ligger på flyplassen, på vei ut der du henter leiebilen.
Da var reisen booket. Blir to netter rundt Lago Maggiore, inkludert en natt i Locarno på den sveitsiske siden. Noen som har vært der og har noen tips til hva man bør gjøre?
Kona hadde ikke vært i Sveits (og jeg aldri i den italienske delen) så trengte å få huket av den på listen
Så blir det to netter ved Lago di Como før kursen settes sørover. Antar en tur til Bellagio er et "must"?
Da var reisen booket. Blir to netter rundt Lago Maggiore, inkludert en natt i Locarno på den sveitsiske siden. Noen som har vært der og har noen tips til hva man bør gjøre?
Kona hadde ikke vært i Sveits (og jeg aldri i den italienske delen) så trengte å få huket av den på listen
Så blir det to netter ved Lago di Como før kursen settes sørover. Antar det å ta båten over til Bellagio er et "must"?
Hvor ved Lago di Como bor dere ? Du kan også "Lync'e"
Tommy777
13-05-2013, 17:22
Glem aa bo ved Malpensa ihvertfall.
Dersom du skal bo ved Maggiore, vil jeg anbefale Grand Hotel Majestic. De har ogsaa Ferrariutleie, ett par cabrioleter tilgjengelig ;)
http://www.grandhotelmajestic.it/eng/index.php
Fra Malpensa kan du ta motorveien nordover til omtrent midten av innsjoeen, du er da i Verbania paa minutter, men det er jo selvsagt utrolig mye hyggeligere aa ta turen langs innsjoeen. Vestsiden av Maggiore er tingen, ikke mye paa oestkysten
Ascona og Locarno er begge hyggelige byer. Ett par pjaisere paa vannkanten med litt god mat attaat er herlig. Har kun tatt dagsturer til Sveitssiden av Maggiore.
Har lite erfaring med Como, kun en tur dit.
Bodde paa Hotel Metropole i Bellagio. Ligger helt inntil vannkanten. Rommet vi bodde i hadde fantastisk utsikt over innsjoeen.
God aften,
Det blir en helg i Bologna i slutten av oktober.
Noen som kan anbefale et hotell med god beliggenhet?
San Donato ( tilhører nå Best Western ). Meget bra, rom i et gammelt palass, så midt i sentrum som mulig. Var der i august, vil tilbake..
Ta flybussen, stopp nr. to. 5 min gange. Unngå taxi mest mulig i Italia...
Takk for tips. Ser bra ut :)
hanschristian
26-09-2014, 12:10
Unngå taxi mest mulig i Italia...
Vel jeg har bodd i Milano tidligere, og har aldri opplevd problemer med taxi. Ordnet system, takstameter og gode priser.
Tar opp denne tråden.
Skal en uke til Italia med familien (2+2) i sommer. Ikke bestilt fly ennå men blir trolig Bologna (eller Firenze), og trenger leiebil i 8 døgn. Noen forslag til selskap som en bør sjekke ut. Har sjekket Avis og Hertz via SAS-AmEx, og Avis via SAS-Eurobonus, og hittil er det Avis med EBS som gir best pris på ca 4.000kr for en E-klasse (Peugot 308).
Trenger også et tips om overnatting i nærheten av Bologna flyplass. Trenger ikke være akkurat på flyplassområde men maks en halvtimes kjøring unna hadde vært å foretrekke.
Hoi!
Trålet gamle tråder, men fant ingen om denne spesifikke siden av Italia.
Planen vår i mai er fly til Nice, sjekke ut en leiebil og bruke ca. en uke ned/bort til Firenze. Siden det i følge Google tar ungefär 4,5t på autostrada'n, så blir det mao i sneglefart, og mye stopping underveis.
Tar i mot alt av tips, triks og eventuelt hva man godt kan hoppe over/kjøre forbi. Gjerne også forslag til hotell i Nice (en natt) og Firenze (to netter). Vi er et par i slutten av 20-årene, og passelig interessert i det meste (madammen kanskje litt ekstra i arkitektur og historie, en bivirkning av jobben som… arkitekt).
Cinque Terre!
https://no.wikipedia.org/wiki/Cinque_Terre
Lunch i Portofino.
Det er jo starten på ferskensesongen, så omgivelsene trygler om Bellini.
Sundet81
27-04-2016, 08:13
Som utgangspunkt det alltid en god idé å dra til Italia i mai (eller september): Da unngår man de store massene. Det gjelder ikke minst Firenze, som er fullstendig gjennomturistifisert og - i min mening - nesten et helvete i høysesong. Det samme gjelder for så vidt populære veier og reiseruter. Prøv for eksempel å kjøre rundt Gardasjøen i juli eller august...
Kjøreturen fra Nice ned til Firenze er fin. Cinque Terre er allerede nevnt, men jeg mistenker at dette allerede i mai kan være nokså crowded; og såvidt jeg har forstått, har de attpåtil sett seg nødt til å begrense turiststrømmen der?
Genova og La Spezia er også verdt utflukter, synes jeg, og kanskje én av dem egner seg for overnatting. En av mine favorittstrekninger i bil (!) er faktisk Nord-Toscana-kysten langs Massa-Carrara, med de majestetiske marmorfjellene Alpi Apuane på den ene siden og Middelhavet på den andre. Verken Massa eller Carrara er byer det er verdt å skrive hjem om riktignok, men jeg ville kanskje stoppet for lunsj i Pietrasanta.
Når dere etterhvert nærmer dere Firenze og følger A11, så ville det være halvveis kriminelt å ikke stoppe i Lucca. Jeg ville sågar anbefale en overnatting der. Lucca kan også ha sin andel turister i høysesong, men ikke på langt nær i samme omfang som Firenze og Pisa, og det er i alle tilfeller en av Europas best bevarte vaubanske festningsbyer, hvor det er en flott opplevelse å sykle rundt på festnings- og bymurene. Anbefales virkelig. Det er rikelig med parkering utenfor bymurene.
Det er til gjengjeld litt tricky med leiebil i Firenze. Sentrum er i praksis avstengt for privattrafikk, så første bud er å ta inn på et hotell som ligger litt utenfor. Selv da kan parkering være en utfordring. Jeg bodde engang på Hotel Columbus, men synes det kanskje var litt vel langt (ca. 30 minutter å gå mener jeg vagt å huske), så det finnes nok bedre alternativer. Stol dessuten ikke på alle hoteller som på booking.com o.l. påberoper seg å ha parkering; ofte kan dette være snakk om gateparkering utenfor, hvis tilgjengelighet får St. Hanshaugen i Oslo på en vanlige ukeettermiddag til å fortone seg som amerikanske forhold i sammenligning. Med andre ord: gjør grundig research, og bruk Google Street View til å bekrefte tilgjengelighet.
Sitter nå og vurderer en langhelg med Verona som utgangspunktet. Med tre dager til rådighet er det fornuftig og ta en natt i selve Verona først også ta de to neste i f.eks Sirmione?
Det ble plutselig en langhelg i nordre delen av Italia i august...SAS hadde tydeligvis tiobud på PLUS som var 800,- billigere hver vei enn GO... Vi setter kursen mot Savona og Spotorno.
Sitter nå og vurderer en langhelg med Verona som utgangspunktet. Med tre dager til rådighet er det fornuftig og ta en natt i selve Verona først også ta de to neste i f.eks Sirmione?
Verona - Sirmione er en meget god kombinasjon slik du tenker, men start med Hotell soek i Verona (foer fly, leiebil og andre bagateller;) ) naar det er Opera eller Konserter i Verona er uvanlig at det er fulle hotell opp til og Malcecine (Nord i Gardasjoen).
Verona - Sirmione er en meget god kombinasjon slik du tenker, men start med Hotell soek i Verona (foer fly, leiebil og andre bagateller;) ) naar det er Opera eller Konserter i Verona er uvanlig at det er fulle hotell opp til og Malcecine (Nord i Gardasjoen).
Sirmione er også pakkfullt i høysesong, er ikke fullt så kult å bo langt inne på "fastlandet"
robertaas
18-06-2016, 18:19
Sirmione er også pakkfullt i høysesong, er ikke fullt så kult å bo langt inne på "fastlandet"
Desenzano som jeg har nevnt tidligere i tråden er på ingen måte "langt inne på fastlandet".
https://lh3.googleusercontent.com/-hrhN3cQwQ5s/TKYqLz8vNcI/AAAAAAAAA2c/6jWhEzEhrtcO1o8q_d91dD5qBggWxgOewCCo/s800/IMG_7162.JPG
Verona er topp, nough said... ;) Litt kultur også med opera etc ?
robertaas
18-06-2016, 23:16
Det ble plutselig en langhelg i nordre delen av Italia i august...SAS hadde tydeligvis tiobud på PLUS som var 800,- billigere hver vei enn GO... Vi setter kursen mot Savona og Spotorno.
Hvor booker du? Får bare beskjed om "no flights" når jeg sjekker tur til verona på sas.no.
Sundet81
19-06-2016, 08:19
Hvor booker du? Får bare beskjed om "no flights" når jeg sjekker tur til verona på sas.no.
Nærmeste med SAS blir vel Milano (hvorav aller nærmest er Linate). Nærmeste internasjonale flyplass til Verona mer generelt er vel Bergamo, men dit flyr vel bare Ryanair.
Til Verona og Bologna bruker vi kun LH via MUC videre med Dolomiti..
Dolomiti er ... interessant. På en uværsdag, fra verona til München, delte de ut brosjyrer med tittelen "There is nothing wrong with being a little afraid".
Henter denne traaden opp igjen, dels for aa "Redda Fnate" og fordi jeg synes at denne traaden boer utvides til aa inkludere hele Italia (ta bort Nord i Topic om mulig).
Naar det gjelder Fnate - hva med aa se paa Sardegna (Sardinia) - har ikke selv vaert der men har sett noen bilder av strender etc. Neppe kjedehoteller, men om man bruker Escapio https://en.escapio.com saa er det mange muligheter....bare en liten tanke fra en fyr som egentlig liker italia veldig godt
robertaas
06-03-2018, 00:54
Har reist rundt på Sardinia og det er verdt et besøk. Startet i den historiske byen Cagliari som er verdt en titt og dro nordover til Alghero hvor jeg sjekket nærområdet inkludert Stintino som regnes som en at Middelhavets beste strender.
https://lh3.googleusercontent.com/aIs_9DMBmnnp4FFmIOjDLjE6JEgXFDZ30rb9GS2HRqlBXQhJi4 eBFI26c-Swf0QpaoijOKd2XLqAUJ7taH5H8n_bt_Pq8oibtG6VL8KfkI7D 4UQCdmCDtNvCr5J4Mt1D6fjiDFMySfflORhT9hjhmzopwcdySE 5EOhFcZEZghKnRN_9EFNiRMQAkBJ3wRn_qlLFz0BoZLTaxs2fd tEsUmcZoIyrpBdkemjwU-R9k6nHb2YZoKVsJdQc_xtE5_7FNNCNkU8GJi2zBB8cjkDUSWEy 9-kDMfOUZUD3KX0dyOp-fArz9K5LqbB6WaqdD5npZtS6IJkoHEXf69_EJdEvHME3Hi4-gAlLC3ucFoITcAwPre36boIHXWxQZi6WvJ0LznWLA4UoC37f-2BLynAz-wa-JxmshJl_WN7v6bJkNhVjXnHLY6ang-JtFHk_H75MKyTme6ltGZUpMxmzLcwdJkiFcRFU0Ep6DCRK867M K-P3W1cE69txUL_J3pERZUcnDAwrOrwsz-SiTN1uiZo0zI2kHiimt4yZvPM-Jcqnohf0BKFLWC6MYA6fEoBtvfmEwWbPmyaSA9UnkDHfkMAQwY LyiorpKZ5xO=w1074-h806-no
Øya har veldig mange lag med historie, men lite er tatt vare på eller tilgjengeliggjort for interesserte. Noe spesielt er flere tusener små steintårn som er 3-4.000 år gamle og som man enda ikke helt har skjønt bruken av. Til tross for at det er endel turisme på øya så har man inntrykk av at det fortsatt er i en ganske tidlig fase.
https://lh3.googleusercontent.com/Yd9YDhIM0hp8NRnjEZN4yB3IXZI_jj86VsA3UKJGRy9v4LnkLL xB6hztZBhnBFqjqurlhE0fsMYAKYVoiX-QnVW1S4qEGPlPAqfH-B_ih64vAD5IXcH68nJx1GT86ZE8gzXu0KKlldLC_KKoXzb_APb i7kSxXLELN7htpy2oSK2Nuu_gTbPqFuEGt3j7VqUiWOeQb1GJZ vTJ4SvJTA1lIh-Aat6HAlyYrWhrZ9SWhpArECKwLvsgEl00AZmbPlTQUR5N0-cxrfWP88BeRV3MiNqEnBv5mi73w3ZhSIAF-5tyH2GuaJi5sC0hQL5Ac6mCGNN-47jqTMRm6quRznOz5xvEaVHHvPqNMKOfIhAIXSm3PKaOObQHgy HiQeoqLrMhm7tc3VAyrsizTGz09Nk3N-iaLiggQ2ORtQP3siFWHkjMWPLvfc-ia9zA8FNqVnQ1nPnA4RNCi-HFav-ARnmL-HtIv9Ybl_e3TcnyIOQcBpEUvMjxsan8To3S50pNtkTtLqox_q7 ULO52zTUlSL3fvE4UrM7clX5xasSC8r5d8QH07ygGBJ9GejSzD R8EJSkXrowpph11QxjhGYRbw1817YNEYPE2czgF=w1074-h806-no
Ved Alghero er det store sandstrender, mens i det mest eksklusive området som ligger i norsøst er mere små bukter. Der har jeg ikke vært.
https://lh3.googleusercontent.com/bK87fLFwsYn1b1m6zehnlh9fd-zdeT32-SmzFpshRpppJ8CXPbUjK14yQF_uPTTCHMN4Rhg9ZmflCa9A4vF eeVW_JO8rYzhGbD-GtCSem_6pjXXjWyegrvT5uSjGJt5oAMfDBZydV2Dxe4Dr1D1BG IpQK7gTQw4uz4VVq4KyvdEZv7w4h2BTTrJo9B9HP3ys6rNzx9y HePuQ0nbMgEFT53D160-ejUI2Yk8UTtpRgX_vewi7IDVkxW34ZvHZeqjHr4o3gySLoGRdd bn-vgkS0d0lmZZTYPdKTtK6DG1JX9kbglYtm12XHioFJEom9E5hvE 9HGXUwJIlF6789mca6U9o7PATvRsLC0Iz002i0DL5fgPA0kZFE RiqPsQtiKVpWx5kd2Imi7zlRK2y4cEWPNPETJxlcPo2Dz9vn_e vDqU85hTiF5ALVvv7MX5_JR7pnz9GIvvkyadlqFAA2A1tIuUJ3 TNmtiWVIdY5mlmr_iISKXiKCTY51oITW1vO02Xw9KBFAciIa1q-pC9GHKHhMAi43Gs3FnMy9nyfxjhZj7ebndPevFZIGnPCQIDis4 bA82Nr48MZ7Dj_IaOcU-zhvKKO3vNolhqO3=w1074-h806-no
https://lh3.googleusercontent.com/WhkgYFmI0heQOGMoq5VIxUb_trZwRABpv2PsxdEPo6zM9oOyPI YwEMEoBXQFcCKhOZRv_0AzyihpOQfEI4aymHSBKh25XH9SMqjf bF0DNtkNgFazKSwz4jAk08CgQAQzMRqPQlgnWAviqBe_RYGKRK rzwr6jgJQjTLcI3ymM6fPjNOtVYK4V8M5Osb3wG6AicjjtvNZZ 8tlo89TzUDAYxca40Wa6UqebF9pe_-wbsnuMaC_-W8_nbdPFxTKnkzKiI4GfvvOd-iTjylMOwNMD5EjadQKme7-S0Pk7rDsO3bFddakPXQuXT3K101M8H962ZMrdSs6moo5paylEb x2IUlPB8_PKtCu5xA3l4boxAjzlD-vZh04vTAjwNo38LmdjY_Lz65ZqDZmImsOaDceTOcVbSYVQhmYQ 9uQQyGwVrZzSHeikWHMBB4xiQ1wXG6JcmFgNcuxN2S8uy2YkrE FgMkyeN5UbFSwNzmdIkDS2671CQQELvpt2L6z9tTCzjf8uMZuD waIHkOBeM4w6RJlPIoNoGXvQMvCZ80XgEdfrqXdSwk0oY6JHqg Dtwkhl5N0Z5wQ_6JAVk-r1Y3ywplrvY7c0Z7UNolhF=w1074-h806-no
Merkelig at det ikke finnes en Sør-Italia-tråd.
Spiller ingen rolle for meg. Jeg trenger råd til en fet, lokal, restaurant i Bologna for lunch lørdag og/eller søndag.
robertaas
24-11-2018, 01:53
Merkelig at det ikke finnes en Sør-Italia-tråd.
Spiller ingen rolle for meg. Jeg trenger råd til en fet, lokal, restaurant i Bologna for lunch lørdag og/eller søndag.
Jeg lot meg lure til å spise på Diana som muligens var klassisk og bra for 30-40 år siden, men etter som kundene kom inn likevel så har det blitt kjedelig og kaldt der. Styr unna.
Ellers var Archiginnasio di Bologna den mest positive opplevelsen i byen rikt dekorerte av familieskjold fra 1500-tallet.
Gå heller ikke glipp av den spektakulære luken i veggen i Via Piella.
Loungen på BLQ, som befinner seg før security, har faktisk egen fast-track.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181125/2958c36c3c26681fce32fb0cc2ce784f.jpg
Er det idioti å reise til Italia i begynnelsen av august (fullt av turister og høye priser)?
Leker med tanken på et av disse alternativene:
Fly til MUC, hente ut leiebil og suse rundt i Sveits, Nord Italia, Østerrike (Alpetur)
Eller
Fly til noe i nærheten av Toscana, leie bil og ha vingård ferie (romantisk kliss ;) ) med dama, samt en tur til San Marino slik at jeg får krysset av det landet på listen.
robertaas
27-03-2019, 19:33
Er det idioti å reise til Italia i begynnelsen av august (fullt av turister og høye priser)?
Om alternativet hadde vært å reise dit i mai/juni eller i september, ja. Om alternativet hadde vært å reise til New York i samme periode, nei.
Pass på at det er oblater som du trenger for motorvei i Sveits og Østerrike, samt de fleste land østover.
Hvilken type ferie man bør satse på er veldig individuelt, men ikke regn med at det er de beste og billigste tilbudene vingårdsferie som er igjen om dere enda ikke har bestilt.
Det korte svaret er; Ja.
Men så er det jo sånn, at ikke alle steder er like preget av fellesferie, så det er mulig å finne gull. Men da må du nok droppe de større byene, og kose deg i små tettsteder og på overnattinger litt utenfor alfarvei.
Små steder med nærhet til hav eller basseng funker fint i august. Roma i august er for deg som liker å svette...
Det korte svaret er; Ja.
Men så er det jo sånn, at ikke alle steder er like preget av fellesferie, så det er mulig å finne gull. Men da må du nok droppe de større byene, og kose deg i små tettsteder og på overnattinger litt utenfor alfarvei.
Ja, jeg tenkte at det blir små hotell eller vingårder ute på landet, og styrer unna byene (kanskje en dagstur til Firenze e.l.)
Så da er kanskje landsbygden i Toscana et bedre alternativ en områdene nord mot alpene og Gardasjøen?
Noen som har peiling på hvordan en søker opp gode overnattingsmuligheter i Toscana området? Et søk på Hotels etc. vil jo bombe deg med muligheter, og ikke lett å sortere ut det en ønsker seg.
Ja, jeg tenkte at det blir små hotell eller vingårder ute på landet, og styrer unna byene (kanskje en dagstur til Firenze e.l.)
Så da er kanskje landsbygden i Toscana et bedre alternativ en områdene nord mot alpene og Gardasjøen?
Noen som har peiling på hvordan en søker opp gode overnattingsmuligheter i Toscana området? Et søk på Hotels etc. vil jo bombe deg med muligheter, og ikke lett å sortere ut det en ønsker seg.
Vi har meget god erfaring med å ta det hele på sparket. Overnatting på små hoteller eller annet er sjelden priset annet enn etter sesong. Litt spennende på de mest rurale områdene om det blir middag eller nattmat, men har har aldri lagt meg sulten. Eller edru.. :D
Leker med tanken på et av disse alternativene:
Fly til MUC, hente ut leiebil og suse rundt i Sveits, Nord Italia, Østerrike (Alpetur)
Eller
Fly til noe i nærheten av Toscana, leie bil og ha vingård ferie (romantisk kliss ;) ) med dama, samt en tur til San Marino slik at jeg får krysset av det landet på listen.
Ja, det er ikke så smart.
Jeg kommer altså fra omdrådet og ukene rundt 15 august er fellesferie i Italia.
Det betyr skyhøye priser og at i de minst turistiske steder kommer mange restauranter, hoteller, bar, aktiviteter og sånt til å være stengt for ferie.
Mange bedrifter stenger altså.
Kan du velge en annen periode burde du gjør det, nord Italia er fuktig og varm i august, det blir klissete. :)
Ja, det er ikke så smart.
Jeg kommer altså fra omdrådet og ukene rundt 15 august er fellesferie i Italia.
Det betyr skyhøye priser og at i de minst turistiske steder kommer mange restauranter, hoteller, bar, aktiviteter og sånt til å være stengt for ferie.
Mange bedrifter stenger altså.
Kan du velge en annen periode burde du gjør det, nord Italia er fuktig og varm i august, det blir klissete. :)
Takk for tips.
Vi tenkte fra ca 28 juli til ca 10 august. Treffer vi rett i de italienske ferien da, eller er vi så heldige at vi bommer med et nødskrik?
Eg skal til Milano midt i oktober for å sjå på ting som går fort og høgt. Dette er veka etter haustferien i Trøndelag, så vi tenkte å ta dette som sommarferien i år. Så treng tips til reiserute. Vi reiser truleg på fredag og tilbake sundagen etter. Forventar dårleg stemning om Pisa og Venezia ikkje skjer. Førebels plan er å flyge med til Milano og heim frå Venezia. Dyrt men overkommelig med SK.
Vi har to kids på 13 og 9, dei er med på det meste men knallhard vinsmaking må vel utgå. Har ein kollega som her frå området. Han anbefaler vestkysten (hugsar ikkje namnet på stadane i farten), Firenze og Bologna. Vi kan vel flytte litt på oss, men greitt å vere i ro tre netter om gangen? To dagar i Venezia, tenkjer eg.
Vi er ikkje dei mest energiske på tur, men likar å gå og sjå på det meste. Kan ha bil nokre dagar om nødvendig. Kan Firenze vere greitt utgangspunkt og base for mykje av turen? Er det verdt å ta første dag oppe i Comosjøen?
Torino, Alba/Asti, Liguriakysten (jo lenger syd jo større sjanse for bedre vær), Bologna, Firenze, Verona og Venezia…ikke fyll på med alt på en drøy uke - velg ut noe/noen og nyt:-)
Eg skal til Milano midt i oktober for å sjå på ting som går fort og høgt. Dette er veka etter haustferien i Trøndelag, så vi tenkte å ta dette som sommarferien i år. Så treng tips til reiserute. Vi reiser truleg på fredag og tilbake sundagen etter. Forventar dårleg stemning om Pisa og Venezia ikkje skjer. Førebels plan er å flyge med til Milano og heim frå Venezia. Dyrt men overkommelig med SK.
Vi har to kids på 13 og 9, dei er med på det meste men knallhard vinsmaking må vel utgå. Har ein kollega som her frå området. Han anbefaler vestkysten (hugsar ikkje namnet på stadane i farten), Firenze og Bologna. Vi kan vel flytte litt på oss, men greitt å vere i ro tre netter om gangen? To dagar i Venezia, tenkjer eg.
Vi er ikkje dei mest energiske på tur, men likar å gå og sjå på det meste. Kan ha bil nokre dagar om nødvendig. Kan Firenze vere greitt utgangspunkt og base for mykje av turen? Er det verdt å ta første dag oppe i Comosjøen?
Hvis de stedene du nevnte e premisset kan en fint bevege seg rundt med tog i Italia. Høyhastighetstog funker fett!
Byene du nevner vil være stappet med turister (Firenze fin by, men overturistifisert mareritt.. Som å gå opp og ned Karl Johan), kan være verdt å sjekke nærliggende byer for hyggeligere overnatting. For eksempel Arezzo fremfor Firenze, Modena fremfor Bologna, Lecco fremfor Como osv.
Ellers vil jeg slå et slag for følgende restauranter i Milano:
https://stendhalmilano.it/en/
https://www.ristorantecacioepepe.com
https://www.pastamadremilano.it
https://www.facebook.com/RistoranteLoZenzero/
Milano har ofte hinsides hotellpriser, kan være verdt å sjå om det er bedre rundt Citylife eller Porta Romana. Begge fine områder og ikke allverdens av pes med t-banen.
God tur :)
@roger du nevnte både vestkysten og Pisa, kjører dere ned til Toscana kan jeg anbefale Lucca og Volterra, har tatt et par netter begge steder og det er utrolig fine steder. Pisa bør dere bare dra innom å se det skjeve tårnet isåfall. Lenger opp på kysten er Portovenere og Portofino steder man bør besøke en gang, flotte og kjente turiststeder.
Beveger vi oss nordøstover var vi i Verona i vinterferien, fantastisk fin og koselig gamleby. Ikke langt til Lago di Garda, og litt opp i fjellene der besøkte vi den pittoreske fjellkirken Madonna della Corona :) :google it!
…og togbilletter legges ut 3 måneder i forveien - så nå skal vi i gang med å booke årets togturer mellom Brindisi og Bologna. Bookes det god tid i forveien blir det også inkludert prosecco servert ved setene:-)
robertaas
05-04-2024, 17:07
Pisa: Det eneste å gjøre der er å se det skjeve tårnet og stå i kø for å komme opp i det.
Cinque terre: Nydelige kystbyer som hvor man vandrer mellom dem hvor stiene er åpne og tar tog eller båt mellom de andre. Du må både vandre og ta båt for full opplevelse. Er en full dag med tog fra Lucca eller Pisa. Ikke finn på å bruke leiebil for den turen.
Lucca: Bedre enn Pisa som base camp og mere å se. Har også et Guinigi-tårnet med hage på toppen.
Firenze: Utrolige gallerier og kirker, men om man ikke reiser dit i slutten av juni så går man glipp av mye mer. Da er det opptog med histotiske drakter og ikke minst Calcio storico (https://en.wikipedia.org/wiki/Calcio_storico_fiorentino) som er en voldelig forløper til fotball/rugby hvor tradisjonen var å løslate de mest voldelige kriminelle mot at de sa seg villige til å forsvare bydelens ære på arenaen. Her blir det skader og fra tribunene lære seg mange italienske gloser som ikke står i ordbøkene. Utfordringen er å få tak i billetter. For å sikre at turister ikke stikker av med billettene selges de ikke online. Man må møte opp på et lite kontor for å sikre seg adgang. Jeg kom dit i tide for å sikre meg billetter og det var en utrolig opplevelse.
Bologna: Høyere og skjevere tårn enn i Pisa og et tårn som holder på å falle. Det er om å gjøre å komme seg dit mens det fortsatt står.
Heisan, er i Italia og vurderer en tur ned til San Marino og Rimini. Verdt å få med seg? Hvor bør man i såfall bo?
San Marino er jo greit å besøke når man er i området. Så kan man jo sjekke av et land. Er jo litt å rusle rundt oppi borgen der, og finne seg et sted med utsikt.
San Marino er verdt et besøk om du er i området. Det er en fin middelalder by med mange tårn å klatre opp i. Utsikten er flott også. Du kan lett dra dit på dagstur fra Rimini eller Bologna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med ref til mine Sveits spørsmål, så er det en sted langs Liguria kysten, med Genoa i den ene ytterkanten, til kanskje Albenga som en "vestgrense", men kan anbefale et sted å prioritere for et stopp?
Men en tanke om å ta toget fra Milano til Nice, også dele opp reiser i to etapper.
Takk for tips, Someone. Blir neppe på den siden denne gangen. Men gjorde strekningen Genova - Nice for 30+ år siden. Bilferie i kompisens nye Volvo 740 Turbo[emoji4] På returen kjørte vi Genova - Frederikshavn på straken…
Takk for tips, Someone. Blir neppe på den siden denne gangen. Men gjorde strekningen Genova - Nice for 30+ år siden. Bilferie i kompisens nye Volvo 740 Turbo[emoji4] På returen kjørte vi Genova - Frederikshavn på straken…
Ikke helt det samme nå, men kjenner endel som har vært flere steder nære den franske grensen. Men er jo et poeng dele opp etappen i to, og da må man på en måte helst stoppe vesentlig før Ventimiglia, San Remo etc.
Med ref til mine Sveits spørsmål, så er det en sted langs Liguria kysten, med Genoa i den ene ytterkanten, til kanskje Albenga som en "vestgrense", men kan anbefale et sted å prioritere for et stopp?
Men en tanke om å ta toget fra Milano til Nice, også dele opp reiser i to etapper.
I tillegg til dette, så hvis man skal ta en overnatting langs østkysten av Comosjøen, hva er tipsene?
Vi ser litt for oss en natt i Tirano, en natt langs Comosjøen, også to netter på et sted langs Liguriakysten.
I tillegg til dette, så hvis man skal ta en overnatting langs østkysten av Comosjøen, hva er tipsene?
Vi ser litt for oss en natt i Tirano, en natt langs Comosjøen, også to netter på et sted langs Liguriakysten.
Tar dere tog fra Tirano ? I såfall kommer dere ned på øst siden av Lago di Como. Ville gå av toget i Varenna, ta fergen til Bellagio og bo i Bellagio. Neste dag med båt videre ned til Como (byen) og tog derifra.
Tar dere tog fra Tirano ? I såfall kommer dere ned på øst siden av Lago di Como. Ville gå av toget i Varenna, ta fergen til Bellagio og bo i Bellagio. Neste dag med båt videre ned til Como (byen) og tog derifra.
Ja, planen er ta toget fra Tirano til Nice, med sånn cirka 3-4 stopp
Ja, planen er ta toget fra Tirano til Nice, med sånn cirka 3-4 stopp
Bellagio kan koste litt (mye) et alternativ er samme ruten - Tirano til Varenna med tog, båt over til Bellagio og lunsj i Bellagio. Videre med båt, en meget flott tur, ned til Cernobbio og Hotel Miralago - vårt stamsted i området.
robertaas
18-01-2025, 21:18
Jeg syntes Tirano var kjedelig. Etter ankomst med tog fra Sveits hadde jeg heldigvis booket buss til Lugano. Enda bedre er Locarno. Der man man ta en minneverdig dagstur med båt nedover innsjøen med besøk av øyer som utrolige Isola Bella. Så går man i land ved Stresa og tar tog via Dolmodossola tilbake til Locarno. Locarno har også et fint badeanlegg, Lido, som man kan sløve på.
i begynnelsen av august er det film-festival i Locarno og i slutten av sugust er det risotto-festival.
Er på tidlig planlegginsstadium for en tur til San Remo/Ventimiglia. Får det ikke til før tidligst i 2026 og lurer på å fly til Nice.
Jeg syntes Tirano var kjedelig.
Er på tidlig planlegginsstadium for en tur til San Remo/Ventimiglia. Får det ikke til før tidligst i 2026 og lurer på å fly til Nice.
100% enig med Robert om Tirano, en by som er helt greit aa bytte fra RhB til F.S. Klart er Tirano billigere enn Poschiavo, men det er vel det eneste Tirano kan by på :8: (og jeg har bodd en natt i Tirano for lenge siden).
Varenna er halvannen time unna og en ettermiddag i Varenna vs Tirano er som Aker Brygge vs Hvalstad stasjon….litt mer idyll :p
Anbefaler hotell med basseng langs Comosjøen…har ennå ikke funnet noen fine badestrender langs Comosjøen. Men langs Liguriakysten finnes mange mindre perler…kjenner at vi snart må få bestilt årets Italiaferie.
100% enig med Robert om Tirano, en by som er helt greit aa bytte fra RhB til F.S. Klart er Tirano billigere enn Poschiavo, men det er vel det eneste Tirano kan by på :8: (og jeg har bodd en natt i Tirano for lenge siden).
Varenna er halvannen time unna og en ettermiddag i Varenna vs Tirano er som Aker Brygge vs Hvalstad stasjon….litt mer idyll :p
Takk for tips, da høres kanskje Varenna ut som et bedre alternativ.