PDA

View Full Version : Leibil og forsikring i USA.

Cessna182
19-12-2011, 21:19
Hvilke forsikringer må man ta ved leiebilleie i USA ? Synes dette er uoversiktelig. Sett ift norske begrep så snakker vi vel om kasko,redning ,fører og passasjerforsikring. Hva heter dette der borte ?

Chriscross
19-12-2011, 21:26
Har sett en link her inne en gang til 3.partsforsikring som dekket alt og var billigere en vanlig. Noen som vet hva jeg snakker om? I Usa er det vel greit å krysse av på alt, selv om bilen blir dobbelt så dyr.

jjessen
19-12-2011, 21:50
Lei bil fra en norsk side så har du de forsikringene du trenger inkludert i prisen. Leier du i USA så kommer massevis av forsikringer i tillegg og det blir dyrere totalt.

Holiday Autos har gode priser og har du et Amex kort får du 15% rabatt.

Fører og passasjerforsikring trenger du ikke hvis du har norsk reiseforsikring.

LDW / CDW = kasko
SLI = Utvidet ansvarsforsikring
Uninsured Motorist Protection = dekker hvis motpart har skyld men ikke forsikring

Discus
19-12-2011, 22:21
I tillegg til de vanlige som Avis, Hertz osv. så sjekk alamo.no. De har også priser med alt inkludert hvis du booker på de norske sidene. Holidayautos (http://clk.tradedoubler.com/click?p=135845&a=1879311&g=18263396&epi=1) har jeg også brukt selv ved et par anledninger, da får du voucher og bil fra et av de kjente selskapene der borte.

Forsikringene separat ligger vel på 30-50 USD/dag nå, pluss diverse tax osv. så selv om en bil kun koster USD 30/dag så blir det fort USD 70-100/dag for den

Sjekk avis.se også, sist jeg leide så brukte jeg den, det var 15% lavere enn avis.no på toppløs bil i LAX.

Står litt om forsikringer her også: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31317

SQ 777
20-12-2011, 01:31
Har brukt mye Hertz med såkalt gullkort.. Spesielt dit jeg drar nå, i mange år..

Nå har de priset seg ut HNL og jeg henter gubbebilen ( Town Car ) hos Budget, vegg i vegg med Hertz...

Sist tidligere i år Texas, Alamo kom best ut. Men som Discus sier. Book i Norge...

ex_trd
20-12-2011, 01:35
.....og jeg henter gubbebilen ( Town Car ) hos Budget...

Du får nyte dinosauren i fulle åndedrag, den siste Town Car ble produsert i august i år.

SQ 777
20-12-2011, 01:41
Det visste jeg ikke, har nytt den i mange år... Hva kommer etter den, compact som Cadillac, meg 6 sylindre ?:cry:

Hørte at Caddy DTS dør ut også. Men det er ikke rettferdig !!! Gamle gubber vil leve evig....:old:colgate:

Solide biler, har kun "lettere skadet" to Town Car i Hawaii de siste 16 år

TommyL
20-12-2011, 08:17
Jeg tar alltid kun LDW...da kan jeg gå fra bilen om den blir totalvrak. Personforsikringene har vi gjennom reiseforsikringen, så det er ingen vits å betale for.

apeks
20-12-2011, 08:34
Brukte lang tid på å lese om dette i sommer før vi skulle leie bil i USA. Enig i at dette er rotete og uoversiktelig og masse forskjellige betegnelser og koder.

Som alleredere nevnt her så kan det være lurt og enklest å leie på en norsk side, hvor du får alt bakt inn.

Flere gode alternativer er nevnt her allerede. I tillegg kan jeg nevne Autoeurope som vi brukte. Da får du en voucher hos en av de store. I vårt tilfelle fikk vi både hos Alamo og Dollar da vi ved 2 forskjellige anledninger brukte Autoeurope.

Men da med alt av forsikringer ( unntatt roadhelp og person ) allerede inkludert.

JoeW
20-12-2011, 09:30
Jeg tar alltid kun LDW...da kan jeg gå fra bilen om den blir totalvrak. Personforsikringene har vi gjennom reiseforsikringen, så det er ingen vits å betale for.

I tillegg bør du ha ansvarsforsikring dersom dette ikke er pålagt. Ellers kan det jo bli dyrt om du påfører andre skade eller havner i søksmål. Men ellers burde det holde med LDW/CDW.

espsko
20-12-2011, 10:33
Flere gode alternativer er nevnt her allerede. I tillegg kan jeg nevne Autoeurope som vi brukte. Da får du en voucher hos en av de store. I vårt tilfelle fikk vi både hos Alamo og Dollar da vi ved 2 forskjellige anledninger brukte Autoeurope.

Men da med alt av forsikringer ( unntatt roadhelp og person ) allerede inkludert.

Jeg pleier også å leie gjennom Autoeurope. Har blitt Dollar kanskje 19 av 20 ganger.

TommyL
20-12-2011, 11:12
I tillegg bør du ha ansvarsforsikring dersom dette ikke er pålagt. Ellers kan det jo bli dyrt om du påfører andre skade eller havner i søksmål. Men ellers burde det holde med LDW/CDW.
De gangene jeg har leid så har jeg ikke kommet unna minimum ansvarsforsikring...det har vært inkludert i prisen. Men LIS (utvidet ansvarsforsikring) har jeg aldri hatt...har i grunn ikke tenkt så mye over det. Men du har et poeng...saksøking er jo tross alt en utbredt hobby der borte...

king2stone
20-12-2011, 22:19
VG hadde en bra artikkel i fjor om forsikring av leiebil i USA http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10043863 .

På spørsmål til utleiefirmaet om hva som var inkludert fikk jeg følgende svar:

"Alt dette er inkludert ja.

Det inkluderer Kaskoforsikring uten egenandel (CDW), men du må levere ca 200-400 dollar i depositum for å få ut bilen, tredje parts ansvarsforsikring UPP og SLI."

Alt så greit ut helt til jeg hentet bilen i Orlando. Trøtt etter reisen ble jeg dyttet på enda flere forsikringer, som jeg i etterkant tror jeg strengt tatt ikke trengte. Jeg tror de som leverer ut biler har bonus av salget.

Rådet er derfor å bestemme seg på forhånd på hva du trenger.

Lykke til!

hovik
23-12-2011, 11:19
Ikke undervurder ansvarsbiten på forsikringen. De vanlige leiebilsatsene er latterlig lave, og er sjelden over statlig minimum.

For å leie billigst mulig "all inclusive", så prøv de tyske nettsidene til leiebilselskapene. De har av og til priser som er 30-40% under de norske.