PDA

View Full Version : Oslo-Aruba med Thomas Cook Scandinavia


Tally-Ho
23-12-2011, 12:26
Så har Thomas Cook Scandinavia / VING lagt frem vinterprogrammet for neste vinter, og nyheten fra Oslo blir Aruba (direkte).
Aruba ligger i Karibien, nesten nede ved Venezuela, og har i flere år hatt trafikk med TCAS fra ARN. Men nå kommer også OSL. Flyvningene fra OSL direkte til CUN (Mexico) fortsetter, mens foreløpig ser det ikke ut til at årets Cuba-flyvninger direkte fra OSL blir videreført neste år.
Dominikanske Rep (Punta Cana) er også en nyhet, men kun fra Sverige / Danmark.

Tally-Ho

sail4fun
23-12-2011, 12:29
Så har Thomas Cook Scandinavia / VING lagt frem vinterprogrammet for neste vinter, og nyheten fra Oslo blir Aruba (direkte).
Aruba ligger i Karibien, nesten nede ved Venezuela, og har i flere år hatt trafikk med TCAS fra ARN. Men nå kommer også OSL. Flyvningene fra OSL direkte til CUN (Mexico) fortsetter, mens foreløpig ser det ikke ut til at årets Cuba-flyvninger direkte fra OSL blir videreført neste år.
Dominikanske Rep (Punta Cana) er også en nyhet, men kun fra Sverige / Danmark.

Tally-Ho

Aruba du... hm , det må man tenke litt på gitt

Tally-Ho
23-12-2011, 12:32
Aruba du... hm , det må man tenke litt på gitt
----
Og jeg kan lett anbefale den lokal rom (rum) der nede - ARUBA ARIBA;-)

sail4fun
23-12-2011, 12:33
----
Og jeg kan lett anbefale den lokal rom (rum) der nede - ARUBA ARIBA;-)

Så litt på Aruba jan 2012 i forb med at man fyller 100/2 år , men da med KLM .
Men det går ikke opp med tanke på fri.

K3nn7
23-12-2011, 12:53
Jeg sier bare The Paddock... :)

MountainDew
23-12-2011, 13:00
...derfra er det ikke langt til St.Martin :)

jjessen
23-12-2011, 17:45
Hmmm.... Aruba står på TODO listen, men satser nok heller på rutefly når den dagen kommer.

robertaas
24-12-2011, 01:28
Problemet med slike direkteruter er at flightene kun går annen hver uke. Det er i alle fall ikke mulig med charter på kun 1 uke til Karibien med norske selskaper.

Dag Johnsen
24-12-2011, 13:42
Heisann Tally-Ho!

OSL-CYN og OSL-AUA er en god strekning med distanse paa over 5000 NM... Hvilket utstyr brukes paa dette? CUN har en ganske lang rullebane paa over 11,000 fot, men jeg ser AUA er kun 9000. Har sett baade KLM og Martinair der nede og jeg regner med at de gaar direkte til AMS derfa...? Vi bruker B737-800 og B757-200/-300 der nede.

Dag

Tally-Ho
24-12-2011, 14:17
Hei Dag, og god jul til deg - hvor en du er i verden!
Man bruker A330-200 på disse turene (MTOM 230 T). Man ligger ganske tett opp til MTOM til og fra, men har så langt ikke hatt problemer med performance fra AUA. Tidligere kjørte man med 360 pax, men det er så vidt jeg erindrer redusert til 325 pax, hvorav 49 i en Royal-class.
Da man kjørte med 360 pax hadde man turer vestover (spesielt CUN) som var rimelig marginale fuelmessig (til tross for 180 min ETOPS), men mitt inntrykk er at dette går rimelig greit nå.

Tally-Ho

TommyL
24-12-2011, 14:22
Hmmm.... Aruba står på TODO listen, men satser nok heller på rutefly når den dagen kommer.

+1 *fyllepåmedtekst*

KjetilK
26-12-2011, 01:28
. Har sett baade KLM og Martinair der nede og jeg regner med at de gaar direkte til AMS derfa...

Jeg hadde en tur TRF-AMS-AUA-LIM i 2002 der vi fløy mesteparten av turen (altså AMS-LIM) med en MD-11 fra KLM. Flyplassen var iallfall ikke spesielt spennende på innsiden den korte tiden vi var der... :-) (men GRU var enda verre å være sperra inne på i 8 timer på veien tilbake)

imm
26-12-2011, 21:07
Problemet med slike direkteruter er at flightene kun går annen hver uke. Det er i alle fall ikke mulig med charter på kun 1 uke til Karibien med norske selskaper.

Det store problemet er at man ikke kan få TRE ukers ferie!
Ellers høres det spennende ut med Aruba.

Star Tour har Barbados i år, og første fly for sesongen landet her for snaue to uker siden. Jeg tror det er litt for spesielt for den jevne Star Tour gjesten.

robertaas
26-12-2011, 21:24
Star Tour har Barbados i år, og første fly for sesongen landet her for snaue to uker siden. Jeg tror det er litt for spesielt for den jevne Star Tour gjesten.De har ikke ledige plasser før 25/1 så litt må de ha klart å selge.

Og også her er det kun 2 ukers turer. :cry:

Nick Figaretto
27-12-2011, 10:26
Blir det ukesstopp for TC crew der nede, eller?

Tally-Ho
27-12-2011, 11:13
Blir det ukesstopp for TC crew der nede, eller?

-------------
Hei;-)
Jeg vil tro at crew'et nå skal slinges rundt i Karibien, og ankommen man AUA, vil returen typisk gå tre-fire dager senere fra CUN eller Dominikanske/Cuba. Man bruker delvis rutefly og delvis innleid crewfly.
Sist år hadde man en løsning der man fløy crewet passivt en vei med MARTINAIR via AMS, og så fløy crew'et aktivt den andre veien. Vil tro at dette var en dyr løsning for firmaet.

Apropos MARTINAIR, de la sist vinter inn årene som passasjerflyselskap, etter mange år i bransjen. Fremover skal de kun operere cargo, og pax-produksjonen har gått inn som en del av KLM.

Så gjenstår det å se om AUA blir en døgnflue fra OSL. AUA er ikke den billigste destinasjonen for en familie å feriere på, men kanskje mer for de som søker det litt mer eksklusive? Fra ARN har AUA solgt godt...

Tally-Ho

C130
02-01-2012, 10:16
Merkelig, denne flygningen kommer ikke opp på Ving sitt flyprogram...
http://www.ving.no/flyreiser-vinter-12-13

Tally-Ho
04-01-2012, 17:44
Aruba kommer som planlagt fra OSL, og går direkte med Thomas Cook Scandinavias A332. Dagens Aftenposten hadde en lengre reportasje om den nye destinasjonen fra OSL. Og så er det nå avgjort at også VRA / Cuba fortsetter fra OSL, sammen med CUN / Mexico. Da blir det tre Karibiske destinasjoner direkte fra OSL - alle med Thomas Cook. Østover er det Phuket og Krabi på longhauls direkte fra OSL.

vadheim
05-01-2012, 14:22
Blir alle karibiske destinasjoner hver 14. dag som tidligere?
Antar det blir en miks av Thomas Cook A332 (Aruba, Varadero) og TUI B763 (Cancun)?

Hvordan ser det ut østover?
Phuket hver uke med Thomas Cook A330 samt en ekstra hver 14. dag + hver 14. dag til Krabi? Kommer TUI til å fly østover?

Hva skjedde forresten med Brasil?

C130
05-01-2012, 15:40
Blir alle karibiske destinasjoner hver 14. dag som tidligere?

Her står det avgang hver uke :
http://www.aftenposten.no/reise/article4269573.ece

IL-2
05-01-2012, 17:25
Nederlandske antiller ja, interessant. Bare et stort minus med de destinasjonene i Karibien: Det flyter med brautende amerikanske turister, og tilbud beregna på dem.

robertaas
05-01-2012, 17:48
På Cuba slipper man unna med hyggelige kanadiere.

IL-2
05-01-2012, 18:18
På Cuba slipper man unna med hyggelige kanadiere.

Man kan si mye om Cuba, men det er absolutt et plusspoeng verdig