Log in

View Full Version : Den vante turen til Alesund!

B737
31-12-2005, 03:38
Jeg skal her fortelle litt om den årlige juleturen til Ålesund.
På turen oppover har jeg ikke så mye info da jeg hadde bommet på frekvensene på radioen, men litt fikk jeg med meg.

På forhånd hadde jeg spurt her på flyforumet her om hvilken maskin vi kunne vente oss. Spådommen om LN-BUC viste seg å være riktig.
Den stod med en hvit nese og ventet på oss ved gate 17 på OSL som SK4448 den 22.12.2005.
Men før vi kom så langt måtte vi gjennom sikkerhetsslusene. Jeg fikk i fjor pacemaker og i høst en kunstig hjerteklaff. Jeg holdt kortet som viste at jeg var innehaver av en pacemaker fram i trygg forvissning om at vekteren hadde sett et slikt kort hundre ganger før, men han vinket meg videre, så jeg måtte si fra at det dreide seg om en pacemaker. Han tok meg til side og "la an;) " på meg til allmen beskuelse.
Da denne forestillingen var over oppdaget vi at det var mulig å handle parfyme og kosmetikk Duty fritt på innland, så vi gikk der en tid og kikket. Etterhvert ville jeg gå litt rundt for meg selv å fotografere litt, men dette ble det dårlig med.
Etter å nesten å ha gått på Anne Grossvold fra NRK, kom jeg forbi gate 17 og oppdaget til min forskrekkelse at det sto "Boarding" på Tv`n, så jeg måtte ta en iltelefon til min kjære og få henne til gaten. Hun hadde jo boarding- kortene!
Vel ombord fiklet jeg på radioen etter "Clearence", men hadde plottet inn feil frekvens.:pissed
Men jeg fikk nå i alle fall sneket meg til et vindusete, 19A! Så litt hygge skulle jeg da få!
Vi entret taxiway N og hørte på TWR at de to foran onsket å gå ut på A4 og starte avgang på 01L derfra. Dette ble innvilget og vi var i lufta på et øyeblikk og for en gangs skyld på rute. Det er nemlig ikke så ofte dette skjer. Har vært litt forsinket alle år.
Nå kommer det jeg klarte å snappe opp av opplysninger langs ruten:
Cruice tror jeg var Fl 340, men ikke sikker. Klarte ikke å høre dette tydelig, Landing skjedde på RWY 25 og vi fikk parkere på Parkingspace 1 på AES etter å ha brutt gjennom skyene over Haramlandet.

Returen tidligere i dag, (30.12.2005), har jeg litt mer info om. Fikk en liten tur på nettet på bibloteket på Stranda og fikk oppdatert frekvensene.
Denne reisen skulle vise seg å skje med det tidligere SAS- flyet LN-RPJ som nå har fått SAS Braathens bemaling!:nor
Den var 10-20 min forsinket inn fraOSL pga snøværet.
Også her fikk jeg sneket meg til et vindusete, 23F, så det var med stor glede vi entret RWY 25 for avgang.
Helt oppdatert på frekvensene var jeg likevel ikke. Jeg hørte på feil tårnfrekvens på AES, så jeg fikk ikke med meg hvilken SID vi fikk, men vi svingte skarpt mot øst litt etter avgang, og da jeg endelig fikk "radiokontakt" med Bodø Sør på 125,7, fikk vi "Cleard direct Mesnali for a MES 3E arrival, climb flightlevel 330"! Vi brøt skydekket i fl 110 og fikk oppleve en nyyydelig solnedgang. Etter ca 10 min på cruice, fikk vi klarering til å gå ned til fl 240. Etter det fikk vi klarering videre ned, men med beskjed om å flate ut i fl 170 pga trafikk, men det tok ikke lange stunden til vi fikk klarering videre ned til 120 med max speed 250 kts. Så gikk det slag i slag ned til først 5000 fot, så 3000 ft og til sist "Cleared ILS 01R". MES 3E tar oss som kjent fra Mesnali sørover på østsiden av Gardermoen ned til ca Lillestrøm og så inn mot RWY 01R, så det ble jammen en liten ekstra lang tur.:musikk !
Etter skygjennomgang i bare 800 ft, kunne piloten sette LN-RPJ silkemykt ned på banen og taxe oss helt rundt til andre siden av terminalen til gate 17, tilbake dit reisen startet.

Håper dere kan kose dere litt med denne historien.
Fortsatt God Jul og Godt Nyttår, alle sammen!:cheers:

Hilsen Frode!

EB
31-12-2005, 06:33
Hvordan sniker du deg til vindussete? Hos SAS Braathens kan jo dette bestilles laaang tid i forveien...;)

LCH78
31-12-2005, 07:06
du hadde vel ikke en scanner på i flyet?

sail4fun
31-12-2005, 08:33
Top med rapporter som dette :)

Bizflyer
31-12-2005, 12:24
Trodde ikke det var lov å bruke radiosendere eller mottakere ombord i fly??

BF:cool2

sail4fun
31-12-2005, 14:29
Mottakere kan man ha på når skiltet med fest setebeltet er slukket ;

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/HelpTopic____465.aspx#468

B737
31-12-2005, 14:32
Det kom ikke opp noe om at man kunne velge sete verken da vi bestilte eller sjekket inn. Det var bare å sette seg innerst og håpe på at den som skulle sitte der ikke tok det ille opp. Hadde de bemerket det ville jeg selvfølgelig flyttet meg. På turen oppover var det ei dame som skulle sittet der, men hun hadde mann og små barn i rekka bak, så hun tror jeg det var helt greit for. det var i allefall det intrykket jeg fikk. Og han som skulle sittet der på tur ned ga fulstendig beng og bare satte seg ned.

Joda, jeg hadde radioen på, så jeg tok vel en råsjangs der.

Savipix
31-12-2005, 15:33
Originally posted by B737

Joda, jeg hadde radioen på, så jeg tok vel en råsjangs der.

Skulle väl snarare tyda på att du helt saknar ömdöme och respekt för gällande regler

:naughty:

LN-MOW
31-12-2005, 15:46
Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser:

- Radio- og TV-mottaker

Joess .. tror SAS maa vaere det eneste selskapet i verden som tillater bruk av radio ombord ..!

Savipix
31-12-2005, 15:50
De gånger jag har flugit med SASBraathens har det klart och tydligt sagts att "Radio transmitters and receivers must be switched off during the ENTIRE duration of the flight

sail4fun
31-12-2005, 16:07
Originally posted by LN-MOW

Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser:

- Radio- og TV-mottaker

Joess .. tror SAS maa vaere det eneste selskapet i verden som tillater bruk av radio ombord ..!

Ble litt overasket ja, skal sjekke manualen...

sail4fun
05-01-2006, 14:32
Hm, det er en forskjell på SK og CNO manualene gitt, noen CDR's som har noe å tilføre på dette ?

sail4fun
22-01-2006, 11:29
Nå er Operations Manual oppdatert [Radio og TV ikke lov...] , men http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/HelpTopic____465.aspx#468 insisterer fortsatt på at Radio&TV er OK...

Scanor , en jobb for deg å formidle dette til webmaster ?

/G