PDA

View Full Version : Business Class Bonanza - Hvor er SAS?

ILS2
15-12-2011, 02:45
I løpet av den siste måneden har LH Group kjørt to kampanjer med priser rundt 9000 kr for Business Class til store deler av deres interkontinentale rutenett. Andre selskaper og allianser har hatt lignende - og bedre - tilbud. Jeg antar at dette er selskap som trenger å pynte litt på årsresultatet, samt at de kanskje er litt føre-var med tanke på en ev. total nedsmelting i Euro-sonen (bedre å ha gode bookingtall til en litt lavere pris enn tom kabin...).

I denne perioden har jeg fulgt nøye med på SAS i påvente av noen godbiter derfra, men ikke et eneste Business Class-tilbud har kommet på IC (fra Europa). Har SAS så gode prognoser inn i 2012 at de bare kan lene seg tilbake å se på at betalingsvillige passasjerer hopper over til andre selskap? Jeg for min del har booket 2 av 3 USA-turer før sommeren - alle i Business - ingen med SAS. Kvaliteten på SAS' IC-produkt holder heller ikke høy nok standard til at det kan forsvare å betale nesten dobbelt så mye for billetten, kanskje med unntak av toalettene, men jeg betaler ikke 7000 kr ekstra for å se ut vinduet når jeg tømmer ryggen...

Kanskje SAS har solgt bra med seter? I så fall er det tommel opp til de. Hvis de derimot bråvåkner en gang på nyåret til en tom Business Class, har de nok en gang vist at de ikke akkurat er et spesielt dynamisk selskap som evner å snu seg hurtig med trendene. Håper i grunnen at jeg tar feil.

Robbiedeluxe
15-12-2011, 07:43
De behøver ikke, "dessverre".

Chriscross
15-12-2011, 07:55
Dessuten er det ikke mange hundre seter pr dag de skal fylle sammenlignet med f.eks BA og Lh. Ska tilbyr vel ca 36x11x2 seter pr dag. De kan heller kjøre panikksalg senere på kort varsel om de behøver.

Jamesbond_ppk
15-12-2011, 09:19
Det var bra du tok dette opp. Jeg har egentlig samme kommentarer. Men det ser ut som SAS selger bra i C, bra for dem, dumt for oss...

Hickok
15-12-2011, 10:00
Jeg er ikke så sikker på at salget er så enormt godt i den kommende perioden. Hvorfor skulle de da kjøre 50% salg på bonusbilletter i C om disse selger ut som varmt hvetebrød likevel? Har mer tro på at mange av setene fylles av poengoppgraderinger og andre "non-revenue" pax.

Bizflyer
15-12-2011, 10:03
Jeg har også lurt på det. Har også sittet og håpet på at de vil komme med en kampanje med doble basispoeng i januar som de har gjort de siste 2 årene. Men har det ikke kommet til nå, så dukker det vel ikke opp i det hele tatt.

Det er vel litt typisk SAS at når det går greit for dem, forsvinner alt som heter fordelaktige Eurobonus kampanjer. Både på uttak og opptjening. Når hadde de f.eks. en kampanje med doble bonuspoeng på annet enn en helt spesiell obskur rute?

Sitter nå egentlig og håper på at LH tar en ny kampanjedag før jul, for da kommer jeg til å hoppe på en langweekend til Sao Paulo. Egentlig mest som en milage-run!

BF:angry:

Hickok
15-12-2011, 10:22
Det er vel litt typisk SAS at når det går greit for dem, forsvinner alt som heter fordelaktige Eurobonus kampanjer. Både på uttak og opptjening. Når hadde de f.eks. en kampanje med doble bonuspoeng på annet enn en helt spesiell obskur rute?

Går det greit for SAS? Det viser nå ikke de økonomiske tallene i hvert fall (eller aksjekursen for den saks skyld).

Fnate
15-12-2011, 10:33

Isåfall går det ikke særlig bra med dem nå ettersom de har ganske glimrende Eurobonuskampanjer for tiden.

Og for de som lurer på hvor SAS er i business class striden, så har de for første gang på lenge EB tilbud på business class til alle destinasjoner i "Uniten".

Tipper de har samme tanker som de andre. Selv om SAS har færre C-seter enn BA og LH så har nok det noe med at kundegrunnlaget på en god dag er tilsvarende mindre. Om man har få varer å selge til et lite marked er det i praksis ikke stort anderledes enn om man har mange varer til et stort marked. I praksis er det muligens til og med værre.

Hilsen Per Grynt ;)

Chriscross
15-12-2011, 12:19
Sitter nå egentlig og håper på at LH tar en ny kampanjedag før jul, for da kommer jeg til å hoppe på en langweekend til Sao Paulo. Egentlig mest som en milage-run!

BF:angry:

En slik GRU-reise innkasserer ca 30 000 M&M-poeng og 5000 poeng pluss tre segmenter i Eurobonus om du har gull. ;)