PDA

View Full Version : Radiofrekvenser ENGM/OSL


ENGM 911
10-12-2011, 02:11
Legger ut radiofrekvensene på OSL siden flere har kommet med spørsmål om dette. Et lite tips er å printe denne ut og feste den på scanneren din.


121.675 MHz Clearance
118.300 MHz TWR West
120.100 MHz TWR East
121.600 MHz Ground West
121.900 MHz Ground East
121.850 MHz De-icing coordinator

FlyboyKarsten
11-12-2011, 12:37
Da har man stålkontroll over hva som skjer på OSL hvertfall. Er stilig å høre på også, synes nå hvertfall jeg da. Det kan være spennende noen ganger også, men er kjekt og høre hva dem snakke om.

geirs
11-12-2011, 21:08
Hva for utstyr er det som må til for og kunne høre på disse frekvensene da? Radioer og lignende som kan kjøpes ett sted? Det hadde vært interessant det. Vet jeg har lest noe om dette ett sted før, husker ikke helt hvor.

Novair
11-12-2011, 22:07
Hva for utstyr er det som må til for og kunne høre på disse frekvensene da? Radioer og lignende som kan kjøpes ett sted? Det hadde vært interessant det. Vet jeg har lest noe om dette ett sted før, husker ikke helt hvor.

Søkefunksjonen gir svar! ;)

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52740

geirs
11-12-2011, 22:30
Ja se der du Novair. Denne tråden må leses. Kanskje noe og investere i og ta turen til OSL. Kanskje ikke mye og høre i bærum.

GF1
12-12-2011, 18:45
....Kanskje noe og investere i og ta turen til OSL. Kanskje ikke mye og høre i bærum.

Mitt inntrykk er at man hører nesten like mye interessant i Bærum og i nordre Vestfold som ved Gardermoen. Litt oppe i høyden, iallfall. Jeg ser da bort fra de lite interessante Ground-frekvensene. Disse er vel bare av interesse hvis man står ved OSL-gjerdene og lurer på hvilken rullebane et gitt fly vil ta av fra.

På frekvensene for TWR vil man iallfall kunne høre den delen av lyden som sendes fra flyet. Men lyd på frekvensene for Approach, Oslo Control, Director, Final og hva de nå måtte hete, er tilgjengelig over store deler av Østlandet.
:D

flappflapp
13-12-2011, 10:26
På frekvensene for TWR vil man iallfall kunne høre den delen av lyden som sendes fra flyet. Men lyd på frekvensene for Approach, Oslo Control, Director, Final og hva de nå måtte hete, er tilgjengelig over store deler av Østlandet.

128.900 er i alle fall "final" for OSL og der er det ganske bra med action. Er værforholdene riktige, får jeg denne inn på Skøyen med en Uniden Bearcat BC95XLT og standardantenne (begge "sidene" av kommunikasjonen). Skal sies at det er ved et stort vindu, nordøstvendt, og uten store hindringer veldig nærme.