PDA

View Full Version : LN-DYO fra BOO til TRD i kveld..

FamilyGuy
31-12-2011, 00:09
Var på dette flyet, og hadde en merkelig opplevelse.

Ble liggende i holding over Hegra ett par runder, se flightradar ca. 20.25 UPC.
Så kommer styrmannen på anlegget og forteller at vi blir sirklende litt pga brøyting på Værnes.
Vi kommer ned på rullebanen, og det virker som flyet har uvanlig stor fart og bruker mer av rullebanen enn jeg har vært med på tidligere. Kjører deretter til fjernpark.
Hadde forøvrig ikke snødd på Værnes, og rullebanen så tørr ut.

Beklager hvis dette ble litt surrete, men det har vært en hard romjul ;)

Synspunkter?

fjasebase
31-12-2011, 00:26
Synspunkter ja. For det første så har det snødd på Værnes i kveld. RWY ble sannsynligvis bare kostet, men det spiller vel forsåvidt ingen rolle. For det andre er det utrolig glatt, vet ikke om dette gjelder RWY. Flyet skal sannsynligvis gå som charter i morgen tidlig, derav fjernpark

rampen
31-12-2011, 00:27
Man lander gjerne hard når det er glatt, eller fare for dette. Mange meter ubrukt rullebane har man ikke bruk for. Å parkere på fjernpark er heller ikke uvanlig, kommer an på hvor flyet skal videre, eller om det skal taues til hangar. Det er flyplassen som bestemmer hvor flyet skal parkere, ikke flygerne;-)

Thomas
31-12-2011, 11:15
For meg virker det som du sitter dikterer opp et eventyr fordi du velger ikke stole på pilotene og informasjonen som ble gitt.

Her er aktuelle METAR for tidsrommet dere landet:

FEW010 SCT050 M01/M03 Q1004 TEMPO 1000 SHSN VV006

Mao. det snødde på Værnes, og selvom du som passasjer sitter i vinduet å mener at rullebanen "så tørr ut.." så har nok det dessverre litt lite å si ift. hvor flyet svinger av, og hvor mye bremselengde det trenger.

Alt dette sett under ett, det kalles "vinter operasjoner" :p

Godt nyttår!

fjasebase
31-12-2011, 11:49
For meg virker det som du sitter dikterer opp et eventyr fordi du velger ikke stole på pilotene og informasjonen som ble gitt.

Mao. det snødde på Værnes, og selvom du som passasjer sitter i vinduet å mener at rullebanen "så tørr ut.." så har nok det dessverre litt lite å si ift. hvor flyet svinger av, og hvor mye bremselengde det trenger.

Godt nyttår!

Så de drev å kjørte konvoi ute på stripa i denne perioden, samt drev med testing av braking action. Snødde ganske kraftig en liten periode

Svoosj
31-12-2011, 16:37

Godt nyttår!

Hvis du skal være sarkastisk, hånlig og anklage andre for fri dikting, lønner det seg å være korrekt.
Hint: Det kalles ikke "vinter operasjoner".
http://www.amo.no/

Men ganske riktig. Det snødde på Værnes i går, og temperaturen lå herlig magisk rett rundt frysepunktet. Topp forhold for å skli litt rundt altså. Det så jeg med mine egne to øyne under en time før trådstarter ankom, tror nok trådstarter har fått feil intrykk av baneforholdene.

Thomas
31-12-2011, 19:22
Ojsann, her tråkket man feil person på føttene forstår jeg.
Read between the lines så forstår du nok "alvoret" i posten min.

Godt nyttår til deg også.