PDA

View Full Version : Stavefeil i billett - Hvordan få kontakt med Lufthansa (Norge)

ILS2
23-12-2011, 12:54
Mine foreldre har klart å få inn en liten skrivefeil i begge(!) sine billetter på en bestilling med Lufthansa. Skrivefeilen er svært marginal av typen:

fornavn etternavnj
fornavn etternavni

Da jeg kontakt Lufthansa sin callsenter, endte jeg selvsagt opp med en kundebehandler i gokk, som nektet å gjøre denne endringen på billetten (det er nesten to måneder til avreise). Eneste mulighet var i følge henne - og hennes supervisor - å kansellere billetten, få full refund, for så å bestille på nytt. Ettersom dette var discounted Z-klasse (999 EUR), er det helt uaktuelt, fordi prisen da stiger til nesten 50.000 kr totalt.

Når jeg da i tillegg kommer over denne artikkelen: http://www.dinside.no/869864/navnebytte-kan-bli-dyrt

Også Lufthansa og KLM sier de retter opp i denne typen feil gratis, og KLM sier dette også gjelder hvis man har for eksempel har byttet om på rekkefølgen på for- og etternavn, eller har skrevet mellomnavn framfor etternavn.
...synes jeg det er et pussig misforhold mellom ord og handling.

Jeg finner ikke noe telefonnummer til Lufthansa Norge, og alle anrop til det 22330900 ender opp på et elendig callsenter.

Noen som har noen forslag til hvordan denne biffen kan løses greit? Vi snakker om en svært minimal skrivefeil som oppdages i meget god tid.

LN-MOW
23-12-2011, 13:27
Glem det, så lenge det er en så liten feil spiller det ingen rolle.

dc-8-63
23-12-2011, 14:04
22 33 09 00 kobler deg om til enten Dublin eller et sted i India hvor solen aldri skinner. Vent til 4 dag jul og forsøk igjen - Dublin er faktisk både flinke og behjelpelige. LH i India opereres av Mid American Novelties (fra serien OutSourced)

ILS2
23-12-2011, 14:04
Vet ikke helt om det beroliger mine foreldre, men får satse på at det ordner seg.

Moralen er uansett å ikke la folk i 60-årene bestille flybilletter via iPhone...

king2stone
23-12-2011, 14:10
Jeg hadde også feil i et etternavn i en Lufthansa billett. Etter kontakt med Lufthansa kundesenter endte det med at jeg kjøpte ny billett. Fikk flere advarsler om mulige problemer ved full flight og maskinlesing av pass i Munchen, så jeg ville ikke ta sjansen å stå igjen på Gardermoen.

Det hadde imidlertid vært mulig å reise / endre om det kun hadde vært 2 bokstaver feil. Jeg hadde 4 feil, så jeg falt utenfor den muligheten. Det er derfor i ditt tilfelle verdt forsøket å komme gjennom på den dårlige servicetelefonen.

ex_trd
23-12-2011, 14:41
Av nysgjerrighet: Hvordan klarte de det? Har du sett på første bekreftelsesmail etc. at det faktisk var samme feil der også? Er det de faktiske bokstaver j og i som har sneket seg med på respektive etternavn? Høres veldig merkelig ut hele greia.

LNv22
23-12-2011, 18:27
Hvordan klarte de det? Har du sett på første bekreftelsesmail etc. at det faktisk var samme feil der også? Er det de faktiske bokstaver j og i som har sneket seg med på respektive etternavn? Høres veldig merkelig ut hele greia.

Betviler du trådstarters beskrivelse av de faktiske forholdene som underbygger den fremsatte problemstillingen? (På godt norsk, tror du han lyver?)

Jeg kan på min side gjerne forstå at det har sneket seg inn noen ekstra bokstaver, men kan dessverre ikke bidra med annet enn å anbefale innkjøp av Tipp-Ex ;)

ex_trd
23-12-2011, 18:58
Betviler du trådstarters beskrivelse av de faktiske forholdene som underbygger den fremsatte problemstillingen? (På godt norsk, tror du han lyver?)

Jeg kan på min side gjerne forstå at det har sneket seg inn noen ekstra bokstaver, men kan dessverre ikke bidra med annet enn å anbefale innkjøp av Tipp-Ex ;)

Jeg tviler ikke, virkeligheten overgår jo ofte fantasien, akkurat nå fantaserer jeg mest over bakgrunnen for disse feil:

1. Pølsefingre?
2. For meget juleakevitt?
3. Noen som trenger nye lesebriller/databriller til jul?

Spøk til side tror jeg ikke at én ekstra bokstav, spesielt en som ligger helt på slutten av navnet, ikke har noen som helst betydning for om man får fly eller ikke. Ville som nevnt her prøvd LH på ny, kanskje trådstarter treffer noen som kan fjerne bokstaven og utstede billettene på nytt.

ILS2
24-12-2011, 01:15
Ikke mer konspiratorisk enn at en godt voksen mann på snart 70 gjorde en bommert under bestilling av billett på sin iPhone. Alkoholinntaket tror jeg er irrelevant i denne sammenheng, da han uansett klarte å skrive inn korrekt navn og kortnr. i betalingsprosessen. Jeg ser heller ikke hvilken motivasjon han skulle ha av å bevisst skrive navnene feil, da det hverken gir etternavnene ny mening eller ny identitet av å legge til en bokstav på slutten.

ILS2
14-02-2012, 22:46
Kan for øvrig bare informere om at mine foreldre fikk reise uten noen problemer.