View Full Version : Tør jeg dette da?
Dag Viking
28-12-2005, 18:36
Da er ny tur bestilt, denne gangen blir det med CO over dammen. Regner med det blir 4-6 rundturer over atlanteren i 2006, og maks en blir i betalt biz. Får heller satse på at platinum og et bredt smil fixer et ok sete.
Første booking er som følger
10.januar
OSL-AMS med KLM og 737¨
AMS-EWR med Continental og 764ER (ny flytype!)
EWR-MCO med CO og 738
Åpen retur blir sikkert brukt til høsten en gang, bestiller heller turene hjem til Norge fra USA.
OSL-EWR-MCO ble også vurdert, men mindre pitch, 3+3 kontra 2+3+2 og ikke PTV gjorde at jeg heller tar turen om AMS.
Stillbildekamera mitt er på rep i USA, men kanskje det blir en videosnutt. Litt tekst kan jeg vel alltids få til, for å sammenligne Y og C hos CO.
Skjønner godt at du valgte en "omvei" som i det minste sikrer deg en to-seter...
Bizflyer
29-12-2005, 11:00
Hva slags jobb er det du har som medfører så mye reising?
BF:cool2
Dag Viking
29-12-2005, 23:44
Nå jobber jeg for Hydro Aluminium, men begynner å jobbe som flyinstruktør i Florida i februar. Grunnen til alle turene over dammen er ferie og hjemturer for å konvertere flysertifikater til JAA.
Dag Johnsen
01-01-2006, 15:26
Dag, skal du sitte i ecomomy på BusinessFirst konfigurasjon B757 så prøv å få rad 16. Det er raden bak den andre overwing exit døren og har 38" pitch. OMW tok turen over fra EWR til OSL og hade dette setet.
Du kan jo fortstt smile og sjarmere gate agent'en å prøve å få en upgrade...;)
Dag
Dag Viking
01-01-2006, 17:55
Dag, jeg har allerede valgt nødutgang-raden for EWR-MCO og MCO-IAH. Rad 14 på 738, rad 16 på 752 og rad 22 på 753 er alle gode rader. Jeg har allerede prøvd nødutgang på 752 og 753.
På 764 er det ingen spesielt gode rader ifg seatguru, men flyet er under halvfullt både foran og bak, så en råd blir det vel!
Dag Johnsen
01-01-2006, 21:46
Good man Dag!
Jeg regnet med at du hadde funnet ut av dette allerede...:D
Dag
Dag Viking
11-01-2006, 19:38
Da var første del unnagjort, som vanlig ikke uten komplikasjoner.
Innsjekk OSL
Tidlig ute på OSL, så jeg kunne få meg litt frokost i loungen før avgang. Desverre er ikke Serviceair i stand til å skille mellom biz/first/elite og røkla, slik at det ble en halvtime i venting på en barnefamilie i innsjekkingskøen. Frokosten og kaffen gikk i vasken, ikke det man håper på en morgen full av sludd. Bagasjen ble heller ikke priority-tagget, og senere fikk jeg merke at jeg ble gitt et av de råtneste setene på flyet. Service-air er rett og slett elendig, de har null peiling på hvordan de skal behandle Skyteam sine beste kunder!!! KLM/AF sine partnere i USA har alltid behandlet meg topp, forkastelig at det ikke er bedre på "hjemmebane"
0 poeng av 10 mulige, og KLM kommer til å få et brev av meg.
OSL-AMS KL1142
733 (tror det egentlig var satt opp med en 738)
Boarding begynte presis, og flyet var klart 3-4 min før rutetid. Jeg fikk sete 8D, selvsagt setet foran nødutgangen. Det kan ikke legges ned i det hele tatt. Er det ikke noe som heter preafered seating? Tror Serviceair at de som flyr mest pr år foretrekker de verste setene??? Betjeningen gadd ikke engang hilse når vi boardet, og spurte man om noe fikk man svar i beste arrogante KLM-ånd. Tro ikke at jeg var sur eller irritert på dette tidspunkt, selv om det virker slik på dette innlegget. Jeg lar ting synke inn før jeg gjør meg opp en mening om en reise som helhet.
Det tok oss 1 time fra flyet var ferdigboardet til vi var i lufta. Greit nok at det var sludd og flyet hadde tatt på seg vinterdrakten, men en tirsdag formiddag bør det vel være mulig å få litt fortgang i sakene?
Med 50 minutter på flybytte i AMS så det temmelig mørkt ut.
Det ble servert drikke og en sandwich, uten tilbud om påfyll.
Vi landet kl 13, og under innflyging fikk passasjerer til EWR og IAH om å ta kontakt med personalet så snart vi var i terminalen. En del passasjerer ble flyttet frem til Europe Select for å komme hurtigere av, mens jeg måtte bli sittende. Var jeg en lost case??
Karakter 2/10
For sene, surt crew, sparsommelig servering, elendig sete.
AMS
Vi ankom D og jeg skulle til G. Jeg tok kontakt med en KLM-dame i terminalen, og hun ga meg retningen. Det tok meg ca 15 minutter å løpe innkl passkontroll. Vel fremme ved gaten var jetbridgen allerede fjernet fra flyet, så der gikk 764 over dammen fløyten. Jeg spurte om det var mulig å rekke flyet til IAH i stedet, som sto ved nabogaten. CO-damene var veldig imøtekommende, og sjekket litt rundt for meg. Siden jeg hadde innsjekket bagasje var det ikke mulig, og jeg måtte ta kontakt med transferdesken til KLM.
10 min gåtur tilbake, men heldigvis ingen kø. Jeg spurte nok en gang om å bli flydd til IAH, siden jeg så en fin liten BBJ utenfor. Etter å ha sjekka litt rundt, fant de ut at det nok ikke var mulig. Var AMS-DTW-EWR-MCO en grei rute, fikk jeg spørsmål om? Jeg skjønte ikke helt hvorfor de skulle dra meg tilbake til EWR i stedet for direkte til MCO, men jeg godtok forslaget. Etter 10-12 minutters arbeid, fant de på egenhånd ut at de heller ville booke meg AMS-DTW-MCO. Da var det bare 20 minutter til flyet skulle gå, heldigvis bare 200 meter lenger bort i terminalen.
Jeg spurte et par ganger om å få et sete meg litt benplass, men det så dårlig ut. Det ble et B-sete omtrent midt i den forrerste Y-kabinen på 333 til NW
Det ble ikke tid til mat nå heller, og sulten meldte seg, men jeg hadde for dårlig tid til å bry meg mye.
Karakter 6/10
Ganske grei transfer, hjelpsomme folk hele veien, selv om jeg ikke fikk fly til IAH.
AMS-DTW NW53
Som omtrent sistemann ombord var det selvsagt ikke plass igjen til håndbagasjen min. Jeg snakket litt med en FA, og han vinket meg frem til biz for å plassere trillebagen min der. Han gjorde tegn til at jeg skulle vente litt, og 2 minutter senere kom han tilbake, pekte på sete 6C og sa at jeg kunne sitte der i stedet :up:
6C er nabosetet til 6D, som igjen blir brukt til crew-rest. De hadde to kapteiner og en styrmann på denne flighten, men NW skal snart gå over til to styrmenn og en kaptein.
Setene på 330 til NW er ganske bra. De har 60" pitch, mange reguleringer innkludert massasje og setet kan legges flatt (ikke vannrett). Siden setet ligger inni en slags kokong, får man litt mer privatliv når man skal sove. Jeg prøvde å sove med flatt sete, men det funker rett og slett ikke for meg. Cradle-posisjonen var derimot meget god. Lie-flat er for meg noe skikkelig overvurdert, men det helt sikkert en smakssak.
http://images.airliners.net/photos/middle/8/9/1/626198.jpg
http://images.airliners.net/photos/middle/7/3/4/451437.jpg
En liten demo av WBC finner man her http://www.nwa.com/services/bustrav/wbc/
Vi tok av omtrent kl 15, dvs ganske presis (rutetid var ca 1430 fra gate).
Etter take-off ble det servert små appetizere, røkelaks på ristet brød og valgfri drikke. Jeg hadde tenkt å studere en del på denne turen, så for en gangs skyld holdt jeg meg til vann.
Etterpå ble det servert en salat med valgfri dressing. Ikke så mye å skryte av egentlig.
Til middag kunne man velge mellom lam og laks, og siden jeg sa at det var det samme hva jeg fikk, endte jeg opp med lammestek med brun saus, potetstappe, rødkål og stekte epler. Veldig godt!
Desserten besto av ost og kjeks, bringebærsorbet på sjokolade og litt frukt. Også dette veldig godt. Tradisjon tro ble det også servert kaffe, konjakk/wiskey/likør og portvin til, men bare vann på meg.
NW har et bra underholdningstilbud ombord, bestående av AVOD med spill, filmer og tv-show. Skjermen var 10.4", den største jeg har brukt ombord på et fly. Jeg så en film og spilte litt, resten av tiden ble brukt til meteorlogi og en lur.
En god time før landing så var det tid for litt mer mat. Litt skinke, røkt kjøtt, ost og rundstykker, sammen med en god fruktsalat (og noe mer dessertgreier som jeg ikke vet hva var, men det smakte godt)
Vi landet ca 1715 lokal tid, noe jeg tror var ca på rute.
Karakterer
Komfort: 10/10. Det beste biz-setet jeg har prøvd til nå. Rikelig med benplass, selv om setet foran ligger nede. 5" ekstra i forhold til CO og AF hjelper mye.
Servering: 5/10 (til å være biz). Et stykke etter på både smak og mengde, spesielt i forhold til CO som er benchmarken min på transatlantisk. Drikke vet jeg ikke noe om
Underholdning 9/10. AVOD er snadder, men litt flere filmer hadde ikke gjort noe. Noise cancelling headset deles ut, men jeg hadde mitt eget.
Service: 8/10. Jeg var en op-up, og kan dermed ikke forvente like bra service som en betalende biz, men likevel var det vennlig og god service.
DTW
Jeg hadde 4 timer til flyet til Orlando, så jeg gadd ikke stresse ut. Jeg kom dermed gjennom omtrent sist av passajserene fra AMS, LGW og FRA. Bagasjen min kom selvsagt ikke frem, det har jeg blitt vant til etter hvert. Det tok 2 timer fra jeg gikk ut av flyet til jeg var på vei opp i avgangshallen. Litt vel mye, og det var like lang kø for både immigrasjon, toll og transferdesk. Jeg hadde bare fått ny billett i AMS og ikke boardingkort, og dermed måtte jeg stå litt ekstra i kø. DTW er min favoritt for innenlands transfer, men denne ankomsten gir den ikke tetplassen som gateway fra Europa.
Vel oppe i terminalen bar det rett til en World Club, på tide med en GT, litt rødvin og kjeks. Den nordlige WC har i motsetning til den sentrale en flott usikt over tarmacen. Etter en knapp time var det igjen klart for boarding, flyet var en 753 som har blitt en god venn etter hvert.
Karakter
4/10
Utrolig treg immigrasjon, toll og transfer-desk, men jeg hadde ikke kommet frem tidligere uansett.
Adgang til WC trekker selvsagt opp.
DTW-MCO (NWxxx)
For en gangs skyld hadde ikke NW gitt meg 1.kl på en domestic flight, hvilken nedtur! Grunnen var selvsagt at jeg ble booket på flighten bare 2 timer før avgang, og da var alle setene delt ut. Faktisk var flyet oversolgt, men det endte med et par ledige seter.
Av alle ting fikk jeg et midtsete, men siden det var en Boeing og ikke en Airbus, så hadde jeg rikelig plass uansett. Sove fikk jeg, og jeg hadde ikke øynene åpne mange sekundene på turen nedover. Etter ankomst ble det rapport for savnet bagasje, den kommer trolig på døra i kveld.
Karakter 3/10
Dårlig benplass, betaling for servering, men vi var presise og jeg ville bare sove uansett. Økonomi er økonomi, det suger. Crewet var derimot mye hyggeligere enn sine kollegaer i KLM, men det er jo heller ikke noe nytt.
Oppsummering:
Serviceair virker fremdeles ganske amatørmessige
KLM er like elendige som de har vært de tidligere gangene jeg har fløyet med de
NW biz var en hyggelig overraskelse, skyteamlisten over dammen i biz nærmer seg komplett. Et godt produkt, men alt i alt dårligere enn CO, og ganske likt med DL og AF
NW innenriks i Y er ikke spesielt komfortabelt, og kjøp av snack er dårlige greier. Det blir lenge til neste gang jeg flyr i Y håper jeg!!
Som en liten digresjon:
Dette er den 5 turen over Atlanterhavet der jeg har blitt rebooket eller re-routa. Hva skjer egentlig? Jeg prøver igjen om 11-12 uker på å få meg en atlanterhavskryssing i 764ER!!
Av alle ting fikk jeg et midtsete, men siden det var en Boeing og ikke en Airbus, så hadde jeg rikelig plass uansett.
Hey! Jeg gjorde denne observasjonen for noen uker siden: :D
Fikk en sjelden anledning til aa teste A320 og 757 fra samme selskap 'back to back' under like forhold, og jeg maa si at 'bussen klart stakk av med seieren. Hadde vindussete rett bak vingen paa begge med ledig midtsete og satt merkbart bedre i 'bussen.
Ellers ser jeg igjen klager paa Servisair .. Min erfaring med Servisair her er veldig god, men paa den annen side er Swissport (som er gode i Europa) skikkelig raevva her borte.
Men kanskje GlobeGround kan faa skikk paa gjengen ogsaa i Oslo...
Flott og grundig rapport!!!
KLM/AF ser kanskje ikke på Norge som hjemmemarked selv om Dag gjør det... Igjen en meget bra rapport...:up:
Dag Viking
13-01-2006, 14:18
Pointet var at fra Norge til AMS er et marked som KLM/AF selv tar seg av, mens innenriks i USA (som jeg stort sett flyr) blir fløyet av NW og CO. NW og CO tar seg mye bedre av eliter, selv om de er eliter av partnere, enn KL tar seg av sine egne eliter.
Hmm, Andreas, er du ikke enig i min svært så objektive setebredde-bedømming?;)
Coach er coach, det er grusomt uansett dersom man ikke har nødutgang og ledig nabosete.
Fikk forresten kofferten i går , 42 timer forsinket.
Ikke overrasket at du får bedre service i USA enn i Norge. Det gjelder stort sett fra McDonalds til gullkunder hos flyselskap...
Det er helt sant EB.. Må være noe i folkesjela i de to land.
Fin rapport Dag!
Bare et par kommentarer....
At en barnefamilie sjekker inn på eliteskranken behøver jo ikke nødvendigvis være noe galt....kanskje et av medlemmene i familien har et sølvkort ? kan jo faktisk tenkes.
At man mistet frokosten etc etc.....vet av erfaring at loungen ikke åpner før klokken 0600 og boarding er vel omtrent på samme tidspunkt for den første flighten.
At innsjekksagenten med firmaet i ryggen gir et sete som viser seg ikke er så bra er nok bare en lei tilfeldighet er jeg redd. Flighten var satt opp med en 738 i utgangspunktet og dermed hadde dette setet vært bra. Vil nok kunne påstå at den gjennomsnittlige innsjekksagenten både i Norge og andre land ikke vet alt om alle seter i forskjellige fly.
At bagasjen ikke blir tagget med priority er ikke bra!
At personalet ikke hilser når de boarder er heller ikke bra!
At boarding er ferdig på tide er jo bra, og at flyet ikke går før etter en god stund kan jeg ikke uttale meg om, men det virker jo som dette var en typisk slotrestriksjon eller noe sånt.
"......fikk man svar i beste arrogante KLM-ånd....." en smule forutinntatt ?
Vel, det virker som om du har bedre erfaring med amerikanske selskaper, enn KLM.....hos meg er det stikk motsatt.....har aldri opplevd frekkere og mer grinete ansatte enn hos flere amerikanske selskaper. Det skal nok sies at du reiser betraktelig mer enn meg, men har stort sett fått god hjelp av hyggelige og flinke KLM ansatte.
Må også stille meg spørrende til om du er like misfornøyd med CO i Oslo.....det er jo de samme folkene som gjør all jobben for CO og KL i Oslo......
Bare noen kritiske tanker.....
Dag Viking
26-01-2006, 12:46
At en barnefamilie sjekker inn på eliteskranken behøver jo ikke nødvendigvis være noe galt....kanskje et av medlemmene i familien har et sølvkort ? kan jo faktisk tenkes.
Selvsagt tenkte jeg på den muligheten, men siden køen vår stå såpass nær innsjekkingsskranken var det umulig å ikke overhøre deler av samtalen. Det lot til at det en familie som pleide å fly maks en gang pr år på chartertur... De som får sølvkort er litt mer reisevante enn som så.
At man mistet frokosten etc etc.....vet av erfaring at loungen ikke åpner før klokken 0600 og boarding er vel omtrent på samme tidspunkt for den første flighten.
Jeg fløy KL1142, dvs avgang 10.40. Det burde være god tid til frokost fra kl 06.00 til boardingtid.
Vil nok kunne påstå at den gjennomsnittlige innsjekksagenten både i Norge og andre land ikke vet alt om alle seter i forskjellige fly.
Dette har aldri vært noe problem med selskaper som NW, CO, DL, AF, SK, BU og LH...
På den tiden jeg fløy en del innenriks med SK husket jeg nødtugangradene på alle flytypene jeg kom borti, så vanskelig å huske er det ikke.
På stående fot husker jeg "gull-radene" på 10-15 ulike flytyper/selskaper, uten at det har noe med jobben min å gjøre eller ting jeg gjør til daglig. Sær interesse kanskje...:lol
At boarding er ferdig på tide er jo bra, og at flyet ikke går før etter en god stund kan jeg ikke uttale meg om, men det virker jo som dette var en typisk slotrestriksjon eller noe sånt.
Nei, det var mest av alt en veldig lang kø for av-isning. Etter avgang fikk vi pri og en mer direkte rute til AMS
en smule forutinntatt ?
Kan kanskje virke slik, men jeg har ennå tilgode å ha en bra opplevelse med KL. Det nærmeste jeg kan komme er at ombookingen i AMS gikk greit denne gangen. Kanskje jeg rett og slett er for godt vant med CO og NW her borte..
det er jo de samme folkene som gjør all jobben for CO og KL i Oslo
Jeg trodde CO hadde egne folk for innsjekk? Om jeg husker riktig skrev jeg om CO-innsjekk i en tidligere reiserapport. Det var iallefall 5 meter fra rulletrappen fra flytoget, 0 kø, innsjekk på 3 minutter og veldig hyggelig personale.
Bare hyggelig med kritiske kommentarer:up:
ok...litt mer oppklarende....:)
CO har egne folk til billettskranken sin, men det er serviceair som sjekker inn og har gateansvar. Såvidt meg bekjent (...med forbehold....) er det de samme folkene som har ansvar for KL/AF og CO....kanskje de trives bedre med CO? er jo ikke en umulighet det....
Dag Viking
27-01-2006, 00:27
Når jeg tenker meg om så var boarding på OSL med CO litt småkjipt. Jeg ble dobbelsjekket når jeg boardet til biz, trolig fordi jeg hadde sandaler og kamera rundt halsen. Ikke vennlighet, ikke smil, helt noe annet enn to uker tidligere på EWR
"Oh, there you are, welcome onboard" sa GA med et stort smil:up: