View Full Version : SAS DC-9 Fraktmaskin?
Twin Otter
20-12-2011, 22:54
Hei. Så på rhusberg sin dekal-tråd (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96404) at SAS tydeligvis en gang i tiden opererte DC-9 som cargo-maskin. Er det noen som kan fortelle litt om når dette var og til hvilke destinasjoner dette foregikk. Snakker vi avis-charter? Eller laksecharter til kontinental-Europa?
Dette er ikke et område jeg har mye greie på, men jeg husker å ha observert SAS DC9-30F på Fornebu i gode gamle dager. Kan dette ha vært en leid maskin, mener at SAS selv kjøpte bare -21 og 41? Lakseeksporten var vel ikke oppfunnet på den tiden og det skulle vel ha blitt stappet utrolig mye aviser i den for å få det til å gå rundt, så jeg tipper den/de ble brukt nedover i Europa.
Ingenting tvil om at SAS hadde rene DC9 fraktmaskiner. Her er et eksempel. Hva de faktisk ble brukt til aner jeg ikke noe som helst om, men det kan nok andre si noe om.
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-9-33F/1566348/&sid=aaed358c05354b049a74ce2ccfce2ba6
Vi får se om ikke noen av den gamle SAS-garde kommer med mer info.:)
Men jeg får bidra med det lille jeg vet: SAS hadde to -33F (SE-DBN c/n 47413/ln 521 og LN-RLW c/n 47414/ln 536). De gikk vel for det meste faste frakteruter innen Europa.
Da jeg begynte på Sola i 1980 hadde vi tre faste ukentlige fraktruter innom, SAS (DC9-33F), FOF (L188) og KLM (DC9-33RC). Den eneste jeg husker destinasjonen på er KLM... rimeligvis AMS, denne ble senere erstattet av trailer som også hadde KL-rutenummer. Jeg kan ikke huske hvor lenge dette varte.
Såvidt jeg husker var en stasjonert på FBU og en i CPH og de fløy mest til Europa, men de tok også nattruten nordover i en del år med post og aviser. (FBU-BOO-TOS)
Husker at en kom til KRS med en ekstra motor etter at en annen SAS DC-9 hadde hatt motorhavari. Jeg er ikke helt sikker, men tror det kasnkje var veldig tidlig på 80-tallet, den var i alle fall i viking farger. Jeg tror det er den eneste gangen jeg sett frakteren til SAS.
Twin Otter
21-12-2011, 06:31
Tusen takk for alle innspill sålangt. Jeg ble litt klokere nå.
Får satse på Google har noe å bidra med også.
Jeg mener at en av disse også ble malt i A de C fargene - men finner bare bilder av Fred Olsens Lockheed i A de C (Air de Cologne). A de C var et av SAS Cargo sine mange interessante eksprimenter som inkluderte Citroen CX 3 akslede (6 hjul) Cargo Express Varebiler. A de C var også helsvart - en meget stilig bemaling som igjen er aktuell med Air New Zealand.
Jeg tror du har rett .. mener ogsaa aa huske dette.
raider66
21-12-2011, 16:24
Jeg mener at en av disse også ble malt i A de C fargene - men finner bare bilder av Fred Olsens Lockheed i A de C (Air de Cologne). A de C var et av SAS Cargo sine mange interessante eksprimenter som inkluderte Citroen CX 3 akslede (6 hjul) Cargo Express Varebiler. A de C var også helsvart - en meget stilig bemaling som igjen er aktuell med Air New Zealand.
SAS sine to DC-9-33F fløy for AdeC, men ingen ble nok malt i den sorte dekoren som Electra'en fløy i. Jeg har iallefall ikke sett noe som tyder på dette, verken på FBU eller andre steder. DC-9 maskinene ble operert på SAS sitt internasjonale fraktrutenett, supplert av FOF sine L-188 Electra. SAS hadde i mange år (blant annet på 80-tallet) en nattfraktrute på Nord-Norge (Bodø og Tromsø, noen ganger også Bardufoss), men denne ble operert av L-188. DC-9 flyene bar både dragehodedekoren og i Jannefargene.
Beste hilsen Espen
Här är en bild tagen av Tommy Lakmaker på Arlanda 5 april 1988 med båda SAS DC-9-33F , LN-RLW och SE-DBN.
Jeg mener ennå at jeg så en av de 2 DC-9-33F på Fornebu i A de C farger, jeg vet at det var "bilde" av den i A de C brosjyrene, men det kan ha vært manipulert. A de C startet vel i 1987 og ble solgt til TNT i 1988 - vet at det var en stor artikkel i Inside SAS om dette med bilde av flyene og de Citroene.
rhusberg
21-12-2011, 20:05
Jeg mener ennå at jeg så en av de 2 DC-9-33F på Fornebu i A de C farger, jeg vet at det var "bilde" av den i A de C brosjyrene, men det kan ha vært manipulert. A de C startet vel i 1987 og ble solgt til TNT i 1988 - vet at det var en stor artikkel i Inside SAS om dette med bilde av flyene og de Citroene.
Hei,
Det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært artig om en av nierne
virkelig hadde fløyet i A de C sine farger. Jeg har samlet orginale lysbilder
siden 1984 (har over 40 000), innkludert tråling av auksjonssider for lysbilder
i mange år. Jeg har også de aller fleste bøker som er utgitt om DC-9, så jeg
tror nok jeg hadde fått det med meg om en av de var malt i sort. Men blir
kjempehappy hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Kay Hagby er vel den som
kan bekrefte/avkrefte dette, men jeg vet ikke om Kay er på dette forumet.
Den eneste sorte 9'eren jeg kommer på i farten er den som ble operert av
Playboy.
Hilsen Ruben
Hei,
Det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært artig om en av nierne
virkelig hadde fløyet i A de C sine farger. Jeg har samlet orginale lysbilder
siden 1984 (har over 40 000), innkludert tråling av auksjonssider for lysbilder
i mange år. Jeg har også de aller fleste bøker som er utgitt om DC-9, så jeg
tror nok jeg hadde fått det med meg om en av de var malt i sort. Men blir
kjempehappy hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Kay Hagby er vel den som
kan bekrefte/avkrefte dette, men jeg vet ikke om Kay er på dette forumet.
Den eneste sorte 9'eren jeg kommer på i farten er den som ble operert av
Playboy.
Hilsen Ruben
Hei
Jeg tror at Muse Air Texas hadde en MD-80 i "reverse colors" sort med hvite titler. Det er svært få bilder fra A de C - finner et bilde på Airliners.net av LN-FOH i A de C skjemaet.
En annen som kan vite dette er Even Trygve Hansen som var i SAS presseavdeling på denne tiden, jeg vet det er et bilde med 2 av Citroën'ne foran en maskin og er rimelig sikker på at det var en DC-9. Mener også at jeg så en tidlig en morgen på FBU i A de C fargene - en DC-9
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856797,10.789437
Link til bilde på pbase:
http://www.pbase.com/image/116325684
FBU 4EVER
22-12-2011, 06:33
Jeg fløy begge frakterne med uregelmessig frekvens fra 1985 til 1988. Hovedrutene var for AdC, men aldri i noe annet enn Jannefarger. Det ble festet en sticker på hver side av det ene flyet, husker ikke hvilket, men den satt dårlig og store deler ble flerret av. Restene ble fjernet av sikkerhetsgrunner. De rutene jeg fløy var primært fra FBU, GOT og CPH til Køln/Bonn og videre til LGW på nettene.
Hvor ble det av Citroënbørsene, forresten?
Twin Otter
22-12-2011, 07:30
Här är en bild tagen av Tommy Lakmaker på Arlanda 5 april 1988 med båda SAS DC-9-33F , LN-RLW och SE-DBN.
Takk for bildet! Jeg synes jannefargene var helt fantastisk bra. Håper det kommer en retro-maskin i janne-farger snart.
Og takk til alle dere andre for kanonbra input! :)
Just for the record , Tommy L:s bilder på de olika målningarna på SE-DBN och LN-RLW, alla bilder från Arlanda:
SE-DBN gamla målningen 9 juli 1977 , "Janne" målningen 14 mars 1985
LN-RLW gamla målningen 23 juli 1977 , "Janne" målningen 16 juli 1984
LN-RLW helvit, out of SAS service 10 maj 1988
Den eneste sorte 9'eren jeg kommer på i farten er den som ble operert av Playboy. Hilsen Ruben
Falcon Air Express DC-9-83 N305FA flyger helsvart
Det eneste annet fargeskjema eller endring de hadde var vel en kort periode med Euro Express...?
rhusberg
01-01-2012, 02:52
Det eneste annet fargeskjema eller endring de hadde var vel en kort periode med Euro Express...?
Dette var et nytt bilde for meg. Fantes denne virkelig, eller er det
et retusjert bilde ???
Happy modelling,
Ruben
Fantes denne virkelig, eller er det
et retusjert bilde ???
Ruben
Er det kanskje dette dekalet/sticker som FBU 4EVER nevnte? Det som ble fjernet fra flyet ganske kjapt pga sikkerhets-messige grunner?
Er det kanskje dette dekalet/sticker som FBU 4EVER nevnte? Det som ble fjernet fra flyet ganske kjapt pga sikkerhets-messige grunner?
Vad jag förstår FBU4EVER så flög han -33F men bara i "Janne"-färger och att maskinerna då , under hans tid på typen , hade de dekaler som han pratar om och som blev borttagna av säkerhetsmässiga grunder. Men bilden visar ju -33F med en eventuell dekal i gamla färgerna !?
Dette var et nytt bilde for meg. Fantes denne virkelig, eller er det
et retusjert bilde ???
Happy modelling,
Ruben
Jag tror den är äkta. Jag hörde talas om den på 80-talet, att dekalen blåste sönder.
raider66
03-01-2012, 10:35
Takk for denne nyheten, som jeg ikke var klar over. Samme titler som Fred. OLsen L-188 LN-FOG fløy med i en periode.
Beste hilsen Espen
Har vært en tur i arkivet og funnet følgende brosjyre som ble laget. Dette var den gang alt skulle være Euro-xxx, og fraktens svar ble EuroExpress.
http://mrarnestad.com/SAS/EuroExpress.jpg
ENJOY!
Via en god bekjent som har arbeidet et langt liv innen SAS og har veldig god greie på hitsorikken har jeg fått følgende oppklaring;
Der var kun een af de to DC-9 fragtfly der fløj med disse stickers, det var LN-RLW.
Den fløj kun med disse stickers een dag og det var den 18. may 1982.
Problemet var at disse stickers blæste af under flyvningen, og man var bange for
at de skulle flyve ind i motorerne, og så var den ide død..
Der var ingen af de to DC-9 fly der blev malet i A-de-C farver.
Så vidt jeg ved, var der kun een Fred Olsen Electra der fik denne sorte bemaling.
Da jeg ikke noterer historierne på Fred Olsen fly, er jeg ikke 100 pct sikker.
Det skulle vel svare på noe av dette, men allerede blitt sagt :)
Euroexpress skiltet blev vist meget hurtigt taget af igen....Det var ikke til at få det ordentlig fæstnet på kroppen....
Disse DC9-33F expederede jeg ofte i CPH...
SAS havde også en DC8-62 fragter, nemlig LNMOC. Den har jeg været på Thule AFB med mange gange...
SAS og rene fragtfly en en lang historie, som er bsekrevet flere steder..
Hilsen Ole
Fellowship
15-01-2012, 11:11
Bildet som SK 917 postet er ekte, men jeg tror aldri de fløy operativt slik med DC-9F, de måtte fjerne "stickeren" igjen av sikkerhetsmessige grunner.
Men FOF sine LN-FOG og LN-FOH fløy med EuroExpress titler sommeren 1982.
jfr http://www.airliners.net/search/photo.search?airlinesearch=EuroExpress%20%28Fred%2 0Olsen%29&distinct_entry=true
Merk at det gikk flere år fra dette til A de C malingen på LN-FOH i 1988
FBU 4EVER
19-01-2012, 11:26
Ja, det er disse stickerne jeg nevnte. Man var faktisk redd for at det største flaket skulle vikle seg inn i haleflatene også. Dette skjedde før jeg begynte i SAS i 1985. Da var det bare en eneste maskin igjen med dragemerker: OY-KGC Helge Viking.
A de C var et av SAS Cargo sine mange interessante eksprimenter som inkluderte Citroen CX 3 akslede (6 hjul) Cargo Express Varebiler.
Fikk nettopp tilsendt noen bilder fra en hyggelig svenske som hadde noen bilder av disse. Litt av noen kjøretøy - rene likbilene.
Drev de med bakketransport også?
Drev de med bakketransport også?
Jeg arbejdede for AdeC og ja det gjorde vi.
Ruterne for de 4 fly var:
Electra:
OSL-BLL-CGN
GOT-CPH-CGN
DC9-33
ARN-CGN
STN-CGN
Til sidst kom der også en forbindelse fra MAD med en lokal spansk operatør
Bilerne kørte internt i Tyskland, og fra ZRH , BRU og AMS og et sted i Frankrig
Jeg havde en af de sorte i Danmark for promotion i 2 uger, da jeg skulle køre ombord på Storebælts færgen med den, fik jeg øverste bildæk alene, for havnefolkene troede det var en rustvogn, og ville give respekt til afdøde!
Jeg arbejdede for AdeC og ja det gjorde vi.
Ruterne for de 4 fly var:
Electra:
OSL-BLL-CGN
GOT-CPH-CGN
DC9-33
ARN-CGN
STN-CGN
Til sidst kom der også en forbindelse fra MAD med en lokal spansk operatør
Bilerne kørte internt i Tyskland, og fra ZRH , BRU og AMS og et sted i Frankrig
Jeg havde en af de sorte i Danmark for promotion i 2 uger, da jeg skulle køre ombord på Storebælts færgen med den, fik jeg øverste bildæk alene, for havnefolkene troede det var en rustvogn, og ville give respekt til afdøde!
Vet du hvor mange CX’er det var i drift ? Var det flere enn 2 ?
Her er den sorte Citroen CX'en + Electraen i AdeC farger på FBU.
Vet du hvor mange CX’er det var i drift ? Var det flere enn 2 ? Husker at have set 5 på samme tid i CGN, så ja i hvert fald mere end 2
For meg kan det se ut som ex. LN-RLW har blitt pensjonist?
Nej, den flyver nu for Aeronaves som XA-VGM. Men SE-DBN har været parkeret i Fairbanks nogle år
/T