PDA

View Full Version : Hvilket combined EuroBonus kort bør jeg ta?


CFN_001
07-12-2011, 15:20
Hei!

Har fått "tilbud" fra SAS i ny og ne om diverse kredittkort til å kombinere med mitt EB kort. Har faktisk bare lagt det vekk hver gang og ikke tenkt noe mer på det.

Men nå sitter jeg faktisk og har tenkt litt på det etter siste tilbud fra SAS om et combined American Express kort.

Fler av dere har sikkert en av de ulike kortene, MasterCard, American Express eller Diners Club. Hva er deres erfaringer om hva er de ulike pluss og minus sidene på det enkelte kortene mener dere, og hvilket bør jeg ta?

Jeg har pr. idag et EuroBonus Gold kort som det da blir aktuelt å kombinere med.

Takker for svar :)

jjessen
07-12-2011, 17:29
Mastercard gir 10 poeng per hundrelapp. Diners gir 15 poeng per hundrelapp, men har dårligere utbredelse. Desverre slutter Diners med gratis lounge adgang 01.01 så etter det blir det kortet litt verdiløst.

Begge er gratis for deg som gold medlem og har en "grei" reiseforsikring.

Amex Platinum gir 20 poeng per hundrelapp men koster kr 1700 per år. Er verdt pengene hvis du får utnyttet Companion Ticket (dvs 2 for 1 på bonusreise). For å få dette må du handle for over 100.000 per år. Har en reiseforsikring som er litt bedre enn de to andre spesielt på forsinket bagasje og du får med litt annet snadder som Congierge service, egenandelsforsikring for leiebil og Stop Service.

Jeg har alle tre kortene, men Amex er det som brukes flittigst.

BårdK
07-12-2011, 17:36
Jeg har alle tre, men bor for tiden i USA og da blir det nesten utelukkende Amex grunnet at det gir mest poeng pr. hundrelapp. Som EBG er Diners og Mastercard vel gratis, mens jeg betalte 800 for Amex første året. Amex har i tillegg til masse poeng gitt meg en tur for to i C OSL-ORD for 90k poeng og ca. 900 i avgifter, en såkalt CT (companion ticket) du får etter å ha handlet for 100k. Amex har også gode Travel Prvileges som f.eks. gratis frokost for to og romoppgradering.

Dag Viking
07-12-2011, 17:52
Dropp diners og mastercard, sats heller på trumf-visa. Det har flere brukersteder enn diners, og bedre poenguttelling enn mastercard.
Gjerne am-ex i tillegg hvis du er villig til å betale noe for å få et kort som blandt annet gir en bra reiseforsikring, flest poeng, priority pass og companion ticket.

Mjolnir
07-12-2011, 22:57
Trumf-visa gir vel mest poeng per krone. Siden du som EBG får det gratis kan jo et eller flere av de vanlige i tillegg være en ide, siden du ikke får Trumf-poeng hos andre matbutikker enn Norgesgruppen sine.

LNv22
08-12-2011, 11:18
Amex har også gode Travel Prvileges som f.eks. gratis frokost for to og romoppgradering.

Kan du utdype nærmere dette med gratis frokost for to, samt romoppgradering?

Ellers vil jeg selv anbefale AmEx dersom du 1) reiser en del og drar nytte av den gode reiseforsikringen 2) får omsetning på kortet over kr 100 000 hvilket gir deg en Companion Ticket (har i likhet med BårdK over tatt ut min OSL - ORD for 2 for 90k poeng).

Probelmet i Norge med AmEx er gjerne å finne brukersteder. Steder som typisk tar AmEx i Norge er restauranter, barer og taxi. Ellers er det gjerne litt bingo. Eksempelvis ganske bittert da jeg kjøpte ny spisestue på Vitra i Vika og de ikke tok AmEx :P Vurderer du AmEx kan det for øvrig være nyttig å skumme igjennom denne tråden http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85849.

Dag Viking
08-12-2011, 11:34
Kan du utdype nærmere dette med gratis frokost for to, samt romoppgradering?


Det ligger på nettsidene under travel privileges. Gjelder på over 1000 hoteller i hele verden, men selvsagt dårlig her i landet.
Vet ikke om denne linken funker, må skrive inn deler av kortnr først:
http://www.travelprivilegesnorway.com/?Obj=HotelPrivilegesHome&iCategoryID=1017&Clear=Yes&State=reset

Robbiedeluxe
08-12-2011, 12:07
Enda en stemme til AmEx her, om du er villig til å betale litt cash for bl.a. Companion-billetten.

BårdK
08-12-2011, 18:12
Det ligger på nettsidene under travel privileges. Gjelder på over 1000 hoteller i hele verden, men selvsagt dårlig her i landet.
Vet ikke om denne linken funker, må skrive inn deler av kortnr først:
http://www.travelprivilegesnorway.com/?Obj=HotelPrivilegesHome&iCategoryID=1017&Clear=Yes&State=reset

Ja, i Norge og i store deler av Europa er jo vanligvis gratis frokost inkludert og man betaler pr. person. I USA, f.eks. der man betaler for rommet og frokosten i tillegg fort kommer opp i $30 per person, er gratis frokost for to verdt en del. Ellers er det en fin samling av hoteller som er med på tilbudet. Gratis frokost er bankers, romoppgradering er avhengig av tilgjengelighet. Noen hoteller tilbyr i tillegg andre perks.

Et annet minsu med Amex er at du må betale for loungetilgang (PP). Litt småsurt, men for meg har det til nå ikke vært noe problem som EBG som dessuten reiser TATL i C dersom jeg ikke benytter *Alliance.

Edit: Etter en noe nølende start har jeg fått veldig god service i det siste. For eksempel nektet et selskap her i USA å godt Amex utstedt i Norge. Det har de visstnok ikke lov til og Amex ringte meg og fulgte deretter opp saken. I en periode fungerte heller ikke nettkontoen min, da stilte de opp og sendte meg kontoutskrift på e-post når jeg ba om det.

darkcho
14-12-2011, 20:02
Bumper denne litt. Har pr dags dato Diners, Master og Trumf Visa. De 2 første igjennom jobben og det siste privat. Merker jeg bruker Mastercard ganske sjeldent og har allerede litt for mange kort i lommeboken, vurderer derfor å kvitte meg med dette, eller bare la det ligge i skuffen til det kommer tilbud om dobble poeng etc. MEN spm mitt er som følger, hvilket av kortene er verdt å ha/bruke mtp reiseforsikringen som følger med? Er det store forskjeller på disse? Noen som har noen erfaringer?

Someone
15-12-2011, 00:04
Merk at av de kortene har Master Card flest brukersteder. Det hender en sjelden gang jeg støter på steder som ikke tar Trumf Visa

HS-TGA
15-12-2011, 11:37
Amex er i mine øyne det minst attraktive alternativet. Fint med Companion Ticket og greier, men det hjelper fint lite når man sliter med å få brukt det. Jeg har det selv, men kommer til å avslutte det relativt raskt igjen. Kjøpte just tur til Thailand til hele familien og amex var det eneste kortet jeg ikke kunne betale med. Surt da det er det eneste Combined kortet jeg har akkurat nå. Så null poeng på meg.
Så jeg bytter nok mitt Eurocard/Mastercard til Combined Mastercard og får meg Diners i tillegg pga lounge tilgang.

Dag Viking
15-12-2011, 16:48
Amex er i mine øyne det minst attraktive alternativet. Fint med Companion Ticket og greier, men det hjelper fint lite når man sliter med å få brukt det. Jeg har det selv, men kommer til å avslutte det relativt raskt igjen. Kjøpte just tur til Thailand til hele familien og amex var det eneste kortet jeg ikke kunne betale med. Surt da det er det eneste Combined kortet jeg har akkurat nå. Så null poeng på meg.
Så jeg bytter nok mitt Eurocard/Mastercard til Combined Mastercard og får meg Diners i tillegg pga lounge tilgang.

Dinerslounger er jo ikke gratis lenger, så da vil vel Am-Ex med PP være et vel så bra alternativ. Am-Ex som eneste kort i Norge fungerer dårlig, det har for få brukersteder. Men som kort nr 2 i tillegg til trumfvisa er det veldig bra. Da har du maskimal poengopptjening og maksimalt antall brukersteder.
Hvorfor velge kombinert mastercard når trumfvisa gir mer poeng?