PDA

View Full Version : Flying Blue bonuspoeng - ubrukelige ?


MadNoggie
29-12-2011, 18:22
Har ikke hatt så alt for mange reiser med KLM eller deres flying blue partnere, men har nå kommet meg opp på litt over 50 000 poeng.

Tenkte jeg skulle blåse bort noen poeng på flyreise.

Med SAS booket jeg tur/retur New York for to stk til 90 000 poeng og skatter+avgifter litt over 500kr.

For moro skyld tenkte jeg å sjekke hva de skulle ha for en person med KLM, tilsvarende rute.

50 000 bonuspoeng og 421 euro i skatter+avgifter. Altså nesten 3300kr i skatter og avgifter.

Bare for moro skyld så søkte jeg på hva de skulle ha for tur/retur billett uten bruk av bonuspoeng. kr 3120.

Så da har man valget mellom å blåse bort 50 000 poeng + 3300kr, eller å spare poengene og bruke 3120kr på billetten.

Jaja, KLM har jo sendt meg mail tidligere ang bruk av bonuspoeng på hotellovernatting, så kanskje de har noen greie tilbud i New York.

Joda, laveste pris hittil 41000 poeng PER natt.

Har bonuspoengene til KLM noen greie bruksområder i det hele tatt ? Er det kun ved oppgradering fra økonomi til business ? (de har vel i tillegg regler som sier at man kun kan oppgradere en klasse, dvs økonomi til økonomi extra, økonomi extra til business) ?

Dag Viking
29-12-2011, 18:30
Ubrukelige er å ta litt i, men de har veldig høye skatter, og en høy uttakstabell.
Å ta poengene ut på en reise i økonomiklasse er derfor tilnærmet bortkastet. Med kun 50 000 poeng på konto har du få muligheter til en fornuftig uttelling for poengene.
Jeg gleder meg til å tømme min konto før poengene går ut i juni!

MadNoggie
29-12-2011, 18:38
Hvorfor er det så groteske skatter kontra sas og star alliance ?

Er det noen hotellkjeder hvor man får greie rom for bonuspoengene ? 41000 per natt er jo fullstendig galskap

Discus
29-12-2011, 19:53
Hvorfor er det så groteske skatter kontra sas og star alliance ?

Kontra SAS, ja, kontra andre i *A, nja. KLM/AF tar drivstoff-tillegg på bousbilletter, det drar prisen veldig opp. Er vel samme hos LH også?

Beste du kan bruke 50.000 til er en t/r longhaul i business når de har 50% salg, som de ofte har.

Jamesbond_ppk
29-12-2011, 22:36
Kontra SAS, ja, kontra andre i *A, nja. KLM/AF tar drivstoff-tillegg på bousbilletter, det drar prisen veldig opp. Er vel samme hos LH også?

Beste du kan bruke 50.000 til er en t/r longhaul i business når de har 50% salg, som de ofte har.

Stemmer, vi glemmer fort hvor "heldig" vi er med SK sammenlignet med AF/KL og LH akkurat på dette her...

robertaas
30-12-2011, 02:33
Prøvde meg på et par destinasjoner etter at nye tilbud ble lagt ut etter midnatt:

Dubai: 20k + € 400
Aruba: 25k + € 416
Paris: 25k + € 227
Bonnaire: 25k + € 417
Havanna: 37,5k + € 418
Buenos Aires: 50k + € 462
San Fransisco: 25k + € 410
Pointe a pitre: 30k + € 487

Avgiftene varierer med connections. Mens noen ikke ga noe reduksjon i forhold til vanlige billetter kun man spare et par tusenlapper på andre.

Chriscross
30-12-2011, 11:11
Prøvde meg på et par destinasjoner etter at nye tilbud ble lagt ut etter midnatt:

Dubai: 20k + € 400
Aruba: 25k + € 416
Paris: 25k + € 227
Bonnaire: 25k + € 417
Havanna: 37,5k + € 418
Buenos Aires: 50k + € 462
San Fransisco: 25k + € 410
Pointe a pitre: 30k + € 487

Avgiftene varierer med connections. Mens noen ikke ga noe reduksjon i forhold til vanlige billetter kun man spare et par tusenlapper på andre.

Er dette i business? Dersom AF har tilbud på bonustur i eco+ kan jo det også være en grei deal.

robertaas
30-12-2011, 11:23
Er dette i business? Dersom AF har tilbud på bonustur i eco+ kan jo det også være en grei deal.Dette var de billigste økonomibillettene jeg fant rundt de datoene jeg søkte. Jeg sjekket ikke om gebyrene økte for høyere klasse, men de tok i alle fall flere poeng for det.

Jamesbond_ppk
30-12-2011, 14:04
Prøvde meg på et par destinasjoner etter at nye tilbud ble lagt ut etter midnatt:

Dubai: 20k + € 400
Aruba: 25k + € 416
Paris: 25k + € 227
Bonnaire: 25k + € 417
Havanna: 37,5k + € 418
Buenos Aires: 50k + € 462
San Fransisco: 25k + € 410
Pointe a pitre: 30k + € 487

Avgiftene varierer med connections. Mens noen ikke ga noe reduksjon i forhold til vanlige billetter kun man spare et par tusenlapper på andre.

Helt uakseptabelt.... 227 Euros til CDG... Dersom man prøver å kjøpe en vannlig billet koster den nå mellom 109 - 149 T/R med dem...

Disse poengene er helt ubrukelige ja... Upgrades kanskje? Er AF C klasse verd det?

bamseh
30-12-2011, 14:13
Men.. hvordan kan de ta høyere "avgifter" på bonusbilletter enn de gjør på vanlige billetter?
Er ikke det såkalte "avgiftene" konstant på samme flight, samme hvilken billett man flyr på (cattle, business, bonus..)

Med forbehold om drivstoffavgift (som overhodet ikke er noe avgift, men en kostnad med å drive et transportselskap), så er avgiftene på en flight - uansett selskap - forholdsvis homogene med samme flymateriell. Samme enroute-avgifter, samme passasjeravgifter, samme flyplassavgifter..

Discus
30-12-2011, 21:25
Disse poengene er helt ubrukelige ja... Upgrades kanskje? Er AF C klasse verd det?
Nei, for du må ha dyre eco-billetter for å kunne oppgradere med mil. Men som nevnt, 50%-tilbudene i C-klasse på longhaul kan være en god deal.


Men.. hvordan kan de ta høyere "avgifter" på bonusbilletter enn de gjør på vanlige billetter?
Er ikke det såkalte "avgiftene" konstant på samme flight, samme hvilken billett man flyr på (cattle, business, bonus..)


Avgifter kan variere avhengig av klasse, eksempelvis fra UK. En annen ting er at enkelte av de billigste billettene er så billige at de sponser avgiftene, da vil avgiftene på en bonusbillett vises som høyere. De kan også justere YQ (fueltillegg) avhengig av billetttype, evt. justere den ned for de billigste billettene for å komme "lavt nok" ifht. konkurrenter.

roger
06-12-2012, 10:18
Eg og ser på dette. Avgiftene over dammen er jo lik ein billegbillett, nesten! Men stemmer det at det ikkje er så sabla dyre avgifter innad i Europa? Har ikkje nok poeng til å bruke til noko enno, men det blir vel. KLM er sabla billege frå Trondheim samanlikna med SK/LH, så det er vanskeleg å ikkje bruke dei.

Discus
06-12-2012, 18:26
Men stemmer det at det ikkje er så sabla dyre avgifter innad i Europa?

Korrekt, logg deg inn på kontoen din så kan du søke opp en strekning og se avgiftene.

Bergern
06-12-2012, 19:54
Korrekt, logg deg inn på kontoen din så kan du søke opp en strekning og se avgiftene.

OSL - AMS 13.75 € i avgifter.

SQ 777
06-12-2012, 20:31
Noen som har sjekket hvor langt unna i "Europa" en kan komme.. Aner ikke hva vi kan få nytte våre ca. 100k bortsett åra C med promoawards... Men passer veldig dårlig å måtte dra neste to mnd..