B737
31-12-2005, 03:38
Jeg skal her fortelle litt om den årlige juleturen til Ålesund.
På turen oppover har jeg ikke så mye info da jeg hadde bommet på frekvensene på radioen, men litt fikk jeg med meg.
På forhånd hadde jeg spurt her på flyforumet her om hvilken maskin vi kunne vente oss. Spådommen om LN-BUC viste seg å være riktig.
Den stod med en hvit nese og ventet på oss ved gate 17 på OSL som SK4448 den 22.12.2005.
Men før vi kom så langt måtte vi gjennom sikkerhetsslusene. Jeg fikk i fjor pacemaker og i høst en kunstig hjerteklaff. Jeg holdt kortet som viste at jeg var innehaver av en pacemaker fram i trygg forvissning om at vekteren hadde sett et slikt kort hundre ganger før, men han vinket meg videre, så jeg måtte si fra at det dreide seg om en pacemaker. Han tok meg til side og "la an;) " på meg til allmen beskuelse.
Da denne forestillingen var over oppdaget vi at det var mulig å handle parfyme og kosmetikk Duty fritt på innland, så vi gikk der en tid og kikket. Etterhvert ville jeg gå litt rundt for meg selv å fotografere litt, men dette ble det dårlig med.
Etter å nesten å ha gått på Anne Grossvold fra NRK, kom jeg forbi gate 17 og oppdaget til min forskrekkelse at det sto "Boarding" på Tv`n, så jeg måtte ta en iltelefon til min kjære og få henne til gaten. Hun hadde jo boarding- kortene!
Vel ombord fiklet jeg på radioen etter "Clearence", men hadde plottet inn feil frekvens.:pissed
Men jeg fikk nå i alle fall sneket meg til et vindusete, 19A! Så litt hygge skulle jeg da få!
Vi entret taxiway N og hørte på TWR at de to foran onsket å gå ut på A4 og starte avgang på 01L derfra. Dette ble innvilget og vi var i lufta på et øyeblikk og for en gangs skyld på rute. Det er nemlig ikke så ofte dette skjer. Har vært litt forsinket alle år.
Nå kommer det jeg klarte å snappe opp av opplysninger langs ruten:
Cruice tror jeg var Fl 340, men ikke sikker. Klarte ikke å høre dette tydelig, Landing skjedde på RWY 25 og vi fikk parkere på Parkingspace 1 på AES etter å ha brutt gjennom skyene over Haramlandet.
Returen tidligere i dag, (30.12.2005), har jeg litt mer info om. Fikk en liten tur på nettet på bibloteket på Stranda og fikk oppdatert frekvensene.
Denne reisen skulle vise seg å skje med det tidligere SAS- flyet LN-RPJ som nå har fått SAS Braathens bemaling!:nor
Den var 10-20 min forsinket inn fraOSL pga snøværet.
Også her fikk jeg sneket meg til et vindusete, 23F, så det var med stor glede vi entret RWY 25 for avgang.
Helt oppdatert på frekvensene var jeg likevel ikke. Jeg hørte på feil tårnfrekvens på AES, så jeg fikk ikke med meg hvilken SID vi fikk, men vi svingte skarpt mot øst litt etter avgang, og da jeg endelig fikk "radiokontakt" med Bodø Sør på 125,7, fikk vi "Cleard direct Mesnali for a MES 3E arrival, climb flightlevel 330"! Vi brøt skydekket i fl 110 og fikk oppleve en nyyydelig solnedgang. Etter ca 10 min på cruice, fikk vi klarering til å gå ned til fl 240. Etter det fikk vi klarering videre ned, men med beskjed om å flate ut i fl 170 pga trafikk, men det tok ikke lange stunden til vi fikk klarering videre ned til 120 med max speed 250 kts. Så gikk det slag i slag ned til først 5000 fot, så 3000 ft og til sist "Cleared ILS 01R". MES 3E tar oss som kjent fra Mesnali sørover på østsiden av Gardermoen ned til ca Lillestrøm og så inn mot RWY 01R, så det ble jammen en liten ekstra lang tur.:musikk !
Etter skygjennomgang i bare 800 ft, kunne piloten sette LN-RPJ silkemykt ned på banen og taxe oss helt rundt til andre siden av terminalen til gate 17, tilbake dit reisen startet.
Håper dere kan kose dere litt med denne historien.
Fortsatt God Jul og Godt Nyttår, alle sammen!:cheers:
Hilsen Frode!
På turen oppover har jeg ikke så mye info da jeg hadde bommet på frekvensene på radioen, men litt fikk jeg med meg.
På forhånd hadde jeg spurt her på flyforumet her om hvilken maskin vi kunne vente oss. Spådommen om LN-BUC viste seg å være riktig.
Den stod med en hvit nese og ventet på oss ved gate 17 på OSL som SK4448 den 22.12.2005.
Men før vi kom så langt måtte vi gjennom sikkerhetsslusene. Jeg fikk i fjor pacemaker og i høst en kunstig hjerteklaff. Jeg holdt kortet som viste at jeg var innehaver av en pacemaker fram i trygg forvissning om at vekteren hadde sett et slikt kort hundre ganger før, men han vinket meg videre, så jeg måtte si fra at det dreide seg om en pacemaker. Han tok meg til side og "la an;) " på meg til allmen beskuelse.
Da denne forestillingen var over oppdaget vi at det var mulig å handle parfyme og kosmetikk Duty fritt på innland, så vi gikk der en tid og kikket. Etterhvert ville jeg gå litt rundt for meg selv å fotografere litt, men dette ble det dårlig med.
Etter å nesten å ha gått på Anne Grossvold fra NRK, kom jeg forbi gate 17 og oppdaget til min forskrekkelse at det sto "Boarding" på Tv`n, så jeg måtte ta en iltelefon til min kjære og få henne til gaten. Hun hadde jo boarding- kortene!
Vel ombord fiklet jeg på radioen etter "Clearence", men hadde plottet inn feil frekvens.:pissed
Men jeg fikk nå i alle fall sneket meg til et vindusete, 19A! Så litt hygge skulle jeg da få!
Vi entret taxiway N og hørte på TWR at de to foran onsket å gå ut på A4 og starte avgang på 01L derfra. Dette ble innvilget og vi var i lufta på et øyeblikk og for en gangs skyld på rute. Det er nemlig ikke så ofte dette skjer. Har vært litt forsinket alle år.
Nå kommer det jeg klarte å snappe opp av opplysninger langs ruten:
Cruice tror jeg var Fl 340, men ikke sikker. Klarte ikke å høre dette tydelig, Landing skjedde på RWY 25 og vi fikk parkere på Parkingspace 1 på AES etter å ha brutt gjennom skyene over Haramlandet.
Returen tidligere i dag, (30.12.2005), har jeg litt mer info om. Fikk en liten tur på nettet på bibloteket på Stranda og fikk oppdatert frekvensene.
Denne reisen skulle vise seg å skje med det tidligere SAS- flyet LN-RPJ som nå har fått SAS Braathens bemaling!:nor
Den var 10-20 min forsinket inn fraOSL pga snøværet.
Også her fikk jeg sneket meg til et vindusete, 23F, så det var med stor glede vi entret RWY 25 for avgang.
Helt oppdatert på frekvensene var jeg likevel ikke. Jeg hørte på feil tårnfrekvens på AES, så jeg fikk ikke med meg hvilken SID vi fikk, men vi svingte skarpt mot øst litt etter avgang, og da jeg endelig fikk "radiokontakt" med Bodø Sør på 125,7, fikk vi "Cleard direct Mesnali for a MES 3E arrival, climb flightlevel 330"! Vi brøt skydekket i fl 110 og fikk oppleve en nyyydelig solnedgang. Etter ca 10 min på cruice, fikk vi klarering til å gå ned til fl 240. Etter det fikk vi klarering videre ned, men med beskjed om å flate ut i fl 170 pga trafikk, men det tok ikke lange stunden til vi fikk klarering videre ned til 120 med max speed 250 kts. Så gikk det slag i slag ned til først 5000 fot, så 3000 ft og til sist "Cleared ILS 01R". MES 3E tar oss som kjent fra Mesnali sørover på østsiden av Gardermoen ned til ca Lillestrøm og så inn mot RWY 01R, så det ble jammen en liten ekstra lang tur.:musikk !
Etter skygjennomgang i bare 800 ft, kunne piloten sette LN-RPJ silkemykt ned på banen og taxe oss helt rundt til andre siden av terminalen til gate 17, tilbake dit reisen startet.
Håper dere kan kose dere litt med denne historien.
Fortsatt God Jul og Godt Nyttår, alle sammen!:cheers:
Hilsen Frode!