View Full Version : Ditt reiseår 2011 -- Hva ble totalen?
Det nærmer seg 2012, og dermed er det på tide å summere årets flyreiser. Her finner dere for øvrig oppsummeringstrådene fra 2009 og 2010.
For meg har 2011 gitt en nedgang i antall flighter på nesten 20%, og nesten 50% nedgang i miles flydd. Malev var eneste nye bekjentskap for meg, mens Lufthansa gjorde et kraftig byks ift. fjoråret og passerte dermed DY i antall flighter (totalt fra 2006). Det betydde for øvrig at FRA danket ut CPH fra Topp 4-listen over de mest frekventerte flyplasser i 2011 (OSL, BGO, ARN de tre andre) og MUC puster CPH i nakken bakfra.
Hele listen:
SAS - 48
Lufthansa - 19
Austrian - 4
KLM - 4
LOT Polish - 3
United - 3
Southwest - 3
Malev - 2
Norwegian - 2
Beste opplevelse: Starten på sommerferien ble fin med oppgradering på både OSL-VIE og VIE-OTP (samme dag). Austrians C-produkt innen Europa er faktisk overraskende bra, vesentlig mye bedre enn LH. Av et reisefølge på fire, ble to oppgradert (begge EBG), mens de to andre overtok våre nødutgangsseter. Kanskje et plaster på såret? Ved ankomst OTP var vi først ut av flyet, kjapp gange ca 2-3 minutter til bagasjebåndet, og der lå de to 'Priority'-merkede koffertene på båndet og ventet på oss. Alle andre måtte vente ca 10 minutter på resten av bagasjen, så her var det nesten asiatisk standard på priorityhandlingen.
Verste opplevelse: Hadde i grunnen ingen skikkelig dårlige flyopplevelser i 2011, men ble (nok en gang) irritert over SAS' manglende evne til å blokkere seter for EBG under en BGO-OSL flight i høst. Det var 28 ledige seter ca 10 min før innsjekk stengte (20 midtseter), men jeg endte likevel opp med å ha noen ved siden av meg. En kjapp kontrolltelling viste at det var minst 20+ ledige midtseter rundt omkring i flyet, så fullt fly var ikke årsaken. På siste LH-flight MUC-OSL var det for øvrig kun to ledige seter i Economy, ett av de var ved siden av meg. På FRA-MLA / MLA-FRA ble jeg for øvrig plassert i en egen seksjon fremst i flyet (rett var C), der alle hadde åpent midtsete, mens man bak i flyet satt sild i tønne. Antar alle i min seksjon var enten HON/SEN/FTL eller *A Gold.
Nye flyplasser: POZ, BUD, OTP, TIA, SJJ, HAM og VNO var årets nye bekjentskaper for mitt vedkommende. OTP imponerte med strålende priorityhandling, mens passkontrollen i SJJ var et gufs fra fortiden.
Har vel egentlig overreist i forhold til hva penger skulle tilsi, men har stiftet nye hyggelige bekjentskaper.
Året åpnet med brask og bram da jeg 15 januar satte kursen til HNL for et utvekslingssemester.
Flyruta ble med Air France/Delta
OSL-CDG-LAX-HNL hvorav siste segment ble oppgradert med cash. Jeg oppdaget senere at Delta economy var skikkelig ille så det var vel verdt pengene. Var første gangen jeg fløy med de flyselskapene der.
Ca 3 uker uti oppholdet stiftet jeg bekjentskap med Hawaiian Airlines for en helgetur HNL-ITO-HNL.
Springbreak gikk til slektninger i California også med Delta til LAX.
Senere ble det flyturer til ITO (igjen) og OGG alt med Hawaiian.
Før turen hjem ble med Delta og Air France HNL-LAX-CDG-OSL i mai.
Det tok ikke lange tia før jeg på ny reiste ut med Aeroflot OSL-SVO-PEK i jun. Etterhvert ble det OSL-EDI med Norwegian i juli for å besøke mine besteforeldre. Så i begynnelsen av august ble turen på ny satt mot Asia, men denne gangen i F med Lufthansa, United Airlines og Swiss. Fikk da jeg kom hjem beskjed om at kreften til mormor hadde spredd seg så en måned senere ble det på ny tur med DY til EDI for begravelse. Hun var i relativt fin form i juli, men hun ville dø før eller siden av sykdommen pga en kreftform som ikke kunne helbredes.
Etter det har jeg ikke hatt tid, men nå blir det på ny en US Dividend Miles tur til Japan med Lufthansa Airbus 380.
Nye bekjentskaper ang flyplasser i 2011 var:
CDG
LAX
HNL
ITO
OGG
PEK (SVO ble synfart i 2010)
ICN
NRT
ZRH
Nye flyselskap
Air France, Delta, United, Hawaiian og Swiss.
Nye flytyper
Boeing 717, Airbus 340-600, Airbus 340-300, Boeing 767, Airbus 330-200.
Og om få dager blir det Airbus 380-800 på øverste klasse. ^_^ Og betaler selvsagt ikke fullpris som så mange andre her.
For elefanten ble reiseåret fyldig. Han var med Pappa på samtlige turer med unntak av Moskva, ettersom han er usikker på Japp tilgangen, og en tur til London der han ikke fikk bli med. Ellers ser det omtrent slik ut:
Hele listen (for elefanten):
Totalt: 136 turer på tilsammen 181.160 kilometer. Herav bl.a
SAS - 58
BA - 24
WF - 22
LH - 5
UA - 5
Dernest en hel del ymse som Norwegian, Augsburg Airways, JetStar, AA også videre.
Beste flyopplevelse: Innflygningen til Jackson Hole med UA, og de evennelige raidingene av Club Kitchen på BA's transatlantiske flyvninger.
Verste flyopplevelse: Polarbrødet til Widerøe. Det smakte grevling
Beste hoteller 2011:
1. Four Seasons Jackson Hole (WY)
2. Kempinski Ciragan, Istanbul
3. J.W Marriott Indianapolis
Verste hoteller 2011:
1. Thon hotell Munch i Oslo
2. Park Inn Stavanger
3. Radisson Wasa (Finland)
Lite reiseaktivitet for min del i år, kun 3 ganger over dammen ble totalen.
Selskap
SAS (4)
Delta (2)
United (1)
Lufthansa (1)
Stiftet nytt bekjentskap med tre flytyper, A346, A343 og CRJ900. Ellers to turer med 757, en med 744 og og en tur også på en MD82.
Totalt ca 16 000 mi.
Artigste opplevelse var upper deck hos Delta på 744.
Ellers mye GA men det regner man vel ikke med.
Vi får håpe det blir likar neste år. :)
Ryanair: 9
Delta: 3
KLM: 3
SAS: 2
Brussels Airlines: 2
Thomas Cook Scandinavia: 2
Norwegian: 1
91 flyginger i 2011 så en rekord der, selv om i km ble det bare 81.000, mot 120.000 i fjor. Av mine 91 flygninger så var 49 av dem enten OSL-KRS eller KRS-OSL, så er definitivt den ruta som drar opp antallet
1. SAS 66
2. Norwegian 6
3. Lufthansa 5
4. Blue1 4
5. US Airways 2
6. BMI, United, Icelandair, Continental, ANA, Asiana, Brussels Airlines: 1
Land som ble besøkt med fly i fjoråret var:
Sverige, Finland, Estland, Tyskland, Belgia, Spania, Japan, UK, Sør Korea og USA
Icelandair, Asiana, Blue1 og ANA var alle nye bekjentskaper
Checker inn med 108 sivile flights i 2011, hvorav majoriteten har blitt mellom Bodø og Oslo.. 111.000km ble det tilsammen, opp fra 68.000km i 2010
1. Norwegian (99)
2. Lufthansa (4)
3. SAS (3)
4. Aegan (1)
Var innom BOO, OSL, TRD, ARN, CPH, FRA, LPA, DXB, ATH, CHQ & MIA
1. SAS (20)
2. Widerøe (10)
3. Norwegian (1)
4. Ryanair (1)
FlightDeck
22-12-2011, 13:21
Flyåret 2011 (2010 i parentes)
Jeg fløy 115.133 kilometer i 2011 mot 111.623 kilometer i 2010, noe som er ny rekord, med totalt 171 timer mot 166 timer i fjor, noe som tilsvarer i overkant av en uke om bord i fly. Ingen ny rekord i tallet på flyvninger med 86 flyvninger i år mot 83 i fjor.
Jeg har fløyet 59 ruter, besøkt 17 land på fire kontinenter, 33 flyplasser og vært om bord hos 18 flyselskaper. Litt mer variasjon i selskaper og ruter sammenliknet med tidligere år.
Topp 3 - flyselskaper:
SAS Scandinavian Airlines: 34 (45)
Lufthansa: 16 (17)
LOT Polish Airlines: 6 (3)
Topp 3 - ruter:
OSL-FRA: 5 (5)
OSL-CPH: 4 (6)
OSL-MUC: 3 (2)
Topp 3 - flytyper:
Boeing 737-800: 14 (12)
Airbus A320-200: 10 (7)
ATR 72: 6 (3)
Beste flyopplevelse:
En lørdag om bord i SK907 fra Oslo til New York i Business. Se rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88217.
jameson82
22-12-2011, 13:37
Litt mere beskjeden her men ny pers for meg å.
SAS : 8
AC : 4
DAT : 2
HAW : 2
NOV: 2
LH : 1
Co : 1
UA : 1
------------
Totalt 21
Flyplasser: OSL,VDB,FRA,LIN,MXP,YYZ,LHR,LAX,SFO,HNL,ITO,ACE
Twin Otter
22-12-2011, 13:49
Kul tråd. Sliter litt med flightmemory akkurat nå så jeg må komme med mine tall senere. Men har pers'et jeg også. :cool:
Har ikke sån fancy flightmemory, kanskje skulle begynt med det?, men från minnet, ordnet etter antall flighter;
SAS
Lufthansa
KLM
Norwegian
Skyways
Kuwait Airways ny!
AirBaltic ny!
Nya flygplatser
KWI,RIX,BOM,BCN
Fin opplevelse;
Lämnar september-regnigt SVG på morgonen for cerveca på stranden i Barca vid lunsj.
Mindre Fin opplevelse;
Trasig stol på slitt gammelt Kuwait-flyg med plass nærmest doen der en flyvertinne er heltidskommendert å spraya stinkende parfym for å dekke over annet stinkende.
Et år på det jevne .. ikke så voldsomt mye reising i min nåværende jobb, så året ser slik ut:
34 flights (23 domestic, 11 international)
Kun fire flyselskaper benyttet, hvis man ser bort fra Delta Commuter (ASA og Pinnacle)
1 SAS 10
2 Delta 9
3 Widerøe 8
4 Lufthansa 7
Ingen spesielle opplevelser, hverken positivt eller negativt, men det var gromt å fly DC9 igjen! :up:
Heller dårlig her, 1 tur til Flesland og 1 tur til Gardermoen, jeg skal skjerpe meg til neste år! (Flyr kun Norwegian)
1 Lufthansa 26
2 AirBaltic 24
3 Austrian 8
4 SAS 5
5 BMI 1
6 Ryanair 1
7 Norwegian 1
Ny pers i år. All flyging er selvfinansiert, og som student er det begrenset hva en tar seg råd til.
Beste minne: BMI i business fra LHR til BGO. Mitt første møte med lounge og flyging foran gardinen. Skulle bare ønsket det var lenger mellom byene for å kunne utnytte produktet mer.
Dårligste minne: Ryanair fra AGP til STN i sommer. Trangs som F, irriterende reklame og gretne flyverter. Hadde det ikke vært for at prisen var desidert lavest hadde jeg valgt noe annet.
Noterte meg ellers 27505 km, og har fått vært innom både AGP , DUS , CPH , BRE og LPA som alle er nye. Videre har jeg stiftet mine første bekjentskap med BMI og Lufthansa.
SAS: 16
DAT: 6
Ryanair: 6
Norwegian: 4
BMI: 3
Lufthansa: 1
I følge http://flightdiary.net/TOS_EBG
120 flights (56 domestic, 64 international), 172 618 km, 280 h 51 min
64 economy
24 economy+
30 business
2 first
SAS 77 64%
LH 25 21%
WF 6 5%
KF 4 3%
LX 4 3%
AC 2 2%
TG 1 1%
BA 1 1%
Beste opplevelse:
BKK-ZRH i LX F
Verste opplevelse:
Å stå i kø på OSL på "is-mandagen" 12. desember for å få levert bagasjen inn igjen på vei hjem (BKK-CPH-OSL-TOS), og det var EBG-køen(!). Dumme dumme tollvesen i Norge! :nor
Dag Viking
22-12-2011, 15:22
Hvis jeg tar med det som er planlagt 26. og 27. desember, blir status som følger:
116 flighter
49 innenriks
48 i økonomi, 33 i business, 7 i first
6 ganger ved midtgang, en i midtsete og resten ved vindu
24 flyplasser, 11 flyselskap, 19 flytyper og 11 land.
Flyplasser
1. Oslo Lufthavn med 52 besøk
...
10. Bangkok Airport med 6 besøk
Selskap
1. SAS 64 flighter
..
10. Norwegian 1 flight
Flytyper
1. Boeing 737-700 med 24 flighter
.
10. Boeing 737-500 med 4 flighter
Ruter
1. Oslo-Stavanger og Stavanger-Oslo, begge med 10 flighter
..
10. Ålborg-København 3 flighter
Positive opplevelser
1. Lufthansa's seng+stol i nykonfigurert 744 i andre etasje
2. Swiss sin mat- og drikkemeny i første klasse
3. SAS sin service når det skjer uforutsette ting
Skuffelser
1. Norwegian presterer å være 2 timer forsinket når jeg for en gangs skyld MÅTTE fly med de.
2. Thai business class med dårlige seter og skral servering
Neste år
Det blir som i år når det gjelder mengde, men trolig en del nye ruter og flyplasser. Det mest spennende blir at forhåpentligvis skal vi få importert flyet vi har kjøpt, bygge stripe til dette og begynne skikkelig bushflyging på vestlandet
KLM - 12
SAS - 10
Widerøe - 2
Thomas Cook - 2
Monarch - 2
Total 28 for 2011. Eneste hoeydepunkt for meg var med Monarch sin A300-600. Skal ogsaa sies vaerste, makan til daarlig standard paa et fly skal man lete godt etter.
Husker ikke helt hver eneste time i luften, men totalen i år ble omtrent slik:
SAS: 70
Lufthansa: 24
TAP: 4
Estonian: 8
Norwegian: 10
United: 1
AA: 1
Austrian: 1
Swiss: 1
Air Malta: 14
KLM: 4
wideroe: 20
Nå er det reisepause til Januar, så benytter samtidig anledningen til å ønske alle en riktig god jul og et riktig godt nytt år!
I 2012 ser vi frem mot Hong Kong, London, Dublin, København, Las Vegas, Los Angeles, Oulu, Istanbul, Stockholm, Malta... Og det er det som foreløpig er booket første halvår..
Ho-Ho-Ho... (Lurer på om nissen flyr like mye som oss??)
16 flights klokket man inn i år, hvorav en del innenlands i Norge pga førstegangstjenste.
Følgende selskaper fikk meg som passasjer:
KLM: 5
Widerøe: 4
Etihad: 2
Norwegian: 2
SAS: 1
South African Airways: 1
Følgende steder var man innom:
TRF
CPH
FRA
JNB
AUH
OSL
SVG
AMS
JRO
DAR
BOO
Til neste år blir vel størsteparten av flights mellom TRF/OSL og BOO, så får man se hva man finner på utpå sensommer/høst, når dimmepengene kommer!
18 x SAS
7 x WIF
2 x LT
Totalt 26 flights.
10 flights mellom Tromsø og Oslo, og mer skal det vel bli til neste år... :) SAS exclusive i år, blir iallefall ikke noe annerledes til neste år. Hyggelig møte med Svea Lufthavn og Lufttransport, samt første utenlandsturen min på 4 år til Island. Godt fornøyd.
2011 summerte til 83 legs.
Aegean: 2
SAS: 72
Thomas Cook Airlines: 2
United Airlines: 2
Widerøe: 4
Domestic: 62
Intra-continental: 17
Intercontinental: 2
Other: 2
Economy: 33
Business: 50
Window: 69
Middle: 6
Aisle: 7
Mest populære flygning
TRD-OSL/OSL-TRD = 28 stk
Beste:
Trur Sas ORD-ARN i business etter julebordet i SEA var årets. Dog, min første intercontinentale i C.
Verste:
Eg vil påstå eg har vore heldig i år. Igrunn lite å klage over.
Twin Otter
23-12-2011, 07:42
2011 ble rekordår for meg ja. Jeg reiser ikke i jobb. Men har 25 flighter totalt i 2011. (14 stk. i 2010). Total reiselengde 29.681.
Alt på fritiden. Noen vanlige ferieturer med fruen og en ganske så spontan USA-tur på egenhånd er blant det som finnes i loggen. 7 flighter med Norwegian
6 flighter med KLM
3 flighter med SAS
2 flighter med Easyjet
2 flighter med British Airways
2 flighter med Air France
2 flighter med Delta Connection (Atlantic Southeast)
1 flight med Lufthansa
Nye flyselskap: Delta Connection (Atlantic Southeast)
British Airways
Easyjet
Air France
Nye flytyper: CRJ200ER, Boeing 737-900, Boeing 777-200ER og Airbus A319.
Beste opplevelse: Min første tur til USA. Med KLM og Delta på economy. I grunn ikke så verst. Plassen må nok forøvrig deles med min europa-rundt tur i oktober. SVG-FRA-LHR-ARN-OSL-SVG. Med ny kameralinse i bagasjen ble det en spottetur av det også, og spotting blir det mye fremover!
Verste opplevelse: AGP-LGW og LHR-SVG. Seks timer til connection som ble kraftig innsnevret pga. forsinket avgang fra AGP og massivt veiarbeid-kaos på motorveien rundt London. Men det gikk bra til slutt. Men vi hadde bare en snau time igjen å gå på etter innsjekk på LHR.
2012:
Foreløpig ser det ut til å bli en god del mindre reising og slike soloturer for min del. Grunnen til det er at vi ser for oss å flytte til California til høsten. Så da må det spares...
Mer om det en annen gang. Men blir litt flyving av det ihvertfall.
To flyturer i år!
Debuter: DY, TOS
Jobb: 2
Privat: 0
737-800: 2
DY: 2
Vindusplass: 2
Nescafe: 2
Muffin: 1
Sandwich: 1
Gledelig overrasket over service, profesonalitet og opplegget ellers: 2
Favorittreisemål 2011: Tromsø
Islending
23-12-2011, 09:40
Ny rekord!
Har i år flydd totalt 80 flighter, 144,426km (89,742 miles) og tilbrakt 222,34 timer i luften.
SAS: 29
Lufthansa: 21
Thai: 5
Blue1: 4
bmi: 2
Swiss:2
United: 2
China Airlines: 2
Vietnam Airlines: 2
Jetstar Pacific: 2
Korean Air: 2
Asiana: 2
Ukraine Intl. Airlines: 1
Har følgende nye flytyper:
Airbus A300-600B, A330-300, A340-600
BAe Avro RJ85
Boeing B717, B737-900, B777-300ER
Embraer ERJ145, ERJ190
Planen er vel egentlig å kutte litt ned på reisingen til neste år, men foreløpig ser det ut til å fylle seg opp med flighter i de neste månedene også...
Tommy777
23-12-2011, 11:12
Det ble rekordår her i gården også med to nye selskaper: Jetstar Asia SIN-KUL og KLM ZRH-AMS
Antall flighter:
United 102, totalt 129.336 eqm som gir 1k med god margin
AA 78, totalt 86.210 eqm og ny status Executive Plat via OW Mega DO challenge. Hadde klart 100k dersom jeg ikke hadde satset på BA Silver
US Airways,Thai, Lufthansa, Singapore, ana og Continental, 57 flighter som man satt på BMI kontoen, totalt 76243 eqm, Gold fornyet for kanskje siste gang?
BA 16 flighter, upcoming LHR-ORD Club flight den 27. Som gir meg Silver
Kun en LCC flight i år som var Jet Star Asia, en fornøyelse
Hotellfronten ble litt mindre i år, mye dagsturer
49 Starwood Stays, Plat
28 Hyatt Stays, Diamond
16 Ritz Carlton, av disse 4 Marriott, rc gold via kreditt kort
6 IC som fersk RA. Herlig, blir mer i år. Kanon status kun for inviterte
4 a Club, (og de fortsetter å gi meg Plat)
6 hilton, gold fornyes via UA 1k
Beste flyopplevelse: FRA ORD I LH F sammen med 5 andre paa SMD 3
Verste flyopplevelse: ingen spesielt ille som jeg kan huske.
Beste hotellopplevelse: Park Hyatt Saigon
Verste: Sunway Resort KL
Ny rekord her også med 34 flights. TOS ble mest besøkt med 5 turer.
SAS 24
Norwegian 2
Thai Air 2
Singapore Air 2
KLM 2
Widerøe 1
Lufttransport 1
Nye selskap: Singapore Air og Lufttransport
Nye flyplasser: SIN, DPS, CPH og BGO
Beste opplevelse: SAS BKK-CPH i business.
Verste opplevelse: Norwegian OSL-BGO
Total flytid: litt i overkant av 57 timer
Året ender på rundt 43 flighter - har 6 flighter igjen før året omme - hvorav 14 timer i luften på julaften før julen kan feires hjemme i Portland.
Norwegian 16
Air France 12
Lufthansa 1
Virgin Atlantic 1
Virgin America 1
United 4
Air One 1
Ryanair 3
SAS 6
Kun et nytt selskap Air One
Ingen direkte dårlige opplevelser for meg - vel LN-RRG er kanskje det absolut værste flyet i denne verden.
Nye flyplasser: Rygge, Palermo og Catania
Best så langt i år: Upper Class Virgin Atlantic
Totalen ble 97.434km (60.543mi) fordelt på 42 flighter og ca 143 timer i luften. Alt utenlands, feriereiser fra egen lomme med utgangspunkt i SVG.
17 land ble besøkt på 3 kontinent (ok, Danmark og Oman ble det kjørt til)
Lufthansa ble mest utnyttet med 20 flygninger, mye grunnet billige billetter og US miles :D
SAS havnet skuffende på delt 4. plass sammen med TACA, med kun 3 flighter. Slått av både Thai og Avianca som hadde 4 hver
Resten hadde kun 2 eller 1 flight hver
Lengste: Thai mellom BKK-CDG. 5877mi med 777-300ER
Korteste: Heli Air Monaco mellom NCE-MCM i helikopter. Kun 11mi på ca 7min, noe som også gjorde det til den tregeste.
Beste: Thai i F mellom BKK-CDG. Gode seter, god mat og drikke, og faktisk god service denne gangen, gjorde det til en flott tur.
Kjipeste: Turkish i F mellom HKG-IST. Rimelig surt å være skikkelig syk når en er ute å flyr F. Mesteparten av turen ble sovet vekk sammen med feberfantasier. Men det kunne jo vært værre.......
Spesielle: Emirates i F mellom HKG-BKK. Kanskje ikke så spesielt å dusje, men det var nytt for meg å gjøre det ombord i et fly.
Trangeste: Norwegian mellom SVG-WAW. Bakerst i 737-300 er det J#&%A trangt. Godt jeg hadde hele raden for meg selv.
Robbiedeluxe
23-12-2011, 15:36
179 flighter i 2011. 3 Trip Reports. Det får holde. :)
Fellowplane
23-12-2011, 17:41
Jeg reiser kun fritid, og endte i år på 13 flights fordelt på følgende selskaper:
KLM: 4
Ryanair: 2
Sas: 2
Wizz: 2
Balkan holidays airways: 1
Land besøkt:
Danmark
England
Bulgaria
Marokko
Italia
Beste flyopplevelse:
Businessclass med KLM LHR-AMS-KRS. Stas med ekstra service og loungebesøk for en som ikke er vant med slikt. Brukte noen flyingblue poeng som var iferd med å gå ut på dato til en t/r London for å besøke en kompis der. Det eneste negative var at skatter og avgifter kom på 1700 kr! Det gjør at jeg nå er ferdig med flyingblue og heller satser på eurobonus i framtiden.
Verste flyopplevelse:
I sommer da jeg og samboeren min havnet i kø på E18 og ikke rakk charterflyet til Bulgaria. Fant heldigvis noen billetter med wizz dagen etter, men turen ble jo endel dyrere av dette.
På veien hjem ble jeg matforgiftet av den ugudelige maten til BHairways :-(
2012
Slo til på Lufthansa sitt endagssalg i Biz forrige uke, to billetter OSL-SEA for kr 9900,- pr. stk. var etter min mening en veldig god deal. Så i påsken blir det min første interkontinentale tur i biz og roadtrip ned vestkysten av USA. :-)
Randulfb
24-12-2011, 10:08
Det er ein forskjell på oss som reiser mykje i jobb, og dei som ikkje gjer det, naturleg nok.
Eg reiser for det meste til og frå jobb, og derfor er det innanlands det meste.
For meg håper eg at det ender der staus er no, med totalt 116 turer, 82.119 km, 155 timer på vingane:
66 Norwegian Air Shuttle*
34 SAS Scandinavian Airline*
6 Lufthansa*
2 Jet Airways*
2 Wideroe
2 Air Berlin
2 Air China
1 China Eastern
1 Luxair
37 Boeing 737 800*
32 Boeing 737 300*
18 Boeing 737 700*
5 Airbus 319 100*
4 Boeing 737 600*
4 Airbus 340 300*
4 Airbus 321 200*
2 Airbus 320 200*
2 CRJ 900
2 ATR 72
6 andre
Eg føretrekke å bruke Norwegian innanlands, for der får vi sove utan å bli uroa. Sjølv om det i haust har vore det gamle metallet som vi har måtta ta til takke med. Ellers så har eg bestemt meg for å ikkje iritere meg over noko som har med flyreiser å gjere. Gjer eg dry, så blir ein gal når ein bruker så mykje av tida i fly og på flyplassar.
Har ikke en eksakt oversikt over flygningene i år, men de fordeler seg i grove trekk slik:
ca. 150 legs på Norsk innenriks, fordelt på 60% SK, 25% DY og 15% WF.
ca. 50 legs på Europeisk fart, fordelt på selskapene BD, JK, LH, LX, SK, SN og QI. Tipper 50% SK, 20% LX, 15% LH.
1 stk BGO-OSL-EWR-LAS med CO og LAS-YYZ-LHR-BGO med AC
1 stk OSL-CPH-YYZ-LAS og LAS-YUL-LHR-OSL med AC.
Neste år er det ingen ting som tyder på at det blir mindre flyging innenlands, snarere tvert i mot. Utenlands blir det vel omtrent det samme intra Europeisk, men et par ekstra på IC (bl.a. to i F).
L1011-500
24-12-2011, 12:43
Ble totalt 34 flighter i år.
SAS: 14
Norwegian: 3
BMI: 3
British Airways: 1
Blue 1: 2
Aurigny: 4
Eastern airways: 2
Flybe/ Loganair: 2
Singapore airlines: 1
DOT: 2
7 nye flyselskap, 9 nye flytyper og 10 nye flyplasser.
Vil nå si meg fornøyd med 2011 :)
Hermann SF
24-12-2011, 12:52
Et spennende flyår for min del, og Norwegian innledet det hele med en drøss turer til kun 1,-
Norwegian: 11
SAS: 6
Iberia: 4
Lufthansa: 4
British Airways: 2
Continental: 1
Ryanair: 1
Det skulle bli 31 flygninger i 2011 :)
Nye selskap 2011: Iberia, British Airways og Continental.
Nye flytyper: 767-400, A319, A340-300
Totalen ble på 27 flighter i 2011, en markant nedgang fra rekordåret 2010 med ekstremt antall tjenestereiser i regi (og betalt) av Forsvaret.
SAS: 18
DY: 6
WF: 3
Et par nye flyplasser kom også inn i loggen, både frivillig og ufrivillig. En "eksotisk" ombooking via MQN gjør susen når man er på vei til OSY.
Beste opplevelse i løpet av året:
SK 2796 i Business fra Nice til København i sommer, satt alene i Business og med en svært opplagt (og heldansk) besetning ble det en riktig trivelig tur :)
Verste opplevelse i løpet av året:
Følelsen av å sitte seg inn i en flymaskin kun én time etter det smalt i Oslo den 22.juli. Preget stemning ombord på SK 4184 fra BGO til TRD. Enda verre var stemningen på Værnes utover kvelden..
2011 avsluttes med SAS Charter Pluss til ACE - så får vi håpe at 2012 byr på flere hyggelige flyopplevelser :)
Det ble et greit år. Nøyaktig 30 flighter (merk: jeg reiser kun i fritid), kun en av disse innenriks i Norge.
33.355 miles/53.679 kilometer, og tilsammen 85,50 timer.
Flyplassen jeg var mest på var LHR med 13 besøk, med OSL på en god andreplass med 11 besøk.
14 av flightene var med BA, og de stod for hele 46,7% av flyvningene.
American - som forøvrig var et nytt bekjentskap - ligger på andreplass med 5 flighter/16,7%.
Nye flyplasser i år, var BUD, WAW, TXL, DUS, CVG og ATL.
Nye selskaper ble American, Malev, Alaska Airlines og Finnair
Nye flytyper ble Q400, CRJ-900, MD-90 og 777-300.
Ting som gikk skeis: En mellomlanding i PDX ble droppet pga. potensiell tåke.
En mellomlanding i MIA, samt en BOeing 767-200 gikk i vasken pga. at flighten min til MIA ble kansellert.
Andre ting: Fikk prøvd Club World på Upper Deck på jumbo for første gang, samt fikk gullkort hos BA.
Så får vi se hva neste år bringer. Litt er allerede booket, med både nye selskap og flytyper booket allerede - og et er allerede "gått i vasken" ^_^
Det ble et sånn høvelig rolig år når det kommet til antall flighter:
144 i år mot 190 i 2010
139.054 km ble tilbakelagt i lufta fordelt på 258 timer.
Total Airports 28
Total Airlines 15
Total Aircraft type 28
Total Airplanes 88
Total Routes 54
Total Countries 15
Men, det kan fort bli mer neste år ;-)
Ikke så mange turer, men fortsatt EBG
Thai: 6
Swiss: 4
Thomas Cook: 2
SAS: 1
LH: 1
Norwegian 9
KLM 7 (inkl Cityhopper)
SAS 5
Lufthansa 2
Air France 2 (inkl. By Regional)
Det har vært ett flott er med masse reiser, hvertfall med tanke på at jeg kun reiser på fritiden og betaler alt selv;)
Dette er ny rekord med god margin for min del, og blir nok en god stund til jeg slår den...
1. Finnair (4) NY
2. British Airways (3)
3. Lufthansa (3) NY
4. Singapore Airlines (2) NY
5. Norwegian (1)
6. SAS(1)
Ble mye nytt på meg i år, både på fly fronten og flyplasser:
A380, A320, A321, B737-500, B737-600, B777-300ER.
SIN, HKG, HEL, FRA.
Totalen ble ca 47,800km og 61,5 timer på 14 flyvninger og hadde vindusplass på alle sammen:)
Blir nok veldig rolig på reisefronten i 2012, men ser litt på en tur til Tokyo i påsken.
Concorde98
25-12-2011, 15:50
Hei.
Dette er mitt første innlegg her på forumet siden jeg ble medlem for noen uker siden. Håper jeg poster riktig. Har alltid likt fly og luftfart og er oppe i 319 flyturer så langt totalt. Året 2011 ble et bra år med mange flyturer, 40 så langt. Har fire til så kommer opp i totalt 44 ved årsskiftet. Reiser kun på fritiden. De fire gjenstående er Ay Osl til Hel så Ay Hel til Kix, Jl (Jal) Kix til Oka og tilslutt Nh (Ana) Oka til Itm. Osl Hel og Hel Osl er oppgradert til Biz med poeng. Det er flott! Dessverre er Hel Kix og Kix Hel i economy, men det var en grei pris. Jal Kix Oka er i J class og Oka til Itm er med Ana Premium class. Blir artig å prøve dette domestic i Japan! =)
Mitt reiseår 2011 ble slik:
DY 13
LX 6 fem av turene i Biz
AB 2
SK 4
LH 4
Cimber 1
Air Norway 1
Eurowings 1 Biz
TP 4 tre av turene i Biz
SN 2
OS 2
Gjenstår i år:
AY 2 turer en i Biz
Jal 1 tur i J class domestic Japan
Ana 1 tur i premium class domestic Japan
Så får man se hvor mange turer det blir i 2012 etterhvert.
Ønsker alle en fin romjul!
Relativt ensformig reiseår for min del: 16 flighter, alt innenriks.
De mest (det vil si eneste) brukte selskapene ble:
SAS - 11
Norwegian - 5
Besøkte flyplasser (mellomlanding uten å gå ut av flyet ikke medregnet, transfer telt to ganger):
SVG - 12
TRD - 12
OSL - 6
BGO - 2
Ny flyplass: BGO (har strengt tatt mellomlandet der mange ganger på kystruta, både i år og tidligere, men hadde aldri hatt BGO som destinasjon eller vært inne i terminalen før. Bergen var forøvrig en flott by!)
Mest trafikkerte rute: SVG-TRD
Flytyper:
Boeing 737-300 (DY)
Boeing 737-400 (SK)
Boeing 737-500 (SK)
Boeing 737-600 (SK)
Boeing 737-700 (SK)
Boeing 737-800 (SK, DY)
Et bra år med tanke på grisesamling altså :p
Ny flytype: Boeing 737-400
Årets nedtur: at DY la ned TRD-SVG!
Litt tragisk at jeg ikke har vært ute av landet, så neste år skal det kompenseres for det med i hvertfall én IC-tur som allerede er booket. Mulig det blir noe mer óg :)
ghostern
25-12-2011, 16:50
Dette var vore eit rekordår for meg også når det kjem til antall flights.
Totalen kjem til å bli 29 flights når vi bikker det nye året (eg har to stykk igjen). Året har bydd på mange nye flyplasser og flyselskap:
Flyplasser besøkt i 2011:
OSL, BGO, KRS, FDE, FRA, DXB, CPH, LYS, GVA, PRG, DOH, BKK, SGN, KUL og KBV.
Flyselskap brukt i 2011:
Widerøe, SAS, Norwegian, Lufthansa, Qatar Airways, Thai Airways, Malaysia Airlines og Air Asia.
Neste år er det meir usikkert. Får prøve å få til nokre småflights i Europa, men det vert neppe mykje IC.
gardkarlsen
26-12-2011, 09:50
Hei
Jeg tror det ble ny rekord for min del i 2011. I henhold til Flightmemory ble det 81 flyturer og totalt 166.000 km. I år fikk jeg blant annet prøve Singapore airlines for første gang og det var en fin opplevelse det ;-) Jeg fikk også testet ut Lufthansa A380 på bakerste benk da jeg dro på ferie til Singapore. Jeg fikk også prøvd Swiss for første gang på long haul - og det var slettes ikke verst å fly fra Zurich til Bangkok på første klasse :lol: Men det har blitt småturer også - f.eks. innad i Malaysia med Firefly og med AirAsia.
På tur til Washington DC ble jeg oppgradert fra Economy Extra til business og det samme skjedde på vei hjem igjen - og de oppgraderte kona også. Tusen takk til SAS for det ;-)
Ny rekord i år, 24 flighter så langt og 3 gjenstår før året er omme.
Flyselskaper:
Norwegian - 10
SAS - 7
Delta Air Lines - 2
KLM - 2
SkyWest Airlines - 2
Virgin Atlantic - 1
Pinnacle Airlines - 1
Flytyper:
Boeing 737-300
Boeing 737-500
Boeing 737-700
Boeing 737-800
Airbus A330-300
Airbus A340-300
CRJ-200ER
hiver meg med her.
fikk endelig lagt inn reisene på flightmemory.com
stor aktivitet i 2011 som resulterte i 159 flyvninger, 128961miles, (over halveis til månen...) og over 13 dager uten beina på jorda.
topp 10 flyselskap
sas 100
Lufthansa 22
South African 8
KLM 6
Widerø 5
Blue1 3
Norwegian 3
Air China 3
TAP 2
Swiss 3
flest flyvninger med 737-700, antall: 32
40 flyplasser
29 flytyper
14 land
SeatBelt
31-12-2011, 15:19
Flyåret 2011 ble ny rekord for min del. De 45 turene kan oppsummeres på følgende måte:
Generelt
Antall kilometer: 43 826
Antall timer: 71.17
Antall innenlandsflyvninger: 14
Antall utenlandsflyvninger (intra- og interkontinentalt): 31
Flyselskap, alle
SAS Scandinavian Airlines: 20
Lufthansa: 8
Norwegian: 8
Air Baltic: 2
Widerøe: 2
Spanair: 2
Continental Airlines: 1
Topp 5, ruter
OSL-BGO: 5
BGO-OSL: 4
OSL-CPH: 4
BRU-OSL: 2
MUC-OSL: 2
Topp 5, flytyper
Boeing 737-800: 8
Boeing 737-300: 6
CRJ-900: 4
Boeing 737-600: 4
Boeing 737-700: 3
Beste flyopplevelse
Widerøes Dash 8-Q400 mellom Sandefjord og Bergen i strålende solskinn i juni var en tur for seg selv, i godt lag og med få passasjerer ombord.
Verste flyopplevelse
Selv om reisen gikk veldig bra var årets nedtur amerikansk. Continental Airlines' Boeing 767-200 er et eksotisk fly å ha i loggen for min del, men servicen på flyplassen og ombord var rett og slett for dårlig.
I 2012 har jeg allerede planlagt flere reiser, hittil bare Europa, og fortsetter det slik rykker jeg nok opp et hakk som EB-medlem. Jeg ser frem til nok et spennende flyår - forhåpentligvis også med noen spennende flytyper, -selskap og -plasser.
Godt nytt år!
Steik, det er mange av dykk som reiser mykje!
For min del vart det rekord i år, med 52 flightar og EBG-status for fyrste gong. 33 reiser i jobbsamanheng og 19 eigenbetalte, 40 i eco og 12 i business.
60.000 miles og 133 timar.
Selskap:
SAS: 22
Norwegian: 9
Lufthansa: 4
Thai: 4
Ryanair: 4
Continental: 4
Widerøe: 3
Air New Zealand: 2
United: 1
26 flyplassar, der OSL, CPH og TRD er topp-tre. Nye er BKK, AKL, WLG, ORD, EWR, OKC, AAR, MAN, DUB, GVA, MXP, MUC, ALC, BUD og OSY.
13 flytypar, der 737 sjølvsagt toppar med 30. Nye typar vart 777 (200ER), CRJ (til SAS) og ERJ 145
Beste oppleving: OSL-BKK-AKL og tilbake med Thai i business - mi fyrste reise i business, nok poeng til gull, og mange timar med veldig trivelig flyging. Også CPH-ORD-ARN i business var fine turar.
Verste oppleving: IAD-OKC i ein United-CRJ - forseinka og heilt tom for noko som helst anna enn cola og vatn (noko eg hadde eit veldig behov for etter å ha fått lite mat sidan OSL ombord i Continentals economy).
SudCaravelle
31-12-2011, 19:26
For meg ble det er normalt reiseår, men noe flere flytyper og Biz enn vanlig:
5 x A319 (LX,LH)
2 x A321 (Charter BX?)
3 x A330 (SK, LX, TG)
1 x A340 (SK)
1 x A380 (LH)
? x B737 (SK,DY)
2 x B747 (TG)
4 x B757 (FI)
1 x B767 (CO)
3 x B777 (SQ, TG)
1 x MD80 (SK)
2012 blir det nok mye rart..
Første halvår startet dårlig med mye flyging, midt i året kom det en ny stilling som medførte mindre reising. Endte opp på:
- ca 50 SK flighter
- 12 WF
- 4 LH
robertaas
01-01-2012, 13:06
Hadde i 2011 kun private reiser som jeg betalte selv så taksameteret stoppet på 74:
Lufthansa: 20
SAS: 11
Air France: 6
China Airlines: 6
Cebu Pacific: 5
Air Baltic: 4
Ryanair: 3
Air China: 2
Air Tahiti: 2
Air Tahiti Nui: 2
Avianca: 2
Continental: 2
Delta: 2
Turkish Airlines: 2
KLM: 1
Merpati Air: 1
Skyways: 1
God spredning, var innom:
AES
ALC
AMI
AMS
ATL
ARN
BEY
BKK
BOB
BOG
CDG
CEB
CPH
CPT
CTG
DGT
DPS
EWR
EYW
FRA
HKG
IST
KLO
KRK
LAX
MIA
MOZ
MNL
MUC
OPO
OSL
PEK
PPT
PUJ
RAK
RIX
RYG
TLV
TPE
TRF
VBY
Beste flyopplevelse: Utsikten fra Air Tahiti fra Tahiti til Bora Bora. Har bilder og noen analoge notater til tripreport, men klarer ikke prioritere å få lagt det ut.
Verste flyopplevelse: Logistikk, kundebehandling og kommunikasjon fra Air China for returen fra MNL til OSL.
Mange som har reist mye her ser jeg.
Ble 36 flighter på meg i år fordelt på 8 flyselskap.
Sas: 20
Air Berlin: 6
Delta: 4
KLM: 1
Blue1: 1
Norwegian: 1
Nye flyselskap: Blue1, Air Berlin, Delta
Nye flyplasser: PMI, FLL, MEM, HEL, HAA
Fjordheim
03-01-2012, 12:29
Ikke så altfor mye å skrive hjem om herfra, men totalen i 2011 ble:
Reiser totalt: 20
Innenlands: 14
Utenlands: 6
Flyselskap:
SAS: 10
Swiss: 2
Ryanair: 2
Ny flyplass: Zurich
Ser pt. ut til at det vil bli noe mer reising I 2012, spesielt jobbrelaterte reiser.
Ble 54 flighter i fjor, ny rekord i år med 54,5.
Hoppe fallskjerm: Check:thumbup
-eggs
robertaas
06-01-2012, 17:40
Ble 54 flighter i fjor, ny rekord i år med 54,5.
Hoppe fallskjerm: Check:thumbupTeller ikke det som 2 flighter og ikke en halv? ^_^
-Daniel92
08-01-2012, 00:50
Norwegian: 3.
Düsseldorf ( litt shopping ), Kypros ( sol ) og Stockholm ( altfor mye shopping, men verdt det !! ).
2011 ett år omtrent på det normale. Ikke så mange, kun privatreiser. 3 helgeturer innenlands, 2 ferieturer utenlands.
Flyselskap:
Norwegian 7 flighter
SAS 1 flight
Thai 4 flighter
Flytyper:
Boeing 737-300 1flight (LN-KKR)
Boeing 737-600 1 flight (LN-RPU)
Boeing 737-800 6 flighter (LN-NOG, NOB, NOE, DYO, NOQ, DYN)
Boeing 777-200ER 1 flight (HS-TJR)
Boeing 777-300 2 flighter (HS-TKD, TKF)
Airbus 340-600 1 flight (HS-TNA)
Time will show, hva som blir i 2012
2011 ble en ganske bra år, en liten nedgang fra året før, men noen nye selskaper fra fjern og nær samt endel nye flyplasser.
Totalt antall flyvninger: 55
Antall selskaper: 20 (syv nye)
Hele listen: (nye selskaper i fet skrift)
American Airlines - 6
SAS - 5
Delta Air Lines - 5
Air Canada - 4
Icelandair - 4
Air France - 4
UN - 2
US Airways - 2
Virgin Atlantic - 2
Norwegian - 2
Lufthansa - 2
Singapore Airlines - 2
Porter Airlines - 2
KLM-2
Spirit Airlines - 2
Widerøe - 1
BMI -1
Aeroflot - 1
Continental - 1
Danish Air Transport - 1
Antall flyplasser: 37
Nye flyplasser: 13
Cancun
Albany
Toronto Pearson
Deer Lake
Halifax
New Orleans
Svolvær
St. Petersburg
Moskva Sheremetyevo
Singapore
Washington Dulles
Washington National
Cap Haïtien
Beste flyselskap: Singapore Airlines, selv i økonomi blir 20 timer i et flysete levelig.
Beste flyplass: Singapore Changi , luftig og flott terminal uten køer. Washington National var også et hyggelig bekjentskap med metrostasjon og kort avstand fra sentrum.
Dårligste selskap: Spirit, betegner seg selv som "Ultra Low cost". Slitsomt å fly med, særlig når man krysser landegrenser. Elendig renhold og fårlig benplass.
Dårligste flyplass: Kinshasa er blitt noe bedre, men håpløs adkomst og dårlig organisering gjør den fortsatt verst.
Husker ikke antall turer med hvert selskap, men husker hvilke jeg reiste med og reisemål:
SAS
Qantas
Norwegian
Etihad
Jetstar
Brussel Airways
Air Pacific
Strategic Airlines
Thai Airways
Virgin Pacific
Qantas Link
Reisemål:
OSL
TRD
BGO
BNE
SYD
BRU
BKK
AUH
NAN
MEL
LST
CHC
DPS
Jeg har vurdert lenge om jeg skal legge inn mine beskjedne fakta her, og siden denne tråden ble brakt frem i dagens lys så slenger jeg inn det jeg har opplevd på flyfronten i år.
Antall flyvinger med selskapene:
Continental: 4
SAS: 2
Flyplasser jeg har vært innom:
KRS
OSL
EWR
MCO
FLL
Jeg håper at 2012 blir bedre, men det tviler jeg på. Som småbarnsfar og arbeidende deltid i et lavtlønnsyrke og med et altfor dyrt nytt hus så må man nok tilbringe noen år i nærheten av hjemplassen.